فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 39 (خریف 2020)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 39 (خریف 2020)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا ناظمیان، مجید صالح بک، مجید بیاتی* صفحات 9-35
    یناقش هذا البحث میکانیزمات نمو النص وجمالیات التشکیل اللغوی فی روایه الفردوس الیباب التی تاتی محمله بلغه شعریه مکثفه موحیه. تتمیز الروایه بتوظیف لغه تکثیفیه منفتحه علی النصوص الاخری حیث تجمع التجارب السابقه لتصویر عالم وجدانی مغایر للواقع. استمتعت لیلی الجهنی لتشکیل النص ونموه بالنصوص الاخری وزاوجت بین شتی النصوص لاکتمال الإبداع الادبی. فلذلک یکون الافتتاح السردی هو المرسی الاول الذی نقف علیه لنقد الروایه واستخراج ما یدل علیه من فایض المعنی. یلعب الافتتاح کالخطه الراسمه للمشروع السردی دورا مفصلیا للاهتداء بما یحتویه النص. لا یقتصر البحث علی منهج واحد للدراسه بل یتراوح بین البنیویه وما تشتمل علیه من مناهج مثل الرمزیه والاسلوبیه، تارکا وراءه القضایا التنظریه التی تتوفر فی المراجع والمصادر المتعدده، متناولا القضایا التطبیقه. کشفت الدراسه اهمیه الافتتاح السردی للاهتداء إلی المعانی المستبطنه فی النص وتناولت قضایا اکتمال النص نحو شعرنه السرد والإوالیات الخارجیه والداخلیه کمیکانیزمات لنمو النص. ومن النتایج التی حصلت علیها الدراسه هی ان السرد فی الفردوس الیباب یضمر طاقات تعبیریه شعریه بما فیه من إمکانیات نصیه متعدده واثبتت ان روایه الفردوس الیباب استعاره کبری تحوم حولها استعارات اخری.
    کلیدواژگان: نمو النص، شعرنه السرد، التشکیل اللغوی، الاستعاره الکبری، الفردوس الیباب، لیلی الجهنی
  • ربابه رمضانی*، رجاء ابوعلی صفحات 37-57
    علما بان فلسطین کانت تعیش ظروفا عسیره فی النصف الثانی من القرن العشرین فقد ابدع الروایی الفلسطینی الموهوب جبرا إبراهیم جبرا فی تالیف روایه تعالج الاوضاع الاجتماعیه والسیاسیه والثقافیه فی تلک الحقبه الزمنیه وراح یبحث عن المنجی لفلسطین من الشر والظلم والتراجع الفکری. وقد اظهر لنا جبرا إبراهیم جبرا جیلا جدیدا اخذ علی عاتقه القیام بالتحول والثوره علی القدیم المتخلف. ومن الجانب الفنی فقد تاثر جبرا بنظریه الاصوات المتعدده لباختین ونری فی روایته "البحث عن ولید مسعود" انه تم تشکیلها سردیا عبر مجموعه من الاصوات المتعدده، اشترکت فی المنظومه السردیه، وتفاوتت اهمیه هذه الاصوات بتفاوت درجه علاقتها بصوت البطل. کما تم توظیف تقنیه تیار الوعی متکیا علی الشریط المسجل الذی ترکه البطل ولید مسعود وضم  معظم ملامح تیارالوعی. وقد تبین من خلال هذه الدراسه ان جبرا استخدم تقنیه جدیده وهی انه جاء باصوات الشخصیات، ولکن هذه الشخصیات کلها محاطه بصوره "ولید مسعود" وحینما تنکشف هذه الصوره وتتجلی ملامحها تسقط سایر الاصوات لیرتفع صوت واحد ووجهه نظر سایده الا وهو صوت ولید مسعود الذی یرمز إلی الوطن الفلسطینی.
