فهرست مطالب
فصلنامه مشرق موعود
پیاپی 54 (تابستان 1399)
- بهای روی جلد: 295,000ريال
- تاریخ انتشار: 1399/08/01
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحه 6
بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه نقشه راه تعالیطلبی و تحقق تمدن نوین اسلامی است که زمینههای طلوع خورشید ولایت عظمی را فراهم میسازد. روایات بسیاری از ظرفیت ملی ایرانیان در سه محور علم، ایمان و دین حکایت مینماید. برای آزادسازی این ظرفیت ملی باید با راهبرد مدیریت سرعت تحول از آسیبها گذار کرده و دروازههای تعالیطلبی را با ایجاد انگیزش، پژوهش و نگرش گشود. و بازخوانی هویت ملی ایرانیان از زبان امیرمومنان سرآغاز ایجاد انگیزش ملی و مراحل پسین آن خواهد بود تا آنکه ایرانیان با گذار از این سه ایستگاه: 1. بازخوانی هویت ملی؛ 2. توانمندسازی ملی؛ 3. رسالت زمینهسازی ظهور در پرتو تمدن زمینهساز نقشآفرین باشند. شهر قم و علماء و اندیشمندان آن در این فرآیند از جایگاه ویژهای برخوردارند که در این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی به مجموعه روایات ناظر به نکات یاد شده پرداختهایم.
کلیدواژگان: بیانیه گام دوم، تعالی طلبی، سرعت تحول، تمدن زمینه ساز، انتظار، ایرانیان، علم، دین، ایمان و جایگاه قم -
صفحه 36
روایتی درباره وصیت شب رحلت پیامبر6 در کتاب الغیبه طوسی وارد شده و در آن علاوه بر دوازده امام، از دوازده مهدی هم سخن به میان آمده و احمدبن اسماعیل بصری با توجه به دوازده مهدی یاد شده، خود را به عنوان اولین مهدی معرفی کرده و برای اثبات ادعای خود به این حدیث استناد کرده و با توجه به شهادت طوسی در نقل تعدادی حدیث از خاصه که حدیث مورد بحث هم یکی از آنهاست، آن را صحیحالسند دانسته است، در حالی که شهادت طوسی به این معنا نیست که راویان این دسته از روایات و از جمله روایت وصیت شیعه امامی هستند، چون سه شیعه غیر امامی و حداقل شش راوی عامیالمذهب در سند این روایتها وجود دارد، از طرفی مذهب تعدادی از راویان حدیث وصیت هم معلوم نیست، بنابراین با وجود شش راوی عامه و سه شیعه غیر امامی و یک امامی فاسدالمذهب، نمیتوان به اعتبار شهادت طوسی قایل به خاصه و شیعه امامی بودن راویان حدیث وصیت شد.
کلیدواژگان: طوسی، حدیث وصیت، احمد بصری، ناظم العقیلی، ضعف سند -
صفحه 70
روایات غیبت حضرت قایم از مهمترین ارکان اندیشه مهدویت است. این روایات گاه در ضمن کتب حدیثی و گاه در تکنگاریهایی به دست ما رسیده است. در این میان، واقفه یکی از فرقههایی است که در طی سه سده فعالیت _ نیمه دوم قرن دوم تا اواخر قرن پنجم هجری _ تاثیر بهسزایی در انتقال روایات غیبت به میراث حدیث شیعه داشته است. محافل فقهی فرقه واقفه و امامیه از یکدیگر گسسته نبود؛ ولی در مباحث اعتقادی در حوزه امامت و غیبت نسبت به یکدیگر مواضع تند و خصمانه داشتند. با توجه به پیشگامی واقفه در نقل روایات غیبت، بررسی رویکرد علمای امامی به روایات واقفه ضروری است. این نوشتار بر آن است با بررسی اسناد احادیث و مقایسه کمی، رویکرد علمای امامی را به روایات واقفه بازنمایاند و نشان دهد، امامیه در زمینه غیبت وامدار واقفه نیست و علمای امامی تا حد امکان از روایات واقفه اجتناب میکردند و آنچه سبب ورود حجم گستردهای از روایات واقفه در زمینه غیبت به میراث حدیثی امامیه شده، عنایت ویژه نعمانی به منابع واقفی بوده است.
