فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال بیست و نهم شماره 8 (پیاپی 275، آبان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/09/09
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحه 5
این مقال شرحی است بر وصایای امام محمدباقر علیه السلام به جابربن یزید جعفی، در باب اوصاف شیعیان واقعی. آن حضرت میفرمایند: با از بین بردن طمع، پایداری عزت را بجوی و خواری طمع را با عزت ناامیدی از خیر دیگران از خود دور ساز و عزت ناامیدی را با همت بلند به دست آور. مفهوم حرص و طمع در این نکته اشترک دارند که انسان مبتلا به این دو زذیله، دوست دارد داشتهها و اموالش را زیاد کند. اما کسی که طمع دارد، میخواهد مال و بهرههای مادی را از راه دستیابی به اموال دیگران زیاد کند. طمع، مقابل این حالت روحی است که انسان دوست دارد مستقل باشد و روی پای خود بایستد. بنابراین، احساس عزت یکی از نیازهای فطری انسان است که در مقابل احساس ذلت، خواری و چشم به اموال دیگران قرار دارد. راه رهایی از این صفت زذیله این است که حسن ناامیدی از کمک دیگران را در خود تقویت کنیم و خود نیازهایمان را بدون کمک از دیگران برطرف کنیم و اعتماد به نفس را تقویت و به توکل به خدا کنیم.
کلیدواژگان: حرص، طمع، عزت نفس، اعتماد به نفس، توکل به خدا -
صفحه 11
«تصور از خدا» ازجمله موضوعات مهمی است که ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد. تصور از خدا در هستیشناسی اسلامی محور دینداری افراد را تشکیل میدهد و عامل مهمی در شکلگیری و تحول باورهای مذهبی افراد تلقی میشود و از اساسیترین جنبههای نظام اعتقادی افراد مومن میباشد. با توجه به تفاوت دیدگاه اسلام و روانشناسی از سازه تصور از خدا، بررسی آن براساس دیدگاه اسلام، ابعاد دیگری از سازه تصور از خدا را آشکار خواهد کرد. به این منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی سازه تصور از خدا براساس اسماء الهی در آیات و روایات است. اسمهای الهی در قرآن کریم و روایت مشهور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جمعآوری گردید و با توجه به روش تحلیل محتوا و نظریه حوزههای معناشناسی از قبیل هممعنایی، چندمعنایی، حوزه واژگانی، شمولمعنایی و تحلیل مولفهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. در نتیجه مشخص گردید سازه تصور از خدا براساس اسماء الهی، دارای دو بعد ذات و فعل میباشد؛ بعد ذات شامل سه محور ذاتیه، جلالیه و تقدیسیه است و بعد فعل شامل دو محور خلق و ربوبیت میباشد. محور خلق، شامل چهار مقوله عالمیت، خالقیت، مالکیت و قادریت است و محور ربوبیت شامل شش مقوله رحمانیت، غافریت، ناصریت، رازقیت، شاکریت و حاسبیت میباشد.
کلیدواژگان: الگو، الگوی مفهومی، تصور از خدا، اسماء الهی، آیات و روایات، نگاه روان شناختی -
صفحه 23
احساسات و عواطف آدمی نقش ویژهای در شیوه رفتار و اعمال انسان ایفا میکنند. این تاثیرگذاری در حیطه عبودیت و رفتار مذهبی نیز مشاهده میشود. این مسئله که احساسات پیشبرنده در مسیر عبودیت و بندگی هستند و یا بازدارنده، محل بحث است. هدف این پژوهش بررسی آسیبهایی است که احساسات میتوانند به ساحت عبودیت و رسیدن به قرب الهی وارد کنند. مطالعات پیشین بهصورت صریح به این موضوع نپرداختهاند. لذا درصدد دستیابی به این هدف از روش توصیفی تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای از منابع معتبر تفسیری، روایی و اخلاقی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که احساسات منفی و بازدارنده مثل ترس و ناامیدی میتوانند انسان را از حرکت بهسوی عبودیت بازدارند، بدان جهت که مانع از شناخت حقیقی پروردگار و درنتیجه بروز اعمال عبادی میشوند. رابطه این احساسات با پسرفت در صراط بندگی، رابطهای همافزاست. لذا ریشه برخی گناهان مثل حسد را میتوان در احساسات ناهنجار و متضاد با فطرت انسان مشاهده کرد.
