فهرست مطالب

نشریه پژوهش های معماری اسلامی
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 29، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی حمزه نژاد*، مرضیه اصلانی صفحات 1-12

    نظام جمهوری اسلامی مانند سایر نظام های سیاسی در تلاش برای یافتن الگویی مناسب برای محیط است تا از طریق آن تحقق مقاصد سیاسی خود را امکان پذیر سازد. از آنجا که مقاصد سیاسی هر نظام متاثر از بینش آن درباره اصالت فرد یا اجتماع است، نقش این موضوع در الگوی محیطی مناسب برای جمهوری اسلامی نیازمند تعمق و بررسی است. به این منظور این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که آزادی و کنترل محیط در جمهوری اسلامی متاثر از چه عواملی است و باید از چه الگویی تبعیت کند؟  لذا این پژوهش با هدف بررسی مفاهیم اصالت فردی و اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی و معرفی الگوی محیطی مناسب برای تحقق مقاصد آن به انجام رسیده است. روش این پژوهش مطالعه تطبیقی است که با ابزار استدلال منطقی به بررسی انواع نظام های حاکمیتی و حالت های گوناگون محیط در آن پرداخته است و دست آخر به معرفی الگوی محیطی مناسب برای نظام جمهوری اسلامی پرداخته است. در گام اول، به بررسی انواع محیط در نظام های لیبرال و سوسیال بر اساس نحوه اصالت بخشی آنها به فرد یا اجتماع پرداخته شده است. در گام دوم، اصالت فرد یا اجتماع در اندیشه جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و نقش این باور در پیدایش محیط معرفی شده است. در گام سوم، محیط های چندسرشتی به عنوان الگویی کارآمد برای بیان ویژگی های محیط آزاد مطالعه شده در جمهوری اسلامی معرفی شده اند.در بررسی های انجام شده محیط در جمهوری اسلامی، متاثر از باورهای دینی از آزادی های فردی و ضرورت های اجتماعی پیروی می کند که در بستر فرهنگ تحقق پیدا خواهد کرد؛ در نتیجه، مقاصد نظام جمهوری اسلامی در تحولات محیطی از طریق بستر فرهنگی جامعه دینی محقق خواهد شد. از این رو دیدگاه های محیطی که بیانگر ایجاد خصلت هایی چند سرشتی در محیط هستند برای نظریه پردازی در زمینه کیفیت پیدایش و تحولات محیط در جمهوری اسلامی الگو قرار داده شد. در نهایت این نتیجه به دست آمد که محیط آزاد مطالعه شده الگوی محیطی مناسب برای تحقق هر دو نوع اصالت های فردی و اجتماعی در جمهوری اسلامی است که از طریق منطقه بندی های هویتی در محیط و بر اساس فرهنگ و الگوهای معماری اصیل هر منطقه محقق می شود. در این حالت محیط آزاد مطالعه شده همزمان پاسخگوی ضرورت های حاکمیت، سلیقه و خواست فردی مردم و شرایط زمانی و مکانی محیط است.

    کلیدواژگان: محیط، نظام جمهوری اسلامی، اصالت فردی، اصالت اجتماعی، آزادی
  • رامین خورسند*، رضا خیرالدین، مهران علی الحسابی صفحات 13-36

