فهرست مطالب

مدیریت منابع در نیروی انتظامی - پیاپی 32 (زمستان 1399)

فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
پیاپی 32 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • لطفعلی بختیاری* صفحات 1-26
    زمینه و هدف

    در چند دهه گذشته آینده نگری به مثابه یکی از ابزارهای مهم سیاست گذاری به کار می رود و یکی از ابزارهای مهم برای رویارویی با موج های عدم قطعیت است. آینده نگری از اهمیت بالایی در تعالیم وحیانی اسلام و در متن قرآن و عترت و به ویژه دیدگاه حضرت علی (ع) که یک دوره مدیریت جامعه را تجربه کرده اند برخوردار است.

    روش شناسی:

     پژوهش حاضر با هدف تبیین آینده نگری از دیدگاه امام علی (ع) با روش کیفی و فن تحلیل مضمون انجام شد و با فیش برداری از کلیه فرمایشات امیرالمومنین (ع) از قبیل خطبه ها، نامه ها، حکمت ها و سایر احادیث نقل شده با واحد تحلیل مضمون، مضامین استخراج و داده ها جمع آوری شد.

    یافته ها:

     از تحلیل داده ها شاخص های اصلی اهمیت و ضرورت آینده نگری، عوامل موثر بر آینده نگری، فرآیند آینده نگری و نتایج و پیامدهای آینده نگری با شاخص های معین استخراج شد.

    نتیجه گیری:

     شاخص هایی مانند زیرکی، مشاوره، تفکر و اندیشه، اراده و تصمیم استوار، شناخت شرایط و وضعیت، هوشیاری، آزمون فرضیات، صبر و شکیبایی و خطرپذیری و تهور و بی باکی از اندیشه حضرت علی (ع) برای آینده نگری استخراج شد.

    کلیدواژگان: آینده نگری، پیش بینی، دوراندیشی، برنامه ریزی
  • فرزان اکبری خرم، مجید مختاریان پور* صفحات 27-50
    زمینه و هدف

    توسعه دانش مدیریت اسلامی از دریچه های مختلفی قابل حصول است که آنچه تاکنون بیشتر توسط محققان این حوزه دنبال شده مراجعه به متون دینی بوده است. اما یکی دیگر از روش های توسعه این دانش مستندسازی تجربیات مدیران اسلامی می باشد که می تواند به عنوان راهی موثر و سازنده در خلق راه حل های کارآمد بومی برای حل مسایل مدیریتی کشور منطبق با اصول اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

    روش شناسی:

     این تحقیق از نوع کیفی بوده و روش تحقیق به کار رفته در آن تحلیل مضمونی می باشد. گردآوری داده های تحقیق حاضر از طریق مصاحبه های نیمه ساخت یافته با مدیران اسلامی که با استفاده از روش های نمونه گیری بر مبنای اعتبار و نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده و تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کردند، صورت گرفته است.

    یافته ها

    حاصل تحلیل مضمونی 9 مصاحبه صورت گرفته، شکل گیری 186 کد توصیفی، 73 کد تفسیری (در دو سطح) و 6 مضمون فراگیر شامل «نگرش تربیت»، «اخلاق تربیت»، «راهبردهای تربیت»، «راهکارهای تربیت»، «ابعاد تربیت» و «اهداف تربیت» بوده است.

    نتیجه گیری

    با یک نگاه سیستمی، در الگوی پیشنهادی این تحقیق، اخلاق تربیت و نگرش در تربیت، «ورودی های سیستم تربیتی» را تشکیل می دهند؛ راهبردهای تربیت و راهکارهای تربیت نیز در «فرایند تربیت» بر ابعاد تربیت اثر می گذارند و در نهایت اهداف تربیت به عنوان «خروجی سیستم» حاصل می شوند.

