فهرست مطالب

حکمت سینوی - پیاپی 64 (پاییز و زمستان 1399)

نشریه حکمت سینوی
پیاپی 64 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • علی ارشدریاحی*، جواد عظیمی دستگردی صفحات 5-28

    اعتبارات «بشرط لا» و «لابشرط» و «بشرط شیء» در فلسفه ابن سینا اهمیت ویژه ای دارد. از نظر او، آنها هم در ماهیت جاری می شوند و هم در وجود.  از نظر ابن سینا این اعتبارات در مفاهیم کلی جاری می شود و درنتیجه، ارتباط ذهن و خارج و جنبه های مختلف حکایت گری یک مفهوم کلی تبیین می شود. اگرچه عمده کاربرد این اعتبارات در مفاهیم ماهوی و برای تبیین کلی طبیعی و نحوه وجود آن در خارج، همچنین نپذیرفتن نظریه مثل افلاطونی و فرق گذاشتن بین جنس و ماده و فصل و صورت است، اما از طرف دیگر با جار ی ساختن این اعتبارات در مفهوم وجود، حصصی از مفهوم وجود به دست می آید که علاوه بر مشکک ساختن وجود، باعث می شود وجود واجب در ذهن تعینی واقعی داشته باشد؛ به این ترتیب، می توان احکام و اوصاف خدا را مورد نفی و اثبات قرار داد، به طوری که اعتبار معرفت شناسی داشته باشد. ابن سینا به نحوی وجود خدا را «بشرط لا» تعریف می کند که نمی توان تنها با این اعتبار، آن را با «لابشرط»بودن وجود حق در کلام عرفا منافی دانست.

    کلیدواژگان: ابن سینا، بشرط شیء، بشرط لا، لابشرط، وجود
  • مهدی بهرامی* صفحات 23-40

    ابن سینا مسئله لذت را عمیق تر و گسترده تر از زیبایی بیان کرده است. او در برخی از مهمترین تالیفاتش تلاش کرده تصویر روشنی از موضوع لذت ارایه دهد. عباراتی که ابن سینا در کتاب های مختلفش در مورد لذت آورده اگر چه از جهاتی مشترک اند اما در هر کدام می توان جزییاتی یافت که نقش مهمی در تبیین مفهوم کلی لذت دارند. یکی از مسایلی که او در تبیین مسئله لذت به آن پرداخته است زیبایی است. عبارات ابن سینا نشان دهنده رابطه عمیق میان لذت و زیبایی است. موضوعی که در پژوهش های زیبایی شناسانه در اندیشه ابن سینا به آن چندان توجهی نشده و در بسیاری از آنها صرفا به تبیین عبارات ابن سینا در مورد جمال کفایت شده است. به نظر می رسد اگر موضوع زیبایی را در فرآیند لذت شناسی ابن سینا قرار دهیم امکان تبیین جدیدی از زیبایی شناسی ابن سینا خواهیم داشت. از همین رو در این پژوهش به جایگاه زیبایی در موضوع لذت و تبیین چگونگی ارتباط زیبایی و لذت پرداخته شده است. یافته های این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است نشان می دهد؛ بر اساس لذت شناسی ابن سینا، زیبایی یا همان جمال در حقیقت کمال و خیر قوه مدرکه باصره یا سامعه است. به عبارت دیگر می توان گفت که زیبایی ملایم این دو قوه می باشد.

    کلیدواژگان: ابن سینا، زیبایی شناسی حسی، لذت شناسی، زیبایی
  • سینا مشایخی*، محمدجواد اسماعیلی صفحات 43-71

    در این نوشتار تصحیح ها و پژوهش هایی درباره رسالهفی العشق با رویکردی انتقادی ارزیابی شده است. اهمیت این رساله به سبب تبیین عشق از منظر فلسفی و بر مبنای فکر ارسطویی است. پیش از این اثر، رساله هایی درباره عشق به شیوه فلسفی از افلاطون و فلوطین و إخوان الصفاء نیز نشر یافته که از لحاظ محتوایی با تعاریف و تقسیم بندی های ابن سینا از عشق متفاوت است. پس از ارزیابی تصحیح ها، نسخه هایی که مبنای هر تصحیح بود، بررسی شد. نقصان های هر پژوهشی که درباره این رساله بود، بدین صورت ارزیابی شد: الف) عبارات نخستین پنج تصحیح و ضبط مقبول مصححان که در فهم ما از رساله تاثیری به سزا دارد: واژه های الحیه، المغذیه، المدبره و المنبعث، به جای واژه های الحسیه، المعدنیه، المدبره و المنیله؛ ب) بررسی شمار گوناگون نسخه های موجود در کتابخانه های ایران(بر اساس گزارش فنخا 45؛ و دنا ویراست دوم 54 نسخه) و کتابخانه های خارج از ایران(37 نسخه) در تصحیح علمی اهمیت دارد، درحالی که مصححان در روزگار خود به نسخه هایی که صرفا در ناحیه جغرافیایی آنها نزدیک بدانها بوده است(تنها 11 نسخه خارج از کتابخانه های ایران) استناد کرده اند؛ ج) انتخاب نسخه اصل و طبقه بندی نسخه های هم خانواده در تصحیح علمی رساله مهم است. منظور از شیوه ارزیابی با رویکردی انتقادی، بررسی جنبه های صوری و محتوایی تصحیح های چاپی است که در تحلیل فلسفی رساله نقشی تعیین کننده دارد.

