فهرست مطالب

مطالعات تاریخ اسلام - پیاپی 47 (زمستان 1399)

فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
پیاپی 47 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهره باقریان* صفحات 7-34

    ازمنظرتحلیل گفتمان ،این پیشفرض که متون تاریخی را صرفا ذهنیت پدیدآورنده آنها سمت وسو می دهد، ناپذیرفتنی است زیرا میان متن موجود و ساختارها و فرآیند های سیاسی و مذهبی رابطه ای وجود دارد.بنابراین هر متن تاریخی را می توان با طرح این مساله پیش رو نهادکه دغدغه های سیاسی-مذهبی نویسنده به برجستگی چه اشخاصی منجر شده و این نامها با چه نوع هویتی،با چه سنخ داوری هایی و با بهره گیری از کدام واژه ها سامان یافته است؟ با اتکاء به این مبانی نظری شیوه ی بازیابی ابونعیم درترجمه ی خلفای راشدین را درمعرفه الصحابه مورد تحلیل قرار می دهیم،زیرا بازنمایی روایات معرفه الصحابه نشان میدهد که اگرچه روایات آن انعکاسی از همان روایات قرن اول تا سوم هجری است اما گزینش،چینش و چگونگی استعمال واژگان آن در راستای طرد یا برجسته سازی برخی از اصحاب رسول خدا شکل گرفته است تا به فرآیند سیاسی- مذهبی زمانه پاسخ قاطعی دهد.

    کلیدواژگان: معرفه الصحابه، ابونعیم، خلفای راشدین، علی، صحابه نگاری
  • رسول جعفریان، روح الله توحیدی نیا* صفحات 35-54

    اینکه قوانین اجتماعی اسلام تا چه حدی برآمده از دستورات شارع است و تا چه اندازه ریشه در عرف و مصالح عرفی داشته است، از جمله مسایل چالش برانگیز در تاریخ اندیشه اجتماعی مسلمانان بوده است. ابن خلدون از جمله اندیشمندانی است که هرچند اثری مستقل در این زمینه ندارد اما به عنوان شخصیتی صاحب ایده در حوزه مناسبات دین، سیاست و جامعه، با فهمی که از تاریخ حکومت های مسلمان دارد، به این پرسش پاسخی درخور تامل داده است. مساله نوشته پیش رو آن است که وی با چه انگیزه ای، از چه منظری و چگونه به بحث از نسبت میان آموزه های شرعی و عرفی در امر حکمرانی پرداخته و چه الگویی را درباره ساز و کار سیاست شرعی در راستای تفسیر قانونگذاری در حکمرانی اسلامی ارایه می دهد؟ نتایج تحقیق نشان می دهد دیدگاه او به تبیین ساز و کار شکل گیری احکام اجتماعی صادر شده در قرون نخستین کمک می کند؛ اما موفق به ارایه نظری نهایی و آرمانی در برابر این چالش نشده است.

    کلیدواژگان: ابن خلدون و دو راهی نقش سیاست شرعی و عرفی عقلی در صدور احکام اجتماعی اسلام
  • حسین آبادیان*، علی شاکر صفحات 55-74

    مقاله حاضر مبانی فقهی مخالفت مراجع با قیمومیت انگلستان بر عراق را مورد بحث قرار میدهد و نسبت این مبانی با حوادث رویداده شده را در حد امکان مورد بررسی قرار میدهد. در این راستا قاعده نفی سبیل، حدیث اعتلاء، بیعت شرط و مبحث احکام ثانویه به عنوان مبانی جنبش مزبور به اختصار بررسی شده اند و بازتاب آن جنبش در تهران مورد بحث واقع شده است. مقاله تلاش کرده است با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بین قرارداد سایکس-پیکو به عنوان زمینه جنبش با موافقت نامه سن رمو به مثابه تصمیم نهایی قدرتهای بزرگ ارتباط برقرار کند و نشان دهد هدف مقاله نشان دادن این است که موضوع انقلاب عراق در دوره بعد از جنگ اول جهانی، صرفا امری سیاسی نبود؛ بلکه از زمینه های فقهی برخودار بود که همه مستند به سیره حضرت رسول و ایمه در تاریخ صدر اسلام بودند؛ در نتیجه جنبشهای اسلامی بعدی هم بر همان مبانی شکل گرفتند.

