فهرست مطالب

فرهنگ مشاوره و روان درمانی - پیاپی 44 (زمستان 1399)

فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی
پیاپی 44 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/23
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فهیمه باهنر، سید مسعود محسن الحسینی، محمدحسن آسایش* صفحات 1-46

    کارکنان مراقبت های بهداشتی و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری کووید-19 می باشند. این پژوهش با هدف شناسایی واکنش های عاطفی پزشکان بهبود یافته از بیماری کووید-19 انجام شد. در پژوهش حاضر از شیوه پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه این پژوهش شامل پزشکان بهبودیافته از بیماری کروناویروس در شهر یزد بود. نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه ساختار نیافته و عمیق قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها منجر به شناسایی 2 مضمون اصلی، 6 مضمون فرعی، 10 مضمون فرعی تر و 50 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی نخست «واکنش های عاطفی مثبت» بود. واکنش های عاطفی مثبت شامل مجموعه واکنش هایی بود که مضمون های فرعی 1- امید و انگیزه، 2- احساس شادکامی از داشتن شغل پزشکی و 3- تنظیم عواطف را دربر می گرفت. مضمون اصلی دوم «واکنش های عاطفی منفی» بود. واکنش های عاطفی منفی شامل مجموعه واکنش هایی بود که مضمون های فرعی 1- افسردگی، 2- اضطراب و 3- خشم بود. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که تجربه مبتلایان به کووید-19 دارای پیامدهای سخت و ناگوار و بعضا رشد محوری است که در دو محور اصلی واکنش های عاطفی مثبت و و واکنش های عاطفی منفی دسته بندی شد. این مقاله رهیافتی برای ادامه بررسی واکنش های روان شناختی می باشد.

    کلیدواژگان: واکنش های عاطفی، کرونا ویروس، کویید-19، پزشکان
  • مرضیه حاجی بابایی، محمدباقر کجباف*، مریم اسماعیلی، محمدحسین حریرچیان، علی منتظری صفحات 47-78
    هدف

    مولتیپل اسکلروزیس، شایعترین بیماری التهابی دستگاه اعصاب مرکزی است که عوارض روانشناختی مختلفی نیز به همراه دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تدوین مداخله روانشناختی مبتنی بر فرهنگ در زنان مبتلا به MS بوده است. ر

    وش شناسی:

     این پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوا و تحلیل تماتیک انجام گردیده است. مصاحبه نیمه ساختاریافته با پانزده بیمار زن مبتلا به MS و هشت نفر از متخصصین مرتبط با موضوع پژوهش انجام گردید. ادبیات پژوهشی مرتبط، فهرست موضوعی تفسیر نمونه قرآن کریم، آیات قرآن کریم و نیز اشعار عرفانی منطق الطیر عطار نیشابوری مورد جستجو و تحلیل قرارگرفت. نمونه گیری بصورت هدفمند بوده است.

    یافته ها

    تقویت مهارتهای زندگی و راهکارهای مقابله ای کارآمد، شناخت و آگاهی، هدفدار بودن خلقت، حفظ کرامت انسانی، مرگ آگاهی و حیات ابدی، اختیار و مسئولیت انسانی، ایمان به عنایت و لطف الهی، ارتباطات اصیل، ارزشمندی رنجها، پایبندی به اصول اخلاقی همانند عدم دلبستگی به دنیا، صبر، انفاق، تواضع، پرهیز از غرور، ازخودگذشتگی و گفتار نیکو، مضامین پایه رواندرمانگری مبتنی بر فرهنگ را تشکیل دادند. محتوای جلسات بسته درمانی بر اساس مولفه های بدست آمده در هشت جلسه هفتگی تنظیم گردید.

