فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 40 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • امیرمحسن عرفان* صفحات 7-32

    این پژوهه با روش توصیفی و تحلیلی در صدد بازنمود سنخ مواجهه رسول الله صلی الله علیه و آله با گسست های فعال اجتماعی است. هدف این نوشتار تلاش برای بهره گیری و کاربست برون داد مدیریت قدسی تعاملات اجتماعی در مدینه النبی است. بررسی های این مقاله مقدمه ای است برای پاسخ دادن به این پرسش که از چه الگویی برای تقابل با گسست های فعال اجتماعی بایستی بهره جست؟ نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که رسول الله صلی الله علیه و آله، بسته به ملاحظاتی چند با «تبدیل منطق تضادآفرین قبیله ای به تعامل»، «کم رنگ سازی تمایزطلبی ها و توازن بخشی به تضادهای اجتماعی» و «رویکرد فرصت محور به گسست های اجتماعی» درصدد حل و راکدسازی تضادهای اجتماعی بودند. بی گمان، این موارد، همه انواع موجود و صور محتمل در مدیریت اجتماعی آن حضرت در مواجهه با گسست های اجتماعی نیست؛ با مطالعه و تامل بیشتر در این موضوع، و با ملاحظات مختلف، می توان به داده های بیشتری دست یافت، یا فرض های قابل مطالعه زیادتری را در آن اندیشید.

    کلیدواژگان: رسول الله، گسست اجتماعی، مواجهه، قبیله، امت، سبک شناسی
  • مریم سلیمانی*، فرزانه فرخ فر، اکرم محمودی صفحات 33-66

    شمایل نگاری رسول خدا (ص) یکی از مهم ترین حوزه های هنر دینی است که در مکاتب نگارگری تاریخ میانه ایران کاربرد داشته است. این پژوهش قصد دارد ضمن شناسایی شاخص ترین شمایل نگاره های پیامبر در مکاتب نگارگری، به این پرسش پاسخ دهد: چه تحولات ریخت شناسانه ای در شمایل نگاری پیامبر(ص) در تاریخ میانه ایران به وقوع پیوسته است؟ روش تحقیق تحلیلی تطبیقی، شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای اسنادی و نمونه گیری این پژوهش را برترین شمایل های تاریخ میانه ایران که انتساب قطعی به دوره تاریخی مزبور و پیامبر اسلام داشته و کیفیت بصری و تنوع مضمونی مناسبی را دارا هستند، تشکیل می دهند. اغلب شمایل نگاره ها در ادوار نخستین تاریخ میانه، دارای اشتراکاتی همچون چهره های بدون نقاب، کاربرد هاله گرد دورسر، گزینه ی رنگی محدود، ساختار عمدتا ایستا و ساده و خلوص و بی پیرایگی عناصر بصری هستند؛ لیکن از عصر ایلخانی به بعد از سادگی شان کاسته شده و به ترفندهای بصری ممتازی همچون دقت در جزییات، چهره نقاب دار، هاله آتشین، گزینه رنگی متنوع، جامگان فاخر، کشیدی اندام، پرداخت دقیق و ساختار پویا و منحنی، در اعصار تیموری و صفوی دست یافته اند.

    کلیدواژگان: تاریخ میانه ایران، مکاتب نگارگری، شمایل نگاری، پیامبر اسلام
  • فرشته بوسعیدی، محمدعلی چلونگر*، اصغر منتظرالقائم صفحات 67-100

    مالیه نگاری در فرهنگ و تمدن اسلامی از سده اول مورد توجه مسلمانان واقع گردید. از شاخه های فرعی تاریخ نگاری مالی، خراج نگاری بود. با آغاز فتوح اسلامی یکی از مباحث مطرح در ارتباط با فتح سرزمین های جدید، پرداخت خراج به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد دولت اسلامی بود. درنتیجه ماموران مالی دستگاه خلافت به تنظیم گزارش های مالی و جمع آوری و جبایت خراج پرداختند. بدین سان خراج نگاری در تمدن اسلامی از سده اول شروع شد. با مطالعات انجام شده می توان سبک های متنوعی در دسته بندی کتب تاریخ خراج جستجو کرد، زیرا سمت نویسندگان، انگیزه ها و عوامل نگارش، روش نگارش، محتوا، نوع نگاه نویسندگان به مسایل اقتصادی و مالی متفاوت می باشد. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخ نگاری و فهارس و از طریق مطالعه کتابخانه ای به این پرسش اصلی پاسخ داده شده است: سبک های اصلی آثار تالیفی مسلمانان در باب خراج تا سال 650 هجری چه بوده است؟ فرضیه مقاله چنین است که اصلی ترین سبک های تالیفی در باب خراج؛ فقهی-سیاسی، فقهی-حدیثی و محلی-جغرافیایی بوده است.

