فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 39 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/02/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسن احمدی* صفحات 1-23

    یکی از مسایل مهم در حوزه ی «الهیات تاریخی»، تحلیل ماهیت اصطلاح «کتاب» است. بی توجه ی به تغییر ساختاری در تاریخ تمدن اسلامی، یکی از زمینه های تلقی نادرست از اصطلاح «کتاب» و در نتیجه سوء فهم در تحلیل میراث تمدنی اسلام است. توجه به این تغییر ساختار، مانع از شکل گیری تحلیل های نادرست در موضوعات مختلف تاریخ فرهنگ اسلامی مانند «کتابت حدیث»، «منع تدوین»، «جعل حدیث»، «جوامع حدیثی» و... در قرون نخستین تمدن اسلامی می شود که به شدت زیر نگاه نقادانه خاورشناسان است. این مقاله با تاسیس، تقریر و تبیین دیدگاه ناظر به ماهیت استغراقی- واسطه ای «کتاب» در کنار ماهیت «گفتاری- نوشتاری» آن در  قرون نخستین اسلامی، بر آن است تا ضمن نقد نگاه حاکم بر تحلیل تاریخ حدیث، به تصحیح و ارتقاء استدلال های حوزه ی الهیات تاریخی، بپردازد. هم چنین، این فرضیه را تقویت کند که نگاه حاکم بر تحلیل تاریخ حدیث که از رویکرد خاورشناسان تاثیر پذیرفته است، به شدت از الگوی معیار «کتاب» در قرون متقدم فاصله گرفته است.

    کلیدواژگان: الهیات تاریخی، کتاب، استغراقی، واسطه ای، تاریخ فرهنگی
  • ابراهیم رایگانی*، مهسا ویسی صفحات 25-53

    بشقاب های سیمین شکار از آثار هنری دوره ساسانی به شمار می روند که درون و روی این بشقاب ها پادشاهان کماندار ساسانی را در حال شکار حیوانات مختلفی به تصویر کشیده اند. در این پژوهش، تعداد پانزده بشقاب سیمین عصر ساسانی با هدف تحلیل چگونگی بازنمایی شاه شکارچی و همچنین کمان گیری وی در بشقاب های نقره بررسی شده اند. چگونگی تعامل تصویری کمان و اجزای آن با پیکر پادشاه، مسئله ی کانونی پژوهش حاضر است. این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که هنرمند ساسانی در بشقاب های سیمین با نقش شکار، چگونه اجزای کمان را با پیکر و چهره ی پادشاه و همچنین ویژگی های تکنیکی هماهنگ کرده است. اصلی که رعایت می شد این بود که به لحاظ تصویری، صورت پادشاه جنگجو، شجاع، قدرتمند و همیشه پیروز، مخدوش نشود یا مانعی در برابر صورت وی به لحاظ تصویری قرار نگیرد. داده های این مقاله از موزه ها و همچنین برخی منابع معتبر تاریخ هنر و باستان شناختی این دوره و با روش تحلیل و توصیف تاریخی و مقایسه ی تصاویر ارایه می شود.

    کلیدواژگان: کمان، پادشاه ساسانی، بشقاب نقره، قدرتمند
  • بختیار سجادی* صفحات 55-74

    پژوهش حاضر به نقد چگونگی بازنمایی و تصویرسازی کردها در سفرنامه ی کلودیوس جیمز ریچ با عنوان روایت اقامت در کردستان و نینوای باستانی می پردازد، که در نیمه ی نخست سده ی نوزدهم نگارش یافته است و شیوه ی نگرش مولف را در مواجهه با اجتماعات کردی بررسی می کند. پژوهش پیش رو، با استفاده از روش شناسی و چارچوب نظری رویکرد پسااستعمارگرایانه، به ویژه آرای هومی بابا، بر آن است عوامل، انگیزه ها و جنبه های غالبا منفی، از قبیل وارونه جلوه دادن وقایع و نیز نگاه سوژه محور و مرکزگرایانه ی غربی مولف را به نمایش بگذارد. مثال ها و نقل قول های فراوانی که در این مقاله به آنها ارجاع داده شده است، دربرگیرنده ی آن دسته از مفاهیم و شگردهای پربسامد گفتمان شرق شناسی نظیر تعمیم گرایی، دیگربودگی، کلیشه سازی، منفی سازی، لحاظ نکردن تفاوت های فرهنگی و هم چنین فرادستی اخلاقی سوژه ی غربی هستند که در این سفرنامه انعکاس یافته اند.

