فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار
پیاپی 3 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/10/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعید لندران اصفهانی *، سید مهدی میراحمدی باباحیدری صفحات 1-18

    برندها، به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی های یک سازمان دیده می شوند. ساخت برندهای قوی و ضروریت حضور قدرتمند در ذهن، از اولویت های بسیاری از سازمان ها است. زیرا به باور عمومی، برندهای قدرتمند می توانند مزیت رقابتی بیآفرینند. برندهای موفق باعث افزایش اعتماد به محصولات و خدمات ناملموس و مشتریان قادر به تجسم و شناسایی بهتر خدمات آنها می شوند. ارتباط با مشتری یکی از راه های مناسب برای رشد و ترقی  و افزایش رابطه با برند است، تاکید بر ساخت برند می تواند منجر به افزایش رابطه مشتری با برند و تصویر برند مطلوبی را ایجاد کند. در میان ابعاد قابل لمس یک محصول یا خدمت، تصویر برند مهمترین چیزی است که اکثر استراتژی های بازاریابی معطوف به آن هستند و به برجسته کردن رابطه و ساخت برند گرایش دارند. برای این منظور بخش های خدماتی و تولیدی سعی در ارتباط با مشتریان دارند و از طریق تاثیری که بر ادراک مشتریان از خدمات و محصولات دریافت شده می گذراند، تصویری مطلوب در ذهن مشتری ایجاد می کنند. در این مقاله با بررسی مبانی نظری در زمینه های مدل های رابطه با برند و ساخت برند پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: مدل های رابطه با برند، ساخت برند، برند
  • سید مهدی میراحمدی باباحیدری *، حسن قربانی دینانی صفحات 19-37

    افزایش هیجانات ناخوشایند و افت هیجانات خوشایند باعث افزایش استرس و در نتیجه اختلال در عملکرد ورزشکاران می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشی ورزشکاران زن استان فارس می باشد. تحقیق حاضر نیمه تجربی می باشد که به صورت میدانی انجام گردیده است. به همین منظور 60 زن ورزشکار سالم به صورت هدفمند مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد حاضر در تحقیق به دو گروه همگن 30 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. تمامی آزمودنی ها قبل از شروع دوره و به عنوان پیش آزمون پرسشنامه های استرس DASS-21(فرم کوتاه شده) و عملکرد تیمی مایکل وست(2004) را تکمیل نمودند. سپس گروه تجربی بر اساس پروتکل برنامه برادبری و گریوز (2003) به مدت 16 جلسه تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند. بعد از پایان جلسات تمامی آزمودنی ها دوباره پرسشنامه های استرس و عملکرد تیم را تکمیل نمودند. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر استرس و عملکرد تیمی ورزشکاران تاثیر معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، استرس، عملکرد تیمی
  • سیمین صفوی، تیمور حسین نژاد صفحات 38-51

    هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای  توسعه گردشگری پزشکی در استان اردبیل بود، که این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی از نوع نظری، بر مبنای عمق و وسعت تحقیق کل نگر، از نظر مدت اجرا مقطعی، از نظر زمان آینده نگر، از حیث مبنای معرفت شناختی جزء پژوهش های کیفی و از جنبه راهبردی جزء پژوهش های نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند و نمونه های تحت بررسی از این جامعه به صورت هدفمند انتخاب شدند، که در نهایت 17 نفر بعنوان نمونه آماری جامعه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق مصاحبه بود که به صورت نیمه ساختار یافته در اختیار صاحب نظران قرار می گرفت. محورهای اصلی مصاحبه اقتباس شده از رهیافت تحقیق کیفی و نظریه داده بنیاد روش اشتراوس و کوربین بود. برای بررسی روایی و پایایی نتایج حاصل از بخش کیفی تحقیق از معیارهای گوبا و لینکلن (1989) استفاده گردید: هنگام کدگذاری بازبینی انجام شد؛ طبقه بندی یا تایید نتایج با مراجعه به آزمودنی ها انجام گرفت؛ تایید همکاران پژوهش گرفته شد؛ تحلیل موارد کیفی انجام گرفت و در نهایت مشخص گردید که مورد ارجاع کفایت لازم را داشتند. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها در تحقیق از روش کدگذاری استفاده شد. این روش که سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی داشت انجام گرفت. ابزار تحلیل بکار گرفته شده نرم افزار تحلیل کیفی Maxqda نسخه 2020 بود. نتایج بدست آمده در بخش کیفی براساس 5 قضیه اصلی (عوامل علی، زمینه ای، مداخله ای، راهبردها و پیامدها) عوامل شناسایی گردید، که مدل نهایی ارایه گردید و نتایج به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

