فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 44 (تابستان 1399)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 44 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین سوزنچی * صفحات 7-37

    امروزه به نظر می رسد که دیدگاه داروین درباره ماهیت انسان، به نحوی زیربنای انسان شناسی اومانیستی مدرن قرار گرفته است و تمامی مسایل انسان در حد یک حیوان تکامل یافته و در افق غریزه تحلیل می شود. در مقابل، آنچه در معارف اسلامی، انسان را موجود ویژه می کند، بهره مندی او از حقیقتی متعالی به نام «روح» یا «فطرت انسانی» است. با اینکه برخی از متفکران در فرهنگ اسلامی، فطرت را «ام المعارف» دانسته اند، اما حق این است که تاکنون «فطرت» به عنوان یک نظریه منسجم که بتواند در مقایسه با دیدگاه های رقیب در عرصه علوم انسانی و اجتماعی لوازم خود را بروز دهد، ارایه نشده است. در این مقاله تلاش شده است ایده «فطرت»، در قبال برخی از دوگانه های مهم اندیشه غربی، در افق یک نظریه بازسازی شود، و برخی از زوایای آن، به نحو انضمامی در ساحت انسان شناسی نشان داده شود؛ نوعی انسان شناسی که از کلی گویی فراتر رود و بتواند به عنوان مبنایی در ساحت علوم انسانی و اجتماعی در قبال نظریه های غربی به کار گرفته شود.

    کلیدواژگان: فطرت، نظریه تکامل، انسان، علوم انسانی، علوم اجتماعی، داروین
  • احمد ابوترابی * صفحات 39-62

    درباره مفهوم واژه «پیشین» و به پیروی از آن، درباره واژه «پسین» و گستره مفهومی این دو، چند پرسش اساسی قابل طرح است که برخی از فیلسوفان غرب، مستقیم یا غیرمستقیم به آنها پرداخته اند. پرسش هایی از این دست که آیا مراد از «پیشین» تنها قضایای پیشین است یا مفاهیم پیشین را هم می توان در نظر گرفت؟  آیا مراد از استقلال از تجربه در معارف پیشین، استقلال از تجربه بیرونی است یا درونی، یا هر دو؟ آیا مراد از استقلال از تجربه در مقام تکوین است یا مقام توجیه، یا هر دو؟ آیا قضایای پیشین تنها قضایای یقینی و ضروری را در بر می گیرد یا قضیه غیرضروری و غیریقینی پیشین را هم می توان در نظر گرفت؟ در این مقاله پاسخ فیلسوفان غرب به این پرسش ها بررسی و نقد شده و سرانجام، نگارنده دیدگاه برگزیده خود را تبیین کرده است.

    کلیدواژگان: قضایای پیشین، مفاهیم پیشین، قضایای یقینی، قضایای ضروری، توجیه، تکوین، فیلسوفان غرب
  • علی فضلی * صفحات 63-86

    سلوک حرکت نفس ناطقه به سوی خداست و هر عمل سلوکی پاره ای از حرکت آن نفس به سوی غایت هستی است. این یک حرکت استکمالی است که از حرکت جوهری نفس ناطقه بر می خیزد. نفس در صورت های اخلاقی و سلوکی به مثابه کمالات جوهری حرکت می کند؛ ولی این حرکت نه حرکت جوهری عرضی، بلکه حرکت  طولی و حرکت برداری است.  حرکت جوهری طولی با انتقال موضوع در فعلیت ها، در سلسله طولی جهان هستی واقع می شود. حرکت جوهری برداری که از نوآوری های استاد علی عابدی شاهرودی است با مولفه های خاصی در پی ترکیب حرکت جوهری عرضی و طولی و به گونه شتابدار به وجود می آید. حرکت جوهری استکمالی به امکان استعدادی و استکمال وجودی و قوای قلبی وابسته است تا زمینه حرکت فراهم گردد و با استکمال، تکامل وجودی و اشتداد وجودی رخ دهد و با فعلیت  قوای قلبی همانند لطایف سبعه سلوک به سوی غایت هستی صورت گیرد. منشا این حرکت استکمالی چیست؟ در پاسخ، با بهره گیری از بیان استاد علی عابدی شاهرودی، بحث عامل و مدبر این حرکت جوهری را طرح کرده ایم. این مدبر بر دو قسم است: یکی مدبر درونی که اراده عقلی است و دیگری مدبر بیرونی که اراده ملکوتی و الهی است. البته تدبیر مدبر ملکوتی و الهی نیز به سه دسته تقسیم می شود: تدبیر آغازین و پسین؛ تدبیر اصلی و طریقی و تدبیر عام و خاص. در ادامه به  اثبات حرکت جوهری استکمالی پرداخته ایم که بر برهان حرکت در کمالات اخلاقی و سلوکی تکیه دارد.

