فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال بیستم شماره 1 (پیاپی 144، فروردین 1400)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیستم شماره 1 (پیاپی 144، فروردین 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1-2

    اصطلاح نویسندگان بیش از حد (Hyper-authorship) یا (Mass-authorship) برای مقالاتی مورد استفاده قرار می گیرد که تعداد نویسندگان آن ها از حد متعارف، بسیار فراتر رفته باشد. اگر چه شاید نتوان حد متعارفی برای تعداد نویسندگان یک مقاله مشخص نمود، شواهد موجود نشان می دهند که تعداد مقالاتی که نویسندگان آن ها از هزار نفر بالاتر می باشد، در حال رشد فزآینده ای هستند. مطالعه به عمل آمده بر روی مقالات نمایه شده در انستیتو اطلاعات علمی Institute for Scientific Information (ISI) نشان می دهد که در فاصله سال های 2009 تا 2013 میلادی، 573 مقاله با با بالای هزار نویسنده در آن نمایه شده است. این در حالی است که تعداد مقالات مشابه نمایه شده در همین پایگاه و در فاصله سال های 2014 تا 2018 میلادی، به بیش از دو برابر، یعنی 1315 مورد افزایش یافته است [1]. نوشتن مقالات با بیش از هزار نویسنده در فیزیک ذرات و فیزیک اتمی (Particle and nuclear physics) به خاطر وجود پروژه های بزرگ چند ملیتی، از قدمت بیش تری برخوردار است. با این وجود و در سال های اخیر، نگارش چنین مقالاتی در حوزه های دیگر از دانش بشری از جمله اپیدمیولوژی جهانی  (Global epidemiology) و تغییرات آب و هوایی (Climate change) نیز در حال رخ دادن می باشد [1]. برای نمونه، مقاله ای که در سال 2017 میلادی در نشریه لانست Lancet پیرامون شاخص توده بدنی  (Body-mass index) به رشته تحریر درآمده است، دارای بیش از 1000 نویسنده از 100 کشور جهان می باشد [2]. اگر چه افزایش تعداد نویسندگان یک مقاله می تواند به معنای انجام پروژه های پژوهشی بزرگ تر و همکاری های بین المللی بیش تری باشد، با این وجود، ضروری است که تک تک نویسندگان این مقالات نیز از معیارهای نویسندگی برخوردار باشند [3]. در خاتمه این سخن سردبیری ضروری است که یک بار دیگر نگاهی به معیارهای نویسندگی یک مقاله داشته باشیم. کمیته بین المللی سردبیران مجلات علوم پزشکی International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE) معیارهای نویسندگی در یک مقاله را به شرح زیر بیان نموده است [3]:1. نویسنده فردی است که سهم اساسی در شکل گیری و طراحی مطالعه، جمع آوری داده ها و یا تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات داشته باشد. 2. وی هم چنین می بایست در تهیه پیش نویس اولیه مقاله  نقش داشته و یا این که پیش نویس اولیه را به شکلی نقادانه از نظر بار معنوی آن مورد تجدیدنظر  قرار دهد. 3. نویسنده بایستی نسخه نهایی مقاله را قبل از چاپ مورد تایید نهایی خود قرار دهد. 4. بالاخره، نویسنده یک مقاله باید خود را پاسخ گو درباره جنبه های مختلف یک مقاله قلمداد نماید. وی باید این اطمینان را ایجاد نماید تا سوالاتی که پیرامون صحت و تمامیت مقاله مطرح می گردد، به بهترین نحو مورد بررسی و پاسخ گویی قرار خواهد گرفت.

