فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
سال شانزدهم شماره 1 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا باباپور، محمدرضا صرفی*، عنایت الله شریف پور صفحات 1-13

    نقد کهن‎الگویی، علم بررسی نشانه‎ها و نمادهایی از لایه‎های درونی خالقان آثار هنری است. نظریه کهن‎الگوهای کارل گوستاو یونگ، بر این مبنا است که شخصیت هر فرد، از لایه‎های درونی متعددی تشکیل شده که با ضمیر ناخودآگاه جمعی در ارتباط است. از جمله برجسته‎ترین این کهن‎الگوها می‎توان به آنیما و سایه اشاره کرد. هدف از این پژوهش بررسی اشعار پست مدرن با تکیه بر دو کهن الگوی سایه و آنیما است تا جایگاه این دو لایه درونی در اشعار شاعر و نمادهای مرتبط با این دو کهن‎الگو شناسایی شوند. نتایج نشان داد که شاعر با وجود تاکید بر اصول پست‎مدرنیسم، باز در چارچوب قالب‎های ضمیر ناخودآگاه جمعی قرار گرفته و مجبور به پیروی از ساختارهای نشانه‎گذاری‎شده کهن‎الگوهاست. در این میان کهن‎الگوی سایه، قدرت محکم‎تری در شخصیت شاعر دارد. او بر گره‎خوردگی سایه و تاریکی و بر ویژگی سکوت و یاریگری آنیما بیشتر از سایر جلوه‎ها پرداخته است. همچنین مشخص گردید که موسوی، نمادهای پنجره، جلاد، دایره، دراکولا، آسمان تار و قصاب را به نمادهای معمول سایه افزوده و برای آنیما نیز از نشانه‎های مرسوم معشوق، صبح، مادر، همسر، دریا، ابر و نور بهره برده است.

    کلیدواژگان: شعر پست مدرن، نقد کهن‎الگویی، ضمیر ناخودآگاه جمعی، کهن‎الگو، یونگ
  • سعید اکبری، ابراهیم رحیمی زنگنه*، غلامرضا سالمیان صفحات 14-24

    جایگاه تصوف در جوامع اسلامی، همچنان محل تردید و بدگمانی است و زبان این مکتب، همواره عامل بنیادین این مناقشه ها بوده. از سوی دیگر، این باور نیز وجود دارد که آنچه از زبان صوفیانه برآمده، با اندیشه راستین سنخیت ندارد. این پژوهش به روش توصیفی_تحلیلی با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی با تمرکز بر ماهیت «بیان» اندیشه و تحلیل آن در نظریه «اندیشه کلامی ویگوتسکی»، «درون نگری پیاژه» و «بازی زبانی ویتگنشتاین»، و سنجش آن در زبان صوفیانه، پاسخی است به مناقشه های موجود در خصوص ماهیت اندیشه صوفیانه. دستاورد آن نیز اثبات می کند تصوف، گفتمانی اندیشه محور است که البته گزاره های معرفتی و هستی شناختی آن، اثبات ناپذیر و غیر ارجاعی اند، دلیل آن نیز علاوه بر پیوند ناگسستنی این گزاره ها با عنصر عاطفه، این است که اندیشه صوفیانه تنها راه رهانیدن دین از  هرگونه خوانش تک ساحتی و تعریف راستین جایگاه انسان در نظام هستی و رابطه او با خالقیت پروردگار است.

    کلیدواژگان: اندیشه، تصوف، زبان، ویگوتسکی، پیاژه، ویتگنشتاین
  • فاطمه قاسمیان، پوران یوسفی پور*، آسیه زبیح نیا عمران صفحات 26-36

    شکرستان از آثار منثور آمیخته به نظم  محمد مومن عرشی اکبرآبادی)1091)  از شاعران و صوفیان قرن یازدهم هجری است. این اثر اندرزی و تعلیمی به تقلید از گلستان سعدی و  بهارستان جامی تالیف شده است. مومن عرشی در باب چهارم کتاب شکرستان تحت عنوان عاشقان شاهد مطلق به بررسی انواع عشق با ذکر حکایت می پردازد.  رابرت جی استرنبرگ (تولد 1949 م.) روان شناس شناخت گرای آمریکایی در سال 1978 میلادی نظریه ای درباره عشق  ارایه داد به این مضمون که عشق با آفرینش انسان و تداوم بقای او گره خورده است که انسان برای بالا بردن کیفیت زندگی خود نیاز به عشق و تجلی بارقه های تعالی بخش آن در وجود خود دارد. عشق پدیده ای انگیزه آفرین است که به هنگام برآمدن دشواری ها به مثابه سپری از آدمی در برابر مشکلات روزگار  پاسداری می کند. مقاله حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که کدام یک از اقسام عشق مورد تایید مومن عرشی است؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که عشق مد نظر مومن عرشی، عشق عرفانی، آرمانی و کمال آفرین است.

