فهرست مطالب

باغ نظر - سال هفدهم شماره 92 (بهمن 1399)

نشریه باغ نظر
سال هفدهم شماره 92 (بهمن 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید امیر منصوری*، مرتضی همتی صفحات 5-18
    بیان مسئله

    در دهه های اخیر با گسترش علوم شهری، تفسیر شهر به یکی از مهم ترین چالش های پیش روی پژوهشگران بد ل شد ه است. پید ایش مفهوم «سازمان فضایی شهر» حاصل جستارهای فراوانی است که توسط متخصصان و پژوهشگران با هد ف تفسیر شهر نگاشته شد ه است. اگرچه این پژوهش ها به منظور بازشناخت مولفه های سازمان د هند ه به مفهوم شهر و روابط میان آنها صورت گرفته است، با مرور پیشینه این مفهوم به نظر می رسد در آرای پژوهشگران و صاحب نظران علوم شهری ابهامات جد ی معنایی وجود د ارد . این تعاریف، که با بیان ها، واژگان، معانی و صفات متفاوتی آورد ه شد ه اند ، می توانند موجب تکثر محتوایی این مفهوم در اد بیات شهرسازی ایران شوند . چنانکه وجود محتواهای متعد د یک مفهوم موجب می شود که متخصصان و صاحب نظران نتوانند بر موضوعی واحد مباحثه کنند و به نتیجه گیری د قیق برسند .

    هدف پژوهش

    این پژوهش در پی آن است که با نقد محتوایی و ساختاری تعاریف صورت گرفته، به تحلیل و آسیب شناسی آنان بپرد ازد و همچنین با آشکارسازی کاستی های موجود زمینه را برای تد قیق و گسترش معنایی آن فراهم کند .

    روش پژوهش

    داده های کتابخانه ای در این جستار با روش تحلیل محتوا بررسی و د سته بند ی می شود و از د و جنبه محتوایی و ساختاری مورد بحث قرار می گیرد .

    نتیجه گیری

    یافته های این پژوهش نشان می د هد محتوای تعاریف ارایه شد ه بیانگر تکثر این مفهوم در بخش تسمیه، صفات و منطق تعریف است به صورتی که تا کنون اسامی متعد د ، صفاتی متکثر و تعاریفی با منطق درونی متناقض از آن ارایه شد ه است. همچنین بررسی تعاریف نشان می د هد که گاه این مفهوم با مفاهیم مشابه اما متمایزی چون «ساختار شهر» در اد بیات شهری خلط شد ه است. علاوه بر آن تحلیل ساختاری تعاریف ارایه شد ه بیانگر آن است که تعاریف ارایه شد ه فاقد جامعیت برای شمول بر تمام صفات مفهوم و مانعیت برای تمایز از مفاهیم مشابه آن است که در مجموع نشان از اغتشاش معنایی این مفهوم در ذهن اند یشمند ان فارسی زبان د ارد .

    کلیدواژگان: سازمان فضایی شهر، ساختار شهر، سیستم شهری، شهر
  • سپیده پیمانفر* صفحات 19-28
    بیان مسئله

    اصالت اماکن میراث، علاوه بر کالبد ، با استمرار زند گی اجتماعی، فعالیت ها و کاربری های مختلف همراه است. «بیانیه منظر شهر تاریخی یونسکو» در سال 2011 خواستار ایجاد پیوند بین «حفاظت شهری» و «واقعیت عملی بازار» است. این مجموعه سوء تفاهم جدیدی ایجاد کرد ه است، زیرا موضوع اصالت میراث با تعاریفی روبه رو می شود که منشا آن در حوزه گرد شگری است و لزوما با درک عمیق اصطلاحات حفاظت منطبق نیست. اصالت از منظر «صنعت گرد شگری» منطبق بر ادراک گرد شگران است، بر روند پویای تغییر با توجه به خواسته های مصرف کنند ه د لالت د ارد و بیش از آنکه به نیازهای مرد م محلی و ابعاد اجتماعی اقد امات بیند یشد ، بر ابعاد اقتصاد ی متمرکز است، در حالی که «حفاظت» در تعریف اصالت اماکن میراث به د نبال تعریف اصالت واقعی، اجتناب از تکثیر، اضافه کرد ن، تغییرد اد ن و توجه به بستر اجتماعی و سنت زند گی است.

    هد ف پژوهش

    در این مقاله وجوه تعارض ناشی از حضور گردشگران، به عنوان ذی نفعان، در تعریف اصالت اماکن میراث بررسی و راه حل ارایه شد ه در پروژه مرمت خیابان المعز قاهره ارزیابی می شود .