  • نوید کلهر، امیر میرزایی*، محمد مهدی حمدی صفحات 3-22
    زمینه و هدف

    بیوفیلم ها اجتماعی از باکتری ها بر روی سطوح هستند که توسط مواد پلی مری خارج سلولی پوشیده شده اند و یکی از راهکارهای از بین بردن بیوفیلم ها، استفاده از نانوذرات می باشد. هدف از این مطالعه سنتز سبز نانوذرات اکسید روی و تعیین اثرات ضدبیوفیلمی آن بر روی بیان ژن بیوفلیم در سویه های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به دارو بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه آزمایشگاهی، نانوذرات اکسید روی (ZnO) به روش سبز با استفاده از محلول نیترات روی و عصاره گیاه لویی (Typha latifolia) سنتز گردید. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن توسط روش های میکروسکوپ الکترونی نگاره (Scanning electron microscopy)، میکروسکوپ الکترونی گذاره (Transmission electron microscopy) و FTIR (Fourier-transform infrared spectroscopy)  تایید گردید. به دنبال اثرات ضدمیکروبی و ضدبیوفیلمی آن بر روی ایزوله های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به دارو  به ترتیب با استفاده از روش های حداقل غلظت مهارکنندگی و میکروتیتر پلیت بررسی شد. در انتها، اثرات نانوذرات اکسید روی بر بیان ژن بیوفیلم wzm با روش Real Time PCR بررسی شد.

    یافته ها

    نانوذرات اکسید روی سنتز شده دارای مورفولوژی کروی بوده و دارای اندازه زیر 100 نانومتر بود. نتایج نشان داد که نانوذرات اکسید روی سنتز شده دارای اثرات معنادار ضدمیکروبی و ضدبیوفیلمی علیه سویه های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به دارو بودند و این نانوذرات بیان ژن بیوفیلم wzm را به طور معناداری کاهش دادند (P<0.05).

    نتیجه گیری

    یافته های این مطالعه نشان داد که نانوذرات اکسید روی سنتز شده دارای اثرات ضدمیکروبی و ضدبیوفیلمی چشم گیری بوده و در آینده می توان با مطالعات بیش تر از این نانوذره به عنوان ترکیب ضدبیوفیلم استفاده نمود.

    کلیدواژگان: نانوذرات اکسید روی، کلبسیلا پنومونیه، ضدمیکروبی، ضدبیوفیلمی، بیان ژن بیوفیلم
  • علیرضا حکیمی، فرشید خسروپور*، سعیده خجسته چترودی صفحات 23-36
    زمینه و هدف

    ایمان به خدا و امیدواری، نقش به سزایی در ادامه روند زندگی تمامی افراد جامعه و به ویژه بیماران ایفاء می کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه نگرش مذهبی و مثبت گرایی با امید به زندگی با توجه به نقش میانجی گری سرسختی روان شناختی و استرس ادراک شده در بیماران بستری در بیمارستان های شهر کرمان انجام شد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش، توصیفی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی بیماران بستری در بیمارستان های شهر کرمان در سال 99-1398 بود که 250 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های امید به زندگیSchneider  و همکاران، نگرش مذهبی Golriz و Baraheni، سرسختی روان شناختی اهواز، استرس ادراک شده  Cohenو همکاران و خوش بینی Scheier و Carver پاسخ دادند. داده ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای نگرش مذهبی 38/4±99/61، امید به زندگی 31/3±70/27، سرسختی روان شناختی 49/3±91/34، استرس ادراک شده 30/3±01/37 و مثبت گرایی 35/3±25/29 بود. نتایج نشان داد بین متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و مدل برازش مناسبی با داده ها دارد و همه ضرایب معنادار هستند به طوری که سرسختی روان شناختی و استرس ادراک شده به طور معناداری بین نگرش مذهبی، مثبت گرایی و امید به زندگی نقش میانجی را دارند (001/0>p).

    نتیجه گیری

    نگرش مذهبی و مثبت گرایی می توانند هم به طور مستقیم و هم به واسطه سرسختی روان شناختی و استرس ادراک شده، امید به زندگی را به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کنند. به نظر می رسد توجه به مدل ارایه شده، در برنامه درمانی و مشاوره ای بیماران مفید خواهد بود. 