    کلیدواژگان: ابن سینا، تصحیح انتقادی، رساله فی العشق، نسخه شناسی
  • حامد آرضائی* صفحات 77-93

    مسئله هراس از مرگ یا اضطراب مرگ یکی از مسایلی است که  از یک سو در تاریخ فلسفه و از سوی دیگر، در تاریخ و اخلاق پزشکی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. از دوران گذشته علاوه بر آثار ادبی و نگاه های اسطوره ای منعکس شده در داستان ها و نمایشنامه ها و متون عرفانی و گنوسی، فیلسوفان نیز نتایج اندیشه ورزی خود را در این خصوص در آثار فلسفی منعکس کرده اند. در یونان باستان، در کنار اندیشه ورزی های سقراط و افلاطون، اپیکوری ها و رواقی ها نیز در فلسفه ورزی در زمینه هراس از مرگ سهم به سزایی داشته اند. در جهان اسلام نیز اندیشمندانی همچون محمد زکریای رازی و ابوعلی مسکویه و ملاصدرا در این باره سخن گفته اند. اما در این میان، تنها تک نگاری موجود در زمینه هراس از مرگ که به نحوی تفصیلی بدین موضوع می پردازد، منسوب به بوعلی سینا است. از این رساله که در مجموعه رسایل ابن سینا به طبع رسیده و به فارسی نیز ترجمه شده با نام های «الشفاء من خوف الموت ومعالجه داء الاغتمام» و «دفع الغم من الموت» یاد شده است.ابن سینا هم فیلسوفی برجسته، هم یکی از بزرگترین پزشکان دوره اسلامی است که شایسته نظر ورزی در خصوص این مسئله مرزی میان فلسفه و پزشکی است؛ ازاین رو، محققان پس از وی و به ویژه پژوهشگران معاصر ارجاعات بسیاری به نگاشته او داشته اند. با توجه به فراوانی ارجاع محققان معاصر بدین رساله به نام ابن سینا از یکسو، و تردید برخی پژوهشگران در انتساب آن از سوی دیگر، پژوهشی درباره نویسنده رساله صورت گرفت. با بهره گیری از پژوهش های پیشین و برخی دلایل متن شناختی دیگر روشن می شود که این رساله در اصل بخشی از کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق ابوعلی مسکویه استکه به اشتباه به ابن سینا نسبت داده شده. این انتساب به دلیل اشتباه ناسخان، به سهو یا به عمد رخ داده است. پس از بررسی وجوه مختلفی که به این اشتباه انجامیده است، انتساب این رساله به ابن سینا نفی و صحت انتسابش به مسکویه اثبات می شود.

    کلیدواژگان: ابن سینا، هراس از مرگ، ابوعلی مسکویه، دفع الغم من الموت، الشفاء من خوف الموت ومعالجه داء الاغتمام، تهذیب الاخلاق وتطهیر الاعراق
  • لیلا کیان خواه*، سیدحسین موسویان صفحات 95-116

    نیروزیه رساله ای است منسوب به ابن سینا که موضوع آن تفسیر قرآن کریم است. ابن سینا در این رساله براساس اصول فلسفی خود و نیز حساب جمل، تلاش کرده است تا حروف مقطعه قرآن را تفسیر کند. با توجه به اینکه عدم ذکر این رساله در برخی کتب تراجم قدیمی موجب بروز تردید در انتساب این رساله شده است، تحقیق در بررسی انتساب این رساله به ابن سینا و سپس بررسی تاریخ احتمالی تالیف آن ازجمله ابعاد پژوهشی مهم در مورد این رساله است. ابن سینا در ابتدای این رساله طی مقدمه ای بیان می کند که آن را به رسم هدیه نوروزی به شخصی با لقب الشیخ الامیر هدیه کرده است. مهدی إلیه این رساله، به طورقطع روشن نیست، اما براساس شواهد تاریخی و شواهد موجود در متن، می توان اشخاصی از معاصران و نزدیکان ابن سینا را به عنوان مهدی إلیه احتمالی بررسی کرد. در میان این اشخاص، احتمال مهدی إلیه بودن ابوعبدالله برقی از دیگران قوی تر است. بر این اساس، ابن سینا این رساله را تقریبا در حدود سال های 387392ه، یعنی زمان اقامتش در بخارا تالیف کرده است؛ بررسی های متن شناختی نیز نشان می دهد که محتوای رساله با سایر آثار ابن سینا هماهنگ است و اصطلاحات کلیدی رساله همچون اصطلاح خاص او برای خداوند و نیز اصطلاحات خاص او برای بیان مراتب خلقت و تقریر نظریه صدور، انتساب رساله نیروزیه را به ابن سینا تایید می کند.