    روش پژوهش

    این پژوهش با روش اسنادی و از منابع مختلف از جمله کتاب ها، مقالات، بیانیه ها و پروژه های تحقیقی بهره می برد .

    نتیجه گیری

    در نهایت رویکرد گرد شگری پاید ار با چهار سیاست «ظرفیت موجود »، «مقیاس کوچک»، «نظارت د ولت ها» و «مشارکت محلی» به عنوان راه حل پیشنهاد می شود و کاربست آن در پروژه مرمت خیابان المعز، به عنوان پروژه ای موفق در زمینه گرد شگری و اصول حفاظت، بررسی خواهد شد .

    کلیدواژگان: اصالت، اماکن میراث، حفاظت، خیابان المعز، گرد شگری
  • مهران رفیعی، سید محمدرضا خطیبی*، زهره داوودپور صفحات 29-50
    بیان مسئله

    پیراشهری، که گاهی به آن حاشیه شهری هم اطلاق می شود ، می تواند بر فرم شهری و چالش های برنامه ریزی فضایی قرن بیست و یکم غالب شود . در کشورهای صنعتی یا پساصنعتی، پیراشهر قلمرو تغییرات اقتصاد ی، اجتماعی و د گرگونی ساختار فضایی است، در حالی که در کشورهای به تازگی صنعتی شد ه و بیشتر کشورهای در حال توسعه، غالبا منطقه شهری پرهرج ومرجی است که سبب ساز پراکند گی و توسعه ناهماهنگ می شود . در هر د و مورد پیراشهر علاوه بر یک حاشیه بین شهری و حومه شهر می تواند یک منطقه گذار نیز در نظر گرفته شود و بیشتر به عنوان یک قلمرو عملکرد ی نقش ایفا کند . تعریف روشن و ساده ای برای این مناطق نمی توان یافت، اما ویژگی های عمومی ای برای این مناطق وجود د ارد که عموما با آنها شناسایی و تعریف می شوند . از طرفی بسیاری از چالش های جهانی از شیوه ای که شهرها رشد و یا تغییر می کنند نشیت می گیرد ، مخصوصا پید ایش ابرشهرها در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران که در حوزه شهری یا پسکرانه های پیراشهری آنها مشکلات کلان زیست محیطی و اجتماعی فراوان وجود د ارد .

    هد ف پژوهش

    از آنجا که این مناطق با استاند ارد های شهری تراکم جمعیتی پایین تری د ارند و وجود سکونتگاه های پراکند ه و وابستگی به وسایل نقلیه برای آمد وشد ، جوامع چند پاره و فقد ان نظارت فضایی را برای این مناطق در پی د اشته است. تبیین مفهوم پیراشهری و عوامل موثر بر ایجاد و توسعه این مناطق از اهد اف این تحقیق در نظر گرفته شد ه است.

    روش پژوهش

    در این تحقیق با رویکرد تحلیلی-توصیفی مروری کلی بر پد ید ه پیراشهرنشینی در مفهوم اروپایی و جهانی اش انجام شد ه است. همچنین با روش تحلیل محتوای مقوله ای به بررسی مضمون مطالعات د اخلی انجام شد ه در رابطه با پیراشهری پرد اخته شد ه است و در نهایت با معرفی یک چارچوب پنج بعد ی، که از یک مطالعه گسترد ه و یکپارچه جهانی درمورد پیراشهری اقتباس شد ه، به بررسی کلی مبانی نظری یا اد بیات موضوع پرد اخته می شود تا یک روایت کلی از چگونگی رخد اد پیراشهرنشینی در عصر حاضر با توجه به تمام ابعاد آن مورد بررسی و تببین قرار گیرد .

    نتیجه گیری

    ماحصل این بررسی نشان می د هد که نیروهای محرکه سیاسی، اجتماعی-اقتصاد ی و کالبد ی چگونه در این مناطق تاثیرگذار هستند و به عنوان نتیجه تحقیق، چارچوبی برای تشخیص تفاوت درجات تغییر در سیستم پیراشهری از منظر انواع پیوند ، مقیاس، توسعه، تحول، تاب آوری و حکمروایی فضایی و سیاسی ترسیم می شود .

