فهرست مطالب
نشریه فقه پزشکی
پیاپی 42 (بهار 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/05/14
- تعداد عناوین: 18
-
-
صفحه 1زمینه و هدف
خطاهای پزشکی به عنوان بخش جداناپذیر از حرفه طبابت چالشهای فقهی خاصی را به همراه دارد که از جمله آن امتناع بیمار از درمان خصوصا در جایی است که پزشک با آگاهی از خطای خود متقاضی اصلاح و اعاده وضع به حالت سابق و علاج بیمار است. بررسی تاثیر امتناع مزبور بر ضمان پزشک، هدف این پژوهش است.
مواد و روشها:
مقاله حاضر با استفاده از شیوه کتابخانهای به جمعآوری نظرات مختلف فقها در خصوص مورد پرداخته و بصورت توصیفی - تحلیلی ضمن طرح و تبیین این نظرات انتقاداتی را به دیدگاه ایشان وارد نموده است.
یافتهها:
امتناع بیمار از قبول درمان مجدد حسب حالات متعدد، احکام مختلفی را به دنبال دارد. استمرار بر تبعیت از تجویز نادرست علیرغم تحذیر پزشک موجب قطع ضمان پزشک در نتیجه حاصله یا صدمات بعدی است؛ خود درمانی و اقدامات مستقل بیمار متعاقب خطای پزشکی تابع احکام شرکت در جنایات است؛ اگر صدمه یا فوت بیمار در نتیجه امتناع از درمان باشد، دیدگاه فقها در حکمی غیر مطابق با سایر مصادیق مشابه، عمدتا ثبوت ضمان برای پزشک خاطی (یا جانی) است هر چند که نظر صواب اشتراک ضمان پزشک و بیمار میباشد.
کلیدواژگان: امتناع از درمان، بیمار، پزشک، ضمان -
صفحه 2زمینه و هدف
تنوع فراوان بیماریها و پیشرفت شیوههای درمان سبب شده است تا کادر درمانی نتوانند با اطمینان کامل یک روش درمانی را برگزیده و به درمان قطعی بیمار بپردازند؛ مگر آنکه خطر (ریسک) انجام چنین درمانی را بپذیرند. در پژوهش حاضر برآن هستیم تا مشروعیت یا عدم مشروعیت خطرپذیری در حوزه درمان را بر اساس مبانی فقهی بررسی کنیم.
مواد و روشها:
پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی، اصطلاحات و مبانی تحقیق را تبیین کرده و با استناد به منابع کتابخانهای مسئله مشروعیت خطرپذیری در درمان و استثنایات وارد بر آن بررسی میکند.
نتیجهگیری:
اصل حرمت تصرف در جان افراد، قاعده حرمت از بین بردن جان انسان و روایات مسئولیت پزشک، دلالت بر ممنوع بودن اقدامات با خطر زیاد در حوزه درمان داشته، درمانگری جز با اطمینان از اثربخشی درمان برای بیمار مشروع نیست؛ مگر در وضعیت ضرورت که انجام اقدام درمانی در شرایط نامطمین و با خطرپذیری زیاد مجاز خواهد بود؛ به شرط آن که مراتب به اطلاع بیمار رسانده شود.
کلیدواژگان: درمان، خطرپذیری، مسئولیت پزشک -
صفحه 3زمینه و هدف
یکی از مسایل جدید و پراهمیت در حوزه مسایل پزشکی در عصر حاضر درمان ناباروریهای زوجین و بچه دار شدن از روش های تلقیح مصنوعی است. یکی از روش های جدید در این عرصه استفاده از رحم جایگزین است به گونهای که متقاضی، رحم زن دیگر را برای سپری کردن دوران حمل جنین خود اجاره مینماید تا جنین از او متولد شود.
مواد و روشها:
این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ مستدل فقهی در رابطه با صحت قراردادهای اجاره رحم میباشد. در این جهت با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی موضوع تحقیق در کتب فقهی و نیز تطبیق شرایط صحت اجاره اشخاص- نظیر معلوم بودن منفعت عمل مورد اجاره، وجود منفعت محلله مقصوده در عمل و جواز دریافت اجرت و... - با اجاره رحم میپردازد و در نهایت حکم تکلیفی و وضعی برگزیده در اجاره رحم بیان میگردد.
نتیجهگیری:
مقاله حاضر مباحث استدلالی و اجتهادی مرتبط با مساله و دیدگاه فقیهان را مورد بررسی و مداقه قرار داده و به این نتیجه دست یافته که بین تولیدمثل و رابطه زوجیت در اسلام ملازمه وجود دارد بنابراین نمیتوان از رحم زن اجنبی برای بچهدار شدن استفاده نمود و اجاره رحم برای این منظور حرام و باطل خواهد بود، ولی در موارد جواز تلقیح مصنوعی مثل استفاده از رحم همسر دوم یا همسر موقت، قرارداد اجاره رحم صحیح و دریافت اجرت حلال خواهد بود.
کلیدواژگان: رحم، اجاره رحم، فقه امامیه -
صفحه 4زمینه و هدف
یکی از مسایل مستحدثه و پرکاربرد قضایی، دادخواستهایی است که بزهدیده با ادعای جراحتهای جدید و صدمات متعاقب درمان جنایت، علیه بزهکار جهت مطالبه دیه مضاعف اقامه میکند. اگر مجنیعلیه اقدام به درمان نماید و در اثر درمان و به جهت ضرورت و تشخیص پزشکان صدمه دیگری متوجه وی شود، از مواردی است که تشخیص استناد عرفی دشوار میباشد. هدف این پژوهش، تبیین مسئولیت جانی در قبال صدمات ناشی از درمان جنایت، آشنا نمودن قضات با مستندات آن و ایجاد وحدت رویه در محاکم قضایی است. در صدمات ناشی از درمان جنایت (که گاه این صدمات از جراحاتی که توسط جانی وارد میشود، شدیدتر است) اگر دیهای پرداخت نشود بیم تضییع حق مجنیعلیه میرود، لذا ضرورت دارد این موضوع بررسی شود. نوشته پیشرو در دو بخش، سامان یافته است. در بخش نخست به بررسی نظریه عدم مسئولیت جانی پرداخته شده و در بخش دوم نیز با استفاده از قواعد کلی ضمان و استدلال به آیات قرآن و روایات ضمن پاسخ به شبهات، نظریه مسئولیت جانی تحلیل و بررسی میشود.
مواد و روشها:
این جستار با بررسی مواد قانونی و اقوال فقیهان، مستندات و ادله آنها با روش اسنادی تحلیلی و بررسی میدانی برخی پروندههای محاکم کیفری به نگارش درآمده است. در این راستا چون مهمترین مستند، آیات قرآن کریم، روایت، بنای عقلا و قاعده تسبیب است، لذا این ادله به روش تحلیلی مورد مداقه قرار گرفته است.
نتیجهگیری:
بر اساس نتیجه تحقیق، جانی در جراحتهای بیواسطه به مباشرت و در صدمات ناشی از درمان جنایت به تسبیب مسئولیت دارد.
