فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 100 (زمستان 1399)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 100 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/17
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد برغمدی، میرحمیدرضا قریشی*، محمد کرابی، سمیه محمدیان گزاز صفحات 3-9
    در این پژوهش، اثر نانوگرافن و نانو رس بر آلیاژ NBR/PVC با نسبت درصد (30/70) با استفاده از روش اختلاط مذاب مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تهیه نانوکامپوزیت با عملکرد خوب، پراکندگی یکنواخت نانو ذره ها در بستر آلیاژ NBR/PVC ضروری است، که بر خواص مکانیکی و ریولوژیکی NBR/PVC تاثیر بسزایی دارد. خواص فیزیکی- مکانیکی و ریولوژیکی به دلیل پراکنش خوب نانوذرات و همچنین سازگاری قابل قبول NBR/PVC بهبود یافت. همان گونه که انتظار می رفت، با افزودن نانو ذره ها به آلیاژها، گشتاور پخت افزایش یافت. همچنین، زمان برشتگی و زمان پخت بهینه در نانوکامپوزیت های حاوی نانوگرافن افزایش قابل توجهی نشان داد، درحالی که در نانوکامپوزیت های تقویت شده با نانو رس نتایج عکس دیده شد. در ادامه، در آزمون آسایش از تنش دیده شد که افزایش مقدار نانو ذره ها، مدول اولیه را افزایش می دهد و سبب کاهش مدول نهایی نمونه ها در قبل و بعد از پخت می شود. خواص مکانیکی نمونه ها شامل استحکام کششی، ازدیاد طول تا شکست، مدول یانگ و سختی با افزایش مقدار نانو افزایش یافت.
    کلیدواژگان: آلیاژ NBR، PVC، نانوذره ها، رفتار پخت، خواص رئولوژیکی، خواص مکانیکی
  • شیما جلالی، مهدی رزاقی کاشانی* صفحات 11-28

    امروزه پلیمرهای منعطف مانند لاستیک ها کاربردهای مهندسی مختلفی را ارایه می دهند. یکی از این کاربردها به عنوان حسگرهای کرنشی است که برای اندازه گیری میزان تنش و فشار در سامانه های مختلف از جمله سامانه های زیستی به کار می روند. نقش پراکنش ذره های رسانای الکتریکی در ماتریس لاستیک ها بسیار مهم است و کنترل آستانه ی نفوذ ذره های رسانا نقش اساسی ایفاء می کند. اگر چه لاستیک ها با توجه به انعطاف پذیری بالایشان، می توانند برای چنین کاربردهایی مورد استفاده قرار گیرند، اما پارامترهای دیگری مانند حساسیت، خطی بودن، میزان پسماند یا هیسترزیس، دوام دینامیکی و زمان پاسخ از دیگر پارامترهای موثر هستند که باید مورد ارزیابی و طراحی قرار گیرند.

