فهرست مطالب

قرآن، فقه و حقوق اسلامی - پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1393)

نشریه قرآن، فقه و حقوق اسلامی
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی عندلیبی، رضا عندلیبی * صفحات 13-44

    این مقاله فقط از منظر قرآنی و فارغ از روایاتی که در این موضوع از ایمه اطهار‰ وارد شده است، به بررسی حکم ازدواج با زنان اهل کتاب می پردازد. البته روایاتی که در آنها به آیات قرآن کریم اشاره شده است، در موارد نیاز مطرح می شود. از مجموع این بررسی ها مشخص می شود که از میان آیات حلیت، فقط دلالت آیه پنجم سوره مایده «والمحصنات من الذین اوتواالکتاب من قبلکم» بر جواز ازدواج با زنان اهل کتاب تام است؛ ولی در دلالت تمامی آیات دال بر حرمت خدشه وجود دارد. اما فارغ از اشکالاتی که بر استناد به  تک تک آیات دال بر حرمت وارد می شود، آنچه مشکل را حل می کند اینکه همه این آیات عام اند و آیه سوره مایده خاص است. از سوی دیگر، در عموم و خصوص مطلق، جمع عرفی بر تقدیم خاص بر عام است؛ بنابراین عمومات نهی از ازدواج با مطلق کفار به وسیله آیه «والمحصنات» که ازدواج با گروهی از کفار (اهل کتاب) را جایز دانسته است، تخصیص می خورد و با  وجود جمع عرفی، نوبت به نسخ آیات و یا تعارض آنها نمی رسد و بی هیچ اشکالی حلیت ازدواج با اهل کتاب از قرآن کریم استفاده می شود.

    کلیدواژگان: ازدواج با اهل کتاب، کافر، مشرک، اهل کتاب، ازدواج دائم، ازدواج موقت
  • خالد الغفوری صفحات 45-71

    مقاله حاضر به بررسی مفهوم (مضار) اختصاص دارد که در آیه دوازده سوره نساء آمده است. هنگام مراجعه به پژوهش های موجود، تضارب آرای شدیدی در تفسیر این مقطع از آیه را علاوه بر ضعف مستندات مرتبط با آنها شاهدیم. همچنین، این پژوهش ها به بررسی همه زوایای این آیه نپرداخته اند؛ همچون تشخیص مفهوم و مصداق  مضاره،تکلیفی یا وضعی بودن نفی مضاره و اینکه آیا مضاره منفی فقط متعلق به وصیت می باشد یا دین را نیز دربرمی گیرد؟ و در نهایت آیا این امر فقط به این مقطع از آیه منحصر است یا دربرگیرنده همه موارد ارث است؟

    کلیدواژگان: مضار، ضرر، ضرار، اضرار، دین، وصیت، ارث
  • ابوالقاسم علیدوست صفحات 73-103
    مشهور فقیهان، آیه «لاتعاونوا علی الإثم والعدوان» را دال بر حرمت اعانت و تعاون بر اثم و عدوان می دانند. بر این اساس، برخی از ایشان قراردادهایی را که مصداق اعانت یا تعاون بر اثم و عدوان است، باطل می شمارند. در این مقاله اندیشه مزبور مورد نقد واقع شده است و دلالت نهی در آیه به جامع یا مجموع تحریم و کراهت، اندیشه صحیح قلمداد گردیده است.
    کلیدواژگان: استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
  • احمد حاجی ده آبادی صفحات 105-135

    مطابق فقه اسلامی در برخی موارد جنایت خطای محض، عاقله مسیول پرداخت دیه اند؛ چنین حکمی در بدو امر، خلاف اصل شخصی بودن مسئولیت می نماید که در آیاتی همچون «ولاتزر وازره وزر اخری» و «کل نفس بما کسبت رهینه» بر آن تاکید شده است. از سوی دیگر، به رغم آنکه نظریه غالب آنست که ضمان عاقله حکمی وضعی است، بعضی به استناد قرآن و برخی روایات بر حکم تکلیفی بودن آن تاکید می ورزند. این مقاله با محور قرار دادن آیات شریفه به بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت و حکم تکلیفی یا وضعی بودن ضمان عاقله می پردازد.

