فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 45 (پاییز 1399)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 45 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود شریفی*، احمد سعیدی صفحات 7-35

    شیخ اشراق ادراک حسی را- دست کم در محدوده ابصار- از مقوله علم حضوری می داند. صدرالمتالهین با نقد دیدگاه وی، تصویری حصولی از ادراک حسی را می پذیرد. ایشان بر این باور است نفس در ادراک حسی صورت هایی مجرد را که مماثل با صورت های موجودات مادی هستند در صقع خود انشا می کند. مطابق این بیان، محسوس بالذات از نگاه شیخ اشراق صورت خارجی مادی و از منظر صدرالمتالهین صورت ذهنی مجرد مماثل با صورت خارجی مادی است. در این مقاله پس از تبیین مختصر دیدگاه شیخ اشراق درباره حقیقت ادراک حسی، شش اشکال عمده صدرالمتالهین بر دیدگاه مزبور را بررسی کرده و نشان داده ایم اشکالات مزبور دست کم با کمک مبانی حکمت متعالیه قابل پاسخ هستند. سپس با طرح برخی ایرادهای دیدگاه صدرالمتالهین ثابت کرده ایم دیدگاه ایشان گرچه می تواند برای ادراک خیالی تبیینی مناسب به شمار آید، برای توجیه ادراک حسی ناکافی است. هدف از این پژوهش آن است که نشان دهد دیدگاه شیخ اشراق در زمینه ادراک حسی با کمک مبانی صدرالمتالهین قابل دفاع است و اندیشه های این دو حکیم برجسته، بیشتر مکمل هم اند تا نافی یکدیگر.

    کلیدواژگان: صدرالمتالهین، شیخ اشراق، علم حضوری، علم حصولی، ادراک حسی
  • علی جهان *، جهانگیر مسعودی، سید مرتضی حسینی صفحات 37-57

    بسیاری از فیلسوفان اسلامی به وجود ادارکات فطری در بشر معتقدند. برخی صاحب‏نظران اندیشه اسلامی پذیرش ادارکات فطری اخلاقی را بهترین راه حل نسبی‏گرایی اخلاقی دانسته اند. در این نوشتار در پی یافتن پشتوانه ای استوار برای اخلاق هستیم و آن را در نظام هستی‎شناختی ملاصدرا و نیز در مسئله فطرت جست‏وجو می کنیم. در این مقاله پس از مطابقت دیدگاه ملاصدرا با کاربردهای واژه فطرت به این نتیجه رسیده ایم که بنا بر اصول انسان‏شناختی حکمت متعالیه از قبیل اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری، جسمانیهالحدوث‏بودن نفس انسان فاقد پیش‏آورده‎های حصولی است؛ اما بر مبنای اصول «مساوقت وجود و علم»، «علم بسیط مشترک بین انسان‎ها» و نیز «علم معلول به ذات خود مستلزم علم به علت است» ادراک حضوری فطری قابل ثبات است. این ادراک حضوری و فطری به خداشناسی فطری منتهی می شود و این اصل پشتوانه ای استوار برای گزاره‏های اخلاقی خواهد بود.

    کلیدواژگان: فطرت، معرفت، علم حصولی، علم حضوری، اخلاق
  • محمد عباسی*، حسن عبدی صفحات 59-82

