فهرست مطالب

ادیان و عرفان - سال پنجاه و سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)

نشریه ادیان و عرفان
سال پنجاه و سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/08
  • تعداد عناوین: 12
|
  • بهزاد حمیدیه* صفحات 273-293
    چه نکات روشی در به کارگیری «مطالعه تطبیقی» در حوزه «معنویت» وجود دارد؟ نوشتار حاضر در بررسی این مسیله، بر رویکرد نوین «پساالیاده ای» در مطالعات تطبیقی تکیه می کند. در این رویکرد نوین، «معنویت» امری واحد و جهانی نیست؛ بلکه هر معنویت واقعیتی یکه محسوب می شود. باید با پرهیز از تحمیل یک تجانس مصنوعی، به تنوع بافت فرهنگی هر معنویت و گریزناپذیری هرمنوتیک توجه کرد. در این نوشتار، روش هایی جهت پرهیز از سوگیری، گذر از شباهت های ظاهری، ایجاد تناسب میان مقیاس و مسئله تطبیق و مانند آن مطرح شده است. همچنین، با ارایه نظریه «ایمای متوازی»، تلاش شده است درک پژوهشگر از معنویت تجربه ناشده توجیهی نظری بیابد. در میان سبک های تطبیق، ظاهرا «سبک روشنی بخش» قابل اتکاترین است. در این سبک، پژوهشگر به دنبال کشف نقاط کور معنویت تجربه شده از طریق مقایسه با معنویت های بیگانه است و دقت و صحت کامل توصیفی که از معنویت بیگانه ارایه کرده است، موضوعیت ندارد.
    کلیدواژگان: رویکرد پساالیاده ای، سبک های تطبیق، نظریه ایمای متوازی، ویلیام پیدن
  • علیرضا خواجه گیر*، سوسن ایزدی دستنایی، علیرضا فهیم صفحات 295-316
    آدمی با معطوف کردن انرژی خویش به پدیده ای و مشاهده آن در درون به حضوری دست می یابد که جوهر آگاهی است؛ اما هنگامی که یگانگی خویش را با ذهن بگسلد و تماشاگر آن باشد، به مرتبه ای فراتر به نام آگاهی متعالی دست می یابد. رسیدن به این آگاهی در عرفان های شرقی به منظور آرامش ذهنی بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش، فرآیند رسیدن به این آگاهی برتر در مکتب یوگا و ذن به روش تحلیلی توصیفی بررسی می شود. رهرو در مکتب یوگا با به کاربستن فنون ارایه شده به توقف جریانات ذهنی و در نهایت، به حقیقت برتر درونی و رسیدن به رهایی در پرتو آگاهی متعالی نایل خواهد شد. در مکتب ذن نیز روشن شدگی همراه با ادراک حقیقت وجود از طریق تمرکز و حضور دایمی حاصل می آید که با شهود درونی معنا پیدا می کند. آنچه در این دو مکتب علی رغم اختلاف در روش و مبانی مشترک است، همان هدف نهایی است که رسیدن به این آگاهی متعالی را دربر می گیرد.
    کلیدواژگان: آگاهی متعالی، خودشناسی ذن، یوگا
  • علی سنایی* صفحات 317-338

    در این مجال نگرش دینی جوسایا رویس [1] (1855-1916) بر اساس برخی جریانات عمده الهیاتی معاصر مثل فلسفه دین تحلیلی، الهیات تحلیلی، الهیات سیتسماتیک و الهیات پسامدرن بررسی و تحلیل می شود. به نظر می رسد که پراگماتیسم ماخوذ از فلسفه کانت، سرچشمه تاریخی مشترک بین اندیشه رویس با فلاسفه دین و الهیات معاصر است. او از عقاید مسیحی به عنوان مقدمه ای برای استدلال های خود بهره می برد و از این جهت، رویکرد او با الهیدان های تحلیلی قابل مقایسه است. با توجه به منظومه ای از باورهای الهیاتی که با الهام از ایدیالیسم شخص گرایانه شکل گرفته است، اندیشه او نوعی الهیات سیستماتیک محسوب می شود. از سوی دیگر، او همگام با فلاسفه پسامدرن سوژه را برساخته عوامل اجتماعی و فرهنگی می داند و همچنین، در پاسخ به نیازهای زمانه تفسیری نوین از الهیات مسیحی ارایه می دهد. با وجود تمام این جنبه های مشترک، اندیشه رویس به خاطر استفاده از شهود متافیزیکی - به عنوان یک منبع معرفتی موثق و واقع نما - از سنت تحلیلی و پسامدرنیسم متمایز می شود.