    کلیدواژگان: سفرنامه، گفتمان شرق شناسی، تعمیم گرایی، کلیشه سازی، فرادستی اخلاقی
  • مهناز عباسی* صفحات 75-105

    تصویر زنان اقوام و کشورها از منظر شاعر یا نویسنده ی خارجی از موضوعات دانش تصویرشناسی است که زیرمجموعه ی «ادبیات تطبیقی» قرار می گیرد و در شناخت جایگاه زنان و نگرش به آنها در جوامع نقش مهمی ایفا می کند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که مقدسی از چه منظرهایی زنان را توصیف کرده است؟ چرا و کدامیک از تصاویر و ویژگی های زنان در سفرنامه ی مقدسی چشمگیرتر است؟ رویکرد این مقاله توصیفی- مقایسه ای و آماری و نحوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. در مجموع، نگاه مقدسی به موضوعات اجتماعی و مسایل زنان عاری از یک سونگری است. او در گذر از اقلیم های عرب و عجم نگاه بالا به پایین ندارد. سفرنامه وی مونولوگ نبوده بلکه دیالوگی بوده که درآن افکار، رسوم و حتی خرافه های ساکنان اقلیم ها به بحث گذاشته می شود. مقدسی با ثبت تفاوت های فرهنگی آشکار در مناطق مختلف ایران، شاخصه ی مشاغل زنان را با رویکرد بسیار مثبت برجسته کرده است. مقدسی رویکرد منفی خود را گاه در قالب نفرت، گاه اظهار شگفتی و تمسخر یا کنایه بازگو می کند. نگاه ارزشی او به همه ی مسایل غیر قابل انکار است.

    کلیدواژگان: تصویرشناسی، سفرنامه، احسن التقاسیم مقدسی، زنان
  • فردین مرادخانی* صفحات 107-128

    مشروطیت، به عنوان حادثه ی مهم دوران جدید ایران، جنبشی برای تاسیس قانون بود. از عصر ناصری، همواره قانون هم در نوشته های روشنفکران، هم در خواسته های مصلحان و مردم مطرح می شد. در دوران مشروطیت، ایرانیان درخصوص این مفهوم کلیدی دوران مدرن سخنان بسیاری بیان کردند. یکی از منسجم ترین و دقیق ترین سخنان در خصوص این مفهوم از آن میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی است. در این مقاله کوشش شده است با بررسی نوشته های طالبوف، طرحی از مفهوم قانون در اندیشه ی او معرفی شود. طالبوف به جایگاه قانون، تعریف آن، اهداف و فواید قانون و نیز منبع وضع آن پرداخته و برداشت درستی از این مفهوم در ایران ارایه کرده است. او همچنین کوشش کرده است به طرح دیدگاهی در مورد نسبت شریعت و قانون دست یابد.

    کلیدواژگان: قانون، مردم، عدالت، سعادت، شرع
  • عبدالله میرزایی* صفحات 129-160

    نوگرایی، ویژگی اصلی قالی های تولیدی تبریز است که شهری پیشرو در احیای قالی بافی معاصر ایران به شمار می رود. هدف این پژوهش تبیین بسترهای تاریخی پیش آهنگی تبریز در احیای قالی بافی ایران و چرایی شیوع پدیده ی نوگرایی در قالی معاصر این شهر است. بدین منظور، در این مقاله نخست با مطالعه ی آماری، مصادیق نوگرایی در قالی های معاصر تبریز بر اساس معیارهای سنتی قالی ایران، شناسایی و معرفی شدند. نتایج نشان می دهند که واقع گرایی مشخصه ی اصلی طرح و رنگ قالی های معاصر این شهر است. مطالعه ی اسنادی بسترهای تاریخی این پدیده نشان داد، آشنایی مردم تبریز با اندیشه های تجددطلبی از طریق روسیه و عثمانی، مراوده ی کاری و تجاری با قفقاز، حضور گسترده ی هییت های تجاری و سیاسی خارجی در این شهر و قرارگرفتن تجار و تولیدکنندگان قالی تبریز در متن این تحولات، زمینه ی نفوذ جریانات نوگرایانه در بین عوامل تولید قالی تبریز را فراهم ساخته است. به کارگرفتن فناوری های نوظهور، برخورداری از نیروی انسانی توانمند و نوگرا در تمام ابعاد نظام تولید قالی تبریز، زمینه ی پیشگامی این شهر در پذیرش و انعکاس ایده های نوگرایانه در قالی های تولیدی را فراهم کرده است.

    کلیدواژگان: نوگرایی، قالی معاصر تبریز، دوره ی قاجار، بسترهای تاریخی، بسترهای اجتماعی
|
  • MohammadHasan Ahmadi* Pages 1-23

    One of the important issues in the field of “historical theology” is the analysis on the nature of the term “book”. Ignoring the structural change in the history of Islamic civilization is one of the backgrounds for misinterpreting the term “book” and thus misunderstanding the analysis of the heritage of Islamic civilization. Paying attention to this restructuring prevents the formation of incorrect analyzes on various topics in the history of Islamic culture, such as “Hadith writing”, “prohibition of writing”, “inventing Hadith”, “Hadith communities”, etc. in the first centuries of Islamic civilization, which it is strongly criticized by Orientalists. By establishing, interpreting and explaining the view of the applicable-mediating nature of the “Book” along with its “spoken-written” nature in the first centuries of Islam, this article aims to criticize the prevailing view of the analysis of the history of Hadith, in order to correct and promote of arguments in the field of historical theology. This article also strengthen the hypothesis that the prevailing view on the analysis of the history of Hadith, which has been influenced by the approach of orientalists, has deviated sharply from the standard model of “Book” in the earlier centuries.

