فهرست مطالب

مطالعات اجتماعی ایران - سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 49، بهار 1399)

مجله مطالعات اجتماعی ایران
سال چهاردهم شماره 1 (پیاپی 49، بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کاظم حاجی زاده* صفحات 4-41

    با توجه به چندفرهنگیبودن ایران، شناسایی الگوی مطلوب روابط قومی مسیلهایضروری است. این تحقیق مبتنی بر یک پیمایش ملی (در سال 1397 (با حجم نمونه1950 نفر در میان فارسها (تهران)، ترکها (تبریز)، کردها (سنندج)، عربها (اهواز) وبلوچها (زاهدان) است که در آن گرایش ملی، گرایش قومی، گرایش به نظام سیاسی،گرایش قومی فرامرزی، گرایش به فرهنگ و جامعه غربی و درنهایت، گرایش بهاجتماعات قومی دیگر مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین با استفاده از مدلالگوی مطلوب روابط قومی در ایران شناسایی شد. یافته ها نشان میدهد فارسها 3 بری،بیشترین گرایش ملی، بیشترین گرایش به اجتماعات قومی دیگر و کمترین گرایش بهنظام سیاسی را دارند. علاوهبراین، ترکها دارای کمترین گرایش به اجتماعات قومیدیگر و بیشترین گرایش قومی فرامرزی هستند. درمجموع، الگوی روابط قومی که اکثرپاسخگویان (تقریبا 75 درصدشان) ترجیح میدهند، الگوی چند فرهنگگرایی یاانسجام بخشی است

    کلیدواژگان: قومیت، اجتماع ملی، الگوی روابط قومی، گرایش ملی، گرایش قومی
  • زهرا زوار موسوی*، مریم قاضی نژاد، منصوره اعظم آزاده صفحات 42-65

    پژوهش حاضر با هدف ارایه تحلیلی از ظهور گفتمانی شادی، درصدد است تا به اینمسیله در وضعیت ایران پاسخ دهد که چگونه شادی، در هییت مسیلهای مذهبی، درونعقلانیت حکومتی قرار گرفت. بر این اساس، پیوند گفتمان فقهی با کردار حکمرانیاهمیت خواهد یافت؛ چراکه از آن پس، شادی بهعنوان یک حقیقت تمامعیار حقوقی،مذهبی و سیاسی ظهور کرده است. در این راستا و برمبنای الگوی فوکویی تبارشناسی،این پرسش مطرح میشود که چه نوع بسترهای تاریخی، ترسیم چشماندازی فقهی را دراقتصاد گفتمانی شادی، ممکن کرد؟ روش انجام پژوهش حاضر، تحلیل گفتمان فوکوییاست؛ لذا جعبهابزار تحلیلی مورد استفاده قرار میگیرد که برگرفته از رویکرد تاریخیفوکو در تحلیل گفتمان است. مطابق با یافته ها، میتوان آغاز حکمرانی سیاسی مبتنی برفقه را در عصر صفویه، نقطه عطف اصلی دانست که از آن پس، عقلانیت جدید شادی ازطریق بهکارگیری مجموعهای از تکنیکها، ممکن شد. تفکیک سازمانی، فراخوانیمجتهدان شیعی و اعطای مناصب قضایی- سیاسی به آنها، اعطای سیورغال و واگذاریموقوفات، از تکنیکهای مهم به کار رفته است. این سامانه، به داشتن مناسبات ابزاریهرچه بیشتر با گفتمانهای مبتنی بر نفوذ، گرایش دارد.

    کلیدواژگان: تبارشناسی، شادی، حکمرانی، فقه، صفویه، اقتصاد گفتمانها
  • خدیجه سفیری، افسانه کمالی، زهرا ملا* صفحات 66-93

