فهرست مطالب

نشریه پژوهش های انقلاب اسلامی
پیاپی 33 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمد رادمرد* صفحات 7-25

    انقلاب 1357 را از آن رو اسلامی می نامند که عمده جریان حاضر در رهبری، ایدیولوژی و سازمان آن را نیروهای مذهبی تشکیل می دادند. هدف مقاله حاضر آن است که نوع تقابل حکومت پهلوی با این جریان وسیع حاضر در انقلاب را بررسی کند. بر همین اساس پرسشی که در این مقاله به آن پرداختیم از این قرار است: حکومت پهلوی دوم در راستای تضمین بقا چه موضعی  را در قبال اپوزیسیون مذهبی اتخاذ کرد؟ روش این مقاله توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری داده ها نیز کتابخانه ای است. از منظر نظری، این مقاله از چارچوب مفهومی سه گانه (سرکوب، تسهیل و تساهل) که چارلز تیلی در کتاب «از بسیج تا انقلاب» به آن پرداخته بهره برده است. در ادبیات پژوهش  این مقاله تاکید کردیم که سه گانه چارلز تیلی تاکنون به شکل خاص و متمرکز درباره انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار نگرفته است و عمده پژوهش های صورت گرفته، نظریه «بسیج منابع» تیلی را «به شکل کلی» درباره انقلاب اسلامی بکار برده اند. محدوده زمانی این پژوهش دهه 40 و 50 شمسی است. واکاوی داده های متعدد تاریخی نشان می دهد در حکومت پهلوی دامنه «سرکوب» نیروهای مذهبی گسترده، «تساهل» اندک و «تسهیل» به مراتب کمتر  بوده است. حکومت پهلوی اندک تسهیلات ارایه شده را برای مخالفین میانه رو به کار برد. تیلی نظام های سیاسی را به چهار دسته سرکوبگر، توتالیتر، متساهل و ضعیف تقسیم می کند. بر اساس شواهد تاریخی موجود که از موضع حکومت پهلوی نسبت به مخالفین مذهبی بدست می آید، این حکومت را باید یک نظام سرکوبگر نامید.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، نیروهای مذهبی، حکومت سرکوبگر، سرکوب، تسهیل، تساهل
  • غلامعلی سلیمانی*، دانیال رضاپور صفحات 27-49

    عراق از ناهمگن ترین کشورهای قومی و زبانی حوزه ژیوپلیتیک خاورمیانه عربی است. اقدامات جنگ افروزانه مقامات سابق عراق، تداوم بی ثباتی های سیاسی، پیدایش بسترهای مساعد و مناسب زایش و کنشگری گروه های تکفیری و افراطی و حضور قدرت های فرامنطقه ای از مواردی است که زمینه چالش آفرینی و تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. عراق پساصدام را باید کانون قدرت و نفوذ شیعیان قلمداد نمود، زیرا جریان های قدرتمندی همچون مرجعیت عالی شیعیان، جریان صدر و دیگر طیف های سیاسی شیعه از نفوذ و قدرت بالایی در  بین جریان سیاسی عراق برخوردارند. ظهور داعش و قدرت یابی ان در عراق و  شکل گیری بحران امنیتی در عراق و احتمال بالای تسری ان به همسایگان از جمله ایران، باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران راهبرد فعالانه ای را برای مواجهه با این بحران امنیتی منطقه ای و جهانی در پیش بگیرد.  با توجه به مباحث فوق، سوالات پژوهش این گونه مطرح می شود که: 1- ایران چه نقشی در شکست داعش داشته است ؟ 2- منابع قدرت ایران در عراق چیست و چگونه این منابع به ایران برای همکاری و اتحاد راهبردی با عراق پسا داعش کمک می کند؟ 2- جایگاه احزاب سیاسی عراق و گروه های بسیج مردمی این کشور در راستای اتحاد و همکاری راهبردی چه بوده است؟ هدف این مقاله، تشخیص و شناخت منابع قدرت ایران در عراق برای مدیریت راهبردی مناسب و حصول نتیجه در عراق پسا داعش است؛ روش مورد استفاده در این پژوهش به منظور تحلیل و نتیجه گیری، روش توصیفی- تحلیلی و چارچوب نظری آن نیز قدرت هوشمند است.