    کلیدواژگان: الهیات تحلیلی، ایدئالیسم، پراگماتیسم، جوسایا رویس، فلسفه دین تحلیلی
  • محمود شیخ* صفحات 339-359

    یکی از رویکردهای دینی و دانشی در حوزه علمیه قم، رویکرد عرفانی است که از بدو تاسیس حوزه نوین این شهر، در آغاز سده کنونی تا زمان حاضر حیات داشته است. مخالفان این رویکرد در این دوره همواره به نقد جدی این رویکرد پرداخته اند. خاستگاه رویکرد عرفانی قم دو مکتب حکمی تهران و اخلاقیون نجف است و حامیان این رویکرد در پایبندی به میراث عرفانی اسلام و نقد جنبه های خانقاهی تصوف و نیز تطبیق آموزه های صوفیه با کلمات امامان شیعه و نیز ارایه تفسیر عرفانی از قرآن و روایات مانند سلف خود عمل کرده اند و همین امور باعث فاصله گرفتن آنان از تصوف محض شده است و درنتیجه، از اتهام صوفی بودن رهیده اند. همچنین، آن ها از فشار مخالفان خود نیز متاثرند و در استناد به کلمات صوفیه بسیار محتاط عمل می کنند و همواره بر تمایزات و اختلافاتشان با تصوف تاکید دارند. مسیر سومی در میانه نزاع موافقان و مخالفان و متاثر از این نزاع، در دهه های اخیر سر برآورده است که مدعایش گذر از عرفان موجود به سوی عرفان ناب، راستین، حقیقی و بدون شایبه است. کوشش های معرفتی این دسته نقش موثری در حفظ و بقای گفتمان عرفانی و نیز آشناکردن مخالفان عرفان با این گفتمان داشته است و البته چنین رویکردی در شیعه بدیع نیست و پیش تر در آثار امثال فیض کاشانی بروز داشته است و این عده عملا در برابر عرفان از جست وجوی عرفانی ناب با عناوینی چون عرفان وحیانی و اهل بیتی سخن می گویند.

    کلیدواژگان: تصوف، حوزه قم، عرفان اسلامی، عرفان شیعه
  • جعفر فلاحی* صفحات 361-380
    سیمون وی و دوروتی زیله، متالهان مسیحی، هریک تقریری نو از الهیات مسیحی ارایه داده اند. مقایسه آن ها نشان دهنده تشابه ها و تفاوت های مهمی در تفکراتشان است. مقاله حاضر به روش تحلیلی - مقایسه ای به مقایسه اندیشه های آن ها پرداخته است و کوشیده است نشان بدهد که آن ها با تکیه بر حساسیت های عقلانی و اخلاقی خود، نگاهی انتقادی به بعضی از آموزه های مهم مسیحی دارند. اما از سوی دیگر، دیدگاه های معنوی - عرفانی شان در پی رابطه ای وجودی با خداوند است. توجه عمیق آن ها به معنویت و عرفان وجه جالب الهیات آن ها است که از سویی، وجه انتقادی و سلبی نگرش آن ها را با تاکید هایی ایجابی متعادل می کند و از سوی دیگر، نقش تکیه گاه معنوی - عرفانی را برای کنشگری در حوزه سیاسی و اجتماعی ایفا می کند. آن ها به واسطه زمانه پرغوغای خود، به مسایل اجتماعی و سیاسی بی اعتنا نیستند. بازنگری کامل در تیودیسه نظری و اتخاذ دغدغه های جدی درباره مسایل اجتماعی و سیاسی از ثمرات این توجه است. با این حال، به نظر می رسد یکی از مهم ترین تمایزهای این دو اندیشمند در تاکیدهای متفاوت عرفان و معنویت آن ها باشد؛ عرفان و معنویت سیمون وی سرچشمه های معنوی تری دارد و زیله دغدغه های سیاسی تر و رهایی بخش تری را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: الهیات رادیکال، الهیات سیاسی، دوروتی زئله، سیمون وی، عرفان و کنش اجتماعی
  • جمشید قهرمانی* صفحات 381-400

