فهرست مطالب

اسلام و علوم اجتماعی - پیاپی 23 (بهار و تابستان 1399)

دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی
پیاپی 23 (بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • اسماعیل نوده فراهانی* صفحات 5-32
    مقاله می کوشد الگوی حکمرانی انقلاب در گام اول و نیز دلالت ‎های سیاستگذارانه بیانیه گام دوم را تبیین و تشریح کند. برای این منظور ابتدا از تکنیک آشنایی زدایی بهره برده ایم. مهم ترین مولفه های الگوی حکمرانی گام نخست عبارتند از: 1. ادراک انقلاب اسلامی به عنوان یکی از انقلابات کبیر بشری که نویددهنده ظهور جهان جدیدی است‫. 2. تقدم بخشی به فرهنگ و معنویت که نشانگر تاثیر عوامل غیرمادی در پیشرفت های گام اول است. 3. پیگیری مفهوم برکت و عدم اتکای صرف بر منطق هزینه و فایده اقتصادی. 4. تمرکز بر جهاد علمی برای گذر از عقب‎ماندگی های تاریخی و ترسیم آتیه کشور. در مرحله بعد، پس کاوی بیانیه را مد نظر داشته ایم. خروجی این بخش، به واقع نوعی آسیب شناسی گام اول است. بدین روی، اهم دلالت های سیاستگذارانه بیانیه گام دوم عبارتند از: 1. برخلاف تصور غالب، نه صرف واگذاری امور به جوانان بلکه ترسیم تکالیف آحاد ملت در گام دوم، هدف اصلی بیانیه است. 2. اگرچه غایت علوم فنی و مهندسی دستیابی به سطوح بالاتر تکنولوژی و تولید ثروت است، اما اداره جامعه، تنها از طریق توسعه فناوری و خلق ارزش افزوده اقتصادی محقق نمی شود، بلکه روی دیگر تنزل علم به فناوری، تفکیک علم اقتصاد از ماهیت انسانی و اجتماعی جامعه و تقلیل آن به نوعی منطق محاسباتی درونی و مستقل است. 3. هر تلاشی برای تحقق گام دوم انقلاب، مستلزم توجه به مکانیسم ها و چگونگی تاثیرگذاری سیاستگذاری های پیشین علمی و اقتصادی کشور بر مقوله سبک زندگی است. بنابراین، مهمترین راهبرد فراهم سازی بستر تاسیس تمدن نوین اسلامی-ایرانی، تلاش برای ایجاد نظریه علمی اقتصادی با توجه به ابعاد سبک زندگی متناسب است.
    کلیدواژگان: بیانیه گام دوم انقلاب، آشنایی زدایی، پسکاوی (واکاوی)، تمدن نوین اسلامی-ایرانی
  • حسین حیدری*، محمد سلگی، بهرام صالح صدق پور صفحات 33-56
    هویت مسئله ای پیچیده، چندبعدی و متکثر است و عناصر و عوامل مختلفی در ساخت و شکل دهی به آن نقش دارند. در فرایند شکل گیری هویت فردی دو عمل انجام می شود: شناخت خود و شناساندن خود به دیگران؛ این دو عمل باعث تمایز فرد از دیگران، تفاوت گذاری و دگرگونه سازی می شود. یکی از این عناصر دین است و هدف این پژوهش بررسی نقش و جایگاه دین در هویت فردی ایرانیان است. روش تحقیق روش پیمایش و جامعه آماری شامل افراد بالای 16 سال مراکز استانی کشور است. حجم نمونه برابر با 1300 نمونه است که با روش نمونه گیری چندمرحله ای و به صورت تصادفی سیستماتیک از مراکز استان‎های تهران، آذربایجان‎شرقی، خوزستان، گیلان، فارس، کردستان و خراسان رضوی انتخاب شده اند. یافته های به دست آمده نشان می دهد که دین در کنار عوامل مختلف جایگاه مهم و منحصر به فردی در هویت فردی ایرانیان دارد. به طوری این عنصر افزون بر اینکه خود به صورت مستقیم نقش محوری در ساخت هویت فردی دارد از طریق دو چرخه بر هسته مرکزی هویت فردی یعنی تمایزیافتگی تاثیر می‎گذارد. در چرخه اول بعد دینی با تاثیرپذیری از بعد ملی به صورت مستقیم و از طریق تعامل با بعد قومی بر تمایزیافتگی تاثیر می‎گذارد. در چرخه دوم که از متغیر فضای مجازی آغاز می‎شود، این متغیر با تغییر و تحول نقش رسانه‎های جمعی بر بعد دینی تاثیر می‎گذارد. در ادامه بعد دینی به طور مستقیم و به صورت غیرمستقیم در تعامل با بعد قومی بر تمایزیافتگی فردی اثر گذاشته و آن را تحت تاثیر قرار می‎دهد.
    کلیدواژگان: دین، تمایزیافتگی، هویت فردی
  • فرج الله میرعرب* صفحات 57-77

