فهرست مطالب

مطالعات ادبی متون اسلامی - پیاپی 18 (تابستان 1399)

نشریه مطالعات ادبی متون اسلامی
پیاپی 18 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/17
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حسین سیدی* صفحات 9-25

    محمد ارکون روشنفکر الجزایری و قرآن پژوه معاصر به سان دیگر روشنفکران مسلمان دغدغه اصلاح و استنباط مفاهیم دینی را داشته است. از جمله این دغدغه ها روش فهم مفاهیم دینی و قرآنی به شمار می آید. این رویکرد نخست با تجدید نظر و بازخوانی میراث کهن در این گستره آغاز می گردد سپس با اثرپذیری از مطالعات نوین علوم انسانی مرتبط با قرآن پژوهی به انقلاب فکری و اصلاحات ساختاری در برداشت های تجددگرایانه و گرایش به دستاوردهای مدرنیته و دخالت آن در فهم تفسیر و علوم قرآنی می انجامد. ارکون در بررسی های خود به خوانش های زیر در فهم قرآن تاکید داشته است. 1. خوانش ایمان گرایانه 2. خوانش تاریخی 3. خوانش زبان شناختی 4. خوانش نشانه شناختی. نوشتار حاضر می کوشد تا با روش توصیفی-تحلیلی، روش شناسی ارکون را در مطالعات قرآنی بررسی نماید. دستاورد مهم پژوهش بر این نکته تاکید می ورزد که تلاش می کند تا میان روش های موجود در دنیای جدید در فهم روشمند قرآن و روشن الهیاتی پیوند برقرار نماید. هرچند این کوشش در فرجام به ارایه ساختاری منسجم در این راستا کامیاب نمی گردد.

    کلیدواژگان: ارکون، قرآن پژوهی، معاصر، روش شناسی، خوانش
  • عباس اقبالی* صفحات 25-43

    در آیات قرآن، گذشته از تعبیراتی که ظاهر الفاظ آن ها بیان مقصود را می رساند، پاره ای تعبیرات، بر مفهومی فراتر از این الفاظ دلالت دارند، مفاهیمی که با عنوان سایه های معنا معادل ظلال المعنی یاد می شوند و نشانه هایی از قبیل جایگزینی برخی از واژگان، تقدیم و تاخیر، واژگان متضاد، پژوهشگر قرآنی را به تدبر در آن ها و تبیین این مفاهیم سوق می دهد؛ از این رو در روش تفسیری مفسران، استناد به این نوع از بیان ها و تفسیر آیات شریفه قرآن پربسامد است. در این جستار با رویکرد به تفسیر فخر رازی و با استفاده از شیوه توصیفی تحلیلی، روش مفسر در کشف سایه های معنای برخی از آیات و تعابیر واکاوی شده و مستندات وی تبویب شده است. از جمله نتایج این پژوهش آن است که فخر رازی به استناد نشانه های غیر لفظی، مانند جایگزینی واژگانی یا نحوی، تقدیم و تاخیر، سایه معنای نهفته در برخی از آیات را بیان کرده است. هم چنین استناد به پدیده جایگزینی در روش کشف سایه معنای تعبیرات، پربسامدتر است.

    کلیدواژگان: روش شناسی، تفسیر، فخر رازی، مفاتیح الغیب، جایگزینی، سایه معنی
  • طاهره محسنی* صفحات 43-67

    اعمال انسان، موجب سعادت و شقاوت او در دنیا و آخرت می شود و چون انسان زندگی ابدی در پیش دارد، چگونگی عمل او در دنیا، و فراهم آوردن توشه برای آخرتش، حایز اهمیت است. قرآن برای نظام مندکردن ذهن مخاطب و ایجاد تحول در اندیشه مخاطب از شبکه معنایی گسترده ای بهره گرفته است. مقاله حاضر بر آن است با شیوه تحلیلی و توصیفی به گستره معنایی حسنات و اعمال صالح در قرآن بر اساس نظریه معناشناسی ایزوتسو- که با تحقیق در واژگان، طرز نگرش قرآن به واژگان در دو محور خرد و کلان همنشینی و جانشینی را کشف می کند- بپردازد. یافته های تحقیق حاضر حکایت از آن دارد که حوزه معنایی حسنات و اعمال صالح از پر بسامدترین واژگان قرآنی به شمار می رود که بر اساس نظریه معناشناسی ایزوتسو بین آن ها رابطه عموم خصوص مطلق بر قرار است؛ زیرا دامنه حسنات عام می باشد و اعمال صالح و ثواب را شامل می شود، در حالی که برخی از حسنات عمل صالح محسوب نمی گردند.