    کلیدواژگان: الاصوات المتعدده، تیار الوعی، البحث عن ولید مسعود، جبرا إبراهیم جبرا
  • مونا آرام فر، اشرف چگینی*، محمدعلی شفایی صفحات 59-78

    یشمل المجال الواسع للادب الخیالی نقاطا وموضوعات تشمل مجموعه واسعه من العناصر والمواضیع المختلفه نظرا لعلاقاتها البلیغه والتلاحم فیما بینها. وفی غضون ذلک، تعد دراسه هذه القصص بناء علی افکار المنظرین وروی اصحاب النظریات فی مجال الادب الغنایی، خطوه صلبه فی اتجاه نقد النصوص وتحلیلها من حیث اکتشاف العناصر الداخلیه للنص. إیلین بالدشویلر تعد إحدی المنظرین الذین قدموا علاقات واواصر متعدده فی القصص وذلک بالتاکید علی المبادی الخمسه فی کشف القصص الغناییه، ومن هذا المنطلق اتخذ هذا البحث فی دراسه قصه "الثلاثاء الرطیب" لبیجن نجدی منهج المنظره بالدشویلر اعتمادا علی نظریاتها. تشیر نتایج البحث فی هذا المجال إلی ان قصه الثلاثاء الرطیب، بما انها تحظی بعناصر وموضوعات مناسبه، توفر منصه مناسبه لنقد وتحلیل المبادی الغناییه. وهکذا، فإن سیر عملیه شرح هذه القصه بناء علی افکار إیلین بالدشویلر، یمکن ان تبین للمرء الذاتیه العمیقه القایمه علی المفارقه التاریخیه او الزمنیه وملاحظه التقاء النزعات العاطفیه مع الرموز والتحدیات الفکریه للشخصیات فی الصور الحالمه الخیالیه والعقلیه. ونهایه القصه مفتوحه والمولف لا یخبر القاری بمصیر البطل النهایی لیجعل القاری حرا فی اختیار المصیر.

    کلیدواژگان: القصه الغنائیه القصیره، إیلین بالدشویلر، الثلاثاء الرطیب، بیجن نجدی
  • زینب تقی نژاد، رضا اشرف زاده*، بتول فخراسلام صفحات 79-110
    قام هذا البحث بدراسه اسلوب حسن الختام او الخاتمه فی القصیده الغناییه "زال" و"روذابه" للشاعر الإیرانی الشهیر فردوسی بدقه وتمعن، موجها هذا السوال، لماذا اختار الشاعر الوصل لإنهاء قصه الحب؟ وما هی العوامل التی اثرت علی هذا الاختیار؟ وللوصول إلی الإجابه، کان من الضروره بمکان الالتفات إلی العدید من القضایا مثل معتقدات الشاعر، والمعتقدات السایده فی المجتمع، والبییه والتقالید، وتاثیر الاساطیر والمعتقدات القدیمه فی نفوس الشعوب فی تلک الحقبه والمعاصره، والشاعر نفسه، إلی جانب دراسه اسباب الوصل من جوانب متعدده، الاجتماعیه منها والسیاسیه والثقافیه والدینیه والاخلاقیه. ولقد قام هذا البحث، بعد تقدیم نبذه عن سیره الشاعر وملخص القصه، بدراسه اسباب الوصل، معتمدا المنهج الوصفی والتحلیلی علی اسلوب الدراسه المکتبیه. ومن بین النتایج التی توصل إلیه هذا البحث، یمکن الإشاره إلی روح العاشق القتالیه للوصول إلی الحبیب، وجمال الحبیب والمحبوب، والمتاعب المستدیمه والحب النقی والمتبادل، وحب السلام الذی اتسم به الإیرانیون، واستمداد شخصیات القصه من المصادر الفکریه والروحیه، والزواج خارج التقالید القبلیه، وإزاحه التناقضات، وعوامل اخری تودی إلی نتیجه هذه الافعال وردودها إلی التغلب علی المنافسین وإزاله الحواجز التی وقفت حاجزا امام الوصل.
