فهرست مطالب

مطالعات منافع ملی - پیاپی 22 (زمستان 1399)

نشریه مطالعات منافع ملی
پیاپی 22 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/12
  • تعداد عناوین: 5
|
  • ام البنین کلانتری شاهی جان*، حمیدرضا حیسنی دانا صفحات 25-50

     هدف از این پژوهش، بررسی نقش ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهر ری (با تاکید بر ابزار تخته هوشمند) می باشد. روش اصلی مورد استفاده در این تحقیق، تیوری یادگیری دیوید کلب است، بر این اساس، یادگیری فرایندی است که به وسیله آن دانش از راه تغییر شکل تجربه ایجاد می شود. منظور از تجربه، تعامل بین یادگیرنده و محیط اوست. سوال اصلی این پژوهش عبارت از: تاثیر ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهرری (با تاکید بر ابزارتخته هوشمند) چگونه است؟ و فرضیه ای که این تحقق بر آن استوار است این است که؛ به نظر می رسد ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دوره ی اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهر ری (با تاکید بر ابزار تخته هوشمند) تاثیر دارد. جامعه آماری این تحقیق شامل 2800 نفر از دانش آموزان دختر این منطقه می باشد که براساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 338 نفر از آنان به روش تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند. 

    کلیدواژگان: تخته هوشمند، یادگیری، ابزارهای رسانه ای، دانش آموزان، ساخت گرایی
  • غلامرضا کریمی* صفحات 51-69

    در دنیای امروز، تمرکززدایی به عنوان راهی برای سهیم نمودن اقشار مختلف مردم در تصمیم گیری های مربوط به اداره امور جامعه و همچنین تقویت وحدت بین آحاد مردم، در قالب رویکردهایی چون برنامه ریزی از پایین به بالا، برنامه ریزی مشارکتی و برنامه ریزی منطقه ای، مورد استقبال بسیاری از کشورها اعم از پیشرفته و در حال توسعه و جهان سوم قرار گرفته است. در بسیاری از مطالعات تجربی تاکید شده است که تمرکززدایی باعث بهبود سطح ارایه خدمات عمومی و نزدیک تر شدن ارایه کالاهای عمومی با ترجیحات مصرف کنندگان خواهد شد. بنای این تحقیق بر این است، تا ضمن کنکاشی در عرصه نظری و مفهومی تمرکززدایی و بررسی این مفهوم از ابعاد مختلف و تبیین رابطه این ابعاد با یکدیگر، آنچه در این خصوص تا کنون در ایران به وقوع پیوسته است مرور گردد و روند مهم ترین شاخص های معرف تمرکززدایی در کشور ارزیابی گردد. روش شناسی این پژوهش برمبنای روش جامعه شناسی تاریخی ماکس وبر است. 

    کلیدواژگان: تمرکززدایی، تفویض اختیار، تحویل اختیار، کارگزار اصلی بالا، کارگزار اصلی پایین
  • زهرا حسین پور* صفحات 91-112

    زهرا حسین پور[1]   چکیده: روابط خارجی ایران و آذربایجان را می توان از زاویه نظریه های گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از این نظریه ها، دیدگاه سازه انگاری است. انتظار می رفت که بعد از استقلال جمهوری آذربایجان سطح بالای همکاری ها را بین دو کشور داشته باشیم. با درنظر گرفتن مفاهیم سازه انگاری، سوال اصلی نوشتار این است که از این دیدگاه، چه عواملی بیشتر بر سردی روابط ایران و جمهوری آذربایجان اثرگذار بوده است؟ از زمان فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، روابط تهران- باکو در سطح مطلوبی قرار داشته و با فراز و نشیب هایی در دو دهه اخیر همراه بوده است. عواملی مانند برخورداری از اشتراکات تاریخی و فرهنگی و وجود پتانسیل های موجود برای همکاری های اقتصادی به عنوان محرکی برای گسترش روابط دو طرف به حساب می آید. اما در عین حال این روابط با عوامل بازدارنده ای از قبیل: تداوم اختلافات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر، روابط با رژیم اسراییل و... از جانب آذربایجان روبرو است. این پژوهش با اشاره ای کوتاه به پیشینه روابط ایران و جمهوری آذربایجان، فرصت ها و چالش ها روابط بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، قفقاز جنوبی، سیاست خارجی، روابط خارجی
  • صبا احمدوندکاریزی*، معزالدین باباخانی تیموری صفحات 113-130

    مساله اصلی ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقه انسانی است، ارسطو معتقد بود که بردگان و حیوانات بالطبع برای تشکیل یک دولتشهر شایسته نیستند، زیرا آنها از قدرت انتخاب آزاد و عقلانی برخوردار نیستند. برخی از انسان ها بالطبع آزادند، و انسان هایی که قادر به استنباط عقلانی هستند ولی خودشان نمی توانند آن را عملی سازند، بالطبع برده اند. با وجود این، بردگان را باید با حیوانات در تقابل نهاد، زیرا ارسطو تصور می کرد که حتی حیوانات اهلی شده نمی توانند استنباط عقلانی داشته باشند. قدرت تعقل، که به یکسان قوه ای عقلانی و اخلاقی است، چیزی است که انسان را از حیوان متمایز می سازد. این امر، مدنیت را ممکن می سازد؛ و براستی این اندیشه که امر سیاسی از اهمیت اساسی برخوردار است، واقعا عین این نگرش است که آدمیان به مدنیت نیاز دارند. در این پژوهش در پی پاسخ به این سوال هستیم که انسان از نگاه ارسطو چیست و از روش هرمنوتیک گادامر در این پژوهش استفاده شده است. یافته های این پژوهش عبارت است از اینکه اخلاق و سیاست با یکدیگر مرتبط هستند. اخلاق مقدمه سیاست است، اخلاق انسان خوب را ایجاد می نماید و سیاست، شهروند خوب را .

    کلیدواژگان: انسان شناسی، دولت- شهر، فضیلت، عقلانیت، حقوق شهروندی
  • سیامک شهرکی* صفحات 131-153

    ضمن ارتقا سطح زندگی بوسیله علم و فناوری، همواره از آن برای مقابله، تضعیف دشمن و اهداف امنیتی و نظامی استفاده شده است لذا با این سوال مواجهیم: انواع سلاح های بیوتروریسمی مورد استفاده دشمن چه تاثیری در امنیت ملی کشورها دارد. استفاده از عوامل بیماری زای عفونی به منظور تضعیف و از میان برداشتن دشمن از دیرباز در ذهن نظامیان شکل گرفته و همیشه اثرات مخرب سلاح های کشتار جمعی بر محیط زیست، یکی از دغدغه های جامعه بشری بوده  لذا هدف از این مقاله بررسی سلاح های بیوتروریسم و راهکارهای مقابله با آن می باشد. این مقاله توصیفی - تحلیلی با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای  فرضیه تهدید سلاح های بیوتروریسم بر امنیت کشورها در عرصه بین الملل ثابت و نشان می دهد برای جلوگیری از خطر بیوتروریسم بایستی پدافند غیر عامل قوی تر و راه کار های درمانی توسعه یافته داشت.

    کلیدواژگان: بیوتروریسم، امنیت ملی، بیماری، مواد غذایی، سلاح بیولوژیکی