فهرست مطالب

مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند - پیاپی 34 (زمستان 1399)

فصلنامه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
پیاپی 34 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/23
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مهدی جنیدی جعفری*، محمدتقی تقوی فرد، محمدرضا تقوا صفحات 5-38

    در کسب وکارهای امروزی، پروژه ها به عنوان بخش مهمی از عملیات کسب وکار تلقی می شوند؛ بنابراین، موفقیت پروژه ها تاثیر مستقیمی بر موفقیت شرکت ها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بوده اند تا با پیشنهاد و پیاده سازی روش های مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخ گویی به این سوال که چگونه می توان از طریق لحاظ نمودن حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشید، به رشته تحریر در آمده است. پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونه ای متشکل از 183 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش مدل سازی معادلات ساختاری و با بهره گیری از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS برای تجزیه وتحلیل داده ها انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم حاکمیت فناوری اطلاعات و هم حاکمیت پروژه اثر مثبتی بر عملکرد پروژه می گذارند. این یافته ها شواهدی را برای متخصصان مدیریت پروژه فراهم می آورد، مبنی بر این که حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه بخشی از راهبرد عملیاتی در تسهیل بخشیدن به موفقیت پروژه ها هستند. این پژوهش همچنین اهمیت همسویی راهبردی بین حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه در تقویت عملکرد پروژه را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: حاکمیت پروژه، حاکمیت فناوری اطلاعات، عملکرد پروژه، همسویی راهبردی
  • وحیده علیپور، محمدرضا سعدی*، عاطفه مهری بازقلعه صفحات 39-62

    هدف اصلی این پژوهش، ارایه مدلی است که ساختاری مفید برای استفاده مدیران و محققان حوزه تعهد مشتری و برند است. این مطالعه به این پرسش پاسخ می دهد که چگونه مزایای زیبایی شناسی برند و مزایای نمادین برند به تعهد مشتری منجر شده و احساس تعلق خاطر به برند چگونه این رابطه را میانجی گری می کند. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده ها، پیمایشی و توصیفی است. جمع آوری داده های مورد نیاز تحقیق با استفاده از پرسشنامه 20 سوالی استاندارد و سنجیده شده با طیف پنج گزینه ای لیکرت انجام گرفته و به صورت نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند بین 350 نفر از دانشجویان دانشگاه زنجان به دست آمده است. یافته های تحقیق نشان داد که مزایای زیبایی شناسی و نمادین برند، دارای تاثیر مثبت و معنادار بر تعهد است و همچنین متغیر احساس تعلق خاطر به برند عامل میانجی مثبتی بین رابطه مزایای زیبایی شناسی و نمادین برند بر تعهد به برند است.

    کلیدواژگان: مزیت زیبایی شناسی برند، مزیت نمادین برند، تعلق به برند، تعهد به برند، مزایای برند
  • منیژه حقیقی نسب*، زهرا تقوی صفحات 63-94
    در پی گرم شدن کره زمین، افزایش هزینه های انرژی در سازمان ها و افزایش سرمایه گذاری ها در بررسی روش های حفاظت از محیط زیست، یک جنبش جهانی برای به کارگیری فناوری اطلاعات به صورت سازگار با محیط زیست به وجود آمده است. «فناوری اطلاعات سبز» نامی است که برای این جنبش انتخاب شده است و نمایانگر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف کاهش مصرف انرژی و ضایعات زیست محیطی است. هدف از انجام این پژوهش سنجش اثر زمینه های فناورانه، سازمانی و محیطی بر پذیرش فناوری اطلاعات سبز در صنعت بانکداری کشور است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران سطح ستادی بانک های کشور می باشند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 129 نفر به دست آمد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری پرسشنامه بوده و برای تحلیل داده‎ها از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای مزیت نسبی، سازگاری، کیفیت منابع انسانی، حمایت مدیران ارشد، ویژگی های صنعت و حمایت قانونی بر پذیرش فناوری اطلاعات سبز در صنعت بانکداری تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین نتایج نشان داد که متغیر پیچیدگی بر پذیرش فناوری اطلاعات سبز در صنعت بانکداری تاثیر منفی دارد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات سبز، پذیرش فناوری اطلاعات سبز، چارچوب فناوری- سازمان- محیط، صنعت بانکداری
  • مجید کلانتری، جلال حقیقت منفرد*، محمدعلی کرامتی صفحات 95-136