    داشتن راهبرد برای ایجاد همنوایی اجتماعی بسیار مهم است. از قرآن استفاده می‎شود که بهترین همنوایی از طریق روابط خویشاوندی و ارحامی شکل می‎گیرد. رحم که مبدا نسل بشر است، پیوندی ایجاد می‎کند که وابستگان به آن، به طور فطری به هم تمایل و احساس محبت دارند که زمینه مناسبی برای همنوایی است. همنوایی بیرونی و غیر منطبق بر فطرت، نمی‎تواند سنگ بنای جامعه فلاح‎مند انسانی باشد، زیرا انگیزه درونی پشتیبان آن نیست. براساس آیات و تبیین روایات، روابط خویشاوندی در ایجاد و تقویت ارکان همنوایی، یعنی بینش، عواطف و رفتار، تاثیر تجربه شده دارد و در صورت تقویت می‎تواند همه اعضای جامعه را چنان به هم نزدیک و پیوندهایشان را قوی کند که مانند جسد واحد شوند و هنجارشدن ارزش‎های عمومی و همنوایی اعضای جامعه بر ارزش‎ها سهل شود و مشارکت عمومی، تشریک مساعی و همکاری بر خیر و صلاح و احساس مسئولیت در برابر اعضای جامعه فراگیر گردد.در این پژوهش توصیفی تحلیلی، روش جمع‎آوری داده‎ها استفاده از منابع کتابخانه‎ای بوده و قرآن و تفاسیر آن و روایات همسو، منبع اساسی و محوری هستند. نتیجه مهم پژوهش نمایاندن درستی نظریه «نیاز جامعه به تقویت روابط خویشاوندی برای همنوایی مطلوب» است.

    کلیدواژگان: قرآن، روابط خویشاوندی، محبت، همنوایی اجتماعی
  • زهرا اکبری*، احمد حسینی، نعمت الله فاضلی صفحات 79-106

    زیارت به عنوان یکی از شاخصه‎ها و به نوعی بروز و تجلی عملی دین‎ورزی در تمامی جوامع قابل مطالعه است. این کنش در ایران در گذر از تجربه تجدد تغییرات نه ماهوی، بلکه عینی (ابجکتیو) داشته است. زیارت در ایران در گذر تجدد تغییراتی را تجربه کرده است که این کنش را از حالتی همگن و متوازن به کنشی ناهمگن و نامتوازن تبدیل کرده است. ایجاد سنخ‎هایی متنوع و متکثر در سبک زیارت ایرانی گواه بر تغییر و به نوعی پیامد تجربه تجدد است. ما در این مقاله درصدد شناخت و فهم عناصر ناهمگن (شناخت سنخ‎ها) در کنش زیارت با تمرکز بر تنوع به وجود آمده در پی تجدد و در نهایت عرفی‎گرایی هستیم. به بیان دیگر با نسبت‎یابی کنش زیارت امام رض (ع) با تجدد و در نهایت عناصر مترتب بر آن همچون عرفی شدن در ایران معاصر، انواع سنخ های به وجود آمده در بستر کنش زیارت در حرم مطهر امام رضاg را بررسی و دسته‎بندی کنیم. صورت بندی ارایه شده در قالب انواع سنخ‎های زیارتی به زیارت آیین‎مدار، دورادور، زنانه، کلان‎شهری و سیاسی اختصاص داده شده است. رویکرد روشی اتخاذ شده در این مقاله، کیفی و با تکیه بر دیدگاه‎های مردم‎نگاری است. داده‎های تحقیق نیز از منابع گوناگون همچون دل‎نوشته‎های زایران، عریضه‎ها و سفرنامه‎ها، مصاحبه ها، مشاهدات، خودمردم‎نگاری و دیگر منابع کمی و کیفی حاصل شده است.

