فهرست مطالب

فصلنامه لسان مبین (پژوهش ادب عرب)
پیاپی 43 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فاطمه تنها، مهین حاجی زاده*، ابوالحسن امین مقدسی، عبدالاحد غیبی صفحات 1-21
    رهیافت نشانه شناسی مایکل ریفاتر متکی بر ساختار گرایی و واکنش خواننده است و در پی بررسی ارجاع نشانه ها به یکدیگر در درون متن برای ایجاد شبکه ای به هم پیوسته از نشانه ها است. اساس این نظریه کشف شبکه معنایی شعر بر پایه تفسیر بر اساس توانش ادبی خواننده است و می کوشد خاستگاه متن را از طریق عبور از خوانش اکتشافی به خوانش پس کنشانه کشف نماید. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در صدد تحلیل و بررسی فرآیند های نشانه پردازی قصیده «رحله ثانیه لجلجامش» جواد الحطاب بر اساس نظریه ریفاتر برای دریافت لایه های پنهان متن است. سه انباشت جستجو و حرکت، ویرانی و نابودی، و غربت و هجران معنابن های اصلی قصیده را تشکیل می دهد و چهار منظومه توصیفی فقر و بدبختی، مرگ و ایستایی، تاریکی و اختناق و دست یافتن به رستاخیزی و بیداری بیانگر فضای فکری حاکم بر قصیده است. هیپوگرام های قصیده نیز بر محور ظلم و استکبار، اختناق و عدم آزادی بیان و اندیشه، سایه افکندن ناامیدی بر جامعه و تلاش برای رستاخیز و انقلاب می چرخد و ماتریس ساختاری قصیده با دغدغه و نگرانی شاعر آغاز می شود و با جستجوی هادی و منجی ادامه یافته به ناامیدی و مرگ کشیده شده و در نهایت به رستاخیزی، نوزایی و امید منتهی می شود.
    کلیدواژگان: نشانه شناسی، مایکل ریفاتر، جواد الحطاب، رحله ثانیه لجلجامش، ماتریس
  • روح الله صیادی نژاد*، سمانه کافی صفحات 23-42

    عملکرد موسیقایی آواها در آثار هنری نظیر شعر و نثر، خالق اثر را یاری می رساند تا در القای معنای مورد نظرش، توفیق یابد. در حقیقت هر اندازه خدمت رسانی آواها با موفقیت صورت بذیرد، آن اثر از تعالی هنری بیشتری برخوردار خواهد شد. به اذعان دانشمندان غربی نظیر برجشتراسر آلمانی، هندیان و عربان در مطالعات آوایی گوی سبقت را از اندیشمندان اروپایی ربودند و بیان داشتند که آواها با توجه به متغیرهای خاصی که در شدت و نرمیآنان است، مدلول های معنایی خاصی را از متن به همراه تصویرسازی ذهنی از واقعیت شخصیتی شاعر فرادید مخاطب قرار می دهند. این تحقیق بر آن است با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مهم ترین مدلول های آوایی- معنایی در سروده مدح فاتک اثر ابو طیب متنبی بپردازد. با بررسی این سروده به این دریافت می رسیم که شاعر با بهره جستن از حروف مجهور که با نوعی شدت و فخامت در کلام همراه است و با به خدمت گرفتن واژگان حسی و همچنین واژگانی که همگی از یک حوزه معنایی هستند به طور ضمنی خواستار مجسم کردن بخشش و کرم فاتک و حب درونی خویش نسبت به ممدوح شده است. شاعر با به کارگیری حروف روان مثل « لام»، «میم»، « راء» و « نون» که جزو واضحترین حروف عربی است، در پی آنست که صفات پسندیده ممدوح خویش یعنی فاتک را به گوش مخاطب برساند.