    کلیدواژگان: استرس ادراک شده، امید به زندگی، سرسختی روان شناختی، مثبت گرایی، نگرش مذهبی
  • ناهید درویش زاده، کمال عزیزبیگی*، ظاهر اعتماد صفحات 37-52
    زمینه و هدف

    انجام تمرینات هوازی در کنار مصرف مکمل های گیاهی قادر به کنترل التهاب می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر تمرینات هوازی و مصرف اکتاپامین بر تغییرات ژنNLR family pyrin domain containing 3 (nlrp3) ، absent in melanoma 2 (aim2) و کاسپاز 9 بافت چربی قهوه ای در موش های صحرایی پس از  مصرف روغن حرارت دیده عمیق بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع تجربی بود. 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به طور تصادفی در گروه های 8 تایی شامل: کنترل سالم، کنترل مسموم با روغن حرارت دیده، مسموم+تمرین هوازی، مسموم+اکتاپامین و مسموم+تمرین هوازی+اکتاپامین قرار داده شدند. روغن حرارت دیده به مدت 4 هفته به موش های صحرایی خورانده شد. دوز مورد استفاده اکتاپامین 81 میکرومول/کیلوگرم بود. گروه های تمرینات هوازی به مدت چهار هفته بر روی نوارگردان با شدت فزآینده تمرین کردند. جهت تعیین تغییرات ژن هایnlrp3، aim2، کاسپاز 9 و هم چنین تغییرات بیان پروتئینی NLRP3 به ترتیب روش های Real time PCR و IHC به کار گرفته شدند. برای آنالیز داده ها از آنالیز واریانس دوطرفه استفاده شد.

    یافته ها

    تمرین هوازی موجب کاهش معنی داری در بیان ژن nlrp3 (010/0=p) و aim2 (001/0=p) نسبت به گروه کنترل مسموم شد. دریافت مکمل اکتاپامین نیز کاهش معنی دار بیان ژن  nlrp3 (009/0=p) و aim2 (001/0=p) را به همراه داشت. تعامل ورزش و تمرین هوازی سبب کاهش معنی دار پروتئین NLRP3 شد (001/0=p).

    نتیجه گیری

    اعمال 4 هفته تمرین ورزشی و یا مصرف اکتاپامین به صورت مجزا با کنترل کمپلکس اینفلامازوم، مرگ سلولی در بافت چرب قهوه ای را کاهش می دهد که در قهوه ای و کارآمدتر شدن بافت چربی موثر می باشد.

    کلیدواژگان: آپوپتوز، NLRP3، AIM2، چربی قهوه ای، تمرینات هوازی، اکتاپامین، روغن حرارت دیده
  • ربابه محمدی، آمنه پوررحیم قورقچی*، مژده خواجه لندی صفحات 53-68
    زمینه و هدف

     فاکتور رشد شبه انسولین-1 ( IGF-1:Insulin-like growth factor-1) و میوستاتین نقش موثری در پاسخ به انقباض های عضلانی، تنظیم و تحریک متابولیسم عضلات دارند. از این رو هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر هشت هفته تمرین مقاومتی با و بدون محدودیت جریان خون بر میزانIGF-1 سرمی و میوستاتین دختران ورزشکار بود.

    مواد و روش ها

     در مطالعه نیمه تجربی حاضر، 33 دختر ورزشکار به‌طور تصادفی به سه گروه 11 نفره: 1- تمرین مقاومتی سنتی (Traditional resistance training: TRT) (‌با شدت 80 درصد یک تکرار بیشینه)، 2- تمرین مقاومتی با محدودیت جریان خون (Blood flow  restriction: BFR) (با شدت 30 درصد یک تکرار بیشینه) و 3- گروه همراه با محدودیت جریان خون (کنترل) بدون انجام فعالیت ورزشی تقسیم شدند. تمرینات جلوبازو با هالتر و پرس سینه با هالتر به مدت 8 هفته انجام شد. نمونه‌گیری خونی قبل از شروع و 48 ساعت پس از اتمام تمرین برای ارزیابی سطوح IGF-1 و میوستاتین به روش آزمایشگاهی الایزا انجام شد. از آزمون t زوجی برای مقایسه تغییرات درون‌گروهی و از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه برای مقایسه تغییرات بین گروهی استفاده گردید. سطح معنی داری (05/0<p) در نظر گرفته شد.