    تحقق مفهوم شهر 24 ساعته و زندگی شبانه شهری از همان ابتدای مطرح شدن حتی در خاستگاه اولیه یعنی شهرهای غربی با مناقشاتی مواجه بوده است. طرفداران شهر 24 ساعته، زندگی شبانه را به معنی افزایش رونق اقتصادی، حضورپذیری فضاهای شهری، ارتقای امنیت، برندسازی فضایی و غیره تلقی می کنند. در مقابل، مخالفان به دلایلی نظیر هدررفت انرژی، بروز رفتارهای ناهنجار اجتماعی، آسیب های زیست محیطی، افزایش فردگرایی و تنزل انسجام اجتماعی و غیره، زندگی شبانه در شهرها را توصیه نمی کنند. بررسی نمونه های تجربی زندگی شبانه در شهرهای مختلف حاکی از آن است که نمی توان الگویی واحد را برای زندگی شبانه متصور بود. در هر جامعه ای متناسب با اقتضایات و امکانات، فرهنگ عمومی و مناسبات اجتماعی و حتی سیاست های دولت ها و مدیران شهری، نمونه ای متفاوت محقق شده است. ورود این مفهوم به جوامع اسلامی -از جمله کشور ایران- نیز مدیریت شهری و شهروندان را با چالش هایی در این زمینه مواجه ساخته است؛ از جمله این که آیا همان مفهوم غربی شهر 24 ساعته و زندگی شبانه امکان تحقق در ایران را دارد؟ چه میزان آن مفاهیم و اهداف با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی تطابق می یابد؟ و اساسا نسبت بین مفهوم شهر 24 ساعته و زندگی شبانه با آموزه های اسلامی چیست؟ و لذا زندگی شبانه شهری موافقان و مخالفان جدی را در ایران درپی داشته است. بازخوانی ادبیات نظری در زمینه شهر 24 ساعته با نگاه به آموزه های اسلامی و ظرفیت های بومی و درون فرهنگی، احتمالا می تواند استنباطی از مفهوم شهر24 ساعته و زندگی شبانه شهری ارایه کند و الگویی بومی از آن را متناسب با شهرهای کشورهای اسلامی از جمله ایران ارایه دهد. پژوهش حاضر با روشی کیفی به دنبال پاسخ گویی به سوالات فوق و ارایه الگویی از شهرهای 24 ساعته و زندگی شبانه مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ظرفیت های سرزمینی- اعتقادی است.

    کلیدواژگان: شهر 24 ساعته، زندگی شبانه، سبک زندگی اسلامی، شهراسلامی، شهرهای زیارتی
  • عبدالحمید نقره کار*، ریحانه سادات طباطبایی یگانه صفحات 37-60

    یکی از مهم ترین دلایل انحرافات مکاتب بشری در شرق و غرب عالم، به خصوص جریان های نوگرایی (مدرنیستی) و فرانوگرایی (پست مدرنیستی) -که بعد از قرون وسطی و دوران رنسانس در فرهنگ غربی ایجاد شد؛ و تا زمان معاصر در جهان گسترش یافته است- انحرافاتی است که در ادیان الهی به خصوص دین یهود و دین مسیح توسط معتقدان به این ادیان اتفاق افتاده است. منابع معتبر اسلامی (کلام الهی و سنت معصومین (س))، این انحرافات را تبیین، تشریح و تحلیل نموده است. نمونه ای از آن تحریفات، اعتقادات مسیحیان به مفاهیم (خدا، پیامبر، رابطه انسان با خداوند، پیامبر، علما، جامعه و طبیعت) است. در این مقاله، تاثیر این انحرافات بر یکی از مهم ترین عناصر تمدن بشری یعنی (نیایشگاه های انسانی) و به عنوان نمونه خاص (کلیساهای صلیبی) از منظر اسلامی، مبتنی بر نظریه (سلام) مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفته است. نظریه (سلام) فرآیندهای انسانی نظیر ساختمان یک نیایشگاه را به طور کلی مبتنی بر پنج مرحله (ایده ها، انگیزه ها و روش های هنرمند معمار، تا خلق کالبد اثر و تاثیرات اثر بر مخاطبین) تقسیم نموده است؛ و تاثیر انحرافات هر مرحله را به مراحل بعدی تا خلق اثر معماری و تاثیرات آن مورد تفسیر و تحلیل قرار می دهد. در این نظریه اعلام می شود که پیامبران و مکاتب الهی منابع و مبانی معصومانه ای را برای سه مرحله اول از فرآیندهای انسانی با عناوین (اعتقادات، احکام و اخلاق) ارایه نموده اند؛ و مرحله چهارم احتیاج به اجتهاد تخصصی و خلق اثر توسط انسان ها در عالم طبیعت دارد. بنابراین اشکالات موجود در کالبد آثار تمدنی و از جمله (کلیساهای صلیبی) نتیجه انحرافات در (اعتقادات، احکام و اخلاق) ایجاد شده در فرهنگ مسیحی است. پژوهش حاضر بنیادی است؛ و روش تحقیق این پژوهش اسنادی و مبتنی بر منابع اولیه و ثانویه معتبر و مبانی مستدل اسلامی (تحیلی وتفسیری) و نیز اناجیل چهارگانه و متون متقدم مسیحی است. در نتیجه گیری، تاثیرات انحرافات (اعتقادی، رفتاری و روشی) مسیحیان بر کالبد کلیساهای صلیبی از ابعاد (ایده های هندسی- فضایی، آرایه ها و نمادها) مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: نیایش، نیایشگاه، عبادت، عبادتگاه، کلیساهای صلیبی، مسجد
  • پریسا محمد حسینی*، علی جوان فروزنده، اسماعیل جهانی دولت آباد، علی اکبر حیدری صفحات 61-84

