فهرست مطالب

نشریه آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث
سال ششم شماره 1 (پیاپی 11، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • رضا علی کرمی*، محمدرضا ضمیری، محمدنقی رفعت نژاد، ولی فتحی صفحات 1-23

    هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی کنترل هیجان از دیدگاه قرآن با نقد نظریه پیازه است. پیچیده ترین ابعاد وجودی انسان، بعد روانی و معنوی اوست که بعد روانی انسان را هیجانات تشکیل می دهد و به سبب همین پیچیدگی هنوز دانشمندان نتوانسته اند به تعریفی جامع از آن دست یابند. این پژوهش با ارایه تعاریفی جامع از هیجان و تبیین مفاهیم اساسی مربوط به این مقوله روانشناختی، دیدگاه قرآن را به عنوان کامل ترین نسخه هدایت بشری در حوزه مدیریت و کنترل هیجانی با نقد نظریه پیاژه مورد بررسی قرار داده است. قرآن کریم برای مدیریت رفتار انسانی، انسان را به خودآگاهی، خودسازی و تهذیب و شناخت فضیلت ها و زیبایی های اخلاقی تشویق می کند که مقدمه ای برای خداشناسی است. این کنترل رفتارهای درونی و بیرونی، همان مدیریت هوش هیجانی است. با نگاهی به آیات قرآن مشخص می شود که تشویق ها، ترس ها و توصیه های قرآن برای زندگی دینی و ایمانی ریشه در هیجانات انسانی دارد. همین طور که نظریه هایی که روانشناسان غربی مثل پیاژه در باب موضوعات روانی مثل هوش و هیجان اراده نموده اند، یک نگاه متعالی از نوع نگاه ادیان الهی نیست، بلکه تحت تاثیر زیست شناسی، انسان را یک ارگانیزم بسیار پیشرفته می داند که برای رسیدن به تعادل نهایی و همچنین سازگاری با محیط و حل مشکلات خود نیاز به کسب دانش دارد. بنابراین باید روانشناسان مسلمان با انجام تحقیقات مبتنی بر منابع غنی اسلامی که در راس آنها کتاب وحی قرآن کریم قرار دارد، به این موضوع توجه نمایند که نظریه های برخواسته از ذهن و اندیشه روانشناسان غربی به خصوص در بحث هیجان و هوش هیجانی نمی تواند جوابگوی همه نیازهای جوامع اسلامی باشد بنابراین مطالعه کنترل و مدیریت هیجانات و هوش هیجانی از دیدگاه قرآن و از دیدگاه مکتب اسلام نیازمند مطالعات گسترده و از ابعاد گوناگون می باشد و این مطالعه می تواند به عنوان مقدمه ای برای ورود در این مبحث بسیار مهم و ضروری جامعه امروزی باشد.

    کلیدواژگان: کنترل هیجانی، هوش هیجانی، دیدگاه قرآن، ژان پیاژه
  • محمدرضا ضمیری*، روح الله آدینه، علی سعیدی، فرشته رضیان صفحات 25-43

    تعادل توجه منطقی و خردگرایانه و نه عاطفی و احساسی صرف است که می تواند موجب تبلور حق گرایی و آرامش در جامعه شود. گاه در جامعه اسلامی خلل و نقصان در تربیت اجتماعی دیده می شود که می توان ردپایی از عدم رعایت اصل تعادل در رفتارهای انسانی را مشاهده نمود. در این پژوهش مفاهیم و آموزه های تربیتی تعادل در برخی تفاسیر به ویژه در تفسیر المیزان و فی ظلال القرآن، که نگاه اجتماعی بیشتری دارند مورد بررسی قرار گرفته است و وجه اشتراک و افتراق این دوتفسیر در بیان اصل تعادل ارایه گردیده است. صاحب فی ظلال القرآن،  تعادل را به طور صریح با نگاه به لایه های اجتماعی شرح و بسط داده است و المیزان با توجه به سیاق آیات به بیان علمی اصل تعادل پرداخته است. هدف این پژوهش مقایسه و تحلیل راهبردهای رسیدن به اصل تعادل از نگاه این دو مفسر است. روش این پژوهش، تحلیلی _ توصیفی می باشد. در این پژوهش افراط و تفریط و عدم تعادل، مهمترین آفت اجتماعی به شمار آمده است.

