فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال چهارم شماره 43 (آبان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صادق رحیمی کیا صفحات 1-15

    به دلیل عملکرد ضعیف قوای انتظامی نظیر  داروغه، عسس، میرشب  در برقراری نظم و امنیت مطلوب در جامعه و سفرهای ناصرالدین شاه به اروپا و اطالع از وضع قوای انتظامی آنها، تمایل برای تاسیس نیروی انتظامی نوین و کارآمد به سبک غرب در کشور بالا گرفت و شاه را مجبور کرد تا بر اصول و روش های متعارف سنتی و فرسوده نیروهای امنیتی پا بگذارد و پلیس جدید را دایر سازد. با ورود کنت در سال 5295ه.ق به ایران اداره نظمیه تاسیس شد که انتظار میرفت تحولی عمیق و بنیادین در زمینه برقرای نظم و امنیت در جامعه سنتی قاجار شکل بگیرد. که اینگونه پیش نرفت؛ چرا که وقتی تشکیلات نوین و مدرنی وارد یک جامعه عقب افتاده و سنتی میشود باید زیر ساخت- های آن نیز فراهم باشد تا بتواند عملکردی مثبت، مفید و رو به جلو برای جامعه داشته باشد. اما فقدان نهاهای مدنی، ملی و مردمی در دولت قاجار باعث شد تا این اداره به گونهای بنیادین شکل نگیرد و با ورود کنت به ایران به جای حمایت و بها دادن به نیروی جدید ساز مخالفت و انتقاد شدید علیه او و سازمان نظمیه برداشته شود. مسئله این پژوهش بررسی ساختار اداره نظمیه و کارکرد و جایگاه آن در زمینه برقراری نظم و امنیت شهری در سطوح جامعه قاجاریه است.

    کلیدواژگان: نظمیه، قاجاریه، ناصرالدین شاه، کنت دومونت، نظم و امنیت
  • احسان سقایی صفحات 17-31

    مالی رفتاری یکی از مباحث نوین در زمینه امور مالی است که به ارزیابی و بررسی دالیل روانشناسانه در فرآیند سرمایهگذاری و تصمیم گیری افراد میپردازد. این مطالعات سعی دارد با کمک گرفتن از دانش روانشناسی و وارد کردن عوامل روانشناختی به نظریه ها و مدل های مالی، به تشریح آنچه که در بازارهای سرمایه رخ می دهد بپردازد و توضیحی قابل قبول برای رفتار سرمایه گذاران و رفتارهای بازار ارایه کند. این رشته اکنون مورد توجه دانشگاه ها و فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است و نظرات بسیاری را به خود جلب نموده است. اصول بنیادین دانش مالی رفتاری، عوامل روانشناسانه یا جهت گیری های رفتاری هستند که بر سرمایه گذاران تاثیر میگذارند، اطالعات آنان را محدود یا منحرف میکنند و ممکن است باعث شوند آنها علیرغم صحیح بودن اطالعات، به نتایج و تصمیمهای نادرستی برسند.از این رو مقاله حاضر در تالش است تا مروری بر انواع سوگیری های رفتاری در بازار سرمایه ایران داشته باشد .

    کلیدواژگان: رفتار توده وار، مومنتوم، سوگیری شناختی، خوداسنادی، ابهام گریزی
  • مسعود دادوند*، یوسف محمدی مقدم، حسین طالبیان صفحات 33-53

    هدف از انجام این پژوهش آسیبشناسی روند پیجویی دستگیری، تحتنظر، بازجویی، اقدام  در سرقتهای مسلحانه بود. تحقیق حاضر بر اساس ماهیت هدف یک نوع تحقیق کاربردی است و از لحاظ نحوه گردآوری اطالعات ترکیبی از کیفی و کمی از نوع اکتشافی میباشد. جامعه آماری کلیه روسای پلیس آگاهی و ادارات تخصصی آگاهی، معاونین و پرسنل شاغل در ادارات مبارزه با جرایم جنایی و پلیس آگاهی در استان خوزستان به تعداد 550 نفر  میباشند. در این پژوهش، محقق از روش نمونه گیری تمام شمار همه افراد جامعه آماری را بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفت. روش گرداوری اطلاعات در این پژوهش، به صورت میدانی و کتابخانه ای بود. برای گرداوری داده های مورد نیاز برای ازمون فرضیات تحقیق از روش میدانی  پرسشنامه ای  استفاده شد. تجزیه و تحلیل این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS23 انجام گرفت. یافته عوامل ساختاری نقش تعیین کننده ای در آسیبهای روند پیجویی در مراحل دستگیری، تحت نظر، بازجویی و اقدام سرقتهای مسلحانه دارند. همچنین مشخص گردید که عوامل رفتاری نیز نقش تعیین کننده ای در آسیبهای روند پیجویی در مراحل دستگیری، تحت نظر، بازجویی و اقدام سرقتهای مسلحانه دارند.