کلیدواژگان: واقفه، حدیث، غیبت، عالمان امامی -
صفحه 94
در دوران غیبت امام زمان7 همواره عده ای از شیادان و نااهلان با سوءاستفاده از ایمان و اعتقادات شیعیان، با هدف کسب موقعیت اجتماعی و یا ثروت اندوزی، به دروغ، ادعای مهدویت و منجی گری نموده و تعدادی چند از شیعیان پاکدل و بی خبر از حقیقت را فریفته و به دور خود جمع می نمودند. این پدیده نابههنجار امروزه نیز هر از چند گاهی در جوامع شیعی اتفاق میافتد و اذهان افرادی را به خود مشغول مینماید. سخن این است از نظر فقهی و حقوقی، مجازات اینگونه افراد که با ادعای امامت، از احساسات پاک برخی شیعیان، سوءاستفاده نموده و آنان را از مسیر حق، به انحراف میکشانند، چیست؟ آیا میتوان حکم به ارتداد اینگونه افراد نمود؟ و در نتیجه آنها را محکوم به مجازات مرتد نمود؟ بر اساس این پژوهش که به صورت توصیفی تحلیلی انجام گرفته، تنها انکار ضروری دین موجب ارتداد شخص میشود اما انکار ضروری مذهب _ به رغم نظر برخی فقهاء _ موجب ارتداد شخص نمیشود، بلکه صرفا موجب خروج شخص از مذهب میشود. با این وجود طبق برخی روایات، انکار امامت امام حق یا ادعای دروغ امامت، چنانچه از روی جحد باشد در صورت عدم توبه _ نه از باب ارتداد _ مستوجب مجازات قتل است. همچنین اگر چنین فردی با اعمال و رفتار خود، باعث وقوع جرایم و ناهنجاری های دیگر در جامعه شود به جهت افساد فی الارض و یا عناوینی شبیه آن، قابل مجازات میباشد.
کلیدواژگان: مدعی دروغین، مجازات، مهدویت، کفر، شرک، ضروری دین، ضروری مذهب -
صفحه 124
واژه«قایم» یکی از پربسامدترین واژگانی است که درروایات مهدوی منعکس شده است. در دوران پس از ایمه یازدهگانه تنها مصداق آن بر امام عصر4 قابل تطبیق است. جریان احمد بصری در صدد است این واژه را که در روایات اشاره شده بر او تطبیق دهند. آنان با استناد به برخی از روایات متشابه و غیرمتشابه و تاویلگرایی به طرح آموزههایی مانند «قایم اول»؛ «قایم قبل از ظهور» بستری را جهت جایگزینی احمد بصری به جای امام مهدی4 ایجاد کرده؛ به گونهای که حجم عظیمی از روایات اختصاصی امام مهدی4 را در شان وی میدانند.
نوشتار پیشرو که با روش توصیفی _ تحلیلی به فرجام رسیده است استنادات این جریان را به نقد کشانده است. استناد به روایات ضعیف، تقطیع برخی روایات، تعارض ادله آنان با اصول پذیرفته شده از جانب این فرقه از جمله نقدهای روشی به آنان است. مهمتر از آن در تعیین مصداق تنها ادعای شناسایی آن مصداق و تطبیق بر احمد بصری صورت گرفته است که از نوع مغالطه دلیل نامربوط است.کلیدواژگان: احمد اسماعیل بصری، تعدد قائم، قائم اول، قائم قبل از ظهور، امام مهدی، یمانی، سفیانی -
صفحه 152
مسئله امامت از بنیادیترین اصول اعتقادی تشیع به شمار میرود؛ چه اینکه ضرورت جاودانگی دین بعد از پیامبر؟ص؟، اقتضای صیانت نظری و عملی از تعالیم شریعت را داشته و این مهم از رهگذر تبیین و تفسیر دین توسط امام معصوم امکانپذیر است. پرواضح است که با عنایت به جایگاه امامت در آموزههای دینی، همواره افرادی درصدد سودجویی از این نهاد برآمده و لذا مدعیان دروغین امامت از سدههای نخستین اسلامی پدیدار گشتهاند و این امر امروزه در قالب متمهدیان یا مدعیان مهدویت نمود فراوانی در جامعه داشته است. فارغ از آسیبشناسی و تحلیل این جریانات از ابعاد مختلف، آنچه جستار حاضر درصدد تبیین آن است این مهم میباشد که رویکرد فقه جزایی امامیه به مدعیان امامت و مهدویت چیست. ضروت تحقیق از آنروست که تاکنون پژوهش مستقلی در این زمینه انجام نشده و فقیهان امامی نیز در این زمینه جز به ندرت، سخن به میان نیاوردهاند. جستار حاضر که به شیوه توصیفی _ تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانهای سامان یافته است، پس از بررسی احتمالات موجود در مسیله، به این نتیجه رسیده است که در صورت عارض شدن عناوینی از قبیل ارتداد و افساد فیالارض، بر عمل مدعیان دروغین، میتوان ایشان را به حدود مقرر شرعی محکوم نمود؛ در غیر این صورت مجازات ایشان تابعی از باب تعزیرات بوده و حکومت اسلامی با ملاحظه جوانب مختلف، کیفر چنین فردی را مشخص خواهد نمود.