    در صنعت آب و فاضلاب ایران، علیرغم توجه به سامانه های مبتنی بر مدیریت هوشمند، اهداف عملیاتی و پیش نیازهای استقرار آن ها، چندان مورد توجه قرار نگرفته و باوجود سرمایه گذاری فراوان، عدم توجه به این موضوع تا حد بسیار زیادی، اثربخشی آن ها را با ابهام مواجه کرده است؛ بنابراین، این پژوهش درصدد است تا رویکردی یکپارچه را به منظور توضیح جایگاه سامانه های اسکادا در بطن شبکه هوشمند آب اتخاذ و به تبیین الزامات استقرار آن ها بپردازد. بر همین اساس در گام نخست از مطالعه پیشینه، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مدیران، تحلیل مضمون و ایجاد چارچوب اولیه و سپس مصاحبه گروهی و تشکیل گروه کانونی با اصحاب صنعت جهت اعتباربخشی و سرانجام توزیع پرسشنامه بین معاونین شرکت های آب و فاضلاب استانی و آزمون فریدمن استفاده و چارچوب نهایی اهداف و پیش نیازهای مدیریت هوشمند آب و زیرسامانه اسکادای آن در ابعاد مورد نظر ارایه شده است که می تواند مبنای توسعه اجرای آن ها باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت هوشمند، اسکادا، اهداف، پیش نیازها، صنعت آب و فاضلاب
  • الهام وحیدی نیا*، معصومه حسین زاده شهری، سید حمید خداداد حسینی، ندا عبدالوند صفحات 137-166

    شرایط سخت بازارهای فرا رقابتی امروز، نه تنها هزینه و ریسک ورود به بازار را به طور چشم گیری افزایش داده، بلکه موجب شده تا سازمان های نوپا در بدو ورود به بازار شکست بخورند. همکاری های رقابتی، نوعی پارادایم فکری است که در پاسخ به مسایل بازارهای امروزی مطرح شد. در همکاری های رقابتی، بازیگران اقتصادی از طریق همکاری با یکدیگر به خلق ارزش پرداخته درحالی که به صورت هم زمان برای کسب سهم بیشتری از همان ارزش در حال رقابت هستند. یکی از مسایل مهم پیش روی تصمیم گیرندگان در پروژه های همکاری رقابتی، این است که چگونه باید پیامدهای این نوع همکاری ها را مورد ارزیابی قرار داده و تصمیم به ورود یا عدم ورود و همچنین ادامه یا قطع این همکاری ها نمود؛ بنابراین، هدف این پژوهش نیز طراحی و تبیین پیامدهای همکاری رقابتی در ورود به بازار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است که ابتدا با استفاده از استراتژی نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل داده های حاصل از مرور نظام مند ادبیات در بازه زمانی 15 سال اخیر پرداخته، سپس مصاحبه با 16 نفر از خبرگان صورت گرفته است. نهایتا مدلی توسعه داده شده که در آن پیامدهای همکاری رقابتی در سه گروه «عملکرد برند»، «عملکرد صنعت» و «عملکرد ورود به بازار» تبیین شده است.

    کلیدواژگان: مکاری رقابتی، ورود به بازار، پیامدهای همکاری رقابتی، نظریه داده بنیاد چندگانه، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • بهنام گلشاهی*، ناهید درستکار احمدی، ناهید صادقی صفحات 167-190

    پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی فناوری های خودکاربری بر مبنای شاخص های استفاده مداوم مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی با رویکردی آمیخته صورت گرفته است. برای شناسایی معیارهای استفاده مداوم مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی، از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و برای رتبه ‍بندی فناوری های خودکاربری از یک پرسشنامه مقایسات زوجی استفاده شده است. روایی پرسشنامه به روش محتوایی و پایایی آن با محاسبه نرخ سازگاری ماتریس تجمیع حاصل گردید. جامعه آماری شامل خبرگان شعب بانک سامان که با نمونه گیری هدفمند قضاوتی به تعداد 12 نفر برای مشارکت در فرآیند پژوهش بکار گرفته شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کمی با تکنیک AHP فازی و استفاده از نرم افزار متلب انجام شده است. نتایج نشان داد که فناوری های خودکاربری بر مبنای سه مولفه استفاده از بانکداری الکترونیکی شامل؛ ارزش مشتریان، کیفیت خدمات و آمادگی مشتریان، دارای رتبه بندی متفاوتی بوده اند که در این بین دستگاه POS با وزنی معادل (662/0) دارای بیشترین اهمیت بوده است. رتبه استفاده از سایر گزینه ها به ترتیب؛ عابر بانک (181/0)، موبایل بانک (101/0) و اینترنت بانک (056/0) است.

