فهرست مطالب
فصلنامه علوم حدیث
سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 99، بهار 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/01/26
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحات 3-30
یکی از منابع مهم تفسیر قرآن، روایات معصومان: است. با توجه به وقوع جعل در میان برخی روایات، درباره لزوم اعتبارسنجی روایات منقول از ایشان:، اختلافی نیست، اما در اعتبارسنجی آن روایات و نتایج آن ناهمسانی فاحشی است. برخی با پذیرش سهلگیرانه، روایات نامقبول را مستند تفسیر قرار دادهاند و برخی با رد شتابزده، روایات تفسیری فراوانی را از گردونه اعتبار بیرون راندهاند. آسیبهای بسیاری که در اعتبارسنجی آن روایات رخ داده، ناشی از مبانی سستبنیاد برخی حدیثپژوهان است. این مقاله در صدد آسیبشناسی مبانی اعتبارسنجی روایات تفسیری برآمده و به تبیین آنها پرداخته است که عبارتاند از: 1. قطعیالصدور پنداری همه روایات منقول از منابع پیشین، 2. انگاره تنافی غلو و وثاقت، 3. انگاره تلازم غلو راوی و برساختگی روایاتش، 4. مشروط دانستن صحت روایات تفسیری به بودن مضمون آنها در قرآن، 5. انحصارپنداری اعتبار خبر واحد به وثاقت مخبری، 6. مشروط دانستن صحت روایات تاویلی به مطابقت با سیاق.
کلیدواژگان: اعتبارسنجی، غلو، مجعول، وثاقت، کتب اربعه -
صفحات 31-49
این نوشتار، به ترتیب زمانی، به ارزیابی شیوه نگارش هر یک از مولفان کتب اربعه در کتاب المزار موجود در این کتابها میپردازد. در مطالعه تطبیقی روشهای هر یک از مولفان کتب اربعه در «کتاب المزار» خویش به شباهتها و تمایزاتی دست مییابیم. این شباهتها در ساختار کلی برخی ابواب آنها به چشم میآید، اما در تناسب ابواب، عنواندهی آنها، ترتیب احادیث، ذکر اسناد روایات، اختصار یا تفصیل در طرح موضوعات، تعلیقات فقهی ذیل روایات و مباحث فقه الحدیثی مربوط به احادیث و دیگر جهات، کاملا متمایز به نظر میآیند. یافته این تحقیق آن است که «کتابهای المزار» کتب اربعه، در گذر زمان، هر یک نسبت به قبلی به جامعیت در موضوعات، چینش و ترتیب منطقیتر در نوع نگارش رو نهاده است؛ به نحوی که «المزار» شیخ طوسی نسبت به دو «المزار» پیشین، از جامعیت و روشمندی بهتری برخوردار شده است؛ ابواب در ترتیب و چینش، منظمتر و احادیث با حجم بیشتر و موضوعات گستردهتر نگارش یافته است. این موضوع درباره «المزار» شیخ صدوق نسبت به «المزار» شیخ کلینی نیز صادق است.