    کلیدواژگان: سنخ‎های زیارت، گونه‎های زائر، تجدد، عرفی‎گرایی
  • صیاد درویشی*، ابراهیم داودی صفحات 107-129

    فرهنگ بومی اسلامی برخلاف سایر فرهنگ های مادی گرا، ضمن پاسخ گویی به نیازهای آحاد جامعه، ریشه در توحید دارد که اساس دین اسلام است و نهادینه شدن صحیح آن می تواند به طور هماهنگ ابعاد مادی و معنوی حیات انسان ها را توسعه دهد به گونه ای که جامعه ای متعالی و عاری از هرگونه آسیب و جرم خروجی آن شود. هدف پژوهش حاضر، تبیین میزان تاثیر فرهنگ بومی اسلامی بر پیشگیری از جرایم در کلان شهر قم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی−تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان فرماندهی انتظامی شهر قم به تعداد 250 نفر است و حجم نمونه 150 نفر و به روش تصادفی ساده نمونه گیری انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش‎نامه محقق ساخته است. برای تحلیل داده ها، از روش مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل استفاده شد. با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر معناداربودن تاثیر شاخص های هریک از عوامل سه گانه فرهنگ بومی اسلامی بر پیشگیری از جرم، مشخص شد که توسعه اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی مبتنی بر فرهنگ بومی و اسلامی در کلان شهر قم از طریق نهادهای دولتی، مردمی، فرهنگی، حوزوی و آموزشی، مبین کارکرد مثبت آنهاست و برنامه ریزی در راستای ارتقای نقش و تاثیر نهادهای یادشده، توسعه اقدامات پیشگیرانه و درنتیجه کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

    کلیدواژگان: فرهنگ بومی اسلامی، فرهنگ بومی خانواده، فرهنگ بومی جامعه، فرهنگ بومی اقتصادی، پیشگیری از جرم
  • علی مرادی* صفحات 131-155

    این مطالعه با هدف بررسی مولفه های افزایش میزان شرکت کنندگان در نمازهای جماعت میان بسیجیان شهر کرمانشاه انجام گرفت. روش مطالعه توصیفی تحلیلی می باشد. جامعه آماری کل اعضای فعال بسیج شهر کرمانشاه است که طبق آمار معاونت بسیج علمی سپاه حضرت نبی اکرمn کرمانشاه برابر223.565  می باشند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه توام با مصاحبه و جهت تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آزمون مقایسه میانگین ها و برای برآورد مدل پژوهش از رگرسیون چندمتغیره به شیوه گام به گام استفادهشد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که مولفه هایی مانند جامعه پذیری مذهبی (45/0)، میزان پاداش دهی (24/0)، ویژگی های امام جماعت (33/0)، زمان نماز (36/0) و کیفیت نمازخانه (33/0) دارای رابطه معناداری با افزایش میزان شرکت کنندگان در نمازهای جماعت در شهر کرمانشاه می باشند. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نشان می دهد که مولفه هایی مانند میزان جامعه پذیری مذهبی، میزان کیفیت مکان نمازخانه، مناسب بودن زمان نماز، ویژگی های امام جماعت و میزان پاداش دهی به ترتیب میزان اهمیت در تبیین متغیر وابسته وارد معادله شده اند و روی هم رفته توانسته اند 58 درصد از تغییرات درونی متغیر وابسته (میزان شرکت در نمازهای جماعت) را تبیین و پیش بینی نمایند.