    کلیدواژگان: معنا شناسی آوایی، شعر عباسی، مدح، متنبی، فاتک
  • نسرین کاظم زاده*، فرامرز میرزایی صفحات 43-62
    اصطلاح «مکان سوم» توسط ری اولدنبرگ، جامعه شناس شهری نزدیک سالهای 1990 ابداع شد تا مکان هایی را تشریح کند که مردم را بدون برنامه ریزی، ناگهانی و به طور خلاقانه در جهت ساخت اجتماع دور هم جمع می کند. مکان سوم، مکانی عمومی می باشد که نه خانه، به عنوان «مکان اول» و نه محل کار، به عنوان «مکان دوم»است.از این رو باغ ها، پارک ها، قهوه -خانه ها، کافی شاپ ها،رستوران ها، کتابخانه ها، مراکز اجتماعی و هر موسسه ای که باعث سلامت اجتماعی افراد بشود، به عنوان قلب سرزندگی جامعه و مکان سوم شناخته می شود.رمان «خان الخلیلی» نجیب محفوظ، دارای دو مکان محوری سوم یعنی قهوه خانه و کازینو می باشد که هر کدام نقش قابل توجهی در تحول زندگی دو شخصیت اصلی رمان (احمد و رشدی) دارد. این پژوهش بر آن است به شیوه توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریه ری اولدنبرگ درباره هویت مکان های سوم به تحلیل ویژگی های هویتی این دو مکان سوم و نیز تقابل هویتی حاصل از آن در رمان مذکور بپردازد. نتایج گویای آن است که قهوه خانه و کازینو دارای ویژگی های هویتی منحصر بفردی مثل: خنثی بودن، هم سطح کنندگی، جدی نبودن، گفتگو، دست یابی آسان و مشتری های ثابت می باشد.
    کلیدواژگان: هویت مکان سوم، قهوه خانه و کازینو، ری اولدنبرگ، خان الخلیلی، نجیب محفوظ
  • مجید محمدی* صفحات 63-81

    هیفا بیطار از نویسندگان به نام سوری است که عمده آثار وی را داستان های کوتاهی با رنگ فمنیستی و با مضمون رنج های اجتماعی شکل می دهد. مجموعه داستان «ضجیج الجسد» از جمله آثار وی است که در آن با نگاه ریزبینانه و نقادانه به مسایل اجتماعی و به ویژه مسایل مربوط به زنان پرداخته است. عنصر «کشمکش» از پایه های اساسی در طرح این مجموعه است که جذابیت خاصی به داستان های آن بخشیده است. در این پژوهش، به شیوه توصیفی- تحلیلی کشمکش های سه داستان «ضجیج الجسد»، «دموع الشیطان» و «قلب فارغ» که هر کدام در پیشبرد داستان، نقشی خاصی را ایفا نموده اند مورد بررسی قرار گرفته است؛ بررسی ها نشان می دهد که در این داستان ها، انواع کشمکش های درونی، اجتماعی، ذهنی، گفتاری و جسمانی مشهود است و در این میان، کشمکش های ذهنی حجم بیشتری را به خود اختصاص داده اند. نکته قابل توجه این است که کشمکش های داستان ها و گره های آن ها تناسب زیادی با تفکر نویسنده دارد؛ انتخاب شخصیت ها و همچنین کشمکش ها نیز برای نمایش موضوعی اجتماعی همچون فقر، طلاق، فاصله اجتماعی و... بوده است؛ امری که به طور مشخص در هر سه داستان مذکور دیده می شود. بطور کلی نقش اصلی کشمکش ها در این داستان ها، پیوند اجزای آن و حفظ سیر منطقی حوادث داستان از حیث رابطه علی است.

    کلیدواژگان: کشمکش، ضجیج الجسد، هیفاء بیطار، داستان
  • طیبه سیفی*، زهرا ناظمی صفحات 83-102
    گرماس ناقد ساختارگرای فرانسوی در مقام معناشناس، با مطالعه و بررسی معنا و ساختارهای معنایی، فرضیه مدل کنشی را مطرح کرد تا نقش شخصیتها در روایت بهتر آشکار شود. در این فرضیه سه رابطه با هم ترکیب می شوند، رابطه خواست، پیام رسانی و کنشی که از سه الگوی دوتایی: کنش گزار/ کنش پذیر، کنشگر/ هدف، کنش یار/ ضد گنشگر تشکیل شده است. رمان «مصابیح اورشلیم» علی بدر از جمله بهترین رمانهای معاصر عراق است که مساله درگیری اعراب و اسراییل را به شکل کامل دربردارد و دوره طولانی از تاریخ فلسطین را شامل می شود ونویسنده متناسب با طرح رمان، شخصیات ها را از میان جامعه علمی و فرهیختگان معاصر جهان عرب انتخاب کرد که نشان از آگاهی وحساسیت وی در این گزینش دارد. هدف از این نوشتار، واکاوی این رمان و تحلیل شخصیت ها و کنش های آن بر مبنای نظریه کنشی گرماس به روش توصیفی تحلیلی است تا نحوه تولید معنا و شکل گیری رویدادهای رمان بدست این شخصیت ها وکنشگران تبیین شود، علاوه بر این مخاطب نقش ادوارد سعید، شخصیت اصلی و قهرمان حقیقی در سراسر رمان در کنار دیگر کنشگران در پیشبرد روایت به سمت اهداف وخواسته های نویسنده را دریابد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بحران هویت و جستجو برای یافتن هویت ملی، طرح اصلی و هسته مرکزی رمان است که چالش عمده شخصیت ها و کنشگران و محور و محرک کنش آنهاست و نویسنده در بستر تقابل میان شخصیت هایی با یک ملیت یا ملیتی متفاوت
    کلیدواژگان: ساختارشخصیت، نظریه کنشی، گرماس، علی بدر، مصابیح اورشلیم
  • معصومه نعمتی* صفحات 103-122

