فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال هفدهم شماره 48 (ربیع 2021)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال هفدهم شماره 48 (ربیع 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حامد پورحشمتی*، شهریار همتی صفحات 1-27
    لقد عرف التقاطب المکانی فی الشعر العربی المعاصر بمیسم تقبل الاضداد والتنافرات الدلالیه التی یمکن ان یحملها المکان فی توجیه دلالاته ومعانیه الانزیاحیه، وتبعا له یلعب تقاطب المدینه دورا کبیرا فی الکشف عن المفاهیم المتعدده التی ینطوی علیها النص ویساعد القاری علی قبول عمق الافکار والصور والحالات النفسیه والاجتماعیه التی تخالج الشاعر. إن المدینه فی شعر محمد عفیفی مطر - استنادا إلی عمق الصور العامه التی یمکن انتشالها من نماذجه الشعریه - کانت إلی حد بعید، تکوینا دلالیا قایما علی مجموعه من التقاطبات؛ إذ یقدم الشاعر من جهه صوره معقده وعمیقه منها، ویحاول من جهه اخری ان یخلق إدراکا مختلفا لمعانیها فی ذهن القاری من خلال زیاده عناصرها وما یمت بصله دانیه منها. تنوی هذه الدراسه باتباعها النهج الوصفی - التحلیلی ان تتناول تقاطب وظایف المدینه فی شعر محمد عفیفی مطر وتدل نتایجها بوجه الإجمال علی ان الشاعر لیکسب المدینه نظره انزیاحیه اقصی من اللغه المعیاریه، یلح علی تکرارها ویستخدمها علی اساس الامتزاج بین معاکسات دلالیه مختلفه ذات مسحات من جمال التقاطبات المکانیه علی غرار تقاطب الذاتیه والموضوعیه، وتقاطب الصمود والتوانی، وتقاطب الجوع والرخاء، وتقاطب الکرونوطوبیه، لیوطر من جهه سردیه احداثها ویفسح من جهه اخری مدی وظایفها الدلالیه.
    کلیدواژگان: التقاطب، الشعر المصری المعاصر، المدینه، محمد عفیفی مطر
  • کریم امیری، محمدجواد پورعابد*، ناصر زارع صفحات 29-55

    تنظر الدراسه إلی الراوی، بوصفه ادق مقوله سردیه تقوم بفعل الحکی، معتبره إیاه وسیطا بین ‏المروی والمروی له، وموجها رییسا ‏لإیدیولوجیا النص لامتلاکه رویه متحکمه فی صیاغه السرد؛ وعلیه راحت تبحث عنه فی  ضوء المنهج البنیوی، وتفید من اطروحات منظری البنیویه فی مجال ‏انماط الراوی ورواه السردیه، رانیه بذلک تمکین الباحثین من الولوج ‏إلی عالم سعد محمد رحیم الروایی، واستنکاه بواطن هاتین التقنیتین فی طوایا سرد روایاته الثلاث (ترنیمه امراه.. شفق البحر، ومقتل بایع الکتب، وفسحه للجنون)؛ فصار البحث ملتفا حول محورین: مهاد نظری یتطرق ‏إلی المفاهیم، وجانب یطبق تلک المفاهیم فی المدونه. وتبین إلی ان الروایی یفید من تقنیه ‏السرد المعاصر ‏باسالیبها الثلاثه: ‏رویه علیمه تعرف اکثر من الشخصیه، ورویه مصاحبه لمعرفه ‏الشخصیه، ورویه من الخارج ‏وتکون معرفه السارد اقل من معرفه الشخصیه، کما یمکن ‏إضافه المونولوج، وهو الصوت الداخلی. وعرض الکاتب رواته بانواع الضمایر.‏ ‏والروی ترتکز اساسا علی مشکله الحرب: مع امریکا فی شفق البحر، ومع الحصار الغربی اقتصادیا فی مقتل البایع، ومع التحالف الدولی فی فسحه للجنون. لیست البور غیر عایمه فحسب، بل هی کجبل الجلید. لها اصول مخفیه ویمکن ربطها بمشکله الصراع الحضاری مع الغرب لاکتشاف الذات او الهویه الوطنیه.