    یافته‌ها:

     سطح میوستاتین در هر دو گروه تمرینی TRT و BFR در مقایسه با کنترل کاهش معنی‌داری داشت (014/0=p) ولیکن IGF-1 بین سه گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (137/0=p).

    نتیجه‌گیری:

     با توجه به تشابه اثر BFR و TRT بر سطوح سرمی IGF-1و پروتئین میوستاتین در دختران ورزشکار، توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی، از تمرینات با شدت کم‌تر مانند BFR به جای  TRTاستفاده نمود.

    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی، محدودیت جریان خون، فاکتور رشد شبه انسولین-1، میوستاتین، دختران ورزشکار
  • فاطمه بنی اسدی، احمد برجعلی*، حمید پورشریفی، بهرام مفید صفحات 69-84
    زمینه و هدف

    سرطان به عنوان یک حادثه تنش زا می تواند با پیامدهای منفی متعددی همراه باشد و ابعاد مختلف سلامت جسمی، روانی و خانوادگی بیمار را به خطر بی اندازد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت مبتلایان به سرطان پروستات انجام شد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری همراه با گروه گواه بود. 40 نفر از بیماران مبتلا به سرطان پروستات مراجعه کننده به بیمارستان لبافی نژاد و شهدای تجریش در سال 1398، به روش در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارش شدند. درمان پذیرش و تعهد در قالب هشت جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت ننمودند. شرکت کننده ها در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری به پرسش نامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (SF-36) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.

    یافته ها

    طبق نتایج، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود سلامت روانی، سلامت جسمانی و نمره کلی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پروستات موثر بوده است (001/0>P). اندازه اثر منابع تغییر بین گروهی، درون گروهی و تعاملی برای متغیر کیفیت زندگی به ترتیب 1/73، 4/64 و 2/11 درصد بود.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاکی از تاثیر مداخله درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در ارتقاء کیفیت زندگی وابسته به سلامت در گروه آزمایش بود. بنابراین، می توان از این مداخله برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان استفاده نمود.

    کلیدواژگان: درمان پذیرش و تعهد، کیفیت زندگی، سلامت، سرطان پروستات
  • عبدالله رحمانی، محسن رضائیان* صفحات 85-118
    زمینه و هدف

    مطالعات انجام گرفته در زمینه ی شناخت عوارض ناشی از همه گیری COVID-19 اختلالات روانی ناشی از این بیماری را که زمینه ساز رفتار خودکشی هستند نشان داده اند. بنابراین هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر احتمالی پاندمی COVID-19 بر رفتار خودکشی در سراسر جهان با استفاده از انجام یک مرور ساختارمند می باشد.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر یک مرور ساختارمند می باشد. با استفاده از کلمات کلیدی، PandemicCOVID-19، Suicide،  Attempted Suicide، و معادل فارسی آنها، مقالات نمایه شده در پایگاه های MEDLINE, PsycINFO, PubMed, Scopus, and Web of Science ،Google Scholar، جستجو و جمع آوری گردید. به خاطر نو بودن پاندمی و تاثیرات آن بر روی سلامت روان افراد، سعی گردید همه مقالات مرتبط را بازیابی کرده و در چهار گروه قرار داده شود 1) تفسیر ها و نقطه نظرات، 2) مقالات مروری، 3) گزارش مورد ، 4) مقالات پژوهشی اصیل.