    کلیدواژگان: تعادل، تفسیرالمیزان، تفسیر فی ظلال القرآن
  • اکبر ساجدی، جواد نعمتی * صفحات 45-62

    بخش نسبتا عظیمی از آموز های روایی به بیان ثواب اعمال اختصاص پیدا کرده که می توان با نگاه تربیتی آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آموزه های مزبور از تنوع قابل ملاحظه ای برخوردارند که یکی از قالب های عام، استفاده از قالب تمثیل است. در تمثیلات ثوابی به لحاظ طبیعت تمثیل و تشبیه، ارزش «مشبه به» به مراتب بیشتر از «مشبه» بوده و بدین سبب انگیزه لازم برای انجام در مخاطب ایجاد شده است. یکی از تمثیلات ثوابی که کاربرد نسبتا فراوانی دارد، استفاده از قالب تولد دوباره می باشد. با پژوهشی که انجام یافت معلوم گردید قالب «کیوم ولدته امه» بیش از سی بار در روایات به کار رفته که همگی را می توان در سه محور مقدمات عبادت، عبادت و خدمات اجتماعی، ذیل هشت عنوان دسته بندی نمود: 1. وضو و غسل، 2. نماز، 3. روزه، 4. حج، عمره و زیارت، 5. قرایت قرآن، 6. ذکر و دعای خاص، 8. رسیدگی به بیمار و تجهیز میت. در این دسته از روایات ثواب عناوین هشت گانه مزبور تولد دوباره و بازگشت به پاکی روز ولادت معرفی شده است. از کنار هم نهادن این عناوین، با بررسی محتوایی و فارغ از بحث سندی می توان چنین نتیجه گیری کرد که عناوین مزبور زمینه توبه و مغفرت گناهان را برای فرد انجام دهنده فراهم می کنند که به فعلیت رسیدن آن در گرو عمل به مجموعه آموزه های دینی است. ضمن این که تعیین ثواب بازگشت به پاکی روز ولادت برای عناوین هشت گانه مزبور امری قراردادی نبوده، بلکه نوعی حکایت از واقع و تاثیر تکوینی عمل است.

    کلیدواژگان: روایات ناظر به ثواب «کیوم ولدته امه»، تمثیل، تولد دوباره
  • مصطفی کافی راد*، علی رضا عبدالرحیمی، فرج بهزاد صفحات 85-103

    هدف این مطالعه تحلیلی بر شیطان پرستی و راهکارهای تربیتی مقابله با آن با الهام ازآیات قرآنی بود. شیطان پرستی یک باور ایدیولوژیک یا فلسفی است که شیطان را موجودی زنده با چند وجه مشترک با انسان با الگوی اصلی قبل از عالم هستی می ‌پندارد و تلاش می کند تا انسان ها را از دایره تربیت و ولایت الهی خارج سازد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع اسنادی و کتابخانه ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای استقرایی و تحلیل متون استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که شیطان پرستی با شیوه های مختلف در قالب سه مقوله 1. تاثیر بر ایدیولوژی، 2. تاثیر بر رفتار 3. استفاده از ابزارآلات، بر افراد بالاخص نوجوانان و جوانان نفوذ می کند. قرآن کریم، با ارایه راهکارهای تربیتی موثر در ابعاد مختلف 1. تربیت اعتقادی (شناخت اصول عقاید، پذیرش و علاقه قلبی نسبت به آن ها) 2. تربیت عقلانی (تزکیه، تعلیم حکمت، علم آموزی، عبرت آموزی، مشورت با خردمندان و تقلید کورکورانه) 3 . تربیت اخلاقی (یاد خدا، توبه، استغفار، توکل به خدا، استعاذه، خوف از خدا، نماز و روزه، در محضر خدا بودن و پیکار با شیطان پرستان)، به مقابله با شیطان و شیطان پرستی پرداخته و از انسان ها می خواهد با به کارگیری آن ها، خود را از آفات شیطانی مصون بدارند.