    کلیدواژگان: ابن سینا، تفسیر قرآن، حروف مقطعه رساله نیروزیه، نظریه صدور
  • شکوفه منشی، میترا پورسینا*، مینو حجت صفحات 117-136

    در این مقاله با بررسی موضوعاتی درباره آفرینش عالم و سیر اندیشه غزالی درباره آنها با توجه به کتاب آفرینش و نظام کیهانی: غزالی و ابن سینا[1] اثر ریچارد ام. فرانک، تاثیرپذیری غزالی از ابن سینا و رویگردانی او از سنت اشاعره، به نمایش گذاشته می شود.غزالی در دیدگاه رایج، به خصوص در میان شرق شناسان، مشهور به متکلمی اشعری مسلک و معاند با فلسفه است. در بیست وچند سال اخیر بازخوانی جدیدی در آثار غزالی صورت گرفته که موجب تغییر نگرش دیدگاه سنتی درباره او شده و این بازخوانی تا حد زیادی به دنبال تحقیقات فرانک صورت پذیرفته است. فرانک در کتاب خود با تحلیل متونی کلیدی در آثار گوناگون غزالی، برخلاف دیدگاه رایج پیش می رود و به نتایج مهمی درباره دیدگاه های مختلف غزالی می رسد که ازجمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: معرفی جهان به عنوان سلسله ای مبتنی بر روابط علی، بیان نظریه ای مشابه نظریه فیض ابن سینا، قایل بودن به فاعلیت باواسطه و غیرمستقیم خدا در عالم، ضرورت و وجوب آفرینش عالم، نزدیکی موضع غزالی و ابن سینا در مسئله حدوث و قدم عالم. بر مبنای نظر فرانک، بسیاری از نظرهایی که غزالی آنها را رد کرده، در مقایسه با نظرهایی که در آنها از ابن سینا پیروی کرده، بی اهمیت بوده است و دیدگاه های وی بیش از آنکه متاثر از اشاعره باشد، دیدگاه هایی سینوی به شمار می آید.در پژوهش حاضر با رجوع به سایر آثار فرانک ودیگر غزالی شناسان و نیز آثار گوناگون غزالی و ابن سینا و بیان آرای ایشان، تلاش شده است تا خواننده با دیدگاه های غزالی شناسان جدید و نیز نظر فرانک در کتاب مذکور آشنا شود و تا اندازه ای درباره آنها به داوری بپردازد؛ ضمن اینکه کوشش شده است که نسبت به نظرگاه آنان نیز ارزیابی ای صورت گیرد. [1]- Creation and the Cosmic System: Al-Ghazali & Avicenna

    کلیدواژگان: آفرینش و نظام کیهانی، ابن سینا، اشاعره، ریچارد ام. فرانک، غزالی، نظام علی معلولی
  • مهدی عظیمی صفحات 137-153

    نظریه قیاس در منطق سهروردی بر سه گونه تبدیل استوار است: 1. تبدیل گزاره های سالب به موجب از طریق عدول محمول؛ 2. تبدیل گزاره های جزیی به کلی از راه افتراض؛ 3. تبدیل گزاره های ممکن و ممتنع به ضروری بر پایه ضرورت بتات. با این تبدیل ها، چهار ضرب شکل اول به یک ضرب، چهار ضرب شکل دوم نیز به یک ضرب، و شش ضرب شکل سوم هم به یک ضرب فروکاسته می شوند. درستی تک ضرب اشراقی شکل اول را سهروردی اگرچه بدیهی می داند، درستی تک ضرب اشراقی شکل دوم را با یک قاعده، و درستی تک ضرب اشراقی شکل سوم را با یک قاعده دیگر به اثبات می رساند. آیا این نظام قیاسی با ارکانی که دارد، چنانکه ضیایی و والبریج می پندارند، یک واگرایی حاد از منطق ابن سیناست؟ سهروردی تقریبا در همه اینها وامدار ابن سیناست. وی ایده ای را که ابن سینا در المختصر الاوسط به صورت کوتاه و گذرا درافکنده است، کامل کرده و در همه مراحل تکمیل این ایده نیز از بخش های مختلف منطق ابن سینا الهام گرفته است. مورد 1 را از همان المختصر الاوسط وام کرده؛ مورد 2، روشی ارسطویی است که در همه منطق نوشته های ابن سینا به کار رفته؛ و مورد 3، ملهم از الشفاء، کتاب القیاس است. افزون بر اینها، قاعده ای که سهروردی با آن درستی تک ضرب اشراقی شکل دوم را ثابت می کند برگرفته از النجاه است؛ و قاعده ای که با آن درستی تک ضرب اشراقی شکل سوم را به اثبات می رساند باز مقتبس از الشفاء، کتاب القیاس است. بدین سان، خطای کسانی چون ضیایی و والبریج، که نظریه قیاس سهروردی را یک واگرایی حاد از نظریه قیاس ابن سینا می دانند، آشکار می شود.

