فهرست مطالب

انتظار موعود - سال بیستم شماره 69 (تابستان 1399)

فصلنامه انتظار موعود
سال بیستم شماره 69 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن معلمی، الهام نصرت زادگان* صفحات 5-27
    «فطرت»، مبداء مشترک ارزش های انسانی در نوع بشر ومایه تعالی جامعه است. اما این که آیا فطریات نوع انسان بر زمینه سازی ظهور نیز موثراست یا نه؛ با تحلیل دیدگاه های استاد مطهری در قالب دو قیاس منطقی، قابل تبیین است. حاصل قیاس اول آن است که فطرت سالم در کنار اختیار، بشر را به سوی ویژگی های جامعه مهدوی هدایت می کند و براساس قیاس دوم، همین فطرت، به عنوان یکی از مصادیق «حق»، در منطق قرآن هنگام تضاد حق و باطل، همواره اصیل و غالب و باقی خواهد بود و این امر درآیات وسنت های الاهی نیز مشهود است. فطرت و احکام آن، گرچه گاه از مسیر درست منحرف شود؛ اما اصیل و ماندنی است و در زمینه سازی تحقق جامعه جهانی مهدوی نقش مثبتی خواهد داشت. مقاله حاضر به شکل کتابخانه ای گرد آوری و به روش توصیفی- تحلیلی بیان شده است.
    کلیدواژگان: جامعه، تکامل، تکامل اجتماعی، فطرت، جامعه مهدوی
  • قاسم ترخان* صفحات 29-51

    بی گمان یکی از کارکردهای «دعا برای سلامت امام زمان؟عج؟» را باید در نفعی که به دعاکننده می رسد، جست وجو کرد؛ اما آیا می توان آن را عاملی معنوی در دفع یا رفع بیماری آن حضرت دانست؟نوشتار حاضر، ضمن پذیرش نقش نخست دعا، از گذر اثبات امکان وقوع بیماری از راه قانون اسباب و مسببات و وجود مصلحت در بیماری و پرداختن به موانع بیماری، اعم از این که آن را «محال وقوعی» کند یا نه؛ در قالب  اصولی، مانند ویژگی ها و به طور خاص علم لدنی حداکثری و عصمت امام از منفرات و همچنین تضمین حفظ امام از سوی خداوند و عاملیت اسباب معنوی؛ «وجه مقدمی» دعا برای سلامتی امام زمان؟عج؟ را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که خداوند، حضرتش را برای نجات انسان ها حفظ می کند؛ اما تحقق این وعده الاهی بدون اسباب نیست. «دعای علی البدل»، به عنوان سببی معنوی از اسباب حفظ امام به شمار می آید.

    کلیدواژگان: دعا، دعا برای سلامتی، بیماری امام زمان(عج)، اسباب معنوی، سلامتی امام عصر(عج)
  • محمدرضا ضمیری، سید حسن بطحائی گلپایگانی، عبدالهادی رضایی تالارپشتی*، پرستو مصباحی جمشید صفحات 53-77

    «آینده اخلاقی جهان»، همواره مورد توجه مکاتب بشری و الاهی بوده است. اهمیت مسایل اخلاقی در آینده، به ویژه مطلق یا نسبی بودن آن ها، از لحاظ مداخله مستقیمی است که در تنظیم باور، گرایش و رفتارهای اخلاقی بشر در زمان حال دارد. هدف این پژوهش، واکاوی این مسئله است که کشش آینده برای اخلاق مطلق و نسبی به چه میزان است و جهان آینده، در کدام بستر وجودی و معرفتی، جهان اخلاقی خواهد بود. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و از طریق تبیین دو مولفه مهم «حتمی یا محتمل بودن آینده» و «تکامل بشر» به وضعیت اخلاقی جوامع در آینده پرداخته شده و نظریات آینده پژوهان مطرح شده و کارآیی یا تناقض آن ها با معیارهای دینی مورد سنجش قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی است از منظر دینی، آینده جهان، «آینده ای اخلاق محور» خواهد بود و این رویکرد، از طریق قطعیت پدیده ظهور و عملکرد جهان شمول ولی عصر؟عج؟ محقق می گردد. با در نظر گرفتن دو شاخصه مذکور، مواجهه اخلاقی بشر در آینده، با وعده نهایی دین برای برقراری حکومت واحد جهانی همسو خواهد شد.

    کلیدواژگان: اخلاق، آینده، حتمی یا محتمل، تکامل، عصر ظهور
  • روح الله شاکری زواردهی، مسلم کامیاب* صفحات 79-107

    واژه «قایم» یکی از پرکاربردترین واژگانی است که در روایات مهدوی منعکس شده که پس از ایمه یازده گانه، تنها مصداق آن بر امام عصر4 قابل تطبیق است؛ اما در دوران معاصر، جریان «احمد اسماعیل بصری» با استناد به نصوص روایی، با تفسیری خاص به دو قایم معتقد است: قایمی قبل از ظهور و قایمی پس از ظهور. احمد اسماعیل بصری - به زعم خود - به عنوان قایم قبل از ظهور، به دستور امام عصر4 خود را مجری اوامر امام می پندارد! نوشتار پیش رو که با روش توصیفی- تحلیلی به سامان رسیده است؛ ضمن پرداختن به استنادات آنان، عمدترین دلایل آن ها را با محوریت نام، ذریه و حیات امام  به نقد کشیده است. استناد به روایات ضعیف، تقطیع برخی روایات، تعارض دلایل آنان با اصول پذیرفته شده از جانب این فرقه، از جمله نقدهای «روشی» است. از منظر «محتوایی» می توان به عدم پردازش به روایات مشابه دیگر، تاویل گرایی و ذوق گرایی بی ضابطه در براشت از روایات، اشاره کرد.