    کلیدواژگان: شیطان پرستی، مقابله با شیطان پرستی، تربیت قرآنی
  • فرحناز وحیدنیا*، سید محمدرضا حسینی نیا صفحات 105-123

    «وعد» از واژگان پرکاربرد قرآن کریم است که در لغت به معنی عهد می‌باشد و در اصطلاح عبارتست از تعهد کردن به انجام امری، خواه آن امر خیر باشد یا شر، و اختصاص پیدا کردن به یکی از آنها بواسطه قرینه، معین می‏شود. بررسی دقیق این واژه و مفاهیم آن، می‌تواند زمینه‌ی فهم بهتر مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را فراهم سازد. این پژوهش با روش معناشناسی به‌تبیین معنای واژه‌ی «وعد» در قرآن پرداخته، سپس مفاهیم تربیتی مترتب بر آن را مورد بررسی قرار داده است. براساس یافته‌های پژوهش که با تحلیل کاربردها و استخراج مفاهیم واژگان انجام گرفته است، مشخص گردید مولفه‌های معنایی واژه‌ی وعد بر حسب وجوه اشتراک به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته‌ای اول از مولفه‌های معنایی «وعد» مربوط به وعده‌ یا وعده‌های خداوند است که در آیات متعددی وعده یا وعده‌هایی به خداوند نسبت داده است؛ و این دسته خود در دو طیف(مصداق) قابل تقسیم‌بندی است: الف) مقصود از وعده‌ی الهی، دلالت زبانی و قولی است که به‌عنوان وعده‌ای از جانب خداوند تصریح شده است. ب) مقصود از وعده‌ی الهی، سنت‌ها و قوانینی است که به‌عنوان امور تکوینی الهی در نظام هستی جریان دارد. دسته‌ی دوم از مولفه‌های معنایی «وعد» مربوط به وعده‌ یا وعده‌های انسان است که به‌صورت دلالت زبانی و قولی می‌باشد و در برخی از آیات به برخی از انسان‌ها نسبت داده شده است. همچنین مشخص شد که وعده‌های الهی به لحاظ تربیتی، مفاهیم مختلفی دربردارد و در یک دسته‌بندی می‌توان مفاهیم تربیتی مترتب بر آن را در دو حوزه برشمرد و موثر دانست.

    کلیدواژگان: معناشناسی، روابط همنشینی، وعده، وعید، تربیت
  • علی غضنفری صفحات 125-145

    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) یکی از درمان‌های نوین روانشناختی در عصر حاضر است. این رویکرد، درد ورنج را با زندگی انسان عجین و همراه می‌داند و آن‌ها را جزء تجربیات بهنجار و عادی حیات انسان معرفی می‌کند، این رویکرد با افزایش انعطاف پذیری روانشناختی برای انسان به دنبال تغییر ارتباط انسان با افکار، احساسات و هیجانات ناخوشایند و ناخواسته‌‌ا‌‌ش از طریق به کارگیری شش مولفه‌‌ی بنیادین(پذیرش، ناهم جوشی شناختی، تماس با لحظه اکنون، خود زمینه‌‌ای، عمل متعهدانه و ارزش‌ها) می‌باشد. آموزه‌های تربیتی قرآن کریم نیز حاوی نکاتی پرمعنا برای سالم سازی و کیفیت بخشیدن به تربیت اخلاقی انسان است. نگارنده پس از بررسی تطبیقی بین یافته‌های این رویکرد روانشناسی و آموزه‌های تربیتی قرآنی، شباهت‌‌های نظری و مفهومی زیادی یافته است. هدف محقق در این پژوهش دستیابی به روشی برای کاهش مشکلات روحی-روانی انسان و رضایت بخشی در زندگی او با استناد با آموزه‌های تربیتی اسلامی و ACT می‌باشد. نتایج پژوهش نگاشته شده نشان می‌‌دهدکه بین مفاهیم تربیتی همچون رضا، صبر و تقوا با مولفه‌‌ی پذیرش، نفی خواطر و وسوسه‌های شیطانی با ناهم جوشی شناختی، توبه ویادآوری نعمت و حضور در حال با تماس با لحظه‌‌ی اکنون، وجدان با خود زمینه‌‌ای، عمل صالح با اقدام و بیان مجموعه‌ای از امور انگیزشی و شناختی با ارزشها ارتباط تنگاتنگی وجود دارد ومی‌تواند به تبیین وگستردگی هرچه بیشتر این رویکرد کمک نماید. هرچند جامعیت و گستردگی رهنمودهای تربیتی قرآنی و نیز نگاه اسلام به افقی بسیار وسیع‌تر نسبت به یافته-های درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) و اهداف آن بسی قوی‌تر است.

