فهرست مطالب

پژوهش های حقوقی قانون یار - پیاپی 11 (پاییز 1399)

نشریه پژوهش های حقوقی قانون یار
پیاپی 11 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سانیا براتی، ایمان صالحی، معصومه زمانیان، میلاد خلیلی صفحه 7

    یکی از محدودیت های قرارداد گشایش اعتبار اسنادی ،امکان وقوع جعل یا تقلب در استفاده از اعتبارات اسنادی است .در تجارت بین الملل ،جعل یک پدیده تازه نیست .این مشکل در خصوص نحوه پرداخت در اعتبارات اسنادی شایع می باشد  در صورت رویت مواردی از جعل یا تقلب جهت جلوگیری از پرداخت وجه اعتبار ،دو عامل حایز اهمیت می بایست روشن شود نخست آنکه ضروری است وقوع جعل یا تقلب با ارایه مدرک اثبات شود ،ثانیا آگاهی نسبت به وقوع جعل یا تقلب باید تا قبل از تسویه اعتبار حاصل گردد.

    کلیدواژگان: اعتبارات اسنادی، اصول حقوقی، تقلب، جعل
  • میلاد گازرانی صفحه 21

    حق بهره مندی ازعالی ترین استاندارد قابل حصول سلامتی  به عنوان حقی بنیادین توصیف می‌شود که برای تحقق و بهره مندی از سایر حق ها و آزادی ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. حق بر سلامتی، طیف وسیعی از حق ها را گرد هم آورده است که هر کدام نقشی انکارناپذیر در تحقق آن ایفا می کنند. سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازمان ارتقاء دهنده سطح بهداشت همه ملل جهان به بالاترین استاندارد تامین کننده این حق می باشد. یکی از اهداف عالی این سازمان، تحریک و تلاش درزمینه پیشبرد فعالیت های ریشه کنی بیماری های واگیردار، همه گیر و بومی و نیز کمک به دولت های متقاضی در تقویت خدمات بهداشتی به آنها می باشد. همه گیری بیماری کرونا به عنوان یک بیماری فراگیر و خطرناک موجب گردید که تمامی نهادها و سازمان های مرتبط با یک اقدام همگانی و مشترک سعی در قطع زنجیره کرونا و اقدام همه جانبه در جهت کشف واکسن و دارو برای این بیماری و تلاش در جهت درمان و ریشه کن کردن این بیماری نمایند. در این میان، سازمان جهانی بهداشت نقش اساسی خود را در جهت پیشگیری، درمان و ریشه کن کردن این بیماری ایفا می نماید. در این مقاله به بررسی نقش سازمان جهانی بهداشت و جایگاه آن در شیوع بیماری های واگیردار می پردازیم.

    کلیدواژگان: بیماری واگیردار، حق بر سلامتی، سازمان جهانی بهداشت، فراگیر، کرونا
  • دکتر حمید علیخانی صفحه 37

    در سال های اخیر پدیده تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن عامل تولید یا تشدید بحران ها بوده است. سیل مهاجرانی که خانه و زندگی خود را بر اثر بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات آب و هوایی از دست داده اند، افزایش یافته است. تغییرات آب و هوایی می تواند به اندازه جنگ ها و حتی بیش از آن امنیت جهان را به خطر بیاندازد. تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از مهمترین و پیچیده ترین چالش های بین المللی در عصر جهانی شدن است. این تغییرات کوچک در دمای زمین می تواند منجر به خطرات بالقوهای در تغییرات آب و هوایی کره زمین شود. زندگی ما امروزه به تغییرات اقلیمی بستگی دارد. در صحنه بین الملل به مرور آثار این تهدیدات در روابط بین کشورها مشاهده می شود. این تهدیدات علاوه بر بروز تنش های اجتماعی، نا آرامی های سیاسی و مخاصمات خشونت آمیز را نیز به دنبال خواهد داشت. این موضوع فراتر از دستورکارهای بین المللی در قالب کنوانسیون چارچوبی سازمان ملل متحد و پی گیری های شخص دبیرکل و بررسی های هییت بین الدولی تغییرات اقلیمی در شورای امنیت به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین الملل شناخته شده است.  این پژوهش با هدف بررسی اثرات تغییرات اقلیمی بر صلح و امنیت بین الملل به روش توصیفی –تحلیلی نگارش یافته است .