    کلیدواژگان: حرکت جوهری استکمالی، حرکت جوهری طولی، حرکت جوهری برداری، امکان استعدادی، اشتداد وجودی، مدبر عقلی، مدبر ملکوتی
  • مرتضی رضایی * صفحات 87-110

    یکی از پرسش های اساسی در فلسفه علم، پرسش از هویت قوانین طبیعی است. واقع گرایان- بر خلاف ابزارگرایان- به وجود واقعی قوانین در جهان طبیعت باور دارند. با این حال، ایشان درباره هویت این قوانین هم نظر نیستند. آنها سه نظریه متفاوت در این زمینه ارایه کرده اند: انتظام، کلیات و ذاتی گرایی. این نظریه ها، خالی از اشکال نیستند؛ هر چند نوع اشکال های آنها متفاوت است. پرسش اصلی این پژوهش آن است که هر یک از نظریه های انتظام، کلیات و ذاتی گرایی در باب هویت قوانین طبیعی، چه سهمی از حقیقت دارند؟ این تحقیق، به روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی صورت گرفته است. نتیجه آنکه ذاتی گرایی که نسبت به دو دیدگاه دیگر قرابت بیشتری با حقیقت دارد، در صورت ترمیم با بهره گیری از دستاوردهای فلسفه اسلامی، می تواند به مثابه نظریه برتر در این زمینه عرض اندام کند

    کلیدواژگان: واقع گرایی، قانون طبیعی، قانون علمی، نظریه انتظام، نظریه کلیات، نظریه ذاتی گرایی
  • حسن عبدی*، محمدتقی یوسفی، منصور مهدوی صفحات 111-140

    یکی از مهم ترین مباحث حکمت صدرایی حرکت جوهری است. بر اساس تشکیک وجود، وقوع حرکت جوهری به نحو اشتدادی، امری ممکن، بلکه واقع شده است. تشریح این نظریه که انسان وجودی سیال دارد، یکی از راهبردی ترین مباحث درباره نفس انسانی را روشن می سازد. از دیگر سو، دازاین به مثابه مسئله ای محوری در اندیشه هایدگر، حقیقتی ثابت نیست؛ بلکه دارای ابعاد و اطوار گوناگونی است. با توجه به جایگاه حکمت صدرایی و نیز اندیشه هایدگر، مقایسه میان سیالیت انسان در نظریه حرکت جوهری صدرایی و اطوار دازاین در نگرش هایدگر می تواند زوایای پنهان و ابعاد وجودی بیشتری از انسان را روشن سازد. بر این اساس، در نوشتار حاضر، برای فهم چگونگی سیالیت انسان، نخست ابعاد شش گانه حرکت جوهری نفس از منظر صدرا و سپس اطوار دازاین از منظر هایدگر توضیح داده شده است تا زمینه برای مقایسه این دو نظرگاه فراهم گردد. فضای فکری این دو فیلسوف، بیانگر مبانی متفاوت آنهاست. با این همه، در برخی ابعاد حرکت مانند مسافت، میان دو فیلسوف اشتراک نظرهایی را می توان یافت. البته نقاط اختلاف بین این دو متفکر درباره انسان و مسیر های ممکن او در زندگی بسیار است

    کلیدواژگان: نفس، سیالیت، ابعاد حرکت، حرکت جوهری، دازاین، ملاصدرا، هایدگر
  • سید احمد غفاری*، زینب سراج الدین صفحات 141-164