کلیدواژگان: جانی، جنایت، درمان، صدمه، مسئولیت -
صفحه 5زمینه و هدف
اباحه یا عدم اباحه تصرفات حقوقی، وصف وضعیتی است که گاه ناشی از ویژگیهای درون ذاتی و شخصی اشخاص است و گاه برگرفته از موقعیت موضوعات نسبت به اشخاص میباشد. وضعیت بیماری مشرف به موت اگرچه برخاسته از وصف درون ذاتی است اما همین وضعیت سبب میگردد تا اموال او در موقعیتی قرار گیرد که دغدغه امکان سنجی تصرفات حقوقی اشخاص صاحب حق دوره پس از فوت، به دوره پیش از فوت سرایت کرده و همین امر مسئله را با چالشی جدی روبهرو میکند. به بیانی سادهتر، از آنجایی که بسیار اتفاق میافتد که ورثه بیماران مشرف به موت توان مالی برای اداره امور خودشان یا بیمار را ندارند آیا میتوان اهلیت قطعی پس از فوت صاحبان حق را به دوره پیش از موت نیز سرایت داد و یا حداقلی از اباحه تصرف در اموال مریض را به اعتبار مشارفت در مالکیت به تصویر کشید؟
مواد و روشها:
این جستار که با روش توصیفی تحلیلی و با واکاوی متون فقهی و حقوقی انجام شده، حکم تصرفات صاحبان بالقوه حق در اموال بیمار مشرف به موت در دوره پیش از موت را بررسی میکند.
نتیجهگیری:
میتوان ثبوتا چهرهای خاص از مالکیت شانی برای ورثه یا موصیله یا اشخاصی از این دست، به تصویر کشید و یا لااقل، نفوذ تصرفات معلق و منجز ایشان در دوره پیش از مرگ را امکانسنجی نمود، هرچند که محدوده این قبیل تصرفات، نیازمند واکاوی در ادله اثباتی و نظم تصنعی شارع یا مقنن است؛ البته که تمامی این راهحلها مقید به یک قید احترازی و تعلیلی (یا تقییدی) است و آن، عدم منافات تصرفات این اشخاص با حقوق سایرین است. وصف تزلزل در مالکیت شانی- اگر قایل بدان شویم- نیز ریشه در همین قید دارد.
کلیدواژگان: بیمار، مرگ، مال، تصرف، بیمار مشرف به مرگ، ذی نفع -
صفحه 6زمینه و هدف
انجام معاینات و معالجات پزشکی برای هر فردی امری گریزناپذیر است. حکم مراجعه زنان به پزشک در حالت روزهداری در ماه رمضان برای درمان بیماریهای خاص دستگاه تناسلی یکی از مسایل مهم مورد ابتلای زنان است. در این پژوهش با تکیه بر مبانی فقه اسلامی از طریق تتبع در منابع فقهی اصیل به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که چنانچه بانویی در روز ماه رمضان به دلیل بیماریهای دستگاه تناسلی به پزشک برای معالجه و درمان مراجعه نماید، آیا معالجه مذکور سبب ابطال و افطار روزه میگردد یا روزه وی همچنان صحیح است؟
مواد و روشهاپژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوا است که با واکاوی تطبیقی در متون فقهی مذاهب اسلامی کوشیده حکم معاینه دستگاه تناسلی زنان را در حالت روزهداری در ماه رمضان بررسی و تبیین نماید.
نتیجهگیریفقهای مذاهب اسلامی درباره حکم معاینه دستگاه تناسلی در حالت روزهداری در ماه رمضان، دو دیدگاه موافق بطلان و مخالف بطلان روزه را با استناد به آیات، احادیث، روایات، دلایل عقلی و پزشکی بیان نمودهاند. با تکیه بر دلایل ارایه شده توسط قایلین به صحت روزه و نیز توجه به تاثیر اقتضایات زمان در صدور احکام مسایل مستحدثه و پیشرفتهای علم پزشکی و نیز وجود ضرورت در معاینه و معالجه، دیدگاه قایلین به صحت تقویت میشود.
-
صفحه 7زمینه و هدف
قاعده فقهی «ضرورت و اضطرار» در بسیاری از مسایل مورد ابتلا، قابل جریان و مستند حکم شرعی است. بهکارگیری این قاعده میتواند نقش مهمی در تجویز نگاه و لمس بیماران توسط پزشکان نامحرم ایفا نموده و به عنوان راهی پیش روی پزشکان قرار گیرد تا ایشان با رعایت مسایل فقهی به معالجه بیماران نامحرم بپردازند.
مواد و روشهانوشتار حاضر به صورت توصیفی تحلیلی به واکاوی متون فقهی و نقد و بررسی نظرات فقها در زمینه جریان قاعده ضرروت در معالجه و مقتضیات آن توسط پزشک نامحرم میپردازد.
نتیجهگیریاستفاده از قاعده ضررورت به عنوان راهکاری فقهی برای جواز برخی درمانها در نظر گرفته میشود. پژوهش حاضر نشان میدهد که فقها با استناد به قاعده ضرورت در پی آنند تا برای معالجه بیماران نامحرم توسط پزشکان راهکار فقهی ارایه نمایند هرچند میان ایشان در نوع استناد به قاعده به جهت تفاوت روایات مستند، اختلاف است.
کلیدواژگان: ضرورت، اضطرار، درمان، بیمار، پزشک نامحرم -
صفحه 8زمینه و هدف
در این روزها که بیماری واگیردار و مسری کرونا (کووید 19)، فضای جامعه و جهانرا درنوردیده است، علاوه بر ابتلایات بهداشتی برای افراد و دولتها، از جوانب متعدد دیگری از جمله چالشهای فقهی حقوقی میتواند مورد توجه قرار گیرد. بهعنوان مثال در این زمینه میتوان به مسایلی مانند ضمان حاکمیت در خسارات جانی، مالی، تعارض اقتصاد و سلامت، کاربرد قاعده احسان، قرنطینه و تحدید آزادی، امنیت ملی و مساله مقابله به مثل، امنیت روانی و... اشاره کرد. بر این اساس، پژوهش حاضر به نحو معین، با هدف بررسی برخی چالشها و پیامدهای فقهی حقوقی مرتبط و ادلهی ناظر بر مسئولیت(تکلیفی و وضعی) دولت، و چارچوب نظری آن، انجام گرفته است.
مواد و روشهادر این مقاله با اعتنای به پیامدهای فقهی حقوقی این بیماری مسری، به تناسب زمان و مکان حاضر و لزوم تولید و پرداخت قواعد فقهی حقوقی، جهت تبیین درست مسئله (دیدگاه فقه اسلامی درخصوص امراض مسری و مسئولیت دولت)، شواهد متعدد روایی و آرا و ادله فراوان فقهی به روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفتهاند.
نتیجهگیریاین پژوهش، ضمن بررسی و تنقیح فقهی موضوع امراض مسری (با توجه به برخی نظرات اخیر درخصوص تضاد بین فقه و علم) براساس منابع، ادله و قواعد فقهی حقوقی ناظر بر وظایف و مسئولیت دولت، توصیف، تحلیل و ارزیابی شده و با تقسیم و تقریری جدید و نگاهی نو به آیات و روایات و ادله فقهی حقوقی، وظیفهمندی و مسئولیت عام و نیز مسئولیت خاص دولت (در صورت حدوث سبب سلبی یا ایجابی قابل استناد و موجد ضمان و خسارت) اثبات شده است.
