فهرست مطالب

نشریه قرآن شناخت
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 24، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد اسعدی صفحه 5

    روش تفسیر اجتهادی جامع، به اقتضای روش‌ها و گرایش‌های تفسیری رایج، می‌تواند تحلیل و تعریف خاص خود را بیابد و حسب غایات و مقاصد خویش، اصول نظری و عملی ویژه‌ای داشته باشد؛ از جمله با محوریت روش قرآن‌گرایانه با الهام از تجربه نسبتا موفق علامه طباطبایی در المیزان می‌توان روش تفسیر اجتهادی قرآن‌محور را تعریف کرد. برجسته‌ترین اصول این تفسیر را می‌توان در سه دسته دنبال کرد: الف) اصول نظری (مبانی نظری) شامل: 1. قلمرو خاص تفسیر نسبت به دیگر دانش‌های دینی قرآنی؛ 2. محوریت قرآن در میان منابع معرفتی دین؛ 3. سازگاری و همخوانی درونی آیات قرآن؛ 4. مرجعیت قرآن نسبت به معرفت‌های انسانی؛ ب) اصول عملی (قواعد کلی) شامل: 1. تثبیت حجیت و اعتبار روش قرآن‌گرایانه در پرتو ادله روایی و سیره عملی معصومان‰؛ 2. جست‌وجوی آیات هم‌مضمون به لحاظ لفظی و معنایی؛ 3. یافتن اصول کلیدی و کلی حاکم بر مفاهیم و معارف قرآن؛
    4. اهتمام به قراین سیاقی قرآنی؛ 5. انسجام‌یابی آیات متناظر (محکم و متشابه، عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، و منسوخ و ناسخ)؛ 6. توجه به اصول توسعه دلالی در مفاهیم قرآن؛ و ج) اصول غایی با عنوان عام تفسیر در خدمت هدایت‌های دینی.

    کلیدواژگان: روش تفسیر، تفسیر اجتهادی قرآن محور، اصول نظری، اصول عملی، اصول غایی، علامه طباطبایی
  • سید محمود طیب حسینی *، مطهره سادات طیب حسینی صفحه 23

    یکی از مفاهیم قرآنی که جایگاه ویژه‌ای در میان مفاهیم ناظر بر روابط اجتماعی میان مسلمانان در جامعه اسلامی دارد، مفهوم «قرض حسن» است. ترکیب وصفی «قرضا حسنا» شش بار، و با فعل آن از باب افعال مجموعا دوازده بار در قرآن مجید آمده است. مقاله حاضر درصدد است با روش تحلیلی، به واکاوی این مفهوم در فرهنگ عرب و قرآن بپردازد و رابطه این مفهوم قرآنی را با تلقی عمومی و دیدگاه مفسران از آن ارزیابی کند. حاصل پژوهش آن است که «قرض حسن» از نظر مفهوم، انواع تعامل نیک با دیگران را شامل می‌شود، و «قرض حسن به خدا» هر نوع عمل خداپسندانه را دربر می‌‌گیرد؛ اما در بافت قرآن مجید صرفا درباره خدا به‌کار رفته است و در همه موارد کاربردش، مومنان با این تعبیر، به کمک‌های مالی به پیامبرˆ به‌منظور دفاع از دین و جامعه اسلامی یا گسترش دین در زمین یا اطاعت از پیامبرˆ سفارش و تشویق شده‌اند. در روایات اهل‌بیت‰ نیز این مفهوم قرآنی به تقدیم مال به امامان معصوم‰ با همان دو هدف یادشده تفسیر شده است، که در عصر غیبت قابل تعمیم به کمک‌های مالی به فقیهان جامع‌الشرایط یا حاکم مشروع (ولی فقیه) به منظور تحقق همان دو هدف است.

    کلیدواژگان: قرض حسن، قرض الحسنه، انفاق فی سبیل الله، مفاهیم قرآن، صله دادن به امام
  • سید علی اکبر حسینی رامندی صفحه 39

    پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که قرآن کریم چگونه مخاطبان خود را به رعایت الزامات اخلاقی فراخوانده و نظریه هنجاری خود را بر چه پایه‌ای قرار داده است؟ نویسنده به روش کیفی، با توصیف و تحلیل مفاهیم اخلاقی قرآن به نتایج زیر دست یافته است. قرآن کریم برای ترغیب مخاطبان به زندگی اخلاقی، بر نتایج فعل اخلاقی تاکید کرده است؛ نتایج یادشده در قالب واژگانی مانند سعادت، فوز، فلاح، نجات، لذت، امنیت، بشارت، آرامش، رنج، تشویش، انذار، و شرح و بسط زندگی بهشتیان و دوزخیان، آموزه‌های قرآنی پرشماری را به خود اختصاص داده است که بازگوکننده سازگاری فی‌الجمله اخلاق قرآنی با نظریه‎های غایت‌گراست. غایت‌‌گرایی با انسان‌شناسی قرآنی و اسلوب‌های تربیت اخلاقی قرآن سازگار است. ‌غایت‌گرا بودن نظام اخلاقی قرآن، به مفهوم انکار ارزش فضیلت‌ و مسئولیت ‌اخلاقی نیست؛ در شماری از آیات، قرآن رفتارهایی را که با انگیزه انجام وظیفه اخلاقی انجام می‌گیرد یا منشا آنها فضیلت انسانی است، می‌ستاید. قرآن مخاطبان خود را به فضیلت‌محوری و تکلیف‌مداری تشویق می‌کند و آن را دو راهبرد موثر در تربیت اخلاقی ‌می‌داند؛ اما عام‎ترین پاسخ قرآن، برای توجیه همه الزامات اخلاقی، غایت ‌فعل اخلاقی است؛ نه فضیلت‌ انسانی و نه وظیفه ‌اخلاقی.

    کلیدواژگان: غایت گرایی، خودگرایی، دیگرگرایی، وظیفه گرایی، فضیلت گرایی، نظریه هنجاری، نظریه هنجاری اسلام، فوز، فلاح، غایت گرایی در قرآن
  • حمید آریان*، هابیل گرمابی صفحه 59

    این مقاله با روش توصیفی‌ تحلیلی به بررسی نقش اثباتی و سلبی گرایش‌‌های متعالی در رفتارهای اجتماعی انسان از منظر قرآن می‌پردازد. هدف پژوهش نشان ‌دادن تاثیر این گرایش‌ها بر رفتارهای اجتماعی آدمی از حیث ایجاد، تقویت، جهت‌دهی یا ترک و تضعیف آنهاست. یافته‌های پژوهش حاکی است که از نظر قرآن، گرایش به خدا و کسب رضای الهی و محبت به خدا در دو رفتار ایثار و انفاق، اثر اثباتی از نوع صدور، تقویت یا جهت‌دهی دارد. همچنین گرایش به خدا و کسب محبت و رحمت الهی و نیز کمال‌طلبی، در فعل جهاد به‌نحو صدور و تقویت رفتار اثرگذارند. به‌‌علاوه، گرایش به خدا و محبت الهی در تربیت و اصلاح خانواده، نقش اثباتی از نوع جهت‌دهی، و در تعالی جامعه نقش اثباتی از نوع صدوری دارد؛ اما همین گرایش در مهار و مدیریت رفتار جنسی، و نیز عدالت‌طلبی در پرهیز از قضاوت‌های سطحی، تاثیر سلبی از نوع ترک دارد. نقش کمال‌طلبی در منت‌گذاری در انفاق سلبی است. همچنین عزت‌طلبی و گرایش به خدا، در دوستی با دشمنان خدا نقش سلبی از نوع ترک رفتار دارند.

    کلیدواژگان: گرایش های متعالی انسان، رفتار اجتماعی انسان، خداگرایی، کمال طلبی، عدالت طلبی، عزت طلبی
  • فتح الله نجارزادگان، غلامعلی جزینی* صفحه 77

    واژه «نعمت» و مشتقاتش در 81 آیه از قرآن کریم آمده است. در بسیاری از این آیات می‌توان از راه سیاق و سایر قراین به ‌معنای نعمت پی برد؛ ولی اگر این واژه در آیه‌ای مطلق ذکر شده باشد، عموم قرآن‌پژوهان با اجرای قاعده اصاله‌الاطلاق، نعمت را به همه نعمت‌های مادی و معنوی معنا می‌کنند. علامه طباطبایی برخلاف نظر مشهور، نظریه‌ای بدیع دارد. او معتقد است که هر جا در قرآن لفظ نعمت به صورت مطلق ذکر شده باشد، مراد از آن ولایت است. در این پژوهه، اولا نظریه علامه طباطبایی تبیین شده، نوآوری ایشان اثبات می‌شود؛ ثانیا با روش تحلیلی‌ توصیفی، مبانی دستیابی علامه به این نظریه که یکی تحلیل کارکردی «نعمت» در قاموس قرآن و دیگری تحلیل معنای نعمت با روش تفسیر قرآن‌به‌قرآن است‌ بررسی می‌گردد؛ ثالثا با کشف و تحلیل این مبانی و در نهایت، تطبیق نظریه بر همه آیات مشتمل بر لفظ نعمت، به صحت‌ آن اذعان می‌شود. این نتایج می‌تواند نقش موثری در فهم و تفسیر صحیح کاربردهای نعمت در قرآن داشته باشد.