    کلیدواژگان: “عراق”، “قیمومیت”، “نفی سبیل”، “حدیث اعتلاء”، “بیعت شرط”
  • بدر سادات علیزاده مقدم*، ظهراب هاشمی پور صفحات 75-96

    بندر بوشهر در دوره قاجار بواسطه  عوامل مختلف بویژه حجم صادرات و واردات مهمترین بندر تجاری ایران بود. وجود عواملی چون حاکمیت خاندان آل مذکور و توجه آنان در ایجاد امنیت این بندر،همچنین حضور  نمایندگی ها و تجارت خانه های خارجی  در کنار  حضور فعال تجار بویژه تجار ارمنی موجبات رونق تجاری بندر بوشهر در این برهه را فراهم آورده بود. این پژوهش به شیوه کتابخانه ای و به روش توصیفی و تحلیلی در پی پاسخگویی به این سوال اصلی است که ارامنه بوشهر چه نقشی در فعالیتهای تجاری این بندر در دوره قاجاریه ایفاء کردند؟ بررسی های اجمالی موید آن است که بازرگانان ارمنی به شکل انفرادی و یا از طریق تشکیل تجارت خانه های متعدد از طرق مختلفی همچون صادرات و واردات کالاهای مختلف و پذیرش نمایندگی شرکتهای خارجی و  تعامل با سایر گروه های تجار ایرانی  نقش فعالی در  رونق تجارتی بندر بوشهر در دوره قاجاریه ایفاء کردند.

    کلیدواژگان: : ارامنی ها، فعالیتهای تجاری، بوشهر، قاجاریه
  • خدیجه فرج پور، هادی نوری*، محمدرضا غلامی، ابراهیم قاسمی روشن صفحات 97-128

    مقاله حاضر به دنبال بررسی این مساله است که رویه سیاسی علی (ع) در مواجهه با شرایط منازعه و مصالحه چگونه است؟ تحلیل این امر از منظر جامعه شناسی صلح و با استفاده از الگوهای نظری منازعه صورت می گیرد. لذا چارچوب نظری پژوهش در قالب دو دیدگاه کلی خشونت پرهیز و خشونت گرا قرار دارد. روش تحقیق مطالعه موردی با استفاده از روش اسنادی برای گردآوری داده ها و روش تطبیق الگو برای تحلیل داده ها است که در سه دوره زمانی حیات پیامبر، خلفای سه گانه و حکمرانی به کار گرفته می شوند. یافته های تحقیق نشان می دهد که علی (ع) در دوران حیات پیامبر در موقعیت تصمیم گیری برای صلح یا جنگ قرار ندارد. در دوران خلفای سه گانه، بر مبنای رویکرد وجدانی از روش های خشونت پرهیز اعتراض و عدم همکاری به سمت انصراف سیاسی می رود تا صلح حتی منفی برقرار باشد. در دوران حکمرانی، از خشونت پرهیزی قاعده مند برای رسیدن به صلح مثبت استفاده می کند و در صورت مواجهه با خشونت گرایی قاعده مند یا کنش ویران گر به خشونت گرایی راهبردی یا کنش بازدارنده متوسل می شود.

    کلیدواژگان: امام علی (ع)، منازعه، خشونت، صلح، جنگ، شیعه
  • محمد محدثی، لیلا نجفیان رضوی*، مریم عزیزیان صفحات 129-154

    آگاهی از شبکه ارتباطی عالمان امامی و نحوه ارتباطات آنها با مرکز هر دوره،امری اثرگذار در شناخت ما از اندیشمندان کمتر شناخته شده مناطق مختلف است.امری که توجه به آن از جنبه های مختلفی همچون روابط استاد- شاگردی(عالم پروری)،اثربخشی تفکرات و نیز نوع و محتوای آثار تولید شده حایز اهمیت است. از اینرو در پژوهش حاضر، با تمرکز بر کراجکی(م.449) به عنوان یکی از علمای شام، رابطه استاد- شاگردی او با زعمای مکتب بغداد مورد توجه قرار گرفته و سپس تاثیر آن بر عملکرد علمی کراجکی در شام بررسی شده است. نتیجه این پژوهش توصیفی- تحلیلی حاکی از آنست که طوسی استاد کراجکی نبوده، همانطورکه میان کراجکی و سید مرتضی با وجود قرابت فکری، رابطه استاد- شاگردی وجود نداشته است. از میان زعمای مکتب بغداد، شیخ مفید تنها استاد کراجکی بوده است. ارتباطی که بر آراء فقهی، کلامی و اندیشه سیاسی او تاثیر گذارده است. انتخاب موضوعات آثار تالیفی او را تحت الشعاع قرار داده، بر گزینش و نحوه نقل روایات تاریخی در آثار این اندیشمند موثر بوده و در گسترش مکتب متکلمان در شام نقش داشته است.