    کلیدواژگان: قرآن، روایت، تربیت، پذیرش و تعهد، ACT
  • محمدجواد توکلی خانیکی، سید علی قاسمی شهری صفحات 143-159

    نشاط معنوی مقوله ای است که علیرغم اهمیت فراوان آن، کمتر به آن به عنوان موضوعی مجزا توجه شده است. نشاط معنوی در ابعاد فردی و اجتماعی آن، تعادل را به همراه خواهد داشت. با از دست رفتن تعادل روانی، شاهد انواع اختلالات روانی فردی و از هم گسیختگی نظام اجتماعی خواهیم بود. نشاط معنوی که تجمیعی از ویژگی های نشاط و معنویت است، نقش تربیتی بی همتا، مداوم و موثری در سلامت روان فرد و اجتماع خواهد گذاشت. این مقاله با هدف کنکاش در نقش تربیتی نشاط در سایه ی گزاره های دینی به روش توصیفی تحلیلی فراهم آمده است، از میان نقش های تربیتی متنوع و متفاوت نشاط معنوی، به سه مورد اشاره شده است. این بررسی با توجه به عنوان اعتباری گزاره های دینی صورت گرفته که در تعیین جایگاه موضوع مورد بحث و کالبدشکافی برای دستیابی سریع تر و کامل تر به هدف موردنظر، روشی نوین و موثر می نمایاند که می تواند پژوهش گر دینی را در نهادینه کردن و سامان بخشی تحقیقاتش یاری نماید. از تحلیل گزاره های دینی، این نتایج حاصل شد که اولا: شادی تعریف شده در گزاره های دینی متناسب با سبک زندگی اسلامی است. ثانیا: «نشاط معنوی» شادی عقلانی، مطلوب، ممدوح و پایداری است که لذتش فوق لذات حسی است و "لذت جویی صرف" را برنمی تابد و سبب پویایی، انگیزه بخشی، خلاقیت، سرزندگی، شادابی و همبستگی و کمال انسان می شود. این نشاط قوه ی مدرکه و اندیشه ی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. و او را به فعالیتهای خداپسندانه و توبه و استغفار، رهنمون می شود. و این تنها راه رهایی از افسردگی و نگرانی است.

    کلیدواژگان: شادی، نشاط، لذت، گزاره های دینی، نشاط معنوی
  • ناهید مشایی*، فاطمه عقدایی صفحات 143-159

    امروزه خودکشی به عنوان یکی از معضلات جوامع انسانی مطرح می‌شود. روان‌شناسان و جامعه‌شناسان در این‌باره پژوهش‌های بسیاری ارایه نموده‌اند؛ لکن در رویکرد مذهبی، راهکارهایی را براساس مبانی عقیدتی اسلامی، می‌توان جست. با مبنا قرار دادن مولفه‌های علت، انگیزه و شرط در بررسی آیات و روایات، می‌توان اذعان نمود که ریشه‌ی بسیاری از خودکشی‌ها در مشکلات ارتباطی بین انسان با خدا، خود و دیگران است. این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، با محوریت آموزه‌های دینی به بررسی چند نمونه از اصلاح ارتباطات سه‌گانه و نقش آن در کاهش افکار خودکشی‌گرایانه می‌پردازد. داده‌های لازم جهت دستیابی به اهداف پژوهش، با مطالعه‌ی کتابخانه ای از منابع دینی، تربیتی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی گردآوری شده و درادامه مورد تحلیل کیفی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش به بیان راهکارهای اصلاحی در حوزه ارتباطات بر مبنای آموزه‌های دینی می‌انجامد، در حوزه ارتباط با خدا: راهکارهای اصلاحی ایمان به رحمت و قدرت خداوند، توکل، توبه و معادباوری را جهت تضعیف علل خودکشی، به خانواده پیشنهاد می‌دهد. در حوزه ارتباط با خود در راستای تضعیف انگیزه خودکشی: او را به حفظ اعتماد به‌نفس، کسب مهارت‌های زندگی، ترک افکار منفی، نشاط و مثبت‌اندیشی توصیه می‌نماید و در حوزه ارتباط با دیگران به منظور تصحیح شرایط: تغییر موقعیت در حیطه‌ی زمانی، مکانی و فرهنگی و همچنین گسترش و تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی را پیشنهاد داده است.