کلیدواژگان: دولت، بیماری کرونا، کووید 19، مسئولیت -
صفحه 9زمینه و هدف
پیوند اعضاء یکی از دستاوردهای علم پزشکی است که پس از فتح قلههای آن نوبت به بررسی چالشهای جدید، نظیر دستیابی به منابع جدید برای رفع کمبود اعضا بالاخص برای کودکان رسید. پس از به اجماع رسیدن دانشمندان در مورد پیوند اعضای غیر حیاتی و پیوند اعضای مبتلایان به مرگ مغزی، پیشنهاد جدیدی در دنیای پزشکی مبنی بر استفاده از نوزادان آنانسفال به عنوان منبع جدیدی برای پیوند ارایه گردید. آنانسفالی یکی از ناهنجاریهای جنینی است که بر اثر نقص بسته شدن لوله عصبی در ناحیه سر جنین ایجاد میشود. مبتلایان به این اختلال اغلب قبل از تولد میمیرند و نوزادانی هم که زنده متولد میشوند فاقد هوشیاری هستند و در چند ساعت اول پس از تولد، میمیرند. در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا اهدای اعضای چنین نوزادانی با مبانی فقهی و حقوقی جامعه ما سازگار است یا خیر.
مواد و روشهادر نگارش مقاله حاضر، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، پس از بیان ادله موافقین این نظریه، به واکاوی آن بر اساس متون فقهی - حقوقی پرداخته میشود.
یافتههاهرچند برخی از اندیشمندان غربی، از طریق استدلال به ادلهای نظیر شباهت این بیماران به مرگ مغزی و وجود اعلام رضایت والدین، موافق این نظریه هستند، لیکن به هریک از این دلایل ایراداتی وارد است که منجر به رد نظریه فوق میشود. پس از تبیین دلایل موافقین و نقد آن، به ارایه پیشنهادی جایگزین که موافق با مبانی فقهی و اخلاقی جامعه باشد، پرداخته میشود. مطابق این پیشنهاد، با وجود اذن والدین، نباید درخصوص اهدای اعضای غیر رییسه نوزادان مبتلا به آنانسفالی محدودیتی وجود داشته باشد.
کلیدواژگان: آنانسفالی، پیوند اعضاء، اعضای غیر حیاتی، مرگ مغزی -
صفحه 10زمینه و هدف
امروزه مواد غذایی تراریخته در میان مخالفتها و موافقتها جای خود را در سبد غذایی یافته و سطوح زیر کشت محصولات تراریخته از سال 1996 تا 2018 صد برابر افزایش یافته است. با این همه گاهی در شرایطی موقتی ممکن است حق غذا و امنیت غذایی با حق سلامتی و حق انتخاب مصرفکنندگان تزاحم کند و باید دید چه راهحلی میتواند تجویز شود. این نوشتار با استفاده از منابع نقلی و ادله عقلی بعد از اشاره مختصر به حقوق (حقهای) مصرفکنندگان مواد غذایی تراریخته و طرح دیدگاههای موافقان و مخالفان تراریخته به تزاحم حقوق مصرفکنندگان و تکلیف دولت در برابر شهروندان میپردازد.
مواد و روشهاتحقیق حاضر یک تحقیق مروری است که با استفاده از کلیدواژههای غذا، امنیت غذایی، محصولات تراریخته و سلامتی، مقالات و کتابهای فارسی و انگلیسی منتشر و نمایه شده در پایگاههای مختلف استنادی به صورت جداگانه و ترکیبی، بدون محدودیت زمانی تا انتهای سال 2019 جستجو و پس از بازیابی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.
نتیجهگیریتامین امنیت غذایی شهروندان یکی از مهمترین تکالیف دولتهاست و دولتها تلاش میکنند تا با تامین و در دسترس گذاشتن مواد غذایی به اندازه کافی مانع افزایش جمعیت گرسنگان و حفظ سلامت و حیات شهروندان شوند. موافقان تولید محصولات تراریخته را یکی از راههای رسیدن به امنیت غذایی دانستهاند تا با بهبود کیفیت مواد غذایی، سلامتی انسان نیز تامین شود، در حالی که در نقطه مقابل مخالفان بر اثرات زیانبار تراریختهها بر سلامت انسان و محیط زیست تاکید کرده و معتقدند تا زمان ارزیابی دقیق خطرات احتمالی تراریختهها بر سلامتی انسان و محیط زیست نباید تراریختهها رهاسازی شوند. گرچه در برخی از قوانین ایران تاکید بر حفظ سلامت است ولی در عمل درباره تراریختهها اطلاعرسانی لازم صورت نگرفته است و بنابراین دولتها برای حفظ سلامت شهروندان موظفند در حوزه تراریختهها نظارت دقیق داشته باشند و در صورت تزاحم مصالح عمومی را در نظر بگیرند.
کلیدواژگان: تزاحم، حق، غذا، مصرف کننده، مواد غذایی تراریخته -
صفحه 11زمینه و هدف
تاخیر فرزندآوری در سن مناسب باروری، اخلال در روند رشد جمعیت جامعه را فراهم میآورد و در برخی موارد نیز خانوادهها را از داشتن فرزند کافی محروم میسازد. یکی از راهکارهای خروج از این چالش، استفاده از فناوری انجماد گامت در عنفوان جوانی و سلامتی است، به این صورت که اسپرم زوج و تخمک زن را در فضای آزمایشگاه منجمد نموده و آنها را در شرایط خاصی نگهداری میکنند تا در زمان مقتضی بتوانند از آنها استفاده نمایند. اما اینکه چه حکمی به دستاورد نوین علم پزشکی در انجماد گامت، تعلق میگیرد، سوالی است که پژوهش حاضر در راستای یافتن پاسخ آن انجام شده است.
مواد و روشهاپژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی سامان یافته است و روش گردآوری اطلاعات که بر اساس روش کتابخانهای به صورت مطالعه کتب، مقالات، متون علمی و جستجو در منابع موجود در اینترنت میباشد در صدد پاسخ به این پرسش است که حکم شرعی انجماد گامت از منظر فقیهان چیست و چه ثمرات عملی و عقلایی در فرآیند باروری براساس آن مترتب است؟
نتیجهگیرینتایج حاصل، بیانگر آن است که حکم انجماد گامت مورد اختلاف فقیهان معاصر است، برخی هرگونه روش فرزندآوری از طرق غیر طبیعی را خلاف مذاق شریعت و تغییر در خلقت الهی تلقی میکنند و عدهای دیگر با استفاده از اصل اباحه و صحت، اصل وجوب مداوا و درمان، عروض عناوین ثانوی چون ضرورت و نفی عسر و حرج توجیهپذیر میدانند، مشروط بر آنکه حین روند اخذ و تلقیح گامتهای متقاضیان با یکدیگر از مقدمات حرام اجتناب شود و علقه زوجیت فراهم باشد.
کلیدواژگان: گامت، انجماد، انجماد گامت، فقه امامیه -
صفحه 12زمینه و هدف
سگ یکی از حیوانات با وفایی است که اگرچه در گذشته در برخی از کارها مورد استفاده قرار میگرفت، ولی امروزه علاوه بر گستره خدمات بیشتر و مهمتر آن، خواسته یا ناخواسته در برخی از خانهها وجود دارد. این موضوع در عصر حاضر سبب شده است که بحث حکم سگ و نگهداری آن در فقه و علم پزشکی و تطبیق آن با زندگی امروز یکی از چالشهای فرا روی فقه قرار گیرد و فقه پویا باید بتواند با توجه به اصول قطعی شرعی، بین زندگی جدید و بهرهوری از این حیوان و فقه قدیم، تلفیق ایجاد کرده و راه برونرفتی را در مورد تعامل با این حیوان ارایه دهد.