    با توجه به اهمیت مسیحیان در روزگار ساسانیان، بررسی وضعیت آن ها در آن دوران، به درک بهتر تاریخ مسیحیت و حکومت ساسانی کمک می کند. روزگار خسروپرویز را باید به عنوان یکی از مقاطع مهم تاریخ ساسانی و مسیحیان ایران در نظر داشت. یکی از شخصیت های مهم مسیحی در زمان خسروپرویز، سبریشوع بود که به مقام پاتریارخی کلیسای نسطوری رسید و نقش سیاسی - مذهبی مهمی را ایفا کرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سبریشوع با فرمان مستقیم خسروپرویز و بدون رضایت رهبران کلیسای نسطوری در سال 596 م. به مقام پاتریارخی رسید و خسروپرویز در جلب نظر مساعد مسیحیان نسطوری نسبت به خود، تسلط بیشتر بر آن ها و مراودات سیاسی خود با امپراتور ماوریکیوس از وی استفاده کرد. همچنین، سبریشوع با حمایت خسروپرویز سعی کرد اختلافات داخلی کلیسا را حل کند و در هنگام آغاز جنگ های خسروپرویز و بیزانس، به عنوان نماینده مسیحیان نسطوری، خسروپرویز و سپاهیان ساسانی را همراهی کرد.

    کلیدواژگان: خسروپرویز، ساسانیان، سبریشوع، مذهب نسطوری
  • سید محمدهادی گرامی*، فاطمه طیبی فرد صفحات 401-420

    اثبات گرایی البته نه دقیقا در معنای همان پوزیتیویسم عصر روشنگری و مدرنیته رویکرد غالب در مطالعات اسلامی آکادمیک ایران است. رویکرد اثبات گرایانه در مطالعات اسلامی ایران با پوزیتیویسم منطقی و فلسفه تحلیلی قرابت دارد. البته این شباهت شباهت های کلی است که مراد از آن، تشابه نحوه دستیابی به معرفت از طریق اثبات است و درعین حال، تفاوت هایی نیز در این میان وجود دارند که نباید نادیده گرفته شود. غلبه اثبات گرایی بر مطالعات اسلامی در ایران سبب شده است تا ظرفیت هایی که می توانند براساس رویکردهای تفسیری - تفهمی و تاریخی برخاسته از سنت قاره ای فعال شوند، مغفول بمانند؛ ظرفیت هایی مانند منظرگرایی، مطالعه در سطح فرهنگی - اجتماعی و کارکردهای دینی، ارج نهادن تفاوت ها و اهمیت دادن به خلاقیت، توجه به دانش های مبتنی بر نتایج ظنی نظیر تاریخ، مردم شناسی و... ازجمله این موارد هستند.