کلیدواژگان: زیارت، منهج، المزار، کتب اربعه، الکافی، من لا یحضره الفقیه، تهذیب الاحکام -
صفحات 50-67
یکی از دعاهای مشهور در ماه رجب دعایی با مطلع «یا من ارجوه لکل خیر» است که شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، متن و دستور خواندن آن را از اقبال الاعمال سید بن طاووس نقل کرده است. حالات امام صادق7 به هنگام قرایت این دعا، طبق گزارش ابن طاووس، ابهاماتی دارد و شناخت حقیقت آن نیازمند فحص و بررسی است. جستجو در متون کهن حدیثی امامیه نشان میدهد که متونی شبیه این دعا در مصادری از جمله الکافی، رجال الکشی و مصباح المتهجد با اختلافاتی در متن، سند و نحوه قرایت وارد شده است. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد در میان مصادر کهن، نزدیکترین متن به اقبال ابن طاووس، نقل کشی است. علامه مجلسی در زاد المعاد، نقل اقبال و کشی را تلفیق کرده و ظاهرا با استفاده از روایاتی از کتاب الدعاء الکافی، به تفسیر فقرات مبهم نقل ابن طاووس پرداخته است. منشا کیفیت رایج در میان مومنان به هنگام قرایت این دعای شریف، تعلیم علامه مجلسی در زاد المعاد است. این پژوهش نشان میدهد که هر چند علامه مجلسی در تفسیر فقرات مبهم نقل ابن طاووس تا حدی صایب بوده است، ولی بخشی از تعلیم او با متن اقبال سازگار نمینماید. بررسی اسناد این دعا نشان میدهد که هیچ یک از متون دعا، سند صحیحی نداشته، ولی مجموعه قراین و شواهد، از جمله نقل شخصیتهایی همچون کلینی، کشی، شیخ طوسی و ابن طاووس میتواند این اطمینان را در انسان ایجاد کند که اجمالا این مضامین از امام صادق7 صادر گردیده است؛ هرچند نسبت به جزییات و تفاصیل مربوط به آن (ازجمله ورود آن در زمان خاص یا قرایت آن به کیفیت مخصوص) چنین اطمینانی حاصل نمیشود.
کلیدواژگان: ادعیه ماه رجب، یا من ارجوه لکل خیر، اقبال الاعمال، سید بن طاووس، طرازی -
صفحات 68-90از ویژگی بارز احادیث شیعه انتقال مکتوب آنها است. از این رو یکی از روشهای اعتبارسنجی نزد قدما، بررسی منابع حدیثی بوده است. شناخت روشهای موجود در این نوع از اعتبارسنجی، نیازمند بررسی عملکرد قدما است. در این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به ارایه روشهایی در تشخیص منابع مکتوب شیخ صدوق و نوع تعامل وی با این آثار پرداخته شده است. اعتبارسنجی شیخ صدوق در حوزه مکتوبات حدیثی قابل تقسیم به سه دستهاند: قبول اجمالی مصدر حدیثی، طرد تمام کتاب و قبول بخشی از آثار. در این تقسیمبندیها عواملی مانند شناسایی صحت و سقم انتساب کتاب به نویسنده، مشایخ صاحب کتاب، نوع محتوای کتاب، روش تحمل و انتقال کتاب، میزان اعتبار نسخه کتاب و شخصیت راوی کتاب دخیل بوده است. به نظر میرسد عوامل موثر بر این دستهبندیها بر سایر قدما نیز صدق کند.کلیدواژگان: کتابشناسی، نسخهشناسی، اعتبارسنجی، مصادر شیخ صدوق
-
صفحات 91-103
الگوگیری از افعال پیامبر9 همیشه هموار نیست و گاه بهرهگیری از افعال ایشان به دلیل محدودیتهای تاریخی با دشواری همراه است. در چنین شرایطی، باید اقتضایات عصر جدید را در نظر گرفت و رفتارهای پیامبر9 را متناسب با فرهنگ زمانه عصریسازی کرد؛ موضوعی که با تکیه بر ظاهر متون سیره پیامبر9 پدید نمیآید و نیازمند تعریف مبانی و باورهای بنیادین است. مقاله حاضر کوشیده است تا با تبیین مبانی و پیشفرضهای موثر در عصری سازی افعال پیامبر9، زمینه بهرهگیری از این دست از افعال پیامبر9 را فراهم آورد و امکان توسعه مصادیق سیره نبوی را مهیا نماید. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان میدهد که با پذیرش پنج مبنای بنیادین - که به روش تحلیلی - اکتشافی به دست آمده است - امکان تحلیل عصری افعال پیامبر9 فراهم میشود و میتوان رفتارهای ایشان را متناسب با فضای فرهنگی و محیطی امروز، به روز رسانی کرد.