    کلیدواژگان: زال، روذابه، فردوسی، الغنائی، حسن الختام، الوصل، الفراق
  • ناصح ملائی، سید مهدی مسبوق*، صلاح الدین عبدی صفحات 111-132
    علم دراسات الصوره (Image Studies) او الصورولوجیا او علم الصور (Imagologie) یبین لنا جانبا هاما من وظیفه الادب المقارن(او النقد المقارن بالواقع) فی المدرسه الفرنسیه حیث یتطرق إلی دراسه صوره "الانا" و"الآخر" فی النصوص الادبیه. صوره الآخر کمرآه یری الانا نفسه فیها من جانب ویری الآخر معامله الانا ومواجهته معه من جانب آخر. دون جوان (Don Juan) شخصیه اسطوریه إسبانیه تعرف بزیر النساء او مغوی النساء او صریع الغوانی فی الثقافه الإسبانیه خاصه وفی الثقافه الاروبیه او العالمیه عامه. لدون جوان علاقات مع مختلف النساء ولایزال یبحث عن امراه اخری جدیده ویترک القدیمه تماما. للشاعرین سمیح القاسم وعبدالله بشیو، باعتبارهما فحول ادب المقاومه فی الادبین العربی والکردی، قصیدتان موجهتان إلی دون جوان وهما یوظفان صورته السلبیه فی مجال ادب المقاومه توظیفا جدیدا لیظهرا مدی التزامهما بهذا النوع من الادب ویثریا المعانی الشعریه لدیهما. تبحث هذه المقاله عن کیفیه الرویه لصوره الآخر الاسطوری الإسبانی وتوظیفها فی شعر الانا العربی والکردی بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی وعلی ضوء الادب المقارن الامریکی. توصلت الدراسه إلی ان رویه سمیح القاسم فی صوره دون جوان تسامحیه علی الإطلاق، لکن رویه عبدالله بشیو تسامحیه اولا ثم تتغیر وتصیر تشویهیه سلبیه انتهاءا، والانا حقیقیه فی هاتین القصیدتین لکن الآخر اسطوری یعنی ان الآخر صوره من صوره الآخر الاصلی البدایی.
    کلیدواژگان: الادب المقارن، الصورولوجیا، ادب المقاومه، سمیح القاسم، عبدالله بشیو، دون جوان
  • محمدعلی منجری، شمسی واقف زاده* صفحات 133-151

    فی منهج ریفاتیر السیمیایی المبتنی علی نظریه التلقی لدی القاری، یمکن دراسه القصیده الشعریه ضمن مستویین، هما القراءه الاستکشافیه والقراءه الاسترجاعیه. وفی هذه النظریه، تکشف بعض الجوانب الخفیه للقصاید مع الاهتمام بالجوانب المختلفه لهیکل القصیده، ای التراکم (التعابیر المتراکمه) والانظمه الوصفیه والهیبوغرام ای الموضوعات الرییسه والماتریس (النسیج) البنیوی، ویتجلی ایضا من خلال هذا المنهج التناسق والفکره والمضامین التی تکمن وراء المعانی الظاهریه والسطحیه للقصیده. یتطرق هذا المقال إلی استخدام المنهجیه السیمیاییه لریفاتیر فی خطوه لإعاده قرایه قصیده "العبور إلی المنفی" لعدنان الصایغ، باسلوب وصفی- تحلیلی بهدف فهم واستیعاب القدرات والطبقات الخفیه وتقدیم قراءه جدیده لتلک القصیده. فتظهر نتایج البحث فی تحلیل هذه القصیده، ان التراکم فی القصیده یتمحور حول "السلطه والسیطره"، و"المعاناه والحزن"، و"الاستعمار"، و"النضال والاحتجاج"، والمنظومه الوصفیه ل "القطار"، و"المراه"، و"الوطن"، و"المتهم". ویمکن کشف منشا "الاوضاع الماساویه للماضی- وهی حاله ملازمه للقلق والحزن - والیاس من تحسن الاوضاع فی المستقبل". اما العناصر اللاقواعدیه (الانزیاحیه) او الصور البلاغیه المستخدمه فی هذه القصیده هی؛ الاستعاره، والتشبیه، والکنایه، وکذلک مجاز الجزء من الکل. وقد تحول اصل دلاله هذه القصیده إلی نص قصیده "العبور إلی المنفی" من خلال ثلاث قواعد لتحدید العوامل المتعدده. فاکتشاف الماتریس (النسیج) البنیوی یثبت ان السیمیاییه الشعریه فی القصیده، علی الرغم من اختلافها فی المظهر، إلا انها فی الواقع تعکس حقیقه واحده وهی متغیرات (التعابیر المتراکمه والمنظومه الوصفیه) لصفه ثابته (الهیبوغرام).

