فهرست مطالب

نشریه سراج منیر
سال نهم شماره 35 (پاییز 1398)

  • بهای روی جلد: 250,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سرمقاله
  • حسین رجبی صفحه 7
  • گفت و گو
  • مقالات
  • سید مصطفی عبدالله زاده صفحه 15

    یکی از مسایلی که ابن تیمیه و وهابیت با علمای اهل سنت مخالف هستند، مسئله نقش یزید در به شهادت رساندن امام حسین (ع) است؛ با تحقیقات انجام‌ شده، به دست می‌آید که یزید، برخلاف ادعای ابن تیمیه، دستور به کشتن امام حسین (ع) داد و با شهادت امام حسین (ع)، بسیار خوش حال شده بود. اهل بیت: نیز به عنوان اسیر به شام فرستاده شدند و بعضی از علمای اهل سنت مانند ذهبی و آلوسی، یزید را ناصبی نامیدند. قیام امام حسین (ع) در مقابل یزید، حق و موافق شرع بوده است؛ برخلاف توهمات ابن تیمیه که معتقد است، در قیام امام حسین (ع) فساد بوده است. ابن تیمیه اعتقاد دارد، لعن یزید جایز نیست؛ در حالی که بسیاری از بزرگان اهل سنت مثل احمد و اصحابش (خلال، عبدالعزیز، ابویعلی و ابن جوزی)، قایل به لعن یزید بودند و برای آن دلایلی ذکر کرد ه اند. یزید از جمله کسانی بود که اصرار بر گناه داشت و گزارشی مبنی بر توبه یزید در تاریخ ثبت نشده است.

    کلیدواژگان: امام حسین (ع)، یزید، لعن، ابن تیمیه، اهل سنت، کربلا، شهادت
  • ابراهیم کاظمی صفحه 37

    سلفی ها دایره تکفیر را در مسایل گوناگونی گسترش داده و به نوعی اکثر مسلمانان را تکفیر می کنند. مسئله تارک الصلاه از جمله فروعات فقهی است که سلفی ها آن را  دستاویزی برای تکفیر مسلمانان قرار داده‌اند. ابن تیمیه دو مورد را محل نزاع و اختلاف بین علما بیان نموده است. مورد اول، اشاره به ترک نماز به دلیل کسالت و تنبلی، همراه با اقرار به وجوب نماز و مورد دوم، ترک نماز، بدون اقرار و بدون انکار نماز است. در این دو مورد، نظر ابن تیمیه حکم کفر به معنای خروج از ملت تارک نماز است. در این تحقیق، با روش توصیفی به نقد نظریه پرداخته می شود و روشن می گردد اولا، نظر ابن تیمیه مخالف نظر مشهور اهل سنت بوده، ثانیا، اخبار و آیات دلالت می کنند، افرادی تا ابد در عذاب جهنم خواهند بود، که منکر باشند؛ اما اگر کسی منکر نباشد، نمی‌توان آن آن شخص را محکوم به کفر کرد؛ همچنین در تارک الصلاه، اگر شخصی وجوب نماز را انکار نکرده باشد، نمی توان حکم به کفر او داد. محل نزاع دوم از متفردات ابن تیمیه بوده و اشکالاتی را دارد که در مقاله به آن پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: تارک الصلاه، ایمان، اسلام، کفر، ابن تیمیه
  • سید رضا هاشمی شاه قبادی صفحه 55

    بسیاری از دانشمندان اهل‌سنت، نزول آیه 274 سوره بقره، معروف به «آیه انفاق» را در شان امیرالمومنین امام علی ع دانسته‌اند. ابن تیمیه با اقامه چند شبهه سعی در انکار این موضوع دارد. این مقاله سعی دارد، با مراجعه به منابع معتبر اهل‌سنت، به بررسی این ادعا بپردازد؛ بر اساس گزارشات و سند های متعدد، این شان نزول از سوی بسیاری از دانشمندان شیعه و اهل‌سنت صحیح و پذیرفته شده است و روایات آن از طرق متعدد و توسط علمای بسیاری نقل شده است. ابن‌تیمیه با استشهاد به ضعف سند در یک مورد، سعی دارد که روایت در این خصوص را کذب و دروغین معرفی کند؛ در حالی که همین روایت از طرق دیگری نیز رسیده که ضعف سند را جبران کرده است. وی در مغالطه‌ای آشکار، با استدلال به عام بودن مفهوم آیه، درصدد رد و تکذیب سبب نزول است؛ در حالی که همه می دانند، سبب نزول، هیچ ارتباطی به عام بودن مفهوم آیه ندارد و در حین اینکه مفهوم آیه عام است و همیشه می‌توان به آن عمل کرد، اما سبب نزول آیه خاص بوده و از طریق روایات و نقل ثابت می‌شود. وی ادعا می‌کند که سبب نزول فضیلت نیست؛ در حالی که همه دانشمندان آن را فضیلت شمرده‌اند و حتی خود او در دیگر موارد، به فضیلت بودن آن استدلال کرده است.