کلیدواژگان: معاصرسازی، سنت فعلی، سیره پژوهی، سیره نبوی، اصول استنباط -
صفحات 104-131
فرودست شمردن زنان، نادیده گرفتن توانایی های آنان و ناکارآمد دانستن مدیریت زنان، یکی از جریانات قابل مشاهده در تاریخ جوامع، از جمله جوامع مسلمان است. مطالعه موردی این پژوهش روایت «لن یفلح قوم اسندوا امرهم الی امراه» است. بررسی آرای موافقان و مخالفان روایت، عوامل و زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صدور و پذیرش چنین روایاتی، مساله پژوهش حاضر است.طی این جستار، با روش پژوهش تحلیل انتقادی، تفکرات محدود کنندهای بازنمایی می گردد که به تدریج، با بازگشت به سنن جاهلی، زنان را نه تنها از مدیریت و تصمیم گیری های کلان سیاسی و اجتماعی، که از سواد آموزی، رفتن به بازار و حتی حضور در مساجد نیز نهی کرده و تا حصر خانگی زنان پیش میرود. فارغ از بحثهای مربوط به تاریخگذاری این حدیث و با فرض صحت، روایت از قرن دوم تا هشتم هجری مورد قبول اغلب جریانهای فکری جامعه اهل سنت بوده و به دلیل کثرت نقل، وارد متون حدیثی شیعی، مانند الخلاف و بحار الانوار نیز گردیده است. با وجود ورود به منابع شیعی این تفکر در میان شیعیان طرفداران کمتری دارد. با مطالعه شرایط تاریخی دهه های اولیه متوجه می شویم که عوامل و زمینه هایی مانند فتوحات، سرگرم شدن صحابه و تابعین به جنگ، اعمال سلیقه های فردی خلفا باعث برگشت به سنت های جاهلی قبیله ای و نادیده گرفتن زنان می شوند. جریان نواندیش دینی، با نگاه منتقدانه، معتقد است متن این گونه روایات چه جعلی دانسته شود و چه برخاسته از فهم تاریخی و منطقه ای، نتیجه حاصل از آن، دور افکندن چنین روایاتی است.
کلیدواژگان: مدیریت، زن، روایت لن یفلح، تطور -
صفحات 132-149
علمای امامیه برای ارزیابی روایات از دو اصطلاح صحیح و ضعیف استفاده میکردند و بر اساس قراین - که یکی از آن قراین سند حدیث بود - به صحت و یا ضعف حدیثی حکم میکردند. تا اینکه نظریه تربیع احادیث توسط علامه حلی به کار گرفته شد. ایشان احادیث را بر اساس سلسله سند به چهار دسته «صحیح»، «حسن»، «موثق » و «ضعیف» تقسیم کرد. با توجه به انتقاد بسیاری از عالمان به این شیوه ارزیابی، در این پژوهش بر آن شدیم تا به صورت آماری میزان پایبندی علامه حلی در عمل به وضع اصطلاحات جدید و سندمحوری را به دست آوریم. بر اساس نتایج به دست آمده، ایشان در موارد بسیاری به اصطلاحات خود پایبند نبوده و تعداد احادیث ضعیفی که مورد عمل قرار داده، از مجموع احادیث صحیح وحسن و موثق بیشتر است. بنابراین با وجود اینکه ایشان از پیشگامان رویکرد سندمحورانه به نقد حدیث است. این رویه را در کتابهایش در پیش نگرفته است.
کلیدواژگان: علامه حلی، سندمحوری، نقد حدیث، عمل به حدیث، تربیع حدیث -
صفحات 150-177
از دیرباز، مناقشاتی درباره شخصیت سلیم و نیز صحت و اعتبار کتاب سلیم بن قیس در منابع شیعی وجود داشته است. موافقان اعتبار کتاب سلیم، بدون توجه به مشکلات محتوایی این کتاب، و نیز وضعیت نسخههای خطی مشوش کتاب سلیم، اصرار دارند تا با بیان نظرات تاییدی دانشمندان و علمای پیشین و اسناد قابل قبول برای کتاب سلیم، نسبت به اعتبار این کتاب اقدام، یا وضعیت اعتبار آن را تصحیح یا پررنگ نمایند. در این میان، اسناد شیخ طوسی بر ابتدای یک مدل از نسخههای خطی کتاب سلیم، بسیار حایز اهمیت است؛ اما با توجه به ابهامات جدی موجود در سند منسوب به شیخ طوسی، و نیز با توجه به دلایل و قراینی که از آثار شیخ طوسی و منابع پیشینیان او وجود دارد، به نظر میرسد که اسناد نونویس موجود در یک نسخه خطی کتاب سلیم، سند و طریق شیخ طوسی نیستند و برخی افراد، دانسته یا نادانسته آن را به صورت جعلی در نسخهبرداریهای خود از کتاب منسوب به سلیم، آن را بر نسخه خطی متاخر کتاب سلیم افزودهاند.