    سنت فلسفی مسلمانان و اندیشه غربی، در دوران های مختلف به گونه ای در تقابل با یکدیگر به سر می بردند. با روی کار آمدن دوران مدرن و نمودار شدن دستاوردهای ملموس آن در صنعت و تکنولوژی، کم نبودند کسانی که نسبت به میراث فلسفی مسلمانان بدگمان شدند و موج غرب گرایی دامن گیر آن ها شد. اما این وضعیت خیلی به طول نکشید؛ به مرور در غرب اندیشمندانی ظهور کردند که سخن از بحران در علوم اروپایی راندند و موجی از مخالفت با مدرنیته را به راه انداختند. یکی از این جریان های مخالف، پست مدرنیسم است که می توان آن را از آخرین دستاوردهای فلسفی غرب به حساب آورد. از سوی دیگر، حکمت متعالیه در میان مسلمانان، به عنوان مقبول ترین و متقن ترین سنت فلسفی معاصر تلقی می گردد. در این تحقیق تلاش شده است، تا با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، یکی از مهمترین مسایل مطرح در مباحث فلسفی؛ یعنی مساله هویت انسانی را از منظر این دو گرایش فکری بررسی کنیم. هدف نویسنده از این نوشتار آن است که نشان دهد، غرب که روزگاری خود را داعیه دار انسان باوری می دانست، امروز برای انسان هویتی باقی نگذاشته و او را به دیده تحقیر می نگرد، در حالی که فلسفه ملاصدار، هویت انسانی را به دیده کرامت نگریسته و آن را دارای جنبه های متعالی و الهی می داند. در آخر به این جمع بندی خواهیم رسید که در تفکر غربی، هویت انسان، سرنوشتی جز یاس و سرگشتگی نخواهد داشت، اما در نگاه صدرایی، هویت الهی انسان در تکاپوی رسیدن به مقصد و مقصودی والا است

    کلیدواژگان: پست مدرنیسم، هویت، فوکو، حکمت متعالیه، ملاصدرا
  • حسن معلمی، سمیه السادات ملاباشی * صفحات 83-111

    بخشی از اوصافی که خداوند درباره مومنان در قرآن بیان داشته، ناظر به محبت و ولایت است و به طور صریح بیان می کند که ایمان به خدا با محبت به دشمن خدا قابل جمع نیست. در آیات متعددی مومنان از دوستی با اهل کتاب، مشرکان و کفار نهی شده اند. در این نوشتار پس از تبیین ارتباط ایمان و محبت به خدا، چرایی تعارض آنها با محبت غیرمومنان از منظر نفس شناسی ملاصدرا تبیین می گردد. ملاصدرا در برخی آثار خود به ایمان و آثار آن پرداخته و در مواضعی دیگر مباحث هستی‏شناختی محبت را به میان آورده است. در این پژوهش با کمک تبیین نقش قلب به عنوان مرتبه ای از وجود انسان که محل شناخت، ایمان و محبت است، نحوه تاثیر و تاثر ایمان و محبت از یکدیگر را برای تبیین چرایی بایسته های محبت در قرآن بررسی می کنیم. از آنجا که نفس انسان امری مجرد و بسیط است، موطن امیال او از شناخت های او منقطع نیست. محبت ها و امیال انسان شناخت های او را تحت تاثیر قرارمی دهد، تا آنجا که می تواند چشم بصیر مومن را از ادراک حقیقت ناتوان کرده، او را به کفر بکشاند

    کلیدواژگان: ایمان، محبت، ملاصدرا، قرآن، حکمت متعالیه
  • فرید حجتی*، مهدی منفرد، حبیب الله رزمی، عسگر دیرباز صفحات 113-139

    جسم نزد بسیاری از فیلسوفان یونانی همچون ارسطو و حکمای اسلامی همچون ابن‎سینا، سهروردی و ملاصدرا پیوسته «متصل» است که البته این دیدگاه، نظر ذره‏گرایان را که قایل به گسستگی جسم هستند، نفی می‏کند. با توجه  به اینکه آخرین یافته‏های فیزیک جدید نیز با دیدگاه پیوستگی جسم مقارنه دارد، ما در این مقاله برآنیم وجوه تقارن میان دیدگاه غالب در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید در خصوص پیوستگی جسم طبیعی را کاوش کنیم. این وجوه عبارت‎اند از: پیوستگی میدان‎های بنیادین طبیعت در مدل استاندارد ذرات بنیادی، وجود حد یا جزء مشترک در مفهوم فلسفی «اتصال» و نیز «میدان» در فیزیک جدید که در قالب انتگرال فوریه یا جمع پیوسته امواج و میدان‎های ساده جزیی قابل تبیین است. علاوه بر این در این خصوص نیز بحث خواهد شد که مفهوم خلا کامل (هیچ یا عدم) که بر اساس دیدگاه ذره‏گرایی است، هم در فلسفه اسلامی و هم در فیزیک جدید- که در آن خلا موجودی نه تنها خالی بلکه پیوسته و غنی است- طرد می‏شود.