کلیدواژگان: آسیب شناسی، عبودیت، احساسات، عواطف، ناامیدی، ترس، وسواس، حسد، عجب -
صفحه 37
ولایت اهلبیت علیهما السلام یکی از مباحث مهم کلامی و اعتقادی در فرهنگ اسلامی است. در تعالیم قرآن و روایات، مسئله ولایتپذیری نهتنها از ویژگیهای فرد مومن، بلکه شرط ایمان قلمداد شده تا آنجا که در روایات، مرگ همراه با عدم شناخت به امام معصوم، مرگ جاهلی دانسته شده است. این مهم در پرتو معرفت و شناخت، اطاعت و پیروی و محبت نسبت به امامان معصوم علیهما السلام حاصل می شود و پذیرش آن آثار فراوانی برای فرد ولایتمدار به همراه دارد و سلامت روانی فرد را تامین میکند. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و با رویکرد قرآنی روایی درصدد است تا براساس آیات قرآنکریم و روایات معصومان علیهما السلام به ولایتپذیری و چگونگی تاثیر آن بر سلامت روان براساس مکتب روانشناسی شناختی بپردازد. برایند و نتیجه این تحقیق آن است که از منظر قرآن و روایات، ولایتپذیری اهلبیت علیهما السلام در سه ساحت فردی، اجتماعی و آینده، تغییر بینش ایجاد میکند که در راستای آن سلامت روان به دست میآید. تزکیه نفس، ایمان حقیقی، نظم اجتماعی، امنیت، رستگاری و قبولی عبادات، ازجمله آثاری است که موجب سلامت روان فرد مومن به ولایت ولی الهی میشود.
کلیدواژگان: ولایت، ولایت پذیری، سلامت روان -
صفحه 45
تبدل در لغت به دگرگونی و تغییر عمیق و در روانشناسی دین به معنای تحول در افکار، باورها و الگوهایی است که تغییراتی وسیع را در زندگی رقم میزند. تبدل در روانشناسی دین ازجمله مهمترین موضوعات مورد پژوهش در یک قرن اخیر بوده است، بهگونهایکه از یافتههای آن مطالعات به منظور پیشبرد مقاصد و اهداف دینی برای ترویج آن ادیان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود این تحقیقات براساس آموزههای اسلامی در این پیشینه گسترده تبدل، انجام نشده است. هدف این تحقیق بررسی و تبیین علل روانشناختی در گروش به دین اسلام است. روش انجام این تحقیق توصیفی تحلیلی میباشد. منابع عمومی و اختصاصی مرتبط با تحقیق، بعد از شناسایی، بررسی و مطالعه و با استخراج نکات، درصدد تبیین عوامل روانشناختی در تبدل به دین اسلام خواهیم بود. با مراجعه به منابع مکتوب اندیشمندان اسلامی، به بررسی شواهد، ادله و تحلیل آنها خواهیم پرداخت. با بررسی منابع اسلامی، 14 عامل روانشناختی، شامل سه دسته عوامل موثر در فرایند نوکیشی که عبارتند از: ویژگیهای شخص گرونده، دعوتکننده و دین اسلام، بهدست آمد.
