فهرست مطالب

رشد آموزش زبان های خارجی - پیاپی 132 (زمستان 1399)

نشریه رشد آموزش زبان های خارجی
پیاپی 132 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/02
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سخن سردبیر
  • دکتر محمدرضا سهرابی صفحه 2
  • رشد حرفه ای معلم
  • مرتضی ملتی* صفحه 4

    بازخورد مدرس نسبت به نوشته‌های فراگیرندگان برای بهبود روند آموزش بسیار اهمیت دارد. این راهکار، هم برای مدرسان و هم برای فراگیرندگان فوایدی به همراه دارد. بازخورد، نقاط قوت و ضعف مدرسان در آموزش را آشکار می‌سازد و همچنین بر یادگیری تاثیر می‌گذارد. زیرا فرصتی برای فراگیرندگان فراهم می‌کند تا با اقدامات لازم برای بهبود وضعیت تحصیلی خود آشنا شوند. متاسفانه غالبا بازخورد مدرسان نسبت به نوشته‌های فراگیرندگان نادیده گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، ممکن است مدرسان به نظرات فراگیرندگان در مورد نوع و شیوه دریافت بازخورد توجهی نداشته باشند. بیشتر مدرسان مشکلات فراگیرندگان را در پاسخ‌دادن  به بازخوردهای آن‌ها نمی‌دانند و در مورد ترجیحات  فراگیرندگان در زمینه شکل و شیوه دریافت بازخورد، اطلاعات کافی ندارند. از این رو، مقاله حاضر پیشنهادهایی در مورد فرایند نوشتار و شیوه بازخورددهی موثر بر نوشتار ارایه می‌دهد.

    کلیدواژگان: بازخورد کتبی مدرس، مهارت نوشتن، آموزش زبان خارجی
  • مسعود عزیزی صفحه 11

    تجربه خواندن در زبان اول و دوم ممکن است بسیار از هم متفاوت باشد. غالبا همه ما از توانایی‌های خوبی در خواندن به زبان مادری برخوردار هستیم به‌گونه‌ای که هنگام خواندن از تمامی فرایندهای لازم به‌طور ناخودآگاه استفاده می‌کنیم. دانش پیشین خود را در مورد متن به کار می‌بریم، دست به پیش‌بینی متن می‌زنیم، پیش‌بینی‌های خود را با سرنخ‌های موجود در متن چک می‌کنیم، برداشت‌های فرا‌متنی می‌کنیم، در ذهن خود پرسش‌هایی در مورد متن مطرح می‌کنیم و به دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردیم، ایده‌های اصلی متن را شناسایی می‌کنیم، ساختار متن را در ذهن بازسازی می‌کنیم و بسیاری دیگر. اما اغلب چندان هم از انجام این کارها آگاه نیستیم چرا که بیشتر این مهارت‌ها در ما به‌صورت ناخودآگاه بوده و به شکل خودکار درآمده است. اما زمانی که شخصی شروع به یادگیری زبان دوم می‌کند و قصد دارد متنی را به آن زبان بخواند، از وجود این ابزار بی‌اطلاع است و مجبور است خیلی از این فرایندهای خودکار را دوباره به‌طور آگاهانه تمرین کند و بیاموزد. به همین دلیل است که زبان‌آموزان اکثرا بیش از حد طبیعی بر روی دانش خود از واژگان زبان دوم تکیه می‌کنند. اغلب سعی دارند تا با پیروی از مدل جزء به کل و با معنا کردن واژگان و کنار هم چیدن آن‌ها به معنای اجزای بزرگ‌تر برسند. متاسفانه در خیلی از موارد روش‌های موجود تدریس، این شیوه را در زبان‌آموزان تقویت می‌کند. بنابراین یکی از وظایف مهم آموزگار، آگاه‌ساختن زبان‌آموزان از وجود و طرز کار ابزارها و فرایندهایی است که برای خواندن در زبان دوم می‌توانند از آن‌ها بهره ببرد. در این مقاله به معرفی برخی از این ابزارها، شیوه کار، کاربرد و شیوه آموزش آن‌ها خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: مهارت خواندن، زبان دوم، دانش قبلی، راهکارهای خواندن
  • یادگیری دیجیتال
  • فاطمه نامی* صفحه 18

