فهرست مطالب

اندیشه نوین دینی - پیاپی 63 (زمستان 1399)

فصلنامه اندیشه نوین دینی
پیاپی 63 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی سعیدی*، سید عبدالمجید حسینی زاده، سید علی علم الهدی، حسین هوشنگی صفحات 7-28

    مسئله ناواقع نمایی زبان قصص قرآن، توسط نواندیشانی مانند محمداحمدخلف الله طرح گردیده است. در این مقاله باروش تحلیلی-توصیفی ضمن اشاره به رویکرد ناواقع نما به زبان دین و گزاره های تاریخی متون دینی در جهان غرب، به تبیین دیدگاه احمدخلف الله پرداخته و سپس با تکیه بر آراء متفکران نوصدرایی مانند علامه طباطبایی، استاد مطهری، آیت الله مصباح، آیت الله جوادی آملی این دیدگاه مورد ارزیابی قرارگرفته است. یافته های تحقیق بر آن است که دیدگاه خلف الله با سیره عقلا و ادله عقلی مانند برهان حکمت تنافی دارد و هم چنین با آیات ناظر به اوصاف قرآن (مانند حکیم، عزیز، فرقان) و آیات ناظر به اهداف قرآن صریحا تعارض دارد. مضاف بر اینکه قصص قرآن دارای اوصاف ثبوتی و سلبی مانند وصف حق هستند، که نافی مدعای خلف الله در ناواقع نمایی قصص قرآن است و ظهور در واقع نمایی آنها دارند.

    کلیدواژگان: قصص، اسطوره، زبان دین، واقع نمایی، خلف الله، نوصدرایی
  • معصومه قنبرپور*، علی راد صفحات 29-52

    ریچارد بل قرآن را محصول تجربیات و افکار شخصی پیامبر(ص) درباره فقر معنوی مردم مکه می داند، مسئله این مقاله بررسی دیدگاه ریچاردبل درباره ماهیت وحی ونبوت است که به روش تحلیلی توصیفی با رویکرد انتقادی بر طبق مبانی کلامی شیعه نوشته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که ریچارد بل ماهیت وحی را کشف و شهودی می داند و معتقد به تاثیرپذیری وحی از فرهنگ زمانه و گفتاری نبودن الفاظ قرآن است، در زمینه نبوت نیز معصوم نبودن پیامبراسلام(ص) در تلقی و ابلاغ وحی، ماهیت یهودی مسیحی و امی نبودن وی را بیان کرده است، از دیگر نتایج قابل اشاره این است که دیدگاه بل از نظر مبانی کلامی شیعه مردود است؛ متن قرآن همچون معارف آن از سوی خدا نازل شده است لذا نمی توان به صرف انعکاس فرهنگ زمانه و تعالیم سایر کتب آسمانی درباره وحی قرآنی و نبوت پیامبر اسلام(ص) قضاوت نمود وعصمت وی ضامن اطمینان مردم به وحی قرآنی است.

    کلیدواژگان: ریچارد بل، وحی قرآنی، نبوت پیامبر(ص)، مبانی شیعه، فرهنگ زمانه
  • عبدالحسین خسروپناه، حسام الدین مومنی شهرکی*، محمدحسن صالحی هفشجانی صفحات 53-72

    آقای دکترعبدالکریم سروش در موضوع نسبت دین و قدرت، معتقد است که اسلام، دینی خشن و خدای اسلام، سلطانی مقتدر و خشن است. او قرآن را خوف نامه و حضرت محمد| را عارفی مسلح و پیامبری قدرت طلب و اقتدارگرا معرفی نموده است. سروش حکومت نبوی را نیز حکومتی خشن و اقتدارگرا دانسته است؛ بنابراین الگوبرداری سیاسی و حکومتی از حکومت نبوی در دنیای امروز را امری خطا و خطرناک می داند که منجر به تشکیل حکومت های اقتدارگرا و خشن می گردد. مسئله نگارندگان در این تحقیق با سنجش درون دینی و برون دینی این دیدگاه است و روش تحقیق در این پژوهش نیز تحلیلی-انتقادی است. یافته های تحقیق نشان می دهد که برخی ادعاهای این نظر سست و بی پایه هستند از جمله اینکه؛ سروش تفسیرخاصی از تاریخ یعنی ساختار محمد| قدرت طلب و اقتدارگرا را برگزیده و تنها از این دریچه به اسلام تاریخی نگریسته است و همچنین بر خلاف ادعای او، قرآن مجموعه ای از بشارت ها و انذارها است و آیات بسیاری در آن بر محبت، رحمت و عشق دلالت می کند.