    کلیدواژگان: پارادایم، اثبات گرایی، مطالعات اسلامی، فلسفه تحلیلی، فلسفه قاره ای
  • راضیه معافی، مسعود احمدی افزادی* صفحات 421-439
    در این مقاله در نظر است تا با تکیه به برخورد نظری دو چهارچوب نظری فمنیسم و اگزیستانسیالیسم در عرصه فلسفه سیاسی، وجوهی را که در گذار جامعه سنتی به جامعه مدرن در اروپای غربی در باب خوانشی جدید از جایگاه زن در کتاب مقدس مسیحیت، با تاکید بر تورات (عهد عتیق) و اناجیل چهارگانه (عهد جدید) مطرح شده است، بررسی شود و فرآیند اسطوره زدایی و افسون زدایی که از ویژگی های عصر روشنگری است، از امر زنانه در غرب نوین واکاوی شود. در این حوزه، ابتدا دیدگاه فمنیستی کسانی چون سیمون دوبوار بررسی شده است و سپس به دیدگاه پدیدارشناختی شلایر ماخر و همچنین دیدگاه اگزیستانسیال و لیبرال بولتمان پرداخته شده است. در یک دیدگاه نهایی، می توان فهمید که جریان فمنیستی همسو با جریان روشنگری به افسون زدایی از مفهوم سنتی زن پرداخته است؛ و این افسون زدایی مفهومی در رابطه ی معناداری با تجدیدنظرهای فیلسوفان و الاهیات دانان لیبرال و اگزیستانسیال در الهیات مسیحی قرار دارد.
    کلیدواژگان: اگزیستانسیالیسم، سوژگی، سوژه، فمینیسم، فمینیسم اگزیستانسیالیستی، کتاب مقدس
  • عادل مقدادیان*، ابوالفضل تاجیک صفحات 441-458

    به باور عرفان یهود و عرفان اسلامی، خدای متعال میان خود و مخلوقاتش واسطه‏ای را قرار داده است که در متون مقدس هر دو دین اسم های مشترکی دارند. یکی از این عناوین «حکمت» است. در این نوشتار بر اساس روش تطبیقی، مفهوم «حکمت» در عرفان یهودی و اسلام تحلیل شده است. مهم ترین نوآوری این پژوهش اثبات این فرضیه است که گرچه در یهود «حسد» و عشق اصل حیات بخش است و در عرفان اسلامی نیز حرکت حبی همان نقش را دارد، اما در هر دو عرفان، پیش از حب الهی که باعث تجلی مظاهر شده است، حکمت (حوخمه) نقش آفرین بوده است؛ لذا این شبهه کلامی که اگر خدا همیشه محب و در عین حال، قادر است، پس باید از ازل مخلوق می‎داشته، در عرفان قبالا و عرفان اسلامی این گونه پاسخ داده می‎شود که خدا، مقدم بر حب ذاتی، حکیم است و حکمت اوست که حبش را به جریان می اندازد.

    کلیدواژگان: آفرینش، حکمت، غیب الغیوب، فیض، واسطه فیض
  • سارا منوچهری مقدم، محمدرضا ریخته گران* صفحات 459-478

    در نظام فلسفی فلوطین، تنها سعادت ممکن برای انسان، یگانگی با احد با آگاهی و اشراقی معرفت شناختی است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی، روش، اقتضایات و غایت عروج نفس و نحوه تحقق آن را تبیین می کند. از جمله یافته های پژوهش این است که یگانه مسیر عروج نفس در نظر فلوطین، دیالکتیک عقلانی فرارونده از اندیشه های جزیی به ایده های ناب است و مولفه هایی چون هدایت، کسب فضایل اخلاقی و ادراک زیبایی به این فرآیند یاری می رسانند. در فرآیند عروج نفسانی، تحقق هر مرتبه از معرفت برای نفس، مساوق با برکشیده شدن نفس به مرتبه وجودی هم سطح آن مرتبه معرفتی است. نهایت معرفت ممکن در پایان سیر عقلانی نفس، یگانگی ضروری با عقل کل است که به مثابه از قوه به فعل آمدن بنیان ذاتی انسان تلقی می شود. یگانگی با احد، تبیین ناپذیر، پیش بینی ناپذیر و مشمول اراده نامعطوف به غایت احد است.

