فهرست مطالب

مجله دندانپزشکی کودکان ایران
پیاپی 30 (بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهرا آقازاده*، زینب تراب، زهره موسوی، فرزانه پاکدل، مرجان ایمانی صفحات 1-14
    مقدمه

    بهداشت و سلامت دهان در بیماران کم توان ذهنی به علت برخی محدودیتهای فیزیکی و ذهنی به مراتب اهمیت بالایی دارد. اگرچه شاخصهای سلامت دهان در این گروه به کرات بررسی شده است ولی مطالعات محدودی در مورد شرایط بیولوژیک بزاق این افراد وجود دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فلور باکتریایی و PH بزاق کودکان کم توان ذهنی 6 تا 12 ساله مستقر در مرکز بهزیستی  شهرستان تبریز در سال 98 بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- مقطعی جهت کشت فلور باکتریایی، رنگ آمیزی گرم و بررسی PH  بر روی نمونه بزاق 24 نفر از کودکان کم توان ذهنی 6 تا 12 ساله انجام گرفت. برای این منظور نمونه های بزاقی ابتدا در دو پلیت حاوی محیط Blood agar  و EMB کشت داده شد.  پس از آن کولونی کشتهای مثبت برای تشخیص نوع وگونه باکتری ها در محیط کشتهای اختصاصی کشت داده شدند. نتایج آماری از طریق نرم افزارSPSS.17 مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    PH بزاق این افراد در بازه قلیایی و  75/7 بود. میزان رشد باکتریهای گرم مثبت 81% و باکتریهای گرم منفی 19% بود. استافیلوکوکوس اوریوس  با مقدار 40.9% بیشترین رشد را در محیط کشت بزاق این کودکان داشت و پس از آن استرپتوکوکوس موتانس به مقدار 17.3% کلونیهای بیشتری تشکیل داده بود. انترکوکوس فکالیس و اشریشیاکلی که در  بزاق افراد سالم  رشد نمیکنند، در بزاق این کودکان به میزان 13.6%  کشت مثبت داشتند.

    نتیجه گیری

    محدودیتهای فیزیکی و فلور باکتریایی متفاوت از افراد سالم مانند حضور اشرشیاکلی و انتروکوک در بزاق این کودکان نشاندهنده لزوم طراحی و تولید مواد بهداشتی و روش های پیشگیری دندانپزشکی مطابق با شرایط دهانی این کودکان می باشد.

    کلیدواژگان: فلور باکتریایی بزاق - کودکان کم توان ذهنی- PH
  • زهرا عبدالله پور، سارا توسلی حجتی*، پریسا عارف صفحات 15-24
    مقدمه

    تقاضای والدین برای ترمیم های زیبایی در کودکان نسبت به گذشته بیشتر شده است. اخیرا روکش های پیش ساخته زیرکونیا به عنوان جایگزین مناسبی برای روکش های فلزی در کودکان معرفی شده اند. هدف از این مقاله، فالوآپ 2ساله روکش زیرکونیا در مولرهای شیری دو کودک است. استفاده از روکش های پیش ساخته زیبایی، در سال های اخیر به عنوان جایگزین Stainless Steel Crown(SSC) توسعه یافته اند. روکش زیرکونیای کودکان، ترمیم فانکشنال پایداری است که ظاهر طبیعی دندان و زیبایی را فراهم می کند.

    گزارش مورد:

     در این مقاله، نتایج بازسازی تاج دو مولر شیری با روکش های پیش ساخته زیرکونیا در دو کودک 5 ساله گزارش شده است و همچنین پروتکل اجرای روکش های زیرکونیا به صورت مرحله به مرحله و ذکر جزییات مطرح گردید. بیماران تا 24 ماه فالوآپ شده اند و تطابق روکش زیرکونیا، سلامت لثه و سایش دندان مخالف بررسی شده است.

    نتیجه گیری:

    به نظر می رسد که روکش زیرکونیا در طی 24 ماه ماندگاری و زیبایی مناسبی را برای کودک فراهم می کند.

    کلیدواژگان: روکش زیرکونیایی کودکان، درمان زیبایی، مولر شیری
  • محمدمحسن همراه*، سارا قدیمی، سعیده مختاری، مریم خسروزاده، مژگان کارگر، فیروزه علیپور، محمدحسین همراه، طوبا داهی، سپیده حسینی صفحات 25-34
    هدف

    بررسی مدلهای فعلی و شواهد علمی در زمینه تاثیر دانش مادر در مورد رفتارهای بهداشت دهان و دندان بر سلامت دهان و دندان کودکان پیش دبستانی آنها

    روش

    پایگاه داده های MEDLINE ، EMBASE و Scopus برای مقالاتی که بین ژانویه 2009 و دسامبر 2019 در مورد رفتار بهداشت دهان و دندان مادر منتشر شده جستجو شدند.