    کلیدواژگان: عبدالکریم سروش، اسلام اقتدارگرا، پیامبر اسلام، حکومت نبوی و اسلام جامع اعتدالی
  • نادر شکراالهی، خدیجه امیری* صفحات 73-92

    مسئله فهم ماهیت وحی بر اساس رویا و نسبت هایی که بین رویا و وحی در متون دینی ذکر شده و قابلیت استنباط از آن ها، هدف پژوهشی این مقاله است. روش بررسی این موضوع، تفسیری تحلیلی است که بر اساس ظواهر متون دینی در باب نسبت وحی و رویا و سخنان مفسران در این باب، از امکان یا عدم امکان بهره بردن از رویاشناسی برای وحی شناسی می پرسد. دریافته های این تحقیق به گونه شناسی انواعی از تشابه و نسبت بین وحی و رویا مانند؛ تضعیف حواس ظاهری، تعبیر پذیری بعضی از رویاهای صادقه و وحی و انزال وحی در رویا رسیدیم. همچنین رویای صادقه در متون دینی بخشی از نبوت تلقی شده است. بر این اساس، رویاشناسی می‏تواند به وحی‏شناسی کمک کند، و از این شیوه باید بهره برد، اما در نظریه رویا انگاری وحی مغالطات نظیر مغالطه «کنه و وجه»، «بزرگ نمایی»، «کوچک نمایی»، «تمثیل» و... شکل می گیرد.

    کلیدواژگان: وحی، رویا، قوه خیال، تعبیر، تاویل
  • حامد شاد*، محمدرضا امامی نیا صفحات 93-114

    مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که خدا به عبادت انسان نیازی ندارد، اما چرا او را به تذلل در برابر خود امر کرده است؟ پاسخ این است که کرنش و تذلل در برابر خدا، عینا عزت و تعالی انسان است. این ادعا با تبیین فلسفی و با شیوه ی توصیفی تحلیلی بررسی و با استشهاد به آیات و روایات اثبات شده است. تکیه گاه فلسفی در این بحث، آموزه ی «وجود رابط معلول نسبت به علت» است. ضمن توضیح این مسیله، تبیین شده که انسان فعل خدا است و وجودی رابط دارد؛ و همان طور که وجود رابط متقوم به وجود مستقل مربوط الیه است، علم به وجود رابط نیز متقوم به علم به وجود مستقل است. در این پژوهش به این یافته می رسیم که انسان با دریافت تحقیرهای تکوینی و تشریعی خدا، با حقیقت رابط خود، و در پی آن با ذات مستقل و بی نیاز خدا آشنا می شود. از آن جا که تحقق علم حضوری بدون اتحاد وجودی عالم و معلوم معنا ندارد، او با هستی مستقل خدا ارتباط وجودی آگاهانه پیدا می کند و به عزت الاهی می رسد.

    کلیدواژگان: عبادت، تذلل انسان، عزت انسان، وجود رابط و ذلت
  • مصطفی همدانی* صفحات 115-138

    تحلیل جامعه شناختی خاستگاه دین، یکی از حوزه های مطالعات برون دینی است که دستاوردهای آن معمولا در تقابل با اندیشه های درون دینی انگاشته می شود. مسئله پژوهش فرارو ارزیابی یافته های جامعه شناسان دین از منظر اندیشه دینی است. در این راستا با روش توصیفی تحلیلی محورهای اصلی برخی از اندیشه های جامعه شناختی دینی را طبق مبانی قرآن و حدیث ارزیابی کرده است. یافته های تحقیق حاکی از این است که بنیادی ترین دغدغه هایی که جامعه شناسان را در عصر مدرن به تقابل با دین کشانده، بر سه محور پارادایمی هستی شناختی مادی گرایانه، معرفت شناختی حسی وحی گریزانه و انسان شناختی تطور تکامل گرایانه بنا شده است. از منظر دینی، غیب خود بخشی مهم و اصلی از هستی است و عقل خود حجتی درون دینی است و انسان و دین نیز محصول تطور نیستند بلکه هر دو دارای حقیقتی غیبی و متعالی و تنزل یافته از عالم معنا هستند.