مواد و روشهاپژوهش حاضر بر آن است تا به روش توصیفی - تحلیلی، موضوع حکم سگ و نگهداری آن را در قالب فقه مذاهب پنجگانه با تطبیق بر دادههای علم پزشکی در مورد این حیوان، مورد بحث و بررسی قرار دهد تا با واکاوی نصوص شرعی و تحلیل فقها و علم پزشکی، حکمی متناسب با حقوق و خدمات این حیوان در عصر حاضر ارایه دهد.
نتیجهگیریجمهور فقها با توجه به نصوصی همچون تعدد شستن ظروف مورد تماس با دهان سگ با روش خاص و انتقال برخی بیماریها به انسان، قایل به حرمت و نجاست آن هستند و برخی دیگر نیز با توجه به اصل پاک بودن اشیا،، واکسیناسیون و انواع تستهای پزشکی این حیوان، قایل به جواز و پاک بودن آن هستند. به نظر میرسد هرچند در شرع به نگهداری از این حیوان تشویق نشده است ولی نادیده گرفتن حقوق آنها و خدماتشان نیز مطلوب شرع نیست. بنابراین باید با توجه به نگاه تعبدی به شستن آثار دهان سگ و دلالت ادبی واژه «بیت» وارده در نصوص دال بر منع دخول فرشتگان بر اتاق نه خانه و همچنین دادههای علم پزشکی در کنترل این حیوان بین نصوص دال بر منع نگهداری آن و استفاده از خدماتش، تلفیق ایجاد کرد و نگاه محدود نجاست آن را به نگاهی بازتر تغییر و حکم به عدم نجاست سگ و بهرهمندی از خدمات آن داد.
کلیدواژگان: سگ، مذاهب اسلامی، نجاست، نگهداری -
صفحه 13زمینه و هدف
یکی از دلایل شیوع سریع بیماری مسری اخیر کوید 19 در کشورهای مختلف از جمله ایران عدم اهتمام کافی برخی افراد به مسایل بهداشتی، توصیههای ایمنی و اصول پیشگیری توصیه شده توسط متخصصان درمان و بهداشت (مانند ضرورت توجه به انفکاک و فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از لوازم بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونیکننده) است. این بیاحتیاطی و عدم اهتمام منجر به شیوع بیشتر بیماری گاهی عالمانه و عامدانه و گاه بدون هرگونه قصد و اختیاری میشود. یکی از موضوعات پیش رو در بررسی مسوولیت افراد در قبال سرایت و انتقال این بیماری به دیگر افراد جامعه، واکاوی حالتهای مختلف افراد انتقالدهنده از جهت میزان احتمالی که نسبت به سرایت بیماری به دیگران میدهند و نیز از جهت برخورداری از قصد و اختیار آنها در انجام فعل و در حصول نتیجه میباشد.
مواد و روشهااین جستار با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای فقهی و حقوقی به رشته تحریر درآمده است.
نتیجهگیریبر اساس یافتههای تحقیق حاضر، برای ناقل بیماری که ظن یا حتی شک سرایت بیماری به دیگران را دارد به دلیل اهمیت محتمل (کشته شدن دیگران) و با توجه به امکان استناد زیان به وی، میتوان ضمان در نظر گرفت و نیز انتقال بیماری از شخص ناقل واجد قصد فعل (حتی بدون قصد نتیجه)، ضمانآور اما از ناقل فاقد قصد فعل، غیر ضمانآور دانسته شده است.
کلیدواژگان: بیماری واگیردار، علم، قصد، کرونا، مسوولیت مدنی -
صفحه 14زمینه و هدف
با شروع همهگیری ویروس کرونا، مسایل و مشکلات گستردهای در ابعاد مختلف زندگی بشر ایجاد شد. از مهمترین این ابعاد، مرگ و میر ناشی از این بیماری است؛ هرچند با بررسیهای پیشرفته مشخص شده است که گاهی فوت بیمار مستقیما ناشی از بیماری نبوده و اشتباهات پزشکی از قبیل تداخل دارویی (پلی فارمسی)[1] عدم رسیدگی به موقع به وضعیت بیمار، عدم دقت در عملیات تراشهگذاری نای (انتوباسیون)[2] و... منجر به صدمات جدی به بیمار شده که به تبع آن، بیمار جان خود را از دست داده است. مقاله پیشرو درصدد تعیین محدوده ضمان پزشک یا سایر کادر درمان در پرداخت دیه و هزینههای درمان، پس از احراز تقصیر و استناد جنایت است.
مواد و روشهامتن حاضر، براساس شیوه کتابخانهای، به جمعآوری مواد قانونی و فتاوای فقهی مرتبط با موضوع حاضر پرداخته و به صورت توصیفی - تحلیلی علاوه بر نقل دیدگاههای متفاوت در این باب، به نقد ادله ایشان پرداخته است. در نهایت با استناد به ادلهای همچون قاعده تسبیب، سیره عقلاء و روایت ابی مریم به دنبال اثبات رای صایب است.
نتیجهگیریدر صورت احراز تقصیر کادر درمان در اقدامات درمانی برای بیمار مبتلا به کرونا و ورود آسیبهای جسمانی یا فوت بیمار، دیه عضو یا نفس بر عهده مقصر است. هزینههای اقدامات نادرست درمانی همچون عمل جراحی زیانبار یا غیر ضروری و اقدامات درمانی ثانویه در فرض تقصیر بر عهده مرتکبین است.
کلیدواژگان: کادر درمان، کرونا، مسئولیت، هزینه های درمان -
صفحه 15
کشورها جهت مهار و مدیریت این بیماری محدودیتهایی را وضع کردهاند که از حیث حقوقی لازم است در این محدودیتها الزامات و چارچوبهایی را رعایت کنند. برخی از این چارچوبها مانند لزوم رعایت اصل حاکمیت قانون، کلی و برخی دیگر از الزامات مرتبط با ساختار و ماهیت دولتها هستند. در ایران، رعایت موازین اسلامی وفق اصل چهارم قانون اساسی از مهمترین این بایستهها است. با ملاحظه مصوبات ستاد ملی کرونا، شاهد نقض توامان مندرجات قانون اساسی از جمله اصل سوم و چهارم میباشیم به گونه ای که جانب تعظیم شعایر دینی به عنوان امر اجماعی در میان احکام اجتماعی رعایت نمیگردد و بین وضع محدودیتها در تجمعات غیر دینی و دینی تناقض وجود دارد. مقاله حاضر در صدد بررسی حدود اختیارات دولت بر اعمال محدودیتها در اجرای مراسم مذهبی و تعظیم شعایر می باشد.
مواد و روش هاجستار حاضر بر اساس شیوه کتابخانه ای به جمع آوری داده های موجود در متون فقهی حقوقی در رابطه با تعظیم شعایر دینی و نیز محدوده وظایف حکومت (دولت) در دوران شیوع بیمار یها، پرداخته و با روش توصیفی تحلیلی به نقد و بررسی دیدگاه های مختلف همت گمارده و با استناد به قواعدی چون «منع تبعیض»، «انصاف» و «تناسب» گامی در جهت ارایه راهکار مناسب در رفع تناقض بین تعظیم شعایر و رفع خطر بیماری برداشته است.