    کلیدواژگان: منطق سهروردی، منطق ابن سینا، نظریه قیاس، عدول محمول، افتراض، ضرورت بتات
  • طیبه کرمی* صفحات 155-169

    جریان کلامی فلسفی ضد سینوی  که با غزالی آغاز شد و با فخر رازی تکمیل شد، زمینه ای برای خواجه نصیر بود تا از هویت فلسفه اسلامی و کلام شیعی دفاع کند. او با عنایت به مباحث و اشکالات مطرح شده، به تفسیر و شرح آثار و آراء ابن سینا پرداخت و به تقریرهای جدیدی دست یافت که در جای خود با اهمیت بود و پس از او نیز مورد توجه سایر حکما و متکلمان قرار گرفت. خواجه نصیر درباره صدور و خلقت، جایگاه عقل و نفس الامر، علم خدا، نیاز عقل انسان به تعلیم و لزوم متابعت از شرع در کیفیت مبدا و معاد نکات با اهمیتی مطرح کرد. او براساس اعتبارات فلسفی و حساب ترکیبات، ساختار جدیدی برای صدور کثرت تبیین، و تکثر عالم عقل و جهات متکثر معقولات را اثبات کرد. او عالم عقل را معادل نفس الامر در نظر گرفت و علم خدا به جزییات را نیز از طریق تکثر عالم عقل و معقولات آن تبیین کرد. خواجه نصیر از منظر حکمت الهی شیعه، عقل انسان را نیازمند مدد دانست و برای عقول بالقوه و غیرمتکامل بشری، هدایت و تعلیم را لازم دانست. او درعین حال معتقد بود که برخی امور خارج از حوزه عقل هستند و تنها به وسیله شرع تبیین می شوند.

    کلیدواژگان: اعتباریات، تعلیم، خواجه نصیر، عقل، قاعده الواحد، نفس الامر
  • نفیسه مصطفوی* صفحات 171-192

    شرح صدر، حلقه واسطه برای تنظیم نحوه ارتباط فرد با دیگران است که از بینش معرفتی و مقام عرفانی وی تاثیر می پذیرد. تبیین انشراح صدر، جایگاه صدر در قوای انسانی، مبادی معرفتی انشراح صدر و ارتباط مراتب آن با مقامات عرفانی از منظر ابن سینا و ملاصدرا و نیز بررسی نقش انشراح صدر در توسعه هنر و برعکس، نقش هنر در توسعه عشق عفیف و انشراح صدر از مسایل محوری این پژوهش است. بنا به نظر هر دو حکیم شهیر، صدر همان قوه متخیله است و شرح صدر مراتبی دارد و مرتبه ابتدایی آن با زدودن کینه ها آغاز می شود. نازل ترین سطح شرح صدر و گشاده رویی با خلق، مربوط به برخی مقامات میانی سلوک شامل عزلت و سکر و حزن است و مرتبه کمال آن، در انتهای سفر سوم و شهود حق در خلق است که ابن سینا از آن به «سعه قوه» و ملاصدرا به «شرح صدر» تعبیر می کند. ملاصدرا، کمال شرح صدر را لازمه دستگیری از خلق در سفر چهارم معرفی می کند. بنا بر نظر هر دو فیلسوف، آموختن علم و هنر، از عوامل اعدادی برای ظرافت طبع و بروز عشق عفیف است و عشق عفیف معبری برای عشق حقیقی و منشا تلطیف نفس است. بنبر حکمت متعالیه، عشق عفیف، منشا انشراح صدر استاد و تسهیل تعلیم علم و هنر است.

    کلیدواژگان: ابن سینا، انشراح صدر، عرفان، متخیله، ملاصدرا، هنر
  • زهرا سعید تهرانی*، فاطمه صادق زاده صفحات 193-210

    عبادت به عنوان هدف خلقت انسان، امری است که ضرورت دارد از منظر فلسفی بررسی شود تا حقیقت آن، تبیین شود. مسئله پژوهشی این است که حقیقت عبادت چیست و چه ارتباطی میان ظاهر با باطن و حقیقت عبادت وجود دارد و آیا سطوح عبادت در میان همه انسان ها یکسان است. حقیقت عبادت با کمک مبانی سینوی و صدرایی تبیین فلسفی می شود. ابن سینا و ملاصدرا در رابطه با حقیقت عبادت اتفاق نظر دارند، با این تفاوت که صدرا با توجه به مبانی غنی فلسفی اش، همچون اصالت وجود و تشکیک وجود، می تواند جایگاه عبادت را در نظام فلسفی خود دقیق تر تبیین کند. از منظر هر دو فیلسوف، عبادت ظاهر و باطنی دارد. ظاهر عبادت، موجب تزکیه نفس می شود و نفس تزکیه شده استعداد راه یافتن به حقیقت عبادت، یعنی معرفت به حق را پیدا می کند. با توجه به دیدگاه این دو فیلسوف، معرفت با عبادت رابطه ای دوسویه دارد. انسان با تفکر در خود و هستی، به نیاز وجودی اش نسبت به معبود پی می برد و با اراده و اختیارش، در برابر معبود سر تعظیم فرود می آورد. پس معرفت ابتدایی منجر به انجام عبادت ظاهری می شود و عبادت ظاهری نیز به تزکیه نفس می انجامد. نفس تزکیه شده درنهایت قابلیت این را می یابد که به معرفت حق تعالی یعنی عبادت حقیقی نایل شود.

