فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار
پیاپی 4 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/15
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سیمین صفوی، سید فخرالدین طاهرزاده موسویان صفحات 1-15

    بازاریابی دیجیتال روش فروش محصولات شرکت‌ها را تغییر می‌دهد. مدیران شرکت‌های B2B به دنبال پاسخ نحوه استفاده از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای افزایش موفقیت درفروش خود هستند. در مورد مناسب‌ترین تکنیک‌های تبلیغاتی آنلاین با توجه به بخش B2B تحقیقات کمی انجام‌شده است ، بنابراین این پایان نامه باید دیدگاه دیگری در مورد موضوع ارایه دهد.بخش نظری باهدف درک بازاریابی دیجیتال ، موفقیت در فروش و مشخصات B2B است. بخش دوم به سوالات تحقیق زیر متمرکز است: (1) چگونه استفاده از استراتژی‌های بازاریابی آنلاین بر موفقیت شرکت‌های B2B تاثیر می‌گذارد؟ (2) اهداف اصلی که شرکت‌ها برای دستیابی به موفقیت باید تلاش کنند چیست؟ (3) چه استراتژی‌های کلیدی بازاریابی آنلاین برای دستیابی به اهدافی وجود دارد که منجر به موفقیت می‌شوند؟ (4) چگونه استفاده مناسب از بازاریابی آنلاین می‌تواند موفقیت شرکت‌های B2B را تضمین کند؟ترکیبی از رویکرد اکتشافی و کیفی استفاده شد. روش پرداختن به سوالات تحقیق از توضیح مفاهیم کلیدی ، مرور ادبیات مربوطه و به دست آوردن داده‌های مصاحبه تجربی متفاوت بود.این تحلیل بر اساس مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با تصمیم‌گیرندگان آژانس بازاریابی ، متخصصان بازاریابی ، استراتژیست های بازاریابی B2B و مدیران ارشد فروش در منطقه جغرافیایی اسلوونی و اتریش است.سهم اصلی این پایان نامه را می‌توان با حقایق زیر جمع بندی کرد: (1) اکثرا کاملا موافقند که بازاریابی دیجیتال بر موفقیت شرکت‌های B2B تاثیر مثبت می‌گذارد ، (2) ارجاع و بازاریابی محتوا بر درآمد شرکت‌های B2B تاثیر مثبت می‌گذارد ، (3) درآمد تولید و ارزش مشتری مهم‌ترین اهداف شرکت است ، (4) وب‌سایت شرکتی خوب ، رسانه‌های اجتماعی و سیو بسیار مهم است ، (5) بیشترین سهم بودجه به تبلیغات دیجیتال اختصاص می‌یابد ، (6) وب سایت‌ها مهم‌ترین عامل فروش و (7) بازاریابی محتوا یکی از اولویت‌های اصلی است. در این مقاله سعی بر بررسی بازاریابی دیجیتال و استراتژی های آن در ایران است که بصورت تحقیقات کتابخانه ای و اینترنتی و مصاحبه با شرکت های استارآپی فعال در این حوزه مورده مالعه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، شاخه های بازاریابی دیجیتال، استراتژی بازاریابی دیجیتال
  • حمزه منتی رشنو، فرشاد زارعی مجد صفحات 16-34