نتیجه گیرییافتههای مقاله حاکی از آن است که در دوره شیوع کرونا، اصول متعدد فقهی حقوقی از جمله قاعده تقدیر، حکومت موازین اسلامی، اصل تناسب، اصل عدم تبعیض و اصل رفتار منصفانه از سوی ستاد مقابله با کرونا رعایت نشده و لازم است پیشنهادهای اعضای این ستاد، قبل از تصویب مورد بررسی کارشناسان شرعی و قضایی قرار گیرند تا بین رفع مخاطره بیماری و تعظیم شعایر مذهبی تعادلی نسبی ایجاد شود.
کلیدواژگان: ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، تعظیم شعائر، کرونا ویروس -
صفحه 16زمینه و هدف
دولتها براساس تعهدات حقوق بشری خود در شرایط شیوع بیماری واگیردار، مسیول ارایه خدمات بهداشتی و درمانی هستند و ارایه این خدمات، نه تنها محدود به شهروندان یک دولت نیست بلکه تعهد به همکاریهای بینالمللی به مثابه سازوکاری تکمیلی جهت توانمندسازی و بالا بردن ظرفیتهای جهانی در جهت مقابله با بیماری واگیردار، برای تمامی دولتها وجود خواهد داشت. از سوی دیگر، تعهدات دولتها در شرایط بحران کرونا، به شکل مطلوب اجرایی نشده و «حق بر سلامت همگانی» تحت تاثیر برخی رویکردهای ملیگرایانه قرار گرفته است.
مواد و روشهانوشتار حاضر بر اساس شیوه کتابخانه ای به جمع آوری نظرات مرتبط با ابعاد فقهی حقوقی مقوله «حق بر سلامت» و «مسئولیت دولت» در شرایط بیماری همهگیر کرونا پرداخته و با روش توصیفی تحلیلی به نقد و بررسی آنها همت گمارده است.
نتیجهگیرییافتههای مقاله حاکی از آن است که نظام فقهی اسلام، از این قابلیت و ظرفیت برخوردار میباشد که متناسب با شرایط بحرانی و مبتنی بر قواعدی چون وجوب حفظ نفس، حرمت اضرار به غیر، لزوم دفع ضرر محتمل، قاعده تحذیر و قاعده ضرورت (اضطرار)، گزارههای شرعی عادی را تعلیق یا به نحو مقتضی تغییر دهد و برحسب ضرورت، هنجارها و الزاماتی را تعیین و الزامآور نماید. از اینرو میتوان دستگاه فقاهت را در انتظامبخشی به بحرانهای اجتماعی، کارآمد دانست و همزیستی و هم افزایی فقه و حقوق را در انطباق با شرایط اضطراری در دو ساحت ملی و بینالمللی تقویت نمود.
کلیدواژگان: حق بر سلامت دولت کرونا مسئولیت -
صفحه 17زمینه و هدف
کروناویروس در سال 2020 میلادی تمام کشورها از جمله ایران را درگیر خود کرد. بهرغم اقداماتی که دولتها برای جلوگیری از شیوع این بیماری داشتند، این بیماری به حالت پاندمی درآمد. در حال حاضر دولتها درصدد کاهش این بیماری و کنترل شیوع بیشازپیش آن برآمده و در حوزههای گوناگون برنامهها و اقداماتی را در دستور کار قرار دادهاند. در این بین یکی از اقدامات لازم برای کنترل شیوع کوید 19، تنظیم مناسبات دولت با خانواده است، پژوهش حاضر به دنبال دستیابی به الگویی کارآمد در مناسبات فراحقوقی دولت اسلامی در کنترل بیماریهای فراگیر با تاکید بر بیماری کرونا است.
مواد و روشهااین مقاله با بهرهگیری از منابع اسلامی به روش توصیفی تحلیلی و به شیوه اسنادی به دنبال اثبات این فرضیه بوده که مناسبات دولت و خانواده میتواند از دوگانه حقوق و اخلاق عبور کرده و رابطه حاکمیت و خانواده در نوع دیگری از مناسبات تحت عنوان «حقوق نرم» مطرح شود.
نتیجه گیرییافتههای تحقیق نشان از این دارد که با توجه به پاسخگو نبودن جرمانگاری برای خانوادههای بیتوجه به شیوع بیماری کرونا از طرفی و فراگیر نبودن عمل به هنجارهای اخلاقی از سوی دیگر، مناسبات فراحقوقی- فرااخلاقی (حقوق نرم) به عنوان یک مدل اجتماعی، میتواند نقش بسزایی در کاهش بیماریهای فراگیر داشته باشد. در این الگو افراد بدون ترس از مجازات و با ملاحظه مصالح و منافع خود و خانوادهشان، اقدام به رعایت حقوق دیگران کرده و ملتزم به آن میشوند. طراحی این الگو دارای توجیهات فقهی بوده و همچنین دولت و خانواده در این الگو دارای وظایف متقابل هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
کلیدواژگان: بیماری، خانواده، دولت اسلامی، کرونا -
صفحه 18زمینه و هدف
حج در نگاه اسلام، دارای چنان اهمیت و ارزش والایی است که پس از نماز، برتر از هر عبادتی به شمار میآید، و همین اهمیت سبب شده تا در فروع دین اسلام جای گیرد. از دیگر سو برخی افراد در ایام حج تمتع و یا عمره مفرده و پس از ورود به سرزمین وحی و در حین انجام مناسک، به عللی چون کبر سن، بیماری، دمای هوا، ازدحام جمعیت و غیره دچار اغما، غش و بیهوشی موقتی میشوند و از ادامه این عبادت ناتوان میگردند. عبادتی که با توجه به شرایط عامه تکلیف و فقدان آن در وضعیت بیهوشی، ممکن است باطل فرض گردد. تحقیق حاضر در پی بررسی حکم افراد مبتلا به اغما و بیهوشی در حین انجام مناسک احرام و طواف شکل گرفته است.
مواد و روشهاجستار پیشرو با استفاده از روایات و نیز کلمات فقهای شیعه در اسناد کتابخانهای و نرمافزارهای علمی صورت گرفته و با روش توصیفی تحلیلی متون و اسناد، راهکارهای پیشنهادی را مورد واکاوی قرار داده است. ضمن اینکه با توجه به گستردگی مناسک، این مقاله صرفا به احرام و طواف پرداخته است.
نتیجهگیرییافتههای پژوهش حاکی از آن است که حکم بیهوشی و اغما حین احرام و طواف، بسته به نوع مناسک متفاوت است. در مورد احرام، با جمع روایات دال بر جواز تاخیر احرام و جواز نیابت، حکم استحباب نیابت یا تاخیر احرام تا زمان بهبودی ارجح دانسته شده و در مورد طواف، چه بر مبنای تخییر و چه بر مبنای تساقط به هنگام تعارض ادله تخییر بین نیابت و اطافه ترجیح داده میشود.
کلیدواژگان: اغما، بیهوشی، احرام، طواف
-
Page 1Background and Aim
Medical errors as an inseparable part of the medical practices leads to certain Juristic challenges, including the patient 's refusal of treatment, especially where the physician is seeking to reform and restore the condition to before and to remedy the patient . The purpose of this study isto investigate the effect of this refusal on physician’s liability.
Materials and MethodsThe present study, using a library study method gathers different views of jurists and tries with a descriptive-analytical method to explain their respective opinions alongside criticisms on their point of view.