    کلیدواژگان: تجربه، مدیران اسلامی، مستندسازی، تربیت، پرورش منابع انسانی
  • احمد بی آزار، مهدی مرتضوی*، کیوان شاه قلیان صفحات 51-84
    زمینه و هدف

    اخیرا تفکر بازی محور در حال گسترش به بسترهای غیر بازی شامل زمینه های سازمانی از جمله مدیریت منابع انسانی است، با توجه به افزایش کاربردهای آن، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازی وارسازی مدیریت منابع انسانی در سازمان های دولتی صورت گرفت.

    روش شناسی:

    این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است، هم چنین با رویکرد پژوهش آمیخته متوالی صورت گرفته است. در بخش کیفی برای شناسایی مولفه های مدل، مصاحبه هایی با 11 نفر از اعضای هییت علمی و مدیران ارشد منابع انسانی در سازمان های دولتی صورت گرفت که با روش تحلیل تم تجزیه وتحلیل شد، سپس مولفه های استخراج شده در پرسش نامه ای مبنای پژوهش کمی قرار گرفت. مشارکت کنندگان در بخش کمی، 360 نفر از کارکنان دستگاه های اجرایی دولت بودند که بر اساس حجم نمونه مناسب برای تحلیل عاملی تعیین و با روش خوشه ای تصادفی ساده انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از پرسش نامه با نرم افزار اسمارت پی. ال. اس انجام شد.

    یافته ها: 

    بر اساس نتایج کیفی، مدل بازی وارسازی منابع انسانی شامل سه مولفه مکانیک ها، دینامیک ها و احساسات است. بر اساس نتایج کمی، مولفه های بازی وارسازی بر اقدامات مدیریت منابع انسانی و رفتار کارکنان تاثیر معنی داری دارد. هم چنین نوع سازمان بر بازی وارسازی در مدیریت منابع انسانی تاثیر دارد.

     نتیجه گیری: 

    بر اساس نتایج پژوهش، بازی وارسازی درگیری و انگیزه افراد برای انجام وظایف را افزایش می دهد. بنابراین مولفه های بازی وارسازی باید مورد توجه مدیران سازمان ها قرار گیرد تا با بهره برداری مناسب از آن، در دست یابی به اهداف سازمانی موفق تر باشند. هم چنین سیستم بازی وارسازی، باید با ماهیت سازمان هم راستا باشد.

    کلیدواژگان: بازی وارسازی، مدیریت منابع انسانی، رفتار کارکنان، سازمان های دولتی
  • وجه الله قربانی زاده*، مسعود شریعتی، بهروز رضایی منش، عبدالحسین خسروپناه دزفولی صفحات 85-118
    زمینه و هدف

    حکم رانی در هر جامعه با نظام ارزش ها آن جامعه پیوندی ناگسستنی دارد. ارزش ها، هویت دولت را در عرصه عمل و خط مشی گذاری تعیین می بخشند، از این رو فهم ارزش های برای حکم رانان امری حساس و در عین حال پیچیده است. یکی از منابع مهم برای استخراج ارزش ها در جامعه ما، متون دینی و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت ایشان است. هدف ما در این جستار شناخت ارزش های اخلاقی حکم رانی در بخش عمومی از دیدگاه نهج البلاغه است.

    روش شناسی: 

    این پژوهش کیفی و از رویکرد حکمی-اجتهادی استفاده شده است. داده ها با کدگذاری از متن کتاب نهج البلاغه استخراج و در قالب جدول مضامین ارایه شده است و هم چنین برای اعتباریابی مضامین کشف شده از روش ژرف کاوی متن محور (مقابله و مقایسه مضامین با متون) بهره گرفته شده است.

    یافته ها:

     حکم رانان با شناخت ماهیت مشاغل و شاغلین حوزه عمومی می توانند با بهره گیری از آموزه ای اخلاقی علوی در بحث حکم رانی، به پیگیری اهداف حاکمیتی بپردازند و با معیار قرار دادن شاخص های نظیر عدالت گستری، کسب رضایت عمومی، گرایش مشفقانه به عموم مردم، اصلاح روابط عمومی و از بین بردن کینه های و عقده های اجتماعی؛ به تحقق رسالت آرمان شهر علوی مدد رسانند.