    کلیدواژگان: پیراشهری، حومه شهرها، شهرنشینی پیرامونی، گسترش شهری، حاشیه شهری، روستا-شهر-منطقه
  • آرمیتا سعادتمند*، سید علی مجابی صفحات 51-62
    بیان مسئله

    قصص الانبیا، قصه های نقل شده از حوادث زندگی پیامبران است. برخی از نگارش های این کتاب مزین به تصویرسازی و نگارگری به منظور نمایان کردن هرچه بیشتر مفاهیم بیان شده در آن است. مشهورترین نسخه خطی قصص الانبیا نسخه خطی موزه توپکاپی است و یکی از شاخص ترین این قصص، که در کتاب مذکور نگارگری شده است، روایت شهادت حضرت زکریا (ع) است. نگارگر در این اثر سعی در تجسم مظلومیت زکریا در برابرکفرگویی ابلیس و حمایت الهی از او دارد.

    هدف پژوهش

    بررسی سامان بندی تجسمی براساس سه ویژگی عناصر بصری (خط، رنگ، بافت، فرم)، ترکیب بندی (مارپیچ طلایی، مربع شاخص، مستطیل طلایی و خطوط رهنمونگر) و نمادپردازی از سه منظر شخصیت، رویداد و گفت وگو در این نگاره است. برای دستیابی به این هدف ابتدا الگوی ارتباط بین پارامتر های تشکیل دهنده این سه ویژگی سامان بندی تبیین می شود.

    روش پژوهش

    پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    نتیجه گیری

    شخصیت ها در این نگاره به دو ساحت روایت کتاب و درخت، که پناه دهنده زکریا از هجوم ابلیسیان است، وفادار باقی می مانند. ترکیب بندی دوار، القای جایگاه درخت با به کارگرفتن ترکیب بندی مثلثی عناصر به نحوی که راس مثلث بر درخت تاکید داشته باشد، القای آرامش و ثبات با به کارگرفتن عناصر در مستطیل طلایی، قرینگی فرم های انسانی، استفاده از خطوط رهنمونگر عمودی برای جای گیری عناصر، استفاده از مستطیل های 2√ و 3√ برای چینش کتیبه و نگاره در کنار یکدیگر، تداعی بافتی آرام، کم تنوع و معناگرا بودن به واسطه نحوه به کارگیری عناصر بصری نقطه و خط و در نهایت چیدمان ساختار حلزونی پادساعتگرد و ساعتگرد عناصر از مهم ترین نکات قابل شناسایی در سامان بندی این اثر هستند. همچنین به کارگیری لاجوردی یکنواخت در پس زمینه، فضای اندوه و وهم، زرد درخشان در لباس ابلیس، تاکید بر شخصیت او و نارنجی در لباس نقال سبب چرخش رنگ ها در ترکیب بندی اثر بوده است. در مجموع، اثر با رنگ های تخت و درخشان و بدون سایه ترسیم شده است.

    کلیدواژگان: شهادت زکریا (ع)، قصص الانبیا، سامان بندی، نگارگری
  • محمد حسن پور* صفحات 63-74
    بیان مسئله

    کیفیت زیست و معنای زندگی همواره با حضور عناصر، اشیاء، چیزها، افراد و مفاهیم پیوند خورده است و غیاب به معنای نفی و سلب حضور، این معنا را قوام داده و از همین رو در فلسفه و هنر بسیار وارد شده است. مفهوم ابسنس به مثابه یک استراتژی هنری در بطن بسیاری از آثار هنری به ویژه در قرن حاضر تلقی می شود. در عکس ها، متونی که رد حضور چیزها را در گذشته عرضه می کنند، ابسنس کارکردی استنادی پیدا می کند. اما پرسش اساسی این است که چگونه در متون عکاسانه، از غیاب عناصر و چیزها، پی به وجود روایت های تاریخی نهفته در متن آن ها می بریم؟

    هدف پژوهش

    عکس ها به عنوان متونی همه جا حاضر چه در آلبوم های خصوصی یا نهادهای هنری یاخبری، و چه در فضاهای اجتماعی مجازی و مبتنی بر وب، غیبت های گوناگونی را که خاستگاه های متفاوتی دارند، ارایه می کنند و تحلیل تاریخی غیاب در این آثار، به فهم بهتر بستر اجتماع انسانی منجر می شود. فرضیه این است که عکس به عنوان یک متن تاریخی وقتی با روایت های پیرامون و بیرونی خود پیوند خورده و تحلیل شود، غیاب را به مثابه نفی حضور نیروهای سرخورده ای در متن اجتماعی ارایه می دهد که هریک، به صورت بالقوه قدرت مشارکت و تغییر در رفتارها و کنش های زندگی روزمره را دارند.

    روش پژوهش

    براساس تحلیل مبتنی بر تاریخ اجتماعی در متون عکاسانه خواهد بود، چرا که در این رویکرد، رفتارها، رخدادها و باورها در بافت زندگی روزانه، در روند تحقیق تاریخی دارای اهمیت است.