    Keywords: Historical Theology, Book, Applicable, Mediator, Cultural History
  • Ebrahim Raiygani*, Mahsa Veisi Pages 25-53

    Silver hunting plates are amongst the artistic works of the Sassanian period which the Sasanian Archer King is depicted in their inside and outside, hunting various animals. In this research fifteen silver plates have been studied with the aim of analyzing how the hunter king and also the way he handle the bow is depicted on them. This article seek to answer this question that how the Sasanian artist coordinated the components of the bow with the body and face of the king as well as with the technical features. Visually, the principle that ought to be observed was that the face of warrior, brave, powerful and ever victorious king should not be distorted or there should not be an obstacle in front of the kingchr('39')s face. Data of this article is gathered from museums and also some authoritative sources of art history and archeology of this period and presented in historical analysis and description method through comparison of images.

    Keywords: Bow, Sassanian King, Silver Plate, Powerful
  • Bakhtiar Sajjadi* Pages 55-74

    The present study critiques how the Kurds are represented and illustrated in Claudius James Richchr('39')s travelogue entitled Narrative of a Residence in Koordistan and on the Site of and Nineveh, written in the first half of the nineteenth century, and the author’s attitude towards encountering Kurdish communities. This research, using the methodology and theoretical framework of the post colonialist approach, especially Homi K. Bhabha’s views, considers the often negative factors, motives and aspects, such as turning the events as well as subject-oriented and centrist views of the western author. The many examples and quotations referenced in this article include those frequent concepts and techniques of Orientalism discourse such as generalism, otherness, stereotyping, negation, and disregard for cultural differences as well as the moral superiority of the Western subject are reflected in this travelogue.

    Keywords: Travelogue, Orientalism Discourse, Generalization, Stereotyping, Moral Superiority
  • Mahnaz Abbasi* Pages 75-105

    The image of women of ethnic groups and countries from the perspective of a foreign poet or writer is one of the subjects of imagology, which is a subset of “comparative literature” and plays an important role in recognizing the position of women and their attitudes in societies. The present study seeks to answer the question of how Maqdesī described women. Why and which images and features of women are more prominent in the Maqdesī’s travelogue? The approach of this article is descriptive-comparative and statistical and data has collected in library method. In sum, the Maqdesī’s view of social subjects and women’s issues is devoid of uniformity. Passing through Arab and Ajam regions, he does not have a superior view. His travelogue is not a monologue but a dialogue in which the thoughts, customs and even superstitions of the inhabitants of the regions are discussed. By recording obvious cultural differences in different parts of Iran, Maqdesī has highlighted the characteristics of womenchr('39')s jobs with a very positive approach. His value view towards all issues is undeniable.

    Keywords: Imagology, Travelogue, Moqadesī’s Aḥsan al-Taqāsīm, Women
  • Fardin Moradkhani* Pages 107-128

    Constitutionalism, as an important event in modern Iran, was a movement to establish the rule of law. Since the Naṡirī era, law has always been mentioned in the writings of intellectuals as well as in the demands of reformers and the people. During the constitutional period, Iranians said a lot about this key concept of the modern era. One of the most coherent and accurate statements about this concept is that of Mirza ‘Abdulraḥmān Ṭalebuf Tabrīzī. In this article, an attempt has been made to introduce a concept of law in his thought by examining Ṭalebuf’s writings. Ṭalebuf deals with the status of law, its definition, goals and benefits, as well as the source of its making and provides a correct understanding of this concept in Iran. He has also sought to come up with a perspective on the relationship between Sharī‘a and law.

    Keywords: Law, People, Justice, Bliss, Shari‘a
  • Abdullah Mirzaei* Pages 129-160

    Modernity is the main feature of Tabriz carpets, which is a leading city in the revival of contemporary Iranian carpet weaving. The purpose of this study is to explain the historical contexts of Tabriz being scout in the revival of Iranian carpet weaving and the reason for the prevalence of modernism phenomenon in contemporary carpet of this city. Therefore, in this article, at first, examples of modernity in contemporary Tabriz carpets were identified and introduced by statistical study, based on traditional Iranian carpet standards. The results show that realism is the main feature of the design and color of contemporary carpets in this city. The documentary study of the historical context of this phenomenon showed that the acquaintance of the people of Tabriz with modernist ideas through Russia and the Ottoman Empire, business interaction with Caucasus, the vast presence of foreign commercial and political representatives in this city and the presence of carpet merchants and manufacturers in the context of these developments, provided the ground for the influence of modernist currents amongst the production operates of Tabriz carpet. Utilizing emerging technologies, having capable and modern manpower in all aspects of Tabriz carpet production system, provided the ground for the city to take the lead in accepting and reflecting modernist ideas in production carpets.

    Keywords: Modernity, Tabriz Contemporary Carpet, Qajar Period, Historical Contexts, Social Contexts