    کلیدواژگان: خودکشی، آموزه های دینی، اصلاح روابط، خدا، انسان
  • سید رضا موسوی*، عباسعلی علی محمدی، مهدی افچنگی صفحات 161-179
    روش تربیت سلبی»، ناظر بر فرایند استخراج و اکتشاف درون مایه های مخاطب، از طریق پیرایش و زدایش موانع راه رشد، به قصد شکوفا شدن و آشکار کردن قابلیت های نهفته او است. در روش های تعلیم و تربیت امروز،وجه ایجابی بر وجه سلبی غلبه یافته و کمتر به اصل آماده سازی ورغبت انگیزی توجه می شود که موجب ناهمخوانی، بلکه تعارض میان نظام فکری و گرایشی فرد و تجویزهای بیرونی است. قرآن کریم با شناخت دقیق از زوایای وجودی انسان، از روش های ایجابی و سلبی برای تربیت اخلاقی و اجتماعی مسلمانان، متناسب با موقعیت های گوناگون به درستی استفاده کرده است. از مهمترین و موثرترین آنها، روش تربیت سلبی، بویژه روش سلبی معطوف به فاعل است که در مقاله حاضر با عنوان «قاعده لقمانی» وضع اصطلاح شده است.. کاربست این اصل را می توان در داستان های قرآنی اقوام و تاریخ انبیاء، بویژه در ذکر احوال و سرنوشت قوم یهود آشکارا دید.  درواقع، قوم یهود به جهت شباهت های بسیار با امت اسلامی، بیش از سایر اقوام،  مجرای قاعده لقمانی قرار گرفته است و خداوند از این طریق، خواسته است  مسلمانان را به احسن وجه هدایت و تربیت نموده و آنان را برای ایجاد جامعه آرمانی آماده نماید. هدف از پژوهش حاضر، تبیین روش ایجابی و سلبی با نگرشی نو در بستر تربیت اخلاقی و دینی، و نیز تبیین «قاعده لقمانی» یا روش سلبی معطوف به فاعل به عنوان تاثیر گذار ترین روش، در تربیت ایمانی و سیاسی جامعه، با رویکرد ذکر حداکثری از بنی اسراییل در قرآن کریم است.
    کلیدواژگان: تربیت سلبی و ایجابی، قاعده لقمانی، بنی اسرائیل، یهود، انذار و تبشیر، قصص قرآنی
  • زهرا علیمرادی*، حسین هاشم نژاد، جعفر گل محمدی، رضا مهکام صفحات 181-203