    کلیدواژگان: کراجکی، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، شام
  • جواد نظریان*، سید ابوالفضل رضوی، محمد سپهری صفحات 155-176

    با ورود اسلام به ایران، دگرگونی هایی در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران به وجود آمد. این دگرگونی ها در دوره بنی امیه شدت گرفت؛ دولت مردان اموی با راهبرد برتری نژادی، قومی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، زمینه نارضایتی عمومی و فراگیر را فراهم کردند. عباسیان با بهره مندی از چنین شرایطی و حمایت ایرانیان، قدرت را به دست گرفتند. در اوایل این حکومت، نخبگان ایرانی، اداره امور مهم حکومتی را عهده دار شدند و از مزایای اجتماعی این دوره بهره بردند. این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با روش کتابخانه ای به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که کارگزاران ایرانی در دگرگونی و قشربندی اوایل عباسی چه نقشی داشتند؟یافته های پژوهش چنین نشان می دهد که اهمیت اندیشه ایرانشهری در بازخوانی  فرهنگ و هویت ایرانی در این عصر، نقش نظامی ایرانیان_ علی الخصوص اهالی خراسان_ در قدرت گیری حکومت بنی عباس و در نهایت، نقش موثر وزیران و دیوان سالاران ایرانی در ساختار قدرت سیاسی حکومت عباسی ازجمله عواملی بودند که در دگرگونی مترقی پایگاه اجتماعی ایرانیان در عصر اول عباسی تاثیر به سزایی بر جای نهادند.

    کلیدواژگان: ایرانیان، عباسیان، پایگاه اجتماعی، دیوان سالاری، اندیشه های ایرانشهری
|
  • Zohreh Bagherian* Pages 7-34

    From the point of view of current history, the assumption that historical texts are merely obscured by their creatorchr(chr('39')39chr('39'))s mentality is unacceptable because there is a connection between existing text and political and religious structures and processes. What personalities did the authorchr(chr('39')39chr('39'))s political-religious concerns lead to, and with what kind of identity, what kind of judgments, and what words were used to organize these names? Relying on these theoretical foundations, we analyze Abu Naeemchr(chr('39')39chr('39'))s method of retrieving the translation of the Rashidun caliphs in the introduction to the Sahaba, because the representation of the narrations of the introduction of the Sahaba shows that although its narrations are a reflection of the same narrations of the first to third centuries AH, The use of its words has been formed in order to reject or highlight some of the companions of the Messenger of God in order to give a decisive answer to the political-religious process of the time.

    Keywords: Al-Ma'rifah Al-Sahaba, Abu Naeem, Rashidin Caliphs, Ali, Companionship
  • Hossein Abadian*, Ali Shaker Pages 55-74

    This study discusses the juridical basis of high cleric opponents to the British protection upon Iraq after WWI and survey the relation of jurisprudence with happened events as much as it possible. In this regard the Nafy-e-Sabil rule, ‘Etela Hadith, Conditional Bai’a and secondary warrants as the basis of so-called movement discuss in brief and the reflection of the movement in Tehran has been analyzed. Also the reasons of discuses of the movement have been searched according to many unpublished records, journals, Persian and Arabic sources. Using of descriptive-analytical method, this study tries to relate Sykes-Picot deal as the background of movement with Saint Rimo treatment as the final decision of great powers to show the goal of this study is that the subject of Iraqi Revolution after WWI was not a mere political affair, it had the juridical backgrounds which were documented to the Prophet and Imams Traditions in the early years of Islam; as a result all of the Islamic movements generated upon to that basis.