    کلیدواژگان: ایران، عراق، داعش، گروه های شبه نظامی، شیعیان
  • محمدحسین فتاحیان* صفحات 51-72

    اندیشه سیاسی اسلام در چند دهه اخیر شاهد تحولات عمده و نوآوری های مهمی بوده است. مهم ترین و برجسته ترین تحول در اندیشه سیاسی اسلام را می توان در تحولات انقلاب اسلامی و آراء و اندیشه های رهبران انقلاب اسلامی در ایران یافت.آراء و اندیشه های امام خمینی(ره)، خود به عنوان بنیانگذار نخستین نظام سیاسی اصیل شیعی در ایران حایز اهمیت است. اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای نیز به عنوان شاگرد و یار وفادار امام خمینی نقش و جایگاه مهمی دارد. بینش حکیمانه و تجربه عملی رهبری نظام اسلامی در کوران حوادث مختلف در نزدیک به چند دهه،اهمیت توجه به اندیشه ها و آراء سیاسی ایشان را برجسته ساخته است. نتیجه پژوهش حاضر بیان گر آن است که؛ بررسی سه دهه در فضای نظر و عمل مقام معظم رهبری نشان از نظام هماهنگی دارد به گونه ای که اجزایش یک کل نظام مند را تشکیل می دهد که ادامه دهنده گفتمان فکری علمای گذشته و استمرار بخش گفتمان امام خمینی (ره) است و با رویکرد اجتهادی به مسایل معاصر می پردازد.

    کلیدواژگان: آیت الله خامنه ای، دین، سیاست، اندیشه سیاسی، اندیشه سیاسی اسلامی
  • محمدعلی محمدی* صفحات 91-111

    «مقاومت اسلامی» و«فرهنگ جهادی» از مفاهیمی است که در آیات قرآن کریم بر آن تاکید شده است. هدف از پژوهش پیش رو تبیین «مولفه های قرآن بنیان فرهنگ  جهادی است که از نظرگاه مقام معظم رهبری، در تقویت مقاومت اسلامی نقش اساسی دارد.» علی رغم تاثیری که فرهنگ جهادی در مقاومت داشته و زیرساخت مقاومت محسوب می شود، ولی در این باره تحقیقی به نظر نرسید از این رو مسئله پژوهش«ناشناخته ماندن تاثیر فرهنگ جهادی بر مقاومت اسلامی» است. فرضیه پژوهش این است که «مولفه های سه گانه بینشی، گرایشی و کنشی فرهنگ جهادی  به مثابه زیرساخت و درتقویت مقاومت اسلامی نقش آفرینند و بدون توجه به مولفه های یاد شده، مقاومت اسلامی شکل نخواهد گرفت.» این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته است. پژوهش نشان می دهد که: در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری که مستظهر به آیات کریمه الهی است، فرهنگ جهادی، از زیر ساخت ها و لوازم اصلی مقاومت اسلامی می باشد. خدامحوری، ولایت مداری، بصیرت، دشمن شناسی و خودباوری مهمترین مولفه های بینشی فرهنگ جهادی هستند که در تقویت مقاومت اسلامی نقش آفرینند. از میان مولفه های گرایشی فرهنگ جهادی، شجاعت، خستگی ناپذیری و مسئولیت پذیری، از لوازم اصلی مقاومت جامعه اسلامی است. از میان مولفه های کنشی فرهنگ جهادی، مدیریت جهادی، سرعت عمل و تعاون لازمه مقاوم اسلامی است.

    کلیدواژگان: مقاومت اسلامی، فرهنگ جهادی، قرآن، آیت الله خامنه ای
  • داود معماری*، زینب اسدی نژاد صفحات 113-129

    تمدن به معنای پیشرفت های فیزیکی و مظاهر رفاه اجتماعی، زاییده نیاز، عقلانیت و خلاقیت آدمی است و فرهنگ یعنی مجموعه باورها، ارزش ها و سنت ها می تواند علاوه بر جهت دادن، عامل موثری در ارتقاء و ماندگاری آن تمدن و جامعه  باشد. در این میان، منش حاکمان و عملکرد اخلاقی آنها در پیشرفت و یا عقب ماندگی جامعه و تمدن بشری بسیار تاثیر گذار است. بنا بر آموزه های قرآنی و روایی، رهبران و کارگزاران جوامع اسلامی اگر متخلق به اخلاق انسانی و با ارزش های الهی آشنا و در مراودات خود با آحاد مردم بدآنها پایبند باشند، شهروندانی سرشار از آرامش روانی، همدلی و همیاری، برخوردار از حقوق مشروع و مستعد رشد و کمال مادی و معنوی را سامان خواهند داد و پیوستگی این جوامع سالم و پویا، تمدنی شکوهمند و ماندگار را به ارمغان خواهد آورد. تعبیر قرآنی« ولایت » در مورد حاکمیت و نیز تعبیر«ولی » در مورد حاکم، گواهی است بر این حقیقت که حاکمان اصیل جوامع اسلامی باید در کنار شایستگی های عملی و اجرایی، از نوعی کاریزما نیز در میان شهروندان جامعه خود برخوردار باشند و البته این تاثیر گذاری معنوی، جز با آراسته بودن ایشان به ارزش های اخلاقی حاصل نخواهد شد.