کلیدواژگان: تبدل، گروش، نوکیش، اسلام، دین -
صفحه 55
تعادل و تعالی از موضوعات مهم در روانشناسی است. بسیاری از رویکردهای روانشناسی معاصر، مانند روانکاوی فروید در سیر رشد شخصیت، اصل تعادل را پذیرفته و برخی دیگر همچون رویکرد انسانگرایی مزلو اشاره به اصل تعالی داشتهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه تعادلجویی و تعالیخواهی در پویایی شخصیت از دیدگاه روانشناسی قرآنی انجام شد و به دنبال پاسخگویی به این سوالات بود که اصل تعادلجویی است یا تعالیخواهی؟ اگر تعالیخواهی مقبول باشد در همان سطح مورد پذیرش در روانشناسی است یا در مقیاس بزرگتر؟ آیا تعادلجویی بکلی کنار گذاشته میشود؟ روش پژوهش توصیفی تحلیلی به شیوه تحلیل محتوای آیات قرآن بود. ابتدا نظریههای مربوط به تعادل یا تعالی در روانشناسی بررسی، و سپس جایگاه تعادل و تعالی با نگاه قرآن استخراج شد. یافتههای تحقیق نشان داد: الف) در روانشناسی قرآنی اصل تعالی پذیرفته شده است؛ ب) اصل تعالی در روانشناسی قرآنی به مراتب جامعتر از روانشناسی معاصر است و اهداف بلندمدت مربوط به آخرت، بعد معنوی و متداول و اهداف بلندمدت آخرتی، معنوی و... را پوشش میدهد؛ ج) تعادل در برخی امور مقدمه دستیابی به تعالی است؛ لذا بکلی قابل رد نمیباشد.
کلیدواژگان: تعادل جویی، تعالی خواهی، پویایی شخصیت، روان شناسی قرآنی -
صفحه 67
رفتار حمایتی رفتاری است که به قصد کمککردن به دیگران صرفا به خاطر نوعدوستی و خیرخواهی و نه به منظور رسیدن به منفعت خاصی انجام میشود. پژوهش حاضر به هدف شناسایی رفتار حمایتی و شیوههای آن از نگاه قرآن و روانشناسی تدوین شده است. روش پژوهش در این تحقیق تحلیل محتواست و با مراجعه به منابع روانشناسی و اسلامی به مفهومشناسی و شناسایی شیوههای آن براساس اسناد موجود در این منابع پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که رفتار حمایتی به سه شکل مالی، عاطفی و رفتاری صورت میگیرد؛ همچنین نتایج تحقیق نشان داد که از نگاه منابع اسلامی تنها هنگامی از رفتار حمایتی نهی میشود که اولا، سبب تقویت دشمنان و دشمنی آنها با اسلام بشود؛ ثانیا، به تقویت صفات منفی مانند تنبلی و احساس ذلت بیانجامد؛ همچنین شیوههای رفتار حمایتی عبارتند از: شیوههای شناختی رفتار حمایتی؛ شیوههای عاطفی رفتار حمایتی؛ شیوههای رفتاری رفتار حمایتی. در یک تقسیمبندی دیگر میتوان شیوههای رفتار حمایتی از نگاه قرآن را به شیوههای عملی و کلامی تقسیم کرد.