    نتایج

    نقش کارگزاران خدمات عمومی در سعادت و شقاوت یک تمدن بسیار مهم است و چنان چه این کارگزاران به درستی از بعد اخلاقی تربیت نشده باشند آثار و پیامدهای مخربی را به جامعه تحمیل می کنند. در این پژوهش اخلاق محور و هسته اصلی ساخت انسان اداری و سازمانی از نظر امام علی (ع) بیان شده است و نظام حکم رانی علوی اصالت را به ارزش های اخلاقی می دهد و ساختارها و فرایندها اداری تابع اخلاق می باشند تا فرهنگ بوروکراتیک و سازمانی تهی از معنا و ارزش های اصیل انسانی.

    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، حکمرانی اخلاقی، ارزش های عمومی
  • رحیم احمدی، روح الله کریمی خویگانی*، صادق رضایی صفحات 119-158
    زمینه و هدف

    یکی از عوامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، گسترش همه جانبه آموزش و تربیت صحیح و کارآمد نیروی انسانی است. هدف از پژوهش حاضر، احصاء و تبیین روش های آسیب زا در تربیت دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بوده که پژوهش گر ضمن معرفی مهم ترین روش های تربیتی، آسیب های هرکدام از آنها را احصاء کرده است.

    روش شناسی: 

    روش این پژوهش توصیفی، از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع مطالعه کیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان سال دوم با سابقه خدمت در یگان های مختلف در ناجا بوده که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی تعداد 17 نفر تا اشباع نظری با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته به سوالات پاسخ دادند.

    یافته ها: 

    بر اساس یافته های پژوهش آسیب های پنج روش تربیتی، تشویق، تنبیه، آمادگی جسمانی، اعطای مسئولیت و محبت در دو مقوله مشکلات رفتاری و مشکلات هیجانی با مولفه های گوناگون دسته بندی شده اند.

    نتیجه گیری: 

    بر اساس نتایج پژوهش روش های تربیتی موجود در دانشگاه آسیب هایی را به همراه دارد که احصاء و پرداختن به آنها می تواند در راستای تربیت بهینه دانشجویان مفید واقع شود.

    کلیدواژگان: تربیت، آسیب، روش های تربیتی، منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین
  • حسین بجانی*، داریوش رحمتی صفحات 159-190
    زمینه و هدف

    برنامه ریزی و اعمال سیاست های دقیق و کارآمد از سوی مدیریت منابع انسانی سازمان ها در راستای پاسخ گویی به نیازهای اساسی کارکنان در شرف بازنشستگان امری ضروری بود است. از این رو هدف اصلی این مقاله ارایه الگویی برای آماده سازی کارکنان در شرف بازنشستگی ناجا است.

    روش شناسی:

     پژوهش حاضر از نظر رویکرد پژوهشی، آمیخته است. هدف آن کاربردی و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی کلیه متون و پژوهش های مرتبط و در بخش کمی کلیه کارکنان با سابقه خدمت 25 سال به بالا هستند. بر اساس روش تحلیل عاملی تاییدی 400 نمونه آماری به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است که روایی آن با استفاده از شاخص کفایت نمونه گیری 925/0 و پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و تک نمونه ای و تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است.

    یافته ها:

     یافته های پژوهش نشان داد الگوی مستخرج شامل دو بعد فردی و سازمانی است. بعد فردی شامل مولفه های نگرانی (25/0) و امید (18/0) و بعد سازمانی شامل مولفه انتظارات (31/0) و نیازها (26/0) است. یافته ها نشان داد از نظر کارکنان بین وضع موجود و مطلوب فاصله وجود دارد.