    دو مفهوم بنیادی و هویت ساز «خود» و «دیگری» یکی از مهم ترین زمینه های مطالعات فرهنگی در عصر حاضر است. این قبیل مطالعات با فراهم آوردن زمینه مناسب برای شناخت هرچه بیشتر و دقیق تر ملت ها از یکدیگر، ضمن افزایش خودباوری و شناخت از خود، می تواند زمینه را برای برقراری تعامل مثبت و سازنده ملت ها با یکدیگر نیز مهیا نماید. پژوهش هایی از این دست در حوزه ادبیات به دانش تصویرشناسی موسوم است که از اوایل قرن نوزدهم برای نخستین بار در آثار اندیشمندان فرانسوی شکل گرفت. ادبیات سفرنامه ای به فراخور ماهیت آن، می تواند یکی از مناسب ترین بسترها برای مطالعات از این دست باشد. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی-تحلیلی به مطالعه و بررسی سه سفرنامه حج معاصر عربی مربوط به سال های 1349-1359ق یعنی سفرنامه شکیب ارسلان، محمد حسین هیکل و محمد لطفی جمعه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مفهوم «خود»، بیشتر در قالب خود مسلمان و خود عرب؛ و مفهوم دیگری در قالب دیگری غرب، دیگری ترک، دیگری وهابی، دیگری شیعه و دیگری غیر مسلمان نمود یافته است.

    کلیدواژگان: ادبیات سفرنامه ای، سفرنامه حج عربی، تصویرشناسی، خود، دیگری
|
  • Fatemeh Tanha, Amin Moghadasi, Abdolahad Gheibi Pages 1-21
    Michael Riffaterre’s semiotics approach relies on structuralism and reader reaction, who seeks to refer the signs to each other within the text and to create a coherent network of signs. This theory attempts to identify the origin of the text (matrix) through the passaging of heuristic reading to interpretive reading. The present study is based on a descriptive-analytical approach based on Riffaterre’s semantics approach, which analyzes the processes of the contemporary Jawad al-Hattab’s "A second migration of Gilgamesh ", in order to analyze a deep and different understanding of the text. Three analysis of this ode shows that the " A second migration of Gilgamesh" is the product of the three accumulation of "Search and navigate, Destruction and Homeland and alienation". four descriptive system including Poverty and misery, Death And Recession, Strangulation and Resurrection. Hypograms of ode are included Cruelty and arrogance, Strangulation and Lack of freedom of expression and thought, The widespread despair in society and The effort for Resurrection and Revolution. The ode's structural matrix begins with the poet's concern and Continues with the search for the Savior and It leads to despair and death and leads to resurrection and hope extendly.
    Keywords: Semiotics, Michael Riffaterre, Jawad al-Hattab, “A second migration to Gilgamesh”, Matrix
  • Rouhollah Saiiady Nezhad *, Samaneh Kafi Pages 23-42

    TThe musical performance of the voices in works of art such as poetry and prose helps the creator of the work to succeed in inducing its intended meaning. In fact, the more successful the audio service is, the greater the artistic excellence. Western scholars such as German scholars, Arabs, and Indians abducted European scholars in phonetic studies, claiming that the sounds contained certain semantic formulas of text along with visualization, given the particular variables in their intensity and softness. It gives the audience a sense of the personality of the poet. This research aims to study the most important phonetic-semantic formulas in Abu Fatib al-Matibi's Fateki poem by analytical-descriptive method. By examining this poem, we come to realize that the poet uses words that are associated with a certain degree of intensity and fluency in the word, and employs sensory words that imply sensory meaning, as well as similar words that all A semantic realm is somehow implicitly demanding that Fatek's worms and worms and their innermost beings be embodied. The poet seeks to convey to the audience the use of fluent characters such as Lam, Mim, Rahe and Nun, which are among the most obvious Arabic letters.