    کلیدواژگان: نانوکامپوزیت های رسانا، حسگر های کرنشی انعطاف پذیر_ پیزورسیستیو
  • اعظم جلالی آرانی*، احمد زارعی صفحات 29-37
    در این کار آمیزه هایی بر پایه ی مخلوط لاستیک پلی بوتادی ان و لاستیک طبیعی (BR/NR)، که یک مخلوط پرمصرف در صنعت است، با و بدون نانورس تهیه شدند. برای ولکانش آمیزه ها از انواع سامانه های پخت گوگردی استفاده شد تا تاثیر نوع سامانه ی پخت و به طور همزمان تاثیر نانورس بر ویژگی های ولکانش، ساختار شبکه و خواص کاربردی آمیزه ها ارزیابی شود. نمونه ها با استفاده از مخلوط کن داخلی آزمایشگاهی تهیه شدند و بر روی آن ها آزمون ریومتری پخت انجام شد. همچنین خواص استحکامی و سایش نمونه های پخت شده ارزیابی و آزمون تفرق پرتو ایکس بر روی آن ها انجام شد. چگالی اتصال های عرضی و درصد اتصال های گوگردی در نمونه ها نیز تعیین شد. نتیجه های به دست آمده نشان دادند که حضور نانورس سبب حدود 80% کاهش زمان برشتگی، زمان پخت و افزایش اختلاف گشتاور پخت در آمیزه ی BR/NR می شود. نانورس علاوه بر تاثیر تقویت کنندگی از طریق افزایش چگالی اتصال های عرضی و نیز افزایش درصد اتصال های چند گوگردی سبب بهبود استحکام کششی و حدود 9% کاهش مقدار سایش شد. نانوکامپوزیت حاوی پخت سنتی بالاترین استحکام و مقاومت سایشی را از خود نشان داد. نوع سامانه ی پخت بر میان لایه سازی نانورس تاثیر گذار بود و بیشترین میان لایه سازی نانورس در آمیزه ی حاوی سامانه ی پخت کارا دیده شد.
    کلیدواژگان: سامانه ی پخت، نانورس، ساختار شبکه، خواص کاربردی، مخلوط لاستیکی
  • مرتضی عطیفه* صفحات 39-61
    پیچیدگی کالاها و خدمات در دنیای امروز باعث شده است شرکت ‎های منفرد که کمک و همکاری دیگر سازمان ها را همراه خود ندارند، برای بقای خویش با مشکل های بسیاری روبرو شوند. به همین منظور سازمان ها دریافته اند که اگر با یکدیگر همکاری داشته باشند، مجموع منافعی که عاید آن ها می شود بیش از حالتی است که هر یک فعالیت خود را بدون هماهنگی با سازمان های مرتبط انجام دهند. این پژوهش به طراحی یک مدل پویایی سیستم با استفاده از ایجاد نمودار علی و معلولی، به افزایش عملکرد زنجیره تامین با تاکید بر شاخص های چابکی و انعطاف پذیری پرداخته است. هدف این مدل سازی کاهش هزینه، زمان و افزایش سطح رضایتمندی مشتری ها با لحاظ کردن شاخص های چابکی و انعطاف پذیری، می باشد. در راستای رسیدن به این مهم ابتدا به معرفی مفاهیم مورد استفاده پرداخته شده سپس با استفاده از مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان حوزه، شاخص های چابکی و انعطاف پذیری در زنجیره تامین مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. سپس با تعیین روابط علل و معلولی میان متغیرها، مدل ساخته شد و در نهایت با طراحی سناریوهای مختلف، نتیجه ها نشان داد که چابکی و انعطاف پذیری، به تنهایی و مطلقا نمی تواند سودآوری داشته باشد و این نتیجه ها مشخص کرده است که برای افزایش سودآوری نباید چابکی و انعطاف پذیری را به بالاترین سطح رساند بلکه باید به دنبال نقطه بهینه آن بود، در نهایت سطح بهینه ای از چابکی و انعطاف پذیری تخمین زده شده است.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، پویایی سیستم، چابکی، انعطاف پذیری
  • یوسف صداقت، ناصر پرهیزگار*، احمد کشاورز صفحات 63-72

    اطمینان از تولید تایرهای بدون عیب امری مهم در صنعت تولید تایر می باشد. تست x-ray یکی از مهمترین تست ها جهت آشکارسازی عیوبی است که توسط چشم انسان قابل تشخیص نیست. با توجه به اینکه بررسی تصاویر x-ray توسط اپراتور فرایندی زمان گیر و هزینه بر است لذا استفاده از بینایی ماشین و یادگیری ماشین امری مهم در این صنعت به شمار می رود. در این مقاله راهکاری جدید به منظور تشخیص عیوب تایر در تصاویر x-ray بر اساس تکنیک های پردازش تصویر جهت استخراج ویژگی های بافتی از تصویر ارایه شده است. در روش پیشنهادی، ابتدا تصویر هموارسازی می شود. سپس فیلتر گوسی و میانه مورد استفاده قرار گرفت تا یک تصویر جدید که در آن ناهمگونی در الگوهای تصویر وردی نشان داده می شود، تولید شود و در ادامه برای آشکارسازی این نوع عیوب از ویژگی های ساختارشناسانه و انتقال فضا استفاده شده است. با اعمال تبدیل فوریه سریع دوبعدی و بررسی نواحی موجود در تصویر، عیب تشخیص داده می شود. به منظور ارزیابی راهکار پیشنهادی مجموعه دادگان تایر با تصاویر x-ray تهیه شد که با اعمال الگوریتم پیشنهادی بر روی این مجموعه دقت خوبی در تشخیص و بازشناسی نوع عیب به دست آمد. دقت به دست آمده نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی از کارآیی بالایی در مرحله تشخیص عیب برخوردار است.