    نتایج

    در مجموع 324 استناد بازیابی شد که 17 مقاله سرانجام در آنالیز قرار گرفتند. در این مطالعات روش های مختلفی از جمله پیام کوتاه ، مکالمه تلفنی مورد استفاده قرار گرفت که روش مصاحبه انگیزشی در دانش و رفتار آنها در مورد بهداشت دهان و دندان کودک پیش دبستانی آنها موثرتر بود.

    نتیجه گیری

    دانش مادر اثر مستقیم بر سلامت دهان و دندان کودکان پیش دبستانی آنها دارد. برنامه های آموزش بهداشت دهان و دندان با هدف اقدامات پیشگیرانه لازم است تا کودکان نه تنها از سلامت کافی دهان و دندان ، بلکه از کیفیت زندگی بهتر برخوردار شوند.

    کلیدواژگان: نگرش والدین، دانش مادر، بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی دندان، پیش دبستانی، پوسیدگی زودهنگام دوران کودکی
  • شیرین طراوتی*، پگاه ماهوتچی صفحات 35-45
    مقدمه

    ارزیابی دورهای برنامه های آموزشی سبب ایجاد بینش نسبت به دوره و کارایی بیشتر امر آموزش میشود. ارزیابی موثر منجر به فراهم آمدن اطلاعات ارزشمندی میگردد که با موفقیت دانشجو و برنامه آموزشی در ارتباط است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی میزان ارزیابی دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در زمینه آموزش بالینی بخش کودکان بود. cross

    روش کار

    در این مطالعه  در بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی ، نفر از دانشجویان دوره عمومی سال آخر دانشکده دندانپزشکی 40 ، - توصیفی sectional جندیشاپور، شرکت داشتند. این پرسشنامه کیفیت آموزش مهارتهای مختلف دندانپزشکی در بخش کودکان را در حیطه عملی مورد سوال قرار داده و نهایتا سوالاتی در رابطه با امکانات بخش کودکان پرسیده شد، تا رابطه نحوه توانایی انجام مهارتهای بالینی از دیدگاه دانشجویان با درمانهای موظفی در بخش دندانپزشکی کودکان و امکانات دربخش Mann توسط آنها ارزیابی شود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون   انجام شد.SPSS - در نرم افزار Whitney

    یافته ها

    براساس نتایج این پژوهش، در میان چهارده گروه مختلف مهارت بالینی دردندانپزشکی بیشترین میزان موفقیت بخش دندانپزشکی کودکان در میان مهارتهای بالینی در انجام بیحسی و کشیدن دندان و کمترین آن در زمینه کنترل تروما و درمان پالپ دندان دایمی نابالغ بوده است. توانایی دانشجویان در زمینه ترمیم و درمان پالپوتومی دندان های شیری نیز اکثرا خوب و خیلی خوب بود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که میزان مهارت بالینی از دیدگاه دانشجویان در بخش دندانپزشکی کودکان در حد مطلوب بوده است. دانشجویان گزارش کردند که در زمینه کنترل تروما  و درمان پالپ دندان دایمی نابالغ احساس کمبود میکنند که این امر نشانگر نیاز به تاکید بیشتر در این زمینه در آموزش دانشجویان میباشد.

    کلیدواژگان: دندانپزشکی کودکان، دانشجو دندانپزشکی، آموزش
  • نیلوفر عابدی* صفحات 46-55
    مقدمه

    سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن به شمار میرود برای داشتن لثه ها و دندانهای سالم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است دندانها و لثه سالم برای حفظ زیبایی، اعتماد به نفس، تکلم، عمل جویدن و بلعیدن مهم است. اصلیترین راهکار در این زمینه، اجرای مداخلات ارتقا سلامت و پیادهسازی استراژیهای مختلف آموزش بهداشت، منطبق بر شیوه های جدید یادگیری و استفاده از موثرترین و کوتاهترین راه در جهت رسیدن به هدف ارتقا سلامت دهان و دندان هستند. 