    نتیجه گیری

    ابسنس در قاب عکس، می تواند اشکالی متنوع از قدرت های پنهانی لایه های مختلف اجتماعی را عرضه دارد؛ نیز به جایگاه عناصر غایب در سطح عکس ها پرداخته و توضیح داده شده است که چگونه عکاسی از ابسنس به عنوان مفهومی پست مدرنیستی بهره می برد تا به واسطه غیاب عناصر تاریخی، محتوای متفاوت و قرایت دیگرگونی را از رخداد شکل دهد.

    کلیدواژگان: ابسنس در عکاسی، روایت تاریخی، تاریخ اجتماعی، غیاب و حضور، عکس های اجتماعی
  • روح الله شکوهی بیدهندی، فاطمه عزیز آبادی فراهانی*، محمدحسن طالبیان، محمدباقر قالیباف، سید رضا صالحی امیری صفحات 75-88
    بیان مسئله

    امروزه گردشگری، به عنوان یکی از مهم ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت های زیادی را در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلان شهرها به وجود آورده است. شهر تهران نیز با داشتن جاذبه های متعدد و متنوع گردشگری ظرفیت بالایی در این زمینه دارد که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده است. از این رو مسئله این مقاله شناخت فرصت ها و محدودیت ها و ارایه راهبردهای توسعه گردشگری شهر تهران است.

    هدف پژوهش

    مقاله حاضر در پی آن است که راهبردهایی برای توسعه گردشگری شهر تهران ارایه کند.

    روش پژوهش

    این پژوهش بر روش توصیفی-تحلیلی مبتنی است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای- اسنادی و مصاحبه انجام گرفته و در تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون و نیز مدل SWOT استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق متخصصان و صاحب نظران حوزه گردشگری شهر تهران و مدیران سازمان ها و نهادهای متولی گردشگری شهری تهران را شامل می شود. حجم نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا اشباع نظری تحقیق بوده و با 35 نفر از متخصصان و صاحب نظران مصاحبه شده است.

    نتیجه گیری

    تحلیل یافته های این تحقیق نشان می دهد که برای توسعه گردشگری شهری در تهران باید جوانب مختلفی مورد دقت و توجه قرار گیرد؛ مهم ترین راهبردها و پیشنهادهای ارایه شده در این مقاله به شرح ذیل است: تقویت عزم و اراده توسعه گردشگری در میان مردم و مسیولین، ملاحظه گردشگری با تفکر شبکه ای، تشکیل سیستم مدیریت یکپارچه مقصد، تقویت بازاریابی گردشگری و ارایه و ترویج تصویری مثبت از تهران، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر، ظرفیت رویدادسازی در شهر تهران، و برندسازی برای تهران در حوزه گردشگری.

    کلیدواژگان: مدیریت گردشگری شهری، گردشگری شهری، شهر تهران، مدل سوات
  • سمیه جلالی میلانی، احد نژاد ابراهیمی*، حامد بیتی، علی وند شعاری صفحات 89-102
    بیان مسئله

    در پژوهش های تاریخ معماری ایران، به غیر از خود بناها، منابعی تاریخی که بتوان با اتکاء بر آنها به انجام این پژوهش ها اقد ام کرد ، عموما محد ود ند . بنابراین ضرورت آشنایی و تسلط بر روش هایی که از طریق خوانش بناهای تاریخی، می توانند اطلاعات تاریخی مورد نیاز را در اختیار قرار د هند ، احساس می شود . در میان روش شناسی های شناخته شد ه ای که به منظور خوانش آثار تاریخی مورد استفاد ه پژوهشگران قرار می گیرند ، آیکونولوژی (شمایل شناسی) «اروین پانوفسکی» روشی است که به د نبال فهم معنای اثر در تقابل با فرم آن است. این روش که د ارای مراتبی سه گانه است، در ایران هرچند در پژوهش های تفسیری-تاریخی در حوزه هایی چون نگارگری، فرش و یا اشیای تاریخی مورد استفاد ه قرار گرفته، اما به ندرت در حوزه پژوهش های تاریخ معماری مورد توجه بود ه است.

    هدف پژوهش

    تحقیق حاضر در درجه اول به دنبال فهم آن است که آیا روش خوانش آیکونولوژیک پانوفسکی به طور کلی در پژوهش های تاریخ معماری کاربرد دارد ، و پس از اطمینان حاصل کرد ن از این موضوع در درجه بعد ی به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که در صورت کاربست این روش مشخصا در مطالعه نمای خانه های تاریخی ایران، قابلیت ها و محد ود یت های آن در این زمینه چیست.