ConclusionThe patient’s refusal of treatment based on multiple states follows different results. The persistence of patient for incorrect prescribing, despite the caution of the physician, will result in termination of the physician’s liability in this result or subsequent injuries.Self-receiving treatment and independent actions following a medical error is subject to criminal convictions; if the injury or death is due to the refusal of treatment. The jurists views in a non -conformity to other similar examples is acceptance of liability for guilty physician, although the sound opinion is common liability for the physician and the patient
Keywords: Refusal of treatment, Patient, Physician, liability -
Page 2Background and Aim
Spread and diversity of diseases and continuous progress of treatment methods have made it impossible for the medical staff to choose a treatment method with full confidence and to treat the patient definitively, unless they accept the risk of such treatment. Accordingly, the present study seeks to investigate the legitimacy or lack of legitimacy of risk-based measures in treatment based on Jurisprudential sources.
Materials and MethodsThe present descriptive-analytical study describes the terms and principles of research and investgates legitimacy of risk-based measures in treatment and its exceptions based on library resources.
ConclusionThe principle of sanctity of possession in the individuals’ lives, the ruleof sanctity of destroying human’s lives and the narrations of the physician’s responsibility indicate the prohibition of high-risk measures in the field of treatment.Therapy is not legitimate except for ensuring the effectiveness of treatment for the patient; unless because of the necessity, soit is necessary to perform treatment in unsafe and high-risk conditions; provided that the patient is informed
Keywords: Emergency, Risk-based Measures, Physician Responsibility -
Page 3Background and Aim
In present era, one of the new and important issues in the field of medical issues is the treatment of infertility in couples and having baby by artificial fertilizationmethods. One of the new methods in this field is surrogacy, so that the applicant rents another woman's uterus to spend the period of carrying her fetus so that the fetus is born from her.
Materials and MethodsThis descriptive-analytical study seeks a well-reasoned juridical answer for the validity of surrogacy contracts. So by usingthe library resources, it examines the subject of research in jurisprudential booksandalso adaptes the conditions for surrogacy validity such as determining the benefit of the leased action, the existence of the intended benefit and the permission to receive the rent and ... with surrogacy and finaly its selected defining and declaratory lawisexpressed.
ConclusionThis article examines the argumentative and jurisprudentialissues related to this issue and jurists’ views and it concludes that there is a connection between reproduction and marital relationship in Islam. Therefore, it is not possible to using uterus of another woman to have children, and renting a uterus for this purpose will be void. The surrogacy contracts and receiving wage will be valid and permissible only in the cases of artificial fertilizationpermission, such as the use of the uterus of a second spouse or temporary spouse
Keywords: Uterus, Surrogacy, jurisprudence -
Page 4Background and Aim
One of the most commonly used issues in the judiciary is the lawsuits filed by the victim with claims of new injuries and injuries following the treatment of crimes against the criminal for demanding extra blood money. One of the difficult cases to diagnose customary citation is that victim seeks treatment and suffers another injury as a result of treatment and due to the necessity and doctors’ diagnosis. The purpose of this study is to explain criminal liability for injuries resulting from the treatment of crime, to acquaint the judges with its documents and to create a unified procedure in the judicial courts. In the case of injuries resulting from the treatment of a crime (which is sometimes more severe than the injuries inflicted by criminal), if the blood money is not paid, there is a fear of losing the right of the innocent, therefore, it is necessary to investigate this issue. The present stuudy is organized in two parts: in the first part, the theory of non-responsibility of criminal is examined and in the second part, using the general rules of guarantee and verses of the Qur'an and narrations, while answering doubts, thetheory of criminal liability is analyzed and examined.
Materials and MethodsThis article has been written by examining the legal materials and jurists’ sayings, their documents and evidences by means of documentary-analytical method and field study of some cases of criminal courts. So, since the most important document is the verses of Quran, narrations, the foundation of reason and the rule of intercession, these arguments have been analyticaly studied.
ConclusionAccording to the study, criminal is responsible for direct injuries to the caretaker and for injuries resulting from the treatment of the crime.
Keywords: Crimes, Criminal, Treatment, Injury, Responsibility -
Page 5Background and Aim
allowing or not allowing legal possessions is a description of a situation that is sometimes due to the intrinsic and personal characteristics and sometimes due to the subjects with respect to individuals. Although the dying patient’s condition arises from an intrinsic description, but this condition causes his property to be in a situation where the concern of legal possessions assessmentof the potential beneficiaries of the post-death period has spread to the pre-death period, and this poses a serious challenge. In simpler terms, since it often happens that the heirs of the dying patients do not have the financial means to manage their own affairs or theirs patient, can we extended the definite competence after the death of the beneficiaries to the pre-death period or depict a minimumof allowing of possession of the patient's property on the basis of ownership participation?
Materials and MethodsThis descriptive-analytical research examines the ruling of the possession of potential beneficiaries in dying patient's property in the pre-death period by analyzing jurisprudential and legal texts.
ConclusionIt is possible to depict a special face of ownership in accordance with the dignity of the heir or other persons or at least to assess the influence of their suspended and preoccupied possessions in the pre-death period; however, the scope of such possession requires an analysis of the evidence and the artificial order of the legislator. Of course, all of these solutions are subject to an exclusionary (or restrictive) constraint, so there is not difference between these persons’ possession and others’ rights. The description of hesitation in ownership in accordance with the dignity of the individuals is also rooted in this clause, if we believe it.
Keywords: Patient, death, property, possession, dying patient, beneficiaries -
Page 6Background and Aim
Medical examinations and treatments are inevitable for everyone. One of the most importan issues for women is to visit a doctor during the fasting in Ramaḍān for the treatment of certain diseases of the genital tract. In this study, relying on the principles of Islamic jurisprudence by following the original jurisprudential sources, we seek the answer to the question that if a woman in Ramadan due to genital diseases to visit a doctor for treatment, the treatment will invalidate the fast or is the fast still valid?
Materials and MethodsThe present study is a descriptive-analytical method of content analysis to examine and explain the ruling of examining the genital tract in fasting by comparative analysis in Islamic religions' jurisprudential texts.
ConclusionThe jurists of Islamic religions have expressed two views in favor of the invalidity of the reproductive system on Ramaḍān, for and against the invalidity of fasting, citing verses, hadiths, and narrations, rational and medical reasons. Relying on the reasons presented by those who believe in the validity of fasting and considering the effect of time requirements on the issuance of rulings on emerging issues and advances in medical science and the need for examination and treatment, the opponents' views are strengthened.
Keywords: Women's, Ramaḍān, Islamic Religions, Medical Examination -
Application of the rule of Necessity and Urgency in treatment of the patient by a Stranger PhysicianPage 7Backgroundand Aim
The jurisprudential rule of "necessity and urgency" can be current and documented in many cases. Applying this rule can play an important role in stranger physicians’ look and touch and it can be as a way for them to treat patients in accordance with jurisprudential issues.
Materials and MethodsThis descriptive-analytical article analyzes jurisprudential texts and critiques and examines the views of jurists on the rule of necessity in treatment and its requirements by a stranger physician.
ConclusionThe use of necessity is considered as a jurisprudential solution to allow some treatments. The present study shows that the jurists, citing this rule, seek to provide a jurisprudential solution for the treatment of stranger patients by physicians, although there is a difference between them in the type of citation of the rule due to differences in documentary narrations.
