فهرست مطالب
نشریه تاریخ پزشکی
پیاپی 44 (پاییز 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/09/08
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحه 1زمینه و هدف
حق بر سلامت به عنوان یکی از مهمترین مصادیق حقوق بشر محسوب میشود. این حق در اعلامیه جهانی حقوق بشر در قامت یک اصل کلی مورد پذیرش قرار گرفته است. پس از اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به تصویب رسید که با اقبال جامعه بینالمللی مواجه شد.
مواد و روشهادر این مطالعه با روش تحلیلی توصیفی، ابتدا نقطه سرآغاز شناسایی حق بر سلامت در قامت یک اصل کلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در ادامه نیز حق مزبور و مصادیق آن در میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در نهایت تحولات راجع به توسعه مفهومی و مصداقی این حق در برخی کنوانسیونها و اسناد حقوق نرم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
یافتههادر پژوهش حاضر، مشاهده خواهد شد که حق بر سلامت با ادبیاتی بسیار کلی و مبهم مورد شناسایی قرار گرفته است. این ویژگی خاص میثاق باعث شده است که دولتها برای تعیین قلمرو دقیق تعهدات ناشی از حق بر سلامت به رویه بینالمللی متوسل شوند. در همین راستا، ساز و کار گزارشهایی که تحت عنوان «دیدگاههای عمومی» در ارتباط با مفاد میثاق منتشر میشوند، کمک بسیار مهمی را در ایجاد همگرایی و وحدت رویه بینالمللی در میان بازیگران دولتی و غیر دولتی ایفا نموده است. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
نتیجهگیریدر پژوهش حاضر مشاهده شد که در زمینه حق بر سلامت، نیاز فوری برای ایجاد هنجارهای جدید حقوق بشر وجود ندارد. چارچوب حقوقی موجود، زمینه کافی برای تفسیر تکاملی ماده 12 میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم میکند، و مفسران (نهادهای بینالمللی معاهداتی، دولتهای طرف میثاق، سازمانهای غیر دولتی و سایر ذینفعان) را قادر میسازد تا در زمینههایی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار داشتهاند، مانند حقوق جنسی، تولید مثل، گرایشهای جنسی، مسایل مروبط به سلامت در زندانها و مخاصمات مسلحانه، بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژگان: حقوق بشر، نظام سلامت، حق بر سلامت، میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی -
صفحه 2زمینه و هدف
مالاریا یا تب نوبه بیماری که عامل آن تکسلولی به نام پلاسمودیوم و توسط پشه آنوفل به انسان منتقل میشود. مالاریا یکی از بیماریهای بومی ایران بود و سالیانه 40-30 درصد مرگ و میرها به این اختصاص داشت. بیماری در خراسان و مازندران و کرمان کانونهای پراکندهای را به وجود آورده بود، یکی از مناطقی که به آن کمتر پرداخته شده، منطقه ایالت فارس در جنوب ایران است. جغرافیای بیماری مالاریا از شیراز آغاز میشد، چنانکه هوای شهر شیراز در تابستان گرم و با عفونت همراه بود که این امر باعث بروز انواع بیماریهایی چون مالاریا میگردید، به گونهای که مالاریا در این شهر بیداد میکرد. در دیگر نقاط فارس که به عنوان مناطقی که بیماری مالاریا شدت داشت، در شمال فارس از نقاطی که خرما در آنجا میرویید، شروع میشد و تا سواحل خلیج فارس ادامه مییافت و در نواحی جنوبیتر به ویژه بندر بوشهر شدت آن زیادتر بود. در نواحی لار و لارستان حشرات انتقالدهنده بیماری، بسیار وجود داشتند.
مواد و روشهاروش به کارگرفتهشده در این پژوهش، روش کتابخانه ای و پژوهشی تاریخی (Historical Research) میباشد و نگاهی تاریخنگارانه و شیوهای روایی که در علوم انسانی مرسوم میباشد، به بررسی بیماری مالاریا در فارس در دوره قاجار دارد. یافتهها: مالاریا از جمله مهمترین بیماریهای شایع در ایالت فارس در دوره قاجار بوده است و تلفات بسیاری نیز به بار میآورد. در این مقاله جنبههای گوناگون این بیماری را به کمک منابع تاریخی، روزنامهها و اسناد مورد بررسی قرار میگیرد.
ملاحظات اخلاقیکمیته اخلاقی گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر علی شریعتی از دانشگاه فردوسی این مطالعه را تایید کرد.
نتیجهگیریدر این مقاله با بررسی بیماری مالاریا در مکان جغرافیای ایالت فارس و در دوره قاجار (1925-1789 م.) میپردازیم. ابتدا اهمیت آسیبشناسی تاریخ بیماری مالاریا در ایران مورد بررسی قرار گرفت و سپس به بررسی نقش شیوع بیماری مالاریا به عنوان عاملی که سبب تلفات انسانی در منطقه جنوب ایران و ایالت فارس بوده را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.
