فهرست مطالب
فصلنامه پژوهش در تاریخ
سال دهم شماره 29 (پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/12/16
- تعداد عناوین: 6
-
صفحات 1-9
جابجایی اشکانیان با ساسانیان چرخشی بزرگ در سیاستهای ژیواستراتژیک شاهنشاهی ایران بود. به این ترتیب، تغییر نگاه رومیان نسبت به ابرقدرت شرقی خیلی زود در همان نخستین آثار تاریخنگارانه معاصر با اردشیر بابکان خود را نمایان کرد و نگارندگان رومی تلاش کردند میان ساسانیان و خاطره هخامنشیان پل بزنند. هدف از این پژوهش شناخت ذهنیت روم و کارکرد دستگاه تبلیغاتی این امپراتوری شامل برداشت (Perception) و انگاشت (Depiction) تازهبنیاد آنان از ایران سده سوم و پاسخ به این پرسش است که روم، افزون بر این درک و فهم از شرایط جدید، چه واکنشی متناسب با آن ارایه کرد. بر پایه این پژوهش، به نظر میرسد راهبرد روم در سده سخت و دشوار سوم میلادی بزرگنمایی در کامیابیهای نظامیاش در برابر ساسانیان و حتی ارایه گزارشهای رسمی ساختگی و وارونه جلوه دادن واقعیت بود. آنان در این دوره به یک کلیشه سیاسی-رسانهای برای بازنمایی رخدادهای جبهههای شرقی خود دست پیدا کردند که در سدههای سپسین ادامه یافت.
کلیدواژگان: اردشیر بابکان، الکساندر سوروس، هرودیان، دیون کاسیوس، پروپاگاندا -
صفحات 21-46
روایتهای معاصر از خشونت، بهویژه پس از ابراز خشونتهای اخیر توسط گروههای بهاصطلاح «اسلامگرا»، دوگانهسازی ناصحیحی از خشونتهای مذهبی را در مقابل خشونتهای سکولار بازسازی کردهاند. چنین منشور تغییر شکلیافتهای، که در علم سیاست نیز غالب است، ریشههای خشونت را [در جهان مسیحیت] به جوامع مذهبی قرون وسطی و در میان سایر ادیان به اسماعیلیان نزاری، که با اسطوره حشاشین در پیوندند، ارتباط داده است. علیرغم پژوهشهای متفاوت محققان برجسته مطالعات اسماعیلی، اسطوره حشاشین هنوز در برخی زمینهها نظیر نظریه سیاسی قدرتمند است. این مقاله، ضمن واسازی این روایت، تلاش میکند تا عوامل فردی و اجتماعی، بهعنوان عوامل انسانی، را برجسته کند و با روایات ذاتگرایانهای، که در آن مسئولیت گسترش خشونت را بر عهده باوری خاص میاندازند، مخالفت کند. حرکت ورای روایات تقلیلگرایانه خشونت برای شکستن چرخه شریرانه خشونت، که جوامع انسانی در سراسر جهان را احاطه کرده، حیاتی است.
کلیدواژگان: آدم کشان، حشاشین، اسماعیلیان، نزاری ها، خشونت، ترور، نظریه سیاسی -
صفحات 47-102
این تحقیق به طور خاص، شواهدی را بررسی میکند که از این ایده حمایت میکند که ایران در دهه 1890 م و اوایل دهه 1900م، یعنی درست قبل از وقوع انقلاب مشروطه، یک "عصر طلایی" از شورشهای نان را تجربه کرده بود؛ امری که در واقع در وقوع آن انقلاب نیز تاثیر داشت. این پژوهش در مورد ارتباط بین تخریب مقررات بازار در ایران با افزایش خشم و تلخی افرادی که بیش از همه تحت تاثیر قرار گرفتهاند، فقرای شهری، و آمادگی نهایی تعداد زیادی از آنها برای مشارکت در انقلاب بحث میکند. سپس شدت درگیریهای مردمی بر سر نان در شهرهای ایران در اواخر قرن نوزدهم بهموازات انگلستان قرن هجدهم بررسی میشود. اگرچه زمانی بهاندازه یک قرن این دو مورد را از هم جدا میکند، اما هر دو کشور در بخشهای مختلفشان، فروپاشی مشابهی را در نظام اجتماعی - اقتصادی و سیاسی قیم مآبی قدیمی که تنظیم بازار در مرکزیتشان بود، و جایگزینیشان با سرمایهداری مدرن که نمونه آن بازار آزاد است، تجربه کردند. در هر کشور، این امر واکنش مشابهی را از سوی فقرای شهری برانگیخت. شورش ایرانی و خاورمیانهای نان به طور منطقی در زمینههای سیاسی و اقتصادی پیش از مدرن، جایی که سیاستهای مذاکره هنوز در آن برجسته بود، عمل کرده بود. ازآنجاکه بازار آزاد جایگزین قیم مآبی شد، بنابراین معارضه طبقاتی بدون واسطه نیز جایگزین روشهای قدیمی چانهزنی، اگرچه گاه با شورش، در بین شرکای نابرابر در یک پیمان اجتماعی شد.
