فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 31 (پاییز 1399)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 31 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اکتای شفیعی فسقندیس صفحات 1-8

    خودرو هیبریدی نوعی از خودروی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده میکند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده میشود که در سیستم پیشرانه آنها یک موتور احتراق داخلی در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که فقط از یکی از این منابع انرژی یا هر دو آنها در کنار یکدیگر استفاده کند.

    کلیدواژگان: خودروهای الکتریکی، خودروهای هیبریدی، موتور احتراق، پالگین
  • رضا منصوری، نادر مختاریان صفحات 9-17

    هدف از انجام این پژوهش شبیهسازی واحد بازیابی آمونیاک پتروشیمی لردگان با هدف بهینهسازی تجهیزات فرآیندی میباشد که برای مجتمع پتروشیمی لردگان مورد مطالعه قرار گرفته است. پتروشیمی اوره - آمونیاک متشکل از دو بخش جذب گاز و دفع میباشد، براساس بررسیهای صورت گرفته بالابودن فشار در کل سایت از نظر جذب آمونیاک در آب بسیار خوب بوده ولی پیوستگی این فشار بالا در بخش دفع عالوه بر باال بردن ریفالکس) بدلیل جبران انتقال جرممنجر به باالرفتن مصرف یوتیلیتی در ریبویلر برج دفع و مبدل گرمایی خنک کننده حالا در گردش شده است. لذا عالوه بر اعمال افت فشار در بخش دفع، چگالنده نیز به برج دفع اضافه گردید که بطور خالصه میتوان گفت این روش منجر به بازیابی کامل بخار فشار باال و آب خنکساز و تعیین ریفالکس بهینه برای برج دفع شد. در روش دوم سعی گردید تا عالوه بر افت فشار بوسیله انتگراسیون فرآیندی واحد بازیابی بازطراحی گردد که نقطه مثبت این روش را میتوان در حذف ریبویلر و جایگزینی تزریق مستقیم بخار جهت دفع آمونیاک و خنکسازی حالل در گردش بوسیله گاز برج ورودی به واحد بیان نمود. نتایج حاکی از این بود که باز طراحی واحد بازیایی آمونیاک میتواند تاثیر بسزایی در بهینه سازی داشته باشد که این امر بوسیله آنالیز منحنی ترکیبی پینچ برای روند فعلی و باز طراحی نیز مشخص شد. نتایج نشان داد که نیازی به وجود کولر خنکسازی حالل بدلیل بهبود انتقال حرارت در مبدل حرارتی پیش از برج و بازیابی 21616 کیلوگرم در ساعت آب خنکسازی نیست و جایگزینی فشار بخار پایین بجای بخار فشار بالا در ریبویلر بدلیل کاهش دما در ریبویلر میباشد و همچنین کاهش مصرف یوتیلیتی در ریبویلر برج دفع تا 2161 کیلوگرم در ساعت را درپی دارد. تامین ریفالکس برج دفع بوسیله استفاده از چگالنده و بهینه سازی ریفالکس تا 53/59 کیلومول بر ساعت میسر میگردد.

    کلیدواژگان: شبیه سازی، واحد بازیابی آمونیاک، پتروشیمی لردگان، بهینه سازی، تجهیزات فرآیندی
  • سلمان کامران، سعید دلاوری صفحات 19-31