    کلیدواژگان: صلح، امنیت بین الملل، تغییرات اقلیمی
  • محدثه دادخواه*، زهرا دادخواه، حدیثه کرمی، میلاد خلیلی، معصومه زمانیان صفحه 61

    موضوع این مقاله تحقیقی روابط بین مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. انواع قاچاق در حدودی که مرتبط با این موضوع است بررسی شده و نیز به انگیزه‌های قاچاقچیان چه در قالب فردی و گروهی و چه سازمان یافته و حرفه ای پرداخته شده است. نخست باید توجه کرد که چرا تقاضا برای کالاهای خارجی به ویژه قاچاق وجود دارد. کیفیت بالاتر و قیمت ارزانتر مهمترین دلایل ارجحیت این نوع از کالاهاست. یک دلیل عمده دیگر برای قاچاق سازمان‌یافته رانتی است که در واردات غیررسمی و دور زدن قوانین دولتی وجود دارد. دولت می باید تا حد امکان با کاهش حجم، شفاف‌سازی و بروزرسانی مقررات دولتی رانت موجود در قاچاق را از بین ببرد. رویکرد و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند در پیشگیری یا مقابله با قاچاق در همه ابعاد و صورت‌های آن رهگشا باشد. در این مقاله تحقیقی عوامل موثر بر قاچاق و سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی در مواجهه با آنها به صورت دقیق‌تری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به لحاظ روشی در جای مناسب خود از فرمول‌های مرتبط اقتصادی بهره جسته‌ایم و سپس به تحلیل روابط این موضوع با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته و در نهایت به یک مدل دست یافته‌ایم که می‌تواند روابط این دو موضوع را روشن سازد سپس به دلایل ترجیح و افزایش تقاضا برای کالاهای خارجی خواهیم پرداخت. نتیجه آنکه از آنجایی که این سیاست‌ها با هدف استقلال اقتصادی کشور نوشته شده، بکارگیری آن تاثیر فراوانی بر کاهش قاچاق خواهد داشت.

    کلیدواژگان: قاچاق، ارز، کالا، رفع قاچاق
  • محمدتقی بهارلویی*، عزت الله بهارلویی، عبدالله بهارلویی، میلاد خلیلی، معصومه زمانیان صفحه 73

    در عرصه ی بین الملل تضمینات پرداخت ها ابزاری برای حصول اطمینان مضاعف طرفین معامله از انجام تعهدات متقابل است که این امر خود منجر به توسعه تجارت بین المللی می شود. از جمله مهمترین روش های تضمینات تعهدات در تجارت بین الملل ضمانت نامه های بانکی می باشد که دارای انواع ضمانت نامه می باشد: 1. ضمانت نامه شرکت در مناقصه یا مزایده، 2. ضمانت نامه حسن انجام کار، 3. ضمانت نامه پیش پرداخت، 4. ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان، 5. ضمانت نامه تعهد پرداخت، 6. ضمانت نامه گمرکی. و کارآیی این اسناد از حیث استقلال آنها نسبت به قرارداد پایه است. این تضمینات به رغم تشابه با سایر ابزار تضمین از حیث هدف، در سایر ابعاد و جنبه ها از نهادهایی همچون ضمان سنتی فاصله گرفته و به عنوان یک پدیده ی جدید مطرح شده است. در بررسی ماهیت این پدیده قواعد و معیارهای حقوق ملی حاکم بر تضمینات سنتی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد و در تفسیر و تحلیل ناشی از آن صرفا قواعد بین المللی شامل ویژگی ها و ماهیت عقدی و ایقاعی آن مدنظر می باشد. به طور مثال ضمانتنامه بانکی متفاوت از ضمان عقدی است و باید آن را قراردادی غیرمعین دانست که طرفین آن بانک و ذینفع هستند. زیرا طبق اصل تبعی بودن تعهد ناشی از ضمان عقدی ضامن حق دارد به ایراداتی که مضمون عنه در مقابل مضمون له از آن برخوردار است، استناد نماید در حالی که به موجب اصل استقلال ضمانت نامه بانکی، بانک ضامن نمیتواند به ایرادات ناشی از قرارداد پایه استناد کند. استفاده از تضمینات پرداخت بستگی به نوع روش پرداخت (پرداخت نقدی، پرداخت وعدهدار یا حساب مفتوح، پرداخت براساس وصول اسنادی،اعتبارات اسنادی) متفاوت می باشد. تجار در روابط تجاری خود معمولا روشی را که با اوضاع آنها تناسب بیشتری دارد انتخاب می کنند. ضمن اینکه بی اغراق مهمترین بخش هر ضمانت نامه را ترتیب مقرر برای پرداخت وجه آن تشکیل می دهد. در واقع ابتدا شیوه پرداخت ضمانتنامه جایگاه هر یک از طرفین آن و حدود مسئولیت آنها و نیز وضعیت مستقل یا تبعی بودن تعهد مندرج در خود ضمانتنامه را مشخص می سازد.