    کلیدواژگان: نقد پارادایمی، خاستگاه دین، معرفت شناسی حسی وحی گریزانه، هستی شناسی مادی گرایانه، عقل ستیزی دین، عقل محوری دین
  • محمدرضا عظیمی، علیرضا عبدالرحیمی*، فرج بهزاد وکیل آباد صفحات 139-164

    این نوشتار، به مقایسه نظریات دو فیلسوف بزرگ اسلامی و غربی، استاد مطهری و روسو درباره جبراجتماعی پرداخته، مسئله تحقیق این است که چه رابطه ای بین دیدگاه های استاد مطهری و روسو درباره جبر اجتماعی وجود دارد؟ هدف این جستار روشن کردن افتراقات و یا اشتراکات احتمالی موجود دردیدگاه های ایشان درخصوص جبر اجتماعی است. لذا این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از مطالعه کتابخانه ای و بررسی آثار این دو فیلسوف، به بررسی ادله و مبانی آنان پرداخته و فرضیه تحقیق این است که هرچند هر دو متفکربه جبراجتماعی معتقدند، اما درمواجهه با جبراجتماعی، دیدگاه های کاملا متفاوتی دارند. یافته های پژوهش، مبانی روسو را به صورت مثلثی که قاعده آن اصالت جامعه است، نشان می دهد. درمقابل، مبانی استاد مطهری در نفی جبر اجتماعی، به صورت مخمس بیان شده که اصل فطرت درآن نقش بنیادین و اساسی دارد.

    کلیدواژگان: جبرواختیار، جبراجتماعی، استاد مطهری، ژان ژاک روسو، قضاوقدر
  • علیرضا نوبری، محمدعلی ریحانی نیا* صفحات 165-188

    قرآن کریم در موارد متعدد اقدام به تقسیم گروه های انسانی نموده است. این تقسیمات انسانی در راستای اهداف هدایتی و تربیتی قرآن قرار دارد. پرسش این تحقیق آن است که گروه های مطرح شده در قرآن چگونه بازتاب دهنده معصومان^ است؟ این پژوهش که با روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی انجام گرفته است، با محور قرار دادن تقسیم موجود در سوره واقعه، دیدگاه مفسران کلامی اهل سنت مانند فخررازی، زمخشری، سمرقندی، آل غازی و آلوسی را با برداشت های مفسران کلامی شیعه مانند طوسی، طیب و طباطبایی ارزیابی نموده است، تا نشان دهد این رویکرد تفسیری، گروه های موجود در آیه را چگونه بازشناسی کرده است. نتایج این بررسی نشان می دهد در این تفاسیر دو دیدگاه کلی درباره مصداق شناسی سابقان و مقربان، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. دیدگاه نخست با تبیین های مختلف، مورد تحلیل و پذیرش قرار گرفت و چالش ها و اشکالات دیدگاه دوم، بیان گردید.

    کلیدواژگان: قرآن، سوره واقعه، عصمت، گروه های انسانی، مفسران کلامی اهل سنت
  • فاطمه ژیان*، حمیدرضا سروریان صفحات 189-210

    مواجهه گریزناپذیر انسان با سختی ها و رنج ها از زمره سنت عام الهی است که به قانون ابتلا شهره است. متکلمان آلام را بازتاب حکمت الهی دانسته و به بیان فلسفه شرور پرداخته اند. پاره ای از روایات به افرادی اشاره دارند که در دنیا و آخرت، در عافیت کامل بسر می برند؛ ظاهر این روایات با عمومیت سنت ابتلای که دارای پشتوانه دینی و عقلی است، منافات دارند. مسئله این پژوهش ارایه مفهوم صحیحی ازاین روایات است، تا علاوه بر رفع تعارضات ظاهری، راهکاری برای رهایی از رنج های پیش رو پیشنهاد دهد. نوشتار پیش رو با بهره گیری از شیوه کتابخانه ای و تحلیل محتوا تلاش می کند تا ضمن بیان اعتبار روایات «فارغ بالان از بلا»در سایه ی ارایه مفهوم صحیح این روایات، وجه جمع میان آنها و سنت فراگیر ابتلای را بیابد. یافته های تحقیق نشان می دهد که اعتبار روایات «فارغ بالان از بلا» قابل خدشه نیست. مفهوم «عافیت» مطرح شده در آنها با مفهوم آن نزد عامه، اهل لغت و سایر روایات مغایرت دارد و با سنت عام ابتلا همسو است.

