فهرست مطالب

زبان و ادبیات فارسی - سال شانزدهم شماره 4 (زمستان 1399)

مجله زبان و ادبیات فارسی
سال شانزدهم شماره 4 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رجبعلی رضا نژاد، رضا فرصتی جویباری*، حسام ضیایی صفحات 1-11

    انسان موجودی است کمال طلب که برای نیل به کمال باید متعهد به رعایت آداب و مهارت هایی باشد. این آداب و مهارت ها که در مجموع سبک زندگی را می سازد ، با توجه به موقعیت جغرافیایی، قومیت ها، فرهنگ و ادیان مختلف، متفاوت خواهد بود.  امروزه با عنایت به تغییر تدریجی سبک زندگی مردم در ایران و فاصله جوانان از سبک زندگی ایرانی- اسلامی ، بروز چالش های متعدد حاصل از آن کاملا قابل مشاهده است. از این رو، یکی از راه های اصلاح آداب و مهارت های زندگی و دست یابی به سبک زندگی مطلوب ایرانی- اسلامی،  رجوع به گنجینه های اصیل دینی نظیر نهج البلاغه و متون فاخر ادبی به ویژه ادبیات تعلیمی ایران نظیر قابوس نامه است. دو اثر ارزشمندی که از سوی پدرانی آزموده برای هدایت فرزندان شان در مسیر پرتلاطم زندگی نگاشته شده اند . از این رو نگارندگان در این مقاله به بررسی آداب و مهارت های فردی، اجتماعی - فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارایه شده در هر یک از این دو اثر پرداخته و نشان داده اند که تا چه حدی شناخت و اجرایی نمودن مهارت های مشترک در هر دو اثر می تواند در مسیر ارتقاء ارزش های انسانی و کاهش آسیب های فردی و اجتماعی موثر بوده و جامعه را در دست یابی به سبک زندگی ایرانی - اسلامی رهنمون باشد.

    کلیدواژگان: سبک زندگی، قابوس نامه، نهج البلاغه، آداب و مهارت ها
  • سمیه حدادیان*، علی حیدری، قاسم صحرایی صفحات 12-19

    آب،یکی از عناصرشگفت انگیز و ضروری درطبیعتاست که همواره مورد توجهاقوام و ملت های مختلف بوده و هست. هندوان و ایرانیان باستان نیز آبرابسیارگرامی داشته اند و اسطوره های فراوانی پیرامون آن شکل داده اند. کتاب کلیله ودمنه که منشا هندی دارد و بعدها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است، سرشار از این اسطوره ها و افسانه ها است. در این پژوهش به روش استقرایی و با توجه به منبع قرار دادن یافته های کارل گوستاویونگ (CarlGustavGung) روان پزشک سوییسی و دیگر پژوهشگران در این زمینه، سعی شده است ویژگی های کهن الگوی آب را ذکر و جایگاه آن را در نزد اقوام مختلف بیان نماییم. سپس مواردی را که در کتاب کلیله ودمنه می توانند کهن الگو قلمداد شوند، ذکر نموده ایم. پس از بررسی های انجام شده از بین ویژگی های ذکر شده برای آب چهار مورد از آن را در کتاب کلیله ودمنه پیدا نمودیم که جنبه کهن الگویی دارند و  شامل مواردی چون: 1) آبرمز حیات 2) آب رمز مرگ و ممات 3) عبور از رود تصور سمبولیک یک تغییر رویه4)غوطه وریدرآبرمزیازتجدیدحیات، می باشند.

    کلیدواژگان: کهن الگو، آب، کلیله ودمنه، کارل گوستاویونگ
  • علیرضا قبادی*، میلاد پوررجبی صفحات 20-34

    یکی از مواردی که در رفتار یک جامعه اثرگذار است فرهنگ غالب بر مردم آن جامعه است، شاعران معاصر از این ظرفیت اجتماعی نهایت استفاده را کرده اند و در بیشتر موارد تعهد به مسایل اجتماعی و فرهنگی انسان را سرلوحه مضامین خویش قرار می دهند. تاریخ شاهد شاعرانی است که برای مفاهیم اجتماعی و فرهنگی جامعه ی خویش ارزش بسیار قایل اند و همواره در تلاش هستند تا در جهت حل مشکلات جامعه تصویری به مراتب واقعی تر ارایه کنند، از برجسته ترین شاعرانی که در این فضا حرکت می کنند، مهدی اخوان ثالث است. شرایط اجتماعی که اخوان در آن می زیست با توجه به زمینه های فکری و عقیدتی دهه های 1330 و 1340 شمسی، دارای دیدگاه های ناب در برخورد با مسایل اجتماعی موجود بود تا حدی که به اذعان بسیاری از جوانان روشنفکر و هنرمند آن روزگار، با شعرهای اخوان به نگرش تازه ای از زندگی رسیدند. این جستار حاضر بر آن است تا با رویکردی توصیفی تحلیلی به بررسی شعر اخوان به کشف مصادیق برخاسته از این دیدگاه ها نایل آید.