    انسان ها همواره  و در طول زندگی خویش در معرض انتخاب های مختلف قرار دارند. این انتخاب ها می تواند در ابعاد مختلف زندگی آنها شامل نوع پوشش، نحوه رفتار، آداب مختلف زندگی فردی و اجتماعی، شیوه های انجام فعالیت های مختلف و نیز شکل سکونت گاه افراد تاثیر گذار باشد. بر همین اساس افراد از میان گزینه های مختلف، مواردی را انتخاب می کنند که با ساختارهای ذهنی و گرایشات فکری آنها سازگار بوده و به نوعی در انطباق با فرهنگ و شیوه زندگی آنها باشد. این موضوع در این پژوهش تحت عنوان انتخاب های فرهنگی معرفی شده است و هدف از انجام این تحقیق، فهم تاثیر "انتخاب های فرهنگی" در شکل گیری نظام های فضایی و الگوهای رفتارهای جاری در خانه های بومی است. بر همین اساس تعدادی خانه مربوط به طبقه متوسط شهری از دوره های اواخر قاجار و اوایل پهلوی در بافت سنتی شهر اردبیل به عنوان نمونه موردی برگزیده شد و ابعاد کالبدی و مولفه های فرهنگی و رفتاری ساکنان آنها استخراج گردید. سپس با تحلیل "مظاهر انتخاب" در این خانه ها و بررسی آنها از طریق "سنجه های انتخاب" که خود از مبانی فرهنگی زندگی مردم و شرایط محیطی (مولد های انتخاب) استخراج شده اند، به تحلیل الگوهای جاری رفتاری در این خانه ها و نیز الگوهای فضایی کالبدی بکارگرفته شده متناسب با آنها، پرداخته می شود. روش تحقیق حاضر کیفی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، توصیفی تحلیلی مبتنی بر روش استدلال منطقی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق استدلال منطقی از منابع اسنادی، تحلیل محتوای مصاحبه ها و ثبت خاطرات، و بررسی های میدانی، استخراج گردیده است. نتایج  تحقیق حاکی از آن است که انتخاب های مختلف افراد در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله خانه، از بستر مبانی فرهنگی آنها از یکسو و شرایط و تنگناهای محیطی از سوی دیگر شکل می گیرد. سپس توسط مجموعه ای از بایدها ونبایدها، قوانین و انتظارات، مورد ارزش گذاری قرار می گیرد که نتیجه این امر شکل گیری معانی مختلف برای خانه است. این معانی درنهایت به شکل الگوهای رفتاری و الگوهای فضایی در ساختار خانه نمود می یابند.

    کلیدواژگان: فرهنگ، مولدهای انتخاب، سنجه های انتخاب، مظاهر انتخاب، نمود های انتخاب، معماری بومی، اردبیل
  • سجاد بهزادی*، سمانه جلیلی صدرآباد صفحات 85-100

    بیان مسئله: 