    یکی از عناصر بنیادین در بحث شخصیت، شناخت سازوکارهای دفاع روانی و نوع برخورد با آنهاست. «سازوکار‌ دفاع روانی» به تدابیر هیجان مداری گفته می‌شود که انسان آن‌ها را برای کنترل تنیدگی‌ها، ناکامی‌ها و ناامیدی‌ها به کار می‌گیرد تا آسیب‌های روانی را کاهش دهد. این نوشتار پژوهشی میان‌رشته‌ای است که به روش تحلیلی توصیفی و با هدف بازشناسی مفهوم روان‌شناختی «سازوکار دفاع روانی» در سوره یوسف(ع) و تبیین راه‌کارهای تربیتی نسبت به این رفتارها و ارایه‌ی راهبردهای قرآنی برای دستیابی به شیوه‌ی برخورد صحیح با رفتارهای ناسازگارانه‌ی افراد نگاشته شده است. پرسش تحقیق عبارت است از اینکه «قرآن کریم در سوره یوسف(ع) چه راهبردهایی را برای تربیت جامعه توصیه می‌کند تا‌ رفتارهای ناسازگاری‌ که با مفهوم دفاع روانی قابل تحلیل‌اند، مدیریت و اصلاح شوند؟» مقاله حاضر، با عرضه مفهوم روان‌شناختی «سازوکار دفاع روانی» به قرآن کریم به تبیین نظر قرآن درباره موضوع و ارایه راهبردهای قرآنی برای دستیابی به آن پرداخته است. از نتایج این مطالعه، تبیین شش سازوکار «دلیل‌تراشی، فرافکنی، بی‌ارزش‌سازی و عقلی‌سازی، پیوندجویی و آلایش ساختگی» و شش راه‌کار تربیتی در سوره یوسف(ع) است که دو راه‌کار «تفسیر رفتار و اطمینان‌بخشی» بین روان‌شناسی و آموزه‌های قرآنی مشترک و چهار روش جدید شامل «حمایت خانوادگی، حساسیت‌زدایی، تذکر و داستانسازی» است. نتیجه اینکه، در قرآن کریم، رفتار مناسب در مواجهه با این افراد، به شکلی ارایه شده تا با افزایش دانش و اراده در بین افراد جامعه، بتوانند حقارت درونی خود را رفع و عزت نفس خود را بیابند.

    کلیدواژگان: تربیت روانی، سازوکار دفاع روانی، دلیل تراشی، اضطراب، فرافکنی
  • سید احمد هاشمی علی آبادی *، محمد قنبری صفحات 205-225

    از مهم ترین ارکان سلامت روانی و شاخصه های‏ تاثیرگذار و کاربردی در شکل گیری هویت دینی وجود عزت نفس و بالتبع احساس ارزشمندی و احترام به خود است، که توجه به آن از اوایل کودکی در امر تربیت و شکل گیری خود پنداره مثبت نقش موثری دارد. معارف اسلامی نیز احترام به خود و حس ارزشمندی را پایه رشد و تعالی الهی انسان می داند. پژوهش حاضر با روشی توصیفی - تحلیلی به هدف دست یابی به نقش عزت نفس در شکل گیری هویت دینی کودکان، آیات و روایات مرتبط با موضوع را بررسی و تحلیل نموده است. سوال اصلی این پژوهش آنست که ایجاد و پرورش عزت نفس در دوران کودکی چه نقشی در شکل گیری صحیح هویت دینی ایفاء می کند؟ پژوهش حاضر ضمن بررسی مفهوم شناسی عزت نفس و هویت دینی و جایگاه این دو مقوله در معارف دینی به دو نتیجه مهم دست یافت:الف: در شکل گیری هویت دینی نوجوانان، پرورش عزت نفس از زمان کودکی نقشی اساسی دارد.ب: در معارف اسلامی توجه به کرامت انسانی و ایجاد حس ارزشمندی راهکاری اساسی برای شکل دهی باورها و کنش های دین مدارانه به حساب می آید. از سوی دیگر حس حقارت و عدم عزت نفس، انسان را به فساد باور دینی و نافرمانی در مقابل دستورات خداوند می‏کشاند که نتیجه آن تزلزل اعتقادی، بروز رفتارهای ناسالم اجتماعی و رشد گرایشات حیوانی و پست در وجود انسان است. بنابراین جهت شکل گیری باورهای بنیادین اعتقادی، گرایش های متعالی و رفتارهای دین مدارانه باید از کودکی عزت نفس و احساس ارزشمندی را در وجود کودک تقویت و رشد داد.

    کلیدواژگان: عزت نفس، کودک، هویت دینی، احساس ارزشمندی
  • مرضیه محصص صفحات 227-240