    کلیدواژگان: فناوری های خودکاربری، ارزش مشتریان، کیفیت خدمات، آمادگی مشتریان، بانکداری الکترونی
  • محسن شفیعی نیک آبادی*، سمانه طوقی، امیر حکاکی صفحات 191-214

    پژوهش حاضر با هدف رتبه بندی هر یک از ابعاد مدیریت ریسک امنیت اطلاعات در سازمان ها انجام شده است. به همین منظور ابتدا با استفاده از مطالعه ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان ابعاد و شاخص های مدیریت ریسک امنیت اطلاعات تعیین شده است. به منظور رتبه بندی عوامل مورد مطالعه با استفاده از رویکرد ترکیبیFMEA و تیوری خاکستری، 50 پرسشنامه در میان کارشناسان صنعت IT که به صورت صورت قضاوتی-هدفمند انتخاب شده اند، توزیع و جمع آوری شده است. تجزیه وتحلیل نتایج نشان می دهد امنیت ارتباطات رتبه نخست اهمیت را به خود اختصاص می دهد. زیرساخت، عوامل انسانی، مدیریت امنیت، کنترل دسترسی به اطلاعات و توسعه ی سیستم های اطلاعاتی امن به ترتیب در رتبه های دوم تا ششم قرار گرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود سازمان ها اقدام به ایجاد دپارتمان مستقل امنیت در سازمان نمایند. همچنین، تهیه فهرستی از کلیه ی دارایی های اطلاعاتی سازمان و مشخص نمودن اهداف کنترلی و راهبردی در حوزه امنیت اطلاعات در سازمان می تواند برای سازمان ها مفید باشد. اگر سازمانی دارای چندین شعبه است و نیاز به ارتباط از طریق اینترنت دارد، ترجیحا ارتباطات به صورت VPN (رمزنگاری شده) برقرار گردد. درصورتی که سازمان خودکارسازی تحت وب دارد، این سایت می بایست مجهز به مجوزSSL و پروتکل https باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت ریسک، امنیت اطلاعات، تئوری خاکستری، تجزیه تحلیل خطاهای بالقوه و اثرات آن، FMEA
  • رضا یوسفی زنوز*، سید سجاد نجفی اصفهان، ابراهیم کولیوند صفحات 215-246

    بسترسازی و توسعه دولت الکترونیک درعین حال که می تواند موجب بهبود امنیت کشور و مبارزه با فساد باشد، از سوی دیگر می تواند خود بستری برای جرایم و فسادهای جدید و حتی تسهیل کننده فسادهای قبل باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی الزامات امنیتی درگاه تبادل اطلاعات دولت (GSB) به عنوان یکی از الگوهای دولت الکترونیک انجام شد. در این راستا پس از بررسی کتابخانه ای، مصاحبه های اختصاصی با دستگاه های ذی ربط انجام شد و سپس با تحلیل محتوای مصاحبه ها و دیگر منابع موجود، نیازمندی های امنیتی بازیگران امنیت فناوری اطلاعات کشور راجع به این درگاه، پالایش شد. در این مرحله و بر اساس پرسشنامه تحقیق، سه دسته نیازمندی راهبردی، فنی و تاثیر روی امنیت ملی، شناسایی شد. نیازمندی های راهبردی مواردی مثل تشکیل کمیته امنیت GSB، تنظیم لوایح و قوانین مورد نیاز و نظارت بر اجرای صحیح الزامات امنیتی شناسایی هستند. در مرحله بعد، به وسیله مدل کانو و ابزار QFD نیازمندی ها تحلیل و اولویت بندی شده ن و همچنین ارتباط بین نیازمندی ها و الزامات امنیتی مشخص شد. نتایج این پژوهش نشان داد که روش GSB در مقایسه با روش های P2P و روش تبادل اطلاعات کاغذی، در تمامی نیازمندی های امنیتی به جز وجود «سند الزامات امنیتی» ارجحیت دارد.