کلیدواژگان: مدعی امامت، مدعی مهدویت، فقه امامیه، ارتداد، افساد فی الارض -
صفحه 170
دوران غیبت صغری از برهه های مهم تاریخ اسلام است که بنا به دلایلی امکان دسترسی به امام معصوم برای شیعیان وجود نداشت و از طریق وکیلانی که تعیین می شد امور آنان ساماندهی می شد. چگونگی انتصاب این وکیلان و مهم ترین ملاک های حاکم بر این انتصاب ها موضوع نوشتار پیش رو است. ضرورت بحث از این موضوع زمانی روشن می شود که بدانیم شرایط سیاسی اجتماعی جامعه اسلامی در این دوران برای شیعیان بسیار سخت بوده و دستگاه حاکمه و وابستگان آن به شدت تلاش داشتند تا نیروهای شیعی را تجزیه و پراکنده نموده و از ارتباط آنان با یکدیگر و از طرفی ارتباط آنان را با رهبران شان قطع یا محدود نمایند. انتصاب ها به فرمان مستقیم امام زمان7 و معرفی وکیل جدید به وسیله وکیل خاص حضرت صورت می گرفت. انتصاب ها مخفیانه و بیشتر اوقات در قالب توقیعاتی بود که صادر می گشت. زمینهسازیهایی در این جهت لازم بود. اقدام به نصب وکیلان قبل از درگذشت وکیل سابق، خبر دادن از مرگ وکیل سابق، اطلاعرسانی به دیگر وکیلان و بزرگان مناطق، مدح و تمجیدهایی که صادر می شد، از جمله مقدمات امر انتصاب بود. مهم ترین ملاک ها در انتصاب، رازداری و حفظ اسرار، مقام علمی و معرفتی و آگاهی های غیبی بود که از طریق امام بدانها داده می شد. در برخی موارد بعید بودن احتمال وکالت شخص مورد نظر، ملاک قرار می گرفت. روش جمعآوری داده ها کتابخانه ای است و گزارش های تاریخی توصیف شده و مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.
کلیدواژگان: امام زمان (ع)، سازمان وکالت، وکیلان ارشد، عثمان بن سعید عمری، نوبختی، توقیع -
صفحه 190
نیازسنجی پژوهشی به فرایند شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویت ها اشاره می کند. در این پژوهه خواهیم کوشید با هدف ارتقای کیفی مهدویت پژوهی و تعمیق رویکرد بینارشته ای در این زمینه، مهم ترین نیازهای «مهدویت پژوهی» با رویکرد «مدیریت» را ارایه کنیم. آنچه شایان توجه میباشد این است که این نوشتار «تعیین جهت گیری مناسب در عرصه مهندسی فرهنگ انتظار»، «کشف فرصت ها و تهدیدات»، «فرصت جویی هوشمندانه» و «درک بهتر از راهبردهای رقیب» را از مهم ترین کارکردهای مهدویت پژوهی با رویکرد مدیریت میداند. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که ساحت های قابل تامل در پیوند میان مهدویت پژوهی و مدیریت را باید در «مدیریت مسایل عمومی»، «مدیریت رفتارسازمانی»، «مدیریت راهبردی و «آینده پژوهی» پیگیری کرد. باید اذعان داشت که فاصله میان وضع موجود و مطلوب در مهدویت پژوهی با رویکرد مدیریت فراوان است و مسایل فراوانی در ساحت های گوناگون هنری در پیوند با آموزه مهدویت ظرفیت برای تحقیق و پژوهش را دارد. در این جستار به بیش از صد و شصت مسئله قابل تامل در مهدویت پژوهی با رویکرد مدیریت اشاره شده است.