    کلیدواژگان: جسم طبیعی، اتصال، خلا، نظریه میدان، فلسفه اسلامی، فیزیک جدید
  • نصرالله آقاجانی صفحات 141-170

    فهم مناسبات حکمت متعالیه و علم اجتماعی در توصیف و تحلیل علم اجتماعی با رویکرد اسلامی و چگونگی رشد و توسعه آن از آنچه بود و آنچه باید باشد، حایز اهمیت ویژه ای است. مسئله اصلی این است که چه مناسباتی بین حکمت متعالیه و علم اجتماعی وجود دارد و حکمت متعالیه چه تاثیری بر آن داشته یا چه ظرفیت هایی برای آن دارد؟ پاسخ به این پرسش منوط به بررسی تاثیر حکمت متعالیه بر علم اجتماعی در سه ساحت نظری یعنی مبانی عمیق و عام علم اجتماعی اسلامی، فلسفه علوم اجتماعی و ساحت مفاهیم، مسایل و حوزه های علم اجتماعی اسلامی است. این تحقیق با روش اسنادی و تفسیر و تحلیل محتوای متون مربوط به حکمت متعالیه قابل انجام است. هر یک از مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی تاثیرات خاصی بر علم اجتماعی اسلامی داشته و سبب هماهنگی و انسجام علم اجتماعی با حکمت نظری و عملی از جهت موضوع، مفاهیم، مسایل و روش شده است.

    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، علم اجتماعی، فلسفه علوم اجتماعی، ملاصدرا
|
  • Mahmood Sharifi*, Ahmad Saeedi Pages 7-35

    Sheikh Ishraq considers perception by presence - at least within the limits of vision, absar, - as a category of the knowledge by presence. By criticizing his point of view, Sadr al-Muta'allihin accepts a correspondent mental image of this perception. He believes that in this perception, the mind creates immaterial forms like those of material beings in itself. According to this, essential tangible from for Sheikh Ishraq is the material external form; while for Sadr al-Muta'allehin it is the immaterial mental form similar to its correspondent material external form. In this article, after a brief explanation of Sheikh Ishraq's view on the truth of tangible perception, we have examined the six major objections of Sadr al-Muta'allihin on this view and have shown that these problems can be answered at least with the help of the principles of the transcendent wisdom. Then, by proposing some objections to the view of Sadr al-Muta'allihin, we have proved that his view, although it can be considered a suitable explanation for imaginary perception, is insufficient to justify tangible perception. The purpose of this study is to show that Sheikh Ishraq's view on sensory perception can be defended with the help of the principles of Sadr al-Muta'allihin, and the ideas of these two eminent sages are more complementary than contradictory

    Keywords: Sadr al-Muta'allihin, Sheikh Ishraq, Presence Knowledge, Acquired Knowledge, Tangible Perception
  • Ali Jahan*, Jahangir Masoudi, Seyyed Morteza Hosseini Pages 37-57

    Many Islamic philosophers believe in the existence of innate perceptions in human beings. Some of them have considered the innate moral perceptions as the best way to oppose moral relativism. In this article, we seek to find a solid support for morality and we seek it in Mulla Sadra's ontological system as well as in the issue of nature. In this article, after matching Mulla Sadra's view with the cases in which the word nature is used, we have come to the conclusion that according to the anthropological principles of transcendent wisdom, such as the originality of existence, gradational state of existence, substantial motion, human soul`s originally corporeal state, are not based on any acquired knowledge; But on the basis of the principles of "coexistence of existence and science", "simple science common to human beings" and also "essential knowledge of the caused necessarily contains the knowledge to the cause", the innate presence perception may be proved. This instinctual and instinctive perception leads to innate theology, and this principle will be a solid support for moral propositions.