    یافته ها

    تعداد 1560 مقاله به دست آمد. مقالات تکراری و غیر مرتبط با موضوع 1507 مقاله بود که حذف گردید. در نهایت 53  مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفت. علاوه بر مشکلات جسمی، فاصله گذاری اجتماعی، جداسازی، قرنطینه و اجرای محدودیت ها جهت کاهش موارد این بیماری، زمینه ساز اختلالات روانشناختی از جمله خودکشی، مشکلات اقتصادی، اختلال در تعاملات اجتماعی می باشند.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد دسترسی آسان به خدمات بهداشت روان، پرهیز از نشر اطلاعات، فیلم و تصاویر از منابع نامعتبر، کمک گرفتن از خطوط تلفن بحران، فعال کردن بازار کار، حمایت مالی دولت، تجهیزات کافی برای پرسنل بیمارستان و مراکز سلامت می تواند در کاهش روند موارد خودکشی موثر باشد.

    کلیدواژگان: پاندمیک COVID-19، خودکشی، اقدام به خودکشی
  • ولی نوذری، ابوذر زارع* صفحات 119-128
    زمینه و هدف

    یکی از راه های درمان اعتیاد، ورزش کردن می باشد. هدف این پژوهش تعیین بهبود آسیب حافظه فضایی به دنبال ورزش ارادی در موش های وابسته به مرفین بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، موش ها همزمان با 10 روز فعالیت دویدن، مرفین (10 میلی گرم بر کیلوگرم) را روزی دو بار با فاصله 12 ساعت دریافت کردند. سپس همه موش ها برای 5 روز متوالی و هر روز 2 بار در ماز آبی موریس آموزش دیدند. برای تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) و آزمون Tukey استفاده شد.

    یافته ها: 

    نتایج نشان داد که گروه های وابسته به مرفین و کنترل ورزشکار به صورت معنی داری مدت زمان بیش تری را در ناحیه هدف در مقایسه با گروه مرفین و کنترل ورزش نکرده سپری نمودند (به ترتیب، 0001/0=P و 04/0=P) و این نشان می دهد که ورزش موجب بهبود به خاطرآوری حافظه فضایی گردید.

    نتیجه گیری:

     ورزش ارادی ممکن است یک روش بالقوه ای برای درمان برخی از نقایص رفتاری ناشی از مرفین باشد.

    کلیدواژگان: وابستگی به مرفین، ورزش ارادی، ماز آبی موریس، موش صحرایی
  • حامد امیری، رقیه ارشاد سرابی*، افشین صرافی نژاد صفحات 129-138
    زمینه و هدف

    ویروس هپاتیتB  یک عفونت حاد عمومی است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر پیام های آموزشی بر انجام واکسیناسیون هپاتیت ب در کارکنان شبکه بهداشت و درمان نیکشهر بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 210 نفر از کارکنان شبکه بهداشت و درمان نیک شهر انجام گرفت. مطالعه به روش قبل و بعد و نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب شدند و اطلاعات توسط پرسش نامه جمع آوری شد. از آزمون t زوجی و کای اسکویر استفاده شد.

    یافته ها: 

    اقدام به انجام واکسیناسیون هپاتیت B در فاز قبل از آموزش، 79 مورد (62/37 درصد) و بعد از آموزش، 150 مورد (43/71 درصد) بود. بر اساس نتایج 20/54 درصد از کسانی که قبل از آموزش، واکسیناسیون هپاتیت B انجام نداده بودند، بعد از آموزش در این زمینه اقدام نمودند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج، آموزش به کمک ارسال پیام از طریق تلفن همراه بر میزان اقدام به انجام واکسیناسیون هپاتیت B در کارکنان شبکه بهداشت و درمان موثر بود.