    کلیدواژگان: حسنات، اعمال صالح، گستره معنایی، نظریه، ایزوتسو
  • فرشته جمشیدی*، مجید محمدی صفحات 67-89
    یکی از زیرساخت های مهم در حوزه دانش معناشناسی شناختی، کاربرد طرحواره های تصویری و استعاره های مفهومی است. طرحواره های تصویری اغلب حاصل تعامل انسان با جهان خارج است که در قالب مفاهیم انتزاعی شکل می گیرد و ابزاری پایه برای درک بسیاری از مفاهیم ذهنی به شمار می رود. این پژوهش، به بررسی طرحواره های تصویری در جزء سی ام قرآن کریم می پردازد. طرحواره های تصویری اغلب به لحاظ الگویی جهان شمول و انعطاف پذیر، قابل تطبیق با متون دینی و ادبی می باشد. جستار حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که طرحواره تصویری در سه رویکرد "حرکتی، حجمی و قدرتی" که بالاترین بسامد را در جزء سی ام از قرآن کریم دارا هستند تا چه حد می تواند الگویی مناسب برای مطالعه استعاره های قرآن باشد. در ابتدا پس از ارایه تعاریفی درباره مبحث طرحواره های تصویری و استعاره های مفهومی از دیدگاه معناشناسی شناختی، به تشریح مبانی استعاره مفهومی و انواع طرحواره های به کار رفته در این جزء اشاره می شود سپس به استخراج نمونه ها و شاهد مثال های مطابق با این مفهوم از آیات شریفه جزء سی ام با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی می پردازیم. بررسی های به عمل آمده حاکی از آن است که در زیرساخت استعاره های موجود در آیات منتخب، انواع طرحواره ها به چشم می خورد که به عنوان شاهد مثالی از هنجارها و ناهنجاری های در قرآن از طریق استعاره های حاوی طرحواره های اجبار، مانع، رفع مانع، تغییر مسیر یا انحراف، نیروی متقابل، جذب و کشش و توانایی از طریق این الگو منطبق و قابل اجرا است.
    کلیدواژگان: طرحواره تصویری، استعاره مفهومی، معناشناسی شناختی، قرآن، جزء سی ام
  • هوشنگ استادی* صفحات 89-116

    جریان شناسی نواندیشی مسلمانان در راستای خوانش دوباره علوم اسلامی، گرایشی نو پدید در یک قرن اخیر است. این جریان با رویکرد به دستاوردهای تمدن اروپایی در گستره مبانی علمی و معرفتی نخست در میان نواندیشان مسلمان عرب گسترش یافت. پدیده یاد شده با استقبال از مطالعات جدید علوم انسانی، مانند ساختارگرایی، زبان شناسی، معناشناسی و انسان شناسی و دیگر دانش های وابسته به آن ها توسط گروهی از روشنفکران برجسته و معاصر عرب هم چون حسن حنفی، نصر حامد ابوزید، محمدعابدالجابری و محمد ارکون -که به نواعتزالیان شناخته می گردند- به منظور پاسخگویی به پرسش هایی که از تقابل اسلام و مدرنیته سرچشمه می گرفت، به تجدید نظر در سنت و میراث کهن و خاستگاه باورهای دینی و پذیرش مدل های معرفتی و دستاوردهای دانش های نوین جهان مدرن غرب و کاربست آن ها در سرمایه های علمی و عقلی تمدن اسلامی انجامید. این جستار با روش توصیفی و تحلیلی ضمن بررسی شاخصه ها و مولفه های بنیادین نوگرایی و شناخت زمینه های تاریخی اش تاثیر آن را در جنبش نواندیشی و نقد گفتمان دینی در جوامع اسلامی و دیدگاه های کلی نوع اعتزالی مذکور بررسی می نماید تا چشم اندازی نو و قضاوتی منصفانه برای شناخت و تحلیل و نقد این جنبش اثرگذار در دوره معاصر ارایه دهد.