    کلیدواژگان: سعد محمد رحیم، الروایه، الراوی، السارد، الرویه السردیه
  • مهران غلامعلی زاده، ناصر قاسمی* صفحات 57-76

    إن سعدالله ونوس کمبدع مسرحی، عایش الهزیمه، واصبح یحمل هما فکریا وثقافیا فهو واع باهدافه وتطلعاته، فمسرحه هو مسرح الالتزام، الالتزام بالوطن وهمومه وهو یفحص فی مسرحیاته قضایا المجتمع والشعب، منها العلاقه القمعیه بین السلطه والشعب، ومن هذه المسرحیات، هی مسرحیه (الفیل یا ملک الزمان) التی یدرس فیها قضیه الوحده والوعی الجماعی بشکل رمزی کی لا تکون منحصره فی عصر او دوله. تهدف هذه الدراسه إلی الکشف عن تجلیات الرمز وطبیعه هذه الرموز، وسبب توظیفها، ومدی اندماجها فی مسرحیه (الفیل یا ملک الزمان) خلال المنهج الاجتماعی. ویعتقد سعدالله ونوس، بان المجتمع الذی لا یطالب حقوقه من الحکام ویکون متخاذلا ومنهزما امام قدرته وظلمه فی جمیع الامور، یصبح هذا التخاذل والتمیع مقدمه ورخصه لظلم الحکام اکثر فاکثر وینسی الحاکم والمسوول وظایفه إزاء الشعب ولا یولد من الشعب المتخاذل، الثوروی المتعالی الذی یثبت علی عقیدته وهدفه.

    کلیدواژگان: سعدالله ونوس، الفیل یا ملک الزمان، الرمز، السیمیائیه، المسرحیه السوریه
  • بهروز قربان زاده* صفحات 77-99

    إن الانزیاح فی معناه البسیط هو مخالفه المالوف ومن اجمل فوایده تحقیق الغرابه التی تمیز اللغه الادبیه عن لغه الخطاب العادی. للانزیاح انواع متعدده إلا ان هذا البحث حاول ان یلقی الضوء علی ظاهره الانزیاح الإیقاعی فی قصاید عز الدین المناصره من خلال دیوانه (عنب خلیل) الصادر 1968. یهدف هذا البحث إلی دراسه جمالیات الملامح الإیقاعیه المتمیزه علی المستویین: الخارجی (العروضی) والداخلی (الصوتی والفکری). اما عن منهجنا فی هذا البحث فهو المنهج الوصفی- التحلیلی ففیه جعلنا شعر المناصره ماده اساسیه للبحث مبینه مظاهر الانزیاح الإیقاعی، حیث ظهر هذا النمط من الانزیاح جلیا فی اشعاره. تدل النتایج علی ان الشاعر لجا فی المستوی الخارجی إلی التضمین، والتدویر، والمزج بین التفعیلات والمزج بین الشکل الحر والموروث، حیث تدعو هذه الانزیاحات إلی تواصل الاسطر الشعریه عروضیا ودلالیا وتشیر إلی انه یعتمد فی الاوزان الشعریه علی الفطره ولایهتم بجوازات البحور. اما فی المستوی الداخلی فهو استخدم مختلف الانماط من التکرار صوتیا کان ام لفظیا، حیث لجا إلی التکرار الصوتی بمساعده "تکثیف الاصوات" مما عزز النسیج الصوتی لقصایده وجذب مشاعر المتلقی کما انه حاول التطرق إلی خلق الموسیقی الفکریه التی کانت المفارقه وتراسل الحواس من مصادرها الرییسه.