    کلیدواژگان: عیب یابی تایر، تصاویر اشعه ایکس، هموارسازی تصویر، تبدیل فوریه سریع دوبعدی، فیلتر گوسی و میانه
  • علی فروزش مهر* صفحات 73-79
    امروزه سازمان ها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها رادر دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و ممیزی دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است. اما موضوع مهم تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ابعاد دیگر با ممیزی دانش می باشد. این مقاله تاثیر و رابطه متقابل سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصمیم، هدف گذاری و کنترل، بازخور و تمایزات و روابط است، با ممیزی دانش که شامل چهار فرآیند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و به کارگیری دانش می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. بر اساس تحلیل های انجام شده، بعد تنوع و محدودیت و فرآیند تبدیل و انتقال دانش به دلیل داشتن شاخص های ضعیف حذف شدند. به علاوه، یافته های پژوهش حاکی از تایید مدل مفهومی با داده های جمع آوری شده و رابطه متقابل و معنادار سایبرنتیک و فرآیند ممیزی دانش می باشد.
    کلیدواژگان: سایبرنتیک، ممیزی دانش، دانش سازمانی
  • محمدرضا فتحی*، مهدی نصراللهی، رضا کشکولی صفحات 81-93

    هدف اصلی این تحقیق، شناخت رابطه ی رهبری تحول گرا، مشارکت در پروژه، میل به ترک پروژه و ادراک کارمند از تعهدات ایمنی کارفرما بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی محسوب می شود. همچنین تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش در دسته تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری در پژوهش حاضر، مدیران و کارکنان فعال در پروژه های نفت و گاز می باشند. بر این اساس در این پژوهش برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه ی تحقیق حاضر طبق جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده در این تحقیق شامل پرسشنامه ی دینگ و همکاران و مولن و همکاران بوده است. گویه های موجود در این پرسشنامه ها براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت طراحی شده است. جهت تجزیه و تحلیل یافته های میدانی تحقیق حاضر از تحلیل عامل تاییدی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داند که از دید پاسخگویان، رهبری تحول گرا بر مشارکت در پروژه، میل به ترک پروژه و ادراک کارمند از تعهد ایمنی کارفرما تاثیر معنی داری دارد. در واقع این تحقیق نشان می دهد که تغییرات در سطوح مشارکت در پروژه، میل به ترک پروژه و ادراک کارمند از تعهد ایمنی کارفرما با سبک رهبری و رهبری تحول گرا قابل تبیین و تفسیر است و مدیران سازمان باید توجه بیشتری در جهت استفاده و به کارگیری سبک رهبری تحول گرا داشته باشند.

    کلیدواژگان: رهبری تحول گرا، مشارکت در پروژه، میل به ترک پروژه، ادراک کارمند از تعهدات ایمنی کارفرما
  • محمدحسن ملکی*، محمدرضا فتحی، رضا روحانیان صفحات 95-114

    دغدغه ی سازمان ها در قرن حاضر که اساس آن بر تغییرات شتابناک بنا نهاده شده و رقابت یکی از مشخصه های بارز آن است، علاوه بر سود و فروش، بقا و ادامه حیات است. با توجه به گستردگی فعالیت ها در صنایع و خدمات مختلف، اولویت بندی مسایل به منظور توجه و بهبود آنها امری اجتناب ناپذیر است. همچنین با وجود محدودیت منابع سازمان، اگر این منابع به میزان نادرست به بخش های مختلف تخصیص یابد و روی اولویت ها تمرکز نشود، نمی توان انتظار موفقیت چندانی داشت. رسیدن به این مهم، از طریق اعمال مدیریت مدبرانه و صحیح، امکان پذیر است. یکی از راهبردها، مدیریت کیفیت جامع است که از لایه های بالای سازمان شروع شده و به لایه های پایین تر منتقل می شود. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به دو پرسش است؛ نخست اینکه چه عواملی روی پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع تاثیر دارند، و در مرحله بعد مدل علی یا ساختار روابط میان این عوامل به چه صورتی است. البته علاوه بر مدل علی عوامل از فن کپراس برای رتبه بندی عوامل تاثیرگذار هم استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر جهت گیری، کاربردی؛ از منظر هدف، توصیفی؛ از بعد شیوه جمع آوری داده ها، پیمایشی؛ و از منظر روش شناسی آمیخته است. نتایج نشان دادند که وجود چشم انداز مناسب تاثیرگذارترین عامل روی شاخص های دیگر است و شاخص امنیت شغلی بیشترین تعامل را با معیارهای دیگر دارد. همچنین پس از به کارگیری فن کپراس، اولویت معیارها از نظر اهمیت مشخص شد. مهمترین معیارها به ترتیب اولویت عبارتند از: تعهد مدیریت ارشد، کار گروهی، آموزش و بهبود مستمر.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، مدیریت منابع انسانی، آنتروپی شانون، دیمتل، کپراس