    کلیدواژگان: امتحان، ابتلا، عافیت، سنن الهی، معافین من البلاء
  • بشیر سلیمی*، صابر امامی، مجید صالحی صفحات 211-234

    هدف از انجام این تحقیق بررسی نحوه استفاده استاد محمدتقی جعفری از آثار نویسندگان ادبیات جهان در تبیین مسایل دینی و اخلاقی می باشد. روش این تحقیق، کتابخانه ای و توصیفی است و دامنه آن شامل: شرح مثنوی معنوی، شرح نهج البلاغه و کتاب های هنری ایشان است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشترین استفاده در این حیطه توسط استاد جعفری از آثار تولستوی و ویکتور هوگو اتفاق افتاده است و از سویی دیگر آثار کسانی چون: صادق هدایت، کافکا و... مورد استفاده نبوده اند، زیرا استاد جعفری معتقد است این آثار در زمینه ادبیات پوچ گرایی هستند. همچنین با توجه به اینکه شرح مثنوی پیش از شرح نهج البلاغه نگاشته شده است استاد در استفاده از مثالهای ادبی با هم همپوشانی داشته و در مواردی یکسان می باشند. پیشنهاد می گردد با توجه به اینکه در بین شارحان و مفسران علوم دینی، هیچ کس چون محمد تقی جعفری به استفاده از ادبیات و هنر درتبیین دین نپرداخته است، از آثار ایشان در کتب گروه معارف اسلامی دانشگاه ها بیش از پیش استفاده گردد.

    کلیدواژگان: علامه جعفری هنر، تولستوی، ویکتور هوگو، ادبیات جهان، دروس معارف اسلامی
|
  • Mehdi Saeedi*, Seyyed Abdolmajid Hosseinizadeh, Seyyed Ali Alamolhoda, Hossein Hooshangi Pages 7-28

    The symbolic attitude of the language of Quranic stories has been raised by modern thinkers such as Mohammad Ahmad Khalafallah. In this article, in an analytical-descriptive way, while pointing to the unrealistic approach to the language of religion and the historical propositions of religious texts in the Western world, the view of Ahmad Khalfatullah has been critically viewed firstly and, then, relying on the views of neo-Sadrian thinkers such as Allameh Tabatabai, Shahid Motahhari, Ayatollah Mesbah, and Ayatollah Javadi Amoli.  This view has been evaluated. Findings of the research show that the view of Khalafallah is in conflict with the  manner of those of reason and rational arguments such as the argument of wisdom and also is in clear conflict with the verses referring to the attributes of the Qurchr('39')an (such as Hakim, Aziz, Furqan) and the verses referring to the aims of the Qurchr('39')an. In addition, the stories of the Qurchr('39')an have both positive and negative attributes, such as the description of the truth, which negates the claim of Khalafallah on the stories of the Qurchr('39')an and clearly proves their realistic state.

    Keywords: Stories, Myth, Language of Religion, Verisimilitude, Khalafallah, Neo-Sadrians
  • Masoumeh Ghanbarpour*, Ali Raad Pages 29-52

    Richard Bell considers the Qurchr('39')an to be the product of the Prophetchr('39')s personal experiences and thoughts on the spiritual poverty of the people of Mecca. This study has given a critical consideration on Bell`s view on the nature of revelation and prophecy analytically and descriptively. The research findings show that Richard Bell considers the nature of revelation as discovery and intuition and believes in the revelation`s state of being influenced by the culture of the time and in non-speech state of the Qurchr('39')anic words. And again, in the field of prophecy, he has given argument against infallibility of the Prophet in receiving and communicating revelation. He has viewed for the Prophets not being a Jewish, a Christian and ummi. Bell`s view is refuted by Shiite priciples of thought and as viewed by Shiites, the Quranic text, like its maaref, has been revealed from God and, contrary to what he said, the Prphet is taken as being infallible in receiving revelation and communicating it.