    کلیدواژگان: عز الدین المناصره، الانزیاح الإیقاعی، التضمین العروضی، التدویر، التکرار الصوتی
  • معصومه ملکی*، ابوالفضل رضایی، مهدی شفائی صفحات 101-121

    إن موضوع علم اللغات المقارن کشف وتطابق اوجه الشبه والاختلاف بین اللغات کما إن تقسیمها باللغات الهندیه- الاوروبیه او السامیه نتیجه کشف وجود التشابهات بین اللغات فی المجالات العدیده. لایغیب عن الفکر ان اللغات السامیه تعد المصدر الاساسی الذی یرتکز علیه الدرس اللغوی المقارن فی اللغه العربیه وتودی هذه المقارنه إلی استنتاج احکام لغویه لم نکن نصل إلیها لو اقتصرت دراستنا علی إحدی اللغات وحدها فحسب. اثمرت الدراسات السامیه المقارنه فی القرن الماضی والحالی ثمرات عظیمه وایضا تساعد دراسه الالفاظ فی إطار اللغات السامیه اعتمادا علی المنهج المقارن المترجم فی القیام بالترجمه الدقیقه والصحیحه بسبب حساسیه ترجمه النصوص العربیه خاصه القرآن الکریم. وبما ان اللغات السامیه تنتمی إلی ارومه واحده یرصد هذا المقال الاسماء المتضاده والمشترکه فی اللغات السامیه (العربیه والحبشیه والعبریه و...) وترجمتها حسب سیاق النص وما تتطلبه العباره او الآیه فی ترجمه الالفاظ المتضاده. اظهر البحث ان المفردات القرآنیه قد تکون لها معان ثناییه الاطراف والتی یساعد السیاق والنسج اللغوی علی کشفها؛ لانه کلما غیر مضی الزمن المعنی الدلالی لمفرده قرآنیه فالباحث یلیق به الرجوع إلی اصل ارومه اللغه لتبیین تلک الدلاله.

    کلیدواژگان: المنهج المقارن، الاضداد، اللغه العربیه، اخواتها السامیه
  • سید محمدباقر مهدوی، طاهره چالدره*، کتایون فلاحی صفحات 123-149

    السید محمود محمد الموسوی الملقب بمحمود مناف من الشعراء المعاصرین المغمورین فی عالم الادب العربی، وهو رغم براعته وعبقریته فی إنشاد القصاید الکثیره فی حقل الدین، والعقیده، والحکمه، والملحمه الحسینیه والشعر السیاسی والاجتماعی، الغزل العذری، والغزل العرفانی، المدح النبوی، ومدح الإمام المهدی (عج)، لا یزال مجهولا ومغمورا فی الاوساط الادبیه والنقدیه وبقی شعره بعیدا عن البحوث التی تکشف النقاب عن جمال اسلوبه الشعری إلا ما ندر. تهدف هذه المقاله التی اعتمدت فی خطتها علی المنهج الوصفی التحلیلی الإحصایی، إلی دراسه اسلوبیه لإحدی قصایده العقایدیه تحت عنوان «اضحت دیار الماردین طلولا» وتکون فکرتها مناظره الإمام الحسن بن علی (ع) مع معاویه بن ابی سفیان واصحابه. تبنی الدراسه فی هذه المقاله علی المستویات الثلاثه للاسلوبیه: المستوی الفکری، والمستوی الادبی والمستوی اللغوی. ففی المستوی الفکری نبین فکره القصیده وما جری خلال مجادله ومناظره الإمام الحسن (ع) مع معاویه واصحابه. وفی المستوی الادبی نتقصی الاسالیب البیانیه الشایعه فی هذه القصیده، وضمن المستوی اللغوی، نرکز علی دراسه الاصوات والحروف المستخدمه فی القصیده، ثم نتطرق إلی کیفیه استخدام الکلمات والجمل. ومن النتایج التی توصلت هذه الدراسه إلیها ان الشاعر صادق فی عاطفته، فهو استخدم البحر الکامل الذی یعد من اصلح البحور لإبراز العواطف البسیطه غیر المعقده کالغضب والفرح والفخر. وکذلک توصلنا إلی ان نسبه حروف المجهوره الشدیده اکثر من المهموسه والرخوه وهذا یناسب الجو العام للقصیده، إذ إنها تعبر عن شده غضبه علی السیاسه الامویه. اما فی المستوی الادبی فوجدنا الشاعر انه وظف التشبیه والاستعاره فی اغلبیه الاستعمالات لهدف تشویه وتقبیح السیاسه الامویه ومدح آل البیت (ع) ونسبه التشبیهات البلاغیه اکثر من بقیه التشبیهات. واما بالنسبه إلی الجملات فإنه یکثر من الجمل القصیره والجمله الفعلیه فی هذه القصیده اکثر من الجمله الإسمیه.