    کلیدواژگان: علوم اسلامی، جریان شناسی، سنت، مدرنیته، نواندیشی دینی، نو اعتزالیان
  • سودابه مظفری* صفحات 117-147
    از مهم ترین مسایلی که مورد عنایت پژوهشگران و تحلیلگران متون ادبی قرار گرفته، زیبایی شناسی است. زیبایی شناسی از مهم ترین ارکان ادبیات به شمار می رود که جنبه های مختلف متن را، از جمله واژگان و موسیقی آواها و تخیل و تصویر و فاصله و التفات و جز این موارد را که بلاغت عهده دار برخی از آن ها در متون ادبی است، شامل می شود. اگرچه صحیفه سجادیه به عنوان کتاب دعا و مناجات به درگاه خداوند شناخته شده ولی به اسلوب ادبی و بیانی متمایز شده است که در عین سادگی و روانی، از زیبایی های هنری ویژه ای برخوردار است، از یک سو دعا امری وجدانی و درونی است که با زیبایی های روح و روان انسان درآمیخته می باشد و از سویی دیگر چون خطاب دعا به خداوند است، این تجربه درونی بی واسطه با منبع لایزال در ارتباط می باشد که خود سرچشمه همه زیبایی ها به شمار می آید. شکی نیست که همه ابعاد زیبایی شناسانه در کلام گهربار امام جلوه گر شده است، اما پژوهش حاضر به بررسی جلوه هایی چند از زیبایی شناسی در برخی فرازهای دعاهای صحیفه سجادیه در قالب آرایه های بیانی التفات، حسن ابتدا و حسن نسق و حسن ختام و نیز موسیقی موجود در آن به شیوه تحلیلی خواهد پرداخت و انتظار می رود به این نتیجه دست یابد که امام سجاد7 با بهره گیری از عناصر ادبی و بیانی گوناگون در راستای زیباسازی متن و ایجاد پیوند میان علوم بلاغت و معنا و آفرینش موسیقی دلنشین توانسته است نقش زیبایی شناسی را در کنار نقش معنارسانی به کمال رسانیده و در نزدیک ساختن آموزه ها و معارف والای دینی و اخلاقی و عرفانی به ذهن مخاطبان و تفهیم آن ها موفق عمل کرده است.
    کلیدواژگان: صحیفه سجادیه، زیبایی شناسی، آرایه های بیانی، التفات، حسن الابتداء، حسن النسق، حسن الختام، موسیقی
  • خدیجه احمدی بیغش* صفحات 147-169
    کارآمدی، امری نسبی است که با توجه به اهداف، امکانات و موانع خاص هر پدیده تغیر می کند. این معیار مورد توجه خاص مکاتب و نظریات مختلف قرار گرفته است. اگرچه نظریه کارآمدی مورد نظر این مکاتب با مسایل دینی ما سازگاری ندارد، اما کارآمدی، به معنای محوریت داشتن سودمندی حداکثری در اموری چون رویکردهای تفسیری قرآن کریم و یا مطالعات ادبی متن آن موجب کارآیی و پایداری و حتی کنش اجتماعی این نظریات خواهد شد. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش است که یک رویکرد تفسیری بر اساس معیارهای کارآمدی، به چه معنا و در رویکردهایی قابل اجرا است. بررسی تحلیلی توصیفی این مسئله حکایت از آن دارد که نظریه کارآمدی در رویکردهای ناظر به متن، مولف، و مفسر با پیروی از معیارهای مهم در هر یک از این رویکردها، می تواند موجب ارایه نظریه کارآمدی در رویکرد تفسیری گردد و باعث گسترش کمی و کیفی فهم کتاب الهی شود؛ به گونه ای که تنوع رویکردها و دیدگاه های تفسیری سر از نسبیت در نیاورد.
    کلیدواژگان: کارآمدی، نظریه، تفسیر، قرآن، مطالعات ادبی
|
  • Pages 9-25