کلیدواژگان: اقتصاد اخلاقی، بازار آزاد، تهیدستان گرسنه، قاجار، ایران -
صفحات 103-117
تحلیلهای جامعه اسلامی اغلب بر این فرض استوار است که تقسیم ارث مطابق شرع اسلام انجام میشود. بررسی دو وصیتنامه از سردار اسعد، یکی از خوانین برجسته بختیاری، تخطی از قاعده اسلامی، که فرزندان ذکور به طور مساوی از دارایی پدرشان ارث میبرند، را نشان میدهد. سردار اسعد در این دو وصیتنامه بخش عمدهای از دارایی و املاک خود را به یکی از پسران مورد علاقه خویش منتقل میکند تا او به عنوان یک رهبر قدرتمند هم در جامعه بختیاری و هم در ایران به کار خود ادامه دهد. به علاوه، این دو وصیتنامه پایه و اساس ثروت وی را نشان میدهد که شامل زمین، داراییهای غیرمنقول شهری، درآمدهای حاصل از عوارض پل، و سهام شرکت نفت میباشد. این دو وصیتنامه ماندگاری ثروت و قدرت در یک خانواده خاص برای چند نسل را شرح میدهد، به علاوه در این خصوص کمک میکند تا سازشپذیری اسلام و قوانین عرفیاش تبیین شود.
کلیدواژگان: سردار اسعد، وصیتنامه، ارث -
صفحات 119-127
این نوشتار، به بررسی کتاب دایره های مینایی نوشته امیر محمد گمینی می پردازد. گمینی در این کتاب به فرآیند شکل گرفتن علم هییت در روزگار باستان پرداخته و روند تکوین و پیشرفت آن را در جهان اسلام تحلیل می نماید. در آخر، کتاب به دستاورد منجمان مسلمان در علم هییت و تعامل آنها با منجمان دوره رنسانس از جمله کوپرنیک می پردازد. این کتاب از آن جهت که به بستر نظری علم هییت و تعامل بین فلسفه طبیعی و علم نجوم توجه ویژه دارد، از نظر تعامل بین فلسفه و تاریخ علم هییت دارای جایگاه ممتازی است. اینجانب با مقدمهای به اهمیت این نوع نگاه در تاریخ علم پرداخته و این کتاب را از این زاویه تحلیل خواهم نمود. پس از معرفی اجمالی سرفصل مطالب، به نقد و بررسی برخی از نکات آن خواهم پرداخت، از جمله اینکه برداشت نویسنده از فلسفه طبیعی به پختگی نگاه وی در تاریخ نجوم نیست.
کلیدواژگان: دایره های مینایی، نقد و بررسی کتاب، امیر محمد گمینی، فلسفه طبیعی، هییت -
صفحات 129-141
-
Pages 1-9
The replacement of the conservative Parthians with the arrogant Sassanians was a major turning point in the geostrategic policies of the Iranian Empire. Thus, the change of attitude of the Romans towards the Eastern superpower soon manifested itself in the first works of contemporaneous historians with Ardeshir I. Roman writers tried to bridge the gap between the Sassanians and the Achaemenian memory. In addition to this perception, the Roman propaganda machine and the newly established depiction also provided a suitable response to it. Rome’s strategy in the challenging third century CE was to exaggerate its military successes over the Sassanians and even to present deceitful official reports. During this period, they constructed a political-propagandistic pattern to represent the events of their eastern fronts. The aim of this study is to understand the Roman mentalities towards Iranshahr in the third century CE and to some extent to adapt it to the realities.