    نتیجه گیری

    بسته روان درمانگری فرهنگی یک درمان جامع روانشناختی و دربرگیرنده تمامی ابعاد وجودی انسان است. کاربرد آن در بیماران مبتلا بهMS پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: روان درمانگری، مولتیپل اسکلروزیس، زنانفرهنگی
  • لاله باباجانی بروجنی، یاسر رضاپور*، شکوفه متقی صفحات 79-106
    هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد معنویت و تعالی خود در مشاوران بود. جامعه این پژوهش کیفی، شامل تمامی مشاوران استان یزد در سال 1398 بود. نمونه به شیوه هدفمند صرفا در مشاورانی انتخاب شد که انگیزش شغلی بالا و فرسودگی پایینی داشتند. از 10 مشاور مصاحبه به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری در تحقیقات کیفی انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از شیوه نظریه مبنایی، شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد معنویت و تعالی خود در شغل مشاوران شامل 5 بعد شخصی، بین فردی، حرفه ای، نظام هستی و الهی است. بعد شخصی به این معنا بود که معنویت و تعالی مشاوران در شغلشان نمود داشت و زمینه را برای رشد شخصی مشاور و رضایت از شغل فراهم می کرد. بعد بین فردی اشاره به ارتباط مشاوران با مراجعان داشت و بیان می کرد که مشاور به واسطه فراتر رفتن از خود و نوع دوستی، موجبات رضایت مراجع را فراهم می آورد. بعد حرفه ای به این نکته اشاره داشت که مشاوران با وجود سختی ها و چالش های شغلی به دلیل نگاه معنوی از شغل خود لذت می بردند. بعد نظام هستی نشان دهنده اثرموج در مشاوران بود که به واسطه تعالی و معنویت آنان اتفاق افتاده و منجر به اثرگذاری در جامعه و سرنوشت افراد می شد. بعد الهی اشاره به حضور خداوند در شغل مشاوران و الگوگیری آن ها از اصول دینی داشت. بر اساس این یافته ها، می توان نتیجه گرفت که تعالی و معنویت در شغل موجب بالارفتن کیفیت زندگی مشاور چه در شغل و چه در زندگی شخصی می شود.
    کلیدواژگان: معنویت، تعالی خود، مشاوره
  • عاطفه حیرت* صفحات 107-130

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک متخصصان از الگوی دینی زندگی زن در خانواده انجام شده است.

    روش

    روش مورد استفاده در این پژوهش کیفی و از نوع زمینه ای(داده بنیاد) بود. جامعه آماری متخصصین علوم اسلامی در حوزه خانواده بودند و نمونه پژوهش شامل 12 نفر از این متخصصین تا مرحله اشباع داده ها و به روش گلوله برفی بود. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاری انجام شد و روایی این پژوهش با چهار محور ارزش واقعی،کاربردی بودن،تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کد گزاری استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش شامل پنج کد محوری و چهل و یک کد باز بود. کدگذاری محوری پژوهش شامل 1- تعریف،اهمیت و ضرورت الگوی زندگی2- ابعاد الگوی زندگی زنان در خانواده 3- آسیب شناسی الگو زندگی غیر اسلامی زنان 4- راهکارهای ایجاد الگو زندگی دینی 5- نشانه های الگوی دینی زندگی زن در خانواده .

    نتیجه گیری

    از آنجا که الگوی زندگی زن در الگوی زندگی افراد خانواده و حتی جامعه نقش دارد؛ پرداختن به این موضوع از ضرورت های پژوهش در حوزه زن وخانواده است. در این پژوهش نظرات کارشناسان پیرامون تعریف الگو زندگی و تبیین اهمیت آن، آسیب ها و نقاط ضعف الگوی زندگی فعلی زنان جامعه و فاصله آن تا الگوی کامل دینی بررسی و راهکارهایی برای ارتقاء الگوی زندگی زنان با نگاه دینی ارایه شد.