    این مقاله به بررسی رابطه بین شفافیت اطلاعات حسابداری و عملکرد مالی ضمن تاکید بر نقش ریسک سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. در تحقیق حاضر جامعه آماری شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 433 شرکت می باشند. نمونه آماری از روش نمونه گیری حذفی سیستماتیک (غربالگر) استفاده شده است. نمونه آماری بر اساس محدودیت هایی که اعمال گردیده تعداد 104 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند.. با توجه به ماهیت این تحقیق، جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش کتابخانه ای استفاده شده است. داده‌های موردنیاز از طریق مراجعه به صورت‌های مالی، یادداشت‌های توضیحی، گزارش‌های هفتگی و ماهنامه بورس اوراق بهادار و با استفاده از آخرین ویرایش های نرم افزارهای ره آورد نوین جمع آوری شده است. در پایان از آزمون های آماری توصیفی (مینیمم، ماکزیمم، میانگین، انحراف معیار و چولگی) و استنباطی (آزمون وایت، آزمون چاو و هاسمن، آزمون دوربین واتسون، آزمون رگرسیون چندگانه با استفاده از روش حداقل مربعات تعمیم یافتهGLS) با استفاده از نرم افزارهای Spss21 وEviews8  استفاده شده است. در پایان نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که با توجه به معنادار نبودن رابطه شفافیت اطلاعات حسابداری بر عملکرد مالی، فرضیه اول پژوهش مورد تایید واقع نمی شود. همچنین با توجه به معنادار نبودن ریسک سرمایه گذاری بر رابطه شفافیت اطلاعات حسابداری بر عملکرد مالی، فرضیه دوم پژوهش نیز مورد تایید واقع نمی شود. بنابراین می توان گفت؛ بین شفافیت اطلاعات حسابداری و عملکرد مالی ضمن تاکید بر نقش ریسک سرمایه گذاری رابطه معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: شفافیت اطلاعات حسابداری، عملکرد مالی، ریسک سرمایه گذاری
  • مژگان جباری ترکمانی صفحات 35-46

    بررسی رفتار مصرف انرژی، گامی اساسی و مهم برای برنامه ریزی و مدیریت مصرف انرژی است.و از طرفی  بهبود بهره وری و ارتقاء اثربخشی سازمانها همواره یکی از اهداف اصلی سازمانها بوده و برنامه ریزی راهبردی ابزار اصلی در نیل به این هدف میباشد. از رو هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر سرمایه انسانی و برنامه های راهبردی بر مدیریت مصرف انرژی در ایران می باشد. جامعه آماری پژوهش صاحب نظران حوزه مدیریت مصرف انرژی به تعداد 320 نفر می شود. که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان 175 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به‌صورت روایی صوری و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. جهت برسی فرضیات و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی استفاده شده که بدین منظور از نرم افزار SPSS کمک گرفته شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که سرمایه انسانی بر مدیریت مصرف انرژی تاثیر معناداری دارد. و تاثیر معنادار ابعاد برنامه راهبردی بر مدیریت مصرف انرژی نیز تایید شد. در انتهای مقاله پیشنهاداتی در راستای بهبود سرمایه انسانی برنامه راهبردی در مدیریت مصرف انرژی کشور ارایه گردید.

    کلیدواژگان: سرمایه انسانی، برنامه راهبردی، مدیریت مصرف انرژی
  • نادره پارسایی، علی اصغر هادیزاده، محمدرضا بهرام زاده صفحات 47-62

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین تعامل فروشندگان با برند آنلاین و جوایز برند با وفاداری فروشنده  به برند با توجه به نقش میانجی اشتیاق به برند (مطالعه موردی: برند هواپیمایی ماهان) انجام شده است. نمونه  آماری این پژوهش شامل 132 نفر فروشندگان دفاتر هواپیمایی فروش بلیط شرکت ماهان در شهر مشهد بود. محقق با مشورت با مشاور آمار شیوه نمونه گیری تصادفی ساده را انتخاب و برای تعداد نمونه لازم از جدول حجم نمونه مورگان استفاده کرد. در این تحقیق محقق از پرسشنامه تعامل فروشندگان با برند آنلاین و جوایز برند و وفاداری فروشنده  به برند با توجه به نقش میانجی اشتیاق به برند کاتو و همکاران (2019) استفاده نمود. برای تعیین روایی از روایی سازه استفاده شد. یافته ها آزمون تحلیل سازه شامل تحلیل عامل اکتشافی و تاویدی نشان داد مقدار آماره (KMO) در مورد پرسشنامه تحقیق معادل 0.869 و مقدار آماره بارتلت برابر 3134.9  و سطح معنی داری مرتبط برابر 0.0001 است که نشان می‌دهد تعداد نمونه گرفته شده بر اساس جدول حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی مناسب است. همچنین این 7 عامل حدود 71 درصد واریانس مربوط به پرسشنامه را تبیین می‌کند. اعتبار درونی پرسشنامه با استفاده از ضریب اعتماد آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تحقیق معادل 0.94 به­دست آمد. بر اساس یافته ها فرضیه­های تحقیق مشخص شد که، بین تعامل فروشندگان با برند آنلاین و جوایز برند بر وفاداری فروشنده به برند از طریق  اشتیاق به برند رابطه وجود دارد. از لحاظ تئوریکی، یافته های ما بیشتر به پویایی مبتنی بر جامعه مجازی تعامل با نام تجاری مصرف کننده، با تمرکز بر نقش شناسایی و پاداش جامعه می پردازد. نقش فروشندگان در هنگام خرید بسیار موثر است، او می­تواند با عشق و علاقه اقدام به معرفی خدمتی که از نظر خودش برتر است نماید و  مشتری را در خرید محصول راغب نمایند.