    در سال های اخیر موضوع تعاملات اجتماعی به دلیل تاثیری که بر عواملی نظیر انسجام و همبستگی اجتماعی، مسئولیت پذیری و حس تعلق ساکنان، نظارت و امنیت اجتماعی و... می گذارد، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. بدین منظور تلاش های بسیاری به منظور ایجاد بستری مناسب جهت ایجاد یا افزایش تعاملات اجتماعی صورت گرفته است. در این راستا کانون توجه برنامه ریزان به فضاهایی نظیر پارک های محلی، پاتوق های اجتماعی، مراکز محله و... معطوف شده است که در اکثر مواقع نتوانسته انتظارات را برآورده سازد. در این میان مساجد با توجه به ظرفیت بالقوه ای که در پذیرش کارکردهای متنوع دارد و از دیرباز تحت عنوان فضایی اجتماعی، نقش به سزایی در تعاملات اجتماعی میان ساکنان داشته است، مورد بی توجهی قرار گرفته است. این بی توجهی ها تا جایی ادامه داشته که مساجدی که کانون تعاملات و روابط اجتماعی بوده اند، در حال حاضر تنها به نقش مذهبی خود بسنده کرده اند.

    هدف پژوهش:

     در این پژوهش سعی شده تا جایگاه مساجد و تاثیری که بر تعاملات اجتماعی میان ساکنان می گذارد، مورد بررسی قرار گیرد.

    روش پژوهش:

     به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، رویکرد پژوهش حاضر کیس محور می باشد. بدین منظور محله شهشهان اصفهان به دلیل برخورداری از تعداد زیادی مساجد به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مشاهده و پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش مطابق با فرمول کوکران 95 نفر انتخاب شد و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، ضریب همبستگی اسپیرمن مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته های پژوهش: 

    یافته های پژوهش نشان داد که میان حضور ساکنان محله در مساجد و همچنین تاثیری که مساجد بر تعاملات اجتماعی میان ساکنان می گذارند، ارتباط و همبستگی نسبتا بالایی وجود دارد. همچنین مطابق با سطوح مختلف تعاملات اجتماعی، مساجد به دلیل قابلیت پذیرش نقش های متعدد و همچنین ظرفیتی که در پذیرش و حضور اقشار مختلف جامعه دارد، می تواند تعاملات اجتماعی میان ساکنان را به بالاترین سطح ارتقاء دهد. لذا شناختی عمیق از کارکردها و عملکردهای این فضای مذهبی و همچنین نگاه دقیق و تحلیلی به ویژگی های منحصر به فرد مساجد و به کارگیری آن در شهرهای امروزی می تواند در ارتقاء تعاملات اجتماعی میان ساکنان و افزایش کیفیت محیطی، موثر واقع شود.

    کلیدواژگان: تعاملات اجتماعی، مسجد، محله شهشهان اصفهان
  • میرزاعلی شیدانه مرید*، معصومه خامه صفحات 101-111

    ترکیه ازجمله کشورهایی است که از گذشته های دور دارای تمدن های گوناگونی بوده است. این کشور از دیدگاه معماری غنی و متاثر از معماری بیزانس بوده است. ورود اسلام به ترکیه و شکل گیری حکومت های اسلامی در دوره ی عثمانیان باعث شکل گیری نوع خاصی از معماری اسلامی در ترکیه گردید. معماری مساجد ترکیه، بارزترین گونه معماری اسلامی خصوصا در شهر استانبول می شود.اهداف این تحقیق “دستیابی به سیر تحول معماری مساجد در ترکیه "و "الگویابی معماری مساجد ترکیه" بوده است. این تحقیق قایم بر این فرض است که الگوی معماری مساجد ترکیه ترکیبی از معماری مساجد اولیه اسلامی، ایرانی و معماری بومی ترکیه است. ریشه یابی ویژگی های معماری مساجد ترکیه، موضوع این تحقیق است که تاثیرپذیری معماری مساجد ترکیه از معماری مساجد اولیه اسلامی، معماری غنی و با سابقه طولانی بیزانسی و یونانی قبل از ورود اسلام و معماری تمدن های اسلامی پیشرفته در همسایگی ترکیه مانند ایران پرداخته شده است. ویژگی های معماری مساجد ترکیه به طور کلی شامل شبستان های رو به قبله، حضور مسجد در محله، ورود از حیاط به گنبد خانه روی محور مستقیم، هماهنگی هندسه ناشی از ستون ها با هندسه پلان و سازمان دهی فضاها در جهت قبله، تقسیم شبستان به فضای کارآمد با مقیاس انسانی، استفاده از عنصر نور در زیر گنبد خانه و ایجاد فضای روحانی، نیم گنبدهای عظیم که گنبد اصلی را تقویت می کنند، سیمای خارجی موج دار به وجود آمده توسط گنبدهای چندتایی، مناره های مدادی شکل، گنبدهای بیزانسی، استفاده از نقوش هندسی و گل و بته و خطاطی روی سنگ، ایوان برای درگاه و برای ورودی های شبستان است. ریشه یابی ویژگی های معماری فوق در این پژوهش رهنمون به کشف الگوی معماری مساجد ترکیه شده است. این پژوهش با روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا گرا و  کتابخانه ای و مرور متون و توصیفی تحلیلی و درانتها مقایسه و تطبیقی انجام شده است.