    کلیدواژگان: آموزش، کارکنان بهداشتی، واکسیناسیون، هپاتیتB
|
  • M. Rezaeian* Pages 1-2
  • N. Kalhor, A. Mirzaie*, S. M. M. Hamdi Pages 3-22
    Background and Objectives

    Biofilms are a community of bacteria on surfaces coated with extracellular polymeric materials, and one strategy to remove biofilms is to use nanoparticles. The aim of this study was to synthesize green zinc oxide (ZnO) nanoparticles and determine its anti-biofilm effects on biofilm gene expression in multidrug-resistant Klebsiella pneumoniae strains.

    Materials and Methods

    In this in vitro study, ZnO nanoparticles were synthesized by green method using zinc nitrate solution and Typha latifolia extract. Its physical and chemical properties were confirmed by scanning electron microscopy (SEM), transmission electron microscopy (TEM) and FTIR (Fourier-transform infrared spectroscopy) methods. Its antimicrobial and anti-biofilm effects against multidrug-resistant Klebsiella pneumoniae isolates were investigated using minimum inhibitory concentration and plate microtiter methods, respectively. Finally, the effects of ZnO nanoparticles on the expression of wzm biofilm gene were investigated using Real Time PCR.

    Results

    The synthesized ZnO nanoparticles had a spherical morphology and had a size of less than 100 nm. The results also showed that the synthesized ZnO nanoparticles had significant antimicrobial and anti-biofilm effects against multidrug-resistant K. pneumoniae strains and these nanoparticles significantly reduced the expression of wzm biofilm gene (p<0.05).

    Conclusion

    The findings of this study showed that the synthesized ZnO nanoparticles have significant antimicrobial and anti-biofilm effects and in the future, with further studies, these nanoparticles can be used as an anti-biofilm candidate.

    Keywords: Zinc oxide nanoparticles, Klebsiella pneumoniae, Antimicrobial, Anti-biofilm, Biofilm gene expression
  • A. R. Hakimi, F. Khosropour*, S. Khojasteh Chatroudi Pages 23-36
    Background and Objectives

    Belief in God and hope play an important role in continuing the life of all members of society, especially the sick ones. The aim of this study was to investigate the relationship between religious attitude and positivism and life expectancy due to the mediating role of psychological hardiness and perceived stress in patients in hospitals in Kerman.

    Materials and Methods

    The research method was descriptive and structural equation modeling. The study population was all patients in Kerman hospitals in 2019-2020, out of which 250 people were selected by random multi-stage cluster sampling. The research instruments included Schneider et al.chr('39')s Life Examination Questionnaire, Golriz and Baraheni’s Religious Attitude Questionnaire, Ahvaz Psychological Hardiness Questionnaire, Cohen et al.’s Perceived Stress Scale, and Scheier and Carver’s Life-orientation Test. Data were analyzed using structural equation modeling.

    Results

    Mean and standard deviation of religious attitude variables 61.99±4.38, life expectancy 27.70±3.31, psychological hardiness 34.91±3.49, perceived stress 37.01±3.30 and positivism was 29.25±3.35. The results showed that there was a significant relationship between research variables and the model had a good fit with the data and all coefficients were significant so that psychological toughness and perceived stress had a significant mediating role among religious attitudes, positivism and life expectancy (p<0.001).

    Conclusion

    Positivism and religious attitude can predict life expectancy positively and meaningfully, both directly and through the medium of life expectancy. It seems that paying attention to the presented model will be useful in the treatment program and counseling of patients.

    Keywords: Perceived stress, Life expectancy, Psychological hardiness, Positivism, Religious attitude
  • N. Darvishzadeh, K. Azizbeigi*, Z. Etemad Pages 37-52
    Background and Objectives

    Regular aerobic exercises along with herbal supplements can control inflammation. The aim of this study was to investigate the effect of aerobic exercises and octopamine consumption on gene changes of NLR family pyrin domain containing 3 (NLRP3), absent in melanoma 2 (AIM2) and caspase 9 in brown adipose tissue in rats after consuming deep fried oil.