    زبان قرآن به عنوان نوع خاصی از گفتار با نظام تربیتی اسلام مطابقت کامل دارد. تحلیل متن شناسانه قرآن، یکی از روش های شناخت لایه های نهفته تربیتی آن به شمار می آید و می تواند راهبردهایی در جهت تربیت اجتماعی در یک جامعه دینی ارایه دهد. در این جستار با استفاده از دانش زبان شناسی و متمرکز بر نظریه کارگفت های جان سرل (1969م.)، کنش گفتارهای ملکه  سباء با توجه به بافت موقعیتی بازخوانی شده تا به روابط اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد تربیت اجتماعی پرداخته شود. پژوهش حاضر در صدد است با روش توصیفی- تحلیلی، سازوکارهای تولید معنا در کنش گفتارهای ملکه سباء به عنوان یکی از بانوان برگزیده قرآنی را بررسی نماید. در این راستا، یافته ها بیانگر سبک ارتباطی شایسته ی زنان در برقراری تعاملات اجتماعی است و به شاخص سازی تربیت اجتماعی زنان بر اساس قصص قرآنی می انجامد. در کنش گفتارهای ملکه  سباء، اغلب کنش گفتارها از نوع اظهاری است و این به سبب قرارگرفتن ملکه در صحنه حیات اجتماعی و ضرورت تجلی حضور عفیفانه زن و خردمندی وی در جامعه است. کنش گفتار ترغیبی نیز با هدف بهره گیری از عقل جمعی مورد استفاده قرار گرفته است.کنش گفتار عاطفی و اعلامی به نحو محدودی تنها در تعامل ملکه  سباء با خداوند متعال و همچنین حضرت سلیمان (ع) در مقام پیام آور الهی مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: تربیت اجتماعی، ملکه سباء، حضرت سلیمان (ع)، نظریه کنش گفتار، بافت اجتماعی
|
  • Reza Ali Karami *, MohamadReza Zamiri, MohammadNaqi Rafat Nezhad, Vali Fathi Pages 1-23
  • MohamadReza Zamiri, Rohollah Adineh, Ali Saeedi, Fereshteh Raziyan Pages 25-43
  • mostafa kafirad *, alireza abdorrahimy, Faraj behzad Pages 85-103

    The aim of this study was to analyze Satanism and ways to deal with it by relying on Qur'anic verses. Satanism is an ideological or philosophical belief that considers the devil to be a living being with several facets in common with man with the original pattern before the universe. The statistical population included Quranic verses and researchers in the field of Satanism. The research method was descriptive-analytical and in terms of data collection method, it was of documentary and library type. Inductive content analysis and text analysis were used to analyze the data. The results of the study showed that satanism influences people, especially adolescents and young people, in three ways: influencing ideology, behavior, and using tools. The Holy Quran as the best educational system, by providing effective educational strategies in various dimensions 1. Belief education (knowing the principles of beliefs, acceptance and heartfelt interest in them) 2. Rational education (cultivation, teaching wisdom, learning science, learning lessons, Consult with the wise and blind imitation) 3. Moral education (remembrance of God, repentance, asking for forgiveness, trusting in God, supplication, fear of God, prayer and fasting, being in the presence of God and fighting against Satanists), confronts Satan and Satanism and calls on human beings to Use them to protect yourself from evil pests.

    Keywords: Satanism, confronting Satanism, Quranic education
  • FARAHNAZ VAHIDNIA*, Seyed MohammadReza Hosseini Nia Pages 105-123

    Waddah is one of the most widely used words in the Holy Quran, and a careful examination of the term and its implications can provide a better understanding of Qur'anic concepts and teachings. This study, by semantics and vocabulary association relations, explores the meaning of the word "promise" and extracts its semantic components from the Holy Quran, and then studies the related educational concepts. Based on the findings of the research conducted through the analysis of the applications and the extraction of vocabulary concepts, it was found that the semantic components of the word "wad" are divided into two categories: It is related to the promise or promises of God which has been attributed to God in numerous verses and promises, and is divided into two categories: (a) The purpose of divine promise. , Is the language and promise implied by the promise of God. B) The purpose of divine promise is the traditions and laws that flow as divine in the system of existence. The second set of semantic components of "promise" relates to the promise or promises of the human being, which is a linguistic and verbal signification and has been attributed to some human beings in some verses. It was also found that divine promises have different meanings in education and can be classified into two categories in one of the following categories: (a) the domain of cognition, including: theology, anthropology; And ontology. B) Areas of practice, including: Increasing faith and encouragement.

