فهرست مطالب

نشریه مطالعات فرهنگی پلیس
پیاپی 2 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • الهام عرفنی ادب*، حسین محققی صفحات 1-157

    هدف از این پژوهش بررسی نگرش و علل گرایش جوانان به شبکه های ماهواره ای می باشد. از جمله عواملی که بر گرایش به ماهواره تاثیر گذار است می توان به متغیرهای دموگرافیکی (جنسیت، وضعیت تاهل، سن و تحصیلات)، آموزش و اطلاع رسانی، اوقات فراغت و کیفیت برنامه های ایرانی نام برد که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از پرسشنامه 23 سوالی محقق ساخته استفاده شد که در بین 100 نفر از جوانان 20 تا 30 ساله شهر همدان اجرا شد و نتایج نشان داد که متغیرهای دموگرافیکی بر میزان گرایش به ماهواره تاثیر ندارد و عوامل اوقات فراغت و کیفیت برنامه های ایرانی تا حد متوسط و آموزش و اطلاع رسانی تا حد کمی بر گرایش به ماهواره تاثیر دارد. همچنین دیگر نتایج نشان داد جوانان تا حد کمی با ایده توسعه بخشی ماهواره و برنامه های آن موافق هستند و تا حد متوسطی با محدودیت آن در جامعه مخالفت دارند. آنها نگرش مثبتی نسبت به ماهواره دارند و تا حد متوسطی نیز به دلیل مسایل اخلاقی˗ خانوادگی و اجتماعی نگرش منفی نسبت به ماهواره پیدا کرده اند.

    کلیدواژگان: گرایش به ماهواره، اوقات فراغت، کیفیت برنامه های ایرانی، آموزش و اطلاع رسانی
  • اسماعیل بلالی، ناهید بابایی* صفحات 21-49
    از جمله عوامل تاثیرگذار بر انسجام خانوادگی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، رضایت زناشویی و میزان دینداری است. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر انسجام خانوادگی در بین خانواده های شهر همدان بوده است. روش مطالعه حاضر کمی و پیمایشی و جامعه آماری کلیه خانوارهای شهرستان همدان بوده و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 379 محاسبه شده است. روش نمونه گیری، ترکیبی از روش های خوشه ای چند مرحله ای، تصادفی وتصادفی سیستماتیک است. داده ها نیز، با استفاده از ابزار پرسشنامه ی ساخت یافته و از طریق یکی از والدین گردآوری شد. در این بررسی برای پی بردن به اعتبار پرسشنامه از اعتبار صوری و برای اندازه گیری پایایی تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد به طوری که تمامی گویه ها از سازگاری درونی بالایی یعنی از آلفای 82/0 برخوردار بودند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که انسجام خانواده های همدانی در سطح متوسط می باشد. مشخص شد که با افزایش پایگاه اقتصادی- اجتماعی، مقدار رضایت زناشویی و انسجام خانوادگی خانواده های همدانی هم افزایش می-یابد. هم چنین، یافته ها حاکی از آن است که اکثر پاسخگویان در سطح دینداری متوسط به بالا می باشند.
    کلیدواژگان: انسجام، انسجام خانوادگی، همدان، دینداری، رضایت زناشویی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی
  • سکینه هادی پور*، شهرزاد زیوری صفحات 51-76