کلیدواژگان: کتاب سلیم، سلیم بن قیس، شیخ طوسی، طرق طوسی
-
Pages 3-30
One of the major sources of the commentary of the Qur’an is the traditions transmitted from the Infallibles (‘a.s.). Considering the occurrence of fabrication among certain of traditions, there is no disagreement about the necessity of validity assessment of the traditions transmitted from them. However, there is a terrible lack of harmony between the validity assessment of those traditions and the results achieved from them. Having applied a leniently acceptance some scholars have relied on unacceptable traditions for their commentary, while some others due to their impetuous rejection have excluded numerous interpretive traditions from the scope of validity. The damages occurred in the validity assessment of those traditions originate from weak foundations of certain scholars’ hadith scholarship. This article intends to detect the damages of the validity assessment fundamentals of the interpretive traditions and to explain them. They include: 1) assuming that all traditions cited from past sources have definitely been issued from the Infallibles; 2) the assumption of contradiction between extremism (ghuluww) and reliability (withāqah); 3) assumption of ghuluww of a hadith transmitter (rāwī) entails the fabrication of his traditions; 4) holding that the authenticity of the interpretive traditions depends on the occurrence of their purport in the Qur’an; 5) assuming that the validity of the isolated tradition (khabar al-wāhid) depends on the reporter's reliability (withāqah mukhbiriyyah); 6) holding that the authenticity of the interpreted traditions depends on their conformity with the context (siyāq)..
Keywords: validity assessment, extremism (ghuluww), fabricated, reliability, the Four Books -
Pages 31-49
This article chronically deals with the evaluation of the compilation method of any of the [three] compilers of the Four Book in the “kitāb al-mazār” (chapter of the ziyarat of the Infallibles) contained in these books. In a comparative study on the compilation method of any of the compilers of the Four Books in their kitāb al-mazār we find both similarities and distinctions. These similarities are easily found in the general structure of certain sections of them, however, concerning the proportion of the sections, the titles given to them, the order of hadiths, propounding the cases briefly or elaborately, the jurisprudential glosses on the traditions, discussions on hadith comprehension (fiqh al-ḥadīth) concerning the hadiths, and certain other aspects, they seem fully distinct from one another. The finding of this study is that in the course of time the kitāb al-mazār chapter of any of the Four Books compared with the earlier one is more comprehensive from the aspect of subject, and has more reasonable arrangement from the aspect of type of compilation so that the kitāb al-mazār by Shaykh al-Ṭūsī compared with the two kitāb al-mazārs compiled by his predecessors is more comprehensive and more methodological; the sections are more organized from the aspect of arrangement and order, and the hadiths are longer and the scope of topics is broader. The same is true for the kitāb al-mazār by Shaykh al-Ṣadūq in comparison with the kitāb al-mazār compiled by Shaykh al-Kulaynī.