کلیدواژگان: بیماری مالاریا، تب نوبه، دوره قاجار، ایران، فارس، شیراز -
صفحه 3زمینه و هدف
خاندان حیکمپرور نفیسی که بیش از 6 قرن سابقه درخشان در تاریخ ایرانزمین دارد، دانشمندان بزرگی در علوم و فنون مختلف پرورانده که نقش به سزایی در پیشرفت و تعالی این سرزمین داشتهاند. با وجود معدود مقالاتی درباره برخی از اطبای این خاندان به صورت زندگینامه، پژوهشی منسجم و دربردارنده تمام زوایا و تاثیرات اطبای این خاندان صورت نگرفته است. هدف از این مطالعه، مرور زندگی و آثار اطبای بزرگ و همچنین بررسی نقش این خاندان در اعتلای تاریخ پزشکی ایران میباشد.
مواد و روش هااین پژوهش با مطالعه کتابخانه ای، مصاحبه های حضوری و تلفنی و بررسی شجرهنامه موجود انجام گرفت. ارایه مطالب و یافتهها در قالبی توصیفی تحلیلی به بحث گذاشته شد.
یافته هاسرسلسله این خاندان که نام خانوادگی نفیسی به او منسوب شده، نفیس بن عوض کرمانی ملقب به حکیم برهانالدین از معروفترین پزشکان اواسط قرن نهم قمری بود که در کرمان میزیست. معروفترین تالیفات وی، کتاب شرح الاسباب و کتاب شرح موجز القانون است. حکیم و پزشک برجسته دیگر میرزاسعید شریف کرمانی، از پزشکان نامی قرن یازدهم قمری است که حکیم باشی دربار شاهعباس بزرگ صفوی (حک 1038-996 ق.) بود. میرزامحمدتقی طبیب ملقب به مظفرعلیشاه (قرن 12 و 13 قمری) و حاجمیرزا طبیب کرمانی (متوفی 1300 ق.)، از دیگر اطبای مشهور این خاندان بودند. میرزاعلیاکبرخان نفیسی ملقب به ناظم الاطباء (1303-1224 ش.) از معروفترین اطبای این سلسله است که دو اثر گرانقدر لغتنامه فرهنگ نفیسی و کتاب بزرگ پزشکینامه را به یادگار گذاشته است. دکتر ابوتراب نفیسی (1386-1293 ش.)، رییس دانشکده پزشکی و داروسازی اصفهان در دهه چهل شمسی، مولف چندین کتاب و مقاله، از دیگر پزشکان سرشناس این خاندان بود. اطبای این خاندان به ویژه در دوره صفویه و در اواخر دوره قاجاریه نقش بسیار قابل توجهی در ارتقای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و همچنین مناسبات سیاسی و فرهنگی داشتهاند. ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در ارجاع متون به رفرنسهای مورد استفاده رعایت گردید.
نتیجه گیریاستعداد فطری، آموزش نسل به نسل و فراهمشدن شرایط محیطی توسط زمامداران وقت را میتوان از دلایل اصلی توفیقات این خاندان در عرصههای مختلف دانست.
کلیدواژگان: تاریخ پزشکی ایران، خاندان نفیسی، برهان الدین نفیس کرمانی، طبیب، ناظم الاطباء، کرمان -
صفحه 4زمینه و هدف
خرافات به عنوان یک آسبب فرهنگی در همه ابعاد جامعه ایران عصر صفوی نفوذ کرده بود. حوزه سلامت و پزشکی نیز با خرافات به طور جدی درگیر بوده و تقریبا در بخشهای مختلف پزشکی نفوذ کرده بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین نقش خرافات در پزشکی دوره صفویه و با تکیه بر منابع آن دوره به انجام رسیده است. در این پژوهش سعی شده به یک آسیب فرهنگی جامعه در حوزه پزشکی و در بستری تاریخی پرداخته شود.
مواد و روشهاابزار اصلی این پژوهش دادههای منابع تاریخی عصر صفوی که شامل: سفرنامههای فرنگیان، آثار مورخان دوره صفوی، متون پزشکی و متون مذهبی آن دوره، میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای انجام شده است.
یافته هابه نظر میرسد که همه طبقات و گروههای اجتماعی در دوره صفویه با مساله خرافات و باورهای خرافی در حوزه پزشکی، درگیر بودهاند. طبقات بالا (به خصوص پزشکان و دربار) به دلیل تاثیرگذاری آنها نقش بیشتری در ترویج این باورها داشتهاند. ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در ارایه گزارش و انتشار مطالب رعایت گردیده است.
نتیجه گیریهر اندازه منشا و راههای درمان یک بیماری (به عنوان مثال ناباروری) ناشناخته بود، به همان نسبت باورهای خرافی در آن حوزه نفوذ میکرد. ناآگاهی و پایین بودن سطح سواد در همه ابعاد جامعه ایران عصر صفوی در دامنزدن به باورهای خرافی به شدت موثر بوده است.