    Keywords: : Innate Nature, Knowledge, Acquired Knowledge, Knowledge by Presence, Ethics
  • Mohammad Abbasi*, Hassan Abdi Pages 59-82

    The philosophical tradition of Muslims and Western thought were standing against each other at different times. With the advent of the modern era and the manifestation of its tangible achievements in industry and technology, there were many who became skeptical of the philosophical heritage of Muslims and a wave of Occidentalism spread. But this situation did not last long; gradually, thinkers emerged in the West who spoke of the crisis in European science and set off a wave of opposition to modernity. One of these opposing currents is postmodernism, which can be considered one of the latest philosophical achievements of the West. On the other hand, transcendent wisdom is considered among Muslims as the most accepted and convincing contemporary philosophical tradition. In this research, an attempt has been made to use one of the most important issues in philosophical discussions using the descriptive-analytical method; That is, to examine the issue of human identity from the perspective of these two intellectual tendencies. The author's aim in this article is to show that the West, which once considered itself a claimant of humanism, today leaves no identity for man and views him as humiliated, while Mulla Sadar's philosophy views human identity as dignified and that considers it to have transcendent and divine aspects. In the end, we will come to the conclusion that in Western thought, human identity will have no destiny other than despair and bewilderment, but in Sadra's view, the divine identity of man is in the pursuit of a sublime goal

    Keywords: Postmodernism, Identity, Foucault, Transcendent Wisdom, Mulla Sadra
  • Hasan Moallemi, Somayesadat Mollabashi* Pages 83-111

    Some of the descriptions that God has given about the believers in the Qur'an refer to love and guardianship and explicitly state that faith in God cannot be along with love for the enemy of God. In several verses, believers are forbidden to be friends with the People of the Book, polytheists and infidels. In this article, after explaining the relationship between faith and love for God, the reason for their conflict with the love of non-believers is explained from the psychological point of view of Mulla Sadra. In some of his works, Mulla Sadra has dealt with faith and its effects, and in other positions, he has raised the ontological issues of love. In this study, with the help of explaining the role of the heart as a level of human existence that is the place of knowledge, faith and love, we examine the effect of faith and love from and on each other to explain the why of the necessities of love in the Qur'an. Since the human soul is an immaterial and simple thing, the place of its desires is not disconnected from its cognitions. His loves and humanistic desires affect his knowledge so much that it can make the believer's insightful eye incapable of comprehending the truth and lead him to disbelief.

    Keywords: Faith, Love, Mulla Sadra, Quran, Transcendent Wisdom
  • Farid Hojjati *, Mahdi Monfared, Habibollah Razmi, Asgar Dirbaz Pages 113-139

    The body is constantly known to be of "continuous nature" as viewed by many Greek philosophers, such as Aristotle and Islamic scholars such as Ibn Sina, Suhrawardi, and Mulla Sadra. This view, needless to say, opposes the view of atomists who believe in the discontinuous state of body. Given that the latest findings of modern physics also support the view of the continuity of body, in this article we intend to explore the aspects of correspondence of the dominant view in Islamic philosophy with modern physics regarding the continuity of the natural body. These aspects are: the continuity of the fundamental fields of nature in the standard model of elementary particles, the existence of a common limit or component in the philosophical concept of "continuity" and also the "field" in modern physics in the form of Fourier integral or continuous sum of waves and simple partial fields can be explained. In addition, it will be argued that the concept of a complete vacuum (nothingness or non-existence), which is based on the particle view, is refused in both Islamic philosophy and modern physics

    Keywords: Natural Body, Continuity, Vacuum, Field Theory, Islamic philosophy, Modern Physics
  • Nasrollah Aghajani Pages 141-170

    Understanding the relationship between transcendent wisdom and social science is of particular importance in describing and analyzing social science with an Islamic approach and how it has grown and developed from what it was and should be. The main question is what is the relationship between transcendent wisdom and social science, and what effect has transcendent wisdom had on it or what capacities does it have? The answer to this question depends on examining the impact of transcendent wisdom on social science in three theoretical areas, namely the deep and general foundations of Islamic social science, philosophy of social sciences and the field of concepts, issues and areas of Islamic social science. This research can be done by documentary method and interpretation and analysis of the content of texts related to transcendent wisdom. Each of the ontological, anthropological and epistemological foundations has had special effects on Islamic social science and has caused the coordination and coherence of social science with theoretical and practical wisdom in terms of subject, concepts, issues and methods.

    Keywords: Transcendent Wisdom, social science, philosophy of social sciences, Mulla Sadra