    پسماندهای بیمارستانی شامل پسماندهای عفونی، پسماندهای پاتولوژیک، اجسام تیز و برنده، پسماندهای دارویی و امثال آن، پسماندهای خطرناک هستند و از بین بردن آنها یکی از معضالت نگران کننده و مهمی است که توجه ویژه برنامهریزان و مدیران بیمارستان ها را می طلبد. در آزمایشگاه انواع پسماندهای عادی، پسماندهای عفونی، شیمیایی، تیز وبرنده، پرتوزا وترکیبی ترکیبی ازمواد شیمیایی، رادیواکتیو و یا عوامل عفونی  و غیره تولید می شود. به منظور حفظ سالمت افراد، محیط زیست وجلوگیری از اثرات سوء پسماندها، مدیریت ایمن و صحیح آنها ضروری است. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کاهش خطرات پسماندهای عفونی و آزمایشگاهی از نظر مدیریتی و ایمنی در بیمارستان شهید رجایی گچساران می باشد. با مطالعه دقیق در بیمارستان شهید رجایی شهرستان گچساران مشخص گردید که جامعه آماری تعداد 571 نفر است. با توجه به جامعه آماری این پژوهش تعداد 230 نفر با توجه به فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین گردیده است و در بازه زمانی سال 98-97 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. با استفاده از پرسشنامه اطلاعات الزم جمع آوری و روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفته و با استفاده از معادالت ساختاری و نرم افزار اس.پی.اس.اس و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که، مولفه اجرای استانداردهای ایمنی و رفع کمبودها از بعد ایمنی، رتبه اول را داراست و نیز مولفه التزام در دفع مناسب پسماند مطابق دستورالعمل از بعد مدیریتی، رتبه اول را در خصوص کاهش خطرات پسماندهای عفونی و آزمایشگاهی در بیمارستان شهید رجایی گچساران را به خود اختصای داده است و مولفه های دیگر در رتبه بعدی جای دارند.

    کلیدواژگان: خطرات پسماند، مدیریتی و ایمنی، بیمارستان شهید رجایی گچساران
  • تورج استواری* صفحات 33-37

    در این مقاله سعی شده با روش های ساده و گیت D N A N یک تابع یک طرفه که امن و مشکلاتی همچون تصادم (Collision) که در MD5 مشاهده شده بود رفع گردد. همچنین از الگوریتم L E B که نوعی G N R P اما مناسب اعمال رمزنگاریست استفاده شده و میشود گفت G N R P S C هم تلقی میگردد استفاده گردیده و اعمال بیتی همراه گیت های D N A N, , R O X صورت پذیرفته. از عیوبی که این الگوریتم دارد میتوان به سرعت نسبتا کمتر آن نسبت بهMD5 است. در متن مقاله شبه کد نوشته شده جهت پیاده سازی نرم افزاری و کارآمدبودن فهم متن مقاله استفاده شده است.

    کلیدواژگان: MD5، One Way Functions، Hash
  • علی اشرف باقری*، کوثر زاهدی الله دشتی صفحات 39-46

    از انجایی که مطالعه دقیق اثرات حوادث هستهای به صورت تجربی قابل تجزیه و تحلیل نمیباشد لذا بررسی اثر این حوادث هسته ای و شناخت اثار پرتوزایی انها از اهمیت باالیی برخوردار است لذا در این پژوهش به بررسی اثر حوداث در راکتورهای نسل پیشرفته BWR پرداخته شده است و تاثیر مواد پرتوزای حاصل از حوادث هستهای بر بدن مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از نرم افزار شبیه ساز PCTRAN ،شبیه سازی حوادث راکتورهای BWR انجام شد که این حوادث برای تحلیل انواع گذارهای هسته ای در قلب راکتور آب جوشان و محفظه راکتور اورده شده است. سپس با استفاده از نرم افزار nuclies chart Live نمودار شکافت عنصر اورانیوم-235 به دست آورده شده است و نمودارهای مواد پرتوزایی را که از آن وارد محیط می شود و برای سالمت انسان بسیار مضر است گزارش شد. میزان خطر به ایزوتوپ پرتوزای بتا بستگی دارد که هر کدام جدا در نرم افزار nuclides of chart live مورد ارزیابی قرار داده شد. در این پژوهش به بررسی حوادث وخیم در راکتورهای آب جوشان پرداخته شد و نتایج دز در این راکتورها بدست آورده شد. سپس مقدار واپاشی اورانیوم-235 گزارش شده است. همچنین وقتی حادثهای در راکتور هستهای اتفاق بیفتد عناصر زنون- 133و ید-131 و سزیم-137 وارد محیط زیست می شوند، لذا نمودار مربوط به واپاشی بتا و پرتوی ترمزی هرکدام گزارش شد. که نتایج نشان داد هر ایزوتوپ گسیلنده بتا و گاما هنگامی که بیش از حد مجاز وارد بدن شود باید خطرناک تلقی کرد و حفاظ گذاری با طراحی مناسب اجرا شده باشد. لذا شناخت عناصر و نوع انرژی این مواد پرتوزا در شرایط حادثه اطالعات مفیدی در زمان حادثه ارایه می کند.