    کلیدواژگان: نماز جماعت، نمازخانه، جامعه پذیری دینی، امام جماعت
  • حسین مرادی نسب*، هادی شمس آبادی صفحات 157-176
    تشیع در سرزمین شام به عنوان مکتبی تاثیر گذار، از سده های آغازین اسلام تا کنون، با وجود سختیهایی که از سوی مخالفان خود در منطقه شام روبه رو بوده، هویت شیعی خود را حفظ کرده است. از آنجا که مکتب تشیع در شام به عنوان بخشی از میراث تاریخی شیعه است که حوادث مهمی از تاریخ را به چشم دیده، شناخت چگونگی حفظ هویت تشیع در سرزمینی که همواره با دشمنی با مکتب تشیع شهره بوده، بدون رویکرد تاریخ اجتماعی دست نیافتنی است. این مقاله درصدد بررسی عوامل و مولفه های موثر بر تاریخ اجتماعی شیعیان در منطقه شام است. برای دستیابی به این منظور، با رویکردی توصیفی تحلیلی و مطالعه منابع تاریخی و کهن، عوامل و مولفه های موثر بر تاریخ اجتماعی شیعیان شام تا قرن هفتم واکاوی شد. نتیجه آنکه وجود حاکمان شیعی در برهه هایی از تاریخ و حضور خاندانهای شیعی و مهاجرت برخی از بزرگان و عالمان شیعه و اقامت در شام را می توان از عوامل موثر و برگزاری آیینها و مراسم های شیعی، توجه به اماکن مقدسه و نوع موقوفات و نذورات و وجود نمادهای شیعی از مولفه های موثر در ماندگاری هویت تشیع در شامبه شمار می آیند.
    کلیدواژگان: تاریخ اجتماعی، عوامل تاریخ اجتماعی، مولفه های تاریخ اجتماعی، شام، تشیع
  • محمد شجاعیان*، محمدرضا طاهری صفحات 177-195
    عدالت توزیعی به نحوه توزیع و تقسیم خیرهای اجتماعی میان اعضای یک جامعه می پردازد. این پژوهش عدالت توزیعی را در خصوص توزیع خیرهای سیاسی، از قبیل عضویت در اجتماع سیاسی، قدرت و مناصب سیاسی، مشارکت سیاسی، آزادی و امنیت، بررسیمی کند. مسئله اصلی این پژوهش آن است که از منظر اسلام معیار توزیعی خیرهای سیاسی مثل آزادی، قدرت و امنیت چیست. روش به کار گرفته شده در این تحقیق، روش تفسیری است که با تکیه بر آیات و روایات و تبیین دلالت های صریح و مضمر آنها اصول توزیعی خیرهای سیاسی را استخراج می کند. در خصوص توزیع قدرت سیاسی، در اندیشه اسلامی، این پژوهش بر آن است که تحقق هدایت الهی یکی از وظایف قدرت سیاسی است، بنا بر این علم (به فرامین الهی) از جمله مهم ترین معیارهای توزیع قدرت سیاسی است. در بحث توزیع حق آزادی به عنوان یکی از مهم ترین حقوق سیاسی، در آموزه های اسلامی، در اغلب موارد از جنبه وظیفه و تکلیف به حق نگریسته می شود، نه از جنبه فردمحورانه لیبرالی یا ادعایی که فرد می تواند علیه دیگران مطرح کند ، از این رو بنیادی برای پیوندهای اجتماعی است. تامل در نحوه به کارگیری مفهوم حق  در متون دینی نشان می دهد که بعد ایجابی حق است که بهطور کامل  برجسته و مورد تاکید است. در بحث توزیع، امنیت به عنوان یکی از مهم ترین خیرهای اجتماعی است که می توان آن را یکی از اهداف اصلی تشکیل اجتماعات انسانی نیز دانست، رویکرد اسلامی، برابرگرایانه است به این معنا که امنیت باید به صورت برابر برای همه اعضای جامعه که در پناه حکومت اسلامی هستند، تضمین و محافظت شود.
    کلیدواژگان: اسلام، عدالت، عدالت توزیعی، سیاست، قدرت، آزادی، امنیت
  • حفیظ الله فولادی*، عبدالمجید بحرینی صفحات 197-216
    در تبیین، نابرابری و طبقات اجتماعی دیدگاه های متفاوتی با رویکرد های  گوناگون وجود دارد. مارکس به عنوان جامعه شناس تضادگرا، بیشترین سهم را در ارایه مفهوم طبقه اجتماعی دارد. با توجه به اینکه در نهج البلاغه از این مقوله صحبت شده است در تحقیق  حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش بودیم که آیا مفهوم طبقه و طبقات در نهج البلاغه با آنچه مارکس مطرح کرده یکسان است یا تفاوت دارد؟ در پژوهش حاضر که با روش استنطاقی به صورت تحلیل محتوا صورت گرفته به این نتیجه دست یافتیم که مفهوم طبقه و طبقات اجتماعی در نهج البلاغه برخلاف آنچه مارکس قایل است، با معیار میزان دارا بودن ابزار تولید و ثروت معنا نمی شود؛ بلکه «طبقات اجتماعی» از نگاه نهج البلاغه اشاره دارد به منزلت، موقعیت و جایگاه اجتماعی افراد؛ چیزی که جامعه شناسان به آن «پایگاه اجتماعی» می گویند. میان مارکس و نهج البلاغه از حیث اصل وجود نابرابری و طبقات اجتماعی در جامعه اشتراک وجود دارد؛ اما از جهت علت پدیداری آن، دیدگاه ها متفاوت است.
    کلیدواژگان: نابرابری اجتماعی، طبقه، طبقات اجتماعی، مارکس، نهج البلاغه
  • زهرا آبیار*، الله کرم کرمی پور، سعید شریفی صفحات 217-238
    حجاب و پوشش در همه ادیان و فرهنگ ها موضوعی قابل توجه است؛ چه زمانی که به مثابه امری «طبیعی−زیستی» و محافظت از بدن، بدان نگریسته شود و چه زمانی که همچون مقوله ای «فرهنگی−ارزشی»، نشان از باورهای ذهنی و شناختاری، سنت های بومی و اعتقادی و همچنین موضوعی نشانه شناختی و سمبولیک مورد توجه قرار گیرد. نظر به اهمیت این مسیله، در پژوهش حاضر با روش توصیفی−تحلیلی و با هدف دستیابی به رویکردهای موجود به حجاب و عفاف در ایران، سخنان اندیشمندان این حوزه واکاوی شد. رویکرد سنتی (تعبدی−ایمانی)، رویکرد تبیینی (کلامی−اجتماعی)، رویکرد روشنفکران مذهبی و رویکرد فمینیستی غالب رویکردهای موجود در امر حجاب است. تحلیل ها نشان می دهد رویکرد فمینیستی با خوانش مبتنی بر انزوا و انتخابگری، افزون بر نقد دیدگاه مسلط، به نفی حدود شرعی و عرفی حجاب قایل است. رویکرد روشنفکران مذهبی، با فروکاستی حجاب به یک امر حداقلی در پوشش، اعتقادی به پیوند میان حجاب و عفاف نداشته و آن را جدای از الزامات اخلاقی، فقهی و حکومتی می داند. همچنین نگاه سنتی به مقوله حجاب، با توجه به روند تحولات جهانی و حضور زنان در مشارکت اجتماعی، پاسخ گوی مسایل زنان نخواهد بود. درنهایت، رویکرد تبیینی، ضمن تاکید بر حفظ عفت و حجاب عمومی در جامعه، کوشیده است با در نظر گرفتن تحولات جهانی در حوزه مسایل زنان، سیاست های معطوف به حجاب در ایران را تا حدودی از چالش های برخاسته از دیدگاه های رقیب دور نگه داشته و بر استدلال ورزی دینی از امر حجاب در اذهان عمومی پای فشرد.
    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، رویکرد تبیینی، رویکرد فمینیستی، رویکرد روشنفکران مذهبی، رویکرد سنتی
  • سمیه عرب خراسانی* صفحات 239-262
    برابری، مفهومی چالشی در حوزه زنان و از تولیدات دوران مدرن است. وقوع مدرنیته، محور قرار گرفتن انسان و اهمیت یافتن آزادی و فردیت او، دستاویز زنان برای بهره بردن از ثمرات مدرنیته شده و جنبش احقاق حقوق زنان را ایجاد کرده است. از آنجا که شرایط نابرابر و محرومیت زنان از امکانات و فرصت ها مهم ترین دلیل فرودستی زنان قلمداد می شد، برابری تبدیل به اصلی ترین درخواست جنبش های زنان شد. راه یافتن این مفهوم در کشورهای غیرغربی بی توجه به مبانی زیربنایی این مفهوم و تعارض آن با فرهنگ و قومیت آنها، سبب ایجاد تعارضات و پیامدهای ناگواری در جریان خدمات‎رسانی به زنان شد. در جامعه ایرانی بیشترین میزان تاکید بر برابری در دولت اصلاحات و اکنون در زمان دولت اعتدال، در قالب اشتغال زنان است که نوعی بازگشت به عقب بدون توجه به پیامدهای حاصل از سیاست های دولت یازدهم را نشان می دهد. بررسی این روند از به شیوه تحلیل گفتمان تاریخی اجتماعی وداک، که شاخه ای از تحلیل گفتمان انتقادی است، انجام گرفته است. نتایج بیانگر آن است که اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال زنان در دولت یازدهم، در راستای احیای مجدد مفهوم برابری به سبک و سیاقی است که در دولت اصلاحات ناتمام باقی ماند. به نظر می رسد اشتغال زنان بهترین و موجه‎ترین محمل جهت پیگیری مفهوم برابری در حوزه زنان و گام بعدی آن سهم خواهی در مناصب سیاسی است.
    کلیدواژگان: اشتغال، اصلاحات، دولت یازدهم، وداک
  • سیروس محمودی*، حمیدرضا ایمانی فر صفحات 263-284

    هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و بررسی کتاب‎های درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد و جامعه آماری همه کتاب‎های درسی دوره ابتدایی منتشر شده در سال تحصیلی 1398−1399 بوده است. سه عنوان مطالعات اجتماعی، هدیه‎های آسمانی و فارسی با 15 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که در دوره ابتدایی به اهداف «پرورش احترام به شخصیت افراد و مراعات حقوق آنها» با بار اطلاعاتی962/0 و ضریب اهمیت 092/0، «پرورش روحیه امر به معروف و نهی از منکر» با بار اطلاعاتی 944/0 و ضریب اهمیت 090/0 و «پرورش روحیه نظم در روابط فردی و اجتماعی» با بار اطلاعاتی 942/0 و ضریب اهمیت 090/0 بیشترین توجه مبذول شده است و به اهداف «پرورش روحیه مقاومت در برابر تبلیغات سوء» با بار اطلاعاتی 58/0 و ضریب اهمیت 055/0 و «پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن» با بار اطلاعاتی 744/0 و ضریب اهمیت 071/0 توجه بسیار کمی شده است. در مجموع یافته‎های پژوهش بیانگر این است که در کتاب‎های درسی دوره ابتدایی به صورت مطلوب به اهداف تربیت اجتماعی توجه نشده است.

