فهرست مطالب

تاریخ اسلام در آینه پژوهش - سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار و تابستان 1399)

نشریه تاریخ اسلام در آینه پژوهش
سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 48، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسن حسین زاده شانه چی صفحه 5

    یکی از دوره‌های مهم و حساس تاریخ شیعه، عصر سلجوقی است که به‌سبب تغییر حاکمیت و جایگزین شدن دولت سنی‌مذهب به جای دولت شیعی آل‌بویه، وضعیت شیعیان دگرگون شد. تصور می‌شود با روی کار آمدن سلجوقیان که پایبندی عمیقی به مذهب اهل‌سنت و خلافت عباسی داشتند می‌بایست عرصه برای فعالیت شیعیان تنگ و آنان به حاشیه رانده شده باشند؛ اما برخلاف این تصور، در عصر سلجوقی بخصوص در نیمه دوم آن، مراکز شیعه‌نشین توسعه یافتند و نهادهای علمی و آموزشی و به‌تبع آنها فعالیت‌های علمی و پژوهشی، نه‌تنها دچار خلل و نقص نشدند، بلکه با عملکردی چشمگیر به کار خود ادامه دادند. در این مقاله به این مسئله پرداخته می‌شود که علل حفظ و تداوم تشیع و فعالیت‌های آن در این دوره چه بوده است؟ به نظر می‌رسد که عوامل اصلی در تداوم تشیع، اهتمام به توسعه علمی و آموزشی، پایبندی به اصول، توام با رعایت اعتدال و تقیه، و حضور در مناصب اجرایی و سیاسی بوده است که در نتیجه با از میان رفتن دولت مقتدر شیعه‌مذهب آل‌بویه، خللی در جامعه شیعه و رهبری علمی آن پدید نیامده است.

    کلیدواژگان: سلجوقیان، تشیع، عالمان شیعه، مدارس و حوزه های علمیه، عوامل ماندگاری
  • حسین حسینیان مقدم*، محمدطاهر یعقوبی صفحه 25

    تفریح از نیازمندی‏‎های اجتماعی بشر برای پویایی، شادمانه ‏‎زیستن، هم‌راستا با مبانی و اهداف اجتماعی و نیز قابل جهت‏‎دهی و تغییر است. اسلام ازیک‌سو از بیهوده‎گرایی و سرگرمی‎های بی‎فایده یا زیان‎آور فاصله‎ می‌گیرد و یاد الهی را در گفتار و رفتار معیار می‌داند و از سوی دیگر روایاتی بیانگر لهوشماری بازی‎ها و سرگرمی‎ها و رواشماری برخی از آنها در مواردی خاص است؛ به‌گونه‌ای‌که امام صادق علیه السلام با اخراج لهو از قلمرو ایمان، بازی و سرگرمی را سبب سخت‎دلی و نفاق شمرده است؛ چنان‌‎ که گویی تفریح و سرگرمی ویژه غیرمومنان شده باشد. نوشتار حاضر با رویکردی تاریخی و با تکیه بر توصیف و تحلیل و نیز بهره‏‎مندی از منابع تاریخی و روایی کوشیده است تا پاسخگوی این پرسش باشد که تفریح چه جایگاهی در سنت و سیره اجتماعی امام صادق علیه السلام داشته و دریافته است که تفریح هدفمند در چارچوب ارزش‎های دینی و اجتماعی، با تکیه بر هویت‏‎ اجتماعی شیعه، نه‌تنها مورد تایید امام علیه السلام بوده، که حضرت برای آن راه‌کارهایی ارایه فرموده و از جریان‏‎های مخالف تقیه نداشته است.

    کلیدواژگان: امام صادق علیه السلام، سیره اجتماعی امام صادق علیه السلام، تفریح، شادی
  • علی اکبر عالمیان*، محمدرضا جباری صفحه 47

    بسیاری از اهالی شام به خاندان بنی‌امیه علاقه داشته‌اند. این علاقه از دوران معاویه آغاز شده بود. امویان با در پیش گرفتن تدابیری خاص، توانستند نظر شامیان را به ‌سمت خود جلب کنند و آنان را مطیع و مشتاق خود نمایند. بنی‌امیه بیش از هر چیز مردم شام را در حصار تبلیغاتی قرار دادند که حاصل آن چیزی جز «جهل» نبود. در واقع، عنصر جهل در کنار استفاده از عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، اصلی‌ترین عامل جذب شامیان به‌شمار می‌آمد. برایند این موضوع نیز در اطاعت‌پذیری مردم شام نمود یافت. تبعیت شامیان از امویان، بازخوردها و پیامدهایی نظیر اطاعت، جانفشانی برای بنی‌امیه، تلاش برای تثبیت و گسترش حاکمیت امویان، بغض و دشمنی نسبت‌ به خاندان رسالت، و در نهایت حاکم شدن اسلام اموی را به‌ همراه داشت.