    بحث معرفت شناسانه درباره ویژگی حکایت، از مباحث بنیادین در معرفت شناسی معاصر است. معرفت شناسان مسلمان نیز در مورد ذاتی بودن و بالفعل بودن حکایت مفاهیم، دیدگاه های متفاوتی دارند. رای مشهور معرفت شناسان مسلمان بر آن است که حکایت، ذاتی باب برهان، و وصف بالفعل صورت های ذهنی است. برخی دیگر بر این باورند که حکایت بالفعل تنها در مرتبه تصدیق، صادق است و حکایت تصورات و قضایا، شانی و بالقوه است. در مقابل این دیدگاه ها، استاد فیاضی حکایت را ذاتی باب ایساغوجی و بالفعل صورت های ذهنی می داند. در این مقاله تلاش شده است با تبیین تحلیلی دیدگاه استاد فیاضی و وارسی انتقاد ها بر این دیدگاه، ابعاد جدیدی از مسئله حکایت روشن گردد. تبیین دقیق مفاهیم دخیل در فرایند حکایت در آرای این حکیم نشان می دهد نقدهای وارد بر دیدگاه ایشان، از جمله نادیده گرفتن نقش فاعل شناسا در فرایند حکایت یا عدم دلالت ادله بر مدعا، وارد نیستند.

    کلیدواژگان: علم حصولی، حکایت، حکایت بالفعل، ذاتی بودن، فیاضی
|
  • Hossein Suzanchi* Pages 7-37

    Today, it seems that Darwin's theory of human primordial nature underlies modern humanist anthropology, and that all human problems are analyzed as those of an evolved animal on the horizon of instinct. On the contrary, what makes man a special being in Islamic teachings is his enjoyment of a transcendent truth called "soul" or "human primordial nature". Although some thinkers in Islamic culture have considered human primordial nature as the origin for all kinds of consciousness "umm al-ma`ārif", it is right to present "it" as a coherent theory that can express its consequent requirements in comparison with competing views in the field of humanities and social sciences. In this article, an attempt has been made to reconstruct the idea of ​​"primordial nature" as a theory against some important dualities of Western thought, and to show some of its aspects concretely in the field of anthropology; An anthropology that goes beyond what generally saying and can be used as a basis in the humanities and social sciences.

    Keywords: primordial nature, Evolution Theory, Human Being, Humanities, social sciences, Darwin
  • Ahmad Aboutorabi* Pages 39-62

    About the meaning of the words "prior" and "posterior" and their conceptual extension, some basic questions may be proposed of which some Western philosophers, directly or indirectly, have spoken. Questions such as whether the "prior" refers only to the prior propositions or the prior concepts may also be considered? Does by independence from experience independence from external or internal experience is meant? Does the independence of experience refer to the status of creation, maqām-i takwīn, or to the status of justification, maqām-i tawjīh, or to both? Do priori propositions include only definite and necessary propositions, or priori non-essential and uncertain propositions may also be considered? In this article, the answers of Western philosophers to these questions are critically studied, and finally, the author`s preferred view has been referred to.

    Keywords: Prior Propositions, Prior Concepts, Propositions of Certainty, Necessary Propositions, Justification, Creation, Western Philosophers
  • Ali Fazli* Pages 63-86

    The path of Human rational soul`s movement is towards God, and every conductive action is a part of the movement towards the end of the existence. It is a perfect-based movement that arises from the substantial movement of the rational soul. The soul moves as substantial perfections in moral and behavioral forms; but this motion is not a substantial motion in width, but a longitudinal motion. Longitudinal substantial motion occurs in the longitudinal chain of the universe by transferring its subject in actualities. Vector substantial movement, which is one of Ali `Ābedī Shāhrūdī`s innovations, happens following the combination of width and longitudinal accelerating substantial movements by special components. Perfect-based substantial movement depends on the imkān-i isti`dādī, talent possibility, existential perfection-seeking and human heart forces to provide the ground for movement to cause perfection, existential evolution and ishtidād, intensity, and with the actuality of the heart forces to the end of existence occurs. What is the origin of this perfect-seeking movement? In response, using the statement of Master Ali `Ābedī Shāhrūdī, we have proposed a discussion of the manager of this essential movement. This manager is of two types: inner and externa, the former being the intellectual will and the later external which is the heavenly and Divine will. Of course, the action of the latter is also divided into three categories: the initial and the last, the main and the lesser and the general and the special manager. In the following, we have proved the essence of perfection-seeking motion, which relies on the argument of motion in moral and behavioral perfections