    کلیدواژگان: نعمت، ولایت، قرآن، علامه طباطبایی
  • عباس رحیملو*، سید محمود طیب حسینی صفحه 93

    یکی از آرایه‌های چندمعنایی دانش بدیع، فن «استخدام» است که چندمعنایی آن بر پایه چندپیوندی است. استخدام، شیوه‌ای گسترده در بلاغت است که بسیاری از گونه‎ها و نمونه‎های ادبی آن در قرآن، ناشناخته یا کم‎شناخته مانده است. ازآنجاکه برخی قرآن‌پژوهان، دانش بدیع را در فرایند تفسیر و برداشت معنای متن، سودمند ندیده‌اند، این پژوهش پس از بازشناسی گستره استخدام و بازکاوی سازوکار ‎آن، نمونه‎های نغز و برجسته‌ای‎ را از این شگرد زبانی در قرآن یافته و به شیوه توصیفی تحلیلی در پی پاسخ بدین پرسش برآمده است که شناخت آرایه فراگیر استخدام، چه کارکردهایی در تفسیر متن قرآن دارد؟ نتیجه پژوهش آن است که مفسر آشنا با شیوه استخدام، در پی گسترش معنای فشرده متن خواهد رفت و هنگام مرجع‎یابی ضمیر، دچار سرگردانی و خطا نخواهد شد؛ افزون بر اینها، در چند نمونه هنری قرآنی نشان داده می‎شود که آشکارسازی انسجام متن و ارایه تفسیری پیوسته از نشانه‌های سخن، همچنین نمایان‌سازی کارایی و گیرایی معنای متن، از دیگر کارکردهای شناخت آرایه استخدام است.

    کلیدواژگان: دانش بدیع، استخدام، چندمعنایی، انسجام متن، قواعد تفسیر
|
  • Mohammad As'adi Page 5

    Based on common interpretive methods and trends, the method of comprehensive ijtihad interpretation assumes a special analysis and definition, and based on its goals and objectives , it has special theoretical and practical principles. Through focusing on the Qur'anic method - according to the relatively successful work done by Allameh Tabatabai in Al-Mizan - the method of ijtihad interpretation of the Qur'an can be defined. The most prominent principles of this interpretation can be followed in three categories: A) Theoretical principles (theoretical foundations) including: 1. The special realm of interpretation compared to other Qur'anic-religious sciences; 2. The centrality of the Qur'an among the other epistemological sources of religion; 3. The internal consistency and harmony of the Quranic verses; 4. The authority of the Qur'an compared to other areas of human knowledge; B) Practical principles (general rules) including: 1. Establishing the authority and validity of the Qur'anic method in the light of the narrations and practical life of the infallible; 2. Searching for the versus with the same verbal and semantic content; 3. Finding the key and general principles governing the concepts and teachings of the Qur'an; 4. Attention to the contextual evidence of the Qur'an; 5. Investigating the coherence of the corresponding verses (firm and similar, general and specific, absolute and limited, concise and explicit, and abrogated and copied); 6. Paying attention to the principles of semantic development in the concepts of the Qur'an; and c) the ultimate principles in the general sense of interpretation in the service of religious guidance.

    Keywords: the method of interpretation, Quran-based ijtihad interpretation, theoretical principles, practical principles, ultimate principles, Allameh Tabatabai
  • Seyyed Mahmoud Tayebeh Hosseini, Motahara Sadat Tayeb Hosseini Page 23

    "Qardh al-hasan (benevolent lending)" is an important Qur'anic concept about social relations in an Islamic society. The Quran mentions the adjectival expression of " Qardh al-hasan " six times and the verbs indicating the action of benevolent lending twelve times. Using an analytical method, this paper seeks to analyze this concept in Arabic culture and the Qur'an, and evaluate the relationship between this Qur'anic concept, people's understanding and the view of commentators. The result of the research shows that in terms of concept, " Qardh al-hasan " includes all kinds of good interactions with others, and " Qardh al-hasan to God" includes any kind of God-pleasing deed, but in the context of the Qur'an, it is used only about God, and in all its usages, the believers have been ordained and encouraged to offer financial aid to the Prophet in order to defend the religion and the Islamic society, spread the religion or obey the Prophet. Based on the narrations of the Prophet's household, this Qur'anic concept has been interpreted as giving property to the infallible Imams, and it can be generalized to financial aid to the qualified Muslim jurists or the Muslim ruler (Wali faqih) in order to achieve the mentioned two goals in the time of Imam Mahdi’s occultation.