    روش پژوهش

    پس از اطمینان یافتن از کارکرد عمومی روش شناسی آیکونولوژی در پژوهش های تاریخی معماری با تکیه بر روش مطالعه کتابخانه ای، با اتکاء بر روش پژوهش مورد ی، یک نمونه نما مربوط به خانه ای قاجاری-پهلوی در شهر تبریز، بر مبنای مراتب سه گانه آیکونولوژی پانوفسکی مورد خوانش قرار گرفته است.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان می د هد خوانش آیکونولوژیک پانوفسکی به طور کلی در حوزه تاریخ معماری کاربرد د اشته و همچنین در زمینه مطالعه نمای خانه در معماری تاریخی ایران قابل استفاد ه است، ضمن اینکه بهره گیری از آن در این حوزه، پژوهشگر را با برخی قابلیت ها و محد ود یت ها مواجه می کند .

    کلیدواژگان: خوانش، آیکونولوژی، روش اروین پانوفسکی، نما، خانه های تاریخی
  • زهره یادگاری* صفحات 103-112
    بیان مسئله

    میراث فرهنگی، ورای صورت بیرونی، حامل معنایی است که وجه درونی و ماهوی آن را شکل می دهد. از آنجا که در حفاظت آثار توجه به هر دو وجه معنایی و صوری آن ها ضرورت دارد، لازم است «حفاظت و انتقال معنا» در میراث فرهنگی با رویکردی مناسب مورد توجه قرار گیرد. طیف وسیعی از اشکال میراث فرهنگی ازجمله خلق هنری، کتابت، آداب و طریقت در حرف سنتی و بیان شفاهی علاوه بر اینکه تجلیات مختلف میراث را شکل می دهند، روش و محملی برای انتقال معنا نیز محسوب می شوند. در این میان، روش های غیرکالبدی، به واسطه نامحسوس بودن، کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و ابعاد مختلف آن ها به خوبی شناخته نشده است. درنتیجه، خطر فراموشی و نابودی این روش ها و بالطبع معانی منتقل شده از طریق آن ها نیز افزایش می یابد. یکی از این روش ها روش انتقال شفاهی است.

    هدف پژوهش

    مقاله حاضر در پی بازشناخت روش شفاهی در حفاظت آثار و زمینه سازی احیای آن در حفاظت میراث معنوی ایران است، با این فرض که انتقال شفاهی معانی در میراث معنوی برخلاف تصور موجود در بسیاری موارد به دلایلی فراتر از عدم امکان ثبت مکتوب صورت می گرفته است. بنابراین می توان گفت این مقاله به دنبال پاسخ این سوال است که چه قابلیت هایی سبب شده روش شفاهی به عنوان یکی از روش های انتقال و حفاظت معانی در جوامع سنتی به کار گرفته شود.

    روش پژوهش

    در این مقاله با مراجعه به متون مکتوب به بررسی برخی علل سلبی و ایجابی کاربرد روش شفاهی و سپس به تحلیل منطقی آن ها پرداخته می شود. علت انتخاب این روش تناسب آن با ماهیت معنا است.

    نتیجه گیری

    مقاله چنین نتیجه می گیرد که در روش شفاهی علاوه بر حفظ معنا از گزند نااهلان به استناد تعابیر و مفاهیمی که در متن مقاله به آن ها اشاره شده معنا به صورت زنده و پویا تداوم می یابد؛ و نتیجه دیگر حاصل از مقاله نیز این است که به دلیل اهمیت و به کارگیری قابلیت های درونی انسان در پذیرش و انتقال معنا برای احیای آن در حفاظت به معنای امروزی، تربیت انسان واجد اهلیت، به عنوان محمل معنا، ضروری است.

    کلیدواژگان: حفاظت، انتقال معنا، روش های شفاهی، اثر سنتی، میراث فرهنگی
|
  • Seyed Amir Mansouri *, Morteza Hemmati Pages 5-18
    Problem statement

    In recent decades, the growth of urban science has turned the interpretation of the city into a challenging issue for researchers. The emergence of the spatial organization of cities has been the result of extensive studies carried out by researchers for the interpretation of cities. Despite a lot of attempts for identifying the organizational components of the city and their relations, there is no consensus among researchers and experts on the definition of the spatial organization of cities in urban sciences and this term is still vague. The multiple definitions with different expressions, words and attributes have generated multiple meanings in the Iranian urban planning literature. Such multiplicity makes it impossible for experts and scholars to discuss a single subject and reach a precise conclusion.