    کلیدواژگان: ضمان عاقله، اصل شخصی بودن مسئولیت، حکم تکلیفی، حکم وضعی، جنایت خطای محض، قتل به اعتقاد مهدورالدم بودن
  • محمد عشایری منفرد صفحات 137-166

    رجم یکی از مجازات های اسلامی است که برای زنای محصنه تعیین شده است. برخی با انگیزه های گوناگون کوشیده اند این مجازات را مجازاتی غیراسلامی قلمداد کنند؛ مهم تر آنکه در فرایند پژوهش، گاه دانش فقه و گاه  فقیهان را به اتهاماتی متهم کرده اند! از آنجا که مهم ترین منبع این بازپژوهی ها قرآن کریم بوده است، این نوشتار درصدد است ابتدا با تمرکز بر آیات خجسته  قرآن، حکم سنگسار را در قرآن کریم بیابد و سپس به با تکیه بر دستاورد این واکاوی، به نقد دیدگاه های رقیب بپردازد و نشان دهد که اصل حکم سنگسار به عنوان حکمی اولیه و بدون توجه به مصالح اجتماعی سیاسی عصر حاضر و احکام ثانویه، پایگاه قرآنی دارد. از این رو، نه بر دانش فقه اتهامی رواست، نه بر فقیهان.

    کلیدواژگان: رجم، زنا، احصان، اسم فاعل، استمرار
  • فرج الله هدایت نیا صفحات 167-189

    به طور معمول در روابط میان زن و شوهر  اختلافاتی بروز می کند که می تواند به متارکه منجر شود. قرآن کریم از این اختلاف به «شقاق» تعبیر کرده است و تعیین دو حکم از خویشان زن و شوهر برای رفع آن را توصیه نموده است. در خصوص ماهیت حکمیت از نظر فقهی نظریاتی مطرح شده است؛ فقهای عظام عمدتا آن را «تحکیم» شمرده، بعضی نیز آن را «توکیل» نامیده اند. این مقاله ضمن بررسی و ارزیابی این دو نظر،  نظر سومی را با عنوان «کارشناسی» مورد بررسی قرار می دهد.

    کلیدواژگان: حکمیت، شقاق، قضاوت، وکالت، کارشناسی، دعاوی، خانواده
  • محمدرسول آهنگران*، زهره نقاش زاده صفحات 191-220

    براساس ماده واحده اصلاحیه قانون طلاق مصوب 1370، اجرای صیغه طلاق اعم از اینکه به درخواست زوج و یا توافقی باشد، به دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه منوط می باشد. دادگاه نیز براساس نظر داوران به صدور این گواهی اقدام می نماید. در این قانون، به آیه 35 سوره نساء استناد شده است. با توجه به مسایل تفسیری و فقهی بیان شده برای این آیه می توان گفت قانونگذار در تدوین قانون مذکور، نظر مشهور فقها را درباره مسایلی مانند عدم لزوم رعایت تشریفات در رسیدگی به دعاوی خانوادگی، لزوم انتخاب داوران، محدوده وظایف آنها و عدم تاثیر غیبت زوجین در نفوذ حکم داوران، پذیرفته است؛ ولی درباره مسایلی مانند لزوم یا عدم لزوم انتخاب داوران از میان خویشاوندان زوجین، شرایط داوران و لزوم پرداخت اجرت به آنها علاوه بر قول مشهور فقها، مقتضیات زمان و مصالح جامعه را نیز مورد توجه قرار داده است.

    کلیدواژگان: ماده واحده اصلاحیه قانون طلاق، گواهی عدم امکان سازش، آیه 35 سوره نساء، حکم، شقاق
|
  • A Andalibi, R Andalibi * Pages 13-44

    In the present article, the author discusses “marriage” with women from the people of the book (′Ahl al-Kitāb) only from a Quranic view and apart from hadiths quoted from the Infallible Imams (A.S.) in this regard. Of course, hadiths in which the Quranic verses have been mentioned will be referred to, if necessary. From such studies, it becomes clear that, from among the verses of lawfulness, it is only the verse 5 of the Chapter al-Ma’idah (And [lawful in marriage are] chaste women from among the believers and chaste women from among those who were given the Scripture before you) in which a perfect permission may be found; in what the verses suggesting unlawfulness signify, however, may be doubted. Apart from objections which may be put forth against referring to the verses suggesting unlawfulness, what that solves our problem is that all these verses are general ones, while the verse in the Chapter al-Ma’idah is a particular one. On the other hand, in absolute generality and peculiarity, peculiar is conventionally prior to general. Thus, generalities about prohibition of marriage with all disbelievers are limited (specified) by the above verse and the phrase “chaste women from among those who were given the Scripture” according to which marriage is permitted with a group of disbelievers (those who were given the Scripture before Muslims); and now that there are a conventional agreement, there is no need to search for abrogated verses or to discuss “conflict” between verses; and, lawfulness of marriage with the women from the people of the book may be inferred without any problem.