    کلیدواژگان: ولایت، حق گرایی، عدالت، صداقت، آزادمنشی، حلم، تسامح
  • سید سعید موسوی*، محمداسماعیل نباتیان، ابراهیم کلانتری، جواد حق گو صفحات 131-153

    یکی از سطوح مهم امنیت، امنیت ملی است؛ مسئله مرجع امنیت ملی نیز دارای جایگاه مهمی در نظریات امنیتی خواهد بود. از آنجا که اسلام دینی جامع و در همه ابعاد زندگی انسان، صاحب نظریه است، سوال این است که نظر اسلام در مورد مرجع امنیت ملی چیست. برای پی بردن به ایده شریعت اسلام راستین، باید از مسیر فقه شیعه گذر کرد. یکی از فقهای امامیه آیت الله خامنه ای است که دارای جایگاه منحصربه فرد اجتماعی و سیاسی بوده؛ لذا اندیشه فقهی ایشان دارای پشتوانه عظیم چنین تجربه ای است. مسئله ی مقاله حاضر، چیستی مرجع امنیت ملی از منظر فقهی آیت الله خامنه ای است. این پژوهش بنیادی و اکتشافی در صدد است با روش استنباط استنادی، سخنان و مکتوبات رهبر انقلاب را بررسی نموده؛ با ملاک هایی نظیر تصریح، تاکید، تکرار و...، مرجع امنیت ملی را از بین مهم ترین موضوعات امنیتی، به دست آورد. ازآنجاکه محور امنیت در این نوشتار، انسان و حقوق اوست، شاکله بحث بر اساس تقسیم به حقوق متصل بنیادین و حقوق متصل روبنایی و حقوق منفصل طراحی گردیده و بر طبق یافته های تحقیق حاضر، از بین سه مورد مذکور به ترتیب سه موضوع اسلام، ثبات کشور و استقلال، دارای اهمیت بیشتر بوده و از بین این موارد، اسلام، چه در قالب ایمان و باور ملی و چه ایدیولوژی نظام سیاسی، دارای اولویت بیشتر و مرجع امنیت ملی از منظر رهبر انقلاب اسلامی است و دو موضوع دیگر نقشی مقدمی و اجتناب ناپذیر نسبت به آن دارند.

    کلیدواژگان: مرجع امنیت ملی، اندیشه فقهی آیت الله خامنه ای، اسلام، ثبات کشور، استقلال و هویت ملی
  • سید محمدرضا موسوی، سید مصطفی ابطحی*، مسعود مطلبی، بهرام بیات صفحات 155-174

    بررسی نقش و تاثیر فرهنگ در توسعه سیاسی و اجتماعی از اهمیت بسیار برخوردار است. توسعه سیاسی به عنوان یکی از ابعاد مهم توسعه همه جانبه و پایدار از یک طرف مستلزم تحول در ساخت سیاسی و از طرف دیگر مستلزم تحول در حوزه فرهنگ است؛ به عبارت دیگر دلایل توسعه نیافتگی سیاسی را باید از دو منظر مختلف مورد مطالعه قرار داد. نخست مطالعه ساخت سیاسی در بعد کلان و ساختارهای سیاسی در بعد خرد و دوم مطالعه ابعاد مختلف فرهنگ. چندپارگی فرهنگی در ایران که بیشتر ناشی از شکاف های تمدنی بوده است، از رویارویی دو نظام متفاوت معرفتی با ارزش های کاملا از هم تمایز حکایت می کند؛ و چالش این دو نظام معرفتی با هم باعث ایجاد جو بدبینی، بی اعتمادی، ترس و خشونت در حوزه اجتماعی و سیاسی گردیده و مانع پیدایش همپذیری و تساهل لازم برای مشارکت و رقابت سیاسی که از شاخص های اصلی توسعه سیاسی می باشند گردیده است. این پژوهش با طرح این سوال که چندپارگی فرهنگی و تعارض این پاره فرهنگ ها در طول تاریخ معاصر ایران چه تاثیری بر توسعه سیاسی داشته است این فرضیه را مطرح نموده است که چندپارگی فرهنگی و تعارض این پاره فرهنگ ها با هم، باعث عدم توسعه یافتگی سیاسی و ایجاد رژیم های غیررقابتی در ایران معاصر گردیده است. با عنایت به موضوع مورد بحث روش توصیفی و تحلیلی که دارای اشارات تاریخی- تحلیلی بر اساس مبانی تیوریک و شاخص هاست بعنوان روش تحقیق انتخاب شده است.