    کلیدواژگان: الاسلوبیه، اضحت دیار الماردین طلولا، المناظره، الإمام الحسن، السیاسه الامویه
  • حسین بختیار نصرآبادی، سید رضا نجفی* صفحات 151-176

    القیامه من اهم القضایا التی شغلت بال الانسان  ولفتت انتباهه خلال القرون، ویجب علی کل الناس ان یتنبهوا إلی قضیه البعث، لانها هی التی تقوم علیها بناء العقیده بعد الإیمان بوحدانیه الله؛ لذلک فإن الله فی کتابه السماوی المفعم بالمجوهرات الثمینه الفنیه یذکر فی بعض سوره احداث الساعه لانتباه الإنسان علیها والوصول إلی المعرفه العمیقه التی تودی إلی تقویه الإیمان وخلق التهیو النفسی للإنسان حول هذا الحدث العظیم، وهذه السور ساهمت مساهمه فعاله فی تنویر الافکار وتشیید فکره البعث باسالیبها البلاغیه. والتماسک النصی بمظاهره وتقنیاته بانماطه المختلفه یساعد بشکل صریح فی تسلیط الضوء علی بلاغه النصوص وجمالیتها فی تلک السور. فیستهدف هذا البحث دراسه تقنیات التماسک النحوی ودلالتها فی السور المختاره القرآنیه للکشف عن فاعلیتها فی إبلاغ الرساله التی تکفلها القرآن بالمنهج التوصیفی-التحلیلی مستعینا بالتوجه اللسانی البنیوی. فخلص البحث اخیرا إلی ان تقنیات التماسک النحوی من التلازم المدمج والتعلیق والتخصیص والتکرار والتوازی والتقابل التنظیری والدلالی واللعب الضمایری والموصولی والإسناد النصی والإحاله والإعراب کلها تشکل هندسه داخلیه متناسه للنص ومن ثم التحقیق الرساله التی کان ینوی القرآن إبلاغها الی الناس. ومن ثم تمنح الرساله المقصوده مجالا رحبا فی التاثیر والفاعلیه ولولا هذا التماسک لفکک تاثیر النص عراه وضاعت مقصدیه تلک الآیات. وقد استخدم القرآن  هذه التقنیات لتصنع  هیکلا ضخما کی یستطیع القاری  ان یسبح فی محیط النص القرآنی ویصطاد الدرر الکامنه فیه.

    کلیدواژگان: التماسک النحوی، اللسانیات البنیویه، تقنیات، السبک، الحبک، السور المرتبطه بالقیامه
|
  • Hamed Poorheshmati *, Shahryar Hemmati Pages 1-27
    The Polarity of place in contemporary Arabic poetry recognized through the frequency of acceptance of semantic contradictions and dualism in place. Meanwhile, in the understanding of the many concepts in the text, the Polarity of the city has a prominent function and it is a great help to the reader in accepting the depth of the poet's thoughts, images, and individual and social moods. The city in the poetry of Mohammad Afifi Matar, citing the depth of overall image that can be obtained from his poetic examples, has a lot of dual semantic structure. Because the poet on the one hand paints a complex and profound picture of city and on the other hand it is trying to expand its elements and belongings to create a different perception of its concepts in the mind of the reader. This research, using a descriptive-analytical approach, seeks to examine the Polarity of city functions in Mohammad Afifi Matar's poetry. Briefly, the result is telling that the poet to have a defamiliarization look with the city, goes beyond the standard language, insists on repeating it, and characterized by the interaction between different semantic contrasts that have spatial paradoxical aesthetic effects. On the one hand, he uses the inherent Polarity and objective reality, stability and weakness, hunger and well-being, and also time and place to define the narrative characteristic of what happened in the city; he extends the scope of its semantic functions on the other hand.
    Keywords: polarity, Contemporary Egyptian poetry, city, Mohammad Afifi Matar
  • Karim Amiri, Muhammad Javad Pour Áābid *, Naser Zare Pages 29-55

