فهرست مطالب

New Applied Studies in Management, Economics & Accounting - Volume:3 Issue: 3, 2021

Journal of New Applied Studies in Management, Economics & Accounting
Volume:3 Issue: 3, 2021

  • تاریخ انتشار: 1399/10/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میترا پورمحمدیان*، سجاد بحری صفحات 7-23

    هدف این پژوهش، بررسی تاثیرتمرکز در بازار محصول بر ارتباط بین کیفیت هیات مدیرهو مدیریت سود در بین شرکت- های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای دستیابی به این هدف، در محاسبه مدیریت سود از مدل تعدیل یافته جونز و برای محاسبه کیفیت هیات مدیره از جمع 8 سازوکار استفاده گردید؛ همچنین برای محاسبه تمرکز در بازار محصول از شاخصهای لرنر تعدیل یافته و هیرفندال - هیرشمن استفاده شد. نمونهآماری شامل 82 شرکت طی دوره زمانی 1388 تا 1397 میباشد. آزمون فرضیات با استفاده از رگرسیون خطی و با نرم افزار ایویوز اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت هیات مدیره و مدیریت سود ارتباط معنادار و مستقیم وجود دارد، درحالیکه تمرکز در بازار محصول، ارتباط بین کیفیت هیات مدیره و مدیریت سود را تعدیل نمیکند.

    کلیدواژگان: تمرکز در بازار محصول، حاکمیت شرکتی، کیفیت هیات مدیره، مدیریت سود
  • سمانه فتح علیان*، علی نبوی چاشمی، ابراهیم چیرانی صفحات 24-36

    قیمت گذاری مناسب سهام عرضه عمومی اولیه شرکتهایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه میشوند، هم برای صاحبان شرکت و هم برای سرمایه گذاران بسیار حیاتی است. اما قیمتگذاری این سهام تحت تاثیر عوامل کمی و کیفی بسیاری میباشد. سیستمهای هوشمند غیرخطی همچون شبکه های عصبی و الگوریتم ژنتیک، ابزار مناسبی جهت پیش بینی دقیق قیمت سهام عرضه اولیه است. لذا هدف از انجام این پژوهش پیش بینی قیمت سهام عرضه اولیه با استفاده از شبکه عصبی مبتنی برالگوریتم ژنتیک و مقایسه قیمت پیشنهادی مدل با Op میباشد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار هستند که در بازه زمانی 1388 تا 1396 وارد بورس اوراق بهادار تهران شدند و 421 شرکت میباشند. نمونه آماری با توجه به فیلترهای ذکر شده، به 144 شرکت تقلیل یافت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شبکه عصبی پیشرو و الگوریتم ژنتیک بهره گرفته شده است. نتایج نشان داد: مدل پیش بینی شده پژوهش جهت قیمت- گذاری سهام عرضه اولیه، مدل مطلوب و بهینهای است. همچنین مقایسه قیمت پیشنهادی مدل با op نیز نشان داد: قیمت پیش بینی شده مدل در عین نزدیکی به op ،ضمن افزایش نسبی قیمت میتواند انتظارات سرمایهگذاران و صاحبان شرکتها در قیمتگذاری مناسب سهام عرضه اولیه را برآورده نماید.

    کلیدواژگان: قیمت گذاری، سهام عرضه اولیه، op، شبکه عصبی، الگوریتم ژنتیک
  • سودابه رفیعی، زهره آقامحمدی*، سمیه مدبر صفحات 37-50

    هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل موثر بر جذب سپرده های مدتدار بانک تجارت با استفاده از داده های استانی از طریق عوامل درون و برون سازمانی بر مبنای رهیافت تئوری تقاضای فریدمن است. روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نوع داده، کمی است. جهت تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرهای پژوهش از نرم افزارهای Excel و 9 Eviews استفاده گردید. رابطه بین عوامل مورد نظر با جذب سپرده مدتدار بانک تجارت بررسی شد که خالصه نتایج نشاندهنده این بود که بین تعداد شعب بانک تجارت در استانها، درآمد سرانه استانها، بانکداری الکترونیک، تورم و میزان تسهیلات اعطایی توسط بانک تجارت و جذب سپرده های مدتدار این بانک، در حالت کلی رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: جذب منابع، دستگاه خودپرداز، سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، شاخص قیمت
  • عمر محمودی*، مژده اختر، ناصح روخنده، زانیار امینیان، محمد قادری، سیران اوکی صفحات 51-64