کلیدواژگان: خرافات، صفویه، پزشکی، بیماری، درمان -
صفحه 5زمینه و هدف
مطالعه روند تحولات اجتماعی نظام سلامت در جامعه ایران، از دوران انقلاب اسلامی تاکنون، میتواند گامی آغازین در تحلیل واکنشهای مردم به امر بیماری, درمان، خود بیمارانگاری و فرایند پزشکیزدگی محسوب گردد. به همین دلیل در این مطالعه ضمن تشریح هر دوره، ابتدا به وضعیت پزشکی در آن دوره اشاره نموده و در مرحله بعد واکنش بیماران را به پزشکی و گرایش عمومی به سلامت و انتخاب درمانگر و رویکرد درمانی مورد تحلیل قرار میدهیم.
مواد و روشهادر این پژوهش علوم اجتماعی، از روش کتابخانهای برای مطالعه و تحلیل متون بهره گرفته شد. برای این کار علاوه بر جستجوی دستی اسناد و متون، از جستجوی اینترنتی هدفمند در پایگاههای داخلی SID، Irandoc، Noormags و نیز موتور جستجوی Google Scholar استفاده شد. یافتهها: با توجه به شرایط حاکم بر نظام بهداشت و درمان کشور میتوان فرایند مراقبتی سلامت کشور را به چهار دوره مشخص: 1 کمبود؛ 2 پزشکی مجلل؛ 3 توسعه بهداشت عمومی؛ 4 دوره تحقق هویت طب سنتی تقسیمبندی نمود. این فرایند در کشور ایران یک واقعه جامعهشناسی منحصر به فرد تلقی میشود.
ملاحظات اخلاقیصداقت و امانتداری در گزارش و استناد به متون رعایت گردید.
نتیجهگیریهرچند گرایشات پدرسالارانه نظام سلامت در دولت یازدهم کاهش یافته و مسوولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سعی نمودهاند تا چهره پاسخگویی از خود ارایه نمایند، اما به نظر میرسد جریان سلامت کشور در مسیری دیگری در حال تحقق است. تحلیل گرایشها و واکنشهای عموم به این چهار دوره میتواند در اصلاح ساختار نظام سلامت و عدالت در سلامت نقش چشمگیری داشته باشد.
کلیدواژگان: تحول اجتماعی، نظام سلامت، گرایش عموم، عدالت، انقلاب اسلامی، ایران -
صفحه 6زمینه و هدف
کبد بزرگترین عضو بدن است که در متابولیسم، سوخت و ساز مواد مختلف و سمزدایی نقش اصلی را در بدن ایفا میکند. کبد چرب به عنوان شایعترین علت سیروز و سرطان کبد شناخته میشود. به علاوه در مبتلایان به کبد چرب احتمال عوارض قلبی عروقی هم افزایش مییابد. مواد و روشها: این تحقیق مطالعه مروری و با روش کتابخانهای است که با بررسی منابع مستند طب سنتی ایران، طب رایج، بانکها و پایگاههای مختلف اطلاعاتی موجود انجام گرفته است.
یافتههابیماری کبد چرب غیر الکلی به وجود استیاتوز کبدی بدون دخالت علل ثانویه تجمع چربی در کبد مثل مصرف زیاد الکل، اطلاق میگردد. اساس درمان کبد چرب بر پایه اصلاح سبک زندگی میباشد که شامل دو محور اصلی تغذیه مناسب و ورزش است. موارد خفیف بیماری که فرد مبتلا، مستعد پیشرفت فیبروز میباشد، درمان توصیه میشود. کبد چرب با چند بیماری طب سنتی از جمله سوءمزاجهای سرد کبد، سوءالقنیه و استسقاء تشابه دارد. از دیدگاه طب سنتی نیز علایم بیماران شامل طیفی از بیعلامتی تا احساس خستگی، کسالت و ناراحتی سمت راست شکم میباشد. سده کبدی در اثر عوامل مختلفی به وجود میآید که شایعترین علل آن خلط غلیظ است. سده میتواند در قسمت محدب یا مقعر کبدی ایجاد شود.
ملاحظات اخلاقیدر تدوین این پژوهش، اصل امانتداری و صداقت استناد به متون مورد استفاده، رعایت اصالت منابع و پرهیز از جانبداری در استنباط از متون یا تحلیلها رعایت شده است.
نتیجهگیریبرخی داروهای مورد استفاده در درمان کبد چرب در پزشکی رایج عبارتند از: متفورمین، تیازولیدین دیونها. در درمان سنتی سوءمزاج سرد کبدی تجویز ادویه با طبیعت گرم به صورت خوراکی و گاهی به صورت موضعی و تاکید بر مصرف بیشتر غذاهای با طبع گرم میباشد. در درمان سوءمزاج تر کبدی، داروها و ادویهجات گرم، توصیه به ورزش، رژیم و پاکسازی بدن از خلط بلغم توصیه میگردد. در رابطه با سده کبدی، اگر سده در محدب کبد باشد از مدرات استفاده میشود. اگر سده در مقعر کبد باشد، مسهل تجویز میگردد. در درمان سوءالقنیه باید از تولید مواد زاید در بدن جلوگیری شود، سپس ایارج تجویز میشود.
