فهرست مطالب

پژوهشنامه معارف قرآنی
پیاپی 43 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/08
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فریده پیشوایی*، سید محمود طیب حسینی، محمد (خداخواست) عرب صالحی، فاطمه قنبری صفحات 7-38

    از بنیان های نظریه تفسیر ادبی امین خولی، اندیشه های نواعتزالی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی-انتقادی مبتنی بر داده-های اسنادی، ضمن معرفی نظریه خولی، مختصات جریان فکری نومعتزله را در نظریه خولی که در رهیافت های تفسیری بعد او، موثر بوده، آشکار و نقد کرده است. از امتیازات مبانی نواعتزالی خولی، رویکرد تفسیر اجتماعی نظریه اوست. در مقابل کاستی های ناشی از جریان نومعتزله، چالش هایی را متوجه آن ساخته ازجمله نگاه نوآورانه در تمام ابعاد دین، گسست پیوند با سنت تفسیری، نسبی بودن فهم ها از قرآن و غلبه متن محوری در تفسیر. همچنین فقدان نگاه وحیانی به عقل از آسیب های این نظریه است؛ ضمن اینکه توجه افراطی به فهم مخاطبان اولیه و غفلت از فرهنگ سازی قرآن، زمینه ساز گرایش به تفسیر فرهنگی خواهد شد. بنیان های نواعتزالی نظریه خولی همچون عدم تنقیح مبانی فهم متن و تبیین جهان بینی، آن را فردمحور کرده است. در نگاه نومعتزله قرآن به عنوان متنی زنده فارغ از جنبه های الهیاتی، موضوع پژوهش قرار گرفته، در نتیجه هویت وحیانی آن سلب می شود. نظریه خولی نیز از این آسیب در امان نبوده و این مساله در آثار شاگردان و متاثران از نظریه او مشاهده می شود.

    کلیدواژگان: اعتزال نو، تفسیر، امین خولی، نقد، تفسیر ادبی
  • هاشم اندیشه*، احمد عابدی، حسین شریف عسگری صفحات 39-64

    تربیت دینی به عنوان مهم ترین درخواستی است که آدمی می‏بایست در هر حال، از خدا بخواهد و این امر علاوه بر ایجاد جرات و جسارت برای شکستن حصارهای تنگ مادی، می‏آموزد که از خداوند بخواهیم که در راه فضیلت‏ها و خوبی‏ها، پایدار بمانیم و هر روز و در هر لحظه، به سویی متمایل نشویم و هوس‏های مختلف، ما را دستخوش نیازهای مختلف نکنند. پژوهش حاضر بر موضوع کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی متمرکز است که با جمع آوری اطلاعات از روش فیش برداری و مطالعه منابع کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. در این کوتاه به تعریف عبارات تربیت دینی و کارکردهای شناختی و سپس تبیین کارکردهای شناختی تربیت دینی در هستی پرداخته می شود. دستاوردها و نتایج تحقیق عبارتند از: کارکردهای شناختی- فردی تربیت دینی شامل: کارکرد شناختی پی بردن به قدرت الهی در نظم هستی،کارکردشناختی یقین به خداوند در شبهات، کارکرد شناختی توجه به طاعت و سجده هستی در برابر خداوند متعال، کارکرد شناختی تاکید برصدفه نبودن هستی در طلوع خورشید و حیات و ممات ، کارکرد شناختی اندیشیدن و عبرت، در تغییرات هستی است.کارکردهای شناختی- اجتماعی تربیت دینی عبارتست از: کارکرد شناختی واقف شدن به عظمت آفرینش الهی در آگاه کردن منکران معاد، کارکرد شناختی درک توانایی خداوند متعال در انتقام از منکران توحید و معاد،کارکرد شناختی هدایت انسان در آفرینش سایه و خورشید.