    Like other Muslim intellectuals, Mohammed Arkon, an Algerian intellectual and contemporary Quran researcher, has been concerned with reforming and deducing religious concepts. One of these concerns is the method of understanding religious and Quranic concepts. This approach commences with a revision and rereading of the ancient heritage in this area and then being affected with new humanities studies related to Quranic studies of the intellectual revolution and structural reforms in modernist conceptions and the tendency to modernity, it ends in understanding Qur'anic interpretation and sciences. The following readings are observed in his works: 1. faithful reading. historical reading 3. linguistic reading 4. semiotic reading. The present study attempts to study Arkoun's methodology in Qura'nic studies using a descriptive-analytical method. The important achievement of the research is that it attempts to make a relation between the existing methods in the new world in the methodical understanding of the Qur'an and the theology. However, this effort eventually fails to provide a coherent structure in this respect.

    Keywords: Arkoun, Qor'anic studies, contemporary, Methodology, reading
  • Pages 25-43

    In the verses of the Qur'an, in addition to the expressions whose appearance transfers the meaning of the words, some others imply impressions beyond these words referred to as shadows of meaning – Dhilalolma'ni. There are also signs such as the substitution of some vocabularies, advancement and deferral, antonym words that direct the Qur'anic researchers to reflect on them and to explain these concepts; therefore, the Qur'an exegetes frequently use this exegetical method citing this type of expressions in interpreting the noble verses of the Qur'an. Using Fakhr Rāzi's exegetical approach and a descriptive-analytical research method in discovering the exegete's meaning shadows, some verses and expressions are analyzed and their related evidences and documentations are dichotomized. Among the research findings, it is proven that Fakhr Rāzi, based on the non-verbal signs such as lexical or syntactic substitution, and advancement and deferral, has stated the implied shadow meaning in some verses. Similarly, the substitution method is used more frequently in the method of discovering expressions shadows of meaning.

    Keywords: Methodology, exegesis, Fakhr Rāzi, Mafatihol Ghayb, substitution, meaning shadow
  • Pages 43-67

    Human's deeds lead to his happiness and sufferings or miseries in this mundane world and the hereafter as he awaits an eternal life. Thus his deeds in this world as the supply of the heaeafter are signifiacnt. To systematize the addresses' minds and to provoke mental development on him, the Qur'an get advantage of extensive semantic network. Using a descriptive-analytical method, the researcher is to study the semantic scope of good deeds and virtues in the Qur'an based on Izutu's theory – a lexical analysis in the Qur'anic view to words in the micro and macro juxtaposition and substitution. The research findings revealed that the semantic scope of good deds and virtues is among the most frequent Qour'anic words. Based on Izutsu's semantic theory, there is an absolute general-specific semantic relationship between these words, as the semantic scope of virtues are general which includes good deeds and rewards while some virtues are not regarded as good deeds.

    Keywords: good deeds, Virtues, semantic scope, Izutsu theory
  • Fereshteh Jamshidi *, Majid Mohammadi Pages 67-89
    One of the most fundamental infrastructures in cognitive semantics is the application of pictorial schemas and pictorial metaphores. Pictorial schemas are often the result of human's interaction with the exterior world which are formed in the formats of abstract concepts andare considered as basic instruments for understanding many mental concepts. This research has investigated the pictorial shemas in the thirthieth section of the Holy Qur'an. Such schemas are often adaptive to religious literary texts because of being universal and flexible. The current research is to answer this qouestion that to what extant such pictorial shemas which are used most frequently in the thirthieth section of the Holy Qur'an are categorized into three categories of "kinestic, volumetric, and power"? To what extant such schemas could be considered as proper patterns for studying the Qur'anic metaphors? After giving definitions about pictorial schemas and pictorial metaphores from a cognitive semantics, the researchers have discussed principles of conceptual metaphors and the different schemas used in the thirthieth section of the Holy Qur'an. The next stage is to collect data and instances based on this concept from the verses of thirthieth section of the Holy Qur'an using a descriptive-analytical reearch method. The findings of the research show that the observed infrastructure of metaphors in the selected verses contains different schemas which is a sample instance for the norms and anomalities mentioned in the Qur'an through use of metaphoes containing schemas of force, barrier, resolving the barriers, route change or divergence, reciprocal force, absorption and traction, and ability which all are adaptive and adminstrative based on this pattern.
    Keywords: Metaphor, pictorial schema, cognitive semantics, the Qur'an, the thirthieth section
  • Houshang Ostadi * Pages 89-116