    کلیدواژگان: ادراک کارشناسان، الگوی زندگی دینی، زن و خانواده
  • مهسا بهمنی*، زهرا جهان بخشی صفحات 131-156
    پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی برنامه بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بر کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیش دبستانی برگزار شد. روش پژوهش به لحاظ گردآوری داده ها از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه موردمطالعه در این پژوهش شامل کلیه کودکان پیش دبستانی و مادران آن ها در سال 99-98در شهرستان گنبدکاووس بود. 50 کودک پیش دبستانی از طریق روش نمونه گیری خوشه ای که نمرات بالاتر از نمره برش را در پرسشنامه پرخاشگری کودکان پیش دبستانی واحدی (1387) کسب نمودند، از 3 مرکز پیش دبستانی انتخاب شدند درنهایت نمونه اصلی پژوهش شامل 20 زوج مادر-کودک بود و مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (1994) را تکمیل نموده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گذاری شدند. محتوای جلسات، بسته ی آموزشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک مطابق با الگوی لندرث است که در 10 جلسه 2 ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به طور معناداری (p <0/05)، موجب بهبود کیفیت تعامل والد-کودک و کاهش معناداری در پرخاشگری کل (p <0/01) شد. با توجه به تفاوت معنی دار بین گروه آزمایش و کنترل می توان از بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) به عنوان روش درمانی موثر برای بهبود تعامل والد-کودک و کاهش پرخاشگری کودکان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: برنامه مداخله ای بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک، تعامل والد-کودک، پرخاشگری
  • حسین قمری کیوی صفحات 157-186
    هدف

    هدف از پژوهش فعلی ترکیب مقیاس درون سازی تجارب مشکل ساز برای کدگذاری پاسخ های مراجع با تحلیل مکالمه فرایند محور به عنوان نظام کد گذاری برای پاسخ های درمانگر به منظور ترسیم هرم تغییر در روان درمانی بود.

    روش

    روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه موردی و رویکرد روان درمانی یکپارچه نگر بود . دست نویس مکالمه های متوالی(120 مورد)میان مشاور و مراجع در جریان چهار جلسه روان درمانی موفق با یک مورد مبتلا به اختلال جسمی شده با استفاده از این دو نظام کدگذاری تحلیل شد.

    نتایج

    نتایج نشان داد که میان پیشرفت پاسخ های مراجع در سطوح درون سازی و جلسه های مشاوره رابطه مستقیم وجود دارد. انواع پرسش ها و مهارتهای استفاده شده بوسیله درمانگر و نیز فنون بکار رفته برای نگارش معادله تغییر شناسایی و استفاده شد.کدگذاری هر دو نوع پاسخ های مراجع و درمانگر ، فرصت مناسبی برای تعیین سری مثلث ها در توالی گفت و گو های مراجع-درمانگر تدارک می بیند.در هرم تغییر محل قرارگیری پرسش ها و مهارتهای مشاوره ای به ترتیب در قاعده و مرکز هرم و محل قرار گیری فنون،بالاتر از آنها و پاسخ های مراجع در راس آن است.

    نتیجه گیری

    با استفاده از دو روش کد گذاری مذکور می توان پاسخ های مراجع و درمانگر را در قالب عینی نشان داد. از همین رهگذر ،چگونگی پیشرفت پاسخ های مراجع در یک سطح درونسازی به سطح بالاتر شناسایی می شود و بسهولت نقش پاسخ های درمانگر در پیشرفت یا احتمالا" پسرفت درمان قابل مشاهده است.

    کلیدواژگان: نظام کد گذاری، درون سازی، پاسخ های مراجع، پاسخ های مشاور، تحلیل مکالمه فرایند محور
  • ابراهیم نامنی*، مریم دهمرده صفحات 187-218
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خانواده درمانی ساختاری بر راهبرد های مقابله ای، انسجام و انطباق پذیری خانواده در زوجین دارای نارضایتی زناشویی شکل گرفت.

    روش شناسی:

     طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل نابرابر همراه با طرح پیگیری دو ماهه بود. جامعه پژوهش تمام زوجین دارای نارضایتی زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر زاهدان در سال 98 بودند. 30 زوج به صورت نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 زوج) و کنترل (15 زوج) به صورت تصادفی گمارش شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماهه از پرسشنامه های سبک های مقابله لازاروس (1988) و مقیاس انطباق پذیری و انسجام خانوادگی اولسون (1996) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش آماری تحلیل واریانس با انداز ه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد خانواده درمانی ساختاری بر انطباق پذیری و انسجام خانوادگی و راهبرد مقابله مساله مدار موثر است؛ لازم به ذکر است، ماندگاری اثر درمان بعد از دو ماه حفظ شده است (05/0›p).