    ارزیابی فراگیری و دانش زبانی زبان‌آموزان همواره یکی از چالش‌های فراروی آموزگاران، استادان، و متولیان آموزش زبان در کشور بوده است. آزمون‌های پایان نیم‌سال و دوره، یکی از مهم‌ترین ارزیابی‌های زبانی در کلاس‌های زبان محسوب می‌شوند. همه‌گیری گسترده بیماری «کرونا» در ماه‌های اخیر، برگزاری چنین آزمون‌هایی را به‌صورت فیزیکی بسیار دشوار و گاه ناممکن کرده است. در چنین شرایطی، توجه‌ها به ظرفیت فضای وب برای آزمون‌سازی و برگزاری برخط (آنلاین) آزمون‌ها معطوف شده است. اما مشکل اصلی اینجاست که همه آموزگاران، به‌ویژه آن دسته که در مدرسه‌ها فعال هستند، به سیستم‌های پیشرفته مدیریت یادگیری با قابلیت آزمون‌سازی برخط دسترسی ندارند. بسیاری از مدرسه‌ها نیز توانایی مالی خریداری چنین فناوری‌هایی را ندارند. راهکار برطرف کردن این مشکل استفاده از آزمون‌سازهای برخط رایگان است. در این مقاله به معرفی یکی از پراستفاده‌ترین این آزمون‌سازها و کاربرد آن در ارزیابی برخط زبان‌آموزان خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: ارزیابی زبانی، آزمون ساز برخط، آموزگار، آموزش زبان، سیستم مدیریت یادگیری
  • گزارش، مصاحبه، رویداد
  • تغذیه آموزشی / مصاحبه با دکتر زری سعیدی طلب
    صفحه 22
|
  • Dara Tafazoli* Page 1

    This qualitative research reports the experience of a small group of Iranian English language teachers in using Shaad application during COVID-19 pandemic and highlights their suggestions for improving the quality of language teaching in this app. The participants were 12 English language teachers. Drawing on self-report data, it was observed that teachers considered different individual and contextual factors important in enhancing the productiveness of teaching with Shaad.

     

     

    Keywords: 19-COVID, teachers language English Iranian, application mobile Shaad, study qualitative:
  • Farzaneh Dehghan* Page 7

    Language learners’ differences, which manifest in many different ways, challenge teachers in dealing with all learners’ different needs, methods and preferenc es. In spite of the fact that a lot of controversies and criticisms exist in the literature regarding overemphasizing the role of these differences in the success or failure of certain language learners, it cannot be denied that that providing language learners with different ways for accessing and attending to input and demonstrating skills, abilities, and knowledge improves their engagement and learning and gives teachers a better understanding of their needs, points of strengths, and areas for growth. The present paper aims to explore different arguments which have been put forth about these differences and to offer practical tips and suggestions for dealing with them in a foreign language classroom.

    Keywords: classes heterogeneous, styles learning, intelligences multiple, differences i
  • Fatemeh Asadnia* Page 14

    Gone are the days when the students had only a pile of books to learn English. Technology is increasingly becoming our students’ anytime-anyplace friend on whom they rely for doing their daily activities. As English teachers, we are expected to track the technology footsteps in education for the purpose of bringing real life incidents to our classes while magnetizing the students to learn English. In this context, edutainment empowers teachers to make their classrooms as entertainment hubs for learning English. Digital storytelling and gamification are two tech trends of edutainment. In this article, English teachers explore how they can use edutainment in their classes.

    Keywords: cation, storytelling digital, e
  • Hadi Azimi*, Zahra Kobadi Kerman Page 20