    نتیجه گیری:

     با توجه به فلسفه و اهداف الگو، برای پیاده سازی آن باید راهبردهای لازم برای کاهش نگرانی ها و تحقق امیدها، انتظارات و نیازهای کارکنان در شرف بازنشستگی پیش بینی گردد که لازمه آن کاربست راهکارهای قانونی، آموزشی، ساختاری و فرهنگی می باشد تا از این طریق بتوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب را از بین برد.

    کلیدواژگان: طراحی الگو، کارکنان در شرف بازنشستگی، کارکنان بازنشسته، کارکنان ناجا
  • سلطنت روایی*، آرین قلی پور، طهمورث حسنقلی پور یاسوری، حسن قالیباف اصل صفحات 191-218
    زمینه و هدف

    با توجه به اهمیت سرمایه انسانی باید به ریسک های منابع انسانی اهتمام ویژه ای داشت. در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ریسک های منابع انسانی، در یکی از مراکزآموزش عالی کشور انجام شده است.

    روش شناسی:

     پژوهش از نظر هدف، اکتشافی -کاربردی است و در انجام آن از راهبرد پژوهشی کیفی داده بنیاد استفاده شده است.داده های مورد نیاز با استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی و گلوله برفی؛ از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با 15 نفر از مدیران ارشد ستادی و اجرایی (خبرگان منابع انسانی) گردآوری شده، برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار مکس کیودا نسخه 12 استفاده شده است.

    یافته ها:

     براساس یافته های پژوهش، سه دسته از ریسک های منابع انسانی با عنوان ریسک های اهداف، فرایندی و سرمایه انسانی شناسایی شد. عوامل فردی، سازمانی و محیطی به عنوان شرایط علی اثرگذار بر این ریسک ها، عوامل کارکردی و ساختاری به عنوان عوامل زمینه ای و ارزش های حاکم بر جامعه، ویژگی های سازمان و ویژگی های شغل به عنوان عوامل مداخله گر شناسایی شد. در نهایت ضمن ارایه راهبردهای مواجهه با هریک از ریسک های سه گانه، پیامدهای حاصل از به کارگیری راهبردهای مذکور نیز در قالب پیامدهای اجتماعی، پژوهشی و آموزشی احصاء شد.

    نتیجه گیری: 

    براساس نتایج حاصل از پژوهش، نیاز به توجه جدی به عوامل زمینه ای، علی، مداخله گر است و با اتخاذ راهبردهای مناسب، می توان شاهد ارتقای سطح عملکردی سازمان بود.

    کلیدواژگان: منابع انسانی، ریسک، مدل ریسک منابع انسانی، نظریه داده بنیاد
  • شمس الدین نیک منش*، اکبر رضا زاده، میثم عاقلی صفحات 219-254
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پیش بینی سازمانی برعملکرد سازمانی با نقش میانجی دوسوتوانی و نقش تعدیل گر پویایی محیطی صورت گرفت.

    روش شناسی:

     این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران پالایشگاه های زیر نظر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران است. با توجه به حجم نمونه موردنیاز برای مدل سازی معادلات ساختاری، تعداد 250 نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری در این پژوهش، پرسش نامه استاندارد است که حاوی 49 سوال است، روایی ابزار از طریق روایی سازه، روایی همگرا و واگرا مورد سنجش قرار گرفت. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 882/0 محاسبه و مورد تایید قرار گرفت.