    کلیدواژگان: تربیت اجتماعی، دوره ابتدایی، تحلیل محتوا، کتاب‎های درسی
|
  • Esmaeil Nodeh Farahani * Pages 5-32
    The essay tries to describe and explain the model of Islamic revolution governance in the first phase and policy-making implications of the second phase statement.To this,I first have used defamiliarization technique.The most important elements of the first phase ruling model consist in:1.Understanding the Islamic revolution as one of the great human revolutions that heralds the emergence of a new world.2.Prioritizing culture and spirituality that signifies the impact of non-material factors on the first phase developments.Then, I deal with the statement retroduction.The result of this section, in fact, is some kind of pathology of the first phase.Therefore,the most important policy-making implications of the second phase statement consist in:1.Unlike the dominant vision,the main goal of the statement is to delineate of the nation's duty in the second phase, not to give the things over youth. 2.Although the main goal of technical and engineering science is to access to higher degree of technology and to produce wealth, handling society is not accomplished only through developing technology and creating economic Value added.The other aspect of reducing science to technology is separation of the economics from its social and human aspect,and thus,reduction to a kind of independent, internal computational logic.3.Any attempt to realize the second phase of revolution requires attention to mechanisms and impact of the previous scientific economic policy-makings on life style.So,the most important strategy is preparing the ground for New Islamic-Iranian Civilization establishment,trying to generate the economic scientific theory in respect to dimensions of proportional life style.
    Keywords: The second phase statement of the islamic revolution, Defamiliarization, Youth, Retroductive (Re-explore), New islamic-iranian civilization
  • Hossein Heidari *, Mohammad Solgi, Bahram Salehsadaghpour Pages 33-56
    The purpose of this study is to investigate relationship between religious dimension of personal identity and differentiation. The identity is complex, multidimensional and multiplicative, and various elements and factors contribute to its formation and formulation. In the process of the formation of personal identity, two actions are performed: self-cognition and self-identification; these two acts make individuals differentiate and transform. One of these elements is religion. The research method is survey and the statistical population includes people over 16 years old in the centers province of Iran. Sample size is 1300 samples that selected by systematic random sampling from Tehran, East Azerbaijan, Khuzestan, Gilan, Fars, Kurdistan and Khorasan Razavi provinces. Findings show that religion not only has an important and unique position in Iranian personal identity, but also it is involved directly in the development of personal identity; this element affects the central core of personal identity through two cycles. In the first cycle, the religious dimension is directly influenced by the national dimension, and it affects differentiation through interaction with the ethnic dimension. In the second cycle that begins with the cyberspace variable, this variable affects the religious dimension by changing and transforming the mass media. In the following, the religious dimension directly and indirectly interacts with the ethnic dimension and affects differentiation.
    Keywords: religion, differentiation, personal identity
  • Faraj Allah Mirarab * Pages 57-77