    کلیدواژگان: السیمیائیه، ریفاتر، ماتریس، هیبوغرام، عدنان الصائغ
|
  • Reza Nazemian, Majid Salehbek, Majid Bayati * Pages 9-35
    In this article text creation mechanisms and aesthetics of language structure in the novel Firdaws al-yabāb (the barren paradise) are investigated. This novel is full of poetic language is concise and inspiring. The novel is characterized by the use of compact language and other texts as if it benefits from other experiences in order to show the inner world and disagree with whatever exists. Laylā Juhanī used other texts to create and develop the text and combined different texts to complete her literary invention. Hence, the critique and discovery of the broad meaning of this novel begins from its beginning. The beginning of a story as its plot is very important to guide to the meaning of the text. Various research methods such as structuralism, semiotics and stylistics have been used in this research, all of which lie under the umbrella term of structuralism. This study does not deal with the theoretical issues related to structuralism that are found in abundance in various sources and references, and has attempted to show these theories in practice in the novel. This article emphasizes the importance of the beginning of the story to discover the hidden meaning in the text and addresses issues such as to make poetic the language and the internal and external relations of the text as mechanisms for text development. The results show that Firdaws al-yabāb has linguistic poetic potentials and numerous textual possibilities. In this article, it is shown that Firdaws al-yabāb is a large metaphor around which small metaphors have been formed.
    Keywords: Text creation, poetic language, linguistic structure, large metaphor, Laylá Juhanī, Firdaws al-yabāb
  • Robabeh Ramezani *, Raja Abuali Pages 37-57
    Jabra Ibrahim Jabra, a Palestinian skilful story writer in the second half of twenty century, deals with Palestinian social, political and cultural situations in those days through writing novels. Fully aware of turbulent situation of Palestine, he is in search of creating a savior to save Palestine from oppressions of oppressors and injustice of mental backwardness. Jabra Ibrahim Jabra exhibited a generation who bore the burden of responsibility to make changes and revolution against mental backwardness. Jabra technically influenced from Bakhtin's polyphony. In the 'In search of  Valid Masoud' he draws a collection of voices participated in a narrative system by applying polysemy method, and proceeds the story by analyzing these voices according to their relation to the voice of protagonist. One of the most important devices used in the story is the stream of consciousness. The protagonist of the story rereads his career in the method of the stream of consciousness in a recorded tape remained from him. This study shows that Jabra used a new technique in reflecting characters voices. Finally, when all characters encounter Valid Masoud's photograph and his face becomes known, reveals their similarities and all other voices removed in order to reveal one voice and one dominant view which is the voice of Valid Masoud that can be said to be the symbol of Palestine.
    Keywords: polyphony, the stream of consciousness, in search of Valid Masoud, Jabra Ibrahim Jabra
  • Mona Aramfar, Ashraf Chegini *, Mohammadali Shafaei Pages 59-78

    The vast field of fictional literature covers points and themes, each of which, due to its eloquence relations, has a wide range of various elements and themes. In the meantime, the study of these stories according to ideas of theorists, is a firm step in the way of criticizing and analyzing texts in terms of discovering the internal elements of the text. Eileen Baldeshwiler is one of the theorists who has been able to present various relationships in the stories by emphasis on five principles of revelation of lyric stories. Therefore, in the present study, we decided to explain Bijan Najdi's story of Wet Tuesday according to the ideas of this theorist. The result of research in this field was that the Wet Tuesday that benefits of appropriate elements and themes, paves a good way for critique and analysis of lyrical principles. Hence, in the process of explaining this story according to the ideas of Eileen Baldeshwiler we can observe deep subjectivism on the basis of widespread anachronism and intersection of the emotional curve with the symbols and the intellectual challenges of the characters in the dreamy and mental images, The story is open ended and the author does not inform the reader of the fate and final of the hero.