    کلیدواژگان: درگاه تبادل اطلاعات دولت، دولت الکترونیک، امنیت اطلاعات، مدل کانو، گسترش عملکرد کیفیت (QFD)
  • فرج الله رحیمی*، محمدحسن بقالی نژاد شوشتری، مهدی نداف صفحات 247-272

    سازمان ها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از داده ها مواجه اند. هوشمندی کسب وکار به خوبی سازمان ها را در این امر یاری می کند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسب وکار در شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر می پردازد. به همین منظور با 13 تن از مدیران و خبرگان مهندسی/فناوری پتروشیمی به عنوان نمونه و به روش نیمه ساختاریافته مصاحبه انجام شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پس از طراحی به روش دلفی مورد ارزیابی مشارکت کنندگان و تایید آنان قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق مدلی را ارایه می دهد که به انگیزه های روی آوردن به هوشمندی کسب وکار و عوامل موثر بر آن می پردازد و به شرکت های پتروشیمی منطقه در پیاده سازی موفق هوشمندی کسب وکار، تصمیم گیری بهینه در تمامی سطوح و دستیابی به سازمانی هوشمند کمک می کند.

    کلیدواژگان: پیاده سازی هوشمندی کسب وکار، عوامل موثر بر هوشمندی کسب وکار، مدل هوشمندی کسب وکار، نظریه داده بنیاد، هوشمندی کسب وکار
  • ثریا بختیاری بستاکی، پیمان غفاری آشتیانی*، علی حمیدی زاده، رسول ثانوی فرد صفحات 273-302
    تبلیغات یکی از مهم ترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فناورانه به ویژه رسانه های اجتماعی آنلاین، فشار و تاثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات به حساب می آید و که با رشد شبکه های اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیب هایی به مصرف کننده می گردد. با توجه به این مهم، هدف از پژوهش حاضر، ارایه مدلی در مورد عوامل موثر بر فریب درک شده تبلیغات در شبکه های اجتماعی آنلاین است. برای تحقق این هدف، از رویکرد مدل سازی ساختاری- تفسیری و نرم افزارهای متلب و میک مک استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی و تبلیغات در حوزه رسانه های اجتماعی تشکیل داده اند. نتایج نشان داد عامل ویژگی تبلیغات شبکه های اجتماعی در ارتباط با موضوع پژوهش و ارایه مدل فریب ادراک شده تبلیغات شبکه های اجتماعی از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و در مقابل عامل های سودمندی ادراک شده، دانش مشتری، اعتماد ادراک شده، نگرش مشتری، ویژگی های مشتری و ویژگی های رسانه دارای بیش ترین تاثیرپذیری و کمترین تاثیرگذاری در مدل ارایه شده، هستند. همچنین، نتایج نشان می دهد عامل اول؛ یعنی ویژگی های تبلیغات شبکه های اجتماعی چون دارای قدرت هدایت کنندگی زیاد؛ ولی وابستگی کم است، جزو متغیرهای نفوذی یا به عبارت دیگر محرک به شمار می آید و سایر عامل ها نیز دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد هستند. این متغیرها غیر ایستا بوده و در دسته متغیرهای پیوندی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: تبلیغات، شبکه های اجتماعی، فریب ادراک شده، مدل سازی ساختاری- تفسیری
  • محمد برادران *، عباس طلوعی اشلقی، محمدعلی افشار کاظمی، محمدرضا معتدل صفحات 303-344