Keywords: Ardashir, Alexander, Herodian, Cassius Dio, propaganda -
Pages 21-46
Contemporary narratives of violence, particularly in the aftermaths of the most recent expressions of violence by the so-called ‘Islamist’ groups have rekindled the false dichotomy of religious versus secular violence. Such a deforming prism which has also become dominant in political science traces the origins of violence to faith communities in medieval times and, among others, to Nizārī Ismailis, with whom the myth of the assassins has been associated. Despite the ground-breaking works of prominent scholars of Ismaili studies, the myth of the assassins still remains powerful in some disciplines including political theory. This paper deconstructs this narrative and attempts to highlight the agencies of individuals and communities, as human agents, as opposed to essentialist narratives in which faith, or a particular faith, in its abstraction, becomes responsible for the outbreak of violence. Moving beyond reductionist narratives of violence is critical for breaking the vicious cycle of violence which besets human societies around the globe.
Keywords: Assassins, Ismailis, Nizārī, Violence, Terror, Political Theory -
Pages 47-102
This paper examines the evidence which supports the notion that Iran experienced a “golden age” of bread riots in the 1890s and early 1900s, just before and indeed contributing to the outbreak of the constitutional revolution. It argues the existence of a link between the destruction of market regulation in Iran, the result of increasing anger and bitterness of those most affected, the urban poor, and their eventual readiness to participate in large numbers in the revolution. It then suggests, in explanation of the intensity of the popular conflicts over bread raging in Iran’s cities in the late nineteenth century, a parallel with eighteenth century England. Although a century of chronological time separates the two cases, each country experienced, at their different moments, a similar collapse of an older paternalist socio-economic and political order, with market regulation at its core, and its suppression by modern capitalism, exemplified by the free market. In each country, this provoked a similar response from the urban poor. The Iranian and Middle Eastern bread riot had functioned reasonably effectively in pre-modern economic and political contexts, where the “politics of negotiation” were still salient. As the free market replaced paternalism, however, so did unmediated class conflict replace older methods of bargaining, albeit occasionally by riot between unequal partners within a social pact.
Keywords: Moral Economy, free market, Hungry Poor, Qajar, Iran -
Pages 103-117
Analyses of Islamic society are often based on the assumption that inheritance practices follow Islamic law. Examination of these two Persian wills of Sardar As’ad, one of the leading Bakhtiyari khans, reveals deviation from what might be regarded as an Islamic norm -in which sons share equally in father’s estate. These two wills bestow the major portion of the estate on a favorite son which enables him to continue as a powerful leader both within the Bakhtiyari and in Iran itself. In addition to the bases of wealth, revealed by these wills, is land, urban real property, and incomes from bridge tolls, and oil company shares. These wills help to explain the persistence of wealth and power within certain families over several generations and in addition they help to point up again the adaptability of Islam and its institutions.
Keywords: Sardar As’ad, wills, Inheritance -
Pages 119-127
This paper reviews the book Dāyerehāy-e Mīnāyī written by Amir Mohamad Gamini. In this book, Gamini investigates the process of configuring the science Hay’at in ancient times analyses how it was developed in the Islamic world. In the end, he states the muslims’ achievements in Hay’at and their interaction with pre-renascence astronomers like Copernicus. This book is significant since it emphasized the theoretical basics of Hay’at at and it is important in the interaction between the philosophy and the history of science. After an introduction about the significance of this sight in the history of science, I analayzed this book from this point of view. I review the headings, afterward, I survey the contents and criticized some points. My critical points target that the author’s view is not as developed as his views in astronomy. However, that was understandable regarding that the author is a specialist in the history of astronomy.
Keywords: Dāyerehāy-I Mīnāyī, Amir Mohammad Gamini, natural philosophy, Hay’at, Book Review