    کلیدواژگان: تضمین، پرداخت بین المللی، ماهیت حقوقی، پرداخت
  • رضا قریشی نیا صفحه 85

    موفقیت هر کسب و کار رابطه نزدیکی با چگونگی صحیح کنترل کردن امور آن را دارد: در واقع مدیریت صحیح کسب و کار موجب رشد آن میشود.بین دو مفهوم  کارآفرینی  و  مدیریت کسب و کار  تفاوت چندان و یا مشخص نمی توان قایل شد و این دو مفهوم را به طور مستقل از هم بررسی کرد. معیار تعریف کسب و کار در کشورهای مختلف بر حسب شرایط و نیازهای هر کشور متفاوت می باشد.و لی اغلب بر اساس تعداد کارکنان یا میزان درآمدهای سالیانه تعریف می شوند؛  کمیته توسعه اقتصادی آمریکا، کسب و کار را چنین تعریف می نماید  کسب و کار باید حداقل دو شرط از چهار شرط: 1- مدیریت مستقل 2- تامین سرمایه از طریق یک نفر یا جمع محدود از افراد 3- انجام فعالیت ها به صورت عملی 4- کوچک بودن در برابر بزرگترین رقیب باشد.

    کلیدواژگان: کسب و کار، برنامه چهارم و پنجم، کارآفرینی
  • ام البنین قاراخانی دهسرخی صفحه 105

    جامعه پیشرفته بر پایه سازندگی و بر اساس عدالت، آزادی و شناخت واقعی حقوق انسان بنیان نهاده میشود. اولین عامل موفقیت توسعه و شکوفایی جامعه پیشرفته، تربیت و پرورش نونهالانی است که سازندگان واقعی فردای آن جامعه هستند. ما برای به‌وجود آوردن ایرانی آباد، آزاد و مستقل نیاز واقعی به تربیت و آگاه ساختن نیروی انسانی داریم که امروز اطفال هستند و فردا نیروی فعال برای پیشبرد هدفهای مادی و معنوی کشور را تشکیل میدهند. از لحاظ مادی و معنوی ما از یک طرف به توسعه اقتصادی و از سوی دیگر به یک مدیریت علمی و معنوی پیچیده جهت اداره یک کشور توسعه‌یافته نیازمندیم. این خواسته فقط در سایه توجهداشتن به نیروی انسانی که امروز اطفال هستند و فردا سرمایه های ادارهکننده کشور ما بهشمار میآیند امکان‌پذیر خواهد بود. بیتوجهی به سرنوشت اطفال امروز، توسعه و خودکفایی اقتصادی ما را در برنامه های آینده به خطر خواهد انداخت. کودک یک میوه نارس اجتماع انسانی است و هنوز در عرصه‌های مختلف جسمی، روانی، روحی و اجتماعی و تمامی بعدهای متصور برای انسان، به بلوغ و رسیدگی کامل نایل نگردیده است و همین نارسی و بی‌تجربگی است که وی را در مقابل خطرات و آسیبهای مختلف ضربه‌پذیر نموده است و یکی از این آسیب‌ها آزاردیدن کودک از سوی اطرافیان است. کودک‌آزاری پدیده جدیدی نیست. این معضل همواره در طول تاریخ وجود داشته است، ولی از آغاز شناسایی این موضوع به‌صورت علمی بیشتر از چند دهه نمیگذرد.

    کلیدواژگان: کودک، کودک ازاری، والدین، انواع کودک ازاری
  • مهدی حیدری صفحه 129

    مرور زمان از مسایل عقلی است که وجود آن در هر سیستم حقوقی، موجب ایجاد نظم و دقت در رسیدگی می‌شود. مبنای مرور زمان نوعی مصلحت اندیشی همراه با ایجاد نظم در رابطه اجتماعی است و هدف مقنن از ایجاد این تاسیس حقوقی نوعی فصل خصومت بوده که مجرای رسیدگی به مساله را قایم به موعد و مدت زمان خاصی نماید تا افراد بعد از گذشت این مدت، حقوق خود را ثابت و غیر قابل تعرض ببینند. مرور زمان به معنای گذشت مدت زمانی است که باعث ایجاد وضعیت حقوقی جدیدی می‌شود. بنابراین گذشت زمان می‌تواند در تعقیب مجرم و اجرای مجازات موثر باشد. این موضوع از مواردی است که در گذشته قانونگذار جزییات آن را در قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرده بود؛ اما با اجرای قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 واکاوی جزییات این موضوع ضروری است. اکثریت فقهای شورای نگهبان مرور زمان در امور حقوقی را مغایر شرع می‌دانند مراجع کیفری، نه تنها نظریه شورای نگهبان را که به مسایل حقوقی مربوط است، می‌آید و این نظریات را به مسایل و موضوعات کیفری نیز تسری می‌دهد. و درنتیجه قوانین مرور زمان کیفری را رسما منسوخ می‌پندارند و حتی اینکه کمسییون سابق استفتایات شورای عالی قضایی و اداره حقوقی قوه قضاییه هر کدام به نوبه خود به منسوخ بودن قوانین مرور زمان کیفری اظهار نظر کرده‌اند.

    کلیدواژگان: مرور زمان، سقوط مجازات، جرایم و مجازات، حقوق جزا