Keywords: Necessity, Urgency rule Patient Treatment Stranger physician -
Page 8Background and Aim
In these days, when infectious and contagious Coronavirus disease (COVID-19) has invaded society and the world, in addition to health problems for individuals and governments, many other aspects, including legal jurisprudential challenges, can be considered. Examples in this regard include the guarantee of sovereignty in loss of life, property, economic and health conflict, the application of the rule of kindness, quarantine and restriction of liberty, national security and retaliation, psychological security, and so on. Accordingly, the present study has been conducted in a specific way to examine some challenges and consequences of related legal jurisprudence, the arguments regarding the responsibility (obligation and status) of the government, and its theoretical framework.
Materials and MethodsIn this article, the legal jurisprudential consequences of this contagious disease, in proportion to the present time and place and the need to produce and pay the rules of legal jurisprudence, have been considered to adequately explain the issue (Islamic jurisprudence view on infectious diseases and government responsibility). Considerable evidence of validity and abundant jurisprudential opinions have been examined using descriptive-analytical methods and library sources.
ConclusionIn this study, while examining and refining the jurisprudential issue of infectious diseases (according to some recent views on the conflict between jurisprudence and science) based on sources, evidence, and legal jurisprudential rules governing the duties and responsibilities of the government, described, analyzed and evaluated and with a new division and interpretation and a new look at the verses and hadiths and legal jurisprudential evidence, the duty and general responsibility, as well as the special responsibility of the government (in case of a negative or positive cause that can be cited and creates guarantee and damage), has been proven.
Keywords: Government, Coronavirus disease, COVID-19, Responsibility -
Page 9Background and Aim
Organ transplantation is one of the achievements of medical science that today faces new challenges, such as access to new resources to address the shortage of organs, especially for children. Following the scientists' consensus on non-vital organs transplantation and patients with brain death transplantation, a new proposal was provided in the medical community to use anencephalic newborns as a new source for transplantation.Anencephaly is a fetal abnormality caused by a defect in the neural tube closure in the fetal head. Babies with this defect often die before birth, and who born alive are unconscious and die within the first few hours after birth. In this study, we seek to answer the question of whether donating organs of such infants is compatible with the jurisprudential and legal principles of our society or not.
Materials and MethodsIn descriptive-analytical article after arguments in favor of this theory, it is analyzed based on jurisprudential-legal texts.
FindingsAlthough some Western thinkers agree with this theory by reasons such as the similarity of these patients to brain death and parental consent, there are objections to each of these reasons that lead to the rejection of the above theory. After explaining the reasons of the proponents and criticizing it, an alternative proposal is presented that agrees with the jurisprudential and moral principles of the society. According to this proposal, there should be no restrictions on non-vital organ donation by anencephalic neonates with parental consent.
Keywords: Anencephaly, organ transplantation, non-vital organs, brain death -
Page 10Background and Aim
Today, despite objections and agreements, transgenic food has found its place in the food basket and the cultivated areas of transgenic products have increased 100 times since 1996 to 2018. However, sometimes in temporary circumstances, the right to food and food security may conflict with the consumers’ right to health and right to choice, and we must look for a solution. This article addresses conflicts of consumer rights as well as the government's role towards citizens using narrated sources and rational arguments after briefly referring to the rights of transgenic food consumers and outlining the views of proponents and opponents of transgenic foods.
Materials and MethodsThe present study is a review study in which using the keywords food, food security, transgenic products and health, Persian and English articles and books published and indexed in different citation databases separately and in combination, with no time limit until at the end of 2019, were searched and analyzed after retrieval.
ConclusionProviding food security to citizens is one of the most important tasks of governments and they try to prevent the increase of the hungry population and to maintain the citizens’ health and life by providing available and sufficient food. Proponents know the transgenic production as one way to achieve food security which improves human health by improving food quality. But opponents emphasize their harmful effects on human health and environment, arguing that they should not be released until their potential risks are carefully assessed. Although some Iranian laws emphasize the protection of health, in practice the necessary information has not been provided about transgenic foods, and therefore, in order to protect citizens’ health, governments are required to closely monitor transgenic foods and take into account the public interest if there is a conflict.
Keywords: Conflict, Right, Food, Consumer, Transgenic Foods -
Page 11Background and Aim
Delayed childbearing at the right age of fertility disrupts the population growth process and in some cases deprives families of enough children. One solution for this challenge is to use freezing gamete technology at a young age and health. For this purpose they freeze the couple's sperm and egg in the laboratory and store them in special conditions so that they can use it in certain time. But what is the ruling on this new achievement of medical science in freezing gamete is a question that the present study seeks to answer it.
Materials and MethodsThe present study which is organized by descriptive and analytical methods and the method of collecting information is based on the library method by reading books, articles, scientific texts and searching the resources available on the Internet seeks to answer the question that what is the religious ruling on freezing gamete from the point of view of jurists and what are practical and rational benefits in the reproductive process?
ConclusionThe results show that the ruling on freezing gametes is disputed by contemporary jurists. Some believe in any method of childbearing by unnatural means is illegal and is a change in divine creation. But others consider it justifiable by using the principle of immorality and correctness, the principle of the necessity of treatment and also the secondary titles such as necessity and negation of hardship, provided that during the process of obtaining and inoculating the applicants' gametes with each other, forbidden preconditions are avoided and marital interest is provided.
Keywords: Gamete, Freezing, freezing Gamete, Imami jurisprudence -
Page 12Background and Aim
Dog is one of the loyal animals that was used in the past in some jobs. Today, not only its services are vaster and more important, but also intentionally or unintentionally, it exist in some houses. In the present era, dog and its keeping and its adaptation to today's life is one of the challenges in jurisprudence and medical science and dynamic jurisprudence should be able to combine the new life and productivity of this animal with the old jurisprudence, according to the definite principles of Sharia, and provide a solution for interaction with this animal.
Materials and MethodsThe descriptive and analytical present study intends to discuss the subject of dog and its keeping in jurisprudence of the five religions in adaption with medical science data about this animal in order to provide a ruling commensurate with its rights and services with help of religious texts and jurists’ analysis and medical science.
ConclusionThe majority of the Jurists according to texts such as frequent washing the dishes which are in contact with dog’s mouth in a special way and the transmission of some diseases to human, believe in its impurity, and others according to the principle of cleanliness of objects, vaccinations and various medical tests say that it is clean and permitted. It seems that although the keeping of this animal is not encouraged in the Shari'a, ignoring their rights and services is not desirable. Therefore, according to the devotional view of washing the dog's mouth and the literary meaning of the word "beit" in the texts indicating the prohibition of angels entering the room, not the house, as well as medical science data in controlling this animal, we should combine texts prohibiting its keeping with the use of its services and change the limited view of impurity to a wider view and the rule that the dog is not impure and benefit from its services..
Keywords: Dogs, Islamic religions, Impurity, keeping -
Page 13Background and Aim
One of the reasons for the rapid spread of recent infectious Covid 19 in various countries including Iran is the lack of sufficient attention to health issues, safety advices and prevention principles recommended by health professionals (such as the need to pay attention to segregation and distance social laying and the use of sanitary ware such as masks and disinfectants). This carelessness leads to a greater prevalence of the disease, sometimes wisely and intentionally, and sometimes without any intention or discretion. One of the issues in investigating the individuals' responsibility for the transmission of this disease to other people in the community is to analyze the different states of transmitters in terms of the possibility of transmitting the disease to others and also in terms of their intention and authority in performing the action and in achieving the result.