    کلیدواژگان: ابن سینا، باطن، حقیقت، عبادت، عشق، معرفت، ملاصدرا
  • کمال پولادی*، احمد جهانی نسب صفحات 211-234

    سنت اوگوستن متکلم و فیلسوف مسیحی و ابوعلی سینا فیلسوف و الهی دان مسلمان هر دو از شخصیت های شاخص و تاثیرگذار در فلسفه و الهیات هستند. «نظریه دولت» که یکی از مباحث کلیدی در حوزه اندیشه سیاسی است، در آراء و اندیشه های این دو فیلسوف بزرگ از حیث منشا و ماهیت دولت و رابطه آن با سه وجه مفهومی و کارکردی و ساختاری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. مسئله پژوهشی مطرح شده این است که نظریه دولت در فلسفه سیاسی سنت اوگوستن و ابن سینا را چگونه می توان از حیث منشا و ماهیت مفهوم بندی و مقایسه کرد؟ با این فرضیه که در نظریه اوگوستن دولت، از گناه نخستین و سرشت طغیانگر انسان ناشی شده و با ماهیتی عرفی تنها کارکرد آن حفظ امنیت و صلح در جامعه است؛ درحالی که در نظریه ابن سینا دولت از فطرت الهی و طبع مدنی انسان برخاسته و با سرشتی دینی برای هدایت جامعه به سوی سعادت این جهانی و رستگاری آن جهانی به وجهی ایده آلی ساخته می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد که نقطه عزیمت هر یک از این دو درباره سرشت انسان منطقا ماهیت دولت را از لحاظ ماهیت دینی یا عرفی و وجوه ساختاری و کارکردی تعیین می کند؛ ازاین رو، دولت در نظر اوگوستن از رویکردی مکانیکی و ابزارگونه و در آراء سیاسی ابن سینا از رویکردی ارگانیکی و اندام وار در عرصه مفهومی برخوردار است. ضمن اینکه نظریه اوگوستن با نگرشی واقع گرا و نظریه ابن سینا با رویکردی آرمان گرا پیوند می یابد. این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات و داده ها به صورت اسنادی(کتابخانه ای) بهره برده است.

    کلیدواژگان: ابن سینا، ساختار دولت، سنت اوگوستن، فطرت الهی انسان، کارکرد دولت، گناه نخستین، مفهوم دولت
  • محمود هدایت افزا*، مونا فروزیان صفحات 235-258

    در آثار فیلسوفان صاحب نظر در حوزه فلسفه سیاسی، از دیرباز کلیدواژه مهم «قانون» وجود داشته است. تلقی و انتظار از قانون و نیز مراحل تدوین قانون نزد ایشان هرگز یکسان نبوده و گاه این تفاوت ها بسی جدی نمایان شده است. پژوهش پیش رو، به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد مقایسه ای، در تبیین مبانی آراء ابن سینا و کانت برای وضع یا تدوین «قانون جامع جهانی» و برجسته کردن شباهت ها و تفاوت های لوازم آراء آنان می کوشد. دلیل اهمیت و انتخاب این دو فیلسوف، غایت مشابه آنان در اهتمام به قانون جهان شمول است، اما نقطه افتراق ایشان، ترسیم فرآیند تکون چنین ایده ای است. ابن سینا برای دست یابی به عدالت اجتماعی، علاوه بر پاک دستی کارگزاران حکومتی، بر قانون جامع و عادلانه تاکید فراوان دارد. او عموم انسان ها را به دو علت ضعف دانش و تزاحم منافع، شایسته قانون گذاری نمی داند و ازاین رو تدوین قانون جامع و عادلانه را به ضرورت نبوت و فهم قانون الهی پیوند زده است؛ اما کانت ضمن اقرار به آن دو کاستی نوع انسان، بر آن است که نخبگان اخلاق مدار باید متحمل امر قانون گذاری شوند و با تجربیات پیشین و تاکید بر آزادی بیرونی انسان ها، قانون جامع را تدوین کنند. توصیه مشترک هر دو فیلسوف در مواجهه با حکومت های ظالم تا پیش از تدوین و اجرای قانون جهان شمول، دو چیز است: نخست، مدارا با حاکمان و ترک اقدامات انتحاری علیه آنان تا امنیت در جامعه حفظ شود؛ دوم، بهره گیری از ظرفیت های قانونی برای سوق دادن مدیران جامعه به رعایت قوانین موجود و تصحیح آنها.

    کلیدواژگان: ابن سینا، آزادی بیرونی، ضرورت نبوت، فلسفه سیاسی، قانون جهان شمول، کانت، مدارا با حاکمان
|
  • Ali Arshad Riahi *, Javad Azimi Dastgerdi Pages 5-28

    Abstract The subjective considerations of "negatively-conditioned", "non-conditioned" and "conditioned-by-something" are of special importance in Avicenna's philosophy. For him, they are used both, in quiddity and in existence. What has been the focus of study and research in this article is that according to Avicenna, these subjective considerations are used in general concepts and as a result, the relationship between the subject and the object and the various aspects of indicating of a general concept are explained. The main usage of these subjective considerations is in concepts and quiddities, in order to explain the natural universal (and that how it exists in the concrete) and to reject Platonic Ideas and to distinguish between genus and matter. However, on the other hand, by running these subjective considerations in the concept of existence, portions of the concept of existence are obtained that, in addition to creating analogical gradation in existence, it makes the Necessary Being have a real determination in the mind and as a result we can deny or prove the attributes of God, so that it has epistemological validity. Avicenna defines the existence of God as "negatively-conditioned" in a way that it cannot be considered contrary to "non-conditioned" which is mentioned for God in the words of mystics.