    کلیدواژگان: سرقت های مسلحانه، عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، جرایم جنایی، آسیب شناسی
  • امین بامری صفحات 55-64

    جامعه شناسی ادبیات از دانش های نوپا و از شیوه های جدید و کارآمد است که به بررسی محتوایی آثار ادبی می پردازد و امروزه در واکاویی انواع ادبی نوین، به ویژه رمان فارسی معاصر، کاربرد فراوان دارد. رمان فارسی با توجه به جنبه های واقع گرایانه و اجتماعی آن و نیز از این حیث که با تاریخ معاصر پیوندی تنگاتنگ دارد، بهتر از شعر معاصر به پرسش های جامعه شناسی پاسخ می دهد. و از دریچه ی مطالعه ی رمان فارسی، به خوبی می توان ساختارهای جامعه ی ایرانی را تبیین کرد. رمان گورستان غریبان ابراهیم یونسی، رمانی کامال واقع گرایانه است و هدف از نقد جامعه شناختی این اثر، بررسی ساختارهای تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ی ایران عصر رضاشاهی است. این مقاله می تواند اوضاع جامعه ی ایران دوره رضاشاهی و مدتی کوتاه پس از آن را مقارن با پیدایش و زمان حوادث رمان گورستان غریبان است به روش تحلیل و نقد متن به خواننده بنمایاند.

    کلیدواژگان: نقد جامعه شناختی، رمان، گورستان غریبان، ابراهیم یونسی
  • مسعودرضا یوحنایی صفحات 65-80

    برتراند راسل از فالسفه تحلیلی مهم است که مبنای فلسفه خود را بر روی تطابق عین و ذهن گذاشته است. او معتقد است هر آنچه وجود دارد باید قابل مشاهده و از طریق حواس پنجگانه قابل درک باشد. این نظریه ی برای اثبات الحاد وی حتی به مفاهیمی چون گناه هم تسری پیدا کرد. حال در نظر معتقدین بخدا "گناه" امری است که جهانیان در بسیاری از مصادیق آن با هم اشتراک نظر دارند و خیل عظیمی از مصادیق  گناه حتی در کشورهایی با قوانین سکوالر نیز مشمول مجازات میشود. آنطور که مشخص است راسل میخواهد واژه  نفرت  را جایگزین واژه ی  گناه  کند، که باعث تناقض میشود. هدف این مقاله بررسی جهت یافتن معنای دقیق گناه است. و اینکه مباحث متافیزیکال چون گناه را نباید در فلسفه بلکه باید در علم کالم مورد بررسی قرار داد

    کلیدواژگان: راسل، گناه، نفرت، دانش، جرم
  • مرتضی ولی نژاد صفحات 82-101

    نیچه در جهان فسلفه خود گزاره ای دارد تحت عنوان: »خدا مرده است« که در تاریخ فلسفه و نظریات اجتماعی بسیار پر بسامد بوده است. نیچه حالت های به یادماندنی از قوانین تاریخ و جوهر تاریخنگاری ثابت که موجب توانایی و تسلط افرادی قدرتمند می شود را منجر به تخریب و آسیب رساندن به تاریخ می داند. پوزیتویسم و دیگر نظریات اجتماعی براساس نوع تلقی خطی به تاریخ شکل گرفته اند. متفکران این حوزه معتقدند همه جوامع بصورت اجناب ناپذیر به سمت اتوپیای مدرن و رویای جهانی شدن هم شکلی  درحال حرکت هستند. نیچه با نقد به این نوع تلقی از تاریخ آن را نفی زندگی، حیات دانسته و این رویکرد را آپولونی و ضد دیونوسوس می داند.

    کلیدواژگان: تاریخ، فلسفه، نیچه، پوزیتیویسم، مطلق گرایی