کلیدواژگان: نارسایی های کبد، کبد چرب غیر الکلی، سوء مزاج کبد، سده کبدی، سیروز کبدی، طب سنتی ایرانی، طب رایج -
صفحه 7زمینه و هدف
استنشاق مولکول جوش شیرین (NaHco3)، در شکل نبولایزشده، در دستهای از التهابات سیستم تنفسی باعث کاستهشدن از شدت التهاب و بهبود نسبی وضعیت بیمار شده است. بیماری ویروسی COVID-19 ممکن است در سیر بالینی خود با فعالشدن فاکتورهای التهابی به سمت نارسایی تنفسی پیش برود و هنوز روشی برای کنترل آن یافت نشده است. در فضاهای مجازی توصیه هایی مبنی بر انجام بخور سنتی جوش شیرین برای جلوگیری از پیشرفت علایم تنفسی عفونت COVID-19 مشاهده میشود. مطالعه حاضر به این سوال که آیا ممکن است بخور سنتی جوش شیرین در بهبود علایم تنفسی بیماران COVID-19 اثر بخش باشد، پرداخته است.
مواد و روشهااین مطالعه، یک مطالعه مروری است. جستجو با واژگان کلیدی در پایگاههای داده معتبر علمی و جمعآوری مطالب مرتبط با موضوع و نهایتا آنالیز کیفی روش انجام این مطالعه بوده است.
یافته هادر فرمهای نبولایزشده داروها، داروها به شکل ریزقطره (آیروسل) وارد سیستم تنفسی میشوند. بسته به سایز ذرات، عوامل فیزیکی و فاکتورهای مربوط به سیستم تنفسی، محل اثر ذرات متفاوت است. در بخور سنتی (خانگی)، ریزقطره تولید نمیشود و بخار حاصل از تبخیر آب و ماده درون آن، چنانچه آن ماده قابلیت تبخیر در آن شرایط را داشته باشد، به سیستم تنفسی وارد خواهد شد. بر اساس برخی از مطالعات، استنشاق فرم نبولایزشده جوش شیرین، نه بخور سنتی آن، با مکانیسمهایی مانند افزایش PH، افزایش جریان خون راههای هوایی و کاهش چسبندگی خلط، به طور موفقیتآمیزی از شدت التهاب در سیستم تنفسی کاسته است. از تبخیر محلول جوش شیرین در آب طی بخور سنتی، آب و دیاکسید کربن حاصل میشود و بخار حاصله، حاوی مولکول NaHco3 نیست. ملاحظات اخلاقی: در تدوین این مطالعه، اصل امانتداری و صداقت استناد به متون استفاده شده، و پرهیز از استنباط شخصی از تحلیلها رعایت شده است.
نتیجهگیریاز تبخیر محلول NaHco3 طی بخور سنتی (خانگی) جوش شیرین، مولکول بیکربنات سدیم متصاعد نمیشود، بلکه آب و دیاکسید کربن متصاعد میشود، لذا بخور جوش شیرین حداکثر مانند بخور آب گرم عمل میکند و اثرات ضد التهابی که از فرم نبولایز مولکول NaHco3 به دست میآید، از بخور آن به دست نمیآید. پس به لحاظ تیوریک، بخور جوش شیرین نمیتواند در التهابات تنفسی و عفونت COVID-19 اثربخش باشد. از سویی، استفاده از داروهای استنشاقی در COVID-19 ممکن است میزان انتقال آیروسلی عفونت را افزایش دهد، لذا به کارگیری فرم استنشاقی نبولایزشده جوش شیرین در مبتلایان به عفونت COVID-19 بایستی هم به لحاظ میزان اثربخشی و هم از جهت ایمنبودن، مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. مطالعات بیشتر هم بر بخور هم نبولایز جوش شیرین در عفونت COVID-19 پیشنهاد میشود.
کلیدواژگان: جوش شیرین، بیکربنات سدیم، بخور سنتی، آئروسل، التهابات تنفسی، بخار -
صفحه 8زمینه و هدف
ملاحظات تاریخی همواره با اما و اگرهایی همراه است که تردیدهایی را فراروی پژوهشگران قرار میدهد. چندی است پارهای اشکالات بر یادکرد معاصران از نام و لقب دانشمند پزشک پرآوازه سده هفتم قمری علاءالدین ابوالحسن علی بن ابیالحزم/ الحرم قرشی مشهور به ابن نفیس وارد شده است. در این مقاله، ضمن نقل و بررسی این تردیدها کوشش نمودیم تا بر اساس دادههای نسخهشناختی، متون طب دوره اسلامی و دیگر سنتهای علمی که این دانشمند برجسته آثاری در آنها پدید آورده، به نام و لقب دقیق او دست یابیم.
مواد و روشهادر این مسیر، با رجوع به نسخههای متعدد آثار او، مانند «الموجز» و «شرح قانون» و یادکرد معاصران و پسینیان از او تردیدهای زیادی در انتساب لقب ابن نفیس به وی را عرضه نمودیم. یافتهها: بهترین حالت یادکردن از نام دانشمند مورد پژوهش «علاءالدین قرشی» به شکل کوتاه و یا «علاءالدین ابوالحسن علی بن ابیالحرم/ الحزم قرشی» به شکل کاملتر است.