    Keywords: existence, negatively-conditioned, non-conditioned, conditioned-by-something, Avicenna
  • Mahdi Bahrami * Pages 23-40

    Avicenna's Pleasureology texts are broader and deeper than concept of beauty and generally Aesthetics. In some of his most important works, he has tried to present an exact view of the pleasure. Although the concept of most of these texts are the same, there are some individual descriptions that are very important for making good understanding of pleasure in his thought. One of the concepts that he has mentioned in his texts of pleasure is beauty. In deed he has established a deep connection between pleasure and beauty. This issue has not been given much attention in researches of aesthetics in Avicenna's thought, and in many of them, the meaning and explaining of Avicenna's texts about beauty have been sufficed. It seems that if we analyze the beauty in the process of perception of pleasure in the thought of Avicenna, we will have the opportunity to present a new aspect of Avicenna's aesthetics. Therefore, in this study, the position of beauty in the pleasure and how beauty and pleasure are related has been discussed. The findings of this research, which has been done by descriptive-analytical method, show that according the Avicenna's pleasureology, the beauty or "Jamal" is the perfection of the perfection of a perceptive faculty or ”Molaem” in the Sight and hearing.

    Keywords: Avicenna, beauty, Pleasure Studies, Aesthetics
  • Sina Mashayekhi *, Mohammadjavad Esmaeili Pages 43-71

    This paper evaluates editions and studies Ibn Sina's Risālah fī al-'ishq. The significance of the treatise resulted in the explanation of love from a philosophical approach on the basis of Aristotelian thought. Before Ibn Sina, there were treatises on love in a philosophical way by Plato, Plotinus, and the Ikhwân al-Safâ’ (the Brethren of Purity) which are conceptually different from what Ibn Sina discussed in his work. In this paper, the editions have been evaluated and then the quantity and quality of the manuscripts in each edition have been analyzed. The charchtristics of each study have been analyzed as follows: A) The analysis of the beginning sentences of the five editions permit us an comprehensive reading of the treatise: the words "Al-Hayyah"(Live), "Al-Muqziyyah" (Feeder), "Al-Mudabberah" (Aforethought) and "Al-Munba'eth" (Emitted), instead of the words "Al-Hessiah" (Sensual), "Al-Ma'dniyah", (Inorganic) "Al-Mudabberah" (designer) and "Al-Monilah" (Destiner), B) Analysis of the eighty copies of the manuscripts preserved in the various libraries in the world which is essential in any critical edition is an entirely new and different task that the editors of the treatise in our time relied on very few copies of the manuscripts that were locally accessible to them. C) How to select the exemplar as well as stemma codicum which is important in critical edition of the treatise. Moreover, the editorial aspects based on form and content of each edition have been evaluated – the aspects which have been regarded as a decisive role in philosophical analysis of the treatise.

    Keywords: IbnSina, Critical edition, Risālah fī al'ishq, Codicology
  • Hamed Arezaei * Pages 77-93

    Throughout the history, the fear of death or thanatophobia has preoccupied philosopher’s ideas and medical issues/ ethics. Since ancient times, philosophers have expressed their ideas about death and fear of dying in their books, alongside literary texts, stories, mystical and gnostic texts.In ancient Greece, in addition to Socrates and Plato, the Epicureans and Stoics played an important role in philosophizing death and thanatophobia. In the realm of Islamic philosophy, thinkers like as Muhammad ibn Zakariyyā al-Rāzī (Rhazes), Abū ʿAlī Miskawayh, and Mulla-Sadra have commented on death and thanatophobia. Nevertheless, the only monograph which deals with death and death anxiety in detail is Philosophical Approaches to Thanatophobia and its Treatments, the authorship of which is attributed to the great philosopher and physician of the Islamic world, Avicenna. The work, which is published in the collection of Avicenna’s treatises, has been translated under different titles. As an eminent philosopher and competent physician, Avicenna has aptly philosophized death and thanatophobia, the authenticity of have been acknowledge by the numerous references scholars and academicians have made to the work. However, the work, as this study suggests, is wrongly attributed to Avicenna. This treatise is, originally, a part of Abū ʿAlī Miskawayh’s Tahdhīb al-Akhlāq wa Taṭhir al-Aʿaraq (Refinement of character and purification of dispositions), wrongly attributed to Avicenna, whether intentionally or inadvertently. Examining different aspects of this wrong attribution, this study textually demonstrates that the treatise is written by Miskawayh.

    Keywords: Ibn Sina, Thanatophobia (death anxiety), Abū ʿAlī Miskawayh, Avoiding the grief of death, Healing from the Thanatophobia, Treating Death Anxiety Disorder, Tahdhib al'Akhlaq wa Taṭhir al'Araq
  • Leila Kiankhah *, Seyyed Hosein Mousavian Pages 95-116

    Neirūzīyyeh is a treatise on commentaries of Qur'ānic verses compiled by Ibn Sina. In his treaties, Ibn Sina sought to interpret ḥurūf muqaṭṭaʿāt (the mysterious letters) through his philosophical thoughts and ḥisāb al-jummal (the Abjad numerals). Since the title of the treatise was not mentioned in the ancient biographical pieces of literature, it raises serious doubts about the attribution. Therefore, the treatise needs historically to be assessed and authenticated. In the introduction, Ibn Sina dedicated his treatise to "Sheikh Al- ʾAmīr" as a Nowruz (New Year) gift. But we are not certain about the identity of him. Based on written records, the most probable person is Abu ‘Abdillāh Barghi. Ibn Sina composed the treaties between ages seventeen to twenty-two, ca. 387-392 AH, during his stay in Bukhara. The textual criticism and structural analysis of the treatise show that the content is compatible with his other works. The key terms of the treatise including Necessary Being and other ontological terms discussed in the issues of the degrees of creations and the Theory of Emanation are the same as the ones that had been used in Ibn Sina's other philosophical works. This proves the treatise is truly attributed to him.