کلیدواژگان: روان شناسی اجتماعی، شیوه، حمایت، رفتار حمایتی، قرآن کریم -
صفحه 79
ازجمله رفتارهای بینفردی انسان، رفتار حمایتی است که سالها روانشناسان اجتماعی پیرامون آن به تحقیق پرداختهاند. اما سوال اینجاست اگر در منابع اسلامی بخواهیم پژوهشی درباره رفتار حمایتی انجام دهیم، با چه مفاهیمی باید سراغ آیات و روایات رفت؟ بنابراین هدف این پژوهش، دستیابی به مفاهیم مرتبط با رفتار حمایتی و انواع رفتار حمایتی در منابع اسلامی است. بدینمنظور، با روش توصیفی تحلیلی، با استفاده از تعریف رفتارحمایتی در روانشناسی و مفاهیم اخلاق اسلامی در حیطه رفتارهای بینفردی به سراغ منابع اسلامی رفته و مفاهیمی را که حاوی چند قید از قیود تعریف رفتار حمایتی در روانشناسی بودند، استخراج گردید که تعداد آنها به 28 مفهوم رسید و ارتباط این مفاهیم با رفتار حمایتی براساس قیود تعریف رفتار حمایتی در روانشناسی، تبیین گردید. سپس برای بهدست آوردن روایی محتوا، از شاخص روایی محتوا CVI استفاده شد، برای این منظور، پرسشنامهای که در آن قیود تعریف رفتارحمایتی، مفاهیم استخراج شده، تعاریف آنها و نوع ارتباطشان با رفتارحمایتی در روانشناسی، درج گردیده بود، تهیه و به 7 کارشناس ارایه گردید. در نهایت با توجه به نظر کارشناسان، 23 مفهوم ارتباطشان با رفتارحمایتی در روانشناسی تایید گردید. براساس مفاهیم مورد تایید کارشناسان، میتوان گفت رفتار حمایتی به حمایتهای مادی و غیرمادی تقسیم میشود و سپس حمایتهای مادی به مالی و خدماتی و غیرمادی به عاطفی و شناختی تقسیم میگردد.
کلیدواژگان: رفتارحمایتی، منابع اسلامی، نوع دوستی، رفتار یاری گرانه -
صفحه 89
آموزههای اسلامی، «تابآوری» را ازجمله راههای مقابله با تعارضات، تضادها و مزاحمتهای همسایگی، در نظر گرفته است. این مضمون توسط مفاهیمی همچون «تغافل»، «تحمل آزار همسایه»، «مدارا» و «احسان در مقابل بدی» در متون اسلامی منعکس شده است. نوشتار حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی به این نتیجه رسید که تابآوری همسایگان در الگوی اسلامی، دارای مراتبی پلکانی است یعنی کیفیت تعامل با «همسایه بد» به شکل یک پیوستار (دارای مراتب)، به صورت خطی از نقطه «پایینترین مرتبه» (تحمل بدی و آزار) شروع و تا «بالاترین مرتبه» (احسان) امتداد مییابد و مرتبه میانی این الگو نیز با «مدارا» تصویر میگردد که با مواردی همچون چشمپوشی عفیفانه از لغزش و گناه همسایه، گذشت در مقابل ستم همسایه، بردباری در برابر رفتار جاهلانه همسایه و خودداری از آزاررسانی به همسایه، محقق خواهد شد. با این توضیح، تابآوری در ارتباطات همسایگی به شکلی فعال (به دور از انفعال)، با مقاومت در مقابل شرایط سخت و تلخ، آغاز شده و با سازگاری (کاهش اثرات حادثه) ادامه یافته و در نهایت با اثرگذاری بر همسایه و اصلاح وضعیت، به سرانجام خود خواهد رسید.
کلیدواژگان: آپارتمان نشینی، اخلاق همسایگی، ارتباطات همسایگی اسلامی، تاب آوری (فعال)، تعارضات همسایگی
-
Page 5
This study is a commentary on the wills of Imam Muhammad al-Baqarah to Jabir ibn Yazid Ja'fi about the qualities the true Shiites. The Imam said: seek the stability of dignity by removing greed, remove the humiliation of greed with the dignity of being disappointed at the favors of the others, and gain the dignity of disappointment by great effort. What is shared by the concepts of greed and cupidity is that a person suffering from these two vices wants to increase his wealth and possessions. One who is greedy wants to increase material wealth by gaining access to the property of others. Cupidity is against man’s desire to be independent and stand on his own two feet. Therefore, the feeling of dignity is one of the innate needs of human beings, which is opposed to the feeling of humiliation, abjection and coveting others’ property. The way to get rid of this vicious trait is to strengthen the feeling of disappointment at the help of others, meet one’s needs without the help of others and improve self-confidence and trust in God.