    کلیدواژگان: الگویابی، معماری، مسجد، معبد، ترکیه، ایران
  • فریبا البرزی*، نوید جهدی، میلاد فتحی، امیرحسین یوسفی صفحات 112-144

    معماری، زاده بسترهای گوناگون است که با توجه به روح متغیر زمان و ماهیت همیشه در تغییر هستی، به صور سبکی و معنایی متفاوت بروز می‌یابد. از همین روست که نحوه برخورد سازندگان یک بنا با عناصر شکل‌دهنده معماری و راه‌های استفاده از آن‌ها، علیرغم وجود شباهت در کلیت عناصر، دارای تجلی‌های مختلف معنایی و کالبدی در بسترهای متفاوت بوده و هست. به عنوان مثال نور در مذهب شیعی اسلام نمودی از ذات اقدس الهی و بیانگر وجود است و همیشه در کانون توجه معماران مسلمان بوده است. تا آنجا که تصور ساختار و ادراک فضایی بسیاری از ساختمان‌های این دوره بدون درنظرداشتن جایگاه معناشناختی نور، منجر به نقص و درکی ناقص از فضا شده که گویی ساختمان بر پایه نور طراحی شده است. این امر به خصوص در طراحی بناهای مذهبی به طور عام و مسجد به طور خاص قابل مشاهده است. مسجد که تجلی‌گاه ایده‌آل‌ترین اندیشه‌های مذهبی و کامل‌ترین نماد معماری اسلامی است بهترین مکان جهت مشاهده و مطالعه پیوندهای نظری و عملی سازندگان آن بوده است. این در حالیست که امروزه در ساخت مساجد نقش نور تنها به عنوان یکی از عناصر اقلیمی و صرفا جهت عملکرد روشنایی تقلیل پیدا کرده و خبری از جنبه‌های معنایی و معنوی آن به نحوی که در گذشته قابل پیگیری و بازشناسی بوده نیست! این پژوهش با این پیش‌فرض که شیوه ظهور و بروز نور در معماری اصفهان دوره صفوی فارغ از جنبه‌های عملکردی، با تاکید بر اصول معنایی حاکم بر فضای هنری آن دوره اندیشیده و در فضای معماری نمود پیدا کرده است، به بررسی چگونگی و ویژگی‌های کیفی حضور نور و نورگذرها در ساختار معماری مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان به عنوانی یکی از شاخص‌ترین مساجد این دوره در شهر اصفهان می‌پردازد. جامعه آماری این پژوهش، مساجد دوره صفوی در شهر اصفهان می‌باشند که از آن میان، سه مسجد شیخ لطف‌الله، حکیم و امام به عنوان نمونه موردی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و بررسی نمونه موردی می‌باشد. داده‌های مورد نیاز این پژوهش نیز از طریق مشاهدات میدانی، عکسبرداری و مطالعات کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده و به صورت کیفی مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. با بررسی معناشناختی حضور نور در مسجد شیخ لطف‌الله و تبیین نظام سلسله‌مراتبی در طراحی نور در فضاهای این مسجد،‌ نظامی سه‌گانه شامل انفصال، انتقال و اتصال (مکث،‌ حرکت و تاکید) در طراحی این بنا بازشناسی شد. نظامی که به دنبال حرکت از ماده به سوی معنویت، حرکت از تاریکی به سوی روشنی، حرکت از سنگینی به سوی سبکی و در یک کلام حرکت از عالم ناسوت به سوی عالم لاهوت است و نتیجه ایجاد فضایی سراسر معنوی است که حضور خدا در هر سو احساس می‌شود.