    یافته ها و نتیجه گیری: 

    نتایج حاصل از نرم افزار PLS نشان داد که پیش بینی سازمانی از طریق دوسوتوانی نوآوری بر عملکرد شرکت رابطه معنی داری دارد. نوآوری بهره برداری و نوآوری اکتشافی بر عملکرد رابطه معنی دار و متوسطی دارند. هم چنین رابطه پایش محیطی بر عملکرد از طریق نقش میانجی نوآوری اکتشافی و نوآوری بهره برداری تایید شد. رابطه انتخاب راهبرد بر عملکرد از طریق نقش میانجی نوآوری اکتشافی و نوآوری بهره برداری نیز مورد تایید قرار گرفت، هم چنین نتایج نشان داد نوآوری اکتشافی بر رابطه یکپارچه سازی بر عملکرد نقش میانجی دارد، ولی رابطه یکپارچه سازی بر عملکرد از طریق نوآوری بهره برداری مورد تایید قرار نگرفت. هم چنین نتایج نشان داد که پویایی محیطی رابطه نوآوری اکتشافی و نوآوری بهره برداری را بر عملکرد تعدیل می کند.

    کلیدواژگان: پیش بینی سازمانی، عملکرد سازمانی، دوسوتوانی نوآوری، پویایی محیطی
  • حاجیه رجبی فرجاد*، مهدی طزری صفحات 255-284
    زمینه و هدف

    سازمان ها برای دست یابی به موفقیت و رقابت با دیگر سازمان ها نیازمند منابع انسانی متعهد، دارای انگیزه و کارآیی بالا هستند. بنابراین شناخت نیروی انسانی و عوامل موثر بر کارآیی آن ها برای به کارگیری هر چه مطلوب تر این سرمایه سازمانی یکی از دل مشغولی های مدیران سازمان ها بوده و می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی طردشدگی در محیط کار انجام شده است.

    روش شناسی: 

    پژوهش حاضر با هدف کاربردی، از نوع توصیفی و هم بستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسمی شرکت آب و فاضلاب استان تهران به تعداد 350 نفر است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 184 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بود. پرسش نامه های نویل (2009) برای طردشدگی محیط کاری، براون و تریوینو (2006) برای رهبری اخلاقی و پادساکف (1991) برای رفتارشهروندی سازمانی استفاده شد. روایی آن به صورت صوری و با نظر خبرگان و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ بررسی شد. داده های حاصل با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

    یافته ها: 

    رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی طردشدگی در محیط کار در شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاثیر و توانسته اند 39 درصد از تغییرات رفتار شهروندی را تبیین می کند. هم چنین، رهبری اخلاقی به میزان (79/0) درصد بر طردشدگی در محیط کار و (34/0) بر رفتار شهروندی تاثیر دارند. هم چنین، طردشدگی در محیط کار به میزان (80/0) درصد بر رهبری اخلاقی تاثیر بگذارد.

    نتیجه گیری:

     بنابراین می توان گفت که با اعمال رهبری اخلاقی در یک سازمان، علاوه بر بروز رفتار شهروندی در کارکنان، می توان از طردشدگی در محیط کار جلوگیری کرد.

    کلیدواژگان: طردشدگی در محیط کار، رهبری اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، شرکت آب و فاضلاب
|
  • Farzan Akbari Khorram, Majid Mokhtarianpour * Pages 27-50
    Background and Objective

    The development of Islamic management knowledge can be achieved through different windows and what has been followed by most of the researchers of this field as yet, is referring to religious texts. But another method of developing this knowledge is documentation of the experiences of Islamic manager. This method can be considered as an effective and fruitful way for creating effectual domestic solutions of managerial problems according to Islamic principles.

    Methodology

    This research is a qualitative research and its method is thematic analysis. Data gathering method of this research was semi-structured interviews with Islamic managers who were selected through reputational case sampling and snowball sampling methods and continued until theoretical saturation.

    Findings

    The output of thematic analysis of 9 interviews was 186 descriptive codes, 73 interpretive codes (in 2 levels) and 6 overarching themes including “education attitude”, ”education ethics”, ”education strategies”, ”education courses of actions”, ”education dimensions” and ”education goals”.

    Results

    From a systematic approach, in the proposed model of this research, education attitude and education ethics are the “inputs of the educational system”; education strategies and education courses of actions affect the education dimensions in the “process of education” and consequently the education goals are achieved as the “outputs of the educational system”.