    Keywords: Richard Bell, Quranic Revelation, Prophethood of the Prophet, Shiite Principles, Culture of the Time
  • Abdul Hussein Khosropanah, Hesamuddin Mo'meni Shahraki*, Mohammad Hasan Salehi Hafshjani Pages 53-72

    Dr. Abdul Karim Soroush, on the subject of the relationship between religion and power, is of the view that Islam is a violent religion and the God of Islam is a powerful and violent ruler. He has introduced the Qurchr('39')an as a frightening letter and Muhammad as an armed mystic and a power-hungry and authoritarian prophet. Soroush also called the prophetic government a violent and authoritarian government; Thus, according to him to champion the political and governmental imitation of the prophetic government in todaychr('39')s world is a blunder and dangerous, for it would lead to the formation of authoritarian and violent governments. The authors of the paper attempts to examine his account from two intra-religious and extra-religious perspectives. In dealing with this problem, the authors of the research paper have applied analytical-critical method. The research findings show that some of the claims made by Dr. Soroush are weak and baseless, including that; Soroush has chosen a special interpretation of history, that is, the structure of the authoritarian Muhammad, and has looked at historical Islam only through this lens. Moreover, contrary to his claim, the Qurchr('39')an is a collection of good news and warnings, and many verses in it signify love, mercy and affection.

    Keywords: Abdul Karim Soroush, Authoritarian Islam, Prophet of Islam, Prophetic Government, Comprehensive Moderate Islam
  • Nader Shokrollahi, Khadijeh Amiri* Pages 73-92

    The purpose of this article is to understand the nature of revelation on the basis of the relationships between dream and revelation as found in the religious texts and the ability to deduce from them. The method of studying this issue is interpretive-analytical, which, based on the appearances of religious texts on the relationship between revelation and dream and the sayings of commentators in this regard, seeks to find the possibility or impossibility of using dreaming for attaining knowledge of revelation. By the findings of this study some typological similarity and relationship between revelation and dream have been found as weakness of the external senses, the interpretability of some true dreams and revelation, and the revelation`s being sent in a dream. True dreaming is also considered a part of prophecy in religious texts. Accordingly, dreaming can help to attain some knowledge of revelation, and this method should be used, but in revelational attitude of dreams of fallacies such as the fallacy of "essence and quality", "magnification", "minimization", "allegory" may be formed.

    Keywords: Revelation, Dream, Imaginary Power, Expression of Dream, Interpretation
  • Hamed Shad*, Mohammad Reza Emami Nia Pages 93-114

    The main issue of the present study lies in the fact that God does not need man`s worship, but why did He command him to humiliate Himself? The answer is that humiliation before God is the very dignity and transcendence of man. This claim has been studied by philosophical explanation and descriptive-analytical method and has been proved by quoting verses and hadiths. This study has been founded on the philosophical teaching of  fully dependent existence of the caused in relation to its cause. While explaining this issue, it is explained that man is the act of God and of a fully dependent existence; And just as the existence of a relation is fully dependent on the existence of its corresponding independent cause, so the knowledge to the existence of the former is based on the knowledge of the latter. In this study, we come to the conclusion that man, by receiving the creational and legislative humiliations by God, becomes acquainted with the truth of his relationship, and consequently with the independent and needless nature of God. Since the realization of the present knowledge has no meaning without an existential unity of the knowing and the known, he finds a conscious existential connection with the independent existence of God and attains divine honor.

    Keywords: Worship, Human Humiliation, Human Dignity, Linking Existence, Humiliation
  • Mustafa Hamedani* Pages 115-138

    Sociological analysis of the origin of religion is one of the fields of extra-religious studies, the achievements of which are usually considered in opposition to intra-religious ideas. The problem of research is the evaluation of the findings of sociologists of religion from the perspective of religious thought. In this regard, with a descriptive-analytical method, the main axes of some religious sociological ideas have been evaluated according to the principles of Quran and Hadith. The research findings indicate that the most fundamental concerns that have led sociologists in the modern age to confront religion are based on the three axes of materialistic ontological paradigm, anti-revlational sensory epistemology and evolutionary anthropology. From a religious point of view, the unseen itself is an important and essential part of existence, and the intellect itself is an intra-religious argument; as understood in the study, man and religion may not be taken as a product of evolution. Rather, they both originate from the unseen and immaterisl world.