    انسجام خانوادگی بهعنوان مفهومی که نشاندهنده رابطه میان والدین و فرزندانی استکه خانه پدری خود را پس از ازدواج ترک کردهاند، توسط بنگستون و رابرت، در رد نظریهفروپاشی خانواده هستهای، مطرح شد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر متغیرهایساختاری بر دو بعد انسجام (ارزشی و کارکردی) در این نظریه است. با روش نمونهگیریخوشهای، 256 نفر از فرزندان ازدواجکرده سه منطقه شهر تهران که حداقل یکی ازوالدین آنها در قید حیات بودند، انتخاب و تحقیق به روش پیمایش به اجرا درآمد. نتایجنشان میدهد اگرچه میزان انسجام ارزشی و کارکردی در خانواده های تهرانی در حدمتوسط است، ولی با شرایط بحرانی فاصله دارد. بهعلاوه، این مقادیر نشان میدهد کهجامعه ما با وضعیت معمول خود که در آن حمایتهای متقابل خانوادگی بسیار بالاست،تفاوت زیادی کرده است. همچنین، روابط دومتغیره حاکی از آن است که از میانمولفه های ساختار خانوادگی که متغیر مستقل تحقیق محسوب میشوند، فقط متغیربرخورداری والدینی با انواع انسجام ارزشی و کارکردی رابطه معناداری برقرار کرده است. روابط همبستگی موجود نشانگر آن است که پسران نسبت به دختران کمتر حمایتوالدین را دریافت میکنند، ولی در حمایت از والدین و انسجام ارزشی یا باور بهمسیولیتها و وظایف، تفاوت معناداری با دختران ندارند. همچنین، براساس مدلرگرسیونی، 4,25 درصد واریانس متغیر انسجام کارکردی مادران، 4,11 درصد تغییراتانسجام کارکردی پدران، 2,11درصد تغییرات متغیر انسجام کارکردی فرزندانازدواجکرده و 4,55 درصد واریانس متغیر انسجام ارزشی، توسط مولفه های ساختارخانواده تبیین شده اند. درنهایت، تحلیل مسیر متغیرهای وابسته نشان میدهد که ضرایبتاثیر غیرمستقیم متغیرهای ساختاری بسیار ضعیف است.

    کلیدواژگان: انسجام خانوادگی، انسجام کارکردی مادران و پدران، انسجام کارکردی فرزندان ازدواجکرده، انسجام ارزشی، ساختار خانواده
  • محمدرضا طالبان صفحات 94-119

    گفتارها و کردارها، عناصر اصلی فعالیت انسانها در حیات اجتماعیشان هستند وچگونگی ارتباط این دو، همواره یکی از دغدغه های اصلی برای دانشمندان علوماجتماعی، بهویژه جامعهشناسان، در جهت درک و تبیین کنشهای اجتماعی بودهاست. در این راستا، مشکل ناهمسازی گفتارها با کردارها، مسیلهای روششناختی بانتایج آشکار برای تحقیقات جامعهشناختی بوده است؛ چون رایجترین روش ها وتکنیکهای تحقیق مورد استفاده جامعهشناسان (یعنی پیمایشها و مصاحبه ها) بر اینفرض اثباتنشده استوارند که تطابقی نسبی میان پاسخهای افراد به سوالات پژوهشیدرخصوص کردارهایشان و کردار واقعی آنان در حیات اجتماعی وجود خواهد داشت. این مقاله به بررسی دلالتهای روششناسانه این استدلال برخی جامعهشناسانپرداخته است مبنی بر اینکه چیزی که مردم میگویند، غالبا پیشبینی ضعیفی است ازچیزی که عملا انجام میدهند. درنتیجه، پیمایشگران و مصاحبهگرانی که ادعاهایشانرا روی اظهارات کلامی افراد استوار میسازند، باید روشن کنند که به تحلیل آن چیزیکه مردم واقعا انجام میدهند نمیپردازند، بلکه فقط به تحلیل آن چیزی میپردازند کهمردم ادعا کردهاند که انجام میدهند؛ مگر آنکه نشان دهند که اظهارات مردمدرخصوص انجام یک کردار خاص، قدرت پیشبینیکنندگی آن کردار یارفتار را دارد.

    کلیدواژگان: گفتار، کردار، نگرش، رفتار، موقعیت، تعاملگرایی نمادین
  • عبداللطیف کاروانی، سینا امینی زاده صفحات 120-145

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه مصرف کالای فرهنگی با امنیت اجتماعی و امنیت قضاییدانشجویان پرداخته است. پژوهش از نوع پیمایشی است و از طریق نمونهگیریطبقهبندی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان را شامل میشود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 224 نفر برآوردشد. یافته های توصیفی نشان میدهد فعالیت هنری کمترین و مصرف موسیقیاییبیشترین نوع مصرف کالاهای فرهنگی پاسخگویان بودهاند. در مورد گویه های امنیتاجتماعی میتوان گفت که 68 درصد از پاسخگویان معتقدند که میزان بیبندوباری درکشور کاهش نیافته است و 81 درصد هم معتقدند که علاوه بر اینکه بیبندوباری کاهشنیافته است، فساد اخلاقی هم گسترش یافته است. از نظر امنیت قضایی، 68 درصد ازپاسخگویان معتقدند که قانون به صورت یکسان برای مردم و مسیولان اجرا نمیشود و58 درصد هم معتقدند که در دادگاه ها به صورت مطلوب به پرونده های قضایی رسیدگینمیشود. یافته های استنباطی نشان میدهد که بین مصرف کالای فرهنگی و امنیتاجتماعی و امنیت قضایی رابطه معنیدار مثبت وجود دارد. در تحلیل رگرسیون نیزمشخص شد که مصرف کالای فرهنگی با بتای 18/0 بر امنیت اجتماعی و با بتای 47/0بر امنیت قضایی تاثیر معنی دارمثبت دارد.