    Keywords: Lyrical short story, Eileen Baldeshwiler, Wet Tuesday, Bijan Najdi
  • Zeynab Taghi Nezhad, Reza Ashraf Zade *, Batool Fakhr Eslam Pages 79-110
    In this article, the method of conclude-composing in the lyrical poem of Zāl and Rudābeh by Ferdawsi, the famous Iranian poet, has been scrutinized: by asking why the poet chose Visāl (attainment) for the end his love story? and what factors influenced this choice? To achieve this goal, contemplation in several issues such as the author's personal beliefs, dominant beliefs of the society, environment and tradition, the influence of old myths and beliefs on the minds of the previous, present and future people from the time of the poet as well as the reasons for visāl from various social, political, cultural, religious and moral aspects have been studied. From among the findings of this research we can mention the bravery and courage of the lover in reaching the beloved, the beauty of the lover and the beloved, enduring hardships, pure and mutual love, the peace-loving spirit of Iranians, the continuous use of rational and spiritual sources by the characters, exogamy, disappearance of contradictions, and other factors that finally lead to the outcome of these actions and reactions to overcome rivals and remove barriers to visāl. In this study prior to study reasons of visāl, a brief biography of the poet and a summary and background of the story is mentioned. This study is done in library and descriptive-analytic method and by use of authentic articles.
    Keywords: Zāl, Rudābeh, Ferdawsi, lyric, conclude-composing, visāl, separation
  • Naseh Molaei, Sayed Mahdi Masbogh *, Salahodin Abdi Pages 111-132
    The Imagology (Fr. Imagologie) is one of the new important branches of the Comparative literature or Comparative criticism in French school that deals with the image of "I" and "Other" in literary texts. The image of "Other" is like a mirror that on the one hand, I sees in it his/her view, and on the other hand the "Other" can see I's viewpoint of his/her view in it. Don Giovanni is a Spanish legendary character who is famous as a philander or gallant or flirt-man. The same character is European cultures. This character is fond of relations to many women and is continuously in search of new cases and leave the old ones. Samīh al-Qāsim and Abullah Pashew, two great poets of the Resistance literature in Arabic and Kurdish literature, has each one an ode for Don Giovanni in order to use it to enrich their resistance literature through its image reflection and to create more fruitful poetic concepts. This essay in the light of comparative literature and by use of descriptive-analytic approach tries to disclose the Arab and kurd "I" outlook in  imaging "Spanish mythical other" and employing it in their poems. Samih al-Qāsim's imaging of Don Giovanni is tolerant and compromising, but Abullah Pashew's is in the beginning tolerance and then changes to negative and ugly one. I in these two odes are of the real kind (human being) and "other" is of the mythical type.
    Keywords: comparative literature, Imagology, Resistance Literature, Samīh al-Qāsim, Abullah Pashew, Don Giovanni
  • Mohammadali Manjari, Shamsi Vaghefzadeh * Pages 133-151

    According to the semiotic theory of Riffaterre that is built upon the reader’s literary competence, reading a poem takes place in two levels of heuristic and retroactive. In this theory, in addition to attention to the various aspects of the poem structure, namely accumulations, descriptive systems, hypograms, and key topics and structural matrix, some hidden layers of poems disclose and coherence, mental plan and implications behind the surface meaning of the poem explained. This paper uses a descriptive-analytical method in reread the poem 'Passage to Exile' and tries to understand hidden layers of that poem in the proposed framework of Riffaterre. The results of the present study show that in the poem some accumulations of "power and domination', "pain and sadness", 'colonialism", "fighting and protest" and descriptive poems of 'train", "woman", "homeland" and "accused" and the origins of "the chaotic and awful past" in the poem leads to a mood of anxiety and sad, despair of better situations in the future. Dominant ungrammaticality of the poem includes metaphor, simile, allegory and part- whole metonymy. This poem by three rule of determining multiple factors of conversion and expansion transformed to "The Passage to the Exile". Disclose of the poem matrix proves that though poetic signs are superficially different, they are in fact variables of a fix factor.

    Keywords: Semiotics, Michael Riffaterre, hypogram, Matrix, Adnan al-Sayegh