    Keywords: Paradigm Critique, The Origin of Religion, Anti-Revlational Sensory Epistemology, Materialist Ontology, Anti-Rational State of Religion, Rational State of Religion
  • Mohammad Reza Azimi, Alireza Abdolrahimi*, Faraj Behzad Vakilabad Pages 139-164

    This article compares the theories of the great Islamic and Western philosophers, professor Motahhari and Rousseau on social determinism. The purpose of this article is to clarify the differences or possible commonalities in their views on social determinism. Therefore, this research has used analytical-descriptive method, using library studies and examining the works of these two philosophers, to study their arguments and foundations. The research findings show Rousseauchr('39')s basics in the form of a triangle whose base is the originality of society. On the other hand, the principles of Motahari in the negation of social determinism are expressed in the form of five angles, in which the principle of nature has a fundamental role.

    Keywords: Free Will, Determinism, Social Determinism, Professor Motahhari, Jean-Jacques Rousseau, Destination
  • Alireza Nobari, Mohammadali Reihani Nia* Pages 165-188

    The Holy Quran has divided human groups into several cases. These human divisions are in line with the guiding and educational goals of the Qurchr('39')an. The question of this research is how the groups mentioned in the Qurchr('39')an reflect the Infallibles (AS)? This research, which has been done by library and descriptive-analytical methods, focuses on the division in Surah Al-Waqichr('39')ah, the views of Sunni theological commentators such as Fakhr Razi, Zamakhshari, Samarkandi, Al-i Ghazi and Alusi with the interpretations of Shiite theological commentators such as Tusi, Tayeb and Tabatabai has evaluated to show how this interpretive approach has identified the groups in the verse. The results of this study show that in these interpretations, two general views about the case studies of the former and the close ones have the highest frequency. The first view was analyzed and accepted with different explanations and the challenges and drawbacks of the second view were expressed.

    Keywords: Quran, Surah Al-Waqichr('39')ah, Infallibility, Human Groups, Sunni Theological Commentators
  • Pages 189-210

    Manchr('39')s inevitable encounter with hardships and sufferings is one of the general divine Sunnah known as the law of ibtilā. Theologians have considered pain as a reflection of divine wisdom and have explained the why of evils. Some narrations refer to people who live in complete peace in this world and the hereafter; the appearance of these narrations contradicts the generality of the law of ibtilā, which has religious and intellectual support. The purpose of this study is to provide a correct concept of these narrations, in addition to resolving apparent conflicts, to suggest a solution to get rid of the sufferings ahead. Using the method of library and content analysis, this article tries to find the common ground between them and the pervasive law of ibtilā, while expressing the validity of the narrations of "those free from calamity" in the shadow of presenting the correct meaning of these narrations. The findings of the research show that the validity of the narrations of " those free from calamity " may not be refuted. The concept of "ʿāfiyat" mentioned in them contradicts its meaning in the eyes of the general public, scholars and other narrators, and is in line with the general law of ibtilā.

    Keywords: Exam, Ibtilā, ʿAfiyat, Divine Laws, Those of No Disaster, Fārigh Bālān az Balā
  • Bashir Salimi*, Saber Emami, Majid Salehi Pages 211-234

    The purpose of this study is to investigate how Professor Mohammad Taqi Jafari uses the works of world literature writers in explaining religious and moral issues. The method of this research is library-based and descriptive and its scope includes: Sharh Masnavi Manavi, Sharh Nahjul Balagha and Jafari`s art books. Findings show that the most frequently used works in this area by Professor Jafari has been those of Tolstoy and Victor Hugo, and on the other hand the works of people such as: Sadeq Hedayat, Kafka, etc. have not been used, because Professor Jafari believes that these works are in the field of absurdist literature. Also, considering that the description of Masnavi was written before the description of Nahj al-Balaghah, they have been overlapped in the use of literary examples and in some cases they are the same. It is suggested that considering the fact that among the commentators and commentators of religious sciences, no one like Mohammad Taqi Jafari has used literature and art in explaining religion, his works should be used more in the books of Islamic education departments of universities.

    Keywords: Allameh Jafari, Art, Tolstoy, Victor Hugo, World Literature, Islamic Education Courses