    Research objective

    For this purpose, this research seeks to criticize the meanings and structure of the definitions, to present the pathology associated with the definitions and to identify their existing shortcomings. In so doing, this study serves as a springboard for future research on semantic expansion.

    Research method

    Data for this study were analyzed and categorized in terms of semantic and structure through content analysis.

    Conclusion

    The findings of this study indicate the multiplicity of this concept in terms of meanings and show the plurality of appellations, attributes. It also shows the definitions do not follow the maxims of logic and there is an internal contradiction in the definitions. Examination of the definitions also reveals that sometimes this term is interchangeably used with other different terms such as urban structure in urban literature. Besides, the analysis of the structures of the proposed definitions indicates that they are too incomprehensive to include all the attributes of the concept and they are too exclusive to differentiate it from similar concepts. This indicates the semantic ambiguity of this concept in the minds of Persian-speaking scholars.

    Keywords: Spatial Organization of Cities, Urban structure, urban system, City
  • Sepideh Paymanfar * Pages 19-28
    Problem statement

    The authenticity of heritage sites, in addition to the form component, is associated with the continuity of social life, various activities and functions. The UNESCO Recommendation on Historic Urban Landscape (HUL) in 2011 sought to establish a link between “urban conservation” and “practical market”. It has created a new misunderstanding because the heritage authenticity has encountered issues in the field of tourism that have not necessarily correspond to a deep understanding of the conservation terms. From the tourism industry perspective, authenticity depends on the tourist perception; changes according to consumer demands and economic rather than social dimensions, while from the conservation perspective, it depends on the actual sense of heritage authenticity, avoiding duplication, addition and changes, considering social context and living tradition.

    Research objective

    This paper examines the aspects of conflict caused by tourists as stakeholders in defining heritage authenticity and the presented solution is evaluated in the project of Al-Moez Street in Cairo.

    Research method

    This study deals with heritage authenticity through documentary research and used a variety of sources, including books, articles, statements and research projects.

    Conclusion

    Finally, a sustainable tourism approach with four policies: “carrying capacityˮ, “small-scaleˮ, “government supervisionˮ and “community participationˮ is proposed as a solution and then its use in the restoration project of Al-Moez Street, as a successful project in the field of tourism and conservation principles, has been examined. Research

    objective

    This paper examines the aspects of conflict caused by tourists as stakeholders in defining heritage authenticity, and the presented solution is evaluated in the project of Al-Moez Street in Cairo. Research

    method

    This study deals with the heritage authenticity through documentary research and used a variety of sources, including books, articles, statements, and research projects.

    Conclusion

    Finally, a sustainable tourism approach with four policies: “carrying capacityˮ, “small scaleˮ, “government supervisionˮ and “community participationˮ is proposed as a solution, and then its use in the restoration project of Al-Moez Street, as a successful project in the field of tourism and conservation principles, has been examined.

    Keywords: Authenticity, Heritage sites, Conservation, Al-Moez Street, Tourism
  • Mehran Rafiei Rafiei, Seyed Mohammad Reza Khatibi *, Zohreh Davoodpour Pages 29-50
    Problem statement

    Peri-Urbanization (sometimes referred to as the urban fringe) may be a dominant urban form and spatial planning challenges of the 21st century. In industrialized or post-industrial countries, Peri-Urban is the domain of economic, social and spatial change, while in newly industrialized and most developing countries, it is often a chaotic urban region that causes disharmony and incoherent development. In both cases, in addition to some intercity and suburban outskirts, Peri-Urban can be considered a transitional zone and play a greater role as a functional territory. Although a clear and simple definition cannot be found for these areas, there are common features wherever such areas are found. Many global challenges arise from the ways that cities grow and change, especially the emerging mega-cities in developing countries such as Iran, where massive social and environmental problems can be found in their peri-urban hinterlands.

    Research objective

    Because these areas have relatively low population density by urban standards, scattered settlements, high dependence on transport for commuting, fragmented communities and lack of spatial governance, Explaining the concept of Peri-urbanization and the factors affecting the creation and development of these areas the goals of this research.

    Research method

    In this research, with an analytical-descriptive approach, a general overview of the phenomenon of urbanization in the European and global concept was conducted. The content analysis method also examines the content of the internal studies conducted by concerning Peri-urbanization. Finally, by introducing a five-dimensional framework that has been adapted from a comprehensive and integrated global study on peri-urbanization to the general study of the theoretical foundations or literature of the subject was examined. To explain a general narrative of how the Peri-Urbanization settlement took place in the present era, considering all its dimensions.