    کلیدواژگان: راکتور هسته ای، مواد پرتوزا، اورانیوم- 235، شکافت هستهای
  • ناصر میقانی* صفحات 47-55

    دیوار برشی فوالدی برای مقاوم سازی ساختمانهای فولادی در حدود 41 سال اخیر مورد توجه خاص مهندسین سازه قرار گرفته است. ویژگیهای منحصر به فرد آن باعث جلب توجه بیشتر همگان شده است، از ویژگیهای آن اقتصادی بودن آن، اجرای آسان، وزن کم نسبت به سیستمهای مشابه، شکل پذیری زیاد، نصب سریع، جذب انرژی باال و کاهش قابل مالحظه تنش پس ماند در سازه را می توان نام برد. تمام دالیل ما را به این فکر وا داشت که استفاده از آن را درترمیم ساختمانهای بتنی مورد مطالعه قراربدهیم . چون این سیستم دارای وزن کم بوده، به سازه بار اضافی وارد نکرده و حتی با اتصاالتش باعث تقویت تیر وستونهای اطراف خود می شود و همچنین این سیستم نیازی به تجهیزات خاص ندارد و می تواند بدون تخلیه ساختمان و تخریب اعضا سازه ای به بقیه اجزای سازهای وصل شود. البته طراحی این سیستم در ساختمانهای بتنی بغیر از حالت ترمیمی اقتصادی به نظر نمی آید. در این مقاله توضیحات اولیه ای از دیوار برشی فوالدی جهت آشنایی بیشتر ارایه شده و در قسمتهای بعدی بررسی در تقویت و ترمیم سازه های بتنی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت و تفاوت آن با LYP رفتار پانلهای برشی فوالدی سیستم بادبندی مشابه مورد توجه قرار خواهد گرفت و در آخر نتایج آزمایشات بررسی خواهند شد.

    کلیدواژگان: دیوار برشی، بتن، مقاوم سازی
  • مسعود عامری* صفحات 57-66

    زیرساختها از مصالح مختلفی ساخته میشوند. این مقاله به بررسی سازه های موجود در مهندسی عمران به خصوص بتن و آسفالت میپردازد. انتظار عموم از چنین زیرساختهایی، خدمت پذیری و کارایی بالا، دوام زیاد و اثرات منفی اکولوژیکی بسیار محدود میباشد. استفاده از مصالح خود ترمیم شونده باعث ایجاد راه حلهایی برای حل این مسئله شده است. همچنین مروری کلی بر توسعه و پیشرفتهای جدید حاصلشده در مورد اثر خود ترمیمی ترکها در مصالح سیمانی و بتن آسفالتی انجام میشود. اولین طرح مورد بحث در مورد بتن باکتریایی میباشد که طی آن باکتریها در بتن مخلوط میشوند و باعث ایجاد رسوب کلسیت در ترک میشود که باعث آببندی شدن و افزایش دوام سازه های بتنی میشود. در حالت بعد، مصالح سیمانی مسلح فیبری هیبریدی که میتوانند به صورت مکانیکی ترکها را در حین وقوع ترمیم نمایند، مورد بررسی قرار میگیرند. آخرین ترکیب ارایه شده در این مقاله در مورد لکه گیری در بتن آسفالتی متخلخل و نحوه ترمیم خرابی توسط ایجاد غلافهای بسیار کوچک محصورشده یا رشته الیافهای فولادی میباشد. نتایج حاصل شده از تمام پروژه های نشان میدهند که پدیده خود ترمیم شوندگی یک معجزه نیست، اما میتوان مصالح را با استفاده از این پدیده طراحی نمود.

    کلیدواژگان: خود ترمیمی، بتن، آسفالت