    روش کار

    پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش داده بنیاد میباشد. در این روش داده های جمعآوری شده، بر اساس کد گذاری سه مرحله ایی اشتراوس و کوربین اتحلیل شد. مفاهیم مرتبط به هم، یک محور یا مولفه را میسازند و از دل آنها مقولات حاصل خواهد شد. در نهایت الگوی نظریه از مقوله ها شکل میگیرد. مولفه مرتبط با مسایل و چالشهای 14 سطح شامل: 5 مولفه از آن استخراج گردید .یافته های حاصل از پژوهش حاضر که در 52 مفهوم ابتدایی بود که 122

    یافته ها

    داده ها شامل بنیادین موجود بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان (شرایط عادی) مانند: تغذیه ناسالم، بیماری ها و دارو ها خاص،رفتار بهداشتی نامناسب مادران، فقر اقتصادی و فقر مولفه مرتبط باتوانمند سازی و ارتقا بهداشت دهان و دندان (عوامل راهبردی) مانند :مداخله از طریق مدارس ، رسانه 11 ،... فرهنگی ، عدم دسترسی به خدمات دندان پزشکی و مولفه مرتبط با تهدیدات 9 ،) مولفه مرتبط با بستر و امکانات ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل زمینه ایی 8 دیداری و شنیداری ، مشاوره فردی ، مصاحبه و...، مولفه مرتبط با بهبود و موفقیتها بهداشت دهان و دندان (پیامدها)، و میتواند اطلاعات 10 و محدودیت ها ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل مداخله گر)، نسبتا جامعی را در خصوص تدارک الگوی آموزش و پیشگیری ارتقای دهان و دندان در ایران را ارایه نماید.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش منجر به تدوین الگوی پارادایمی ارتقا و پیشگیری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران شد. آموزش، پژوهش داده بنیاد ،

    کلیدواژگان: بهداشت دهان، پیشگیری مقاله
  • ماندانا صاحب زاده*، فرخ لقا محمدی صفحات 57-58

    استفاده از تصاویر رادیوگرافی در دندان پزشک ی به منظور تشخ یص پوسیدگ ی و دیگر بیماریهای دهان و دندان همواره اجتناب ناپذیر بوده است. تقریبا نیمی از پوسیدگیهای دندان تنها از طریق رادیو گرافی تشخیص داده میشود. با این وجود و با در نظر گرفتن فواید این روش برای تشخیص بیماری، معاینات رادیو گرافی به دلیل استفاده از اشعه یونیزان خطرهای غیر قابل انکاری برای بیمار دارد و استفاده نا به جا و نا مناسب   .]1از آن احتمال این خطرات را افزایش میدهد [، از آنجا که حساس یت در برابر اشعه در کودکان ب یشتر از بزرگ سالان است آن دسته از روش های تصویر برداری که از پرتو های یونساز استفاده نمی کنند می بایست همواره به عنوان یک روش جایگزین قرار گیرند. و تجهیزات حفاظتی باید به گونه ای قرار داده شود که از بافت های حساس بطور موثر حفاظت کنند همچن ین می بایست از تکرار غیر ضروری گراف ی ها اجتناب ورزید. تنها عامل خطرناک محیطی برای سرطان تیرویید و تومور های مغز ی، قرار گرفتن در معرض دوز متوسط تا زیاد پرتو های یونیزه  .] 2کننده می باشد [پژوهشگران طی تحقیقی به این نتیجه رسیدهاند که غده تیرویید در برابر تشعشعات رادیو گرافی بسیار مستعد ابتلا به سرطان است و پرتوهای یون یزان با دوز بالا، اصلیترین عامل ایجاد این نوع سرطان گزارش شده   بیمار مبتلا به 313  بر روی 2010 است. یافته های پژوهشی که در سال سرطان تیرویید انجام شده است، نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیوگرافی دندان پزشکی به طور قابل توجهی ضریب ابتلا به  .]در مطالعاتی که در نواحی سر و 3[سرطان تیرویید را افزایش میدهد گردن که دارای تومور هایی در نواحی غدد بزاقی غده پاروتید و لارنژ بودند انجام شد، از نظر آمار ی ارتباط مشخصی بین اشعه ایکس کامل دهان و .] 4 سرطان غدد بزاق ی دیده می شود [اگرچه سهم کلی سرطان تیرویید در برابر انواع دیگر سرطانها نسبتا اندک است، اما میزان بروز آن طی سه دهه گذشته در سراسر جهان افزایش یافته  منتشر شده 2012 است. طبق یافته های گروهی از پژوهشگران که در سال است، استفاده از صفحه های مناسب که برای کم کردن اثر این تشعشعات % تاثیر مخرب آن را کم 42 حین عکس برداری طراحی شده اند، میتواند تا کرده و در کاهش احتمال ابتلای بیمار به سرطان تیرویید، به مقدار قابل  .]با توجه به موارد ذکر شده استفاده از محافظ 5[توجهی موثر واقع شود برای بیمار در حین عکس برداری امری ضروری میباشد و انتظار میرود که دندان پزشکان و دست یاران آنها نسبت به اهم یت این امر واقف بوده و همواره از این محافظ ها استفاده نمایند. طبق مطالعه میدانی انجام گرفته و مصاحبه با کار کنان برخی از بزرگترین مراکز دندان پزشک ی استان اصفهان از جمله دانشکده دندان پزشک ی علوم پزشکی اصفهان، استفاده از این صفحات محافظ آنچنان مورد توجه قرار نم یگیرد. تکنسینهای رادیو گرافی در مصاحبه خود عنوان نمودهاند که درصورت درخواست ب یمار از این محافظها استفاده میشود و به صورت پیش فرض استفاده از گردن بندها انجام نمیگردد. بر اساس یکی از اصول چهارگانه اخلاق زیست ی پزشکان که به عدم آس یب رسانی به بیمار از طرف پزشک ط ی مراحل درمان اشاره دارد، همچن ین بر   مجلس شورای 1368 قانون حفاظت در برابر پرتو مصوب 4 پایه اصل   تهیه و به کارگیری تجهیزات برای بیماران در مراکز یون ساز امری ، اسلامی اجباری است و عدم رعایت این مسئله از جانب پرتو کاران جرم محسوب میشود. بنا بر این توصیه میشود ضمن آگاه سازی دندان پزشکان، رادیولوژیستها و همچنین مردم استفاده از گردن بندهای سربی مناسب  .]همچنین 6[ میلی متر) هنگام رادیو گرافی اجباری گردد 20(ضخامت به استناد استاندارد های پایه حفاظت در برابر اشعه، انجام آزمایش های رادیولوژیکی به منظور مقاصد بیمه ای بدون توجه به نشانه های بالینی قابل توجیه نم ی باشد و نیز گرافی مجدد از دندان ها پس از اقدامات .] 7[ترمیمی و نظایر