    Keywords: “Iraq”, “Protection”, “Nafy-e Sabil”, “‘Etela Hadith”, “Conditional Bai’a”
  • Badrosadat Alizadeh Moghadam*, Zohrab Hashemipoor Pages 75-96

    Bushehr port during the Qajar period was the most important commercial port of Iran due to various factors, especially the volume of exports and imports.  Presence of factors such as the rule of AL-Mazkoor family  and their attention to creating the security in this port, as well as the presence of agents and foreign firms along with the active presence of businessmens, especially Armenian traders have boosted the business of Bushehr port at this time. This research in a descriptive and analytical way and the library method , is seeking to answer the main question,  what role the Busher Armenians played in the commercial activities of this port during the Qajar period? The overviews confirm that Armenian businessmen individually or through the formation of multiple trading houses by various ways,  such as exporting and importing of various goods and accepting the representation of foreign companies and interacting with other Iranian business groups have played active role  in commercial boom in Bushehr port in Qajar period.

    Keywords: Armenians, business activities, Bushehr, Qajar
  • Khadijeh Farajpour, Hadi Noori*, Mohammad Reza Gholami, Ebrahim Ghasemi Rooshan Pages 97-128

    in the face of conditions of conflict and compromise? This is analyzed from the perspective of the sociology of peace and using theoretical models of conflict. Therefore, the theoretical framework of the research is taken in the form of two general views of non-violence and non-violence. The research method is a case study using the documentary method for data collection and the model matching method for data analysis which are used in the three periods of the Prophetchr(chr('39')39chr('39'))s life, the three caliphs and the rule. The findings of the research show that Ali (AS) was not in a position to decide for peace or war during the life of the Prophet. In the era of the three caliphs, based on a conscientious approach to non-violent methods of protest and non-cooperation, it moves towards political resignation so that even negative peace can be established. During his rule, he uses systematic non-violence to achieve positive peace, and in the face of systematic violence or destructive action, he resorts to strategic violence or deterrent action.

    Keywords: Imam Ali (AS), conflict, violence, peace, war, Shiite
  • Mohammad Mohadesi, Leila Najafian Razavi*, Maryam Azizian Pages 129-154

    Awareness of the communication network of Imami scholars and the way they communicate with the thriving center of each period is effective in recognizing us from lesser-known scholars in different regions who have been effective in expanding and consolidating Imami Shiism in all parts of the Islamic world.It is important to pay attention to it in various aspects such as teacher-student relations,the effectiveness of thoughts, as well as the type and content of the works produced.Therefore,in the present study,focusing on Karajaki(d. 449) as one of the Levant scholars, his master-student relationship with heads of the Baghdad school has been considered and then the effect of this on Karajakichr (chr(chr(chr(chr ('39')39chr('39'))39chr(chr('39') 39chr('39')))39chr(chr (chr('39')39chr('39')) 39chr (chr('39')39 chr('39'))))39chr(chr(chr(chr ('39')39chr('39')) 39chr(chr ('39')39chr('39')))39chr(chr (chr('39')39chr('39')) 39chr(chr('39')39chr ('39')))))s scientific performance in Levant has been studied.The result of this descriptive-analytical study indicates that Tusi was not a Karajaki master, just as there was no master-student relationship between Karajaki and Seyyed Morteza, despite her intellectual affinity.Thus, among the leaders of the Baghdad school,Sheikh Mufid was the only Karajaki master.A connection that has influenced his jurisprudential,theological and political views.The choice of subjects overshadowed his writings,influenced the selection and narration of historical narratives in the works of this thinker,and played a significant role in the development of the school of theologians in the Levant.

    Keywords: Karajaki, Sheikh Mufid, Seyyed Morteza, Tusi, Levant
  • Javad Nazarian* Pages 155-176

    With the arrival of Islam in Iran, changes took place in the political and social structure of Iran. These changes were intensified during the Umayyad period and Umayyad rulers, relying on their strategy of racial, ethnic, cultural, social, economic, and political superiority, provided the ground for general and pervasive dissatisfaction. The Abbasids seized power, taking advantage of such conditions and the support of the Iranians. In the early years of the new ruling system, the Iranian elite took over the administration of important government affairs and benefited from the social benefits of this period. Relying on a descriptive-analytical approach and a library method, the present study seeks to answer the question of what role Iranian agents played in the early Abbasid transformation and stratification. The findings revealed that the importance of Iranshahrichr(chr('39')39chr('39'))s thought in re-reading Iranian culture and identity in this era, the military role of Iranians, especially the people of Khorasan in the rise to power of the Bani-Abbas government and ultimately the effective role of Iranian ministers and bureaucrats in structure of political power of Abbasid government, were among the factors that greatly influenced the progressive transformation of the Iranian social base in the first Abbasid era.

    Keywords: Iranians, Abbasids, social status, bureaucracy, Iranshahri ideas