ملاحظات اخلاقیدر تدوین این پژوهش، اصل امانتداری و صداقت استناد به متون مورد استفاده، رعایت اصالت منابع و پرهیز از جانبداری در مراجعه به متون یا تحلیلها رعایت شده است.
نتیجهگیریهرچند این مطالعه به نفی انتساب لقب منجر نمیشود، اما احتیاط در کاربرد این لقب برای این پزشک برجسته را معقول جلوه میدهد. از این رو شایسته است در مداخل دانشنامهها از ضبط قرشی برای نام او بهره گرفته شود. از طرفی در نسب وی چهار احتمال را برشمردیم و نشان دادیم که از میان خوانشهای قرشی، قرشی و قرشی وجه اخیر را شواهد بیشتری پشتیبانی میکند. از این رو با وجود عدم نفی کلی دیدگاههای دیگر یادکرد قرشی در پژوهشها منطقیتر مینماید. در باب آنچه در ادامه نام او به شکل ابن ابیالحرم یا ابن ابیالحزم یاد شده نیز نشان دادیم برخلاف نظر برخی پژوهشگران معاصر، هیچ یک از دو احتمال یادشده منتفی نیست و مناسب است در یادکرد این بخش این واژه به صورت الحزم/ الحرم نگاشته شود.
کلیدواژگان: ابن نفیس، علاءالدین قرشی، پزشکی دوره اسلامی، شرح قانون، تاریخ پزشکی -
صفحه 9زمینه و هدف
پیدایش انقلاب علمی در قرنهای شانزدهم و هفدهم سبب شد نگرش مردم به جهان تغییر یافته و آنها جهان و طبیعت را به منزله ماشین بزرگی در نظر بگیرند که بر اساس قوانین علی و مکانیکی کار میکند. بر این اساس، بدن انسان نیز که جزیی از این جهان محسوب میشود، به منزله ماشین پیچیدهای در نظر گرفته شد که تابع قوانین طبیعت است. دکارت، فیلسوف فرانسوی قرن هفدهم، با مقایسه بدن انسان با ماشینهای عصر خود، به این نتیجه رسید که بدن انسان را میتوان، همانند سایر اجزای طبیعت، به اجزای تشکیلدهنده آن تحلیل کرد و از این طریق، عملکرد اجزای آن را بررسی نمود. این نگرش دکارت تاثیر شگرفی بر علوم دیگر، به ویژه پزشکی داشت. در این مقاله درصدد هستیم ضمن بررسی جهانبینی حاکم بر پزشکی مدرن، با معرفی «بدن زیسته»، مفهومی را به دستاندرکاران حوزه سلامت معرفی کنیم که میتواند در بر طرفساختن پارهای از ایرادات نظام سلامت به آنها کمک کند.
مواد و روشهادر این مقاله مروری تحلیلی کتابخانهای واژگان کلیدی «بدن ماشینی» و «بدن زیسته» در آثار کلاسیک فیلسوفان و منابع معاصر جستجو و مورد مطالعه قرار گرفت تا از این طریق معنای دقیق آنها مشخص شود. پس از تحلیل و بررسی این اطلاعات نقشی را که این معانی از بدن میتوانند در پزشکی داشته باشند، بیان شد. یافتهها: پزشکی مدرن بر مفهوم فلسفی خاصی از بدن، یا به عبارت دقیقتر، مفهوم دکارتی بدن استوار است. این مفهوم دکارتی باعث پیشرفتهای بسیاری در حوزه پزشکی شده است، اما توجه به معنای دکارتی بدن باعث شده دستاندرکاران حوزه سلامت تجربه زیسته بیمار از بیماری را نادیده بگیرند. آنها برای توجه به تجربه خود بیمار لازم است معنای دیگری از بدن را مد نظر داشته باشند؛ بدن زیسته. این بدن بیانگر تمام حالات وجودی انسان است و توجه به آن میتواند نقش به سزایی در بهبود بیمار داشته باشد.
ملاحظات اخلاقیدر نگارش این مقاله اصل امانتداری و صداقت استناد به منابع استفادهشده رعایت شده است و از استنباط شخصی در تحلیلها اجتناب شده است.
نتیجهگیریتوجه به معنای بدن از منظر پدیدارشناسی میتواند سهم به سزایی در رفع ایرادات حاکم بر پزشکی مدرن داشته باشد. این مفهوم الگوی دیگری از بدن ارایه را میدهد که این امکان را برای پزشکی فراهم میکند تا بار دیگر بر انسانیسازی پزشکی توجه داشته باشد و محوریت بیماری را آنگونه که تجربه میشود، به ما یادآوری میکند.
کلیدواژگان: دکارت، بدن ماشینی، پزشکی، بدن زیسته، پدیدارشناسی
-
Page 1Background and Aim
The right to health is one of the most important examples of human rights. This right is recognized in the Universal Declaration of Human Rights as a general principle. Following the Universal Declaration of Human Rights, the Covenant on Economic, Social and Cultural Rights was adopted, which was welcomed by the international community.
Materials and MethodsIn this study, by analytical-descriptive method, first the starting point of identifying the right to health as a general principle will be examined and further this right and its examples in the Covenant of Economic, Social and Cultural Rights and Finally, developments regarding the conceptual and practical development of this right will be considered in some soft law conventions and instruments.