  • مجتبی وحید گلپایگانی* صفحات 58-59
|
  • Z. Aghazadeh*, Z. Torab, Z .Mousavi, F .Pakdel, M .Imani Pages 1-14
    Introduction

      Oral health is very important in mentally retarded patients due to their physical and mental limitations. However oral health indexes are evaluated in these patients frequently, but there is limited data about the biological changes in their saliva. This study aimed to evaluate the bacterial flora and saliva PH of 6-12 years old institutionalized mentally retarded children in Tabriz city in 2019.

    Method and Materials:

     In this cross sectional study bacterial culture, gram staining and PH of saliva of the salivary samples of 24 children with 6-12 years old, were evaluated. For this purpose salivary samples were placed in two plates containing blood agar and EMB. Then specific culture medium was applied for characterization of grown bacteria. The data was analyzed by SPSS.17 software.

    Results

    The saliva of these people is in the alkaline range, 7.75. 81% of the grown bacteria were gram positive and 19% were gram negative. The majority of grown bacteria belonged to Staphylococcus aureus with 40.9% and perceptively was followed by Streptococcus mutans with 17.3%. Enterococcus faecalis and Escherichia coli which are not commonly cultured in the saliva samples of healthy people were positive in 13.6% of culture mediums.

    Conclusion

    physical limitations and altered saliva microbial flora such as presence of  Enterococcus and Escherichia coli take the attentions to the necessity of designing and preparing specific hygiene products and preventive dentistry protocols according to the oral condition of these patients

    Keywords: Salivary bacterial flora, mentally retarded children, PH
  • Z .Abdolahpour, S .Tavasoli Hojjati*, P. Aref Pages 15-24
    Introduction

    Parental demands for cosmetic restorations in children have increased more than in the past. Recently prefabricated zirconia crowns have been introduced as a good alternative to metal crowns in children.The aim of this article is 2-year-old Fallow Up of zirconia crowns in two primary  molars.  The use of cosmetic prefabricated crowns has been developed in recent years as a replacement for Stainless Steel Crown (SSC). Pediatric zirconia crown is a durable functional restoration that provides a natural tooth appearance and beauty.

    Case Report:

     In this study, the results of reconstruction of two primary molars with prefabricated zirconia crowns in two 5-year-old children have been reported. The protocol of implementation of zirconia crowns was discussed step by step and in detail. Patients were followed up for 24 months and the compliance of zirconia crown, gingival health, and tooth wear has been assessed.

    Conclusion

    Zirconia crown provides the patient with durability and beauty for 24 months.

