فهرست مطالب
مجله انوار معرفت
سال نهم شماره 2 (پیاپی 19، پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/12/02
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 5
حقیقت وجود، اصل و صرف و محض وجود است که آمیخته به حدی یا نهایتی یا عدمی یا نقصی یا عمومی یا خصوصی یا صفتی غیر از وجود نیست؛ پس مطلق غیرمتناهی، بلکه فوق ما لایتناهی بما لایتناهی است و این عدم تناهی که سلب تحصیلی است، نه ایجاب عدولی - اطلاقی است که در مقابل آن، تقییدی نیست و از هر نوع تعین اسمی و وصفی و هر تقیید مفهومی و از معرفت و ادراک و از معنا و مفهوم و وضع و لفظ، «تعالی» دارد. صدرالمتالهین، ذات حق تعالی را حقیقت وجود میداند. با این وصف، بعض تعابیر ایشان با دیدگاه حکیمان و بعض آنها با دیدگاه عارفان سازگار است و ازاینرو، شارحان به چالش افتادهاند و فهم مقصود اصلی دشوار شده و در نتیجه نظرات متقابلی به بار آمده است. در این نوشتار، دیدگاه صدرالمتالهین در تعالی حقیقت وجود آشکارسازی شده است.
کلیدواژگان: حقیقت وجود، طبیعت وجود، وجود لا بشرط، وجود مطلق، صدرالمتالهین -
صفحه 19
ر این مقاله به بررسی مبانی تاویل در اندیشه عرفانی ملاصدرا میپردازیم. به عقیده نویسنده، در فضای «تفکر عرفانی»، مقوله «تاویل» نه تنها عنصر موثری برای فهم قرآن و متون روایی است، بلکه کلید فهم همه مناسبات حقیقی در عالم هستی به شمار میرود. از جمله چالشهایی که در فضای مخالفتها با تاویل عرفانی وجود دارد، مخالف خواندن تاویل با ظواهر دین است؛ درحالیکه آنچه در تاویل عرفانی به دست میآید، معانی باطنیای است که بدون حفظ ظواهر حجیت ندارد. بهرهگیری از روش تاویل در تفاسیر آفاقی و انفسی ملاصدرا، موید بسیار خوبی بر پذیرش روش تاویل عرفانی و غلبه این روش بر هرمنوتیک وی به شمار میرود. نویسنده در این تحقیق میکوشد تا به جستو جوی مبانی تاویل در تفکر عرفانی ملاصدرا بپردازد. به عقیده نویسنده، مبانی تاویل، در سه محور قابل طرح است: 1. مبانی وجودشناختی؛ 2. مبانی انسانشناختی؛ 3. مبانی معرفتشناختی. از مهمترین و اساسیترین این مبانی، ذو بطون دانستن انسان، قرآن و عالم هستی است. از مبانی دیگر، میتوان به استکمالپذیری نفس انسانی، سفرهای تاویلی و ایجاد حس تاویل در سالک، لزوم فهم مراد متکلم برای فهم کلام، و برخی مبانی دیگر که تفصیل آن خواهد آمد، اشاره کرد. روش نویسنده در این مقاله، آمیزهای از نقل و تحلیل عقلی - عرفانی است. هدف ما در این نوشته، نگاهی تفصیلی به مبانی اندیشه ملاصدرا در خصوص تاویل با رویکرد عرفانی است.
کلیدواژگان: تاویل، ظاهر، مفاتیح الغیب، ام الکتاب، ملاصدرا -
صفحه 33
عالمان و محققان دینی درباره شرح و تفسیر «تاویل قرآن» سخنان مختلفی بیان کرده و اصطلاحات متنوعی را پدید آوردهاند. در عرف عرفان و لسان اندیشمندان، بهطور رایج فهم و شرح آیات الهی به وسیله عارفان، «تاویل» نام گرفته است که با ذوق خاص و ارایه مفاهیم ویژه همراه است. بررسی تاویل قرآن نزد عرفا و اینکه چرا فهم خود را فهم تاویل میدانند، تابع تبیین مبانی معرفتی و هستیشناختی عرفانی است که آثار ابنعربی و پیروان او بهترین منبع این بررسی است. در دیدگاه ابنعربی، فهم و شناخت هر حقیقتی، از جمله فهم تاویل و حقیقت قرآن، تنها وقتی حاصل میشود که مبادی ادراک قلب حقیقی انسان از راه تصفیه باطن گشوده شود و محل دریافت تجلیات ذاتی و اسمایی گردد. این نوع اخذ علم، خصوصیت اصلی و فصل ممیز معارف عرفانی است و راه بدیلی ندارد. در قبال این ادعا، راه بدیلی با عنوان تاویل فنی قرآن طرح شده است که این مقاله به نقد آن اشاره دارد.