    کلیدواژگان: دیالکتیک عقلانی، عروج نفس، فلوطین، یگانگی
  • حسن مهدی پور* صفحات 479-498
    به اعتقاد برخی وحدت گرایی عرفانی با نفی تمایزات انسانی جایی برای شکل گیری مفاهیم «خود» و «دیگری» و رابطه «من - تو»یی که از لوازم تفکر اخلاقی است، باقی نمی گذارد. ازاین رو، موضوع مقاله حاضر چگونگی تکون مفاهیم «خود» و «دیگری» با ابتنای بر هستی شناسی وحدت وجودی ابن عربی است و سعی شده تا با روش تحلیلی و بر اساس مبانی عرفانی «وحدت در کثرت»، «مظهریت اسمایی»، «تعدد جهات» و اصل «لاتکرار فی التجلی» نشان داده شود که در نظریه وحدت وجود ابن عربی تمایزات انسانی از بین نمی رود و می توان از رابطه مبتنی بر «من - تو» در ذیل مفاهیم «خود» و «دیگری» سخن گفت که بدین گونه شرط امکان اخلاق تامین می شود. همچنین، عارف وحدت وجودی هم «خود» را مقدم بر «دیگری» می شناسد و هم «دیگری» را در درون خود می یابد، بدون آنکه دیگری را به خود تقلیل دهد و اصالت و غیریت او را زیر سوال برد. درضمن، استدلال می شود که قول به وحدت بنیادین انسان ها نه تنها اخلاق را ناممکن نمی سازد؛ بلکه از شروط ضروری آن است.
    کلیدواژگان: ابن عربی، تعدد جهات، خود، دیگری، لاتکرار فی التجلی، مظهریت اسمایی، وحدت در کثرت
  • محمد میری* صفحات 499-516
    در نگاه عارفان، توبه در بالاترین سطح خود به گذار از همه کثرات و حجاب ها و به عبارت دیگر، به توبه از هرچه جز خدا منتهی می شود. نباید چنین پنداشت که این نگاه عارفان بی مبنا و برخاسته از احساسات و ذوق های عارفانه است. در این پژوهش، آن دسته از مبانی پذیرفته شده در علم عرفان عملی به روش اسنادی تحلیلی بررسی می شود که می تواند در تحلیل و تبیین این سخن عارفان به کار آید. قاعده عرفانی «روح معنا» از سویی، راه را برای طرح سطوح مترتب بر هم توبه باز می کند و از سوی دیگر، اصل «حضور منازل پایین تر در مراحل بالاتر سلوکی» مقتضی آن است که توبه در همه مراتب بالاتر ازجمله مرتبه فنا که مرتبه گذار از ماسوا است، نیز حضور داشته باشد. همچنین، اصل «فناگرایی در سلوک» موجب شده است تا مراتب نهایی توبه نیز رنگ ورویی از فنا داشته باشد. افزون بر همه این ها، شواهد حاکی از آن است که موازین پذیرفته شده در علم عرفان عملی (میزان شریعت، میزان عقل و میزان مشایخ) نیز بر توبه از ماسوی الله به عنوان نهایی ترین مرتبه توبه صحه می گذارند.
    کلیدواژگان: توبه، عرفان عملی، فنا
|
  • Behzad Hamidieh * Pages 273-293
    What are some ways to apply "comparative study" in the field of "spirituality"? The present essay examines this issue and relies on a new “post-Eliadean”  approach to comparative studies. In this new approach, "spirituality" is not a single and universal thing, but every spirituality is a unique reality. By avoiding the imposition of an artificial homogeneity, attention should be paid to the diversity of the cultural context of each spirituality and hermeneutic inevitability. In this paper, methods for avoiding bias, overcoming apparent similarities, creating a fit between scale and matching problem, and the like are discussed. Also, by presenting the theory of “parallel cuing”, an attempt has been made to find a theoretical justification for the researcher's understanding of inexperienced spirituality. Among the adaptation styles, the "enlightening style" seems to be the most reliable.
    Keywords: post- Eliadean approach, parallel cuing theory, comparative modes, William Paden
  • Alireza Khajegir *, Susan Izadi Dastenaee, Alireza Fahim Pages 295-316
    By turning his energy to a phenomenon and observing it within, man achieves a presence that is the essence of consciousness; but when he breaks his oneness with the mind and watches it, he attains a higher level, called transcendent consciousness. Achieving this awareness is very important in Eastern mysticism for peace of mind. This study seeks to investigate the process of achieving this superior awareness in the school of yoga and Zen in an analytical-descriptive manner. In the school of yoga, wayfarer, by using the techniques presented, will stop the mental flows and ultimately achieve superior internal truth and achieve liberation in the light of transcendental consciousness. In Zen school, illumination, along with the perception of the truth of existence, is achieved through concentration and permanent presence, which is meaningful with inner intuition. What is common in these two schools, despite differences in methodology and foundations, is to achieve this consciousness.
    Keywords: Transcendent Consciousness, Yoga, Zen, self-knowledge
  • Ali Sanaee * Pages 317-338