    کلیدواژگان: راهکارها، توسعه گردشگری پزشکی، نظریه داده بنیاد
  • محمد محمودی میمند، سید وحید سعادت صفحات 52-69

    یکی از این ضرورت ها در عرصه انسان شناسی، توجه به بعد معنوی انسان از دیدگاه دانشمندان و حتی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی است، این ویژگی انسانی در مدیریت سازمان بسیار تاثیرگذار می باشد با توجه به اینکه مدیران در سازمان ها همواره به دنبال استفاده از همه امکانات برای رسیدن به موفقیت و اثربخشی اند و برای تحقق این هدف علاوه بر دستیابی به عوامل مختلف، بحث به کارگیری افرادی با ویژگی های خاص ذهنی و مهارت بیشتر هستند. با این وصف، هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش معنوی با مهارت های ارتباطی کارکنان و ایجاد رفتار شهروندی مناسب در سازمان است که منجر به تعهد سازمانی گردد؛ بر این اساس ضمن مرور ادبیات نظری، متغیرهای مربوط و مقیاس سنجش آن ها، چارچوب کلی مطالعه شکل گرفت. روش پژوهش مطالعات صورت گرفته توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نتایج نشان دادند: بین هوش هیجانی و ابعاد آن با رفتار شهروندی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین هوش معنوی با رفتار شهروندی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. در هوش معنوی: هوشیاری، تعالی، حقیقت یابی، سازش و هدایت درونی با رفتار شهروندی رابطه مثبت و معنادار وجود داشت و تنها بعد متانت با رفتار شهروندی رابطه منفی و معنادار دارد.

    کلیدواژگان: هوش معنوی، رفتار شهروندی، تعهد سازمانی، مهارت ارتباطی
  • میرزا حسن حسینی، سید وحید سعادت صفحات 70-88

    گرچه در دنیای کنونی رقابت، مسئله ای اساسی تمامی برنامه ریزی استراتژیک محسوب می شود؛ اما تمرکز بیش از حد بر روی استراتژی های رقابتی باعث می شود تا شرکت ها و محققان یک جنبه بسیار مهم از استراتژی را نادیده بگیرند. این جنبه مهم عبارت است از آفرینش و نوآوری برای ایجاد بازاری جدید، یا فضایی جدید در بازار فعلی، جایی که در آن هیچ رقیبی وجود نداشته باشد؛ در واقع با این رویکرد رقابت معنای اولیه خود را از دست می دهد، که در ادبیات برنامه ریزی استراتژیک بدان استراتژی اقیانوس آبی در مقابل رویکرد گذشته استراتژی های اقیانوس قرمز، گفته می شود. اقیانوس های قرمز نماد کلیه صنایعی اند که امروزه موجود بوده و شرکت ها در آن به رقابت می پردازند. اقیانوس های قرمز در واقع بازارهای شناخته شده بوده و اقیانوس های آبی، کلیه صنایعی هستند که در حال حاضر وجود نداشته و در فضاهای شناخته نشده بازار   می باشند.
    گرچه بسیاری، خلاقیت را امری ذاتی و آمیخته با سرشت آدمی می دانند؛ اما درک، تشخیص و بکارگیری راهبردهای فکری مشترک بین نوابغ خلاق، می تواند زمینه ها و الزامات مورد نیاز برای تفکر استراتژیک، تعیین راهکارهای مورد نیاز را ایجاد نماید و این در پارادایم جدید استراتژیک به منظور عبور استراتژی های کلاسیک رقابتی و آفرینش و نوآوری جهت بی رقیب سازی کسب و کارها، از طریق این پارادیم جدید می باشد. در این نوشتار، با بررسی و مقایسه ای که بین استراتژی های کلاسیک با رویکرد رقابتی (استراتژی های قرمز) و رویکرد جدید استراتژیک یعنی بی رقیب سازی از طریق آفرینش و نوآوری (استراتژی های آبی) از منابع اصلی؛ سعی شده است با کمک روش ها و تکنیکهای خلاقیت و نوآوری موجود در مهندسی ارزش به عنوان ابزارهای اثربخش و کارا؛ چارچوبی برای بسترسازی لازم به منظور حرکت به سوی استرانژی اقیانوس آبی، راهی که به بی رقیب سازی کسب و کارها در شرکت ها و سازمان ها کمک می نماید، ارایه گردد.