    Keywords: Experience, Islamic Managers, Documentation, Education, Human Resource Education
  • Ahmad Biazar, Mahdy Mortazavi *, Keyvan Shahgholian Pages 51-84
    Objective

    The present study aimed to design a gamification model for human resource management in governmental organizations.

    Method

    This research is a descriptive survey in terms of practical purpose and in terms of data collection method. Also, the present study was analyzed using mixed (qualitative-quantitative) research method. In the first step, to identify the components of the game model of human resource management, interviews were conducted with 11 experts, including faculty members and senior human resource managers in government organizations, and interviews using the analytical theme analysis method, and a questionnaire. It was designed to be based on little research. The statistical population of the quantitative study included 360 employees of government executive bodies, which was determined by the appropriate sample size for factor analysis and were selected by simple random clustering method. The collection tools in this study included three questionnaires of input play, human resource management and employee behavior, the reliability of these questionnaires was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.917, 0.907, and 0.856. Smart Pivalas structural equation modeling software was used to analyze the collected data.

    Findings

    The findings suggest that the human resource game model includes three components: mechanics, dynamics, and emotion. The results showed that the components of playmaking (mechanics, dynamics and emotions) have a significant effect on human resource management and employee behavior.

    Keywords: Gamification, Human Resource Management, Employee Behavior, Governmental Organizations
  • Vajhollah Ghorbanizadeh *, Masoud Shariati, Behrouz Rezaeemanesh, Abdolhosein Khosropanahdezfuli Pages 85-118

    The system of governance in any society is inextricably linked with the system of values ​​of that society. Values ​​guide the government in the field of action and policy-making. Understanding the true values ​​is a sensitive and complex matter for decision makers and rulers. Values ​​are referring to authentic religious texts such as Nahj al-Balaghah. Imam Ali (AS) Nahj al-Balagheh explains the nature of his rule which is based on the prophetic ethics. The view of Nahj al-Balaghah This research is qualitative and the jurisprudential-ijtihad approach has been used. The data have been extracted from the text of Nahj al-Balagheh book. To validate the discovered themes, text-based in-depth method has been used.

    Findings

    Managers, by recognizing the nature of jobs and employees, can pursue governance goals with an ethical governance approach. And weigh the goals with evaluation criteria such as: promoting justice, gaining public satisfaction, sympathetic attitude towards the general public.

    Results

    The role of public service agents in the prosperity and misery of a civilization is very important and if these agents are not properly trained morally, they impose destructive effects and consequences on society. In this study, ethics and the core of administrative and organizational human construction According to Imam Ali (AS), the Alawite system of government gives originality to moral values ​​rather than bureaucratic and organizational culture.

    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj al-Balaghah, moral governance
  • Hossein Bejani *, Daryoosh Rahmati Pages 159-190
    Introduction

    implementing accurate and efficient policies by the human resources management of organizations in order to meet the basic needs of employees on the verge of retirement is essential. Therefore, the main purpose of this article is to provide a model for preparing employees on the eve of NAJA retirement.

    Methodology

    The present study is mixed in terms of research approach. In the qualitative part, the goal is applied and its method is content analysis, and in the quantitative part, the goal is applied and its method is descriptive-survey. The statistical population in a small part includes all NAJA employees who have served for 25 years or more. To determine the sample size in the quantitative part, 400 statistical samples were selected by random cluster sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire. Data analysis was performed using paired t-test and one-sample t-test, confirmatory factor analysis was performed using lisrel software.

    Findings

    The research findings showed that the pattern of preparation of employees on the verge of retirement includes both individual and organizational dimensions. The individual dimension includes the components of concern (0.25) and hope (0.18) and the organizational dimension including the component of expectations (0.31) and needs (0.26) explains the model.

    Conclusion

    According to the philosophy and goals of the model, to implement it, the necessary strategies to reduce concerns and fulfill the hopes, expectations and needs of employees on the verge of retirement should be provided, which requires the application of legal, educational, structural and cultural strategies.