کلیدواژگان: مهدویت، پژوهش، نیازسنجی، مدیریت، راهبرد، رفتارسازمانی، آینده پژوهی
-
Page 6
The statement for the second step of the revolution is a roadmap for transcendence and the realization of a new Islamic civilization that provides the grounds for the rising of the great leadership Sun. Many narrations indicate the national capacity of Iranians in the three fields of science, faith and religion. To activate this national capacity, it is necessary to overcome the harms with the strategy of Management of Rapid Transformation and open the gates of transcendence by creating motivation, research and attitude. The re-reading of the Iranian national identity according to the Amir al-Mo'menan will be the beginning of creating a national motivation and its final stages so that the Iranians, by passing through three stations: 1. Re-reading the national identity; 2. National empowerment; 3. The mission of laying the groundwork for emergence, in the light of civilization laying the groundwork for the Appearance , play a role The city of Qom and its scholars and thinkers have a special position in this process. In this article, with a descriptive and analytical method, we have dealt with the collection of narrations regarding the mentioned points.
Keywords: Second Step Statement, Transcendence, rapidness of Transformation, Underlying Civilization, waiting, Iranians, Science, Religion, Faith, Qom Position -
Page 36
There is a narration about the will of the Messenger of God ( phahp)at the night of his passing away in the book "Al-Ghaybah of al-Tusi" and in this book discussed about 12 Mahdis in addition to the 12 Imams as well. Ahmad Ibn Ismail Basri, according to the 12 Mahdis hadith mentioned in the book of Al-Ghaybah, introduced himself as the first Mahdi and cited this hadith to prove his claim and he argues that because Tusi has considered the narrators of this hadith as Shiites, then this hadith In terms of the document is authentic, But Tusi testimony does not mean that the narrators of this group of narrations, including the narration of the will are Imamate shiites , because there are 3 non-Imami Shiites and at least 6 Sunni narrators in the series of narrators of these narrations. In addition, the religion of some of the narrators of the hadith of the will is not known. Therefore, despite the fact that there are 6 Sunni narrators, 3 non-Imami Shiite narrators and one bad religion Imami Shiite, because of the authenticity of Tusi's testimony may not believe that the narrators of the will are Shiites.
Keywords: Tusi, Hadith of the Will, Ahmad Basri, Nazim Al-Aqili, Document Weakness -
Page 70
The occultation's tradittion of Imam Musa-Kazim are among the most important Sources of Mahdism's thought. These tradittions have sometimes reached us in addition to hadith books and sometimes in monographs. Waqifite, is one of the sects that during the three centuries of activity - the second half of the second century to the end of the fifth century AH - had a great influence on the transmission of the tradittions of occultation to the heritage of Shiite hadith. Due to the Pioneering narrative by Waqifite;this is necessary Study the approach of Imami scholars to the Waqifite's tradittion in the occultation's tradittion This article tries to study the chain and textual content in the traditions of the occultation through the historical method and through examination of the document and the text of narratives, to show the approach of Imami scholars to Waqifite narrations and show that Imamiyya is not indebted Waqifite in the field of occultation and Imami scholars avoided Waqifite's tradittion as much as possible and what caused the entry Extensive volumes of Waqifite's tradittion on the Imami occultation's tradittion have been No'mani's special attention to Waqifite's sources.
Keywords: Notice, Hadith, absenteeism, Imami scholars -
Page 94
During the absence of Imam Zaman (Peace be upon him), Some swindlers have always falsely claimed the Mahdism by abusing the faith and beliefs of the Shiites with the aim of Acquiring social status or Acquiring wealth, And they seduce and gather around them a number of Shiites unaware of the truth and Honest. And Nowadays This abnormal phenomenon occurs once in a while happens in Shiite communities and it occupies people's minds. The point is that, from a jurisprudential and legal point of view, What is the punishment for such people who, by claiming the Imamate, abuses of the faith and beliefs of the Shiites and they divert them from the right path? Is it possible to order the apostasy of such people? And as a result, convicted them to apostasy? According to this descriptive-analytical study, only Denying an essential religion leads to apostasy. but the Denying an essential sect- despite the opinion of some jurists - does not lead to apostasy, but it simply causes a person to turn away from sect. However, according to some traditions, the denial of the Imamate of The righteous Imam or the false claim of Imamate, if it is based on Denial with knowledge, is - not out of apostasy punishable by death if one does not repent -If he or she does not repent. Also , if such a person causes other crimes and anomalies in the society by his actions and behavior, It can be punished for corruption on earth or similar titles.