FindingsIn the present study, it will be observed that the right to health has been identified with a very general and vague literature. This special feature of the Covenant has led states to resort to international practice to determine the precise scope of obligations arising from the right to health. In this regard, the mechanism of reports published under the heading "Public Opinions" on the provisions of the Covenant has played a very important role in creating convergence and unity of international practice among governmental and non-governmental actors. Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.
ConclusionIn the present study, it was observed that in the field of the right to health, there is no urgent need to create new human rights norms. The existing legal framework provides sufficient grounds for the evolutionary interpretation of Article 12 of the Covenant on Economic, Social and Cultural Rights and enables commentators (international treaty bodies, Covenant States, NGOs and other stakeholders) to address areas that have received little attention in the past such as sexual rights, reproduction, sexual orientation, health issues in prisons and armed conflict, Pay more attention to them.
Keywords: Human Rights, Health System, Right to Health, Covenant on Socio-Economic, Cultural Rights -
Page 2Background and Aim
Malaria is a disease caused by single-celled microorganisms of Plasmodium group and is transmitted to humans by a female Anopheles mosquito. Malaria was a disease native to Iran and accounted for 30-40% of annual casualties. The disease had spread to Khorasan, Mazandaran, and Kerman in a dispersed manner. Fars region which is located in the southern Iran is an area that is not addressed well enough on this matter. Geographical spread of malaria began from Shiraz, as the weather in Shiraz was hot and infected in the summer, causing a variety of diseases such as malaria that used to be rampant in this city. Other parts of Fars where malaria was most prevalent included a vast area from lands in the northern Fars, where dates grew, to the shores of the Persian Gulf, and this disease was more prevalent in the southern parts, especially in Bandar Bushehr [Bushehr Port]. There were many disease-carrying insects in Lar and Larestan.
Materials and MethodsThis historical research is carried out as a desk study and studies malaria in Fars during Qajar era with a histographic perspective through a narrative method, which is specific to natural sciences.
FindingsMalaria was one of the most common diseases in Fars province during the Qajar period and caused many casualties. In this article, various aspects of this disease are examined with the help of historical sources, newspapers and documents. Ethical Considerations: The Ethical Committee of Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Dr.Ali Shariati of Ferdowsi University approved the study.
ConclusionThis paper addresses malaria in Fars during Qajar era (1789-1925). It initially emphasizes on pathological importance of malaria history in Iran and then analyzes the role of malaria outbreak as a factor causing human casualties in the southern Iran and Fars.
Keywords: Malaria, Nubia Fever, Qajar Era, Iran, Fars, Shiraz -
Page 3Background and Aim
The Nafisi family, which has a brilliant history of more than six hundred years in the history of Iran, has raised great scientists in various sciences and technologies who have played a significant role in the progress and excellence of this country. This study aims to review the life and works of the great physicians of this family.
Materials and MethodsThis study was conducted by library study, face-to-face and telephone interviews and review of existing genealogy.
FindingsThe head of this family, to whom the family name of Nafisi is attributed, Nafis bin Awad Kermani (Hakim Borhanuddin), was one of the most famous physicians of the ninth century AH lived in Kerman. Her most famous works are the book Sharh al-Asab and the book Sharh Mojz al-Qanun. Mirza Saeed Sharif Kermani )11th century AH(, who was special physician of Shah Abbas the Great )5th Safavid king), Mirza MohammadTaghi Tabib, nicknamed Muzaffar Alisha (12th and 13th centuries AH) and Haj Mirza Tabib Kermani (died 1300 AH), were other famous physicians of this family. Mirza AliAkbar Khan Nafisi, nicknamed Nazem al-Atab'a (1224-1303 AH), is one of the most famous physicians of this dynasty who has left two valuable works, the dictionary of Farhang e Nafisi and the Pezeshkinameh. Dr. Abutorab Nafisi (1293-1386 AH), head of the Isfahan School of Medicine and Pharmacy in the 1940s and author of several books and articles, was another prominent physician in the family. The physicians of this family, especially in the Safavid period and in the late Qajar period, played a very significant role in promoting health, treatment and medical education in Iran, as well as political and cultural relations. Ethical Considerations: Honesty and trustfulness were observed by referring texts and refrences used.
ConclusionNatural talent, generational education and the provision of environmental conditions by the rulers of the time can be considered as the main reasons for the success of this family in various fields.
Keywords: Medical History of Iran, Nafisi, Kerman, Nafis bin Awad Kermani, Nazem al-Atab'a -
Page 4Background and Aim
Superstition as a cultural cause had penetrated into all aspects of Safavid Iranian society. The field of health and medicine was also seriously involved with superstitions and had almost penetrated into various branches of medicine. The present study aims to investigate and explain the role of superstitions in Safavid medicine and based on the sources of that period. In this research, an attempt has been made to address a cultural damage to society in the field of medicine and in a historical context.
Materials and MethodsThe main tool of this research is the data of historical sources of Safavid era, which include: travelogues of Farangians, works of Safavid historians, medical texts and religious texts of that period. Research Method In this research, historical-analytical and data collection has been done by library method.