    کلیدواژگان: تربیت، تربیت دینی، کارکردهای شناختی، کارکردهای شناختی تربیت دینی
  • معصومه امامی*، کیوان احسانی، ابراهیم ابراهیمی صفحات 65-90

    روش های تفسیری ابزارهایی هستند که مفسران در کشف و بیان مراد خداوند در آیات قرآن، از آنها استفاده می-کنند. بررسی اینکه کدام روش، ابزاری متقن برای نیل به ابعادی دقیقتر از این مراد میباشد، ضروری است. در روش تفسیری روایی محض، مفسر تنها به ذکر روایات مناسب ذیل آیات بسنده می کند؛ اما در روش اجتهادی جامع، متناسب با اقتضای آیات از ترکیب روش های مختلف استفاده می کند. این پژوهش جهت مقایسه ی میزان کارآمدی این دو روش (به معنای حفظ جاودانگی آیات قرآن)، با روش تطبیقی، به بررسی تفسیری آیه ی 159 سوره ی بقره در تفاسیر اجتهادی جامع و روایی پرداخته است. این آیه، عالمان به آموزه های هدایت خداوند در قرآن را از کتمان آنها منع می کند. در این تحقیق، مصادیق قابل کتمان حقیقت در تفاسیر روایی محض و اجتهادی جامع فریقین بررسی شده است. در مقام نتیجه با مشاهده ی نگاه جامعتر تفاسیر «اجتهادی جامع» نسبت به «روایی محض» درخصوص مورد تفسیری مختار، کارآمدی بیشتر این روش در اثبات جاودانگی و کاربردی بودن همیشگی آیات قرآن دریافته شد.

    کلیدواژگان: آیه ی 159 سوره ی بقره، تفاسیر روایی محض، تفاسیر اجتهادی جامع، کتمان حقیقت، فریقین
  • سید سراج الدین صالحی* صفحات 91-118

    شکل حکومت دینی به عنوان یکی از مسایل پرچالش در حوزه اندیشه سیاسی اسلام همواره مورد اختلاف نظر واقع شده است، دانشورانی که دخالت دین در سیاست را پذیرفته و حتی معتقدند دین در مبانی و اصول حکومت توصیه هایی را بیان داشته در مورد شکل حکومت با یکدیگر هم فکر و هم نظر نیستند گروهی از ایشان معتقدند شکل حکومت نیز همانند دیگر عناصر سیاست منصوص بوده و توسط خدای متعال به گونه ای ثابت و لایتغیر مشخص شده است برخلاف گروه دوم که معتقدند خدای متعال در مورد شکل حکومت اظهار نظری نداشته و در این باره سکوت کرده است، بهرحال هر دو گروه برای اثبات مدعی خود به ادله ای استناد کرده اند ازجمله یکی از این ادله چگونگی یادکرد قرآن کریم از حکومت انبیاء گذشته است که به موجب آن مشخص می شود خدای متعال ساختار هرمی قدرت را برای حکومت دینی ثابت کرده و یا اینکه چنین نکرده و قایل به شکل خاصی برای حکومت نیست، این نوشته با تحلیل همین دلیل و با روش تفسیری [اجتهادی] و استمداد از روایات و نقل های تاریخی به داوری بین این دو دیدگاه پرداخته و به این نتیجه فایق آمده است که هیچ گونه شاهدی مبنی بر ثبات شکل حکومت و ساختار ثابت هرمی آن در داستان انبیاء در قرآن کریم وجود ندارد، و برای اثبات این مدعا قابل استفاده نیست.

    کلیدواژگان: شکل حکومت، انبیاء، قرآن، ثابت، متغیر
  • فاطمه قربانی لاکتراشانی*، زینب السادات حسینی صفحات 119-148
    «قرب» از مفاهیم غایت گرا درنظام باورهای دینی است و صفت «قریب» به عنوان کیفیتی رمزآلود در قرآن، بر مقوله نزدیکی پروردگار به انسان دلالت دارد. این صفت الهی به شکل تکوینی و همراه با آفرینش انسان بر او تجلی یافته و در قرآن در معنای فیزیکی، انتزاعی و متافیزیکی کاربرد داشته است. آیات مرتبط با نزدیکی خداوند به بندگان، به مقام قربی عام اشاره می نمایندکه در قالب افاضه حیات به انسان، احاطت، علم و آگاهی بر خطورات ذهنی و قلبی و تدبیر حاجات و نیازهای مادی و تشریعی اوست. لذا خداوند به طور دایمی و مستمر بر احوال بندگان سمیع، بصیر، علیم بوده و مجیب حاجات اوست. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با کمک روابط همنشین و جانشین، باهم آیی صفت «قریب» با سایر صفات الهی را مورد بررسی قرار داده تا به درک واضح تری از آن دست-یابد.نتیجه حاصل این است که اگرچه بسامد این واژه در قرآن به عنوان صفت خداوند، تنها 2 بار و با صفاتی چون مجیب و سمیع بوده اما با پی جویی همنشین ها و جانشین های آن و نیز تحلیل رابطه واژگانی، می توان به این نتیجه دست یافت که پذیرش مسالت بندگان، سرعت پذیرش، حیلوله و علم و احاطت مستخرج از باهم آیی، بیانگر ربوبیت پروردگار است.
    کلیدواژگان: قریب، باهم آیی واژگانی، تحلیل رابطه، روابط همنشینی و جانشینی
  • سید حسن حسینی* صفحات 149-174

