فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع
پیاپی 5 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهاره براهویی پیرنیا *، راضیه شاهوزی صفحات 1-8

    حرفه حسابرسی نوین، محتاج نوآوری، تغییر تکنیک های سنتی و کسب مهارتهای جدید است تا بتواند مسئولیت هایش را در عصر فناوری اطلاعات به نحو مطلوب به انجام برساند. حسابرسان فعلی بابت مواجهه با وضعیت های متغیر و پویا، باید خود را برای مقابله با چالش های جدید آماده کنند تا بتوانند فعالیت های خود را با کمترین هزینه، بیشترین دقت، به هنگام و با کیفیت مناسب انجام دهند. امید است که نظام حسابرس کشور در این مسیر گام بردارد. بدین صورت که سیستم های حسابداری و حسابرسی متناسب با فناوری های جدید را طراحی وتوسعه دهد و گزارشگری و افشاگری های جامع حسابداری را با تغییرات سریعی که در دنیای تجاری انجام شده ،همگام سازد. تحقیق حاضر جهت مطالعه در زمینه ارتقاء کیفیت حرفه حسابرسی با استفاده از فناوری اطلاعات صورت گرفت است جهت حصول هدف مطروحه از مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. ازآنجا که توسعه فناوری اطلاعات در حسابرسی دارای مزایای متعددی می باشد اما جایگزین حرفهء حسابرسی نمی باشد و نمی تواند حسابرس را از اجرای کامل همه مراحل حسابرسی بی نیاز سازد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، استقلال حسابرسان، حسابرسی مستمر
  • سمیرا رویان *، مینو افشانی صفحات 9-28

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای شخصیت برند در ارتباط بین تجربه برند و سازه‌های ارتباطی(مورد مطالعه: برند سامسونگ دربین دانشجویان موسسه آموزش عالی حکیم نظامی قوچان) می‌باشد. این پژوهش ازنظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و ازنظر شیوه اجرا توصیفی-پیمایشی می‌باشد جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان موسسه حکیم نظامی قوچان به تعداد 150 نفر بودند که به روش سرشماری تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه استاندارد مطالعه جاپوترا و همکاران (2019) در بین آنها توزیع گردید . روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید استاد راهنما قرار گرفت و پایایی پرسشنامه به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ برای کل سوالات مقدار 822/0 به دست آمد و مورد تایید قرار گرفت. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، رسم نمودار و محاسبه شاخص های تمرکز میانگین و میانه) از نرم افزار SPSS نسخه 18و جهت تجزیه‌وتحلیل فرضیات تحقیق از روش مدل ساختاری به کمک پی ال اس (PLS) نسخه 3 استفاده‌ شده است. نتایج این پژوهش نشان داد بین تجربه برند و شخصیت مسئولیت پذیر و شخصیت فعال رابطه معناداری وجود دارد.بین شخصیت مسئولیت پذیر و فعال و رضایتمندی مشتریان،اعتماد مشتریان و وفاداری مشتریان رابطه معناداری وجود دارد. بین تجربه برند و سازه‌های ارتباطی با نقش واسطه شخصیت برند رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: شخصیت فعال، شخصیت مسئولیت پذیر، اعتماد، وفاداری، رضایتمندی مشتریان
  • علیرضا مهدیان *، مریم اسلام پناه صفحات 29-44

    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برنامه های استراتژیک در شرکتهای عمرانی می باشد. با تکیه بر مبانی نظری و ادبیات پژوهش چهار عامل آموزش، ظرفیت مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت مدیریت بر موفقیت برنامه های استراتژیک در شرکتهای عمرانی تاثیر دارند. تحقیق حاضر براساس هدف ، کاربردی است و بر اساس ماهیت و نحوه گردآوری داده ها ، از نوع توصیفی- علی می باشد. پژوهش تی هایا، 2014 مبنای طراحی پرسشنامه 27 سیوالی پژوهش قرار گرفت، جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شرکت جهاد نصر اصفهان است که تعداد آنها 120 نفر می باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه پژوهش از فرمول جامعه نامحدود کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده و تعداد 92 نفر برای نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. با کمک نرم افزار آماری PLS روایی وپایایی پرسشنامه و آزمون‌های مربوطه بر روی فرضیه‌های پژوهش انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش می توان اذعان نمود که چهار عامل آموزش، ظرفیت مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت مدیریت بر موفقیت برنامه های استراتژیک در شرکتهای عمرانی تاثیرمثبت و معناداری دارند.

    کلیدواژگان: آموزش، ظرفیت مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمایت مدیریت، موفقیت برنامه های استراتژیک
  • کامران یگانگی *، پریسا صفری صفحات 45-50

    یکی از نوسانات که امروزه مسایل زیست محیطی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اتفاقات در حوزه زنجیره تامین سبز است. بهترین تجزیه و تحلیل برای مسایل محیط زیست، مدیریت کردن زنجیره تامین سبز است. محیط زیست و مدیریت زیست محیطی تغییرات اقتصادی و اجتماعی را صنعت امروزی بوجود آورده است، به عبارتی دیگر با توجه به رقابت روز افزون و مواردی چند از قبیل فعلی بودن تقاضا، جابه جایی زیاد مشتریان و بالا بودن هزینه جذب مشتریان جدید در صنایع گوناگون نوعی فرهنگ رعایت مسایل زیست محیطی از طریق ابزارهای زنجیره تامین سبز را ایجاد کرده است.اخیرا مسایل زیست محیطی به عنوان یکی از چالشهای پیش روی کشورهای توسعه یافته و صنعتی مورد توجه بوده و مدیریت زنجیره تامین سبز به عنوان رویکردی مهم در سازمان ها برای دستیابی به اهداف مالی و کسب سهم بیشتر در بازار از طریق کاهش اثرات و ریسک های زیست محیطی معرفی شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت سبز، زنجیره تامین سبز، توسعه پایدار، دولت سبز
  • علی نظری *، محمدابراهیم اسماعیلی صفحات 51-67