    کلیدواژگان: تعدد قائم، احمد اسماعیل بصری، نام قائم، ذریه قائم، موت قائم
  • خدامراد سلیمیان*، رحیم کارگر صفحات 109-127

    با توجه به اهمیت «احادیث» در فهم دین، این مولفه در دوره های مختلف از صدر اسلام و پس از آن، همواره مورد سوء استفاده قرار گرفته است. این مقاله، ضمن بیان مفاهیم اصلی و تاثیرگذار، به نقش جریان های انحرافی موثر، بر پدیده «وضع» و «تحریف» روایات و نیز به جریان های زمان حضور معصومان؟عهم؟، مانند کیسانیه، ناووسیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه پرداخته است که برخی پس از مدتی از بین رفتند و برخی تاکنون وجود دارند. برخی افراد شاخص این گروه ها که مورد اعتماد جامعه اسلامی به شمار می رفتند؛ به طور عمده در دو گستره ابداع جریان های انحرافی و تقویت و گسترش آن ها، به جعل و تحریف برخی روایات دست زدند. البته با برخورد صریح ایمه اطهار؟عهم؟، از گسترش برخی این جریان های انحرافی و رشد بیش از پیش آن ها در میان شیعیان جلوگیری شد. این نوشتار که با روش توصیفی تحلیلی به سامان رسیده است؛ به معرفی و تبیین جریان های انحرافی در وضع و تحریف روایات مهدویت و ریشه شکل گیری انحراف آن ها پرداخته است.

    کلیدواژگان: جریان های انحرافی، وضع، تحریف، روایات مهدویت
  • زهیر دهقانی آرانی* صفحات 129-151

    بیش از 150 سال است که مستشرقان به تحقیق و پژوهش و اعلام دیدگاه در زمینه مهدویت و موضوعات مربوط پرداخته اند. این تحقیقات که با گذر زمان با فراز و فرود و ویژگی های خاص هر دوره همراه بوده است؛ تا زمان معاصر ادامه دارد. تحقیق پیش رو که با روش توصیفی- تحلیلی و بر پایه بررسی و تحلیل دیدگاه های بیش از 200 مستشرق دو سده اخیر در یک رساله دانشگاهی تنظیم شده؛ درصدد احصا و معرفی مهم ترین اشکالات و آسیب های تحقیقات مستشرقان در عرصه مهدویت پژوهی، به ویژه در دوره معاصر است. براساس نتایج این پژوهش، نگاه یکسویه یا مبتنی بر پیش فرض ها، پایه ریزی ناصحیح سامانه فکری، استفاده غیرصحیح از منابع اسلامی و شیعی، اتخاذ رویکردها و روش های نامناسب با موضوع و در نهایت، کلی نگری یا جزیی نگری ناهمگون و بدون لحاظ اولویت ها در عرصه های مختلف مبانی، منابع، رویکرد یا گزینش موضوعات؛ اصلی ترین نقایص و آسیب های مستشرقان فعال و صاحب دیدگاه در موضوع مهدویت شمرده شده است.

    کلیدواژگان: مستشرقان و مهدویت، مهدویت پژوهی غربیان، آسیب شناسی
  • صفحات 153-158
|
  • Hasan Moallemie, Elham Nosratzadegan * Pages 5-27
    “Nature” is the common origin of human values in human being and the source of society’s excellence. However, this issue, whether the instincts of human race also affect the ground for the appearance (of the Imam) or not, can be explained by analyzing the views of Master Motahhari in the form of two logical analogies. The result of first analogy is that a pure nature, alongside the free will, guides human to the features of Mahdavi society, and based on the second analogy, the same nature, as one of the examples of “truth”, will always be original and dominant at the time of conflict between the right and wrong in the logic of the Qur’an, and this issue is also evident in the divine verses and traditions. Nature and its rules, although sometimes deviate from the right path; are original and lasting and will play a positive role in paving the way to the realization of the Mahdavi global community. The present article is presented in the form of library collection and descriptive-analytic method.
    Keywords: Society, evolution, Social Evolution, nature, Mahdavi society
  • Ghasem Tarkhan * Pages 29-51

    Undoubtedly, one of the functions of “praying for the health of Imam of the Time (A.S)” should be sought in the benefit the supplicant is given; but, can it be considered as a spiritual factor in repelling or eliminating the disease of his majesty?
    The present paper, while accepting the first role of prayer, has explained the “sacred aspect” of the prayer for the health of Imam of the Time (A.S), through the path of proofing the possibility of disease occurrence through the law of causes, and the existence of common good in the disease, and addressing the obstacles of the disease, whether it makes it “impossible to happen” or not; in the essential form, such as features and in the particular, Imam’s maximum divinely-given knowledge and infallibility from the repulsive, as well as guaranteeing the protection of Imam by God and the agency of spiritual causes. We have come to this conclusion that God protects his holiness for the salvation of human beings; but the realization of this divinely promise requires some tools. The “alternate prayer” is considered as a spiritual reason for preserving the Imam.