    In this article, the religious attitude of Josiah Royce (1855-1916) is examined and analyzed based on some major contemporary theological currents such as the philosophy of analytic religion, analytic theology, systematic theology and postmodern theology. It seems that the Pragmatism, derived from Kant's philosophy, is the common historical source between Royce's thought and that of contemporary philosophers of religion. He uses Christian beliefs as a prelude to his arguments, and for this reason his approach is comparable to analytical theologians. According to a system of theological beliefs inspired by personal idealism, his thought is considered as a kind of systematic theology. On the other hand Royce maintained that the subject or Self is constructed by social and cultural factors and this approach is in the direction of postmodern philosophers, and also offers a new interpretation of Christian theology in response to the needs of the time. Despite all these Similarities, Royce’s thought in due to metaphysical intuition - as a reliable source of knowledge and reality - differs from the analytical tradition and postmodernism.

    Keywords: Josiah Royce, Analytic theology, Analytic philosophy of religion, Pragmatism, Idealism
  • Mahmood Sheykh * Pages 339-359

    One of the religious and scientific approaches in the seminary of Qom is the mystical approach that has existed since the establishment of the new seminary of this city at the beginning of the current century. Opponents of this approach in this period have always been serious critics of this approach. The origins of the mystical approach of Qom are the two schools of jurisprudence of Tehran and the ethicists of Najaf. The supporters of this approach in adhering to the mystical heritage of Islam and criticizing the monastic aspects of Sufism and adapting the teachings of Sufism to the words of Shiite Imams Their predecessors have acted and these things have caused them to distance themselves from pure Sufism and as a result have been freed from the accusation of being Sufis.They are also influenced by the pressure of their opponents and are very cautious in quoting Sufi words and always emphasize their differences with Sufism. The third path in the midst of the conflict between the proponents and the opponents and affected by this conflict has emerged in recent decades, which claims to be the transition from existing mysticism to pure, true, true and unshakable mysticism. The epistemological efforts of this group have played an effective role in preserving and surviving the mystical discourse and also acquainting the opponents of mysticism with this discourse. Mysticism speaks of the search for pure mysticism, with titles such as revelatory and Ahl al-Bayt mysticism.

    Keywords: Islamic mysticism, Sufism, Shiite mysticism, Qom seminary
  • Jaafar Fallahi * Pages 361-380
    Simone Weil and Dorothee Soelle, two Christian theologians, each renders new interpretations of Christian theology. Comparison between the two reveals important similarities and differences. In this article it is tried to study their thoughts by an analytic-comparative method. It is demonstrated that both have critical approaches to institutionalized Christianity and its doctrines, but their spiritual and mystical thoughts seek for existential relation to God. Their theology, due to their messy times, go beyond the traditional issues and are concerned with social and political problems and practical commitment. This attention, among others, leads to a perfect revision in theoretical theodicy. Their intensive attention to spirituality and mysticism is the attractive aspect of their theologies that on one hand balances their critical view to the official Christian doctrines, and on the other hand functions as a spiritual support for activism in political-social sphere. Eventually, one of their main differences lies in their different spiritual and mystical emphases. Weil’s stress on spiritual feature is more than Soelle’s and Soelle’s stress on political issues is more than Weil’s.
    Keywords: Christian theology, Simone Weil, Dorothee Soelle, Radical Theology, political theology, Mysticism, Social activism
  • Jamshid Ghahremani * Pages 381-400