    Conclusion

    The results of this study show how political, socio-economic and physical driving forces are influential in these areas and as a result of research, a framework for distinguishing the degrees of change in the Peri-Urbanization system from the perspective of different types of links, scales; Spatial development, transformation, resilience and governance will be outlined.

    Keywords: peri-urban, suburbs, Peripheral Urbanization, Urban Expansion, Urban fringe, Rural-Urban-Region
  • Armita Saadatmand *, Seyed Ali Mojabi Pages 51-62
    Problem statement

    “Qisas Al-Anbiya” is a set of stories derived from the events of the lives of the prophets. Some of the writings in this book are decorated with miniatures and figures to show the concepts expressed more clearly. The most famous manuscript of the “Qisas Al-Anbiya” is the manuscript available at Topkapi Palace Museum, and one of the most significant of these stories, illustrated in the book, is the account of the martyrdom of Prophet Zechariah. In this work of art, the painter tried to visualize Zechariahs’ being oppressed against Iblis’s blasphemy and shows the divine support of him.

    Research objective

    the purpose of the present study is to examine the visual arrangement based on three characteristics of visual elements (line, color, texture, and form), composition (golden spiral, index square, golden rectangle, and guidelines) and symbolism from three perspectives of personality, event, and dialogue in this miniature. To achieve this goal, first, the pattern of communication between the parameters of these three mentioned features of the arrangement are explained.

    Research method

    The present study was performed through descriptive-analytical method.

    Conclusion

    In this miniature, the characters remain faithful to the two fields of narration of the book and the tree which shelter Zechariah from the Iblis’s onslaught. Rotating composition, inducing the position of the tree by using the triangular composition of the elements in such a way that the top of the triangle emphasizes the tree, inducing the sense of peacefulness and stability by using the elements in the golden rectangle, symmetry of human forms, using vertical guidelines to replace the elements, the use of rectangles √ 2 and √ 3 to arrange the inscriptions and miniatures side by side, the association of peacefulness, low-diversity and semantic texture due to the use of visual elements of point and line and finally the arrangement of the spiral structure of the clockwise and counterclockwise elements are the most important points in the arrangement of this work of art. Besides, the use of monotonous azure in the background, the atmosphere of sadness and illusion, the bright yellow in the Iblis’s dress, the emphasis on his character and the use of orange color in the narrator’s dress have caused the colors to rotate in the composition of this work of art. In general, the work is painted with flat and bright colors, without shadows.

    Keywords: Zechariahs’ Martyrdom, Qisas Al-Anbiya, Arrangement, Miniature
  • Mohamad Hasanpur * Pages 63-74
    Problem Statement

    The quality and meaning of life are continuously attached to the presence of elements, objects, things, people and concepts; the absence means denying and depriving the presence, has strengthen this concept, hence has been frequently presented in philosophy and art fields. The concept of absence as an art strategy has been presented at the context of many artworks, especially in the present century. In photographic contexts due to introducing the previous presence of things, ‘absence’ finds a referral function. But the main question here is that, how in the photographic contexts, we might be able to find the existence of historical narratives behind them, through the absence of elements and things?

    Research objective

    Photographs as the ever-present contexts, whether on private albums or in art/ news studios, even on virtual social spaces, offer a variety of absences with different origins, and [therein] the historical analysis arising from it in these works would lead to a better understanding of the human social context. The research hypothesis here is that photograph as a historical context, when linked to and analyzed by the narratives surrounding it, would present the ‘absence’ as a means of denying the presence of suppressed forces in the social context, that potentially have the power to participate and alter the actions of every day’s life.

    Research Method

    was done based on the social history of the photographic contexts, as in this approach, behaviors, events and beliefs, besides being part of daily life context, are also important in the process of historical research.

    Conclusion

    Absence in the picture frame, is able to represent the latent power behind the different social classes; Moreover, the standpoint of elements related to absence within the historical context and its continuation at photograph scale will be discussed and explained the way that photography exploits the absence as a modern concept to represent a different content and various readings.

    Keywords: Absence in Photography, Historical Narrative, social history, Absence, Presence, Social Photographs
  • Rouhollah Shokouhi Bidhendi, Fatemeh Azizabadi Farahani *, Mohammad Hasan Talebian, Mohammad Bagher Ghalibaf, Reza Salehi Amiri Pages 75-88
    Problem statement

    Today, tourism is one of the most important industries contributing to sustainable development. This industry has created great cultural, social, and economic opportunities for metropolises. Abundant and diverse tourist attractions of Tehran have created a great capacity for this city in terms of tourism. However, this issue has been less investigated so far. Therefore, this study attempts to examine the opportunities and limitations of tourism development in Tehran. It also presents tourism development strategies for Tehran.

