فهرست مطالب

دنیای نانو - پیاپی 60 (پاییز 1399)

فصلنامه دنیای نانو
پیاپی 60 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فرهاد اخگری وایقان*، ناصر صمدی، ناهیده محمدی، پریسا بدرود صفحات 1-8
  • سروش ضیایی، جعفر عظمت*، حمید عرفان نیا صفحات 9-15

    در این پژوهش، با استفاده از روش دینامیک مولکولی، انرژی آزاد حلالیت با ارایه جزییات روش محاسبه، برای مولکولهای داروییی ضد سرطان شامل مولکولهای آلی فلورواوراسیل و لتروزول محاسیبه شید. بیا توجیه بیه ی یای آمیاری امتیر از mol/kcal 1 ، سازگاری بین انرژی آزاد محاسبه شده با داده های نیمه تجربی قابل قبول است. به منظور مقایسه تغییرات انرژی آزاد حلالیت میتوان از ترمودینامیکی مشابه استفاده ارد. در این پژوهش، از ترایب ایتلال انرژی آزاد با شرایط ترمودینامیکی مرتبط استفاده شده است. برای استفاده از این روش، یک فرایند تشکیل امپلکس محلولهای آبی اه بین یک مولکول آلی و آب است، در نظر گرفتیه شید. شبیهسازی دینامیک مولکولی ایتلال انرژی آزاد به منظور دستیابی به بینشی از سایتار و دینامیک مجموعه ای از حل شونده های آلی اوچک در آب انجام و انرژی آزاد نسبی حلالیت برای هر حلشونده)دارو(در آب محاسبه شد. نتایج بدستآمده نشان داد که حلالیت داروی فلورواوراسیل در محیط های آبی به مراتب بیشتر از داروی لتروزول است اه این استنباط از طریق آنالیز پیوند هیدروژنی بیین دارو و آب بررسی شد.

    کلیدواژگان: انرژی آزاد حلالیت، ایتلال انرژی آزاد، شبیهسازی دینامیک مولکولی، فلورواوراسیل، لتروزول
  • فهیمه حوری آباد صبور*، ساسان رضانژاد صفحات 15-22

    استفاده از غشاهای نانوکامپوزیت آلی-معدنی امکان ادغام خواص حرارتی و مکانیکی چارچوب معدنی با ویژگی واکنش پذیری، دی الکتریک، دوام، انعطاف پ یری و قابلیت فرایند پ یری پلیمر را فراهم میکند. فناوری پیلهای سوختی غشاء تبادل یذون بذا برخذی مشکلات شامل مقدار آب، مسمویت با دی اکسید کربن، رفرمیت هیدروژن و عبور سوخت از عرض غشاء مواجه اسذت. راهکارهذایی برپایه نانوکامپوزیتهای آلی-معدنی، شامل دوپ کردن ترکیبات معدنی هادی پروتون در غشاء تبادل پروتون، تهیه نانو کامپوزیتها به روش سل-ژل، پیوند کووالانسی ترکیبات معدنی با زنجیره بسپاری و نانو کامپوزیتهای غشا تبادل پروتون پایه اسیدی ارایه شذده است. در این مقاله، توسعه پیلهای سوختی غشاء تبادل یون با استفاده از غشاهای نانوکامپوزیت آلذی-معذدنی، تولیذد هیذدروژن بذا محتوای کم مونوکسید کربن از اتانل با استفاده از روش رفرمینگ بخار و در حضور کاتالیست و تاثیر حضور در خوراک هیدروژن پیل و شرایط دستیابی به حداکثر چگالی توان خروجی بررسی شده است.

    کلیدواژگان: غشا تبادل یون، نانوکامپوزیت آلی-معدنی، پیل سوختی
  • سید علی حسینی، اعظم ایرجی زاد*، سید محمد مهدوی صفحات 23-25
  • مهران نادی، زهرا اعلایی ورنوسفادرانی* صفحات 26-36
  • پریزاد محمدنژاد، سید محمدرضا میلانی حسینی *، الهه جباری صفحات 37-45

    چکیده در طبیعت، شناخت مولکولی نقش تعیین کنندهای در زیست دارد. برای مثال، فعالیت در گیرنده ها، آنزیم ها و آنتی بادی ها را میتوان نام برد. شیمیدان ها نیز کشف کرده اند که چگونه سیستمهای تشخیص انتخابیتر میتواند بیشتر پیشرفت کند. اگر مانند طبیعت، حفره- ای وجود داشته باشد که شکلی از آن با مادهای که در آن قرار داده شده و اتصال می یابد مطابقت داشته باشد، سایتها در یک فضای مکانی مشخص قرار میگیرند و انتخابی پذیری مولکول بسیار بالامی رود. درزیست حسگرها از مواد زیستی مانند آنتی بادی ها، نوکلییک اسیدها و آنزیم ها به عنوان عنصر تشخیصی استفاده میشود .اما علیرغم انتخابگری بالا، این مواد زیستی بسیار حساس و گران قیمت هستند. به این منظور بسپارهای قالب مولکولی به عنوان آنتی بادی مصنوعی برای کاربرد در حسگرها ابداع شده است. دربسپار قالب مولکولی طی یک فرایند نشانه گذاری مولکولی، ناحیه هایی با آرایش مولکولی بسیار خاص به درون ماتریس آن وارد میشود که موجب میل شدید این بسپار به برهم کنش با یک مولکول (الگو)خاص میشود. نقاط کوانتومی به دلیل نسبت سطح به حجم بالای خود، گزینه ای مناسب برای بستر در فناوری قالبگیری مولکولی هستند. ویژگی نوری ویژه نقاط کوانتومی مانند باریک بودن طیف نشری، پهن بودن طیف تحریک و جذب، پایداری در برابر تابش نور، طول عمر فلورسانس و قابل تنظیم بودن طول موج نشر، موجب برتری این مواد در مقابل رنگینه های آلی میشود. در کار پژوهشی، تلفیق انتخابگری بالای پلیمرهای قالب مولکولی با حساسیت بالا و سادگی نقاط کوانتومی برای طراحی پروبهای جدید و ارزان برای انواع مواد مورد استفاده قرار میگیرد.

    کلیدواژگان: پلیمرهای قالب مولکولی، نقاط کوانتومی، انتخابگری بالا، حساسیت