کلیدواژگان: تاویل عرفانی قرآن، تاویل فنی، بطن قرآن، ظاهر قرآن، شهود عرفانی، تنزیل قرآن، طهارت، ابن عربی -
صفحه 47
برنامه سیروسلوک عرفانی که خواجه عبدالله انصاری تدوین و تبیین کرده، دارای مقامهایی است که برخی از آنها از جهت لغوی و معنایی مشابه هم هستند. مقایسه و بررسی تطبیقی این مقامهای مشابه، تصویر روشنی از مسیر سیر و سلوک ترسیم میکند و زمینه بهرهمندی هرچه بیشتر محققان و علاقهمندان در زمینه عرفان را فراهم میسازد. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش مقایسه تطبیقی، دو مقام انبساط (مقام چهلم) و بسط (مقام هشتاد و ششم) بررسی شوند. سوال اساسی این است: چه شباهتها و تفاوتهایی بین آنها وجود دارد؟ یافتهها حاکی از آن است که نقطه اشتراک در هر دو مقام، توجه به ارتباط عارف با مردم است؛ اما در مقام انبساط، به جهت اینکه این مقام در نیمه اول مسیر سلوک قرار دارد، علاوه بر ارتباط با مردم، ارتباط عارف با حق همچنان پررنگ است؛ اما در مقام بسط که در مراحل پایانی سلوک است، ارتباط با مردم و هدایت آنها بیشتر مورد توجه است.
کلیدواژگان: مقام انبساط، مقام بسط، مقایسه تطبیقی، مقامات عرفانی -
صفحه 65
از خلال آموزه های عرفانی می توان تصویری از «انسان مطلوب» را به دست آورد. آنچه در این راستا مد نظر است، آرمان هر انسان می باشد. افراد به تناسب توانمندی های درونی خود قادرند در راستای هدف مطلوب و آرمانی خود حرکت کنند. میل درونی انسان برای تعالی یافتن و نیل به کمال، امری است که به انحای مختلف مورد توجه انسان بوده است. در این مقاله به تبیین این مسئله خواهیم پرداخت که آیا ابزار های نیل به این مرتبه، در ذات و خلقت انسان ریشه دارد یا در خارج از ذات او؛ و آدمی چگونه می تواند با در نظر گرفتن ابزارهای مذکور، به مقام مطلوب خود نایل شود؟ در این پژوهش سعی بر این است که تبیین موضوع مورد بحث، با تکیه بر آرای امام خمینی ره و آیتالله شاهآبادی صورت گیرد. در این آرا به مبحث ذات و فطرت انسان برمی خوریم که از این طریق، نه تنها تصویری از مقصد آرمانی او ارایه می شود، بلکه نقطه آغاز و مسیر یک سیر کمالی نیز تبیین می گردد.
کلیدواژگان: انسان، آرمان، آیت الله شاه آبادی، امام خمینی ره -
صفحه 79
انسان در اندیشه کرکگور دارای سه سپهر استحسانی، اخلاقی و ایمانی است. فرد در سپهر استحسانی در پی هواهای نفسانی، و در سپهر اخلاقی ملتزم به دستورهای اخلاقی است و در سپهر ایمانی، ماسوای خدا را ترک می گوید. عشق و ایمان دو مولفه کلیدی در افق اندیشه کرکگور هستند که در گذر از سپهر اخلاقی به سپهر ایمانی مطرح می شوند. مسئله اصلی این پژوهش، رابطه عشق و ایمان در سپهرهای وجودی فلسفه کرکگور است. وی به معرفی دو نوع عشق زمینی و الهی میپردازد و از حضرت ابراهیم علیه السلام به عنوان نمونه والای عشق و ایمان یاد میکند و چونان وی، از عشق زمینی به عشق الهی پل می زند و آن را اوج ایمان معرفی می کند. رهیافت های به دست آمده در این پژوهش، مطابق دیدگاه کرکگور نشان می دهد: 1. کرکگور ایمان را بر التزام شورمندانه به خداوند استوار میداند که درک آن به وسیله عقل غیرممکن است؛ 2. از نظر کرکگور، عشق و ایمان یاریگر یکدیگر در تکامل فرد هستند؛ 3. بن مایه چنین نگرشی، غیرمعقول شمردن ایمان و وظیفه مند دانستن عشق در اندیشه کرکگور است.
کلیدواژگان: سورن کرکگور، سپهرهای وجودی، ایمان، عشق، رابطه ایمان و عشق
-
Page 5
The truth of existence is the foundation and pure essence of existence not mixed with any extent or extreme or non-existent or defect or any general or special attribute other than existence, so it is absolutely infinite, and this lack of finitude which is the negation of actualization, and not an indefinite affirmation, is an application against which there is no binding, and has "sublimity" from any kind of nominal and descriptive determination, any conceptual binding, and any knowledge, perception, meaning, concept, context and word. Sadr al-Muta’allehin regards the essence of the Almighty as the truth of existence. However, some of interpretations agree with the views of philosophers and some of them are consistent with the views of mystics. Therefore, the commentators have been challenged because the main purpose has become difficult to understand, resulting in conflicting opinions. This study elaborates on the view of Sadr al-Muta’allehin on the transcendence of the truth of existence.