    Research objective

    This study seeks to provide strategies for the tourism development of Tehran.

    Research method

    This research is descriptive-analytical. Data for this bibliographical research were collected through relevant literature, documents, and interviews. Data were analyzed using content analysis based on the SWOT model. The subjects of the research were experts of tourism, managers, and experts of organizations and institutions in charge of urban tourism in Tehran. The sample was selected through purposive sampling. The sampling procedure was stopped when the theoretical saturation was achieved. A total of 35 experts were interviewed.

    Conclusion

    Findings of this study show that developing urban tourism in Tehran requires considering different aspects. The most important strategies and suggestions presented in this article are as follows: Strengthening the will power of people and authorities for tourism development, thinking of tourism as networks, forming an integrated destination management system, improving tourism marketing, presenting and promoting a positive image of Tehran, fostering the culture of tourist hospitability and retention, increasing event capacity, and branding Tehran in tourism.

    Keywords: City tourism management, Tehran, Tourism Development, urban tourism
  • Somayeh Jalali-Ye Milani, Ahad Nejad Ebrahimi *, Hamed Beyti, Ali Vandshoari Pages 89-102
    Problem statement

    In researches based on the history of Persian architecture, historic resources that a researcher can rely on for extracting needed information and conducting such studies - except historic buildings themselves- are generally limited. Thus, getting to know, acquiring complete knowledge, and being skilled in the methodologies that can help to extract historical information from historic buildings through reading them, seem necessary. Among the methodologies known and used by researchers for reading historic works of art, Iconology of Erwin Panofsky is the one that seeks the meaning of the work as opposed to its form. This method which has three strata, although in Iran, has been used in historical-interpretive studies in the fields of miniature painting, carpet, or historical objects, less has been used in studies in the field of Persian historic architecture.

    Research objective

    This research primarily seeks to understand if Panofsky’s iconology is generally applicable for the researches in the field of history of architecture as the research methodology; and secondly, investigates if the method is applicable specifically for studying facades of historic Persian houses, and evaluates the advantages and limitations of the method while being used in this specific field.

    Research method

    Having assured about the general applicability of iconology as a methodology for the history of architecture studies, through performing library research, we read a façade of a Qajar- Pahlavi house in Tabriz as a case study, according to three strata of the method.

    Conclusion

    The results indicate that applying Panofsky’s Iconology to the history of architecture studies as the research methodology is prevalent. They also show that it is applicable especially for studying facades of Persian historic houses; however, the researcher might confront some limitations along with the advantages of using this method.

    Keywords: Iconology, Reading, Erwin Panofsky’s method, Facade, Historic houses
  • Zohre Yadegari * Pages 103-112
    Problem statement

    Beyond the external form, cultural heritage, carries the meaning that forms its internal and essential aspect. In the protection of works, since, it is necessary to pay attention to both their semantic and formal aspects, it is necessary to pay attention to the “protection and transmission of meaning” in cultural heritage through an appropriate approach. A wide range of forms of cultural heritage, including the creation of art, writing, principles and approaches in the traditional profession and oral expression, in addition to forming various manifestations of heritage, are also a method and means of transmitting the meaning. Among these, due to their imperceptibility, non-physical methods, have received less attention and their various dimensions take little regard. Consequently, the risk of forgetting and destroying these methods and, of course, the meanings conveyed through them increases. One of these methods is the oral transmission method.

    Research objective

    The present article aims at recognizing the oral method in the protection of works and paving the way for its revival in the protection of Iran’s spiritual heritage, assuming that the oral transmission of meanings in the spiritual heritage, in many cases, has taken place for reasons beyond the impossibility of written recordings. Therefore, it can be said that this article seeks to answer the question of what capabilities have caused the oral method to be used as one of the methods of transmitting and preserving meanings in traditional societies.

    Research method

    Referring to written texts in this paper, some negative and positive reasons for the use of oral methods are analyzed and then their logical analysis is performed. The cause behind choosing this method is its relevance to the essence of meaning.

    Conclusion

    The paper concludes that, based on the interpretations and concepts mentioned in the text of the article, in the oral method, in addition to preserving the meaning from the damage of the incompetent, the meaning continues vividly and dynamically; another result of the paper is that, due to the importance and use of human inner capabilities in accepting and transmitting meaning to revive it in the protection in contemporary meaning, it is necessary to train qualified human beings as bearers of meaning.

    Keywords: Preservation, Meaning transmission, Oral methods, Traditional work, Cultural heritage