    کلیدواژگان: مدیریت کسب و کار، تفکر استراتژیک، استراتژی رقابتی، استراتژی اقیانوس آبی، بی رقیب سازی
  • محمد مهدی پرهیزگار، سید وحید سعادت صفحات 89-111

    تاثیر فارابی به قدری شگرف است که شاید بتوان گفت او و اندیشه‌های او بود که توانست زمینه را برای شکوفایی تمدن اسلامی فراهم سازد. دانشمندان و فیلسوفانی هم تراز با فارابی و یا حتی عالم تر از او با فاصله زمانی اندکی از فارابی در جهان اسلام ظهور کردند اما هیج یک نتوانستند تاثیری را که او در فلسفه و منطق اسلامی گذاشته است، از خود به جا بگذارند. بدون تردید نظام فلسفی فارابی تاثیر شگرفی در فیلسوفان بعد از وی داشته و به جرات می‌توان گفت که هیچ‌ اندیشه فلسفی‌ای را در حوزه جهان اسلام نمی‌توان یافت که متاثر از فارابی نبوده باشد. از منظر تولید علم دینی که دغدغه اندیشمندان معاصر مسلمان علی الخصوص پس از انقلاب اسلامی در کشور ایران می باشد تبین آرا و اندیشه های فارابی می تواند پایه های مناسبی برای "تولید علم اسلامی" به دست دهد. از این منظر برای دست یافتن به دغدغه امروز پس از انقلاب اسلامی میان اندیشورزان مسلمان یعنی طراحی "مدیریت اسلامی" می توان با تبین آرای مدیریتی آن حکیم را البته با اقتضایات دوره تاریخی گذشته در سه کتاب سیاسی وی همچون «آراء اهل المدینه الفاضله» «کتاب السیاسه» و «السیاسات المدنیه» و نظریاتش را در موضوع جامعه شناسی (تاثیرگذار در علم مدیریت) از «نظریه مدینه فاضله» او بدست آورده و به استخراج پایه ها و قواعد فکری و معرفتی شیوه اداره و سازماندهی نظامات اجتماعی تمدن قدیم اسلامی برای طراحی تمدن نوین اسلامی با توجه توسعه دانش و فناورهای روز و تغییرات فرهنگی صورت گرفته با توجه به مقتضیات مکانی کشور و نیز تدوین چارچوب نوین تولید دانش اسلامی بر اساس مقتضیات زمانی عصر جدید و انباشت ایجاد شده از دانش بشری پس از تمدن اسلامی به همراه استفاده از ابزارهای بومی سازی فارابی برای فلسفه یونانی برای فلسفه های نوین غربی پرداخت.

    کلیدواژگان: مدیریت، سازمان، فارابی، مدینه فاضله، حکمت اسلامی