Keywords: cupidity, greed, self-esteem, self-confidence, trust in God -
Page 11
Literally, conversion means alternation and profound change. In the psychology of religion, it means changes in thoughts, beliefs, and patterns that bring about far-reaching changes in life. In the psychology of religion, conversion has been one of the most important research topics in the last century, and the findings of those studies have been used to promote religious goals and objectives and to spread those religions. However, the studies in the vast history of conversion have not been based on the Islamic teachings. The purpose of this study is to investigate and explain the psychological causes of conversion to Islam. The method of this research is descriptive-analytical. After identifying, reviewing, and extracting the points related to the research from general and specific sources, we have tried to explain the psychological factors in conversion to Islam. We have examined the evidence, arguments, and analysis by referring to the sources written by Islamic thinkers. After examining Islamic sources, fourteen psychological factors have been obtained in three categories of factors effective in the process of conversion: the characteristics of the convert, the inviter, and the religion of Islam.
Keywords: conversion, convert, Islam, religion -
Page 23
Feelings and emotions play a special role in human’s behavior and actions. This influence is also seen in the realm of worship and religious behavior. It is debatable whether emotions contribute to worship and servitude or act as deterrents. The purpose of this study is to investigate the harms that emotions can inflict on the realm of worship and achievement of nearness to God. Previous studies have not explicitly addressed this issue. Therefore, in order to achieve this goal, the descriptive-analytical method and library method (collection of data from valid interpretive, narrative, and ethical sources) have been used. The findings of the study show that negative and deterring emotions such as fear and despair can prevent a person from moving towards servitude, because they prevent the true knowledge of God and, consequently, the acts of worship. The relationship between these feelings and regression in the path of servitude is a synergistic one. Therefore, the root of some sins such as jealousy can be found in feelings that are abnormal and contrary to human nature.
Keywords: pathology, worship, feelings, emotions, despair, fear, obsession, jealousy, wonder -
Page 37
The guardianship of the Ahl al-Bayt is one of the important theological and doctrinal issues in Islamic culture. In the teachings of the Qur'an and hadiths, the issue of acceptance of guardianship is considered not only a characteristic of a believer, but also a condition of faith, in so far as some narrations have considered dying while not knowing the Infallible Imam as the death of an ignorant man. This important issue is achieved in the light of knowledge ,obedience, adherence and love for the infallible Imams; it many positive effects on the person who accepts the guardianship of the infallible Imams, and ensures his/her mental health. Using descriptive-analytical method and based on the Quranic-narrative approach, this study examines guardianship and how it affects mental health based on the school of cognitive psychology and according to the verses of the Holy Quran and the narrations of the infallible Imams. The results of this research show that from the perspective of the Qur'an and hadiths, accepting the guardianship of the Ahl al-Bayt in three areas of individual, social and future life, changes one’s outlook and contributes to mental health. Self-purification, true faith, social order, security, salvation and acceptance of worship are among the effects that improve the mental health of those who believe in divine guardianship.
Keywords: guardianship, accepting guardianship, mental health -
Page 45
Literally, conversion means alternation and profound change. In the psychology of religion, it means changes in thoughts, beliefs, and patterns that bring about far-reaching changes in life. In the psychology of religion, conversion has been one of the most important research topics in the last century, and the findings of those studies have been used to promote religious goals and objectives and to spread those religions. However, the studies in the vast history of conversion have not been based on the Islamic teachings. The purpose of this study is to investigate and explain the psychological causes of conversion to Islam. The method of this research is descriptive-analytical. After identifying, reviewing, and extracting the points related to the research from general and specific sources, we have tried to explain the psychological factors in conversion to Islam. We have examined the evidence, arguments, and analysis by referring to the sources written by Islamic thinkers. After examining Islamic sources, fourteen psychological factors have been obtained in three categories of factors effective in the process of conversion: the characteristics of the convert, the inviter, and the religion of Islam.