    کلیدواژگان: نور، معماری مسجد، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، مسجد حکیم، اصفهان، معنا
  • الناز بهنود*، لیدا بلیلان، داریوش ستارزاده صفحات 145-166

    مجموعه آرامگاهی چلبی اوغلو با فضایی عرفانی- معنوی، از جمله بناهایی است که با تفکر بنیادین عرفان ارتباط داشته و این مفاهیم در شکلگیری معماری این مجموعه تاثیرگذار بوده اند. یکی از کهن الگوهای مهم و محوری که در روانشناسی تحلیلی یونگ مطرح است، کهن الگوی «فرایند فردیت» (خودشناسی) می باشد که در رابطه با پرسش های معنوی در مورد معنای زندگی و هدف هستی مطرح می شود. این کهن الگو همواره در بسیاری از آثار پژوهشی ادبی و روانشناسی با سلوک عرفانی که در مکتب اسلام و توسط عرفای اسلامی بوجود آمده، تطبیق و مقایسه شده و سلوک عرفانی به عنوان یکی از انواع فرایند فردیت مطرح شده است. هدف از این مقاله پاسخگویی به این سوال است که آیا با دستیابی به مفاهیم معنایی این کهن الگو می توان به درک مفاهیم کهن الگویی و نحوه عینیت یافتن آنها در فضای عرفانی این مجموعه آرامگاهی رسید یا خیر. بر اساس هدف پژوهش حاضر، ضمن بهره گیری از روش تفسیری- تاریخی، از رویکردهای مطرح در ادراک نشانه ها استفاده شده است. این تحقیق با مطالعه بر روی این لایه های نشانه ای سعی خواهد داشت تا کیفیت و نحوه ارتباط میان تفکر عرفانی، کهن الگوها و ساختار کالبدی مجموعه آرامگاهی چلبی اوغلو را روشن سازد. ساختار کالبدی این مجموعه آرامگاهی منطبق با مراتب هشتگانه عرفان و مراحل چهارگانه کهن الگوی فرایند فردیت شکل گرفته و واسطه ای برای بیان این حقایق همیشه زنده است که به صور مختلف امکان تجلی می یابند. در پایان فرایند فردیت، کهن الگوی تمامیت و کمال شکوفا می شود و به سطح خودآگاه ذهن می رسد. به این ترتیب، با سازگاری و یکپارچگی خودآگاه و ناخودآگاه، «ماندالا» ی (دایره/چرخه) کمال شکل می گیرد. به عقیده اهل معرفت نیز سالک در پایان سیر کمالی خود، در منزل هشتم، انتهای قوس صعودی دایره کمال خویش را به ابتدای قوس نزولی پیوند می زند و به مقام کمل می رسد. در معماری نیز دایره، علامت وحدانیت اصیل و آسمان است و در مرکز، همه چیز با همزیستی به وحدت می رسند، همچنین عدد هشت رمز از عالم برون به عالم درون است که در فضای عرفانی این مجموعه، در مرکز آرامگاه هشت وجهی نمایان است. در نهایت خوانش معنایی جدیدی از مجموعه بر اساس تحلیل کهن الگویی، زبان عرفان دوره ایلخانی و رمزگان معماری بدست می آید.

    کلیدواژگان: چلبی اوغلو، عرفان، کهن الگو(آرکی تایپ)، کالبد معماری
|
  • Mahdi Hazehnejad*, Marzih Aslani Pages 1-12