    The formation of a society requires the harmonization (Conformity) of its members and The gathering of humans without sympathy is like things together. So, it's very important to find out the factors that make social harmony. The best kind of harmony it is based on love. We can use from Qur'an the best harmonization is in Relatives. Because relatives instinctively love each other. Relatives in the modern world are forgotten.it is very impotant that Love the family to be according to God's command. Contemplation in the modern world is to protect the interests and does not think of the purposes of creation. In the Quran's view, Relatives and family relations Makes belief the human truth is unity and Creates a harmony Then it creates behavioral on beliefs.This is a descriptive analytical study of the library. The main sources of research are the Quran, the Hadith, and the Qur'anic interpretations. The theory of research is that family Relationship is the best way of social harmony.

    Keywords: Quran, family relationships, affection, social Conformity
  • Zahra Akbari *, Ahmad Husseini, Nematolah Fazeli Pages 79-106

    Pilgrimage as a practical manifestation of religiosity could be studied through the context of different communities. In the process of Modernism in Iran, this ritual as a social action have encountered rather objective changes. Although pilgrimage was considered as a homogenous and balanced interaction, today it has turned into a heterogeneous and imbalanced one. Varieties of typical Iranian pilgrimage can be seen as a consequence of Modernism in Iran.In this study, we try to explore and understand heterogeneous elements incorporated in pilgrimage focusing on this variety of pilgrimage caused by Modernity and the so-called Secularism. We tend to find out if one can examine a traditional and religious action like pilgrimage with the help of modern developments in society. Hence, five categories of pilgrimage in Iranian society is recognized here as, ritualistic, distance, feminine, metropolitan, and political pilgrimage. Methodology in this qualitative research is based on ethnographic perspectives. The data is gathered from letters of pilgrims to Imam Reza, their travel stories, interviews and auto-ethnography of the researchers.

    Keywords: Pilgrimage, Pilgrim, Modernism, secularism
  • Sayyad Darvishi *, Ebrahim Davoodi Pages 107-129

    Unlike other predominantly materialist cultures, indigenous culture, while responding to the needs of individuals in society, is rooted in monotheism, which is the basis of Islam, and its proper institutionalization can harmoniously develop the material and spiritual dimensions of human life. And its output mass. The purpose of this study is to explain the impact of indigenous "Islamic" culture on crime prevention in Qom. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical and correlational in terms of research method. The statistical population of the study of the staff of the Disciplinary Command of Qom city is 250 people and the sample size was 150 people and a simple random sampling was performed. The data collection tool is a researcher-made questionnaire. To analyze the data, structural equation modeling method was used through laser software. Based on the findings of the study on the significance of the effect of each of the three factors of indigenous culture on the prevention of crime, it was found that social, economic and family development based on indigenous and Islamic culture in Qom through government, public, cultural, seminary and educational institutions. , Indicates their positive function and planning to improve the role and impact of these institutions, will lead to the development of preventive measures and thus reduce crime and social harm.

    Keywords: Indigenous Islamic culture, indigenous family culture, indigenous community culture, indigenous economic culture, crime prevention
  • Ali Moradi * Pages 131-155

    This study has done by the purpose of examination of the Basij increase in participants in the Friday prayers congregation in Kermanshah. The methodology of this research is descriptive analysis. The statistic community is all members of active Basij in Kermanshah. According to statistics published by Deputy mobilize the army of Prophet Mohammad (PBUH) Kermanshah, is equivalent to 223565 for data collecting we have used questionnaire with interview and for data analyzing some tests such as Pearson correlation coefficient and comparison of average ware used. For evaluation of research model we have used multi variation in step by step method. The result of Pearson correlation coefficient shows that variables are: religious socialization(.45), rewards(.45), the feature of imam (.33), time of prayer(.36), the quality of prayer place (.33). Stepwise multiple regression results show that factors such as religious socialization, rewards, the feature of imam, time of prayer, the quality of prayer place. The order of importance in explaining the dependent variable in the equation are And together have 58 percent of internal changes dependent variable (the Company during Friday prayer congregation) to explain and predict.