    معمولا حاشیه نشینان را کسانی می دانند که در شهرها زندگی می کنند، ولی به دلیل مجموعه عواملی نتوانسته اند جذب نظام اقتصادی- اجتماعی شهر شوند و به عنوان یک شهروند از امکانات و خدمات شهری بهره مند گردند. اگر چه امروزه حاشیه ها را جزیی از شهرها می دانیم که بافتی مشترک با شهرها پیدا کرده اند، ولی حاشیه ها اغلب دارای فرهنگ ناباروی هستند و همچنان به مناطق جرم خیز و مشکل زا تبدیل می شوند. مناطقی که به گفته جامعه شناسان، فرهنگ فقر و فقر منطقه ای، مشخصه اصلی آن است و جرم و جنایت، زاییده این فرهنگ است که نه تنها تهدیدی علیه امنیت اجتماعی مردم این منطقه به شمار می رود، بلکه امنیت اجتماعی ساکنان شهرها را نیز تهدید می کند.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، توسعه پایدار، امنیت اجتماعی، فرهنگ فقر، رفتارهای ضد اجتماعی
  • بابک معینی، وحید کفعمی* صفحات 77-104
    رانندگی تحت تاثیر مواد مخدر، به عنوان یک آسیب اجتماعی محسوب می شود که اثرات زیان آوری بر یک جامعه وارد می سازد. در این بین تیوری رفتار برنامه ریزی شده، یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزش پیشگیری از سوءمصرف مواد با بهره گیری از این تیوری بود. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی بود که بر روی 80 نفر از رانندگان اتوبوس پایانه حمل و نقل شهر همدان انجام شد. رانندگان اتوبوس بصورت تصادفی به گروه مداخله (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تقسیم شدند. پس از انجام ارزشیابی تشخیصی به منظور تعیین بهترین فاکتور پیش بینی کننده سوء مصرف مواد مخدر، اقدام به طراحی برنامه آموزشی و اجرای 3 جلسه آموزشی در مورد پیشگیری و مهارت های مقاومت در برابر سوء مصرف مواد گردید. پس از 2 ماه از مداخله آموزشی، داده ها با استفاده از پرسشنامه جهت سنجش سازه های تیوری رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری گردید. از نرم افزار آماری SPSS-16 و آزمون های آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. یافته ها نشان داد اختلاف معنی داری برای میانگین نمرات نگرش (001/0 P-value=،534/9 t=)، هنجارهای انتزاعی (001/0P-value=، 595/9 t=) و کنترل رفتاری درک شده (001/0 P-value=، 148/4-t=) در بین دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد از مداخله آموزشی وجود داشته است.
    کلیدواژگان: اعتیاد، تصادفات، رانندگان اتوبوس، مهارت های زندگی، مواد مخدر
  • حیدر بابایی*، محمد پورسینا صفحات 105-140
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر سبک زندگی (بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری) بر پیشگیری از جرایم در بین زندانیان و غیر زندانیان استان همدان می باشد. در این پژوهش، شاخص های در نظر گرفته شده برای سبک زندگی، شیوه زندگی مسکونی، تفریحی، معاشرتی و روانی است. روش مطالعه حاضر کمی و پیمایشی بوده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه ی ساخت یافته و از طریق دو گروه مجرم و غیر مجرم گردآوری شد. این پژوهش از دو جامعه آماری افراد زندانی و غیرزندانی تشکیل شده و با استفاده از فرمول مورگان و کریجی، حجم نمونه 310 محاسبه شده است. روش نمونه گیری طبقه ای است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که قاچاق مواد مخدر بیشترین میزان را در بین جرایم دیگر دارا است. باید عنوان داشت که تفاوت معناداری بین شیوه زندگی مسکونی و روانی افراد مجرم و غیر مجرم وجود ندارد. اما، بین شیوه زندگی تفریحی و شیوه زندگی معاشرتی افراد مجرم و غیر مجرم تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که اکثر افراد در همه گروه-های از آشفتگی روانی بالایی رنج می برند
    کلیدواژگان: سبک زندگی، پیشگیری، شیوه زندگی مسکونی، شیوه زندگی روانی، شیوه زندگی تفریحی
  • حمید اسعد نیا*، علی یاوری، اکبر طاهری صفحات 141-157
    در تحقیق حاضر به بررسی موانع و مشکلات اجرای حسابرسی عملیاتی و ارایه راهکارهای مطلوب در فرماندهی انتظامی استان همدان در تابستان 1392پرداخته شده است. حسابرسی عملکرد (عملیاتی) در سطح این نوشتار شامل یک فرایند سیستماتیک جهت ارزیابی عملیات واحدهای تحت کنترل مدیریت از لحاظ کفایت کنترل های مدیریتی و رعایت صرفه اقتصادی، کارایی و اثر بخشی برنامه ها در دستیابی به اهداف مشخص سازمان می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر در جهت کشف موانع و مشکلات اجرای حسابرسی عملکرد در حد مقدورات تحقیق ارایه راهکارهای مطلوب در فرماندهی انتظامی استان همدان است که حایز اهمیت فراوانی در زمینه مالی و عملیاتی استان است. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانه ای می باشد، در این تحقیق یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی مطرح که پس از جمع آوری داده ها در قالب پرسشنامه و فرضیات تحقیق با استفاده از نرم افزار spss مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان دهنده این بود که، عدم وجود تخصص و مهارت کافی در حسابرسان-عدم تدوین اصول و ضوابط مناسب قانونی -عدم تغییر نگرش قانونی دیوان محاسبات در نحوه برخورد با موارد تخلف، عدم کارایی و اثر بخشی- عدم تدوین استانداردهای مناسب با نوع فعالیت سازمانی- عدم صراحت و شفافیت قوانین و مقررات بعنوان برخی از موانع اجرای حسابرسی عملیاتی مورد تایید و شناسایی قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: حسابرسی عملیاتی، نگرش سازمانی، پاسخگویی مدیران، استانداردهای مناسب حرفه ای و قانونی، اصول و ضوابط حرفه ای
|
  • Elham Erfani Adab *, Hosein Mohagheghi Pages 1-157