FindingsIt seems that all classes and social groups in the Safavid period were involved in the issue of superstitions and superstitions in the field of medicine. The upper classes (especially physicians and the court) played a greater role in promoting these beliefs because of their influence. Ethical Considerations: Honesty and trustworthiness have been observed in reporting and publishing materials.
ConclusionIt seems that all social classes and groups in the Safavid period were involved in the issue of superstitions and superstitions in the field of medicine. The upper classes (especially physicians and the court) played a greater role in promoting these beliefs because of their influence. The extent to which the origin and treatment of a disease (eg infertility) was unknown, the more superstitious beliefs pervaded that area. Ignorance and low level of literacy in all aspects of Safavid Iranian society has been very effective in encouraging superstitions.
Keywords: Superstition, Safavid, Medicine, Disease, Treatment -
Page 5Background and Aim
Study of Social developments of health system in Iran society, ever since the Islamic Revolution, could be the first step in analyzing people's reactions to the disease, treatment, hypochondriasis and process-oriented medicine and medicalization. Therefore, in this study, meanwhile description of each period, firstly, we explore the medical situation and then address patients’ reactions and public tendency to health and selection of the therapist and treatment approach.
Materials and MethodsIn this social science research, library method was used to study and analyze texts. In addition, targeted search in the internal databases of Noormags, Irandoc, SID, as well as the google. Scholar was done.
FindingsAccording to the conditions of the treatment system and political development of the country, country's health-care process can be divided into four distinct periods: the lack of medical upscale, Luxury-oriented medicine, public health development and realization of divided identity of traditional medicine Ethical Considerations: Honesty and fidelity were observed in reporting and citing the texts.
ConclusionAlthough the patriarchal tendencies of the health system in the Eleventh Government have diminished and the officials of the Ministry of Health and Medical Education have tried to Ministry of Health and Medical Education has tried to provide accountability, but it seems, this flow is being realized in the other way. The analysis of the general tendencies and reactions to these four periods can play a significant role in reforming the structure of the health system and health equity.
Keywords: Social Development, Health System, Public Tendency, Equity, Islamic Revolution, Iran -
Page 6Background and Aim
The liver is the largest organ in the body that plays a major role in metabolism and detoxification of various substances. Fatty liver is known to be the most common cause of cirrhosis and liver cancer. People with fatty liver have an increased risk of cardiovascular disease.
Materials and MethodsThis research is a review study with a library method that has been done by examining the documentary sources of traditional medicine, modern medicine, banks and various existing databases.
FindingsNAFLD refers to the presence of hepatic steatosis without the involvement of secondary causes of fat accumulation in the liver, (excessive alcohol consumption). The basis of fatty liver treatment is based on lifestyle modification, which includes proper nutrition and exercise. Patients are mostly asymptomatic. It is recommended to treat mild cases where the person is prone to developing fibrosis. From the perspective of traditional medicine, patients' symptoms range from asymptomatic to feeling tired, bored and upset on the right side of the abdomen. Although fatty liver is not specifically associated with a particular disease, the clinical symptoms and treatment are similar to several traditional diseases, including obstruction of intrahepatic ducts, liver dysfunction especially cold liver dysfunction and ascites. Liver intrahepatic ducts obstruction is caused by various factors and can occur in the convex or concave part of the liver. Ethical Considerations: In this research, honesty and trustworthiness, citation of the texts used avoidance of bias in inferring the texts or analyzes have been observed.
ConclusionSome drugs used to treat fatty liver in modern medicine include metformin, thiazolidinediones. In traditional treatment of liver dyspepsia, hot tempered food is prescribed orally and sometimes topically. In relation to the hepatic duct obstruction, if the obstruction is in convex part, the diuretics are used. If the obstruction is in concave part, laxatives are prescribed. In the treatment of early stages of cirrhosis, enema and clearance with combination of aloe vera and other herbal medicines.
Keywords: Liver Failures, Non-Alcoholic Fatty Liver, Liver Dysfunction, Liver Malignancies, Liver Cirrhosis, Iranian Traditional Medicine, Conventional Medicine -
Page 7Background and Aim
Inhalation of nebulized baking soda (NaHco3) has been effective for reducing from inflammation intensity in some respiratory disorders. COVID-19 infection may result in ARDS through activation of inflammatory factors and has no certain treatment. Some time in cyberspace, inhalation of baking soda vapor has been recommended in order to prevent the development of COVID-19. The present study intends to answer this question that may inhalation of baking soda vapor be effective to control respiratory symptoms in COVID-19 patients?
Material and MethodsThis is a review study. Searching key words in valid scientific databases and collecting contents related to the topic and finally qualitative analysis was the method of this study.
FindingsThrough using nebulized drugs, aerosols enter to respiratory tract. According to particle size, some other physical characters and also respiratory tract factors, particles deposition in respiratory tract is different. In traditional (homemade) steam inhalation, aerosols are not produced and water vapor and vapor of other soluble substances, if they have the ability to evaporate in thus situation, enter to the respiratory tract. According to some studies, nebulized baking soda inhalation, not vapor of its solution in water, has reduced respiratory tract inflammation through elevating airway pH, increasing airway blood flow and reducing sputum viscosity, successfully. Evaporating of baking soda solution during traditional steam inhalation, result in producing carbon dioxide and water and there is no NaHco3 molecule in vapor.