    کلیدواژگان: امیرالمومنین امام علی (ع)، آیه انفاق، ابن تیمیه
  • مقاله
  • علی اکبر لطفی صفحه 73

    داعش یکی از گروه های جهادی تکفیری است که امروزه به طور پراکنده در ممالک اسلامی فعالیت دارد و مدعی تشکیل حکومت جهانی و مقابله با صلیبیان و شکست آنان و در نهایت، رساندن پرچم به موعود می باشد. یکی از دستورات اسلام، تاکید بر برخورد مناسب با اسیران جنگی می باشد؛ ولی رویکرد برخی گروه های تکفیری مانند داعش، خلاف این سیره است؛ تا جایی که این گروه، خشن ترین و ناپسندترین برخوردها را با اسیران دارند. داعشی ها در شیوه تعامل با اسیران، سه شیوه خاص را اتخاذ نموده اند که عبارت اند از: سوزاندن اسیران جنگی، ذبح اسیران با ابزاری مانند چاقو و...، غرق نمودن اسیران در آب. با مراجعه به کتاب، سنت و همچنین گفتار بزرگان فریقین در ذیل آیات و روایات، سوء برداشت آنان و همچنین تضاد عملکرد ایشان با معارف ناب اسلامی روشن می گردد.

    کلیدواژگان: عملکرد داعش، اسیر، ذبح، سوزاندن، غرق کردن
  • مقالات
  • ابوذر فروتنی صفحه 95

    پژوهش حاضر به بررسی دیدگاه ابن‌تیمیه در موضوع سوگند به غیرالله می پردازد. ابن‌تیمیه از نظر فقهی برخلاف عموم فقها، سوگند به غیرالله را حرام می داند؛ اما اختلاف اساسی ابن‌تیمیه با سایر علمای اسلام در نگاه اعتقادی او به موضوع است. وی با استناد به حدیثی مرسل، قسم به غیرالله را شرک و مخالف توحید الوهی می داند. این مقاله با استفاده از متون حدیثی مورد قبول ابن تیمیه، به بررسی و تحلیل این مسئله می پردازد و روشن می گردد، مشرک دانستن مسلمانان، به سبب سوگند به غیرالله، برخلاف ظاهر آیات و سنت صحیح پیامبر6 و سیره صحابه است. علاوه بر اینکه شرک دانستن قسم به غیر الله، برخلاف مبانی ابن‌تیمیه در بحث عبادت و مبنای برتری سلف بر خلف است؛ همچنین ابن تیمیه در معنا کردن روایات دچار سوء برداشت شده و فهم خود را بر روایت، تحمیل نموده است؛ افزون بر آن، ابن‌تیمیه در مقام عمل نیز ملتزم به گفتار خود نبوده و بارها سوگند به غیرالله خورده است.

    کلیدواژگان: ابن تیمیه، سوگند به غیرالله، شرک
  • زینب ریاحی، سیدوحید کاشانی صفحه 115

    اعتقاد به‌وجود منجی و موعود آخرالزمان در میان ادیان الهی جایگاه ویژه‌ای دارد. اعتقاد به مهدی موعود در فرقه‌ وهابیت که سابقه انکار برخی از مفاهیم اصیل دینی را دارد و از سوی دیگر، رویکرد حدیث‌گرایانه، اهمیت موضوع را دو چندان می‌سازد. نوشتار حاضر به روش تحقیق کتاب خانه‌ای و با رویکرد تحلیلی _ انتقادی، به بررسی نگرش اعتقادی وهابیت به مسئله مهدویت می‌پردازد.
    در این پژوهش سعی می‌شود تا ایراداتی که بر عقاید وهابیون مانند، نسب و تولد حضرت، فلسفه غیبت و طول عمر حضرت وارد است، طبق اسناد و کتب اهل سنت و احادیث متواتر، مورد نقد و بررسی قرار گیرد و رد ادعای وهابیون ثابت شود. هدف ما بیان نظر وهابیت است هرچند ممکن است در برخی موارد با مذاهب دیگر مشترک باشد.