    Keywords: Phonetic Semantics, Abbasid Poetry, Rhetoric, Motanabbi, Fatek
  • Nassrin Kazemzadeh *, Faramarz Meirzaei Pages 43-62
    The term third place was devised by ray Oldenburg a sociologist near 1990 to explain places that would assemble the people without planning and creativity in the direction of community construction.a third place is a public place where neither hom serves as a first place nor location as a second place. Gardens and parks and caffes and coffee shops and cafes and libraries and any institution that makes social health a third place.the novel “khan alkhalili” for naguib Mahfouz consists of two third central location, cafes and casino, each plays a significant role in the development of ahmads and rushdy of two main characters of the novel.the aims of this study is to study the identity of the third places in order to analyze the identity properties of the two third places as the opposite of identity in the novel.the results suggest that coffee bar and casino have features such as easy positioning and easy clients and stable clients
    Keywords: The identity of third place, coffee & bar, Ray Oldenbergs, khan alkhalily, Naguib Mahfouz
  • majid mohammadi* Pages 63-81

    Haifa Bitar is one of the authors named Souri, whose main works are short stories with feminist color and the theme of social suffering. The collection of stories "Zajij Al-Jasd" is one of his works in which he deals with social issues, especially issues related to women, with a microscopic and critical look. The element of "conflict" is one of the basic foundations in the design of this collection, which has given a special charm to its stories. In this research, in a descriptive-analytical manner, the conflicts of the three stories "Zijij Al-Jasd", "Damoo Al-Shaitan" and "ghalbon faregh" have been examined, each of which has played a special role in advancing the story.. Studies show that in these stories, all kinds of internal, social, mental, verbal and physical conflicts are evident, and among these, mental conflicts have a larger volume. In general, the main role of conflicts in these stories is to link its components and maintain the logical course of the events of the story in terms of causality.

    Keywords: conflict, Evil, Devil Haifa, Story
  • Tayyebeh Seyfi *, Zahra Nazemi Pages 83-102
    Abstract French structuralist critic Garmas, as a semantist, studied the meaning and structures of semantics and proposed the hypothesis of an action model in order to better reveal the role of the characters in the narrative. In this hypothesis, three relations are combined, the relation of desire, message and action, which consists of three binary models: actor / doable, actor / goal, action / antagonist. Ali Badr's novel "The Jerusalem's lantern" is one of the best contemporary novels in Iraq, which deals with the issue of the Arab-Israeli conflict in its entirety and covers a long period of Palestinian history. He chose the scholars and contemporary intellectuals of the Arab world, which shows his awareness and sensitivity in this selection. The purpose of this article is to analyze this novel and analyze its characters and actions based on Garmas theory of action in a descriptive-analytical method to explain how the production of meaning and formation of novel events by these characters and actors, in addition The audience will understand the role of Edward Saeed, the main character and the real hero throughout the novel, along with other actors, in advancing the narrative towards the author's goals and aspirations. Findings show that the crisis of identity and the search for national identity is the main plot and the core of the novel, which is the main challenge of the characters and actors and the axis and motivation of their actions. The author is in the context of confrontation between characters with
    Keywords: : Ali Badr, Jerusalem Lantern, Personality Structure, Garmas Action Theory
  • Masomeh Nemati* Pages 103-122

    The contrast between the two fundamental concepts of 'self' and 'other' is one of the most important fields of cultural studies in the present age. By providing an appropriate context for more and more accurate recognition of nations, they can also provide the basis for positive and constructive interaction between nations. This earlier literature study, known as pictorial knowledge, was first developed in the works of French thinkers in the early 19th century and later expanded and deepened by the scientific efforts of people like Freud, Derrida and Bakhtin. Travel literature, by its very nature, can be one of the most suitable contexts for such studies. The present study, through a descriptive-analytical method, studied three pilgrimages from the years 1349-1499 due to the historical significance of this period and concluded that the Muslim and the Arab self are the most prominent manifestations of their concept. The order is in contrast to another West and another Turk.

    Keywords: Travel literature imagologie, Arabic Hajj Travelogue, self, another