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که خانواده درمانی ساختاری می تواند بر انطباق پذیری و انسجام خانوادگی و راهبرد مقابله زوجین دارای نارضایتی زناشویی اثرگذار باشد.

    کلیدواژگان: خانواده درمانی ساختاری، انطباق پذیری، انسجام خانوادگی، راهبردهای مقابله ای
  • سعید رضایی* صفحات 219-234
    پژوهش با هدف طراحی اثربخشی بازی شناختی اجتماعی بر کودکان با اختلال رفتاری برون نمود انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10 تا 13 سال مراکز اموزشی تهران در سال 97-96 بود. از بین کل جامعه هدف تعداد دو مرکز و از هر مرکز 10 نفر در مجموع،20 نفر که دارای پرونده اختلال برون نمود بودند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی دو گروه آزمایش(10 نفر) و گروه کنترل(10 نفر) جانمایی شدند. قبل از اجرای برنامه اصلی، برنامه به صورت آزمایشی بر روی سه نفر از جامعه هدف اجرا شد و بعد از رفع ضعف های موجود به مدت سه ماه در برنامه بازی درمانی شرکت نمودند و گروه کنترل در این مدت هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه آخنباخ (فرم گزارش معلم) برای گرداوری اطلاعات اجرا شد. اعتبار پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83 درصد گزارش شده است. همچنین همبستگی درونی مقیاس ها به منزله شاخص روایی 97/. بوده است. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بازی درمانی با رویکرد شناخت اجتماعی موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلال برون نمود (P≤0/05) شد. با توجه به تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل می توان از بازی درمانی مبتنی بر شناخت اجتماعی به عنوان روش درمانی موثر برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان با اختلال برون نمود استفاده کرد.
    کلیدواژگان: بازی درمانی، شناخت اجتماعی، اختلال برون نمود
  • سمیه رهنمائی*، اصغر آقایی صفحات 235-252

    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی درمان گروهی تکنیک حیرت زدایی (با تاکید بر سوگ ناشی از فقدان معنا) برشادی وتاب آوری انجام شد.

    روش

    این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد سوگوار که حداقل یکسال از سوگشان گذشته بودوهنوز علایم سوگ را داشتند وبه مراکز مشاوره شهر اصفهان در بهار سال 1398مراجعه کرده بودند.از جامعه آماری 40نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (20نفر) وکنترل (20نفر) گماشته شدند .پس از انجام پیش آزمون،به کمک پرسشنامه های مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون (2003) و شادی آکسفورد (1989)، به گروه آزمایشی طی هشت جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش گروهی تکنیک حیرت زدایی (با تاکید بر سوگ ناشی از فقدان معنا) داده شد. در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد وداده های بدست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله آموزش گروهی تکنیک حیرت زدایی (با تاکید بر سوگ ناشی از فقدان معنا) بر شادی وتاب آوری تاثیر مثبت ومعناداری داشته است (p <0/00) .

    نتیجه گیری

    برنامه آموزش گروهی تکنیک حیرت زدایی (با تاکید بر سوگ ناشی از فقدان معنا) در ارتقا سطح کیفیت زندگی ،تاب آوری وهمچنین میزان شادی در افراد دارای سوگ وداغدیده موثرونتیجه بخش است.