    کلیدواژگان: تعامل فروشندگان با برند آنلاین، جوایز برند، وفاداری فروشمنده به برند، اشتیاق به برند، هواپیمایی ماهان
  • دکتر علی امیری، ماریا وزیری صفحات 63-75

    پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین حاکمیت شرکت و عملکرد مالی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی است.و ارزیابی ضرایب مسیر بین متغیرهای نهفته مدل در سطح معناداری حداقل 5 درصد می باشد. این امر از طریق بررسی دو بخش ضرایب t و ضرایب مسیر (β) صورت گرفته است. با استفاده از نرم افزارpls داده های تحقیق را مورد تحلیل قرار داده ایم. خروجی های توصیفی تحقیق جهت درک بهتر و تحلیل صحیح تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. فرضیات نشان می دهد که در سطح اطمینان 95% که تمامی فرضیات تحقیق مورد تایید می باشند.نتیجه بدست آمده در این تحلیل این است که حاکمیت نقش مهمی در رابطه با عملکرد و مسئولیت پذیری اجتماعی دارد.

    کلیدواژگان: حاکمیت شرکت، عملکرد مالی، مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت
  • محمد شیخکانلوی میلان، ولی پیری صفحات 76-84

    مشارکت بهره برداران مراتع قشلاقی عامل مهمی در پیشبرد طرح های منابع طبیعی محسوب می گردد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی علل عدم مشارکت بهره برداران در مدیریت و اجرای طرح های مرتعداری تلفیقی در شهرستان پلدشت انجام شد. این پژوهش با استفاده از یک روش توصیفی-همبستگی در خانوارهای بهره بردار از مراتع شهرستان پلدشت که طرح مرتعداری داشتند، صورت گرفت. با استفاده از روش نمونه گیری ساده چهار طرح مرتعداری ذاکرلو، حاجی صوفی، بایرامعلی آغلی و قوبیک تپی دارای 106 بهره بردار به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و با کمک ابزار پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS21 استفاده گردید. نتایج نشان داد مشارکت یا دخالت دادن مردم در طرح های مرتعداری تلفیقی در سطح شهرستان پایین بوده و بیشتر به صورت انفعالی و مجریان طرح در جریان کار قرار می گیرند و نتایج را به صورت واضح و دقیق در اختیار سایر بهره برداران قرار نمی دهند. همچنین نتایج نشان داد که یکی از علل عدم مشارکت مردم در اجرای طرح مرتعداری در مراتع قشلاقی آنها نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی از مزایای اجرای طرح های مرتعداری به صورت تلفیقی است. آنها اظهار کردند که آگاهی کافی از اجرای طرح نداشتند و حتی در برخی موارد به عنوان طرحی ضد منافع دامداران یاد می کردند. در نهایت بیشتر بهره برداران مخالف سن بالای 50 سال داشتند و اکثرشان بی سواد بودند.