    Keywords: Qardh al-hasan, interest – free loan, spending money in Allah’s cause, the concepts of the Qur'an, giving Sele (gift) to the Imam
  • yed Ali Akbar Hosseini Ramandi Page 39

    This study seeks to answer the question of how the Holy Qur'an called on Muslims to comply with moral requirements and on what basis the normative theory of the Qur'an is based. Through describing and analyzing the moral concepts of the Qur'an, the writer of this qualitative paper has obtained the following results In order to encourage Muslims to live a moral life, the Holy Qur'an emphasizes the results of moral action, which are presented in words such as happiness, success, salvation, deliverance, pleasure, security, glad tidings, peace, suffering, anxiety, warning, and the description of the life of the people of the heaven and the people of the hell. There are numerous Qur'anic teachings that reflect the compatibility of Quranic ethics and teleological theories. Teleology is compatible with the Qur'anic anthropology and the Qur'anic methods of moral education .The teleological nature of the Quran’s moral system does not mean denying the value of virtue and moral responsibility; in a number of verses, the Qur'an praises behaviors that are motivated by a moral duty or originate from human virtue. The Qur'an encourages Muslims to be virtuous and goal-oriented and considers these as two effective strategies in moral education. However, the most general answer of the Qur'an to justify all moral requirements is not human virtue or moral duty, but the result of moral act.

    Keywords: teleology, egoism, tuism, conscientiousness, virtuosity, normative theory, the normative theory of Islam, success, salvation, teleology in the Qur'an
  • Hamid Arian, Habil Garmabi Page 59

    Using the descriptive-analytical method, this study examines the positive and negative role of transcendent tendencies in man's social behaviors from the perspective of the Qur'an. The aim of this study is to show the effect of these tendencies on man's social behaviors in terms of their creation, reinforcement, orientation or their abandoning and weakening. The findings of study show that according to the Qur'an, with regard to the two behaviors of self-sacrifice and charity, inclination towards God and gaining divine satisfaction and love for God has the positive effect of issuing, strengthening or directing. Also, tendency to God and gaining divine love , mercy and perfection are effective in the act of jihad in issuing and strengthening of behavior. In addition, concerning upbringing and reforming the family, tendency to God and divine love has a positive role of orientation. In terms of the exaltation of society, it has the positive role of issuance; But in controlling and managing sexual behavior, as well as justice and avoiding superficial judgments, this tendency has the negative effect of withdrawal. The role of perfectionism in the field of making one beholden after giving in charity is negative. Also, seeking dignity and inclination towards God play a negative role of abandoning in the field of friendship with God's enemies.

    Keywords: the transcendent tendencies of man, social behavior, Godliness, perfectionism, seeking justice, seeking dignity
  • Fathollah Najarzadegan, Gholam-Ali Jazini Page 77

    The word "blessing" and its derivations has been stated in 81 verses of the Holy Qur'an. In many of these verses, the meaning of blessing can be revealed through context and other indications; but if this word is mentioned in an absolute verse, most of the Qur'anic researchers apply the rule of absolutism and generalize the meaning of this word to all worldly and spiritual blessings. Contrary to the commonly held belief, Allameh Tabatabai has an innovative theory. He believes that in any verse in which the word blessing is mentioned in the Qur'an in absolute terms, it refers to guardianship. In the present paper, firstly, Allameh Tabatabai's theory is discussed and his innovation is proved. Secondly, through analytical – descriptive method, Allameh Tabatabai's principles for proposing this theory are examined. These principles include a functional analysis of "blessing" based on the Qur'an and an investigation of the meaning of blessing through using the Quran for the interpretation of the Qur'an. Thirdly, through discovering and analyzing these principles and ultimately applying the theory to all verses including the word blessing, the accuracy of Allameh Tabatabai's theory of connection between blessing and guardianship is confirmed. These results can play an effective role in a correct understanding and interpretation of the uses of blessings in the Qur'an.

    Keywords: blessing, guardianship, the Holy Qur'an, Allama Tabatabai
  • Abbas Rahimloo, Seyyed Mahmoud TayyebHosseini Page 93

    One of the polysemous rhetorical devices is the "syllepsis" figure of speech the polysemy of which is based on polynomials. Syllepsis has a wide range in rhetoric but many of its literary types and examples are unknown or little known in the Qur'an. Some of the Quranic researchers have not found rhetoric useful in the process of interpreting and understanding the meaning of the text. Therefore, having reviewed the scope of syllepsis and analyzed its mechanism, this paper has found some outstanding examples of this linguistic feature in the Qur'an. It has used the descriptive-analytical method to answer the question of the functions of understanding syllepsis in the interpretation of the text of the Quran. The result of the research shows that an interpreter who is familiar with the method of syllepsis will seek to expand the meaning of the text and will not be confused and mistaken when looking for the antecedent of pronouns. In addition, several rhetorical examples of the Qur'an show that revealing the coherence of the text and providing a continuous interpretation of speech signs, as well as demonstrating the efficiency and attractiveness of the meaning of the text are other functions of understanding the figure of speech of syllepsis.

    Keywords: rhetoric, syllepsis, polysemy, text coherence, the rules of interpretation