    The study considers that narrator is the most accurate saying of the narrative process, considering it as a mediator between narrated and narrate, and a major guide to the ideology of the text because he has a dominant vision in the narrative formulation, and thus the study began to search for it in the light of the structural approach, taking advantage of the theories of structuralisms in the field of narrator types and narrative visions , So that researchers can reach the world of novelist Saad Mohamed Rahim, which is three novels Saad Mohammed Rahim (Hymn woman. Twilight of the sea, killing of bookseller, and space for madness) and exploring the two techniques in the folds of narration, which made the research revolves around two axes: theoretical and applied. The study revealed that The novelist took advantage of the contemporary narrative style and is limited to three ways: a narrator who knows more than personality, and narrator is equal in science with personality and narrator who knows less than personality. The author also presented his novels with pronouns. The visions are mainly based on the problem of war: with America in the twilight of the sea, with the economic blockade of the West in the killing of bookseller, and with the International Alliance in a space of madness. The foci are not only floating, but rather like icebergs. Have hidden origins and can be linked to the problem of civilizational conflict with the West for self-discovery or national identity.

    Keywords: Saad Mohamed Rahim, Novel, Narrator, Narrative vision
  • Mehran Gholamalizadeh, Naser Qasemi * Pages 57-76

    Saadallah Venous, as a theater creator, lived through the defeat, and became an intellectual and cultural concern, as he is aware of his goals and aspirations, so his theater is the theater of commitment, commitment to the homeland and its concerns, and he examines in his plays the issues of society and the people, including the repressive relationship between the theater and the people, and among these theatrical performances. O king of time) in which the issue of unity and collective consciousness is studied symbolically so that it is not confined to an era or state. This study aims to reveal the manifestations of the symbol and the nature of these symbols, the reason for their employment, and the extent of their integration in the play (The Elephant King of Time) through the social approach. Saadallah and Nous believes that a society that does not demand its rights from rulers and is complicit in the face of its power and injustice in all matters, this complicity becomes an introduction and a license to oppression of rulers more and more, and the ruler and the responsible forgets his duties towards the people and is not born of the negligent people, the revolutionary and the transcendent who aims at the people.

    Keywords: Saadallah, Venous, the Elephant, the King of Time, the symbol, the semiotic, the Syrian Theater
  • Behrooz Ghorbanzadeh * Pages 77-99

    Defamiliarization in its simplest sense means opposition to the norm and the most beautiful benefit of this is the creation of strangeness that distinguishes between literary language and ordinary discourse language. There are several types of the de-familiarization but the present article has tried to analyze the phonological De-familiarization in the poems of Ez Al-Din Al-Manāsara, especially in the Divan of Anab Al-Khalil, published in 1968. The purpose of writing this article is to study the aesthetics of the prominent phonetic variables in the two outer (Arudi) and inner (phonetic and intellectual) layers. The method of writing in this article is descriptive-analytical in which the poem of al- Manāsara has been placed as a basic subject for research, and the characteristics of the familiarization of the sound that had a high frequency in her poems have been determined and explained. the results of the research are concerned that the poet in external music has used the techniques such as implication, Tadvir, integration of the foots and integration of free verse and classic verse that the aesthetics of the use of these defamiliarizated techniques, in addition to attracting the attention of the audience, is the creation of objective unity

    Keywords: Ez al-Din al-Munasara, rhythmic defamiliarization, Implication, tadvir, Phono Tactics
  • Masumeh Maleki *, Abolfazl Rezayi, Mahdi Shefai Pages 101-121