    کلیدواژگان: طرح مرتعداری تلفیقی، مدیریت، مشارکت، مرتع، پلدشت
  • علیرضا سیاهپور، امید جامه فر صفحات 85-92

    در راستای تحقق اهداف اداره کل راهداری استان ، تحقیقی جامع در رابطه با مسئولیت پذیری اجتماعی این سازمان زده ایم.حال با توجه به اینکه نقش مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از مهمترین متغییرات در حوزه سازمانی می باشد پرداختن به آن نقش مهمی را در جهت بهروری سازمان ایفا می کند.این تحقیق روش پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد و از نظر ماهیت توصیفی دارد. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره راهداری استان فارس می باشد .که تعداد آنها 1500 نفر می باشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 500 نفر به عنوان نمونه انتخاب و برای توزیع پرسشنامه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و در نهایت به نتایج در خور توجه دست یافتیم. به منظور تحلیل استنباطی داده های جمع آوری شده از نرم افزار Smart PLS 2 و روش حداقل مربعات جزیی استفاده شده است.

    کلیدواژگان: مسئولیت پذیری اجتماعی، دانش سازمانی، فرهنگ سازمانی، عملکرد بالا
  • سیمین صفوی، علیرضا پیران صفحات 93-103

    بازاریابی در کسب‌وکارها عمدتا به عنوان فعالیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود که محصول تولید شده یا خدمت ارایه شده را هر چه بیشتر به بازار عرضه کند، به فروش برساند و در انتها تولید کننده درامد باشد. این تعریف به عنوان بخش دوم از بازاریابی درست است ولی کامل نیست. بخش دیگر بازاریابی به فعالیت‌هایی مربوط می‌شود که پیش از تولید محصول یا ارایه خدمت باید انجام بگیرند. قسمتی که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و علتی است که هزینه‌های زیادی هدر می‌رود و ممکن است نه تنها بازدهی نداشته باشند بلکه حتی نتایج منفی هم در بازار داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تغییراتی را در بازاریابی معرفی کنیم یا به عبارت دیگر در بازاریابی، بازسازی انجام دهیم. به این منظور ابتدا آمیخته بازاریابی را مرور و با مهم‌ترین عناصر بازسازی ترکیب می‌کنیم تا در نهایت بتوانیم به بهترین نتایج دست پیدا کنیم و کسب‌وکار را به بهترین نسخه خود تبدیل کنیم.

    کلیدواژگان: بازسازی، بازاریابی، کسب و کار، تغییر، مشتری
  • علیرضا پیران، سیمین صفوی صفحات 104-129

    امروزه با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، صنعتی و اجتماعی کشور، باید به دنبال راه‏حل‏های جدید و خلاقانه برای حل مشکلات و مسایل بود. رشد بیشتر، یک هدف کلیدی برای شرکت‏ها، دولت‏ها و جوامع است. سیاست‏های اقتصادی اغلب برای رسیدن به این هدف تلاش می‏کنند. استراتژی اقیانوس آبی[1] نمونه‏ای موفق از اجرای تغییر، به عنوان یک منبع ضروری برای رشد بالای کسب و کار است. استراتژی اقیانوس آبی مفهوم نوظهوری در مدیریت استراتژیک است که به دنبال کسب و کار و ارزش جدید، نرخ رشد و سودآوری بالاست و رویکردی همراه با نوآوری است به طوری که، نوآوری ارزش، سنگ بنای آن است. این استراتژی تلاش دارد با استفاده از خلاقیت و مجموعه‏ای از ابزارها، فضای جدیدی برای کسب و کار پیدا کند و مفهوم رقابت را بی‏معنا سازد. در این پژوهش، به بررسی ابزارها و مراحل پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در قالب یک مدل پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: استراتژی اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز[1]، نوآوری ارزش[2]
  • علیرضا پیران، سیمین صفوی صفحات 130-153