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ارزشهای سازمانی و تعهد سازمانی با مدیریت دانش کارکنان در شهرداری مریوان است. از طریق سرشماری 195 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. برای جمعآوری مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانه ای و برای گردآوری داده های پژوهش از روش میدانی با استفاده از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان به طریق محتوایی و پایایی آنها از طرق آزمون آماری کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS و روش آماری رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ارزشهای سازمانی رابطه معنی داری با متغیر مدیریت دانش دارد ولی متغیر تعهد سازمانی دارای رابطه معنی داری با متغیر مدیریت دانش نیست. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای ارزشهای انسانی و اخلاقی، ارزشهای روابط انسانی و مشترک، ارزشهای معطوف به کیفیت مشتریان، ارزشهای اجتماعی برون سازمانی و ارزشهای حمایتی اقتصادی، هیچکدام رابطه معنی داری با متغیر مدیریت دانش ندارند. به عالوه تعهد عاطفی رابطه معنی داری با متغیر مدیریت دانش دارد و متغیرهای تعهد مستمر و هنجاری دارای رابطه معنی داری با متغیر مدیریت دانش نبودند. در انتها مشخص شد که تعهد عاطفی و مستمر رابطه معنی داری با متغیر ارزشهای سازمانی دارند ولی متغیر تهد هنجاری دارای رابطه معنی داری با متغیر ارزشهای سازمانی نیست

    کلیدواژگان: ارزشهای سازمانی، تعهد سازمانی، مدیریت دانش، شهرداری
  • احمدرضا بیاتی*، سعید منصوریان طبائی، محمدحسین مسعودی، مهدی اسماعیلی صفحات 84-98

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب بانک سپه استان فارس می باشد. برای دستیابی به اهداف تحقیق، میزان حمایت سازمانی ادراک شده و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان شعب مربوطه شناسایی و فرضیه هایی به منظور آزمون رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و شناسایی توان حمایت سازمانی ادراک شده در پیش بینی رفتار شهروندی کارکنان شعب بانک سپه استان فارس، بررسی شد. جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه های استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده که شامل 36 گویه است و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی که دارای 17 گویه است، استفاده گردید و در بین 233 نفر از کارکنان شعب بانک به عنوان نمونه های آماری توزیع شد. نتایج تحقیق نشان داد که شعب بانک سپه استان فارس از نظر حمایت از کارکنان خود از استاندارد موجود، بالاتر عمل کرده اند ولی به سطح مطلوب نرسیده اند. از طرفی میزان تمامی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی اعم از وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت شهروندی و احترام، پایی نتر از حد مطلوب است. در نهایت ادراک کارکنان شعب بانکهای سپه استان فارس از حمایت سازمانی در این بانکها، پیش بینی کننده مثبت و معنیدار ابعاد وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت شهروندی و احترام از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی می باشد.

    کلیدواژگان: حمایت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، ادراک کارکنان، بانک سپه فارس
  • علی پژویان*، مرجان رشید، محبوبه محمدی صفحات 99-113

    این پژوهش تاثیر مدیریت سود و استراتژی تجارت را بر ریسک ورشکستگی در شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می دهد. برای اندازه گیری مدیریت سود از مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی با استفاده از مدل جونز اصلاحی و برای اندازه گیری تاثیر استراتژی تجارت، از شاخصهای رهبری هزینه و استراتژی تمایز استفاده شد و برای اندازه گیری متغیر ریسک ورشکستگی به صورت کمی از روش آلتمن Z استفاده شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی همبستگی است و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و استخراج نتایج پژوهش از نرم افزار ایویوز استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها تعداد نمونه 780 مشاهده طی دوره پنج ساله از سال 1394-1398 انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد که مدیریت سود بر ریسک ورشکستگی تاثیرمعناداری دارد و این نوع رابطه از نوع مثبت و مستقیم میباشد. از طرفی نتایج نشان داد که استراتژی تمایز بر ریسک ورشکستگی تاثیر منفی و معناداری دارد و همچنین تاثیر استراتژی رهبری هزینه بر ریسک ورشکستگی نیز منفی و معنی دار است، بدین معنا که با افزایش استراتژی رهبری هزینه و استراتژی تمایز، ریسک ورشکستگی نیز کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: مدیریت سود، ریسک ورشکستگی، استراتژی تجاری