    Materials and Methods

    The present study was an experimental study. Forty male Wistar rats were randomly divided into groups of 8 included: healthy control, control poisoned with fried oil, poisoned + aerobic exercise, poisoned + octopamine, and poisoned + aerobic exercise + octopamine. The fried oil was fed orally to rats for 4 weeks. The dose of Octopamine was 81μmol/kg. The aerobic exercise groups also trained on the treadmill with increasing intensity for four weeks. Real time PCR and IHC methods were used to determine changes in NLRP3, AIM2, caspase 9 genes as well as changes in NLRP3 protein expression, respectively. Two-way analysis of variance was used to analyze the data.

    Results

    Aerobic exercise caused a significant decrease in NLRP3 (p=0.010) and AIM2 (p=0.001) gene expression compared to the poisoned control group. Octopamine supplementation also significantly reduced NLRP3 (p=0.009) and AIM2 (p=0.001) gene expression. The interaction of exercise and aerobic exercise caused a significant decrease in NLRP3 protein (p=0.001).

    Conclusion

    Applying 4 weeks of exercise or taking octopamine alone by controlling the inflammasome complex reduces cell death in brown adipose tissue, which is effective in browning and making adipose tissue more efficient.

    Keywords: Apoptosis, NLRP3, AIM2, Brown adipose tissue, Aerobic exercise, Octopamine, Deep fried oil
  • R. Mohammadi, A. Pourrahim E Ghouroghchi*, M. Khajehlandi Pages 53-68
    Background and Objectives

    Insulin-like growth factor-1‎ (IGF-1) and myostatin play an important role in responding to muscle contractions, regulating and stimulating muscle metabolism. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of 8 weeks of resistance training with and without blood flow restriction on IGF-1‎ and myostatin of female athletes.

    Materials and Methods

    In this semi-experimental study, 33 athletic girls were randomly assigned to three groups of 11 people: 1- traditional resistance training (TRT) (at 80% 1RM), 2- resistance training with blood flow restriction (BFR) (at 30% 1RM), and 3- blood flow restriction group with no exercise. Standing barbell curl and barbell bench press exercises were performed for 8 weeks. Blood samples were taken before and 48 hours after training to assess IGF-1 and myostatin levels by ELISA. Paired t-test was used to compare within-group changes and one-way ANOVA was used to compare between-group changes. Significance level was considered p<0/05.

    Results

    Myostatin level significantly decreased in both training groups compared to the control (p=0.014). Whereas there was no significant difference in IGF-1 between the three groups (p=0.137).

    Conclusion

    Due to the similarity of the effect of BFR and TRT on serum levels of IGF-1 and myostatin protein in female athletes, it is recommended to use less intense exercise such as BFR instead of TRT to maintain health.

    Keywords: Resistance training, Blood flow restriction, Insulin-like growth factor-1, Myostatin, Athletic girls
  • F. Baniasadi, A. Borjali*, H. Poursharifi, B. Mofid Pages 69-84
    Background and Objectives

    Cancer as a stressful event can have many negative consequences and endanger the various dimensions of physical, mental and family health of the patient. The aim of this study was to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy on health-related quality of life in people with prostate cancer.

    Materials and Methods

    The present research was a quasi-experimental study with pre-test, post-test and follow-up with a control group. Forty patients with prostate cancer were selected by convenience sampling method from those referred to Labbafinejad and Shohada-e-Tajrish hospitals in 2019 and randomly assigned to experimental and control groups (20 patients in either group). Acceptance and commitment therapy was performed in eight 90-minute sessions on the experimental group. The control group did not receive any intervention. Participants answered the Short Form Health Survey (SF-36) in the pre-test, post-test and follow-up stages. Repeated measures ANOVA was used to analyze the data.