    Given the importance of Christians in the Sassanid era, examining their situation at that time will help to better understand the history of Christianity and the Sassanid rule. The time of Khosro Parviz should be considered as one of the important periods in the history of Sassanid and Christian Iran. One of the most important Christian figures in the time of Khosrow Parviz was Sabrisho’, who became the patriarch of the Nestorian Church and played an important political-religious role. The findings of this study show that Sabrisho’ by the direct order of Khosro Parviz and without the consent of the leaders of the Nestorian Church in 596 AD. He became a patriarch, and Khosrow Parviz used him to win the favorable opinion of Nestorian Christians towards him, to gain more control over them, and to have political relations with the emperor Maurice. Sabrisho’ also tried to resolve the internal disputes of the church with the support of Khosro Parviz and accompanied Khosro Parviz and the Sassanid armies as the representative of the Nestorian Christians at the beginning of the Khosro Parviz and Byzantine wars.

    Keywords: Sabrisho, Khosrow Parvīz, Nestorianism, Sasanians
  • S. M. Hadi Gerami *, Fatemeh Tayebifard Pages 401-420

    Positivism - though not exactly in the sense of the positivism of the Enlightenment and modernity - is the dominant approach in Iranian academic Islamic studies. The positivistic approach in Islamic studies of Iran is closely related to logical positivism and analytic philosophy. Of course, these similarities are general similarities that mean the similarity of how knowledge is obtained through proof, and at the same time there are some differences that should not be ignored. The dominance of positivism over Islamic studies in Iran has led to the neglect of capacities that can be activated based on interpretive-comprehension and historical approaches arising from the continental tradition; Capacities such as landscape, study at the socio-cultural level and religious practices, respecting differences and giving importance to creativity, paying attention to knowledge based on suspicious results such as history, anthropology, etc. are among these cases.

    Keywords: Paradigm, positivism, Islamic studies, Analytical philosophy, Continental philosophy
  • Raziyeh Moafi, MASOOD Ahmadi Afzadi * Pages 421-439
    relying on the theoretical approach of the two theoretical frameworks of feminism and existentialism in the field of political philosophy, this article intends to suggest aspects of the transition from traditional to modern society in Western Europe on a new reading of the position of women in Christianity (emphasis on the Old Testament and the New Testament) and explore the process of demythologizing and de-enchanting - which is characteristic of the Enlightenment - of women in the Modern West. In this field, first the feminist view of people like Simone de Beauvoir has been studied and then Schleiermacher's phenomenological view as well as Bultmann's existential and liberal view has been studied. In the final point, it can be seen that the feminist movement, in line with the Enlightenment, has disenchanted the traditional concept of woman, while the late Western existentialist philosophers have revisited this demythologizing reading with a phenomenological and empathetic view of the traditional view of woman.
    Keywords: subject, subjectivity, Bible, Existentialism, feminism, Existentialist Feminism
  • Adel Meghdadian *, Aboulfazl Tajik Pages 441-458

    According to Jewish mysticism and Islamic mysticism, God Almighty has placed a mediator between himself and his creatures, who have common names in the sacred texts of both religions. One of them is "Wisdom". In this article, based on the comparative method, the concept of "wisdom" in Jewish mysticism and Islam is analyzed. The most important innovation of this research is to prove the hypothesis that although in Judaism "hesed" and love are the life-giving principles and in Islamic mysticism the movement of love has the same role, but in both mysticisms, before the divine love that has manifested manifestations. Wisdom has played a role. Therefore, the theological doubt that if God is always loving and at the same time capable, then he should have creation from eternity, is answered in Qabalah mysticism and Islamic mysticism in such a way that God, prior to intrinsic love, is wise and is His wisdom. Which pours out his love.