    کلیدواژگان: : سلفیه، مهدویت، ولادت، نسب، غیبت
  • گزارش ها
|
  • Seyyed Mustafa AbdollahZade Page 15

    One of the issues that most of Sunni scholars disagree with Ibn Taymiyyah is the role of Yazid in martyrdom of Imam Husain (PBH). According to this research, Yazid is the one who ordered to Kill Imam Husain (PBH). After this incident, Yazid rejoiced. Prophet's family were sent to Sham as captives. Some of Sunni scholars such as Zahabi and Alusi believe that Yazid is Nasebi (outrageous enemy of prophet's family). The uprising of Imam Husain against Yazid was legal, but Ibn Taymiyyah maintain that his uprising was illegal. According to Ibn Taymiyyah we must not curse Yazid, while many of great Sunni scholars such as Ahmad Ibn Hanbal and his followers believe that there is no problem in cursing Yazid. They argue that Yazid was insisting on committing sin and it seems that he did not repent. so according to Islamic rules, we can curse on him.

    Keywords: Imam Husain (PBH), Yazid, cursing Ibn Taymiyyah, the Sunni, Karbala
  • Ebrahim Kazemi Page 37

    The Salafists expanded the range of heresy and Takfir. They think most of Muslims are not true Muslims. One of the issues in jurisprudence is the verdict on someone who do not practice praying or Salat. If we verdict that those guys are non-Muslims the width of Takfir will expand. In this essay, firstly, it is to explain the Ibn Taymiyyah's view on this issue and then the view of mainstream Sunni scholars about this case is expressed. Secondly, the Ibn Taymiyyah's view on Takfir is explained. He ousted Muslims from the realm of Islam for some trivial matters. In this case, praying, Ibn Taymiyyah maintain that if someone confess to Islam and accept that praying is one of its necessities but do not practice it, we can not call him a Muslim. In this research, with descriptive-analytic method this view is criticized. The following are the results Ibn Taymiyyah's view is against the mainstream Sunni scholars. Just only Ahmad Ibn Hanbal in one case maintain this idea. Albani, the great contemporary Sunni scholar, believe that according to Hanbali school, this guy is not pagan. Furthermore, we have so many religious texts indicating that if someone deny the praying, he will remain in the hell forever. But if someone do not deny the praying and theoretically accept it, without practicing it, we cannot oust him from the Islam. Only Ibn Taymiyyah verdict it.

    Keywords: Abandoning praying, faith, Islam, Takfir, IbnTaymiyyah
  • Ali Akbar Lotfi Page 73

    ISIS is one of the Jihadists groups that extend its activities in almost all Islamic countries. Claiming the global governance, they want to defeat the Christians and deliver the Muslim flag to the Masaya. One of the Islamic instructions is the good treating with the war prisoners. But the jihadist groups such as ISIS, opposing with this instruction, treat with prisoners in most atrocious way. Generally, ISIS use three options regarding the captives: burning them, slaughtering with Knives and other tools, and drowning them in the water. In this research, with a analytic- descriptive method, with referring to Islamic sources such as the Holy Quran and narrations, this treatment will be criticized. Their behavior with prisoners is totally against the Islamic instructions.

    Keywords: ISIS Treatment, Prisoner, Killing Burning, Drowning
  • Abuzar Forootani Page 95

    This essay is concerned with Ibn Taymiyyah's view on swearing to someone other than God. Ibn Taymiyyah maintains that swearing to someone other than God is Haram, while the mainstream scholars do not accept it. The main point in this issue is that Ibn Taymiyyah thinks that swearing is issue of faith. He resorts to a weak narration to prove his idea. In this narration swearing to God is introduced as polytheism and against the monotheism. In this essay it is to consider this Hadith and verify it. The result is as the following: labeling Muslims as pagans for swearing to someone other that God is against the verses of Quran, the tradition of the Holy prophet and behaviors of his companions. The next point is that Ibn Taymiyyah misunderstood the meaning of Hadith and his meaning of this Hadith is incorrect. Moreover, he did not comply with his principle and swore to someone other that God many times.

    Keywords: Ibn Taymiyyah, wearing to God, polytheism
  • Zeinab Rihahi, Sayed Vahid Kashani Page 115

    The Mahadaviyyat or coming the last savior has a significant importance in Monotheistic Religions. The Wahhabism also believe in Mahdi and his descending from the sky in the end of this world. What makes this issue so important is that all the reasoning is based on Hadiths or narration. In this essay, with a descriptive and analytic method, the Wahabi views on this Islamic doctrine will be criticized. There are so many problems in Wahabism interpretation from Mahdaviyyat. Some of them are as the following: the birth and descent of Mahdi, the philosophy of his absence and the his longevity. In this essay, these problems will be criticized.

    Keywords: Salafism, Mahdavihhat, Birth, Descent, Absence