    Keywords: Ibn Sina, Neirūzīyyeh, the theory of emanation, The Qur'ānic interpretation, ḥurūf muqaṭṭaʿāt (the mysterious letters)
  • Shekoofeh Maneshi, Mitra Poursina *, Minoo Hojjat Pages 117-136

    Based on Richard Frank's book, Creation and the Cosmic System: Al-Ghazali & Avicenna, this article examines some topics on the creation of the universe and al-Ghazali's thought about them, and proposes that al-Ghazali has been affected from Avicenna and has detached himself from the Ash'arite tradition .In the popular view, especially among orientalists, Al-Ghazali is known as an Ash'arite theologian who is opposed to philosophy. In the last twenty years, a new re-reading of Al-Ghazali's works, being largely based on Frank's researches, has taken place and changed the traditional view about him. By analyzing key texts in al-Ghazali's various works, Frank goes against the common view and reaches important conclusions about al-Ghazali's various views in his book, among which are the following: Introducing the world as a series depended on causal relations, proposing a theory which is similar to Avicenna's emanation theory, asserting the direct and indirect activity of God in the universe, necessity of the creation of the world, and the closeness of the position of al-Ghazali and Avicenna in the issue of the temporality or eternity of the world. According to Frank, many of the views that al-Ghazali rejected were insignificant compared to the views in which he followed Avicenna and it can be said that his views, more than being influenced by the Ash'arites, are Avecinnian. In the present study, by referring to Frank's other works and other works of the scholars of al-Ghazali, as well as various works of al-Ghazali and Avicenna and expressing their views, an attempt has been made to acquaint the reader with the views of the new scholars of al-Ghazali as well as Frank's views in the book, and to be able to judge them to some extent; at the same time, an attempt has been made to provide an assessment of their point of view.

    Keywords: Avicenna, Asharites, Al-Ghazali, Cause - Effect system, Creation, the Cosmic System, Richard M. Frank
  • Mahdi Azimi Pages 137-153

    Suhrawari’s syllogistic is based upon the three reductions: (1) the reduction of the negative propositions to positive ones by obversion, (2) the reduction of the particular propositions to universal ones by exposition, and (3) the reduction of the contingent and impossible propositions to necessary ones by definite necessity. Thus, the four moods of the first figure may be reduced to one mood, the four moods of the second figure may be reduced to another one, and the six moods of the third figure may be reduced to a third mood. from these three moods, the first is self-evident in its validity. But Suhrawardi proves the validity of the other two moods by two illuminationistic rules. I will show in this article that Suhrawardi is indebted to Avicenna in all these respects. Obversion is borrowed from Avicenna’s al-Mukhtasar al-Awsat; exposition is an Aristotelian method which Avicenna applies in all of his logical works; the definite necessity and one of the two illuminationistic rules are adopted from his al-Shifa’: Kitab al-Qiyas; and the other illuminationistic rule is extracted from his al-Najat. So Ziai and Walbridge’s opinion that Suhrawardi’s Syllogistic is a sharp divergence from Avicenna’s Syllogistic will be wrong.

    Keywords: Suhrawari’s syllogistic, obversion, exposition, definite necessity, illuminationistic rules
  • Tayebeh Karami * Pages 155-169

    The effort of Khaje Nasir al-Din -Tusi was to defend Avicenna against Asharite theologians Gazali and Fakhr Razi and other Anti-Aveciennen movements. He explained Avicenna,'s thought, however, he criticized some aspects of them and made a new paradigm for resolving problems, Many philosophers and theologians after him pursued him and profit by. His solutions were in a number of issues, such as the theory of Emanation (sudur) and knowledge of God. Tusi had solved the problem of how the multiplicity-the universe was generated from the One with the notion of aspects (Etebariat) and designed a model for creations that were based on logical progression and evolved Avicenna's theory. Al Tusi has some new ideas about the intellect realm and identified it with Actual Facts (Nafso-al-amr). In his view multicity in the intellect realm can solve the problem of knowledge in detail. Khaje Nasir with the aspect of shie wisdom emphasized the role of the teacher for achieving abstract knowledge and the necessity of guidance of Imam for it. He believed that somethings in religion are out of reaching intellect and for those things we need guidance and help like the corporal resurrection, he defined some ideas, like spheres and their numbers as an axiom from other sciences.