    کلیدواژگان: شکرستان، محمدمومن عرشی، عشق عرفانی، استرنبرگ، حکایت
  • بی بی رضیه شاه چراغی، جواد مهربان* صفحات 37-48

    مایه های نشاط معنوی در سلوک عارفانه عطار و عشق و درد و غم و شادی و فراق و وصال است . آثار این عارف شوریده دل تا بدان حد به این عطیه های آسمانی آمیخته است که درد و عشق را باید بن مایه و جوهره ی شعر او نامید . عارفان ، آغاز آفرینش را با تجلی الهی و ظهور عشق توام می دانند و عطار از درد و غمی سخن می گوید که تنها وقف دل آدمی است . محوریت اندیشه ی عطار بر عشق و درد و غم و اشک و خون است او عشق را در گرو سه حالت می داند یکی اشک دوم آتش سوم خون فرشتگان را دارای عشق می داند ؛ اما درد را مختص انسان دانسته است . نگرش خاص شیخ به عشق که مقوله اصلی و پایه ای عرفان است ، سبب گردیده که در بسیاری از موضوعات عرفانی با دیگران متفاوت باشد وی در به کارگیری اصطلاحات عرفانی نیز شیوه ی خاص خودش را دارد . اوکه با مداقه در مبانی سلوک این منازل را به روشنی توصیف نموده ، در سرودهای خویش بارها به خاستگاه سلوک معنوی پرداخته است . و نتیجه ی تجربیات روحی و معنوی خود را با بیانی رسا و شیوا در اختیار مشتاقان و عاشقان دردمند قرار داده است .

    کلیدواژگان: عشق، درد، غم، فراق، شادی
  • کیمیا تاج نیا*، مهدی اویسی کهخا، اسماعیل اسلامی صفحات 50-67

    نظریه سورریالیسم که توسط بینانگذار فرانسوی؛ آندره برتون و همراهانش مطرح شد؛ به خودی خود شکل نگرفت و زمینه ها و پیش گفتارهای بسیاری در شکل گیری اش نقش داشتند. از جمله آن زمینه ها می توان به زمینه های فلسفی، عقل گریزی، هنجارشکنی و کشف و شهود اشاره کرد و از میان پیش گفتارها می توان به نظریات سقراط، افلاطون، نظریات روانکاوانه فروید و یونگ، نظریه های داداییسم، رمانتیسم و به ویژه شعر صوفیان ایران کهن اشاره کرد. پیش گفتارهایی که سنایی، عطار و در پی آن ها مولانا در اشعارشان در پی عناصر صوفیانه و شعر صوفی مطرح کردند؛ بیش ترین قرابت گفتمانی را با نظریه و عناصر سورریال داشته است. بر این اساس، پژوهش حاضر ضرورت بررسی پیش گفتارهای سورریالیستی را در مثنوی های سیرالعباد الی المعاد، منطق الطیر دفتر سوم مثنوی معنوی با کمیت تقریبا یکسانی احساس کرده است. از این رو، برآن است تا با هدف توسعه ای، در راستای کشف عناصر سورریالیست در آثار مورد پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی بهره جوید. نتایج اولیه پژوهش حاکی از آن است که پیش گفتارهای عناصر سورریالیستی در مثنوی های مورد بررسی، به صورت آشکار و ضمنی نمایان شده است. طوری که سه شاعر عارف نامی به طور آشکار همان عناصر را در اشعارشان از لوازم و عناصر مهم عرفان مطرح کردند و گاهی با اشاره ها، استعاره ها و تشبیه های تمثیلی و نمادین عناصر عرفان را مطرح کردند که آن ها نیز در نظریه سورریالیسم مشترک بوده اند.

    کلیدواژگان: عناصر سوررئالیسم، تصوف، سیر العباد الی المعاد، منطق الطیر، دفتر سوم مثنوی معنوی
  • علی درویشی، رضا صادقی شهپر* صفحات 68-82

    لحن عبارت از نگرش و احساس گوینده و مهم ترین عامل فضاسازی و تاثیرگذاری بر مخاطب در شعر است و در شناخت و فهم هر متنی، شناختن زبان و لحن آن نقش مهمی دارد. زبان و لحن حماسی برآیند انتخاب کلمات، ترکیبات، صورخیال، صنایع بدیعی و انتخاب وزن متناسب با نوع حماسه است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر در ایجاد زبان و لحن حماسی در قصاید انوری است که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای انجام شده است. انوری با بهره گیری از موسیقی درونی و بیرونی، گزینش واژگان و ترکیبات حماسی، استفاده از آرایه های سازگار با حماسه مانند مبالغه، اغراق، تشبیه و اشارات متعدد به نام پهلوانان و شخصیت های حماسی و اساطیری ایرانی، به قصاید خویش لحن و زبانی حماسی بخشیده است. نتایج حاصل از بررسی ها نشان می دهد که شاعر ذهنی حماسی اندیش دارد و آن در صورخیال و واژگان و ترکیبات به کار رفته در قصایدش نمود یافته است و این نوع ذهنیت و زبان و تخیل با جامعه قرن پنجم و ششم و باورها و اندیشه های حاکم بر فرهنگ و ادب آن دوره در پیوند و البته متاثر از آن است.