    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی، توسعه سیاسی، چندپارگی فرهنگی، ایران معاصر
  • عباس اسدی، جواد گودرزی* صفحات 163-183

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بیمه ها در تحقق منوبات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران و بررسی نحوه تعامل صنعت بیمه با سایر دستگاه های اجرایی و حاکمیتی بمنظور دستیابی به اهداف مندرج در این سند است. مدل پژوهش توصیفی- تحلیلی است که در آن با رویکرد اسنادی و رجوع به منابع مرتبط از جمله کتاب ها، مقالات و سایت های معتبر در ارتباط با بیانیه گام دوم انقلاب بدست آمده است. در نقش فزاینده و تاثیر گذار بیمه برای رسیدن کشوربه قله های ترقی و بر قراری آرامش، اطمینان و تضمین  برای سرمایه گذاران خرد و کلان شکی نیست، اما صنعت بیمه کشور هم باید با تلاش و کوشش خاص، تمامی اهتمام خود را در راستای تضمین سرمایه گذاریها و القای حس آرامش و اطمینان برای سطوح مختلف جامعه، رسالت و تعهد خود را انجام دهد. از این رو سوال اصلی پژوهش حاضر این است که صنعت بیمه کشورو به ویژه بخش های ارتباطی و تبلیغاتی این صنعت چه تاثیری در تحقق منویات ارایه شده در این بیانیه را دارند؟ برای تحقق کامل این بیانیه نباید از نقش تاثیر کذار این صنعت غافل شد، چراکه آرامش و اطمینانی که فعالان این بخش از جامعه به سایر بخش ها هدیه می کنند می تواند مسیر دستیابی به اهداف این بیاینه را هموارتر کند.

    کلیدواژگان: بیمه، فرهنگ، تبلیغات، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
  • رضا شاهقلیان قهفرخی*، مهدی ناظمی اردکانی صفحات 184-203

    هر انقلابی در معرض آسیب‌ها و انحرافات فرهنگی است که ممکن است در مسیر حرکت آن خلل وارد کند. از این‌رو، چالش و دغدغه اصلی همه تحولات بزرگ انقلاب‌ها، صیانت از جهت‌گیری‌های غلط فرهنگی آنهاست. برای ارزیابی و تحلیل حرکت انقلاب اسلامی و جلوگیری از انحراف، باید به شاخص‌ها اساسی فرهنگ انقلاب اسلامی توجه شود و حرکت انقلاب اسلامی با آنها سنجیده شود و پس از آن، انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف، آسیب‌شناسی شود و کانون های آسیب، شناسایی، ترمیم و اصلاح شوند.
    بنابراین پرسش این پژوهش عبارت‌است از اینکه «شاخص‌های فرهنگ در انقلاب اسلامی چیست؟». نوع پژوهش کاربردی و برای بررسی این موضوع از روش توصیفی – تحلیلی جهت تعیین و تبیین شاخص‌های فرهنگ انقلاب اسلامی استفاده شده است.
    بر اساس نتایج به‌دست آمده از این پژوهش الگویی برای طبقه‌بندی شاخص‌های فرهنگی در سه سطح شاخص‌های استراتژیک، شاخص‌های هدف(بعد) و شاخص‌های عملیاتی(مولفه) پیشنهاد شد که هر سطح دارای مولفه‌های هماهنگ و شاخص‌های مناسب خود است. البته این الگو در هر سطح انقسام به اجزای خردتر و ارتباط آنها مشخص گردیده است.