    Satellite is one of the new communication technologies that territory covers a vast geographical areas are located. Several factors affect the viewpoint of the satellite. Among the factors to be of demographic variables such as gender, age, education, leisure, education And information of Iranian channels can be named. for study the researcher made questionnaire of 23 questions was used t Among the youths 100 at the age of 20 to 30 in Hamadan city. The results showed that demographic variables did not influence on tendency towards satellite. Leisure and quality of Iranian channels to moderate impact on tendency towards satellite. Education and information are influenced to a small extent on the tendency towards satellite. The results showed that Moderate limitations in society are opposed to satellite and have a positive viewpoint towards satellite. Moralist issues, family and community have a negative viewpoint towards satellite

    Keywords: viewpoint towards satellite, tendency towards satellite, Leisure, quality of Iranian channels, training, information
  • Esmaeil Balali, Nahid Babai * Pages 21-49
    Among the factors that influence family cohesion, economic-social, sexual satisfaction and level of religiosity .The aim of this study is exploring the status of family cohesion in Hamedan and its’ effective social factors. In this regard, questions, and hypotheses have been proposed which include: Economic-social and family cohesionis what relationship? What does religion impact on family cohesion? Also, the hypothesis that the expected economic - social cohesion through marital satisfaction with family relationships have positive as well, religiosity is negatively correlated with family cohesion, have been tested. The method was survey and data were gathered using a structured questionnaire which complemented by one of parents. The survey population was all householders of Hamedan city and a sample of 379 based on cluster sampling were selected using Cochran formula. He results show also that the majority of respondents have moderate up to high religiosity. Results show that family cohesion in Hamedan is at moderate level.. High social and economic status increases marital satisfaction and family cohesion, too.
    Keywords: Cohesion, Family Cohesion, Hamedan Sexual Satisfaction, Religiosity, socioeconomic status
  • Sakineh Hadipour *, Shahrzad Zivari Pages 51-76

    Often marginalized are those living in cities, but because they know that things have not been able to absorb the economic, social, and as a citizen of our city and municipal services benefit. Although the margins of the tissue component of the city know that cities have in common with non-fertile, but the margins are often a culture of crime continues to rise and become problematic. According to sociologists, poverty and poor areas where regional culture and its main characteristic is a crime born of this culture that not only people of this region is considered a threat to social security, social security, but also threatens urban residents.

    Keywords: Marginalization, Sustainable Development, social security, poverty culture, anti-social behavior
  • Babak Moeini, Vahid Kafami * Pages 77-104
    Driving under the influence of drugs is considered as a social pathology that makes adverse effects on a society. In this regard theory of planned behavior is one of the strategies in the prevention of substance abuse. This study aimed to investigate the impact of substance abuse prevention education program utilizing this theory. This quasi-experimental study was conducted on 80 bus drivers of transportation terminals in Hamadan. Bus drivers were randomly divided into two groups. After diagnostic evaluation to determine the best predictive factor for substance abuse, educational program on the prevention and skills to resist drug abuse for three sessions were designed and implemented. Data collection tool was a questionnaire consisted demographic information and the theory of planned behavior constructs. Effect of educational intervention on behavior was assessed two months after the last training session. SPSS-16 was employed for data analysis. Results showed that after educational intervention, the average rates of constructs of the theory of planned behavior (attitude, subjective norms, behavioral and intention) in intervention group significantly increased but the mentioned changes were not significant in the control group. The results showed that using the theory of planned behavior along with the training skills to resist drug abuse have significant impact on creating a psychiatric immunization and refusal drug abuse psychoactive substance abuse in drivers.
    Keywords: Addiction, bus drivers, Drug abuse, life skills, road accidents
  • Heidar Babai *, Mohammad Poursina Pages 105-140
    In this study, the indicators intended for lifestyle are residential, recreational, social, religious and psychological lifestyle. The method is quantitative survey, and data are collected using structured questionnaires through both criminal and non-criminal. The population of this study included prisoners and non-prisoners; the sample of which was 310, using Craig and Morgan formula. Sampling is stratified. The results showed that the drug has the highest rates among other crimes. It must be said that there is no significant difference between residential life style, and psychological lifestyles of offenders and non-offender. However, the differences between leisure lifestyle and sociable lifestyle of offenders and non-offenders were significant. Also, results showed that most of the people in both groups were suffering from high psychological distress.
    Keywords: Lifestyle, prevention, Residential Lifestyle, Mental Lifestyle, Lifestyle Resort
  • Hamid Asadniya *, Ali Yavari, Akbar Taheri Pages 141-157
    In this study, the obstacles of implementation and operational audits provide optimal solutions in Hamedan province police headquarters in the summer of 1392 will be discussed. Audit performance (throughput) in this paper includes a systematic process for evaluating the adequacy of management controls and compliance under the management control of the economy, efficiency and effectiveness of programs in achieving the organization's objectives. This study is a descriptive survey of library collection is theoretical. In this study, a main hypothesis and sub-hypothesis is then After collecting data in the form of questionnaires are analyzed using special software spss. lack of openness and transparency rules and regulations of corporate activity as some of the barriers to operational auditing and identification are approved.