    حمل‌ونقل هوشمند به‌عنوان یک ضرورت و راه‌حل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حمل‌ونقل هوشمند طراحی و پیاده‌سازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیاده‌سازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد تحلیل و پیاده‌سازی گردید. در سناریو چهارم؛ فرآیند پایش خودروها در هنگام نقص فنی خودرو و اطلاع‌رسانی هوشمند سیستم امداد خودرو طراحی و پیاده‌سازی شد. در سناریو پنجم؛ سیستم امدادرسانی در حوادث و تصادفات و اطلاع‌رسانی هوشمند به مرکز اورژانس طراحی و پیاده‌سازی گردید و در سناریو ششم؛ سیستم هوشمند پایش خودرو و اطلاع‌رسانی و ارسال پیام به مالک و نیروی انتظامی، در حین و پس از سرقت خودرو در جهت پیشگیری و مکان‌یابی خودرو مسروقه طراحی و پیاده‌سازی شد. فرآیند ارسال پیام به‌صورت پوشش کامل در محدوده شهر هوشمند به‌ نحوی‌ پیاده‌سازی گردیده که در صورت لزوم علاوه بر مرکز، کلیه خودروهای موجود در فرآیند حمل‌ونقل هوشمند پیام را دریافت نمایند. جهت انجام فرآیند پیاده‌سازی از یک نقطه دسترسی که وظیفه‌اش ارسال پیام است استفاده شد. اولین چالش این پژوهش، انتخاب گره‌های ثابت هدف بود که با استفاده از الگوریتم برنامه‌ریزی آرمانی رتبه‌بندی شده فازی، طراحی و پیاده‌سازی گردید. پس از حل چالش اول، با توجه به مشکل برد ارتباطی در شبکه خودرویی چالش مسیریابی پیام از نقطه دسترسی به گره ثابت هدف مطرح شد که با استفاده از روش الگوریتم Dijkstra برطرف شد. پس از شبیه‌سازی، نتایج به‌دست‌آمده با الگوریتم eTGMD ازنظر پارامترهای نرخ تحویل پیام، تاخیر تحویل، تعداد مخابره‌های بسته مصرفی و تعداد گره‌های هدف ثابت مقایسه شد. نتایج الگوریتم پیشنهادی، بهبود مناسب و بهینه‌ای را نسبت به الگوریتم eTGMD نشان داد.v

    کلیدواژگان: حمل ونقل هوشمند، شبکه خودرویی، ارسال پیام، اینترنت، الگوریتم برنامه ریزی آرمانی، شبکه عصبی
|
  • Mahdi Joneidi Jafari *, MohammadTaghi Taghavifard, MohammadReza Taghva Pages 5-38

    In today's business, projects are considered as an important part of business operations. Thus, the success of projects has a direct impact on the success of the firm. Researchers and practitioners have been attempting to improve project performance by suggesting and implementing several project management methods and methodologies. The present research is written to answer the question of how to improve Project performance through the consideration of information technology governance and project governance. The research was conducted using a descriptive-survey research method with a sample of 183 employees of Mellat Bank, using a questionnaire, and using structural equation modeling method, using Smart PLS and SPSS software for analyzing data. The research results indicate that both information technology governance and project governance have a positive impact on project performance. These findings provide evidence for project management professionals that information technology governance and project governance are part of an operational strategy to facilitate project success. This research also highlights the importance of strategic alignment between governance and project governance in enhancing project performance.

    Keywords: Project Governance, Information Technology Governance, Project Performance, Strategic Alignment
  • Vahideh Alipoor, MohammadReza Saadi *, Atefeh Mehri Bazghaleh Pages 39-62
  • Manijeh Haghighinasab *, Zahra Taghavi Pages 63-94
  • Majid Kalantari, Jalal Haghighat Monfared *, MohammadAli Keramati Pages 95-136
  • Elham Vahidinia *, Masoomeh Hoseinzadeh Shahri, Seyyed Hamid Khodadad Hoseini, Neda Abdollahvand Pages 137-166

    Hard conditions of today's hypercompetition markets have not only dramatically increased the cost and risk of entering the market, but have also caused failure of new entrants. Coopetitions are born in response to this need. One of the important issues facing decision makers in coopetition projects is how to evaluate the consequences so that decide whether to enter the coopetition or not, as well as whether to continue or not. The purpose of this research is design and explain the consequences of coopetition for entering the ICT market of Iran, by analyzing the data gathered from systematic literature review over the past 15 years and interviewing with 16 ICT experts, through Multi Grounded Theory (MGT). Finally, a conceptual model is developed about the consequences of coopetition for entering the Iranian ICT market, which composed of three groups: "Brand Performance", "Industry Performance", and "Market entry Performance ".v

    Keywords: : Coopetition, Market entry, Coopetition consequence, Multi grounded theory, ICT industry
  • Behnam Golshahi *, Nahid Dorostkar Ahmadi, Nahid Sadeghi Pages 167-190