    کلیدواژگان: الگو، شاخص، فرهنگ، انقلاب اسلامی، فرهنگ اسلامی
  • علیرضا زرگر*، اسماعیل کرم زاده، محمدرضا رفیعی دولت آبادی صفحات 204-225
    مدیریت جهادی، یک سبک مدیریتی برگرفته از مدیریت اسلامی است که کلیه اصول، مبانی و مولفه های آن منطبق با مبانی، اصول و مدیریت اسلامی است و وجه ممیزی آن با مدیریت اسلامی، برجسته بودن روحیه مبارزه گری، ایثار و از خودگذشتگی و در نهایت ذوب اراده انسان در اراده الهی است. نوع تحقیق کاربردی و شیوه آن توصیفی- پیمایشی با استفاده از تکنیک دلفی است. هدف از این پژوهش« شناسایی عوامل موثر در توسعه مدیریت جهادی در انقلاب اسلامیی آینده» است. حجم نمونه آماری این پژوهش را  25 نفر از خبرگان وصاحب نظران مدیریت جهادی در انقلاب اسلامی ایران تشکیل داده اند. محققین در پاسخ به این سوال که عوامل موثر در توسعه مدیریت جهادی در انقلاب اسلامیی آینده چه می باشد؟ فرم مصاحبه ای را دررابطه با متغیرهای تحقیق تهیه و پس از توزیع و جمع آوری، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده بیانگر آن است که عوامل موثر در ارتقای مدیریت جهادی در انقلاب اسلامی آینده دارای دو بعد فردی و سازمانی است که مولفه ها و شاخصه های احصاء این دو پژوهش آورده شده است. شایان ذکر است اعتبار بدست آمده با استفاده از فرمول هالستی (93/0) بیانگر این است که فرم مصاحبه از اعتبار بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: مدیریت جهادی، عوامل فردی، عوامل سازمانی، انقلاب اسلامی
  • علی غلامی*، علی فروغی اصل صفحات 226-246
    نظریه ولایت فقیه به عنوان مبنای تشکیل حکومت شیعی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی گردیده و مبانی نظری آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. یکی از فقهای به نام که نظریه ایشان به عنوان نظریه ای متفاوت با اندیشه امام خمینی (ره) مطرح گردید، آیت الله خویی (ره) می باشند. سوال اصلی در اینجا عبارت است از اینکه موضوع ولایت فقیه در اندیشه ایشان با چه مبانی ای قابل اثبات است ؟ برای فهم نظر دقیق ایشان، توجه به سیر تطور نظریه ولایت فقیه آیت الله خویی (ره) در ادوار اخیر که در درس خارج فقه و اصول ایشان قابل ملاحظه است، کاملا ضروری است و به نظر می رسد برخی ابهامات درباره نظریه ولایت فقیه، ناشی از کم توجهی به همین مساله باشد. در این نوشتار اثبات خواهد شد اندیشه ایشان در این موضوع حاکی از وحدت نتیجه با اندیشه امام خمینی (ره) ضمن تفاوت در نحوه استدلال است.
    کلیدواژگان: امور حسبه، دلایل نقلی، رهبری فقیه، اقامه حدود، جواز تصرف فقیه
  • بی بی سادات رضی بهابادی، آتنا بهادری، زینب پورکاویان* صفحات 247-269
    اقتدار، مبحثی راهبردی و نیاز مبرم حکومت ها است. از مهم ترین عواملی که در اقتدار ملی اثرگذار است، رهبر جامعه است. پس از رحلت امام خمینی(ره) تاکنون، رهبری ایران اسلامی بر عهده ی آیت الله خامنه ای است. اقتدار از منظر ایشان بسیار مورد توجه بوده است و آثار مهمی دربردارد. اثر حاضر، پژوهشی توصیفی-اکتشافی است که با استفاده از فرایند تحلیل مضمون و نرم افزار MAXQDA، آثار اقتدار ملی را در بیانات معظم له بررسی و مبانی قرآنی آن را استخراج نموده است. دستیابی به اهداف و منافع اثری است که اقتدار ملی در بیانات آیت الله خامنه ای در پی دارد که خود به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. آثار داخلی به ترتیب فزونی شامل: برقراری امنیت، ایجاد عزت و عظمت، بقاء و ثبات کشور، برپایی دین و اخلاق و حرکت و پیشرفت کشور است. آثار خارجی نیز به ترتیب شامل: تاثیر بر دشمن، تاثیر بر دیگر ملل و تاثیر بر مناسبات و روابط بین الملل است.
    کلیدواژگان: مبانی قرآنی، اقتدار ملی، آثار اقتدار ملی، آیت الله خامنه ای
|
  • Mohammad Radmard * Pages 7-25