    Keywords: Grace, creation, Ein-sof, Intermediary Emanation, wisdom
  • Sara Manouchehri Moghadam, MohammadReza Rikhtegaran * Pages 459-478

    In Plotinus' philosophical system, the only possible happiness for man is oneness with One with consciousness and epistemological enlightenment. This paper, using a descriptive-analytical method, studies the way, requirements, realization and the limit of Ascension of the Soul. One of the findings of the study is that the only path to the ascension of the soul in Plotinus' view is a rational dialectic that transcends from partial thoughts to pure ideas; And components such as guidance, the acquisition of moral virtues, and the perception of beauty contribute to this process. In the process of carnal ascension, the realization of each level of knowledge for the soul is equivalent to the lifting of the soul to the level of existence of that level of epistemology. The ultimate possible knowledge at the end of the rational course of the soul is the necessary unity with the whole intellect, which is considered as the power to realize the inherent foundation of man. Oneness with one is inexplicable, unpredictable, and subject to an infinite will.In Plotinus' philosophical system, the only possible happiness for man is oneness with One with consciousness and epistemological enlightenment. This paper, using a descriptive-analytical method, studies the way, requirements, realization and the limit of Ascension of the Soul. One of the findings of the study is that the only path to the ascension of the soul in Plotinus' view is a rational dialectic that transcends from partial thoughts to pure ideas; And components such as guidance, the acquisition of moral virtues, and the perception of beauty contribute to this process. In the process of carnal ascension, the realization of each level of knowledge for the soul is equivalent to the lifting of the soul to the level of existence of that level of epistemology. The ultimate possible knowledge at the end of the rational course of the soul is the necessary unity with the whole intellect, which is considered as the power to realize the inherent foundation of man. Oneness with one is inexplicable, unpredictable, and subject to an infinite will.

    Keywords: Ascension of the Soul, Intellectual Dialectic, Plotinus, Unification
  • Hasan Mehdipor * Pages 479-498
    Some scholars believe that mystical monism, by denying human distinctions, leaves no room for the formation of the concepts of "self" and "other" and the "I-you" relationship, which is essential for moral thinking. Therefore, the subject of this article is how to develop the concepts of "self" and "The Other" based on the ontology of Ibn Arabi's unity of existence  and tried to show by the analytical method based on the mystical principles of "unity in plurality", "Names manifestation", "multiplicity of directions" and the principle of "No repetition in theophany" that in Ibn Arabi's theory of unity of existence, human distinctions are not eliminated and we can speak of a relationship based on "I-you" under the concepts of "self" and "other", which thus provides the condition for the possibility of morality. The monistic mystic also sees both the "self" before the "other" and finds the "other" within himself without reducing the other to himself and questioning his originality and otherness. At the same time, it is argued that the belief to the fundamental unity of human beings not only does not make morality impossible, but is one of its essential conditions.
    Keywords: self, other, Unity in plurality, Names manifestation, Multiplicity of directions, No repetition in theophany, Ibn Arabi
  • Mohammad Miri * Pages 499-516
    In the view of mystics, repentance at its highest level leads to the transition from all multiplicities and veils, in other words, to repentance from everything but God. It should not be assumed that this view of mystics is baseless and arises from mystical feelings and tastes. This research seeks to study those accepted principles in the science of mysticism through documentary and analytical methods that can be used in analyzing and explaining the words of mystics. The mystical rule of the "spirit of meaning" on the one hand opens the way for the consecutive levels of repentance, and on the other hand the principle of " Presence of lower stages in higher behavioral stages " requires that repentance at all higher levels, including rank. Fana, who is the transient of us, should also be present. Also, the principle of " annihilation in conduct" has caused the final stages of repentance to have the color and face of annihilation. In addition to all this, there is evidence that the accepted standards in the science of practical mysticism - that is, the degree of Shari'a, the degree of intellect and the degree of elders - also confirm our repentance from God as the final stage of repentance.
    Keywords: Repentance, Practical Mysticism, Nihilation