ConclusionNo Sodium Bicarbonate molecule is produced from evaporating of NaHco3 solution through traditional (homemade) steam inhalation of baking soda; so, despite of nebulized baking soda which has NaHco3 molecule, evaporated baking soda solution could not show anti-inflammatory effects; so, theoretically, steam inhalation of baking soda could not be effective in COVID-19 infection. On the other hand, using inhaled drugs in COVID-19 infection may lead to further spread of the disease. So, using inhaled nebulized baking soda in COVID-19 patients should be studied for both its efficacy and its safety.
Keywords: COVID-19 Baking, Soda Steam, Inhalation Sodium, Bicarbonate Aerosol, Respiratory Inflammation, Vapor -
Page 8Background and Aim
Historical considerations have always been open to doubts and have led to ambiguities for researchers. Recently, doubts have been raised concerning the name and sobriquet of the famous scientist and physician of the seventh "Hijrī" century ‘Alā’ al-Dīn Abū al-Ḥasan ‘Alī ibn Abī al-Ḥazm/ al-Ḥaram al-Qarashī, known as Ibn al-Nafīs. In this study, we investigated these uncertainties and attempted to arrive at his accurate name and sobriquet through data from codicology, as well as Islamic medicine manuscripts and his works in other scientific traditions.
Materials and MethodsAccordingly, we referred to various versions of his works, such as "al-Mūjaz", "Sharh al-Qānūn fī al-ṭibb" (Commentary on Avicenna's Canon of Medicine) etc., as well as citations by his contemporaries and posterities, and presented many doubts regarding attributing the sobriquet Ibn al-Nafīs to him.
FindingsUsing several handwritten manuscripts attributed to him, and the writings of contemporary researchers, the study concludes by suggesting that the best form of mentioning his name in texts and articles are in short ‘Alā’ al-Dīn al-Qarashī or as a full name Abū al-Ḥasan ‘Alī ibn Abī al-Ḥaram/ al-Ḥazm al-Qarashī. Ethical Considerations: In references to the texts, honesty and trustworthiness, citation of the texts used avoidance of bias in inferring the texts or analyzes have been observed.
ConclusionNevertheless, this does not bring about the conclusion that this attribution is incorrect; however, exercising caution in using the sobriquet Ibn al-Nafīs for this great physician appears sensible. Therefore, it is recommended that encyclopedias use al-Qarashī for the entry of his name. Also, we considered four possibilities in his lineage and showed that among Qarshi, Qurashi and Qarashi readings, the latter reading is supported by more evidence. Nonetheless, other readings are not generally rejected but citing Qarashi in studies appears more reasonable. With regard to the title (kunya) of his father mentioned along with Qarashi’s name as Ibn Abī Al-Ḥaram or Ibn Abī al-Ḥazm, we showed that contrary to the view of contemporary researchers none of the two possibilities should be excluded and preferably in contemporary citations the word should be written as Al-Ḥaram/ Al-Ḥazm.
Keywords: Ibn al-Nafīs, ‘Alā’ al-Dīn al-Qarashī, Islamic Medicine, Sharh al-Qānūn, History of Medicine -
Page 9Background and Aim
The advent of the scientific revolution in the sixteenth and seventeenth centuries changed people's attitudes toward the world, and they saw the world and nature as a great machine that operated according to causal and mechanical laws. Accordingly, the human body, which is part of this world, was considered a complex machine that is subject to the laws of nature. Descartes, a seventeenth-century French philosopher, compared the body of human to the machines of his time and concluded that the human body could, like other components of nature, be analyzed to its constituent parts, and thus examined the function of the components. Descartes' view had a profound effect on other sciences, especially medicine. In this article, with examining the worldview of modern medicine, we introduce "living body" to health managers that can help them to solve some of the problems of the health system
Materials and MethodsIn this analytical library review study, the keywords including “mechanical body” and “lived body” is searched and studied in classics works of philosophers and contemporary researches so determined their exact meaning. After analyzing this information, the role of these meanings of the body that can have in medicine stated.
FindingsModern medicine is based on a specific philosophical concept of the body, or more precisely, the Cartesian concept of the body. This Cartesian concept has led to many advances in medicine. But paying attention to the meaning of the Cartesian body has caused health workers to ignore the patient's lived experience of the disease. They need to consider another meaning of the body in order to pay attention to the patient's own experience; The lived body. This body represents all the states of human existence and paying attention to it can play a significant role in the patient's recovery. Ethical Considerations: In this research, honesty and trustworthiness, citation of the texts used avoidance of bias in inferring the texts or analyzes have been observed.
ConclusionAttention to the meaning of the body from a phenomenological point of view can play a significant role in solving the problems of modern medicine. This concept provides another model of the body that allows medicine to once again focus on medical humanization and reminds us the focus of the disease as it is experience.
Keywords: Descartes, Machine Body, Medicine, Lived Body, Phenomenology