    مسئله حشر حیوانات و جمادات یکی از مسایل مهم و مطرح در بحث معاد است. گروهی از مفسران، حشر موجودات مادون انسان را نابودی آنها می دانند و گروهی دیگر معتقدند حشر آنها صرفا برای کیفر است. در این بین علامه طباطبایی از جمله اندیشمندانی است که در این عرصه قلم زده و بر اساس مشرب تفسیری خویش به تبیین و تحلیل حشر موجودات پرداخته است، نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبایی از حشر موجودات در قیامت، با تکیه بر آیات قرآن دفاع و جانب داری کرده و معتقد است: همه موجودات مادون انسان اعم از حیوانات و نباتات و جمادات حشر دارند، و آیات قرآن بر حشر تمام موجودات و مخلوقات در روز قیامت و بازگشت آنها به سوی خدا تصریح می کند. و این بر انگیختگی افزون بر شعورمندی، گونه و مرتبه شعور آنها را نیز روشن می سازد؛ زیرا اشارات آیات قرآن و دلایل قرآنی حاکی از شعورمندی و نیز مکلف بودن موجودات به اندازه گستره و توان وجودی آنها است، که به اندازه درک و شعوری که از آن بهره مندند حساب پس می دهند. وگردآمدن آنها در روز قیامت نه برای نابودی بلکه برای رسیدگی به پرونده عملشان می باشد؛ زیرا در هستی شناسی قرآن، به سبب تکلیفی که بر موجودات هستی به هر گونه و اندازه، بار میشود، آنها باید در قیامت و رستاخیز، حضور یافته و پاسخگو باشند.

    کلیدواژگان: قرآن، حشر، حیوانات، جمادات، علامه طباطبایی
  • سید ضیاء الدین علیانسب، سید مرتضی علیانسب، سید مجید نبوی* صفحات 175-199
    زمینه و هدف

    یکی از نیازهای بشر، شادی و سلامت معنوی است. شادی و سلامت معنوی متکی به کیفیت شناخت، گرایش و رفتار و به نوع نگرش فرد بستگی دارد. شادی و سلامت معنوی از عوامل مختلف؛ از جمله نگرش انسان به عالم هستی، اثر می پذیرد. هدف اصلی این مقاله؛ بررسی سازوکار تاثیر نگرش الهی بر تحقق شادی و سلامت معنوی از منظر آیات و روایات است.

    روش تحقیق

     در این نگارش توصیفی- تحلیلی بوده و روش گردآوردی اطلاعات کتابخانه ای می باشد.یافته های تحقیق نشان داد؛ از نظر قرآن کریم، نگرش الهی عامل مهم سلامت روانی و شادی انسان بوده که با رضایت از گذشته و ایجاد اطمینان به آینده، شادی حال را رقم می زند.

    بحث و نتیجه گیری:

     آدمیان یا اندوه گذشته را می خورند یا نگران آینده ای نیامده هستند. از این رو در الگوی شادی معنوی، مومنان آینده و گذشته ی خویش را تحت اراده و تدبیر خدای می بینند و هیچ اندوهی از گذشته و ترسی از آینده ندارند «الا إن اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون»؛«إن الله یغفر الذنوب جمیعا» و به آنچه خدا اراده نموده آرام و خشنودند. آخرین کتاب آسمانی، شادی عمیق انسان را به فضل عام الهی بر همه ی انسان ها و رحمت خاص الهی بر مومنان منحصر و وابسته نموده «قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون». است. به این ترتیب تمام ابعاد شخصیت یک مومن و حالات و هیجانات او از جمله شادی، تحت عملکرد ایمان قرار گرفته و آرامشی الهی و شادی معنوی و الهی نصیب وی می گردد.