    Results

    The results showed that acceptance and commitment therapy was effective on improving mental health, physical health and overall quality of life score of patients with prostate cancer (p<0.001). The magnitude of the effect of sources of intergroup, intragroup and interactive change for the quality of life was 73.1%, 64.4% and 11.2%, respectively.

    Conclusion

    The results of the study showed the effect of commitment-based therapy and acceptance intervention in improving the quality of health-dependent life in the experimental group. Therefore, this intervention can be used to improve the quality of life in cancer patients.

    Keywords: Acceptance, commitment therapy, Quality of life, Health, Prostate cancer
  • A. Rahmani, M. Rezaeian* Pages 85-118
    Background and Objectives

    Several studies on the consequences of COVID-19 pandemic have indicated mental health disorders that can trigger suicidal behavior. Therefore, the aim of this study was to study the possible effects of the COVID-19 pandemic on suicidal behavior using a structured review.

    Materials and Methods

    This study is a structured review. For reteriving the related articles keywords such as Pandemic COVID-19, Suicide, Attempted Suicide and their Farsi equivalents were used to search MEDLINE, PsycINFO, PubMed, Scopus, Web of Science and Google Scholar. Due to the novelty of this pandemic and its great effects on peoplechr('39')s mental health, it was tried all related articles be retrieved and placed in the following four groups: 1) Commentary and points of view, 2) Review articles, 3) Case report and case series, and 4) Original research articles.

    Results

    About 1560 articles were obtained. 1507 articles were not related to our subject, which were deleted.Finally, 53 related articles were reviewed. In addition to physical problems, psychological disorders such as suicide, economic problems, and disruption of social interactions are the most important consequences of this pandemic, which result from social distancing, segregation, quarantine, and limitations associated with the disease.

    Conclusion

    It seems that easy access to and mental health services, avoiding publishing information, film and images from unreliable sources, getting help from crisis hotlines, activating the labor market, support and assistance by government funding, and providing adequate equipment for hospital and health center staff can be effective in reducing suicides.

    Keywords: COVID-19 pandemic, suicide, suicide attempt
  • V. Nowzari, A. Zare* Pages 119-128
    Background and Objectives

    Exercise is one way to treat addiction. The aim of this study was to determine the improvement of spatial memory impairment following voluntary exercise in morphine-dependent rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, the sample rats received morphine (10 mg/kg) twice a day, 12 hours subcutaneously, at the same time as 10 days of running. All rats were then trained for 5 consecutive days and twice daily in the Mauritius water maze. Analysis of variance and Tukey’s test were used to analyze the data.

    Results

    Comparison between groups showed that morphine-dependent and athletic control groups spent significantly more time in the target area than morphine-dependent and non-exercised control groups (respectively p=0.04 and p=0.0001) and this indicates that exercise improved spatial memory recall.

    Conclusion

    Voluntary exercise might be considered as a potential method to ameliorate some of the deleterious behavioral consequences of morphine abuse.

    Keywords: Morphine dependency, Voluntary exercise, Morris water maze, Rat
  • H. Amiry, R. Ershad Sarabi*, A. Sarafi Nejad Pages 129-138
    Background and Objectives

    Hepatitis B virus is an acute general infection that causes the most damage to the liver. The aim of this study was to investigate the effect of educational messages on hepatitis B vaccination of Nikshahr Health Network employees.

    Materials and Methods

    This quasi-experimental study was performed on 210 employees of Nikshahr Health Network. The study was conducted in the form of before and after, the samples were selected by convenience sampling and the information was obtained by a questionnaire. Data were analyzed using paired t-test and chi-squared test.

    Results

    Hepatitis B vaccination was performed in the pre-training phase in 79 cases (37.62%) and after training in 150 cases (71.43%). According to the results, 54.20% of those who had not been vaccinated against hepatitis B before training took action in this field after training.

    Conclusion

    Based on the results, training by sending a message via mobile phone was effective on the rate of hepatitis B vaccination in health care network staff.

    Keywords: Education, Vaccination, Health workers, Hepatitis B