    Keywords: Nasir al-Din -Tusi, Aspects (Etebariat), Al-Wahid rule, Actual fact (Nafso-al-amr)
  • Nafise Mostafavi * Pages 171-192

    Expansion of breast (Inshirah) is an intermediary for regulating how to communicate with the people. It is influenced by epistemological insights and mystical authorities. Explanation of Inshirah, relationship between breast at Perceptual powers and Epistemological principles of Inshirah and its relationship with mystical authorities focusing on the views of Avicenna and Mulla Sadra are the main questions of this research. Examining the role of Inshirah in the development of art and vice versa, the role of art in the development of chaste love and Inshirah are other questions of this research. According to both sages, breast is imaginative. Inshirah has a hierarchy and its initial stage begins with the removal of grudges and reaches the lowest level of Inshirah is related to some middle- stage including solitude, Intoxication and sorrow and its final stage is at the end of the third journey and the intuition of the truth in the people that Avicenna interprets it as the breadth of power and Mulla Sadra as Inshirah. Sadr al-Din introduces the perfection of Inshirah as a necessity for arresting the people on the fourth journey.According to both philosophers, learning the sciences and arts is one of the factors for the delicacy of nature and the expression of chaste love, and chaste love is the path to true love and the source of the refinement of the soul. According to transcendent wisdom, chaste love is the source of Inshirah and facilitates the teaching of sciences and arts.

    Keywords: Avicenna, Mulla Sadra. The expansion of breath(Inshirah), art, Mysticism, imaginative
  • Zahra Saeed Tehrani *, Fateme Sadeghzade Pages 193-210

    Worship as the goal of human creation is something that needs to be examined from a philosophical perspective in order to explain its truth. The research question is what is the truth of worship and what is the relationship between the appearance and the interior and the truth of worship and whether the levels of worship are the same among all human beings. The truth of worship is philosophically explained with the help of Sinai and Sadra principles. Ibn Sina and Mulla Sadra agree on the truth of worship, with the difference that Sadra, by considering his rich philosophical foundations, such as the originality of existence and the skepticism of existence, can explain the place of worship in his philosophical system more accurately. From the point of view of both philosophers, worship has an outward and an inward aspect. The appearance of worship cultivates the soul, and the cultivated soul finds the ability to find the truth of worship, that is, the knowledge of the truth. According to these two philosophers, knowledge has a two-way relationship with worship. Man, by thinking in himself and in existence, realizes the need of his existence for the deity, and with his will and authority, he bows before the deity. So basic knowledge leads to outward worship, and outward worship leads to self-cultivation. The cultivated soul eventually acquires the ability to attain the knowledge of the transcendent, that is, true worship.

    Keywords: Ibn Sina, Inner, truth, worship, Love, Knowledge, Mulla Sadra
  • Kamal Pooladi *, Ahmad Jahaninasab Pages 211-234

    St. Augustine, a Christian philosopher and prolocutor, and Avicenna, a Muslim philosopher and theologian, are both prominent personalties in philosophy and theology. “state Theory” is one of the key issues in political thought. Therefore, in this paper, it is studied and compared from the viewpoint of the two philosophers in terms of the origin and nature of the government and its relation with conceptual, functional, and structural perspectives. Thus, the research question is: How can we conceptualize and compare Government Theory in Avicenna and St. Augustine’s political philosophy in terms of the origin and nature (of the government)? To examine thequestion, it is hypothesized that in Augustine’s viewpoint, the government is rooted in the human beings’ “first sin” and rebellious nature, and having a customary nature, its only function is maintaining security and peace in society. However, in Avicenna’s theory, the government is originated in a divine and civilnature of human beings, and being religious in nature, its function is leading society towards the prosperity of this world and the salvation of the other world in an ideal way. The findings indicate that the starting point of each of the philosophers on human being’s nature determines the nature of the government in terms of the customary or religious nature and functional or structural perspectives. Therefore, in Augustine’s viewpoint, the government has an instrumental and mechanical approach; while, in Avicenna’s political viewpoint, the government has an organic approach from the conceptual perspective. Furthermore, Augustine’s theory is related to a realistic attitude, while, Avicenna’s theory is related to an idealistic approach. This research has used the descriptive-analytical method and the method of collecting information and data in the form of documents (libraries).

    Keywords: Avicenna, the Structure of government, St. Augustine, Human being’s divine nature, the Function of government, the First sin, the Concept of government
  • Mahmud Hedayatafza *, Mona Foroziyan Pages 235-258

    The important keyword "law" has long existed in the works of prominent political philosophers. They have had different perceptions and expectations of the law as well as law formulation stages, and these differences have occasionally been serious. This study used a descriptive-analytical method and a comparative approach to explain the foundations of Avicenna's and Kant's opinions to enact or formulate a "comprehensive universal law" and to highlight the similarities and differences between their opinions. The reason for the importance and selection of these two philosophers was their similar end in their pursuit of the universal law, but their point of difference related to this idea's emergence process. Avicenna considered social justice achievement to rest upon not only the honesty of government officials, but also a comprehensive and just law. He did not consider the general public to be worthy of legislation for two reasons: lack of knowledge and conflict of interest. This is why he linked the formulation of a comprehensive and just law to the necessity of prophecy and understanding of divine law.  However, Kant acknowledged the two mentioned shortcomings of the humankind, but argued that morally-oriented elites must endure legislation and formulate a comprehensive law based on past experience and the emphasis on the outer freedom of human beings. The common recommendation of both philosophers in the face of oppressive governments before the formulation and execution of the universal law was twofold: first, tolerance of rulers and abandonment of suicidal acts against them in order to maintain security in society; Second, the use of legal capacity to guide community leaders to comply with and reform the existing laws.

    Keywords: Avicenna, Outer Freedom, Necessity of Prophecy, Political Philosophy, Universal Law, Kant, Tolerance of Rulers