    Keywords: Congregation prayer, Chapel, Religious socialization, Congregation imam
  • Hoseen Moradi Nasab *, Hadi Shams Abadi Pages 157-176
    Shiites in the Levant have maintained their identity since the early centuries of Islam. Recognition of the spread and perpetuation of Shiism in the Levant without a social history approach is incomplete. Social history is a branch of historical science that examines the history of the past with a new approach. Investigate issues that most historians do not pay much attention to. With a descriptive approach, this article seeks to find the factors and components that affect the social history of the Shiites of Sham until the seventh century by studying historical propositions. The conclusion is that according to the social history approach, the causes such as sovereignty, family, religion, immigration and components such as rituals and ceremonies, attention to holy places and the type of endowments and vows and Shiite symbols have been effective in perpetuating and expanding Shiism in the Levant.Keywords: Shiite social history, dinner, Shiism, factors and components.
    Keywords: Shiite social history, dinner, Shiism, factors, components
  • Abdolmajid Bahrani Pages 197-216
    About 10,600,000 results (0.35 seconds) Search ResultsTranslation resultPersianEnglishIn explaining, inequality and social classes there are different perspectives with different approaches. Marx, as a contradictory sociologist, has the greatest contribution to presenting the concept of social class. Given that this phenomenon was spoken in Nahjbalagheh, in this research we sought to answer the question whether the concept of class and class in Nahjolagheh is the same or different from what Marx proposed. In the present study, using content analysis as an inference method, we came to the conclusion that the concept of class and social class in Nahj al-Balagha, unlike Marx's, does not make sense by the measure of the means of production and wealth.About 10,600,000 results (0.35 seconds) Search ResultsTranslation resultPersianEnglishIn explaining, inequality and social classes there are different perspectives with different approaches. Marx, as a contradictory sociologist, has the greatest contribution to presenting the concept of social class. Given that this phenomenon was spoken in Nahjbalagheh, in this research we sought to answer the question whether the concept of class and class in Nahjolagheh is the same or different from what Marx proposed. In the present study, using content analysis as an inference method, we came to the conclusion that the concept of class and social class in Nahj al-Balagha, unlike Marx's, does not make sense by the measure of the means of production and wealth.
    Keywords: Social inequality, class, social classes, Marx, Nahj al-Balagha
  • Zahra Abyar *, Alah Karam Karamipoor, Saeed Sharifi Pages 217-238
    Hijab (Veil) and covering are a significant concern in all religion and culture, whether considered as a natural-biological issue for protecting the body or as a cultural value, which represents mental and cognitive beliefs or local traditions. This concern grabs attention as a cognitive and symbolic subject matter as well. Thus, the present study took the descriptive-analytical method to analyze the scholars’ speech to obtain the existing approaches on Hijab and Effaf (decency) in post-revolution Iran. The analysis showed that the feminist approach being based on isolation and choice, not only criticizes the dominant perspective, but also denies the religious and acceptable limits on Hijab. The reductionism approach underestimates Hijab and considers it as a minimal option and denies any relation between Hijab and Effaf, and considers Hijab a subject free of moral, juridical and governmental requirements. Finally, the comprehensive approach not only emphasizes on protection of public Hijab and Effaf in the society, but also considers world’s transitions regarding women’s issues in order to maintain the Hijab policy in Iran far from the challenges aroused from the rival perspectives and insists on religious reasoning about hijab in public.
    Keywords: Hijab, chastity, Feminist Approach, reductionism approach, Comprehensive approach
  • Somayeh Arab Khorasani * Pages 239-262
    Equality is a challenging concept in women’s field and is produced in modern era. The event of modernity and the importance of Omanis and liberty motivate women to stand for their rights and created women’s movement. Since unequal conditions and women’s deprived from opportunities and facilities were known as the most important reason for their Inferiority, then equality has become the most request. Equality move its way to other country without paying attention to its underlying premises make conflict with internal culture. In Iranian society equality was most highlighted in Reformist government and now is pursuing in Etedal by Emphasizing in women’s job. Studying this process has been done by using Ruth Wodak’s Discourse Historical Approach. The results show that Etedal government follows to complete what has been undone and incomplete during reformist era. And emphasizing in women’s job is just a tool to archiving equality in western concept which will be soon a crucial step toward political position as equal as men have it.
    Keywords: women, equality, job, eleventh governor, wodak
  • Sirous Mahmoudi *, Hamidreza Imanifar Pages 263-284