    The system of the Islamic Republic, like other political systems, is trying to find the right model for the environment In order to make the realization of its political goals possible. Because the political intentions of any military are influenced by its vision of the originality of the individual or society, the role of this issue in the appropriate environmental model for the Islamic Republic needs to be pondered. Therefore, this study has been conducted with the aim of examining the concepts of individual and social originality in the system of the Islamic Republic and the appropriate environmental model for achieving its goals. To this end, this study seeks to answer the question of what factors affect the freedom and control of the environment in the Islamic Republic system and what model it should follows? The method of this research is a comparative study that has examined the types of governance systems and various environmental conditions in it with the tools of logical reasoning. For this purpose, three main steps in research have been designed. In the first step, the types of environment in liberal and social systems are examined based on the originality of the individual or society. In the second step, the originality of the individual or society in the thought of the Islamic Republic system is examined and the role of this belief in the creation of the environment is introduced. In the third step, multinature environments are introduced as an efficient model for expressing the characteristics of the studied free environment in the Islamic Republic system. Finally, it introduces a suitable environmental model for the Islamic Republic system and was concluded that the studied free environment is a suitable environmental model for the realization of both individual and social originality in the Islamic Republic which through regional identities in the environment and based on culture and original architectural patterns of each region is realized. In this case, the studied free environment simultaneously meets the needs of governance, peoplechr('39')s individual tastes and desires, and the temporal and spatial conditions of the environment. Because microcultures in religious governance are influenced by collective unity and the teachings of religion, the whole environment in Islamic society will be united with a variety of environments in their own configurations that derive from their religious identity. Therefore, environmental perspectives that express the features of multinature in the environment can be used as a model for theorizing about the quality of the emergence and evolution of the environment in the Islamic Republic system.

    Keywords: Environment, Islamic Republic system, individual originality, social originality, freedom
  • Ramin Khorsand*, Reza Khayredin, Mehran Alalhesabi Pages 13-36

    The realization of the concept of 24-hour city and urban nightlife has been controversial from the very beginning, even in the original source, the western cities. Adherents of the 24-hour city believe that the nightlife increases economic prosperity, presence of urban spaces, security enhancement, space branding, and etc. In contrast, opponents do not recommend the nightlife in cities for reasons such as energy wastage, occurrence of crime and offensive behaviors, environmental damage, increasing individuality and reducing social cohesion, and etc. Survey on existing examples of the nightlife in different cities suggests that a single pattern for nightlife cannot be imagined. In each society, according to requirements and facilities, general culture and social relations, and even the policies of the governments and the urban managers, different examples of the urban nightlife have been obtained. The introduction of this concept into the Islamic societies - including Iran - has also posed challenges to the urban management and citizens, including whether the same western concept of the 24-hour city and the nightlife can be realized in Iran? To what extent do those concepts and goals conform to Iranian-Islamic culture and lifestyle? And basically, what is the relationship between the concept of the 24-hour city and the nightlife with the Islamic instructions? And so the urban nightlife has had serious proponents and opponents in Iran. A review of theoretical literature of the 24-hour city, based on the Islamic instructions and the local and the cultural capacities, can probably provide inference of the 24-hour city and the urban nightlife in accordance with the Islamic lifestyle and cities of the Islamic countries, including Iran. The present study seeks to answer the above questions with qualitative method and to provide a pattern of the 24-hour cities and the nightlife based on the Islamic culture and the local capacities.

    Keywords: 24-hour city, Night life, Islamic life style, Islamic city, pilgrimage cities
  • Abdolhamid Noqrehkar*, Reihaneh Sadat Tabatabaei Yeganeh Pages 37-60

    One of the main reasons for the deviations of human schools in the East and West of the world, especially the modernist and postmodernist currents that were created in Western culture after the Middle Ages and the Renaissance, has spread around the world to the present day. These are the deviations that have occurred in the divine religions, especially Judaism and Christianity, by the believers of these religions. Authoritative Islamic sources (Divine Word and Tradition of the Infallibles) have explained and analyzed these deviations. An example of such distortions is the Christianchr('39')s belief in concepts (God, the Prophet, manchr('39')s relationship with God, the Prophet, the ulema, society, and nature). In this paper, the effect of these deviations on one of the most important elements of human civilization, namely (human places of worship) and as a special example (cruciform churches) from the Islamic point of view, based on theory (Salam) has been interpreted and analyzed. The theory (Salam) divides human processes such as the construction of a place of worship into five general stages (ideas, motivations, and methods of the architect-artist, to create the body of the work and the effects of the work on the audience) and the effect of the deviations of each stage to the stages. Next, he interprets and analyzes the creation of the architectural work and its effects. In this theory, it is stated that the prophets and divine schools have provided innocent resources and bases for the first three stages of human processes with titles (beliefs, rules and ethics) and the fourth stage requires specialized ijtihad and creation of works by human beings in The world has nature. Thus, the existing problems in the form of civilizational works, including (the crucifixion churches), are the result of deviations in (beliefs, rules, and ethics) created in Christian culture. The present study is fundamental and the research method of this research is documentary and based on reliable primary and secondary sources and well-founded Islamic principles (analytical and interpretive) as well as the four Gospels and early Christian texts. In conclusion, the effects of Christian deviations (doctrinal, behavioral, and methodological) on the body of cruciform churches in terms of dimensions (geometric-spatial ideas, arrays, and symbols) have been evaluated and analyzed.