    کلیدواژگان: نگرش الهی، سلامت معنوی، شادی معنوی، ایمان
|
  • Farideh Pishvaei *, Sayd Mahmood Tayeb Hosainy, Mohammad Arabsahehi, Fatemeh Ghanbari. Pages 7-38

    Associate Professor, Department of Religious Logic and Understanding at Islamic Culture and Thought Institute.One of the foundations of Amin Khouli’s literary interpretation theory is Neo-I’tizizali thoughts. This paper, using an analytical-critical approach based on documentary data, in addition to the introduction of Khuoli’s theory, has revealed and criticized the framework of the Neo-I’tizizali’s thought in Khouli’s theory, which has been effective in his later interpretive approaches. One of the advantages of the Khouli’s Neo-I’tizizali principle is the social interpretation approach of his theory. In contrast, due to the inherent shortcomings of this thought, some challenges have been made including the innovative view in all dimensions of religion, the disconnection with the interpretive tradition, the relative understanding of the Quran and the dominance of the text centrality in the interpretation. Also, the lack of a revelatory look on mind is one of the problems of this theory. In addition, the extremist attention to understanding of the primary audience and the ignorance of the Quran’s culturaliztion would lead to inclination towards cultural interpretation. The foundations of the Khouli’s Neo-I’tizizali theory such as lack of expurgation in textual understanding principles and explaining the worldview have made it subjective-oriented. In this view, regardless of its divine aspect, the Quran as an animated text was the subject of the current investigation; therefore, its revelatory identity was denied. The Khouli’s theory has not been secure from this problem, and this is observed in the works of students and researchers relying on his theory.

    Keywords: Neo-Mu'tazilite, Interpretation, Amin Al-Khouli's, Critique, Literary interpretation
  • Hashem Andishe* Pages 39-64

    Religious teaching is the most important request that one should ask God in any case, and this, in addition to creating the courage to break the limited material barriers, teach us to ask God to be persistent in the way of virtues and goodness; not turning to one side every day and every moment, and not to arouse our passions for different things. The present study focuses on the subject of cognitive functions of religious teachings in the universe, which has been collected using note-taking method, library studies, and descriptive-analytical sources. This article first defines the terms religious teaching and cognitive functions terms and then identifies the cognitive functions of religious teaching in the universe. The achievements and results of the research are: Cognitive-individual functions of religious teaching including: cognitive function of realizing the divine power in the organization of the universe, cognitive function of belief in God in doubts, cognitive function of paying attention to obedience and prostration before the Almighty God, cognitive function of the emphasis on the absence of the universe at sunrise and life and death, and the cognitive function of thinking and learning. The cognitive-social functions of religious teaching are: the cognitive function of understanding the greatness of divine creation in informing the deniers of resurrection, the cognitive function of understanding of God’s power in taking revenge from the deniers of monotheism and resurrection, the cognitive function of guiding human beings in the creation of the shadow and the sun.

    Keywords: Teaching, Religious teaching, Cognitive Functions, Cognitive functions of religious teaching
  • Masomeh Emami *, Keivan Ehsani, Ebrahim Ebrahimi Pages 65-90

    Interpretive methods are the tools that commentators use to discover and express the meaning of God in the verses of the Quran. It is necessary to consider which method is a reliable tool to achieve more accurate dimensions. In the method of interpreting pure narration, the commentator only suffices to mention the appropriate narrations in the following verses. But in the comprehensive ijtihadi method, it uses a combination of different methods in accordance with the requirements of the verses. This study, in order to compare the effectiveness of these two methods (meaning preserving the immortality of the quranic verses) with the comparative method, has studied the interpretation of verse 159 of Al-Baqarah Surah in comprehensive ijtihadi interpretations. This verse forbids scholars from concealing the teachings of God in the Quran. In this research, the plausible examples of truth in the pure narrations and comprehensive ijtihadi interpretations of the two parties have been examined. As a result, by observing a more comprehensive view of the interpretations of “comprehensive ijtihad” than “pure narration” regarding the case of autonomous interpretation, it was realized that this method is more effective in proving the permanence and practicality of the verses of the Quran.