    The subject of comparative linguistics corresponds to different languages and reveals similarities and differences between them. The division of languages in Indo-European or Semitic languages is the result of revealing the existence of similarities between languages in many fields. it is not forgotten that these Languages are the primary source of the comparative linguistic lesson in the Arabic language is based. this comparison leads to the conclusion of language judgments that we would not have reached if our study was limited to only one of the languages. The study of words in the framework of languages, based on the comparative approach, assists in accurate and correct translation due to the sensitivity of the translation of Arabic texts. especially The Holy Quran. Since Semitic languages belong to a linguistic family, this article identifies opposite and common names in Arabic, Hebrew, Phoenician and translates them according to the context of the text and what the phrase or verse requires in translating. The research has shown that the Qur’anic vocabulary may have two-fold meanings that the context and the linguistic fabric help to reveal. Because whenever the passage of time changes the semantic meaning of a Qur’anic term, the researcher deserves him to refer to the origin of the stems of the language to clarify that connotation.

    Keywords: The comparative approach, opposites, arabic language, and its Semitic sister
  • Seyed Mohammad Bagher Mahdavi, Tahere Chaldareh *, Katayoon Fallahi Pages 123-149

    Seyed Mahmoud Mohammad Al-Musawi, nicknamed Mahmoud Manaf, is one of the contemporary poets immersed in the world of Arabic literature, who despite his genius in composing many poems in the scope of religion, belief, wisdom, Hosseini epic, political poems, lyrics, mysticism, praise of the Prophet and praise of Imam Mahdi (A.S) is still unknown in literary and critical circles, and his poems are still far from the studies that show the beauty of his poetic style. This article, with a descriptive and analytical method and with the aim of examining the cognitive style of one of its ideological poems under the title of " Azahat deyaro almaredyna tolola", is the topic of a debate between Imam Hassan (AS) and Mu'awiyah and his companions. The article examines three levels: intellectual level, literary level, and language level. At the intellectual level, the idea of poetry and what happened during the debate of Imam al-Hassan (AS) with Mu'awiyah and his companions is described. At the literary level, the common literary styles in this poem is examined, and at the linguistic level, the vowels, consonants, and letters used in the poem are examined, and finally the way words and phrases were used are analyzed. One of the findings of this study is the poet's sincere love. For this purpose, he uses different poetical meters, which is one of the best ways to highlight simple and uncomplicated emotions such as anger, joy and pride. Thus, it is concluded that the use of overt letters is more than covert letters, and this is commensurate with the general atmosphere of the poem, because it expresses the intensity of his anger at the Umayyad policy. Regarding the literary level, the poet has used most of his metaphors and similes about the wrong policies of the Umayyads in order to denounce their policies, and also the percentage of similes used in praising the Ahl Al-Bayt (members of the family of the prophet) is more than other similes. Most of the sentences in this poem are short and Jomley-e Fe'liyye, (verbal sentence).

    Keywords: Stylistic, Azahat deyaro almaredyna tolola, Debate, Alemam alhasan, Politics alomavi
  • Hossein Bakhtiar Nasrabadi, Seyed Reza Soleymanzadeh Najafi * Pages 151-176

    The resurrection is one of the most important issues that have occupied man's mind and attracted his attention during the centuries. This wall has contributed greatly to the enlightenment of ideas and the construction of the idea of the Ba'ath in its rhetorical methods. The coherence of the text with its manifestations and techniques explicitly helps to highlight the eloquence and aesthetics of the texts in those fences. This research aims to study the techniques of grammatical cohesion and its significance in the selected Quranic Surah’s to reveal their effectiveness in communicating the message guaranteed by the Qur'an to the descriptive-analytical approach, using the structural linguistic orientation. Finally, the research concludes that the techniques of grammatical coherence from the combined correlation, commentary, assignment, repetition, parallelism, theoretical and semantic correspondence, conscientious and communicative play, textual attribution, referral and expressions have all helped to achieve the message that the Qur'an intended to convey to the people .Were it not for this cohesion, the text would be naked and the intent of those verses would be lost. The Qur'an has invested these techniques to create a huge structure so that the reader can swim in the vicinity of the Koranic text and hunt the inherent Durras.

    Keywords: Grammatical Text, Structural Linguistics, techniques, cohesion, Coherence, Fence Associated with the Resurrection