    Keywords: Semantics, Companionship, promise, education
  • ali qazanfari Pages 125-145

    Acceptance and Commitment Therapy(ACT) is one of the new psychological therapies in the modern age. This approach recognizes the pain and suffering associated with human life and knows them as part of the experiences of human natural life. this type of therapy, by increasing the psychological flexibility for Man, seeks to change human communication with unpleasant and unwanted thoughts, feelings, and emotions through the application of six fundamental elements, namely acceptance, cognitive dissonance, contact with the present moment, grounding itself, committed action and values. The life-giving and heavenly Quranic educative teachings also contain rich and meaningful tips to build and quality human mental health. This comparative study aimed to find the many theoretical and conceptual similarities between this psychological approach and The educative teachings of the Qur'an. The results show that there is relationship between such concepts as patience and acceptance with the component of acceptance, rejection of evil, and evil temptations with cognitive anomaly, repentance and remembrance of blessings by contact with the present moment, self-knowledge of self-context and righteous practice. The comprehensiveness and extent of the Qur'anic guidance compared to the findings of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) can help to further explain and extend this approach and to provide a way to alleviate one's psychological problems and satisfaction in one's life. Based on Islamic educative teachings and ACT.

    Keywords: Quran, Narrations, Educative, Acceptance, Commitment ACT
  • MohahadJvad Tavakoli, Seyyed Ali Ghasemi Shahri Pages 143-159
  • fatamah aghdaei Pages 143-159

    Suicide is one of the problems of human societies today. Psychologists and sociologists have presented a lot of research on this subject. But in the religious approach, we can find solutions based on Islamic ideological principles. By examining this issue in verses and narratives, it can be admitted that the root of many suicides is in the problems of communication between man and God, himself and others. The Islamist religion has provided a set of doctrines for the correct communication and thus reducing the stresses and tensions of life. Therefore, attention to the teachings of the Quran and narratives has an effective role in providing solutions to reduce the rate of suicide. Therefore, the present study, with a Quranic-narrative approach and descriptive-analytical method, while expressing corrective strategies in the field of communication with God, faith in God's mercy and power, Trust, repentance, and resurrection. In the field of communication with him, he advises him to maintain confidence, to acquire life skills, to leave negative thoughts, vitality and positive thinking, and in the field of communication with others, the change of position in the temporal, spatial and cultural spheres, as well as the expansion And suggests strengthening family and social relationships.

    Keywords: Suicide, ReligiousTeachings, correction of relationships, God Man
  • Sayyed Reza Mosavi *, Abbasali Ali Mohammadi, Mahdi Afchangi Pages 161-179
  • Zahra Alimoradi*, Husein Hasemnejad, Jafar Golmohammadi, Reza Mahkam Pages 181-203

    One of the basic elements in the discussion of personality is to know the mechanisms of psychological defense and how to deal with them. The "psychological defense mechanism" refers to emotion-oriented measures that humans use to control stress, frustration, and hopeless to reduce psychological damage. This article is an interdisciplinary research that is descriptive-analytical with the aim of recognizing the psychological concept of "psychological defense mechanism" in Surah Yusuf (AS) and explaining educational strategies for these behaviors and providing Qur’anic strategies to achieve the correct approach to maladaptive behaviors has been written. The research question is "What strategies does the Qur'an in Surah Yusuf (AS) recommend for educating the society in order to manage and correct the maladaptive behaviors that can be analyzed with the concept of psychological defense?" The present article, by asking the psychological concept of "psychological defense mechanism" from the Qur'an, explains the Qur'an's view on the subject and presents Qur'anic strategies for achieving it. One of the results of this study is to explain the six mechanisms of "reasoning, projection, devaluation and rationalization, linkage and artificial contamination" and six educational strategies in Surah Yusuf (AS), which are two strategies of "interpretation of behavior and reassurance" The new approach includes "family support, desensitization, reminding and storytelling." The result is that, in the Qur'an, appropriate behavior in dealing with these people is presented in such a way that by increasing knowledge and will among the people of society, they can eliminate their inner humiliation and find their self-esteem.

    Keywords: Psychological training, defense mechanism, Rationalization, Anxiety, Projection
  • Seyedahmad Hashemialiabadi*, Mohammad Ghanbarii Pages 205-225
  • Marzieh Mohases Pages 227-240