    کلیدواژگان: تکنیک حیرت زدایی، سوگ ناشی از فقدان معنا، شادی، تاب آوری
  • اصغر کریمی*، صدیقه احمدی، کیانوش زهراکار صفحات 253-278

     پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن بر الگوهای ارتباطی زنان انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون -پس آزمون با گروه گواه می باشد. نمونه پژوهش حاضر را 15 زن واجد شرایط از زنان شهرستان شهریار در سال 1397 تشکیل می دادند که به شیوه داوطلبانه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در مرحله پیش آزمون، دو گروه بوسیله پرسشنامه الگوهای ارتباطی کریستنسن و سالاوی (1984) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس مهارت های ارتباطی مبتنی بر مدل گاتمن در 10 جلسه، 90 دقیقه ی برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین زنان دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ سبک الگوهای ارتباطی تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث بهبود الگوهای ارتباطی و مولفه های آن ها در زنان گروه آزمایش شده است. آموزش مهارت های زناشویی مبتنی بر مدل گاتمن باعث بهبود الگوهای ارتباطی زنان می گردد. می توان از این شیوه آموزشی در جهت بهبود مهارت-هایی ارتباطی در بین زوج ها استفاده کرد.

    کلیدواژگان: مهارت های زناشویی، گاتمن، الگوهای ارتباطی
|
  • Fahimeh Bahonar, Seyed Masoud Mohsen Al Hosseini, MohammadHassan Asayesh * Pages 1-46

    Health care workers are at the forefront of the fight against Covid-19 disease. The purpose of this study was to identify the emotional reactions of physicians who have recovered from Covid-19 disease. In the present study, was used the phenomenological method. The population of this study included physicians recovering from coronavirus disease in Yazd city. Sampling was purposefully selected and interviewed unstructured and in-depth. Colaizzi method was used to analyze the data. Data analysis led to the production of 2 main themes, 6 sub-themes, 10 sub-themes and 50 basic concepts. The first theme was "Positive Emotional Reactions." Positive emotional reactions included a series of reactions that included sub-topics: 1. Hope and motivation, 2. happiness from having a medical job, 3. Emotion adjustment. The second main theme was "Negative Emotional Reactions." Negative emotional reactions included a series of reactions that included: 1- Depression, 2- Anxiety 3- Anger. Overall, the results of this study showed that the experience of patients with Covid-19 has severe and adverse consequences, and sometimes growth, which was categorized into two main axes. This article is an approach to further study of psychological reactions.

    Keywords: Emotional Reactions, Corona virus, COVID-19, Physicians
  • Marzieh Hajibabaei, Mohammadbagher Kajbaf *, Maryam Esmaili, MohammadHossein Harirchian, Ali Montazeri Pages 47-78

    Multiple sclerosis (MS) is the most prevalent inflammatory neurologic disease involved with psychological side effects. This study aimed to develop a cultural psychotherapy package among women with multiple sclerosis. This was a qualitative research with content and thematic analysis approach. Fifteen women with MS and eight related specialists were interviewed through semi-structured interviews. The data were collected until saturation achieved. After coding, the data was analyzed through conventional content analysis using the Holy Quran, and the mystical themes of Attar Neyshabouri's Mantiq al-Tair. Participants were selected via a goal-oriented sampling method. Augmentation of life skills, coping behavior, efficient coping behaviors, cognition, purposefulness of creation, preservation of human dignity, death awareness, eternal life, human authority and responsibility, faith in divine care, genuine relationships, value of suffering, moral principles such as non-attachment to the world, patience, charity, self-sacrifice formed the basic themes of the package. The content of package therapy sessions was adjusted on the themes in eight weekly sessions. The cultural psychotherapy package based on Quranic verses and mystical themes of Mantiq al-Tair is a comprehensive psychological treatment that includes all aspects of human existence. It is recommended for women with MS.