    Keywords: Perfection-Seeking Substantial Motion, Longitudinal Substantial Motion, Vector Substantial Motion, Possibility of Talent, Existential Intensity, Rational Manager, Heavenly Manager
  • Morteza Rezaei* Pages 87-110

    One of the fundamental questions in the philosophy of science is the question of the identity of natural laws. Realists - unlike instrumentalists - believe in the real existence of laws in the natural world. However, they are not of the same view on the identity of these laws. They have proposed three different theories: regulation theory, universalism, and essentialism. These theories are not free from being exposed to objections, though the types of objections are not the same. The main question of this research follows as: what part of truth may be found in each of the three theories? This research has been performed by descriptive, analytical and critical methods. The conclusion is that essentialism, which is closer to the truth than the other two, can be extended as a superior theory in this field with reliance to the teachings of Islamic philosophy.

    Keywords: Realism, Natural Law, Scientific Law, Regulation Theory, Theory of Universals, essentialism
  • Hassan Abdi*, MohammadTaqi Yosofi, Mansour Mahdavi Pages 111-140

    Substantial Movement is regarded as one of the most important topics in Sadra's wisdom. Based on the gradational state of existence, tashkīk-i wujūd, the occurrence of a substantial motion in an intensified manner is a possible, but an actualized event. Explaining this theory, on which human being would be of a fluid existence, illuminates one of the most strategic issues about the human soul. On the other hand, Dasein, as a central issue in Heidegger's thought, is not a fixed fact; it has different forms and dimensions. Considering the position of Sadra's wisdom and Heidegger's thought, a comparison between human fluidity in the theory of Sadra's substantial motion and Dasein's theory in Heidegger's view can clarify the hidden angles and more existential dimensions of human being. Accordingly, in the present article, in order to understand how human fluidity is, the six dimensions of the movement of the soul's essence from Sadra's point of view are described at first and then, the forms of Dasein from Heidegger's point of view are explained; in this way, the basis for comparing these two views is provided. The intellectual space of these two philosophers expresses their different principles. However, in some dimensions of motion including distance, commonalities can be found between the two philosophers. Of course, there are many differences between these two thinkers about man and his possible paths in life

    Keywords: Human Soul, Fluidity, Dimensions of Motion, Substantial Motion, Dasein, Mulla Sadra, Heidegger
  • Seyyed Ahmad Ghaffari*, Zeinab Siraju`Ldin Pages 141-164

    Epistemological discussion of the nature of ḥikāyat is known as one of the fundamental issues in contemporary epistemology. Muslim epistemologists also have different views on the nature and actuality of ḥikāyat. Popular Muslim epistemologists, have taken ḥikāyat as dhātī bāb-i burhān, natural of the demonstration, and waṣf-i bi`lfi`l-i ṣūrathā-yi dhihnī, actual quality of mental forms. Some believe that only in the level of taṣdīq, affirmation, one may agree with ḥikāyat-i bi`lfi`l, while in the level of taṣawwurāt, mental forms,and qaḍāyā, propositions, it is bilquwwah, potential. Contrary to these views, Fayyāḍī has viewed ḥikāyat as dhātī bāb-i Isagoge and bi`lfi`l in mental forms. In this article, an attempt has been made to clarify new dimensions of the issue by analytically explaining Fayyāḍī's point of view and examining the criticisms in the field. Accurate explanation of the concepts having to do with the process in the opinions of this philosopher shows that there are no criticisms of his view and such critiques as ignoring the role of the cognitive agent in the process of ḥikāyat or lack of any evidence denoting the claim may not be agreed with.

    Keywords: Acquired Knowledge, `Ilm-i Ḥuṣulī, Ḥikāyat, Ḥikāyat-i Bi`lfi`l, Essentialness, Fayyāḍī