    کلیدواژگان: شامیان، امویان، علایق، پیامدها
  • حسین قاضی خانی صفحه 69

    ابن‌سعد به‌عنوان یکی از صاحبان منابع کهن که گزارش‌هایش در آثار پسینی فراوان بازنگارش شده‌اند، بر آن است که اعتماد به کوفیان سبب تصمیم امام حسین علیه السلام بر عدم بیعت با یزید و خروج بوده و حاکمیت اموی با امام سر ستیز نداشته است. چیدمان سلسله‌ای وی از گزارش‌های منع‌کنندگان آن جناب از قیام نیز القاگر تعجیل حضرت است. به‌هدف واکاوی تاریخی این دیدگاه، استقرای داد‌ه‌های دیرین نگاشته‌ها در وقایع نهضت امام حسین علیه السلام و تطبیق‌دهی آنها با گزارش‌های ابن‌سعد، شیوه‌ای است که در روش این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهند که نمی‌توان تصمیم امام بر عدم بیعت و خروج از مدینه را متکی به پشتوانه یاری کوفیان دانست؛ چنان‌که تقصیر نداشتن حکمرانان اموی در این امر، ادعایی است که شواهد نقض فراوان دارد. همچنین نحوه اخبار ابن‌سعد در موضوع ممانعت‌کنندگان نیز با چالش‌هایی از جمله هیمنه‌سازی در ممانعت، انحصار نقل بدون تایید با داده‌های دیگر منابع کهن و عدم تفکیک بازه زمانی گزارش‌ها مواجه است.

    کلیدواژگان: چرایی قیام امام حسین علیه السلام، کوفه، ابن سعد، بیعت، الطبقات الکبری
  • سیده زینب گلابگیرنیک*، سعید طاوسی مسرور صفحه 83

    ویلفرد مادلونگ یکی از برجسته‏ترین خاورشناسان شیعه‌پژوه معاصر است که آثارش در همسنجی با سایر شیعه‏پژوهان غربی از امتیازهای علمی و روشی بسیاری برخوردار است. اولین مقاله مدخل «حسین‌بن ‌علی علیه السلام» در دایره‌المعارف ایرانیکا در مورد حیات و اهمیت امام حسین علیه السلام در شیعه، توسط وی نگاشته شده است. در این پژوهه با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و نقد مقاله مادلونگ پرداخته شده است. برایند بررسی و نقد گزارش وی، خصوصا در مورد شیوه استفاده از منابع در روایت رخدادهای پیرامون صلح و تدفین امام مجتبی علیه السلام و برخی از مواضع حضرت اباعبدالله علیه السلام است. مادلونگ در مقاله خود، صرفا به نقل مبتنی بر منابع بسنده نکرده و در بسیاری از موارد، برداشت‏ها و تحلیل‏های شخصی خود را نیز ارایه کرده است.

    کلیدواژگان: امام حسین علیه السلام، مواضع سیاسی اجتماعی امام حسین علیه السلام، صلح امام حسن علیه السلام، ویلفرد مادلونگ، دایره المعارف ایرانیکا
  • حامد منتظری مقدم صفحه 103

    در این نوشتار، در بازخوانی و نقد دیدگاه‌های کلبرگ و مدرسی درباره پیدایش تشیع دوازده‌‌امامی، بر پایه روش تاریخی کلامی و با هدف مقایسه دیدگاه‌ها و بیان کاستی‌ها و اشتباهات کمترشناخته‌شده این دو، موارد زیر دانسته شد:کلبرگ پیدایش تشیع دوازده‌امامی را «انتقال از امامیه»، و مدرسی «تکامل تدریجی مکتب تشیع» خوانده است. هر دو، تاریخ آن را تقریبا همسان، نیمه قرن چهارم هجری دانسته و در این‌باره به موارد انعکاس اندیشه «دوازده امام» در متون کهن استناد کرده و دچار اشتباهاتی بعضا فاحش شده‌‌اند؛ چنان‌که هر دو، ثبت عقاید اثناعشری را در برخی متون که کامل به ما نرسیده‌اند، انکار نموده و از ثبت آن در برخی منابع غفلت کرده و دیدگاه‌هایی ناهمگون و گاه متناقض داشته‌اند. افزون بر این، کلبرگ به هم‌پایگی واژه امامیه با اثناعشریه توجه نداشته و مدرسی نیز دچار «تردیدها» و «تعمیم‌ها»ی ناروا، اشتباه در «شناسایی متن و نسخه‌های کهن یک روایت» و «بی‌دقتی در فهم اصطلاحات مهدویت» شده است.

    کلیدواژگان: امامیه، اثناعشریه، مهدویت، پیدایش تشیع اثناعشری، نقد دیدگاه سیدحسین مدرسی طباطبایی، نقد دیدگاه اتان کلبرگ