    Keywords: cultural psychotherapy, multiple sclerosis, women
  • Laleh Babajani Botoujeni, Yasser Rezapour *, Shokofe Mottaghi Pages 79-106
    The purpose of this study was to investigate the dimensions of spirituality and self-transcendence in consolers. The population of this qualitative study includes all consultants in Yazd province in 1398. The sample was purposely selected only in consolers who have with high career motivation and low career burnout. 10 consolers were interviewed; the sample size was based on theoretical saturation in qualitative research. The grounded theory approach including open, axial and selective coding was used. The results showed that dimensions of spirituality and self-transcendence in the counselors include 5 personal, social, occupational, ontological and divine dimensions. The personal dimension meant that the spirituality and self-transcendence witch reflected in counseling, provided an opportunity for the personal growth of the consolers and lead to job satisfaction. The social dimension refers to the relationship of counselors with clients, meant that counselors provide client satisfaction by going beyond self and altruism. The occupational dimension indicated that despite the career difficulties and challenges, counselors enjoyed their job because of the spiritual perspective and viewpoint. The ontology dimension refers to the rippling effect in consolers which happened because of their self-transcendence and spirituality, leading to an impact on the community and the fate of individuals. The divine dimension refers to the presence of God in the counseling profession and modeling of counselors on religious principles. Based on the results, it can be concluded that self-transcendence and spirituality in the counselors enhance their quality of life both in the job and in personal life.
    Keywords: Spirituality, self-transcendence, Counseling
  • Atefeh Heyrat * Pages 107-130

    According to the Islamic Society of Iran, explaining the pattern of family life as recommended by Islam is necessary. Therefore this article shows the perceptions of experts on the religious pattern of female life in the family. The

    method

    The method using in this study is qualitative and field type (foundation data). For this purpose, semi-structured interviews with Islamic scholars in the field of family conducted. Therefore, the study sample consisted of 12 individuals up to the data saturation stage and the validity of this study was confirmed by four axes of real value, applicability, continuity and reality base. The

    results

    The findings of this study included five axial codes and forty-one open codes. The key coding of the study includes: 1- Definition, importance and necessity of life style 2- Dimensions of women's life pattern 3- Pathology of non-Islamic women's life pattern 4- Strategies for making religious pattern 5- Symptoms of religious pattern of female life in the family. Each has several subsets.

    Conclusion

    Since women's life style plays a role in the life style of family members and even society, addressing this issue is a necessity for women and family research. In this study, experts' views on defining life style and explaining its importance and weaknesses of the current pattern of women's life in society and its distance to the religious pattern were investigated and solutions were presented to enhance the religious pattern of women's life.

    Keywords: Expert perception, Religious life pattern, Woman, family
  • Hossein Ghamari Kivi Pages 157-186
    Aim

    The Assimilation of Problematic Experiences Scale (APES) for coding of client's responses and process focused conversation analysis(PFCA) for coding of therapist's responses were combined to each other to write the equation of change within psychotherapy.

    Method

    the research method was case study and the psychotherapy orientation was integrative. Recorded sequential conversations between therapist and client (120 dialogues) were transcribed and coded by APES and PFCA within four therapeutic sessions with one good outcome case that suffered from somatization.

    Results

    results revealed that there is directive relationship between APES level improvement and therapeutic sessions in client. Different kinds of questions, skills and techniques were identified and entered in change equation. Combination of two different coding models, PFCA and APES, supplies suitable situations for assignment of triangles series within sequential conversations between therapist and client. The questions and skills are at the base and the center of the pyramid of therapeutic change respectively and the techniques are above them and the client answers are at the top of the pyramid.

    Conclusion

    Using the two coding methods mentioned, the client's quality of responses can be shown in an objective format. In this way, in this way, the quality of client's responses in assimilation levels is identified and the effect of therapist's responses in progression or setbacks in process change are simply observable.

    Keywords: coding system, Assimilation, client's responses, therapist's response, Process focused conversation analysis
  • Ebrahim Namani *, Maryam Dehmardeh Pages 187-218
    Aim

    The purpose of the present research was to study the effectiveness of structural family therapy coping strategies, family cohesion and adaptability in couples with marital dissatisfaction.