    کلیدواژگان: امنیت، امنیت اجتماعی، امنیت قضایی، مصرف کالای فرهنگی
  • حسین ملتفت، سجاد بهمنی صفحات 146-169

    این مطالعه به روش کیفی، با هدف فهم ابعاد و زوایای بحران سیلاب اواخر سال 1397و ابتدای سال 1398 در استان خوزستان به انجام رسیده است. روش مورد استفاده دراین پژوهش، نظریه داده بنیاد است. داده های این پژوهش از طریق مصاحبه عمیق ونمونه گیری هدفمند-نظری با پانزده نفر از ذی نفعان مرتبط با سیلاب، گردآوری شده وبرای تحلیل داده ها از پنج مرحله کدگذاری باز و تشخیص مفاهیم، توسعه مفاهیم درجهت ابعاد و ویژگیها، تحلیل داده ها برای زمینه و واردکردن فرایند به تحلیل ویکپارچه سازی مقولات استفاده شد. بعد از کدگذاری، چهارده مقوله اصلی از داده هاپدیدار شد. مدل ظهوریافته شامل سه بعد شرایط، کنش-تعاملها و پیامدهاست. بعد«شرایط» شامل کم اهمیتی لایروبی کانالها و رودخانه ها، تعدی تدریجی به حریم وبستر رودخانه ها، تمرکز برنامه ریزی ها بر خشکسالی، چرخش غافلگیرکننده شرایطآبوهوایی و کمبود ماشین آلات و تجهیزات، بعد «کنش-تعامل»، شامل کمکرسانیگسترده ولی آشفته، جلسات پی در پی مدیریت بحران، فراخوان همه ظرفیتهایسازمانی، تدوین استراتژی آسیب نرسیدن به انسانها، در اولویت قرار گرفتن حفاظت ازشهرها، بعد «پیامدهای انسانی»، شامل افزایش تعامل مسیولان و معتمدان محلی،ارتقای سطح مطالبات سیل زدگان، افزایش اعتماد و همبستگی اجتماعی و بعد «پیامدمحیطی» شامل شکنندگی اقلیمی بیشتر مناطق سیلزده است که حول یک مقوله هسته به نام حضور گسترده و موثر، ولی آشفته سازمانها و مردم در صحنه سیلاب،شکل گرفته اند.

    کلیدواژگان: بحران سیلاب، روش کیفی، مدیریت آشفته، روش نظریه داده بنیاد، مدیریت سیل
|
  • K. Hajizadeh * Pages 4-41

    Considering the multicultural nature of Iranian society, it is important to define the desired pattern of ethnic relations. This study is based on a national survey conducted in 1397 (2018) among Persians (Tehran), Turks (Tabriz), Kurds (Sanandaj), Arabs (Ahvaz), and Baluchi people (Zahedan) with a sample size of 1950 individuals in which the national and ethnic orientation, political orientation, cross-border ethnic orientation, tendency towards western culture, and orientation towards other ethnic groups were measured. Furthermore, the ideal pattern of ethnic relations in Iran was established using the Berry Model. The findings suggest that Persians have the highest national orientation, the highest orientation towards other ethnic groups, and the lowest political system orientation. Moreover, Turks have the least tendency towards other ethnic communities and the most cross-border transnational ethnic inclination. Overall, the pattern of ethnicity that most respondents (almost 75 percent) prefer is the pattern of multiculturalism and cohesion.

    Keywords: Ethnicity, National Community, Pattern of Ethnic Relations, National Orientation, Ethnic Orientation
  • Z. Zavar Mousavi Niaki *, M.Ghazi Nejad, M .Azam Azadeh Pages 42-65

    The present study aims to provide a genealogical analysis of happiness to address the question of how the religious discourse of happiness emerged in the wisdom of government in Iran. The question arises in this respect, based on the genealogical model of Foucault, that what historical circumstances made it possible to draw a jurisprudential view of the discourse of happiness? The method of the present study is Foucault's analysis of discourse; thus, an empirical toolbox is used, based on Foucault's historical approach to discourse analysis. According to the results, in the Safavid period, the beginning of political governance based on jurisprudence can be regarded as a significant turning point, after which the new rationality of happiness was possible through the use of a set of techniques.  Organizational segregation, use of Shiite mujtahids and granting them judicial-political positions;The present study aims to provide a genealogical analysis of happiness to address the question of how the religious discourse of happiness emerged in the wisdom of government in Iran. The question arises in this respect, based on the genealogical model of Foucault, that what historical circumstances made it possible to draw a jurisprudential view of the discourse of happiness? The method of the present study is Foucault's analysis of discourse; thus, an empirical toolbox is used, based on Foucault's historical approach to discourse analysis. According to the results, in the Safavid period, the beginning of political governance based on jurisprudence can be regarded as a significant turning point, after which the new rationality of happiness was possible through the use of a set of techniques.  Organizational segregation, use of Shiite mujtahids and granting them judicial-political positions, granting them security, and handing over endowments have been important techniques. This system tends to have more and more instrumental relationships with influence-based discourses.