    کلیدواژگان: تعهد اجتماعی، نظام اجتماعی، فضای اجتماعی، تبادل اجتماعی، ادبیات
  • راضیه خوش ضمیر* صفحات 35-45

    سعدی شیرازی شاعر پرآوازه و توانمند ایرانی به دلیل آشنایی با عرفان و مراحل سلوک و تجربه ای والا در پند و اندرز به انسان امروزی، با بهره گیری از اسطوره ها، نمادها و کهن الگوها همواره زبان زد خاص و عام است. مطالعات نشان میدهد که سعدی با آگاهی نسبت به  مقوله کهن الگوها قبل از مطرح شدن آن توسط یونگ، آنها را در اشعارخود به کار می برده. با این وجود در این مقاله سعی شده است تا پس از ذکر انواع کهن الگوها، به بررسی انواع آن در اشعار سعدی پرداخته شود. برای دست یابی به این مهم، با روش توصیفی- تحلیلی و رویکرد انتقادی پس از غور در بوستان سعدی به بررسی یک شعر از مجموعه اشعار او از باب چهارم (تواضع) پرداخته ایم. نتایج حاصل از این بررسی بیانگر این امر است که سعدی به وسیله کلمات که عامل اسطوره ساز هستند به آفرینش شخصیتهای جاودانه در اثر خویش می پردازد .او با استفاده از کهن الگوی پرسونا درقالب یک عارف و مصلح اجتماعی ظاهر می شود و باشکل دادن کهن الگوی عصیانگر سعی در ایجاد اعتدال در داستان هایش را دارد. کهن الگوهای سایه، آنیما و حامی نیز به طور گسترده در شعرش دیده می شود.

    کلیدواژگان: سعدی، کهن الگو، سایه، یونگ، نقد ادبی
  • پرویز صفرعلی، علی زمانی*، فاطمه کوپا، فاطمه معین الدینی صفحات 46-53

    مطالعه و بررسی دقیق آثار سعد الدین ،  جنبه های مختلف ادبی و فکری وی را آشکارتر خواهد کرد. با توجه به مشترکات فرهنگی و همسایگی ایران و افغانستان، بررسی آثار شاعران و عارفان فارسی زبان این خطه، دارای اهمیت بسیار است. به علت تشابهات فرهنگی و تاریخی گذشته،کشوری چون  افغانستان به عنوان بخشی از مناطق فرهنگی زبان و ادب فارسی، سرشار از آثار ارزشمندی است. یکی از شاعرانی که آثار شعر و نثر عارفانه اش ،نقش موثری در ترویج زبان و ادبیات فارسی و مفاهیم عرفانی داشته ،سعدالدین احمد انصاری است که در قرن دوازدهم هجری در توابع کابل  می زیسته است. کتاب شعر «شور عشق» اثر سعدالدین احمد انصاری، از آثار  ارزشمند قرن دوازدهم هجری محسوب می شود  که تا کنون مورد پژوهش مستقل قرار نگرفته است، بی شک این پژوهش در روشن شدن وجوه مبهم و ارزش و بهای این کتاب عرفانی موثر واقع خواهد بود.این پزوهشی نو و تازه است.

    کلیدواژگان: نظم، عرفان، شور عشق، سعدالدین انصاری
  • موسی صباغیان*، محمدرضا شریفی صفحات 54-69
    کنایه آن مقوله ی زبانی است که از گذشته تاکنون در بستر حرکت خود، تنوع و دگرگونی‏هایی را پشت سر گذاشته و در سبک هندی علاوه بر آن کنایات گذشته، کنایه‏های جدید و متنوع تری آفریده شده است. این مقاله می‏کوشد با استناد به منابع موجود، با ملاک‏های علمی، ضمن بررسی کنایات سبک هندی، آن ها را با سبک های پیشین، بررسی و تحلیل کند. روش در این پژوهش از نوع تحلیلی اسنادی است. ابتدا تمام فرهنگ هایی که در زمینه کنایات ارایه شده بود، مطالعه گردید، سپس فیش برداری و طبقه بندی صورت گرفته است. ابتدا پس از طرح و بحث موضوع و ذکر پیشینه‏ی تحقیق، به تعریف کنایه می‏پردازد و آن را، از حیث جانشینی، هم نشینی، کمیت و گشتار(ژرف ساخت و رو ساخت)، معین می کند. آن چه را که نگارنده از کنایه فهمیده با طبقه بندی خاصی ارایه می کند. به ذکر نمونه‏ها و مصادیق کنایه می پردازد. کنایه‏های نو و تکراری را از هم تفکیک می کند. کنایات را در قالب اشکال و نمودارها، تحلیل و دسته بندی می کند و در پایان به مقایسه‏ی کنایه‏های تکراری و غیر تکراری یا نو و سنتی در 40 غزل از دیوان بیدل می پردازد و درصد آن کنایات را با عدد و رقم نشان می دهد و با بررسی آن ها به این اهداف و نتایج دست پیدا می کند که از گذشته تاکنون چه تفاوت‏هایی در این امر واقع شده و شبکه ی تداعی و تخیل شعرا چه تفاوت هایی نسبت به هم داشته است.
    کلیدواژگان: کنایه، شعر، سبک، هندی، مقایسه
|
  • Pages 1-11