    کلیدواژگان: انوری، قصیده، زبان، لحن، حماسه
|
  • Pages 1-13

    Archetypal critique is the science of examining the signs and symbols of the inner layers of art creators. Carl Gustav Jung's theory of archetypes is based on the fact that the personality of each individual is composed of several inner layers that are related to the collective subconscious. Among the most prominent of these archetypes are anime and shadows. The present research aims to study postmodern poems based on the two archetypes of shadow and anima to identify the place of these two inner layers in the poems of poet and the symbols related to these two archetypes. The obtained results indicated that the poet, despite emphasizing the principles of postmodernism, is placed again within the framework of the collective subconscious mind and is forced to follow the marked structures of archetypes. In the meantime, the shadow archetype has a stronger power in the poet’s personality. He has paid more attention to the entanglement of shadows and darkness and also the feature of silence and assistance of anima more than other features. It was also found that Mousavi added the symbols of window, executioner, circle, Dracula, sky and butcher to the usual symbols of shadows and for the anima, he used the common signs of lover, morning, mother, wife, sea, cloud and light.

    Keywords: Postmodern poetry, archetypal critique, collective subconscious, archetype, Jung
  • Pages 26-36

    Shaktistan is one of the poets and mystics of the eleventh century AH (1091). This teaching and teaching work is designed to mimic Golestan Saadi and Baharestan Jami. The fourth believer in the fourth chapter of the Book of Thanksgiving, entitled Absolute Witness Lovers, explores the types of love mentioned. Robert J. Sternberg (b. 1949) An American cognitive psychologist in 1978, presented a theory of love that holds that love is linked to the creation of a human being and the continuation of his survival to improve the quality of life. The very need for love and manifestation of its transcendent sparkles in itself exists. Love is a motivational phenomenon that protects people from the beams of time when difficulties arise. This article seeks to answer the question of which type of love is endorsed by the believer? The results of the study show that love is the believer's ideal, ideal love and perfectionist.

    Keywords: Shakiristan, Mohammedan Arashi, Love, Sternberg, Anecdote
  • Pages 50-67

    The Theory of Surrealism by the French Founder; Andre Burton and his entourage were raised; It did not take shape on its own, and many contexts and prefaces played a role in its formation. Among those fields, we can mention philosophical fields, irrationality, norm-breaking, and discovery and intuition. Among the foreword, we can mention the theories of Socrates, Plato, the psychoanalytic theories of Freud and Jung, the theories of Dadaism, Romanticism and especially the poetry of ancient Iranian Sufis. Forewords that Sanai, Attar and Rumi followed in their poems following Sufi elements and Sufi poetry; It has had the greatest discourse affinity with surreal theory and elements. Accordingly, the present study has felt the necessity of examining surrealist prefaces in the Masnavi of Sir al-Ebad al-Ma'ad, the Al-Tair region of the third book of the Masnavi Manavi with almost the same quantity. Therefore, it intends to use the descriptive-analytical method in order to develop surrealist elements in the researched works with the aim of development. Preliminary results of the research indicate that the prefaces of surrealist elements in the studied Masnavi are explicit and implicit. So that the three famous mystic poets explicitly mentioned the same elements in their poems as important accessories and elements of mysticism, and sometimes with allusions, metaphors and allegorical and symbolic metaphors, they introduced the elements of mysticism, which were also common in the theory of surrealism

    Keywords: Preface, Elements of Surrealism, Sufism, Journey to Worship, Al-Tair Region, Third Book of the Spiritual Masnavi
  • Pages 68-82

    Tone is the speaker's attitude and sense as well as the most substantial factor in both creating space and influencing the audience in poetry, and recognizing as well as realizing language and its tone. The epic language and tone are the result of lexicon selection, combinations, imagery, figures of speech, and the weight choice proper to the type of epic. This study aims to investigate the influential factors on making epic language and tone in Anvari poems, which has been conducted using descriptive analytical method and library-based method. Anvari devotes tone and language to his poems by applying internal and external music, lexicons selection and epic combinations, the use of congruous figures such as overstatement, exaggeration, simile and numerous allusions to the heroes’ names and Iranian epic and mythological characters. The results of studies indicate that the poet has an epicthinking mind and it is reflected in the imaginary words and phrases applied in his poems and this kind of mentality, language and imagination with the fifth and sixth century society and beliefs and thought of whom govern the culture and literature of that period are connected and, of course, impacted by it.

    Keywords: Anvari, ode, language, tone, epic