    Keywords: Pattern design, retiring staff, retired staff, NAJA Staff
  • Saltanat Ravaee *, Arian Gholipour, Tahmores Hasangholi Pour Yasori, Hasan Ghalibaf Asl Pages 191-218
    Context and Purpose

    Due to the importance of human capital, special attention should be paid to human resource risks . In this regard ,the current study was conducted with the aim of designing the model of human resource risks in one of the higher education centers in the country 

    Methodology

    This research is an exploratory-practical study in terms of purpose and was performed using the qualitative data research method of Grounded Theory.The required data were collected using non-probabilistic and snowball sampling through semi-structured interviews with 15 From superior Staff and Executive Managers (Human Resources Experts) and Maxqda software version 12 was used to analyze the data.

    Findings

    Based on the research findings, three categories of human resource risks were identified as objectives, process and human capital risks. Individual, organizational and environmental factors were identified as causal conditions affecting these risks, functional and structural factors as background factors and values governing society, organizational characteristics and job characteristics as intervening factors. Finally, while presenting strategies for dealing with each of the three risks, the consequences of applying these strategies were also obtained in the form of social, research and educational consequences.

    Conclusion

    Based on the results of the research, the need to pay serious attention to the underlying factors, causal, intervening and by adopting appropriate strategies, can be seen to improve the performance of the organization.

    Keywords: Human Resources, Risk, Human Resource Risk model, grounded theory method
  • Shamseddin Nikmanesh *, Akbar Reza Zadeh, Meysam Agheli Pages 219-254

    The purpose of this study was to investigate the relationship  of organizational foresight on organizational performance with the mediating role of organisational ambidexterity andmoderating role of environmental dynamics. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the study is all refinery managers under the supervision of National Iranian Oil Products Distribution Company. According to the sample size required for structural equation modeling, 250 samples were selected by simple random method. The instrument of this study was a standard questionnaire containing 49 questions. The validity of the instrument was assessed through construct validity, convergent and divergent validity. The reliability of the instrument was calculated and confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.882. The results of PLS ​​software showed that organizational foresight through innovation ambiguity has significant relationship on firm performance. Operational innovation and exploratory innovation have a significant and moderate relationship  on performance. The relationship  of environmental monitoring on performance was also confirmed by the mediating role of exploratory and operational innovation. The relationship  of strategy choice on performance was mediated by exploratory innovation and operational innovation. The vector was not approved. The results also showed that environmental dynamics moderates the relationship  of exploratory and operational innovation on performance.

    Keywords: organizational foresight, organizational performance, organizational ambidexterity, environmental dynamics
  • Hajieh Rajabi Farjad *, Mahdi Tazari Pages 255-284

    The purpose of this study was to determine the effect of ethical leadership on organizational citizenship behavior with respect to the role of mediation of rejection in the workplace. The present study is an applied research, descriptive-survey and correlation type. The statistical population of the survey was 350 experts from all of the official water and waste-water Company in Tehran province. Sampling method was selected randomly and the sample size was 184 people based on Cochran formula. The main tool was data collection questionnaire. The Hitler Noel Questionnaire (2009) for Workplace Elimination, Brown and Associates (2005) for Ethical Leadership, and Podsacoff (1991) for Organizational Behavior have been used. Its validity was formally examined by experts and its reliability was checked by Cronbach's alpha. The data were obtained using Structural Equation Modeling and Lisserel software 54/8. Ethical leadership on organizational citizenship behavior with the mediating role of exclusion in the work environment in the water and wastewater company of Tehran province has been able to explain 39% of changes in citizenship behavior. Also, ethical leadership (0.24%) would have an impact on work rejection and rejection in the workplace (0.88%).

    Keywords: Workplace exclusion, Ethical leadership, Organizational Citizenship Behavior, Water, Wastewater Company