    Studying the trend of Muslim scholars' intellectual modernism in line with a re-reading of Islamic sciences has caused to a new trend in the recent century. This trend first developed in accordance with the approach of European civilizations achievements in the spectrum of scientific and epistemological principles among Arab Muslim intellectual modernism. This phenomenon was faced with welcoming new studies in humanities such as structuralism, linguistics, semantics, anthropology, and other affiliated sciences to them by a number of outstanding contemporary Arab intellectuals such as Hassan Hanafi, Hāmed Abouzayd, Nasr, Muhammad Abed Aljāberi, and Muhammad Arkoun known as new-E'tizalis. To voice the misgivings against the problems raised for the confrontation of Islam and modernity, it led to a review of tradition and ancient heritage as well as the origins of religious beliefs and reception of epistemological patterns and modern Western world achievements and their applications in the scientific and intellectual Islamic treasures. Deploying a descriptive-analytical research method and studying the criteria and fundamental factors of modernity and knowing its historical backgrounds, the researcher studies its effects on modernism movement and criticism of religious discourse in Islamic communities. Thus, the general views of new-E'tizlis are discussed so that a new perspective and a fairs judgment to the knowledge, analysis and criticism of this influential movement in the contemporary era are presented.

    Keywords: Islamic sciences, trend studies, tradition, modernity, religious intellectual modernism, new-E'tizlis
  • Soudabeh Mozaffari * Pages 117-147
    Aesthetics is one of the most important pillars of literature, which includes various aspects of the text, such as sounds, words, compositions, syntax, music, and imagination, which rhetoric is responsible for in literary texts. Although Sahifa Sajjadieh is known as a book of prayers and supplications to God, but it is distinguished by a literary and expressive style that, while simple and psychological, has special artistic beauties. On the one hand, prayer is a matter of conscience and inner being that is intertwined with the beauties of the human soul and psyche, and on the other hand, because prayer is addressed to God, this inner experience is directly related to the eternal source that is the source of all beauties. There is no doubt that all the aesthetic dimensions are reflected in Imam Khomeini's words, but the present study will examine some of the aesthetic effects in some passages of Sajjadieh in the form of expressive arrays and the music in it in an analytical manner and wait. It is concluded that Imam Sajjad (AS) by using various literary and expressive elements in order to beautify the text and create a link between the sciences of rhetoric and meaning and the creation of pleasant music has been able to play the role of aesthetics along with the role of meaning. He has succeeded in bringing meanings closer to the minds of the audience and understanding them.
    Keywords: Sahifa Sajjadieh, Aesthetics, Expression Arrays, music
  • Khadigeh Ahmadibighash * Pages 147-169
    iciency is a relative issue which varies with respect to the objectives, equipment and particular obstacles. This criterion is of specific interest of different schools of thought and and theories. Although this school's intended theory of efficiency is not compatible with our religious issues, the term efficiency means being maximally efficient in affairs such as the exegetical approaches of the Holy Qur'an or literary studies of the text that leads to the efficiency and consistency and even a social action of such theories. This research is to answer the question that how an exegetical approach based on the criterion of efficiency, in terms of meaning and approaches, is applicable. The descriptive-analytical analysis of this issue show that the efficiency theory and the related approaches to text, writer, or interpreter following important criteria in each of these approaches could lead to the formulation of efficiency theory in the exegesis approach. Consequently, it results in quantitative and qualitative development of the Divine Book Understanding, so that the diversity of exegetical approaches and viewpoints may nor lead to the issue of relativity.
    Keywords: iency, theory, exegesis, the Qur'an, literary studies