    این مقاله تاثیربازاریابی در رسانه های اجتماعی بر تصمیم گیری  خرید  را بررسی می کند. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی تعداد 42  نفر برای مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری متغیرها از دو پرسشنامه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو حوزه توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو حوزه توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. در حوزه آمار توصیفی با استفاده از جدول های فراوانی، نمودارها و شاخص های مرکزی و پراکندگی در آمار، تصویری از جامعه مورد مطالعه توصیف شده است. در راستای اهداف تحقیق جهت تحلیل پایایی سازه ها و تحلیل روایی همگرا برای سازه ها، میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، ضریب اعتبار ترکیبی (CR) و ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی مولفه های تحقیق محاسبه شده و بارهای عاملی س‍والات در هر مولفه به لحاظ اندازه و معناداری تحلیل شده است. در راستای تجزیه و تحلیل چند متغیری نیز ارتباط بین متغیرها در قالب یک مدل مسیر طراحی و به روش حداقل مربعات جزیی تحلیل شده استفاده شده است. همچنین در این تحقیق از نرم افزارهای آماری IBM SPSS Statistics نسخه 22 و SmartPLS نسخه 2 بهره گرفته شده است. یافته ها حاکی از آن بود از دیدگاه کارکنان فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان گلستان،   ویژگی های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی و تمامی شش مولفه آن شامل جذابیت عاطفی، گرایش به ابزار همدلی، خلاقیت، آگاه سازی و ارزشمندی اطلاعات تاثیر مثبت و معنی داری در قصد خرید مشتریان دارد.
     

    کلیدواژگان: ویژگی های تبلیغاتی، رسانه، قصد خرید، برند
  • میثم بازوند*، مصیب شریفی صفحات 154-168

    روش‌های آموزش مبتنی بر فناوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش‌های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تاثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر این آموزش‌ها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه آزمودنی و شاهد انجام شد. جامعه‌ آماری 108 دانش‌آموز از مقطع متوسطه که در سال تحصیلی 99- 1398 درس زیست‌شناسی را داشتند. شمار نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 تن تعیین شد و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمودنی و یک گروه گواه) گمارش شدند که در هرکدام از گروه‌های آزمودنی و شاهد 20 دانش‌آموز گنجانده شد. همه گروه‌ها آزمون مدرس ساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) را به‌عنوان پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی گیری تکمیل کردند. گروه‌های آزمودنی به‌طور جداگانه 10 نشست 80 دقیقه‌ای با فن‌آوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، درس زیست‌شناسی را آموزش دیدند، درس زیست‌شناسی به‌صورت تصادفی از بین درس‌های آموزشی برای مطالعه انتخاب شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 18 پردازش شدند. یافته‌ها نشان دادند که بین میانگین رتبه نمره‌های پس‌آزمون و پیگیری گروه‌های آزمودنی و گواه در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود داشت. هر دو روش آموزشی توانستند افزون بر ارتقای پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان، توانایی آن‌ها را در انجام پژوهش به‌صورت عملی بیشتر کرده و کلاس‌های این درس را از حالت سنتی معمول خارج کرده و افزون بر یادگیری نظری درس روش تحقیق، دانش‌آموز را با مرحله‌های عملی و کاربردی تحقیق آشنا کند. ازاین‌رو خوب است مدرسان برای بهبود پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی آن‌ها از روش‌های مبتنی بر فناوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی استفاده کنند.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، یادگیری شناختی، پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی
  • میثم بازوند صفحات 169-180

    در این پژوهش سعی شد به بررسی مدیریت آموزش درس زیست‎شناسی به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری دانش آموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر رومشکان پرداخته شود. طرحی که به کار گرفته شد از نوع آزمایشی (چهار گروهی سولومون) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستان‎های روزانه و دولتی شهر رومشکان و روش ‎نمونه‎گیری از نوع خوشه‎ای است. در این طرح از پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی 30 سوالی از نوع چهار گزینه‎ای (با روایی محتوایی) استفاده شد که 10 سوال اول آزمون را یادآوری (میزان یادگیری و 20 سوال بعد آزمون پیشرفت تحصیلی را فهمیدن و کاربستن (عمق یادگیری) اندازه‎گیری می‎‎کرد. در طرح آزمایشی 60 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در چهار گروه (دو گروه کنترل و دو گروه آزمایشی) 15 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنی ها با استفاده از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی پیش آزمون به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر چهار گروه پس آزمون (آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی) گرفته شد. از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (انووا) جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری (سطح یادآوری) دانش آموزان معناثر معنی‎داری داشته است. ولی به کارگیری این روش تدریس بر عمق یادگیری (سطوح فهمیدن و کاربستن) معنا دار نشد. به طور کلی ‎می‎توان گفت که روش تدریس تفکر استقرایی میزان یادگیری دانش‎آموزان را در درس زیست‎شناسی بالا برده ولی نتوانسته بر عمق یادگیری آنان موثر باشد.
     