Keywords: validity assessment, extremism (ghuluww), fabricated, reliability, the Four Books -
Pages 50-67
begins with “yā-man arjūhu li kulli khayr”(O He Whom alone I hope for all good things) cited along with its manner of recitation by Shaykh ‘Abbās al-Qummī in his Mafātīḥ al-Jinān (lit. keys to the gardens of Paradise) from Iqbāl al-A‘māl by Sayyid Ibn Ṭāwūs. The states of Imam Ja‘far al-Ṣādiq (‘a.s.) while reciting this du‘a, as Ibn Ṭāwūs has reported, suffers from ambiguities removal of which to discover the truth requires research and analysis. Making a search in the Imami old hadith texts indicates that such texts similar to this du‘a with differences in the text, isnad, and way of recitation have been transmitted in such sources as al-Kāfī, Rijal al-Kashshi, and Miṣbāḥ al-Mutahajjid. There exist evidences indicating that among the old sources the closest [i.e. the most similar] text to [that of the] Iqbāl al-A‘māl by Sayyid Ibn Ṭāwūs is the report of al-Kashshi. Allamah al-Majlisi in his Zād al-Ma‘ād has combined the report of Sayyid Ibn Ṭāwūs and that of al-Kashshī and seemingly by means of the traditions contained in the Kitāb al-Du‘ā’ of al-Kāfī, has commentated the ambiguous phrases in Sayyid Ibn Ṭāwūs’s report. The manner prevailing among the devotees while reciting this noble du‘a originates from what Allamah al-Majlisi has prescribed in his Zād al-Ma‘ād. This study indicates that although Allamah al-Majlisi has been somehow rightful in commentating the ambiguous phrases of Ibn Ṭāwūs’s report, his prescription seems partially incompatible with the text of [the du‘a in] Iqbāl al-A‘māl. An investigation of the isnads of this du‘a shows that none of the versions of du‘a has an authentic isnad. However, the indications and evidences including the quotations of such personalities as al-Kulaynī, al-Kashshī, Shaykh al-Ṭūsī and Ibn Ṭāwūs can altogether bring about this certainty that such purports have been on the whole issued from Imam Ja‘far al-Sadiq (‘a.s.), although such a certainty is not gained with respect to the details related to it (including its recitation in a particular time or in a specific manner).
Keywords: Du‘as of the month of Rajab, the du‘a: “yā-man arjūhu li kulli khayr”, Iqbāl al-A‘māl, Sayyid Ibn Ṭāwūs, al-Ṭirāzī -
Pages 68-90One of the obvious characteristics of Shi’a hadiths is that they have been transmitted in writing; therefore, for the early scholars one of the validity assessment methods has been the investigation of the hadith sources. Recognition of the existing methods in this kind of validity assessment requires analysis the early scholars’ function. Having applied a descriptive-analytical method this article presents methods of distinguishing the written sources of Shaykh al-Ṣadūq and the kind of his treatment with these works. Shaykh al-Ṣadūq’s way of validity assessment in the field of written hadiths can be divided in three categories: acceptance of the hadith-oriented source on the whole; rejection of the book wholly; and partial acceptance of the work. In these classifications such factors as a) identifying the correctness and incorrectness of the attribution of the book to the compiler, b) teachers and mentors (mashāyikh) of the compiler of the book, c) kind of the book content, d) method of receiving the book and transmitting it, e) validity rank of the copy of the book and f) the personality of the narrator (rāwī) of the book have been instrumental. It seems that the factors influencing in these classifications are true for other early scholars.Keywords: Bibliography, codicology, validity assessment, sources of Shaykh al-Ṣadūq
-
Pages 91-103
To model oneself on the Prophet (s.a.w.) is not always an easy task; at times due to historical limitations it becomes difficult to follow in his footsteps. In such conditions one should consider what the modern age requires and should modernize the Prophet’s behaviors according to the present culture; a case that will not occur by reliance upon the appearance of the texts dealing with the Prophet’s conduct and life story (sīrah), and is in need of defining the fundamentals and basic beliefs. The present article attempts to explain the fundamentals and the effective presumptions for modernization of the Prophet’s acts, and this way it paves the way for benefiting from this sort of the Prophet’s acts and to makes it possible to broaden the scope of the instances of the Prophetic conduct (sīrah nabawiyyah). The results gained from this study show that by accepting the five basic fundamentals that have been achieved through an analytical-exploratory method, it becomes possible to analyze the Prophet’s acts in a modern way, and that his behavior and conducts can be updated according to the modern cultural and environmental atmosphere.