    Human is an idealist being that should be obligated to observe some habitudes and skills in order to access to ideal. These rituals and skills that make up the overall lifestyle, will vary depending on the geographical location, ethnicity, culture and religions. Today, due to the gradual change in the lifestyle of people in Iran and the distance between youths from the Iranian-Islamic lifestyle, the emergence of numerous challenges arising from it is quite visible. Hence, one of the ways to modify the habits and skills of life and the achievement of a desirable Iranian-Islamic lifestyle is to refer to genuine religious treasures such as Nahj al-Balaghah and literary texts, especially the educational literature of Iran, such as Ghaboosnameh. Two valuable works written by experienced fathers to guide their children in the turbulent path of life. Therefore, in this paper, the authors examine the individual, socio-cultural, political, and economical skills presented in each of these two works and show how much mutual recognition and implementation of common skills In both of these works, it can be effective in promoting human values and reducing personal and social damage and leading society to achieve an IranianIslamic lifestyle.

    Keywords: the life style, Ghaboosnameh, Nahj al-Balagha, habitudes, skills
  • Pages 12-19

    Water is one of the most amazing constituent of nature which has always been the center of attention among different folks and nations. It has also been much respected for ancient Indians and Iranian, as they have created many myths around it. Kalila and Demna which has an Indian origin and later has been translated to Persian is full of these myths. In this study, using inductive reasoning and based on Jung’s finding and other researchers in this field, it has been tried to describe the main characteristics of water archetype and to investigate its importance among different folks. Then, different examples in Kalila and Demna which can be considered as archetype are introduced. Results showed that four characteristics of water have archetypal aspects: 1) water as the secret of life, 2) water as the secret of death, 3) crossing the river is a symbolic thought for changing a manner, and 4) immersing in water is a symbol of rebirth.

    Keywords: Archetype, water, Kalila, Demna, Carl Gustav Jung
  • Pages 20-34

    One of the factors that affect the behavior of a society is the culture that dominates the people of that society. Contemporary poets have made the most of this social capacity and in most cases, commitment to social and cultural issues put human beings at the forefront of their themes. History witnesses poets who value the social and cultural concepts of their society and always try to present a more realistic image in order to solve the problems of society. One of the most prominent poets who move in this space is Mehdi Akhavan Sales.The social conditions in which the Brotherhood lived Given the intellectual and ideological backgrounds of the 1930s and 1940s, had pure views on dealing with existing social issues to the extent that, according to many young intellectuals and artists of the time, the Brotherhood's poems took a fresh look They came from life. The present study aims to discover the examples arising from these views with a descriptive-analytical approach to the study of the Brotherhood poetry.

    Keywords: Social commitment, social system, social space, social exchange, literature
  • Pages 35-45

    Saadi Shirazi, a famous and powerful Iranian poet, due to his familiarity with mysticism and the stages of conduct and high experience in advising modern man, using myths, symbols and archetypes, is always famous for every one. Studies show that Saadi used them in his poems with knowledge of the archetypes before being introduced by Jung. However, in this article, after mentioning the types of archetypes, it is tried to examine its types in Saadi's poems.To achieve this, with a descriptive-analytical method and a critical approach after contemplation in Saadi Park, we have studied a poem from his collection of poems from the fourth chapter (humility).The results of this study indicate that Saadi creates immortal characters in his work through words that are the cause of myth-making. Using the archetype of the persona, he appears as a mystic and social reformer, and attempts to create moderation in his stories by embodying the rebellious archetype. Archetypes of shadows, anima, and patrons are also widely seen in his poetry.

    Keywords: Saadi, Archetype, Shadow, Jung, Literary Criticism