    Methodology

    The plan of study was semi- experimental through pretest, posttest with unequal control group with a two-month follow-up plan. The population of the study included all couples had marital dissatisfaction referring to counseling centers of Zahedan in 2019. 30 couple were selected as target sampling and randomly assigned to two experimental groups (15 couple) and control groups (15 couple). In order to collect information in three stages of pre-test, post-test and two-month follow-up, were used Lazarus coping style questionnaires (1988) and Olson's family adaptability and coherence scale (1986). Data were analyzed through Spss software by repeated measure analysis of variance.

    Findings

    The findings show that structural family therapy is effective on family cohesion and adaptability and problem-solving strategies; it should be noted that the effectiveness of treatment is maintained after two months (p 0 0.05).

    Conclusion

    Based on the findings of the study, it can be concluded that structural family therapy can affect on coping strategies, family cohesion and adaptability in couples with marital dissatisfaction.

    Keywords: structural family therapy, family cohesion, adaptability, Coping strategies
  • Saeed Rezayi * Pages 219-234
    This study aimed to Developing of play therapy program based on social cognition and study of its effectiveness on children externalizes behavioral disorder. The research method was full experimental with pretest, post test and follow up design. the subjects were screened for inclusion criteria 13 to 15 boys, then 20 children with externalizes disorder were selected and after being matched, they were randomly assigned to experimental and control groups (10 persons in each experimental and control group). intervention program applied in 10 sessions for 3 months. Achenbach questionnaire used data gathering its validity is 83% using Cronbach's alpha coefficient. Also, scales internal correlation has been as narrative 97% (aggressive behavior and extroverted). Resulting data have shown that play therapy caused to decrease children behavioral problems with externalizes disorder by the social cognition procedure (p≤0/05). Based on the findings, it suggested that this support programs be implemented in community of children with externalizes disorder.
    Keywords: play therapy, social Cognition, externalizes
  • Asghar Aghei Pages 235-252

    This study aimed to determine the effectiveness of group therapy perplexity of detoxification technique (with emphasis on the grief resulted from lack of meaning) on happiness and resilience was cast.

    Methods

    This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The statistical population consisted of those who experienced mourning and referred to a counseling center in Isfahan in the first half of year 2019, For 1 year or more past their grief or hot was that 40 per eligible for the study selection. experimental groups (n = 20) and control (n = 20) were assigned. After pre-test Connor-Davidson resilience scale (2003) and Oxford happiness inventory (1989) , were administered to the experimental group during eight 90-minute training sessions. A group of perplexity of detoxification technique (with emphasis on the Grief resulted from lack of meaning) were given .At the end of both groups post-test was performed and data were analyzed by covariance analysis using SPSS. The results showed that educational intervention perplexity of detoxification technique (with emphasis on the Grief resulted from lack of meaning) on happiness and resilience had a significant positive impact(p < 0/001).

    Conclusion

    Group training perplexity of detoxification technique (with emphasis on the Grief resulted from lack of meaning) to improve the quality of life, resilience as well as happiness in in people with grief and the bereaved Gary effective.

    Keywords: Resilience, Happiness, Grief resulted from lack of meaning, perplexity of detoxification technique
  • Sedighe Ahmadi, Kiyanoosh Zahrakar Pages 253-278

    The purpose of this study was investigating the effectiveness of training marital skills based on Gottman model on women's communication patterns. The present study is a quasi-experimental one with pre-test and post-test with control group. The sample of this study consisted of 15 eligible women from Shahriyar city in 1397 who were selected by voluntary method and randomly assigned to two experimental and control groups. In the pre-test phase, the two groups were assessed by Christensen & Sullaway (1984) communication patterns questionnaire. Then communication skills based on Gottman model were performed for 10 sessions, 90 minutes for the experimental group, but the control group did not receive any intervention. After the end of the training sessions, post-test was taken from both groups. The methods of Descriptive statistics and covariance analysis were used for analyzing data. Data analysis showed that there was a significant difference between women of two experimental and control groups regarding the style of communication patterns, and the training of marital skills based on Gottman’s model improved the communication patterns and their components in women of experimental group. Training of martial skills based on Gottman model improves women's communication patterns. This educational method can be used to improve communication skills between couples.

    Keywords: marital skills, Gotman, communication patterns