Materials and MethodsThis article has been written by descriptive-analytical method and using jurisprudential and legal sources.
ConclusionIn this article, it has been proved that for a disease’s carrier who suspects to transmission of the disease to others it can be considered a guarantee due to the probable importance (killing others) and the possibility of harm to him. Also transmission of the disease from a carrier who intends to act (even without the intention of result) is guaranteed but from a carrier who does not intend to act is non-guaranteed.
Keywords: Infectious Disease, Science, Intention, Corona Virus, Civil Liability -
Page 14Background and Aim
The corona virus pandemic has caused widespread problems in various aspects of human life. One of the most important of these dimensions is mortality from this disease; however, advanced studies have shown that sometimes the patient's death is not directly due to the disease and medical errors such as drug interactions (poly pharmacy), lack of timely attention to the patient, inaccuracy in intubation and … led to serious injuries to the patient, as a result of which the patient lost his life. The present article seeks to determine the scope of physician or other medical staff liability in medical expenses and blood money after distinguishing their fault.
Materials and Methodsthe present descriptive-analytical essay based on library method has collected legal articles and jurisprudential fatwas related to the present subject and in addition to citing different viewpoints in this regard has criticized their reasons. Eventually by referring to some proofs such as causation principle, the conduct of sane minds, command of intellect and Abu-Maryam narration, proves the correct opinion.
ConclusionThe medical staffs are responsible for the blood money and the extra expenses of medical treatments which have been caused due to medical errors in coronavirus cases. The costs of improper treatment measures such as harmful or unnecessary surgery and secondary treatment measures are assumed by the perpetrators if they are at fault.
Keywords: medical staff, coronavirus, responsibility, medical expenses -
Page 15Background and Aim
Coronavirus which has killed many people around the world, is a threat to public health. In this regard, most countries have imposed restrictions to control and manage this disease and is legally necessary to comply with the requirements and frame works in these restrictions . Some of these frameworks, such as the need to upho ld the rule of law, are general and the other s are related to the structure and nature of governments. In Iran observance of Islamic regulations in accordance with the fourth pr inciple of the Constitution is one of the most important requirements . Considering the approvals of the National Headquarters of Administrating Coronavirus, we are witnessing a simultaneous violation of the contents of the Constitution, including the third and fourth principles, so that the religious rites are not observed as a consensus among social rules and there is a contradiction in these limits between non - re ligious and religious gatherings. The present article seeks to examine the limits of the gover nment's authority to impose restrictions on the performance of religious ceremonies and the bowing of rites.
Materials and MethodsThe present study, based on the library method, collects data contained in legal jurisprudential texts in relation to bowing of religious rites and also the scope of government ’s duties during the outbreak of diseases. It uses a descriptive - analytical method to r eview different views and by referring to rules such as "non - discrimination", "fairness" and "proportionality" has tr ied to provide a suitable solution to resolve the contradiction between bowing of rit es and eliminating the risk of disease.
ConclusionThe findings of the article indicate that in the period of corona outbreak, various legal jurisprudential principles in cluding the rule of destiny, the rule of Islamic regulations , the principle of proportionality, the principle of non - discrimination and the principle of fair behavior have not been observed by the National Headquarters of Administrating Coronavirus and it is necessary for the proposals of the members of this headquarters to be reviewed by religious and judicial experts before approval in order to create a relative balance between eliminating the risk of disease and bowing of religious rites.
Keywords: National Headquartersof, Administrating Coronavirus, Bowing ofrites, Coronavirus -
Page 16Background and Aim
Governments are responsible for providing health services based on their human rights obligations in the event of an outbreak of a n infectious disease. These services are not limited to the citizens of a government, but all goverments are committed to international cooperation as a complementary mechanism to empower and enhance global capacity. On the other hand, the se commitments have not been properly implemented in C orona crisis and the "right to public health" has been influenced by some nationalist approaches.
Materials and MethodsThe present article collects opinions related to the legal jurisprudential aspects of "right to health" and "government responsibility " in the context of Corona disease based on the library method and tries to critique and study them with a descriptive - analytical method.
ConclusionFindings of the article indicate that the Islamic jurisprudential system has the ability and capacity to s uspend or modify ordinary religious propositions due to the critical situation and based on rules such as the “ obligation of self - preservation ” , “ sanctity of harm to others ” , “ the need to avoid possible harm ” , ‘ the rule of c aution ” and “ the rule of urgency ” and as necessary, determine and bind norms and requiremen ts. Therefore, the jurisprudential system can be considered effective in regulating social crises, and the coexistence and synergy of jurisprudence and law can be strengthened in accordance with em ergency situations in both national and international areas .
Keywords: Right to Health, Government, Corona, Responsibility -
Page 17Background and Aim
C oronavirus infected all countries, including Iran In 2020 . The disease became a pandemic d espite governments’ efforts to prevent its spread . G overnments are now working to reduce the disease and control its outbreak, and have put programs and measures on the agenda in various are as. In the meantime one of the necessary measures to control the spread of covid - 19 is to regulate the government's relationship with the family. The present study seeks to achieve an effective model in the Meta legal relations of the Islamic government in the control of epidemic diseases with emphasis on the coronavirus.
Materials and MethodsThis article seeks to prove the hypothesis that government - family relations can overcome the duality of law and ethics by using Islamic sources in a descriptive - anal ytical and documentary manner and the relationship between government and family can be considered in another type of relationship called "Soft Law ".
ConclusionFindings of this study indicate that due to the lack of criminality accountability for familie s unaware of the prevalence of coronavirus on the one hand and lack of pervasive practice of moral norms on the other hand , meta legal and meta moral relations (soft laws) as a social model can play an important role in reducing the spread of epidemic dise ases. In this model, people without fear of punishment and considering the interests of themselves and their families, respect the rights of others and are committed to them. The design of this model has jurisprudential justifications and also the governme nt and family have reciprocal duties which are discussed in this article.
Keywords: Disease, slamic government, Family, corona -
Page 18Background and Aim
In the view of Islam, Hajj is so important tha t it is considered superior to any worship after prayer, and this importance has caused it to be included in the branches of Islam. On the other hand, some people experience coma, fainting and temporary unconsciousness during Hajj, Tamattu or Umrah, after entering the land of revelation and during rituals, due to old age, illness, air temperature, crowds, etc and they are unable to continue this worship. Worship that may be considered invalid due to the general circumstances of the task and its absence in t he state of unconsciousness. The present study was formed after examining the verdict of people with coma and unconsciousness while performing Ihram and Tawaf rituals .
Materials and MethodsThis research has been done using the narrations and words of Sh iite jurists in library documents and scientific software and has analyzed the proposed solutions by descriptive - analytical method of texts and documents. Moreover, due to the extent of the rituals, this article deals only with Ihram and Tawaf.
ConclusionThe findings of the study indicate that the ruling on unconsciousness and coma during Ihram and Tawaf varies depending on the type of ritual. In the case of Ihram, with the collection of narrations indicating the permission of delaying Ihram and the permi ssion of taking the deputy, the ruling of recommending prohibition or delaying Ihram until recovery is preferred and in the case of Tawaf, whether on the basis of discretion or on the basis of disregard in the event of a conflict of arguments, the discreti on between taking the deputy and continuing the Tawaf is preferred
Keywords: Coma, Unconsciousness, Ihram, Tawaf