    Keywords: Verse 159 of Al-Baqarah Surah, Pure Narrative Interpretations, Comprehensive Ijtihadi Interpretations, Concealment of Truth, The Sunni, the Shiite
  • Seraj Salehi * Pages 91-118

    The form of religious government as one of the most challenging issues in the field of Islamic political thought has always been disputed. Scholars who accept the interference of religion in politics and even believe that religion has made some recommendations about the foundations and principles of the government, they do not hold similar ideas on the form of government. On the one hand, some believe that the form of the government is the same as other elements of politics and identified by God Almighty as fixed and not variable. On the other hand, others hold the belief that God has not commented on the form of government and has remained silent on this matter. Both groups have relied on some evidence to prove their claims more particularly the evidence provided by the holy Quran on the Prophet’  government, which indicates that whether God has presented the pyramidal structure of power for religious government or that God has not done so and does not consider any specific form for the government. This article, using ijtihadi interpretive method as well as historical narrations and quotations, have tried to judge between these two views and reached the conclusion that there is no evidence of the stability of the form of government and its fixed pyramid structure in the story of the prophets in the holy Quran, and it is not possible to prove this claim.

    Keywords: Form of government, prophets, Quran, fixed, variable
  • Fateme Qorbani *, Zeinab Al-Sadat Hosseini Pages 119-148
    “Qarib” is one of the ultimate concepts in the system of religious beliefs and this adjective as a mysterious quality in the Quran indicates the proximity of God to man. This divine attribute has been manifested in Him in the form of creation and along with the creation of man, and it has been used in the Quran in the physical, abstract and metaphysical meanings. What is considered in the present article is the study of the quality of this trait and the identification of its components. Verses related to God’s proximity to His servants refer to the general closeness of life, in the form of extending life to man, encirclement, knowledge and awareness of mental and heart dangers and the management of their material and legislative needs. Therefore, God is constantly and continuously hearing, watching, being informed of the condition of the servants, and he is in charge of their needs. This descriptive-analytical article, with the help of collocational and substitute relations, examines the togetherness of the adjective “Qarib” with other divine attributes in order to achieve a clearer understanding of it. The study concluded that although the frequency of this word in the Quran as an attribute of God has been only two times and with attributes such as Mujib and Samii by examination of its collocations and substitutes, as well as analyzing the lexical relationship, the following conclusions can also be reached including the acceptance of the problem of the servants, the speed of acceptance, trickery and knowledge, and the domain derived from collocation, indicating the divinity of God.
    Keywords: Qarib, collocation Vocabulary, Relationship Analysis, Companionship, Substitution
  • Seyyd hasan Hoseini * Pages 149-174

    The resurrection of animals and corpses is one of the most important issues in the discussion of the resurrection. One group of commentators consider the resurrection of subhuman beings to be their destruction, and another group believe that their resurrection is only for punishment. In the meantime, Allameh Tabataba’i is one of the thinkers who has written in this field and his interpretive interpretation has explained and analyzed the resurrection of beings. The Quran defends and argues that all human beings, including animals, plants, and inanimate objects are resurrected, and the verses of the Quran specify the resurrection of all beings and creatures on the Day of Judgment and their return to God. And this arousal, in addition to being aware, also clarifies the type and level of their awareness. Because the references to the verses of the Quran and the quranic reasons indicate the awareness as well as the obligation of living things to the extent of their existence and power, which means they are accountable to the extent of their understanding and awareness that they are benefited. Gathering them on the Day of Judgment is not for destruction but for the record of their deeds because, in the ontology of the Quran, due to the task that is imposed on the beings of the universe in any form and size, they must be present and accountable on the Day of Resurrection.

    Keywords: Quran, Resurrection, animals, inanimate objects, Allameh Tabatabai
  • Seyed majid Nabavi * Pages 175-199

    One of the needs of human beings is happiness and spiritual health. Happiness and spiritual health depend on the quality of recognition, tendency and behavior and on the type of individual’s attitude. Happiness and spiritual health are affected by various factors including the attitude of man to the universe. The main purpose of this paper is to investigate the mechanism of the impact of knowledge on the realization of happiness and spiritual health from the perspective of verses and narratives. The study adopted a descriptive-analytical research method and the library information data collection method. Research showed that, from the Quran’s point of view, God’s attitude is the important factor in human mental health and happiness, which, with the consent of the past and the creation of confidence in the future, will make happiness. People either feel grief over the past or are worried about the future which has not arrived yet. Hence, in the pattern of spiritual happiness, the believers see their future and past governed by God, and they do not have any grief over the past and the fear of the future, and will remain calm and happy to what God has ordered.

    Keywords: Divine attitude, Spiritual Health, spiritual happiness, faith