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر عملکرد شرکت کارت اعتباری ایران کیش در سطح بین الملل می‌پردازد. در این پژوهش برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه 120 نفر می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان 92 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار گرد آوری اطلاعات بر اساس پرسشنامه (پرسشنامه بررسی تاثیر ابعاد CSR بر وفاداری مشتری) می‌باشد. مقیاس اندازه گیری آن طیف لیکرت 5 تایی (کاملا مخالفم، مخالفم، تاحدودی، موافقم، کاملا موافقم) می‌باشد. روایی و پایایی این پرسشنامه 88/0 درصد گزارش گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه18استفاده شده است. جهت بررسی فرضیه‌های تحقیق از روش‌های آمار توصیفی (گزارش فراوانی‌ها، تمایل مرکزی و پراکندگی) و آمار استنباطی (گزارش آزمون فیشر آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی) استفاده شده است. در این پژوهش 31نفر خانم و 62نفر آقا مورد مطالعه قرار گرفتند، که نتایج نشان داد؛ بیشتر کارکنان این شرکت 83نفر(21/90درصد) از تحصیلات لیسانس و به بالا هستند. بیشتر کارکنان متاهل هستند. وضعیت اقتصادی بیشتر کارکنان در حد متوسط و بالاتر(2تا بالای 4 میلیون تومان77نفر(7/83درصد)) قرار دارد. کمترین سن (21)و بیشترین سن آنها (58)با میانگین(18/34)و واریانس سنی (372/66) است.ضریب همبستگی محیط زیست سبز و اصول اخلاقی، ضریب همبستگی مشتری مداری و اصول اخلاقی ، ضریب همبستگی اصول اخلاقی و کمکهای بشر دوستانه و ضریب همبستگی کمکهای بشر دوستانه و وفاداری مشتری هر چند که رابطه ضعیفی را نشان می‌دهد، با اینحال در سطح 05/0 معنادار می‌باشد. بین عناصر آمیخته بازاریابی سبز و وفاداری مشتری ، بین ترویج سبز و وفاداری مشتری‌، بین توزیع سبز و وفاداری مشتری و بین میزان بازاریابی سبز و رقابت میان شرکتهای دیگر تفاوت معناداری وجود دارد. عناصر آمیخته بازاریابی سبز و وفاداری مشتری ، ترویج سبز و وفاداری مشتری‌، توزیع سبز و وفاداری مشتری و میزان بازاریابی سبز و رقابت میان شرکتهای دیگر تفاوت معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: بازاریابی سبز، مشتری مداری، اصول اخلاقی، قیمت سبز، ترویج سبز، توزیع سبز و وفاداری مشتری
  • محمود شجاعی * صفحات 68-88

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد و تسهیم دانش با نقش تعدیل گر سرمایه اجتماعی در اداره آموزش و پرورش شهر کازرون انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده ها توصیفی – همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر کازرون که طبق اطلاعات به دست آمده تعداد آنها 1520 نفر می باشند که بر اساس فرمول کوکران 307 نفر را از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب کردیم. ابزار گردآوری اطلاعات میدانی در این پژوهش پرسشنامه می باشد که از پرسشنامه مدیریت استعداد (فیلیپس و راپر)، تسهیم دانش (دیکسون) و سرمایه اجتماعی (ناهاپیت و گوشال) تشکیل شده است. و روایی صوری توسط اساتید و تایید نهایی استاد راهنما و برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارهای آماری Spss و AMOS و آزمون های، معادلات ساختاری، ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون t به تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق پرداختیم. نتایج فرضیه اصلی تحقیق نشان داد بین مدیریت استعداد و تسهیم دانش با نقش تعدیل گر سرمایه اجتماعی در اداره آموزش و پرورش شهر کازرون ارتباط معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، تسهیم دانش، سرمایه اجتماعی، آموزش و پرورش
  • مینا ملک‎زاده اسکوی *، محمد مهدی محبی صفحات 89-101

    هدف پژوهش: در دهه‌های اخیر، نقش و اهمیت دارایی‌های نامشهود همزمان با افزایش سطح رقابت بین شرکت‌ها افزایش یافته است. یکی از دارایی‌های نامشهودی که مهمترین عامل متمایزکننده یک شرکت و ایجاد مزیت رقابتی برای آن می‌باشد، برند است. از آنجایی که عملکرد برند رابطه مستقیمی با عملکرد یک سازمان دارد، سنجش و پایش مستمر آن می‌تواند به عنوان ابزار مدیریتی قدرتمندی به مدیران در جهت نیل به اهداف کلی و استراتژیک سازمان‌ها کمک نماید. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر جهت گیری برند و کارآفرینی برند بر عملکرد برند با نقش میانجی شناسایی برند انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی می باشد. در پژوهش حاضر به دلیل اینکه لیست کاملی از جامعه مرجع که مدیران برندهای مختلف بودند، وجود نداشت تا بتوانیم نمونه تصادفی را از آن انتخاب کنیم، از نمونه گیری در دسترس استفاده شد، 72 نفر از مدیران برندهای مختلف وارد مطالعه شدند و پرسشنامه ی محقق ساخته جهت گیری برند که شامل 23 گویه می باشد را تکمیل کردند و با استفاده از آزمون معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که جهت گیری برند بر عملکرد برند با نقش میانجی شناسایی برند تاثیر دارد و کارآفرینی برند نیز بر عملکرد برند با نقش میانجی شناسایی برند تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: جهت گیری برند، کارآفرینی برند، شناسایی برند، عملکرد برند