    کلیدواژگان: مالیه نگاری، خراج، خراج نگاری، سبک، تمدن اسلامی
  • مصطفی عرب عامری، سمانه خلیلی فر، سید مصطفی حسینی* صفحات 101-118

    با گسترش و توسعه علم جغرافیا در جریان نهضت ترجمه، در قرن چهارم هجری شاهد ظهور عده ای از جغرافی نویسان هستیم که با پیروی از روش ابو زید بلخی (ح 235-322ق) به آثار خود رنگ و بوی مذهبی بخشیدند که این سبک و روش منجر به شکل گیری مکتب جغرافیایی بلخی شد. پژوهش حاضر در صدد است با بررسی آثار نمایندگان برجسته مکتب مذکور، به بررسی این مساله بپردازد که به رغم شباهت های موجود این آثار از چه جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که هر یک از نویسندگان این مکتب در استفاده از منابع، نظام تقسیم بندی اقالیم، کمیت و نحوه ترسیم نقشه و علایم، سبک نگارش، ارایه اطلاعات تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روش و رویکرد متفاوتی داشته اند.

    کلیدواژگان: مکتب بلخی، مسالک الممالک، صوره الارض، احسن التقاسیم
  • محمدحسن انصاری*، حمید اسدپور صفحات 119-142

    مهاجرت علمای شیعه از سرزمین  بحرین به ایران و نقش آنان در ترویج تشیع ایرانیان ازجمله موضوع هایی است که از دیرباز موردتوجه پژوهشگران بوده است. این پژوهش با طرح این پرسش که علمای بحرینی چه نقشی در تشیع مردم ایران داشته اند بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی، این موضوع را در محدوده ی زمانی یادشده بررسی کند. یافته پژوهش نشان می دهد که علمای بحرینی با حضور در ایران، از طریق رونق دادن به مدارس دینی، تدریس و تربیت شاگردان، تالیف کتاب و رساله در مبانی مذهبی، برپایی نماز جمعه و جماعات و دیگر کنش های فرهنگی و تبلیغی، نقش مهمی در گسترش تشیع در ایران، به ویژه در نواحی جنوبی داشته اند.

    کلیدواژگان: ایران، بحرین، علمای بحرین، تشیع، صفویه، قاجاریه
  • غلامحسین رحیمی* صفحات 143-168

    طبیعیات دوره اسلامی از مواریث گرانسنگی است که به لحاظ اعتبار و تاثیر در دوران شکوفایی تمدن اسلامی و احتمال بهره گیری از بخش هایی از آن در دوران معاصر، شایسته توجه بیشتر است. در این مقاله ضمن اشاره به طبیعیات و شاخه های مختلف آن در تمدن اسلامی، جایگاه و موقعیت آن در میان علوم دوره اسلامی مشخص می شود. این مقاله مدعی است که به علت هجوم علوم جدید به ایران، سیطره بلامنازع آن در نهادهای علمی، بی توجهی صاحب نظران معاصر به مواریث علمی قدیم، و ضعف درک ترابط علوم طبیعی قدیم و جدید، منجر به برداشت های غیر علمی، قضاوت های ناقص، و گاه داوری های ناروا از طبیعیات دوره اسلامی شده است. در این مقاله، برای درک دقیق تر و داوری بهتر از علوم طبیعی دوره اسلامی در عصر حاضر، انقسام تازه ای از طبیعیات پیشنهاد می شود

    کلیدواژگان: حکمت نظری، طبیعیات قدیم، علوم طبیعی جدید، میراث علمی، تمدن اسلامی
|
  • AmirMohsen Erfan* Pages 7-32

    This descriptive and analytical study seeks to represent the type of confrontation of the Holy Prophet (PBUH) with the active social classes. The purpose of this article is to try to exploit and apply the output of the sacred management of the social interactions in Medina. The investigations in this article are an introduction to answering the question of "what model should be used to deal with active social classes?" The results of study show that the Messenger of God (PBUH), depending on several considerations with turning tribal contradictory logic into interaction, diminishing differentiation and balancing social contradictions and adopting opportunity-oriented approach to social classes sought to resolve and stagnate the social contradictions. Of course, these are not all the existing types and possible forms in his management of social classes. By studying and pondering on this subject, and with different considerations, more data can be obtained, and more readable hypotheses can be thought of.