Keywords: conversion, convert, Islam, religion -
Page 55
Balance and transcendence are important topics in psychology. Many approaches to contemporary psychology, such as Freud's psychoanalysis of the development of personality, have accepted the principle of balance, and others, such as Maslow's humanistic approach, have referred to the principle of transcendence. The aim of this study was to examine the position of balance and transcendence in personality dynamics from the perspective of Quranic psychology, and to investigate the priority of balance over transcendence. If transcendence is acceptable, is it accepted at the same level in psychology or on a larger scale? Should balance-seeking be completely abandoned? The research methods used were descriptive-analytical and content analysis of the Quranic verses. First, theories of balance or transcendence in psychology were examined, and then the position of balance and transcendence from the perspective of the Quran was extracted. The findings of the study show that: a) In Quranic psychology, the principle of transcendence is accepted; b) In Quranic psychology, the principle of transcendence is far more comprehensive than contemporary psychology, and the long-term goals of the Hereafter and the spiritual and worldly dimensions have been covered. C) In some issues, balance is the introduction to transcendence; Therefore, it cannot be rejected altogether.
Keywords: eeking balance, seeking transcendence, personality dynamics, Quranic psychology -
Page 67
Supportive behavior is a behavior that is aimed at helping others just because of philanthropy and benevolence and not for a particular benefit. The aim of this study is identify supportive behavior and its methods from the perspective of the Qur'an and psychology. The research method in this research is content analysis. By referring to psychological and Islamic sources, the authors have studied the related concepts and identified different supportive behaviors based on the documents in these sources. The findings of study show that supportive behavior takes three forms: financial, emotional and behavioral; also the findings of study show that from the point of view of Islamic sources, supportive behavior is prohibited only when it strengthens the enemies and their enmity with Islam or when it strengthens negative traits such as laziness and feelings of humiliation. Supportive behavior methods include: cognitive supportive behaviors, emotional supportive behavior, and behavioral methods of supportive behavior. In another classification, the methods of supportive behavior from the perspective of the Quran can be divided into practical and verbal.
Keywords: social psychology, method, support, supportive behavior, holy Quran -
Page 79
Supportive behavior is a behavior that is aimed at helping others just because of philanthropy and benevolence and not for a particular benefit. The aim of this study is identify supportive behavior and its methods from the perspective of the Qur'an and psychology. The research method in this research is content analysis. By referring to psychological and Islamic sources, the authors have studied the related concepts and identified different supportive behaviors based on the documents in these sources. The findings of study show that supportive behavior takes three forms: financial, emotional and behavioral; also the findings of study show that from the point of view of Islamic sources, supportive behavior is prohibited only when it strengthens the enemies and their enmity with Islam or when it strengthens negative traits such as laziness and feelings of humiliation. Supportive behavior methods include: cognitive supportive behaviors, emotional supportive behavior, and behavioral methods of supportive behavior. In another classification, the methods of supportive behavior from the perspective of the Quran can be divided into practical and verbal.
Keywords: social psychology, method, support, supportive behavior, holy Quran -
Page 89
Islamic teachings consider "tolerance" as a way to deal with conflicts, contradictions and troubles in the neighborhood. In Islamic texts, this theme has been reflected through concepts such as "negligence", "tolerance of neighbor’s harassment", "lenience" and "benevolence against wrongdoings". Using the method of qualitative content analysis, this study concludes that the tolerance of neighbors in the Islamic model has hierarchical levels, i.e. the quality of interaction with "bad neighbors" has the form of a (hierarchical) continuum, starting linearly from the point of "lowest level" (tolerance of troubles and wrongdoings) and extending to the "highest level" (benevolence), and the middle level in this model is "tolerance", which includes such things as forgiveness of neighbor's sins and mistakes, forgiveness of neighbor's oppression, tolerance towards neighbor's ignorant behavior and refraining from harassing one’s neighbors. Tolerance in neighborhood relationships begins actively (away from passivity), with resistance against harsh conditions, continues with adaptation (reducing the effects of the confrontation) and eventually comes to an end by affecting the neighbor and improving the situation.
Keywords: living in apartments, neighborhood ethics, Islamic neighborhood relationships, (active) tolerance, neighborhood conflicts