Keywords: The truth of existence, the nature of existence, unconditional existence, absolute existence, Sadr al-Muta’allehin -
Page 19
This study investigates the principles of esoteric interpretation based on Mulla Sadra's mystical thoughts. According to the author, in the realm of "mystical thinking", the subject of "esoteric interpretation" is not only an effective element in understanding the Qur'an and narrative texts, but also the key to understanding all real relations in the universe. One of the challenges in the opposition to mystical interpretation is to regard esoteric interpretation as opposed to the outward manifestations of religion, while what is achieved in mystical interpretation is esoteric meanings that have no authority without maintaining the outward manifestations. The use of the method of esoteric interpretation based on Mulla Sadra's extroversive and introversive interpretations is a very good confirmation of the acceptance of the method of mystical interpretation and the dominance of this method over his hermeneutics. In this study, the author seeks to find the foundations of esoteric interpretation in Mulla Sadra's mystical thoughts. According to the author, the basics of esoteric interpretation can be proposed in three areas; 1. ontological foundations; 2. anthropological foundations; 3. epistemological foundations. One of the most important and basic elements in these foundations is the multi lay redness of man, the Qur'an and the universe. Other foundations include the perfectibility of the human soul, esoteric journeys, creation of a sense of esoteric interpretation in the wayfarer, the need to understand what the speaker means to understand his words, and some other principles that will be detailed. The author's method in this research is a combination of narration and rational-mystical analysis. The purpose of this paper is to take a detailed look at the basics of Mulla Sadra's thoughts on esoteric interpretation through a mystical approach.
Keywords: Interpretation, appearance, Mafatih al-Gheib, Umm al-Kitab, Mulla Sadra -
Page 33
Religious scholars and researchers have stated different ideas in the description and interpretation of the "esoteric interpretation of the Qur'an" and have created various terms. According to the traditions of mystics and thinkers, understanding and explaining divine verses by mystics is referred to as esoteric interpretation, which is associated with special taste and presentation of special concepts. The study of the esoteric interpretation of the Qur'an based on mystic’s views and why they consider their understanding as esoteric interpretation depends on explaining the epistemological and ontological foundations of mysticism. The works of Ibn Arabi and his followers are the best source for studying this subject. According to the Ibn Arabi’s view, understanding and knowing any truth, such as understanding the esoteric meaning and truth of the Qur'an, is achieved only when the windows of the perception of the true human heart are opened through inner purification and human heart becomes the locus of receiving essential divine manifestations. This type of knowledge acquisition is the main feature and the distinguishing factor of mystical knowledge, and there is no alternative approach in this regard. This study refers to and criticizes technical interpretation of the Qur'an which has been proposed as an alternative to esoteric interpretation.
Keywords: mystical interpretation of the Qur'an, technical interpretation, the heart of the Qur'an, the appearance of the Qur'an, mystical intuition, the revelation of the Qur'an, purity, Ibn Arabi -
Page 47
Developed and explained by Khajeh Abdullah Ansari, the program of spiritual path and journey has some stations which are similar in terms of terminology and meaning. A comparative study of these similar stations depicts a clear picture of the spiritual path, and provides the ground for offering more benefit to researchers and those interested in the field of mysticism. Using the comparative method, this study has sought to examine the two stations of extroversion (the fortieth station) and expansion (the eighty-sixth station). The main research question concerns the similarities and differences between them. The findings of the study show that the common point in both stations is the attention to the mystic's relationship with people. But in the station of extroversion, since this position is in the first half of the spiritual path, in addition to connection with the people, the mystic's connection with God is still strong; But in the station of expansion, which is in the final stages of spiritual journey, communication with people and their guidance is more important.
Keywords: extroversion station, expansion station, comparative study, mystical stations -
Page 65
A description of the "desirable human being" can be achieved through mystical teachings. What is considered in this regard is the ideal of every human being. People are able to move in the direction of their desired ideal goal according to their inner abilities. Man's inner desire to transcend and achieve perfection is an issue that has been considered by man in various ways. The present study investigates whether the means to achieve this level is rooted in human nature and creation or outside his creation and how man can achieve his desired position by considering the mentioned means. The author of this paper has sought to examine this issue based on the views of Imam Khomeini and Ayatollah Shahabadi. Investigating their ideas, we come to the subject of human nature, which not only provides a picture of his ideal destination, but also explains the starting point and the path to perfection.
Keywords: man, ideal, Ayatollah Shahabadi, Imam Khomeini -
Page 79
Based on Kierkegaard 's thoughts, human has three spheres of approbation, morality and faith. In the sphere of approbation, he pursues the whim of soul; in the sphere of morality, he follows moral rules; and in the sphere of faith, he leaves everything other than God. In his view, love and faith are two key components discussed in the transition from the moral sphere to the sphere of faith. This research mainly deals with the relationship between love and faith in the existential spheres of Kierkegaard philosophy. He introduces two types of love i.e. earthly and divine, and mentions Abraham as a great example of love and faith; like him, he connects earthly love to divine love and introduces it as the peak of faith. The findings obtained in this study are: 1. Kierkegaard bases faith on a passionate commitment to God that is impossible to comprehend by reason. 2. From his perspective, love and faith help each other in one's development. 3. At the heart of this outlook is the irrationality of faith and one’s duty to love.
Keywords: Soren Kierkegaard, existential spheres, faith, love, relationship between faith