     
     
     
     

  • سیروس مرادی کوچی صفحات 181-187

    در این مقاله سعی داریم تا به بررسی مدیریت ماهیت حقوقی بودجه و بودجه ریزی پردازیم.اینکه ماهیت حقوقی بودجه چیست  و نقش آن در نظام بودجه ریزی چیست؟فرآینده بودجه در پوشش قانون تنظیم و ماهیت می گیرد.مدیریت این فرآیند مالی حقوقی بسیار حساس و مهم است. اگرچه به‌طور کلی تصویب احکام یا تغییر قوانین دایمی در چارچوب قوانین سالانه بودجه توصیه نمی‌شود، ولی این رویه طی دهه‌های گذشته به یک روال مرسوم در بودجه‌ریزی ایران تبدیل شده است. البته برخی از این احکام در مرحله تا‌یید شورای نگهبان از قانون بودجه حذف شد. یکی از مهم‌ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی که در قالب احکام و تبصره توسط مجلس به لایحه دولت افزوده شده، مصوبات در مورد صندوق توسعه ملی است. قوانین کلیدی ناظر بر تهیه و تنظیم واجرا وکنترل بودجه است.53 ماده و 15 تبصره دارد.لایحه بودجه های سالانه و برنامه های 5 ساله در چارچوب این قانون تنظیم می شود وموارد لازم الاجرا در متن لوایح با توجه به شرایط سال بودجه گنجانده می شود.

    کلیدواژگان: بودجه، مدیریت بودجه، بودجه ریزی
  • خدیجه میرزایی صفحات 188-199

    بیش از دو دهه می‌گذرد بانک ها تلاش کرده اند فعالیت های خود را به عنوان اهرم اقتصادی در سرمایه‌گذاری کلان کشور و همچنین در خدمت‌رسانی به مردم با نقش پویایی ایفا کنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی در جذب مشتری (مطالعه موردی شعب بانک سینا استان اردبیل) است. روش پژوهش از نوع علی - مقایسه ای می‌باشد. از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پیماشی می باشد. جامعه مورد مطالعه پژوهش شعب بانک سینا استان اردبیل می باشد. نتایج نشان داد، بین بازاریابی اینترنتی و بازاریابی سنتی در جذب مشتری شعب بانک سینا استان رابطه ی معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: بازاریابی اینترنتی، بازاریابی سنتی، جذب مشتری، بانک سینا استان اردبیل
  • مهدی اسماعیلی، کاوه صبایی، عبدالحمید ملک پور صفحات 200-216

    امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت برای اکثر سازمان ها و مدیران موضوع مهمی به شمار می‌رود. و از طرفی توجه به رفتار مصرف کننده و عملکرد سازمان  نیز امر بسیار ضروری برای بقای سازمان می باشد. بنابراین هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر رفتار مصرف کننده و عملکرد سازمان در بانک سپه استان فارس می باشد.  که از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی می‏باشد. ابزار گرد آوری پرسشنامه می باشد که روایی آن با روایی سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان بانکهای سپه در استان فارس می باشند. که حجم آنها با جدول مورگان 384  نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس در بین مشتریان بانک سپه استان فارس توزیع و 364 پرسشنامه به صورت تکمیل شده جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل 8.8 (معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر مثبت و معناداری بر رفتار مصرف کننده دارد و همچنین رابطه مثبت و معنادار مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد سازمان تایید شد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی شرکت، رفتار مصرف کننده، عملکرد سازمان، بانک سپه استان فارس