    Keywords: marriage with women from the people of the book, Disbeliever, polytheist, people of the Scripture (′Ahl al-Kitāb), permanent marriage, Temporary marriage
  • Khalid Al-Ghafouri Pages 45-71

    The present article is devoted to study the term “Muđārr” mentioned in the verse 12 of the Chapter al-Nisa. When we refer to the existing studies, we see that there are serious conflicting views in interpreting this part of the verse despite the weak relating resources. These studies also did not discuss all aspects of the verse. For example, they have not made a distinction between the concept and instance of “Muđārr”; nor have they specified whether the negatuion of “Muđārr” is declaratory or obligatory and whether it concerns only the “will” or the “debt”. Finally, they have not specified that whether it concerns this part of the verse or includes all aspects of the inheritance.

    Keywords: Muđārr, harm, Injury, caused damage, Debt, will, inheritance
  • Abolghasem Alidoust Pages 73-103
    Most jurists are of the opinion that the verse “Do not cooperate in sin and enmity” indicates prohibition of cooperation in sin and aggression. Based on this opinion, some jurists consider contracts which are instances of cooperation in sin and that as being invalid contracts. In the present article, this idea has been criticized and it has been said that the true opinion is “the prohibition indicated in the verse concerns a universal and total prohibition (Tahrim) and dislike (karaha)”.
    Keywords: Assistance, cooperation, Participation, sin, aggression
  • Ahmad Hajidehabadi Pages 105-135

    According to the Islamic Jurisprudence, in mere error murder or injury or defect of limb, the paternal-maternal or parental relatives are responsible to pay Diya (blood-money). At the first sight, this seems to be against the principle of individual responsibility which has been emphasized in Quranic verses like: “No bearer shall bear another’s burden” and “Every soul is hostage to what it has earned”. On the other hand, though the prevalent opinion is that responsibility of paternal relatives is a declaratory law, some scholarsconsider it as an obligatory one, referring to the Holy Qur’an and some  hadiths. . Relying on the noble verses of the Holy Qur’an, the author of the present article studies the legitimacy or illegitimacy of the above law and discusses whether it is declaratory or obligatory.

  • Mohammad Ashayeri Monfared Pages 137-166

    Stoning is one of the Islamic punishments, which has been specified for unlawful sexual intercourse between unmarried Muslim. Some scholars, with different motivations, have tried to consider it as a non-Islamic punishment. More importantly, in their studies, they have accused sometimes the discipline of jurisprudence and some other times the jurists! Since the most important resource of these studies is the Holy Quran, relying upon the noble verses of the Holy Quran the author of the present article tries to find the verdict about stoning in the Holy Quran; and then, based on what he has found in his search, he criticizes the competing opinions and shows that the verdict of stoning, as a primary verdict and apart from socio-political issues and secondary verdicts, has its roots in the Holy Quran. Thus, neither the Holy Quran nor the jurists may be accused.

    Keywords: stoning, unlawful sexual intercourse, being married, agent noun, Continuity
  • Farajollah Hedayatnia Pages 167-189

    Usually some disagreements may emerge in the relations between spouses which may result in divorce. The Holy Quran has called these disagreements “shiqaq” (breakdown) and recommended to specify two arbitrators, one by wife and one by husband, to settle the disagreement. Concerning the nature of arbitration, some juridical opinions have been put forth; most eminent jurists have deemed it as “tahkim” (arbitration), and some others have considered it as “tawkil” (power of attorney). While studying and assessing the two above opinions, the author of the present article puts forth a third opinion called “expertise”.

    Keywords: Arbitration, shiqaq (marital dispute), Judgment, attorney, Expertise, Claims, Family
  • Mohammad Rasoul Ahangaran *, Zohreh Naqqashzadeh Pages 191-220

    According to the single clause bill of the amendments to divorce law enacted in 1371, to pronounce a divorce formula (whether it is requested by husband or it is based on mutual agreement), a certification should be received from the court according to incompatibility. The court issues such a certification based on the opinions of arbitrators. In this article, the verse 35 of the Chapter al-Nisa has been referred to. If the exegetical and juridical issues put forth about this verse are taken into account, then it may be said that, in formulating the above article, the legislator has accepted the well-known opinion of the jurists according to which, in family claims, there is no need to observe formalities, arbitrators should be chosen, the scope of their tasks should be specified, and absence of spouses has no impact on the ratification of the verdict of arbitrators. Concerning issues such as choosing arbitrators from among relatives of spouses (whether it is necessary or not), conditions of arbitrators and necessity of payment to them, requirements of the age and interests of the society have been taken into account, in addition to the well-known opinion of jurists.

    Keywords: the single clause bill of the amendments to divorce law, certification of incompatibility, the verse 35 of the Chapter al-Nisa, Arbitrator, shiqaq (marital dispute)