Keywords: modernization, actual sunnah (precedent), sīrah scholarship, Prophetic sīrah, principles of inference -
Pages 104-131
Belittling the women, disregarding their capabilities and deeming the women’s management inefficient is one of the observable trends in the history of societies including the Muslim society. The case study of this research is the tradition “lan yaflihḥa qawmun asnadū amrahum ilā imra’atin” (Any people who commend their affairs to a woman will never see prosperity). Analyzing the opinions of those who approve and those who disapprove the [reliability of the] tradition, as well as the cultural, political and social factors and backgrounds of the issuance of such traditions constitutes the problem of the present study. Having applied an analytical-critical method this research demonstrates limiting thoughts that by gradual return to the precedents of the Pre-Islamic era (jāhiliyyah) prevent the women not only from political and social macro management and decision making, but also from acquiring literacy, going to markets and even attending the mosques. It may even lead to house arrest of the women! Regardless of the discussions pertaining to the dating of this hadith, and supposing that it is authentic, it should be noted that this hadith had been accepted by most of intellectual trends of the Sunni community during the second to the eighth centuries AH, and that due to its frequent quotation it has also crept into Shi’a hadith collections such as Kitāb al-Khilāf and Biḥār al-Anwār. Despite its occurrence in Shi’a sources, this idea has less advocates among the Shiites (compared with the Sunnis). Having studied the historical conditions of the early Islamic decades one notices that such factors and backgrounds as the conquests, the Companions' and the Successors' engagement in wars, and exertion of personal tastes by the caliphs [altogether] caused the return to the tribal precedents and those pertaining to the Pre-Islamic era, thus disregarding the women. The religious new thinking trend with its critical approach believes that whether the text of this kind of traditions is considered as fabricated, or is deemed originated from a historical and regional understanding, the achieved result will be the same: such traditions are rejected.
Keywords: management, Women, the tradition lan yufliḥa qawmun asnadū amrahum ilā imra’atin, development -
Pages 132-149
In order for them to evaluate the traditions, the Imami scholars used the two terms of ṣaḥīḥ (authentic) and da‘īf (weak). Based on the indications one of which was the isnad of hadith, judged a hadith as being ṣaḥīḥ or da‘īf, until the theory of tarbī‘ (quadripartite) was applied by Allamah al-Ḥillī. He classified the hadiths based on their isnads to the four categories of ṣaḥīḥ (authentic), ḥasan (good), muwaththaq (reliable) and da‘īf (weak). Considering the numerous criticisms of the scholars on this evaluation method, we decided in this study to statistically investigate the commitment degree of Allamah al-Ḥillī in acting on the coinage of new terms and the isnad-orientedness. Based on the achieved results, he has not been committed, in many cases, to his terms and that the number of da‘īf traditions upon which he acted exceeds the total number of sahaih, ḥasan and muwathathaq hadiths. Therefore, despite the fact that he is among the pioneers in the isnad-oriented approach of the criticism of hadith, he has not applied this method in his works.
Keywords: Allamah al-Ḥillī, isnad-orientedness, criticism of hadith, act upon hadiths, quadripartite state of hadiths -
Pages 150-177
For long there has been disputes (or controversies) about the character of Sulaym as well as authenticity and validity of Kitāb Sulaym ibn Qays in the Shi’a sources. Most of those who approve the validity of this book, insist on mentioning the confirmatory viewpoints of the early scholars and present acceptable isnads for it and this way they either prove the validity of this book or correct it or better its validity condition. In the meanwhile, one of the manuscripts of Kitāb Sulaym ibn Qays preceded with Shaykh al-Ṭūsī’s isnad is of high importance. However, considering the serious ambiguities existing in the isnad attributed to Shaykh al-Ṭūsī , along with evidences and indications available among the works of the Shaykh and the fundamentals of the early scholars, it seems that the newly written isnad existing in a manuscript of Kitāb Sulaym ibn Qays is not indeed the isnad and the path (ṭarīq) of the Shaykh, and that certain individuals have knowingly or unknowingly fabricated and added it to the late manuscript of the book attributed to Sulaym while transcribing it.
Keywords: Kitāb Sulaym ibn Qays, Shaykh al-Ṭūsī, paths of Shaykh al-Ṭūsī