    Keywords: pediatric zirconia crown, cosmetic restorative, primary molar
  • MM .Hamrah*, S .Ghadimi, S. Mokhtari, M .Khosrozadeh, M. Kargar, F .Alipour, MH .Hamrah, T .Dahi, S. Hosseini Pages 25-34
    Objective

     To review current models and scientific evidence on the influence of mother’s knowledge of oral health behaviors on their preschool children’s oral health.

    Method

     MEDLINE, EMBASE and Scopus databases were searched for articles published between January 2009 and December 2019 on mother’s oral health behavior.

    Results

    A total of 324 citations were retrieved, with 17 articles finally included in the analysis. The studies utilized various methods, including text messaging, phone conversation, of which motivational interviewing method was more effective in their knowledge and behaviors about their preschool child’s oral health.

    Conclusion

    Mother’s knowledge has a direct effect influence on their preschool children’s oral health. Oral health education programs aimed at preventive actions are needed to provide children not only with adequate oral health, but better quality of life. Special attention should be given to the entire family, concerning their lifestyle and oral health habits.

    Keywords: Parental attitudes, Mother’s knowledge, Oral health, Dental caries, Preschool, Early childhood caries (ECC)
  • Sh. Taravati*, P. Mahoutchi Pages 35-45
    Introduction

    Periodic evaluation of educational programs provides insight into the course and teaching effectiveness. Effective evaluation provides valuable information, which contributes to both student’s and course success. The purpose of this study was to evaluate of intern students prospective of paediatric dentistry department at Jundishapur university of medical science in clinical skills education.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on 40 last year undergraduate dental students in paediatric dentistry at Ahwaz Jundishapur dental school. This questionnaire was included fourteen questions about quality of different clinical skills in paediatric dentistry that was asked and finally some questions were given to each student about facilities of paediatric department and number of their practice in each treatment due to find out their relationship with student’s ability in paediatric department. Data were analysed by Mann-Whitney test in SPSS software.

    Results

    According to the study results, among 14 different clinical skills in paediatric dentistry the highest success rate of paediatric dentistry department in requirement and clinical skills were in prevention and injection and the lowest success rate were in trauma control and pulp treatment of immature permanent teeth. Student’s ability in restoration and pulpotomy of primary teeth were good and very good

    Conclusions

    This study showed that the students’ self-reported clinical skills in different parts of paediatric dentistry has been adequate. Students reported a lack of confidence in “control of trauma” and “pulp treatment of immature permanent teeth” which warrants greater emphasis in that fields in the undergraduate education.  
    How to cite this paper: Taravati S, Mahootchi P. Evaluation of Student’s Prospective about Clinical Skills Education in Pediatric Dentistry Department at Jundishapur University of Medical Sciences. Iran J Pediatr Dent. 2020;15(2):e251. doi: 10.29252/iapd-251. 
    Original

    Keywords: Education, Dental Student, Paediatric Dentistry
  • N .Abedi* Pages 46-55
    Introduction

    Oral health is a part of the general physical health. It is important to have healthy gums and teeth. Healthy teeth and gums are important for maintaining beauty and confidence, talking, chewing, and swallowing. The main strategy for preserving oral health is the implementation of health promotion interventions and various health education strategies, in accordance with the new learning methods and the most effective and shortest techniques to achieve the goal of promoting oral health.

    Methods

    The present study employed qualitative research and grounded theory research method. In this method, the collected data were analyzed based on the three coding stages of Strauss and Corbin (1990). Interconnected concepts form an axis or component, and from them will come the categories. Finally, a theory is formed out of categories.

    Results

    The data included 122 elementary concepts from which 52 components were extracted. The present study findings consist of five levels including: 14 components related to the underlying issues and challenges of oral health in children and adolescents (causal conditions) such as: unhealthy nutrition, specific diseases and medications, motherschr('39') inappropriate health behaviours, economic and cultural poverty, lack of access to dental services, etc.; 11 components related to enabling and promoting oral health (strategic factors) such as: intervention through schools, audio-visual media, individual counselling, interviewing, etc.; 8 components related to the context of oral health promotion in children and adolescents (contextual factors); 9 components related to oral health promotion threats and limitations in children and adolescents (interfering factors); and 10 components related to improvements and successes in oral health (outcomes). They can provide relatively comprehensive data on developing a paradigmatic model of prevention of oral diseases and education of oral health promotion of children and adolescents in Iran.

    Conclusions

    The present study results leads researchers to developing a paradigmatic model of prevention of oral diseases and education of oral health promotion of children and adolescents in Iran.

    Keywords: Oral Health, Prevention, Education, Grounded Theory Methodology