    Keywords: Prayer, prayer for health, Imam of the Time’s disease, spiritual reason, Imam of the Time’s health
  • Mohamad Reza Zamiri, Seyyed Hasan Bat’Haei Golpayegani, Abdolhadi Rezaei Talarposhti *, Parastoo Mesbahi Jamishid Pages 53-77

    The “moral future of the world” has always been at the focus of human and divine schools. The importance of moral issues in the future, especially their absoluteness or relativity, is in terms of direct intervention they have on the regulation of the beliefs, attitudes, and moral behaviors of human beings in the present time. The purpose of this research is to investigate the extent to which the future is attracted towards the absolute and relative morality, and the future world, in which existential and epistemological context, will be a moral world. The method of this research is descriptive-analytic, and examines the moral status of future communities by explaining the two important components of “inevitability or possibility of the future” and “human evolution”. The views of futurologists have been proposed and their effectiveness or inconsistency with religious criteria has been assessed. The findings of the research indicate that from a religious perspective, the future of the world will be a “moral-centered future” and this approach will be realized through the certainty of phenomenon of appearance and the universal function of Imam of the Time (A.S). considering these two mentioned characteristics, the moral encounter of human in future will be in line with the final promise of the religion to establish a single global government.

    Keywords: moral. Future, certain or probable, evolution, the Age of Appearance
  • Rouhollah Shakeri Zavardehi, Moslem Kamyab * Pages 79-107

    The term “riser” is one of the most widely used words reflected in the Mahdavi narrations, the only comparable example of which, after the eleven Imams, is the Imam of the Age (A.S); however, in the contemporary era, “Ahmad Ismael Basri” movement, with reference to the texts of traditions, with a special interpretation, believes in two risers: a riser before the appearance, and a riser after the appearance. Ahmad Ismael Basri- in his opinion- as the riser before the appearance, by the order of Imam of the age (A.S) considers himself the executor of the Imam’s orders. The following paper, organized with a descriptive-analytic method, while addressing their citations, has criticized their main reasons with the focus on the name, descendants and life of the Imam (A.S).  Citing weak traditions, fragmenting some narrations, and their reasons in conflict with the accepted principles by this sect, are among the “methodical” criticisms. From the “content” point of view, we can point to the lack of processing other similar traditions, unbridled hermeneutics, and taste in the interpretation of the narrations.

    Keywords: the multiplicity of the riser, Ahmad Ismael Basri, the name of the riser, the riser’s descendants, the riser’s death
  • Khodamorad Salimiyan *, Rahim Kargar Pages 109-127

    Considering the importance of “traditions’ in understanding religion, this component has always been abused in various periods from the beginning of Islam and after that. This paper, while expressing the main and influential concepts, deals with the role of influential deviant movements in the “neologization” and “distortion” of traditions as well as the movements at the time of presence of the infallible Imams (A.S) such as Kaysanites, Navosiyeh, Zaidiyyah, Isma'ilism, Waqifite Shia, some of which have disappeared after a while and some still exists. Some prominent members of these groups who were trusted by the Islamic community have falsified and distorted some traditions broadly in the two areas of inventing deviant movements and strengthening and expanding them. Of course, with the explicit encounter of the Imams (A.S), the spread of some of the deviant movements and their further growth among the Shiites was prevented. This paper, organized with a descriptive-analytic method, deals with introducing and explaining the deviant movements in the neologization and distortion of Mahdavi traditions and the root of formation of their deviation.

    Keywords: deviant movements, neologization, Distortion, Mahdavi traditions
  • Zoheir Dehghani Aarani * Pages 129-151

    Orientalists have been researching and expressing their views on Mahdism and related issues for more than 150 years. These researches have continued to the present time which have been accompanied by ups and downs and specific features of each period over time. The following research- carried out with a descriptive-analytic method, on the basis of investigation and analysis of views of over 200 Orientalists in the last two centuries, organized in an academic dissertation, seeks to identify and introduce the most important drawbacks and harms of Orientalists’ researches in the field of Mahdism, especially in the contemporary period. Based on the results of this study, the main defects and harms of active and knowledgeable Orientalists on the subject of Mahdism are as follows: one-sided or presuppositional view, incorrect foundation of the intellectual system, incorrect use of Islamic and Shiite sources, adoption of inappropriate approaches and methods with the subject, and finally, heterogeneous generalization or partiality and without prioritization in different areas of principles, sources and approaches or selection of subjects.

    Keywords: Orientalists, Mahdism, Mahdavi Studies by Westerners, Pathology