    Keywords: Genealogy, happiness, Governance, Safavid, Discourse
  • Kh .Safiri, A .Kamali, Z. Molla * Pages 66-93

    Family solidarity, reflecting the bond between parents and children who left their parental home after marriage, was suggested by Bangston and Robert refute the idea of the breakdown of the nuclear family. The purpose of this study is to investigate the effect of structural variables on two dimensions of solidarity (normative and functional). Using the cluster sampling method, 256 married children who had at least one of their parents alive were selected from three districts in Tehran to conduct the survey. The findings show that there is a moderate degree of normative and functional solidarity in Teheran families. Nevertheless, society is very different from its usual situation where reciprocal support from the family is very high.  Findings indicate that only the variable of having parents has a significant relationship with normative and functional solidarity among the components of the family structure. Boys are significantly less receptive to parental support than girls, but there is no significant difference between boys and girls in terms of supporting parents, normative solidarity, and belief in responsibilities. According to the regression model, the components of the family structure explain 25.4, 11.4, 11.2, and 55.4 percent of the variance of functional solidarity of mothers, fathers, married children, and total normative solidarity respectively. The path analysis model reveals that the indirect effect coefficients of structural variables are very small.

    Keywords: Family Solidarity, Functional Solidarity, Married Children, Normative Solidarity, Family structure
  • M .Taleban Pages 94-119

    Speeches and actions are essential elements of human activity in their social life, and the ties between them have always been a major concern for social scientists, in particular sociologists. The issue of mismatching speech with behavior could be a methodological problem as the most common research methods and techniques used by sociologists (i.e. surveys and interviews) are focused on the unproven assumption that there would be a connection between individuals' answers to research questions about their actions and their actual actions in social life. This article examines the methodological implications of this argument from the viewpoint of some sociologists that what people say is often a poor prediction of what they do. As a result, researchers who base their claims on people's verbal statements should make it clear that they are not analyzing what people are doing, unless they show that people's statements about a particular action have the power to predict that action.

    Keywords: speech, Action, Attitude, Social Situation, Symbolic Interactionism
  • A .Karevani, S .Amini Zadeh Pages 120-145

    The present study investigates the relationship between the consumption of cultural goods and social and judicial security. The study is a survey and the population includes the students of Shahid Bahonar University of Kerman. The sampling has been based on a stratified sampling method and the sample size was 386 people calculated by Cochran formula. Reliability and validity were obtained through Cronbach's alpha and face validity. Confirmatory factor analysis has also been used to evaluate variables. The findings show that the predicting variables well estimate the dependent variables (judicial security, social security). Inferential findings show that there is a significant positive relationship between the consumption of cultural goods and social security and judicial security. The results of  regression analysis aldo show that  the consumption of cultural products has a significant effect on social security (beta = 0.18) and judicial security (beta = 0.47).

    Keywords: Security, Social Security, judicial security, Consumption of Cultural Goods
  • H. Moltafet, S. Bahmani Pages 146-169

    This qualitative study was conducted to understand the dimensions and aspects of the flood crisis in late 1397 (2018) and early 1398 (2019) in Khuzestan province. A Grounded Theory approach was applied and data were collected through in-depth interviews and fifteen participants were selected through purposive-theoretical sampling. Based on open coding and concept recognition, fourteen categories emerged. The extracted categories in terms of condition are:  neglect of dredging canals and rivers, the gradual encroachment on riverbeds, the focus of planning on drought, the sudden turn of the weather, and the lack of machinery and equipment, in term of action-interaction are: extensive but chaotic assistance, frequent crisis management meetings, recall of all organizational capacities, formulating of a strategy to prevent harm to humans, prioritizing the protection of cities, in terms of human-consequences include” increasing the interaction of local officials and trustees, raising the level of flood sufferers’ demands, and increasing social trust and solidarity, and finally in terms of environmental consequences is: fragility of all flooded zones. They are formed around a core category called the widespread and effective but chaotic presence of people and organizations in the flood scene.

    Keywords: Flood Crisis, Chaotic Management, grounded theory, Flood Management