    This study has the goal of assessing and prioritizing self-serving technologies with a combined approach to continuous usage of electronic banking services. To achieve this goal we used literature review and interviewing banking experts to determine parameters affecting continuous   usage of self-serving technologies. And to prioritize these parameters we used paired comparison analysis questionnaires and fuzzy analytic hierarchy process.Validity of questionnaire was attained by content method and its stability was attained by calculating the rate of compatibility of aggregation matrix of experts’ opinions.  Statistical population of this research includes 30 managers and deputy managers of selected Saman Banks’s branches in the region of northern Tehran which by snowball sampling method 12 of them were selected to participate in this study. Data analysis were done using fuzzy AHP and using MATLAB software. Analysis of data showed that self-serving services have different weighs according to three parameters of customer value, quality of service and customer readiness in which POS devices (0.662 weigh) have the most usability and importance from the view of banking experts. Other services rank as ATM (0.181). Mobile banking services (0.101) and Internet bank (0.056) respectively. In addition ranking of self-serving technologies according to 14 indexes also justifies the previous results.

    Keywords: Self-serving technologies, Customer Value, Quality of Service, Customer readiness, Electronic Banking
  • Mohsen Shafiei Nikabadi *, Samane Toghi, Amir Hakaki Pages 191-214
  • Reza Yousefi Zenouz *, Seyed Sajjad Najafi esfahani, Ebrahim Koulivand Pages 215-246
  • Farajallah Rahimi *, MohammadHassan Baghalinejad Shooshtari, Mahdi Nadaf Pages 247-272

    Organizations face different problems in the optimal use of data. Business intelligence helps organizations achieve that. This article is based on the qualitative research, using Grounded Theory approach, and it aims to design a business intelligence modelin petrochemical companies located in Mahshahr Special Economic Zone. In this study, 13 executives/experts were interviewed as a sample using semi-structured method and the collected data were analyzed with the open coding, axial and selective stages. and the model was tested and confirmed by the interviewers using the Delphi method. The results of this research provide a model the petrochemical companies, the motivations and the factors affecting successful implementation of Business Intelligence, transition into an intelligent enterprise, and optimized decision-making in all areas.

    Keywords: Business Intelligence, Business intelligence model, Factors affecting intelligence, Grounded Theory approach, Implement business intelligence
  • Soraya Bakhtiari Bastaki, Peyman Ghafari Ashtiani, *, Ali Hamidizadeh, Rasoul Sanavi Fard _ Pages 273-302
  • Mohammad Baradaran *, Abbas Tolouei Ashlaghi, Mohammad Ali Afshar Kazemi, Mohammad Reza Motadel Pages 303-344

    Smart transport is an indispensable necessity in today's smart cities. In this thesis, six scenarios were implemented based on intelligent transportation. In the first scenario, the speed control process was implemented. In the second and third scenarios, the process of traffic planning was even and odd. In the fourth scenario, the vehicle relief system was implemented. In the fifth scenario, an emergency relief system was implemented. In the sixth scenario, the message was executed at the time of the car theft.
    The message delivery process has been fully implemented in the smart city area so that all vehicles in the smart transport process receive the message. An access point is called an access point whose task is to send a message. Given that the number of messages sent to the network decreases, there are two advantages to the low cost of sending messages as well as full coverage. So instead of sending the message directly to each car individually, the messages are sent to the roadside equipment and then sent to the vehicles passing the road through the roadside equipment. This roadside equipment is called fixed nodes. Certainly, sending messages to all these fixed nodes is not optimal and has two major drawbacks. The first disadvantage is that a car may cross several fixed target nodes and receive all of these fixed target nodes of the message. Also the second problem is that the number of messages received creates terrible statistics and imposes a computational overhead. So the solution to this problem is to select some of these fixed nodes as the target constant node. Only send the message to fixed target nodes and send it to the cars passing by. The first challenge of this thesis is the selection of these target constant nodes, which is implemented using the fuzzy ranked idealized programming algorithm. After solving the first challenge due to the communication board problem in the car network, the challenge of routing the message from the access point to the fixed node is raised. The solution to this challenge is computed using the Dijkstra algorithm and compared with the eTGMD algorithm in terms of message delivery rate, delivery delay, number of packets used, and number of fixed target nodes. The results of the proposed algorithm show a good and optimal improvement over the eTGMD algorithm.

    Keywords: Intelligent Transportation System, VANET, message sending, ITS