    The 1979 revolution is called Islamic because the main current in its leadership, ideology and organization were religious forces. The purpose of this article is to examine the type of confrontation between the Pahlavi government and this large current present in the revolution. Accordingly, the question we addressed in this article is: What position did the second Pahlavi government take towards the religious opposition in order to ensure its survival? The method of this article is descriptive-analytical and the method of data collection is library. Theoretically, this article uses the three conceptual frameworks (repression, facilitation, and tolerance) that Charles Tilly discusses in From Basij to Revolution. In the research literature of this article, we emphasize that the Charles Tilly trilogy has not been used specifically and focused on the Islamic Revolution, and most of the research has used Tilly's "mobilization of resources" theory "in general" about the Islamic Revolution. The time frame of this research is 40s and 50s. Analysis of numerous historical data shows that in the Pahlavi regime, the scope of "repression" of religious forces was extensive, "tolerance" was low, and "facilitation" was far less. The Pahlavi government made little use of the facilities provided for the moderate opposition. Tilly divides political systems into four categories: oppressive, totalitarian, tolerant, and weak. Based on the available historical evidence from the Pahlavi government's position on religious dissidents, this government should be called a repressive system.

    Keywords: Islamic Revolution, Religious Forces, oppressive government, repression, facilitation, tolerance
  • Gholamali Soleymani *, Danial Rezapour Pages 27-49

    Iraq is one of the most heterogeneous ethnic and linguistic countries in the geopolitical Middle East. The provocative actions of former Iraqi officials, the continuation of political instability, the emergence of favorable conditions for the birth and action of takfiri and extremist groups, and the presence of supra-regional powers are among the issues that pose a challenge and threaten the national security of the Islamic Republic of Iran. Is considered. Post-Saddam Iraq should be considered the center of Shiite power and influence, because powerful currents such as the supreme authority of the Shiites, Sadr and other Shiite political spectrums have high influence and power in the Iraqi political current. The rise of ISIS and its rise to power in Iraq and the formation of a security crisis in Iraq and the high probability of its spread to neighbors, including Iran, led the Islamic Republic of Iran to take an active strategy to face this regional and global security crisis. According to the above issues, the research questions are as follows: 1- What role did Iran play in defeating ISIS? 2- What are the sources of Iran's power in Iraq and how do these resources help Iran to cooperate and strategically ally with post-ISIL Iraq? 2. What has been the position of Iraqi political parties and popular mobilization groups in the country in terms of strategic unity and cooperation? The purpose of this article is to identify the sources of Iranian power in Iraq for proper strategic management and achievement in post-ISIL Iraq; The method used in this study for analysis and conclusion, descriptive-analytical method and its theoretical framework is intelligent power.

    Keywords: Iran, Iraq, ISIS, militant groups, Shiites
  • Mohmmadhossin Fattahian * Pages 51-72

    The political thought of Islam in the last few decades has witnessed major changes and important innovations. The most important and prominent development in the political thought of Islam can be found in the developments of the Islamic Revolution and the views and thoughts of the leaders of the Islamic Revolution in Iran. Ayatollah Khamenei's political thought also has an important role and position as a disciple and loyal friend of Imam Khomeini. The wise insight and practical experience of the leadership of the Islamic system in the aftermath of various events in nearly a few decades, has highlighted the importance of paying attention to their political ideas and opinions. The result of the present study indicates that; The study of three decades in the space of opinion and action of the Supreme Leader shows the system of coordination in such a way that its components form a systematic whole that continues the intellectual discourse of past scholars and the continuation of Imam Khomeini's discourse and deals with contemporary issues with an ijtihad approach. .

    Keywords: Ayatollah Khamenei, religion, Politics, Political Thought, Islamic political thought
  • Mohammadali Mohammadi * Pages 91-111