Keywords: False Claimant, Punishment, Mahdism, Infidelity, Polytheism, Necessary Religion, essential sect -
Page 124
The word “Qaem”(The Riser) is one of the most frequent words that is reflected in the Mahdavi traditions. In the periods after the eleven Imams, it can only be applied to the Imam of the Time (A.S). Ahmad Basri movement tries to apply this word mentioned in the traditions to him. With reference to some similar and dissimilar traditions and interpretations, they have tried to prepare the ground for the placement of Ahmad Basri instead of Imam Mahdi (A.S) by creating teachings such as “the first Qaem”, and “the Qaem before the Appearance”, in a way that they consider a huge volume of traditions specific to Imam Mahdi (A.S) to be in honor of him. The following paper, written with a descriptive-analytic method, has criticized the documents of this movement. The reference to weak traditions, the cuts in the traditions, the contradiction of their reasons with the accepted principles are some of the methodical criticisms of them. Most importantly, in the determination of the example, they have only claimed the recognition of the example and applied it to Ahmad Basri, which is a kind of fallacy of irrelevant reason.
Keywords: Imamat hadith, Multiplicity of Qaem, Imam mahdi being the Qaem, deviant movements of mahdism, ahmad Ismsel -
Page 152
The issue of Imamate is one of the most fundamental principles of Shia belief; because the necessity of the immortality of religion after the Prophet (PBUH) requires theoretical and practical protection of the teachings of the Shari'a, and this is possible through the explanation and interpretation of religion by innocent Imam (AS)(Imam Masoom). It is obvious that considering the position of Imamate in religious teachings, there are always people trying to profit from this institution and therefore, the false claimants of the Imamate have emerged from the first centuries of Islam, and this has been reflected in the society today in the form of the claimants of Mahdism. Regardless of the pathology and analysis of these currents from different dimensions, what the present study seeks to explain is what is the approach of Imami criminal jurisprudence to the claimants of Imamate and Mahdism. The necessity of research is that so far no independent research has been done in this field and the Imami jurists have not spoken about it except rarely. The present study, which has been described in a descriptive-analytical manner and with reference to library sources, after examining the probabilities in the problem, has concluded that if evidence such as apostasy (irtidad) and corruption on earth (Ifsad fi al-Arth) is proven, it is possible that the false claimants sentenced to a certain sharia punishment; Otherwise, their punishment will be a kind of Ta'zira , and the Islamic government will determine the punishment of such a person by considering different aspects.
Keywords: Claiming Imamate, Claiming Mahdism, Imami jurisprudence, apostasy (irtidad), corruption of the earth (Ifsad fi al-Arth) -
Page 170
The period of short Absence is one of the important parts of the history of Islam that for some reasons it was not possible for the Shiites to have access to the Infallible Imam and their affairs were organized and managed through representatives appointed by the Imam. How to appoint these representatives by the Imam and the most important criteria for eligibility for their appointment is the subject of this article. The need to discuss this issue becomes clear when we know that the sociopolitical conditions of the Islamic society in that period were very difficult for the Shiites and the ruling political system and its affiliates tried hard to disintegrate the Shiites and cut and restrict their relations with each other and with their leaders. Appointments were made by the direct order of Imam of the Time and the introduction of a new representative by the special representative of the Imam. Appointments were made secretly, often in the form of recommendation letters issued by the Imam For this purpose, conditions had to be provided in advance. Arranging deputies before the death of the former representative, announcing the death of the former representative, informing other representatives and elders of the regions, and the praises that were issued, were among the preparations for the appointment. The most important criteria in the appointments, were secrecy and keeping secrets , scientific and epistemological position and occult knowledge that was given to the representatives through Imam (as). In some cases, the unlikely possibility of representing the person in question was the criterion for appointment. The method of data collection in this research is library and historical reports have been described and analyzed.
Keywords: Imam of the Time (as), Representation Organization, Senior Representatives, Osman Ibn Saeed Amri - Nobakhti - Recommendation Letter -
Page 190
Research needs assessment refers to the process of identifying potential research needs and setting priorities. In this study, we will try to provide the most important needs of "Mahdism and Research" with the approach of "management" with the aim of improving the quality of Mahdism-research and deepening the interdisciplinary approach in this field. What is noteworthy is that this article highlights the importance of "determining the right direction in the field of waiting culture engineering", "discovering opportunities and threats", "smart intelligence" and "better understanding of competing strategies". The most important functions of Mahdism are research with a management approach. The results of the analysis and combination of the collected data show that areas of consideration in the link between Mahdism, research and management should be pursued in "public affairs management", "organizational behavior management", "strategic management" and "future research". . It should be acknowledged that the gap between the current and favorable situation in Mahdism-research with the management approach is abundant and many issues in various fields of art in connection with the doctrine of Mahdism have the capacity for research. This paper addresses more than one hundred and sixty issues to consider in Mahdism, a project with a management approach.
Keywords: Mahdism, Research, Needs Assessment, Management, Strategy, Organizational Behavior, Future Research