    Keywords: Muhammad (PBUH), Social Classes, Confrontation, Tribe, Ummah, Stylistics
  • Maryam Soleimani*, Farzaneh Farrokh Far, Akram Mahmoudi Pages 33-66

    Iconography of the Messenger of God (PBUH) is one of the most important fields of religious art that has been used in the miniature schools of medieval Iranian history. This study intends to identify the most prominent icons of the holy Prophet (PBUH) in miniature schools and answer the question of "What morphological changes have taken place in the iconography of the Prophet (PBUH) in the middle history of Iran?" This study implemented an analytical-comparative research method using the library resources and documents. This research has sampled the top icons of the medieval Iranian history that have a definite attribution to the mentioned historical period and the Prophet of Islam. They also enjoy appropriate visual quality and thematic diversity. Most icons in the early Middle Ages have visual commonalities such as displaying unveiled figures, using round halos around the head, implementing limited color options, using mostly static and simple structures, and displaying the purity and serenity. However, since the Ilkhanid era, the simplicity of the icons was reduced and they gained excellent visual tricks in the Timurid and Safavid eras. More attention was paid to the details, such as presenting masked faces, using fiery halos, implementing various color options, displaying luxurious clothes and elongated limbs, applying precise polishing and using dynamic and curved structures.

    Keywords: Middle History of Iran, Schools of Miniature, Iconography, Holy Prophet (PBUH)
  • Fereshteh Boosaidi, MohammadAli Chelongar*, Asghar Montazer Al Ghaem Pages 67-100

    Taxation in Islamic culture and civilization has been considered by the Muslims since the first century. One of the sub-branches of financial historiography was tribute writing. With the beginning of the Islamic conquests, one of the issues related to the conquest of new lands was the payment of tribute as one of the most important sources of income for the Islamic State. As a result, the financial agents of the Caliphate apparatus prepared financial reports and collected and paid tribute. Thus, tribute writing in Islamic civilization began in the first century. Studies can be used to search for different styles in the classification of tribute history books. In fact, the position of the writers, the motivations and factors of writing, the style of writing, the content, and the writerschr('39') views on the economic and financial issues were different. By implementing a descriptive-analytical research method and investigating historiographical sources, indexes, and library documents, the main question of the study has been answered: "What were the main styles of the works written by the Muslims regarding the issue of tribute until the year 650 (AH)?" It was hypothesized that the main writing styles about tribute have been jurisprudential-political, jurisprudential-traditional and local-geographical.

    Keywords: Taxation, Tribute, Tribute Writing, Style, Islamic Civilization
  • Mustafa Arab Ameri, Samaneh Khalilifar, Seyed Mustafa Hosseini* Pages 101-118

    With the spread and development of geography during the Translation Movement, in the fourth century (AH), we see the emergence of a number of geographers who followed the method of Abu Zayd Balkhi (235-322 AH). They added to their works a religious aspect which led to the formation of Balkhichr('39')s geographical school. The present study intends to examine the works of the prominent representatives of the mentioned school to examine the issue of how they differ from each other in spite of the existing similarities? Findings indicate that each of the authors of this school has had a different approach in using resources, climate classification system, quantity and manner of drawing maps and signs, writing style, as well as providing historical, economic, social and cultural information.

    Keywords: Balkhi School, Masalek al-Mamalik, Surah al-Arz, Ahsan al-Taqasim
  • MuhammadHassan Ansari*, Hamid Asad Pour Pages 119-142

    The migration of Shiite scholars from Bahrain to Iran and their role in promoting Iranian Shiism is one of the topics that has long been of interest to researchers. This study raises the question of "what role Bahraini scholars have played in the Shiism of the Iranian people?" This study uses a descriptive-analytical research method to examine the issue within the mentioned time frame. The findings show that Bahraini scholars played an important role in the spread of Shiism in Iran, especially in the southern regions by promoting religious schools, teaching and educating students, writing books and treatises on religious principles, holding Friday prayers and congregations and other cultural and propaganda activities.

    Keywords: Iran, Bahrain, Bahraini Scholars, Shiites, the Safavids, the Qajarids
  • GholamHossein Rahimi* Pages 143-168

    The natural sciences in the Islamic period are precious heritages that deserve more attention in terms of their validity and impact during the heyday of Islamic civilization and the possibility of using parts of them in the contemporary era. In this article, while referring to the natural sciences and their various branches in Islamic civilization, their positions and status among the sciences of the Islamic period is examined. This article claims that the invasion of new sciences in Iran, their undisputed dominance in scientific institutions, the inattention of contemporary scholars to the ancient scientific heritage, and the lack of understanding of the relationship between the old and new natural sciences, led to the unscientific perceptions and incomplete judgments. Sometimes incorrect judgments have been made on the natural sciences of the Islamic period. For a more accurate understanding and better judgment of the natural sciences of the Islamic period in the present era, a new division of the natural sciences is propose in this article.

    Keywords: Theoretical Wisdom, Old Natural Sciences, New Natural Sciences, Scientific Heritage, Islamic Civilization