    "Islamic resistance" and "jihadi culture" are among the concepts that are emphasized in the verses of the Holy Quran. The purpose of this study is to explain "the components of the Qur'an are the foundation of jihadi culture, which, from the Supreme Leader's point of view, plays a key role in strengthening the Islamic resistance." Despite the effect that jihadi culture has on the resistance and is considered the infrastructure of the resistance, but no research seemed to be done in this regard, so the research question is "the impact of jihadi culture on the Islamic resistance remains unknown." The research hypothesis is that "the three components of insight, inclination and action of jihadi culture as an infrastructure and play a role in strengthening the Islamic resistance and without considering the mentioned components, Islamic resistance will not be formed." This research is organized by descriptive-analytical method. Research shows that: In the sphere of thought of the Supreme Leader, which is based on the verses of the divine Crime, jihadi culture is one of the main infrastructures and tools of the Islamic resistance. God-centeredness, orbital guardianship, insight, hostility and self-confidence are the most important insight components of jihadi culture that play a role in strengthening the Islamic resistance. Among the tendency components of jihadi culture, courage, indefatigability and responsibility are the main components of the resistance of the Islamic society. Among the active components of jihadi culture, jihadi management, speed of action and cooperation are necessary for Islamic resistance.

    Keywords: Islamic Resistance, jihadi culture, Quran, Ayatollah Khamenei
  • Davoud Memari *, Zeynab Asadi Nezhad Pages 113-129

    Civilization means physical progress and manifestations of social welfare, born of human need, rationality and creativity, and culture, ie a set of beliefs, values ​​and traditions, in addition to giving direction, can be an effective factor in promoting and perpetuating that civilization and society. In the meantime, the character of the rulers and their moral performance are very influential in the progress or backwardness of human society and civilization. According to the Qur'anic teachings and narrations, the leaders and agents of Islamic societies, if the creators are familiar with human morality and divine values ​​and adhere to their bad people in their dealings, are citizens full of peace of mind, empathy and cooperation, have legitimate rights and They will be prone to material and spiritual growth and perfection, and the continuity of these healthy and dynamic societies will bring about a glorious and lasting civilization. The Qur'anic interpretation of "Wilayah" about sovereignty and the interpretation of "Wali" about the ruler is a proof of the fact that the genuine rulers of Islamic societies, in addition to practical and executive competencies, must also have a kind of charisma among the citizens of their society. This spiritual influence will not be achieved except by adorning them with moral values.

    Keywords: province, Righteousness, Justice, honesty, Liberalism, Patience, tolerance
  • Saeed Moosavi *, Mohammad Esmaeil Nabatyan, Ebrahim Kalantari, Javad Haghgoo Pages 131-153

    One of the most important levels of security is national security; The issue of national security reference will also have an important place in security theories. Since Islam is a comprehensive religion and has a theory in all aspects of human life, the question is what is Islam's view on the source of national security. In order to realize the idea of ​​true Islamic law, one must go through the path of Shiite jurisprudence. One of the Imami jurists is Ayatollah Khamenei, who has a unique social and political position; Therefore, his jurisprudential thought has a great support for such an experience. The issue of the present article is what is the source of national security from the jurisprudential point of view of Ayatollah Khamenei. This fundamental and exploratory research seeks to examine the words and writings of the Supreme Leader of the Revolution by means of citation inference; With criteria such as clarification, emphasis, repetition, etc., the national security authority was obtained from among the most important security issues. Since the axis of security in this article is human beings and their rights, the structure of the discussion is designed based on the division into fundamental connected rights, superficial connected rights and separate rights. According to the findings of the present study, among the three mentioned issues, Islamic stability And independence is more important and among these cases, Islam, both in the form of national faith and ideology and the ideology of the political system, has a higher priority and a source of national security from the perspective of the Supreme Leader of the Islamic Revolution and the other two issues To have it.

    Keywords: National Security Authority, Ayatollah Khamenei's jurisprudential thought, Islam, stability of the country, independence, national identity
  • Seyed Mohammadreza Mousavi, Seyed Mostafa Abtahii *, Masoud Matalllebi, Bahram Bayat Pages 155-174

    Examining the role and influence of culture in political and social development is very important. Political development as one of the important dimensions of comprehensive and sustainable development on the one hand requires a change in political structure and on the other hand requires a change in the field of culture; In other words, the reasons for political underdevelopment must be studied from two different perspectives. The first is the study of political construction in the macro dimension and political structures in the micro dimension, and the second is the study of different dimensions of culture. Cultural fragmentation in Iran, which has been mostly due to civilizational gaps, indicates the confrontation of two different epistemological systems with completely different values; And the challenge of these two epistemological systems together has created an atmosphere of pessimism, mistrust, fear and violence in the social and political spheres and has prevented the emergence of solidarity and tolerance necessary for political participation and competition, which are the main indicators of political development. This study raises the hypothesis that cultural fragmentation and conflict between these cultures have contributed to political development during the contemporary history of Iran by asking the question that cultural fragmentation and conflict of these cultures together cause political underdevelopment. And the creation of non-competitive regimes in Iran has become contemporary. With regard to the subject under discussion, a descriptive and analytical method that has historical-analytical references based on theoretical foundations and indicators has been selected as the research method.

    Keywords: Political Culture, Political Development, cultural fragmentation, contemporary Iran
  • reza shahgholian *, mahdi nazemi Pages 184-203

    Each revolution is subject to cultural damage and deviations that may spill over into its path. Hence, the main challenge and concern of all the great changes of revolutions is to protect their cultural misgivings. In order to evaluate and analyze the movement of the Islamic revolution and prevent diversion, the basic criteria of the culture of the Islamic revolution should be considered and the Islamic Revolution movement should be measured with them, and after that, the Islamic revolution in various dimensions would be pathological and the centers of damage, identification, restoration And be corrected.
    So the question of this research is, "What are cultural indices in the Islamic revolution?" The research type is applied and descriptive-analytical method has been used to determine the indices of Islamic Revolution culture.
    Based on the results of this research, a model has been proposed for the classification of cultural indicators in three levels of strategic indicators, target (dimensional) indices and operational indicators (components), each level having its own coordinating components and indicators. Of course, this pattern has been determined at each level of fragmentation into smaller components and their relationship.

    Keywords: Template, Indicator, culture, Islamic Revolution, Islamic Culture
  • Ali Reza Zargar *, Esmail Karamzadeh, Mohamad Reza Rafaie Dolatababdi Pages 204-225
    Jihadi management is a management style derived from Islamic management that all its principles, foundations and components are in accordance with the principles, principles and management of Islam and its audit feature with Islamic management, the prominence of fighting spirit, self-sacrifice and self-sacrifice and The ultimate melting of the human will is in the divine will. The type of applied research and its method is descriptive-survey using Delphi technique. The purpose of this study is to "identify the factors affecting the development of jihadi management in the future Islamic Revolution." The statistical sample size of this research is 25 experts and experts in jihadi management in the Islamic Revolution of Iran. Researchers in response to the question of what are the factors influencing the development of jihadi management in the future Islamic Revolution? Prepare an interview form in relation to the research variables and after distributing and collecting, analyzing the collected information indicates that the effective factors in promoting jihadi management in the future Islamic Revolution have two dimensions, individual and organizational. And the statistical characteristics of these two studies are given. It is worth mentioning that the validity obtained using the Hallstiw formula (0.93) indicates that the interview form has a high validity.
    Keywords: Jihadi Management, Individual factors, Organizational Factors, Islamic Revolution
  • Ali Gholami *, Ali Forooghi Asl Pages 226-246
    The theory of Velayat-e-Faqih as the basis for the formation of the Shiite government entered a new phase with the victory of the Islamic Revolution and its theoretical foundations were given more and more attention. One of the jurists whose theory was proposed as a different theory from the thought of Imam Khomeini (RA) is Ayatollah Khoei (RA). The main question here is what principles can be used to prove the issue of Velayat-e-Faqih in his opinion? In order to understand his exact opinion, it is absolutely necessary to pay attention to the evolution of Ayatollah Khoei's theory of Velayat-e-Faqih in recent periods, which can be seen in his extra-jurisprudential lessons and principles. Lack of attention to this issue. In this article, it will be proved that his thought on this issue indicates the unity of the result with the thought of Imam Khomeini (ra) while there is a difference in the way of reasoning.
    Keywords: Account affairs, narrated reasons, leadership of the jurist, establishment of limits, permission to possess the jurist
  • Bi Bi Sadat Razi Bahabadi, Atena Bahadori Pages 247-269
    Authority is a strategic issue and an urgent need of governments. One of the most important factors influencing national authority is the leader of society. Since the death of Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei has been the leader of Islamic Iran. Authority has been very important from his point of view and has important effects. The present work is a descriptive-exploratory research that has studied the effects of national authority in His Holiness's statements and extracted its Quranic principles using the content analysis process and MAXQDA software. Achieving goals and interests is the effect of national authority on Ayatollah Khamenei's statements, which is itself divided into internal and external parts. Internal works are increasingly included: establishing security, creating dignity and grandeur, survival and stability of the country, establishing religion and ethics, and moving and progressing the country. External effects also include: influencing the enemy, influencing other nations, and influencing international relations, respectively.
    Keywords: Quranic Principles, National Authority, Works of National Authority, Ayatollah Khamenei