    Keywords: Prayer, Shrine, Worship, Crusades, Mosque
  • Parisa Mohamad Hoseini*, Ali Javan Foruzandeh, Esmaeil Jahani Dolatabad, AliAkbar Heidari Pages 61-84

    The home as the oldest and closest human shelter has a direct relationship with human culture. The connection between culture and architecture is more pronounced in vernacular residential architecture. Vernacular houses are the result of choices and adaptation of humans to the environment over time. They have evolved from the evolution of human experiences against various cultural, natural, biological, and economic factors. Human beings are always in the position of choosing different subjects of their lives. But what is true is that people usually choose things in different situations that are consistent with their mental structures, and at the same time, the result of that choice can meet their needs. It can be assumed that human culture is the basis of its various choices. Choosing is, on the one hand, influenced by the environmental conditions, which, basically, the type of response to these conditions influenced by cultural variables and attitudes of individuals.Therefore, the main question is the question of what, how and why the effect of the «choice» factor, especially cultural choices, is on the formation of the vernacular house›s structure in Ardebil. The purpose of this study is to understand the semantic dimensions of the vernacular houses of Ardebil and to analyze the role of cultural choices in shaping of spatial_ physical and behavioral patterns, and in organizing the structure of houses. Accordingly, a number of houses belonging to the middle class of the city from the late Qajar and early Pahlavi periods in the traditional context of the city of Ardabil were chosen as a case study. Then the physical dimensions and cultural and behavioral components related to their inhabitants were extracted. The methodology of this research is qualitative. The method of data collection is field studies, documentary studies, and semi-structured interviews. The method of analyzing data is descriptive-analytic based on the rational reasoning method and qualitative content. The research steps are pursued in four steps: in the first step, the «basis of choice», which consists of two sections: «environmental factors» and «basic assumptions of culture» or the third level of culture, are explained; In the second step, the «Indicators of choice», which include the second-level variables of culture, such as do›s and don›ts, norms, rules, expectations, and valuations, were analyzed; In the third step, the «manifestation of choice», which are examples of the Indicators of choice as «meanings», were examined; And in the final step, «Impressions of choice» or Patterns of space and patterns of current behaviors related to housing were analyzed. Following the above process in the formation of the structure of vernacular Ardebil houses in the late Qajar and early Pahlavi, the results were as follows: Environmental factors such as economic bottlenecks and cold climates formed meanings such as courtesy, self-sufficiency, foresight for the winter and ... as examples of choice indicators. These factors have had a great influence on the physical structure and discipline of the residential spaces of vernacular Ardebil houses in all three macro, middle, and small scales. For example, the orientation of the building, the establishment of the kitchen inside the house, the use of thick walls of brickwork and double-glazed windows, the presence of minimal spaces (consisting of a linear extension of a two-part pattern of the atrial chamber), simplicity in the components of the building, the use of indigenous materials and ... . Social and cultural commonalities such as worldview, religion, values, and beliefs, and ideals in the homogeneous and traditional Ardebil community of the time have shaped such meanings as the need to preserve kinship and neighborliness, the importance of the structure and position of the family, and norms and values such as religiosity, traditionalism, veil, Empathy with the people was in the minds of the people. The physical implications of these meanings are building houses of the same spatial pattern, without indicating superiority and isolation from other buildings, observing Islamic norms in the construction of houses, adopting solutions to privacy in houses, and so on. On the other hand, the behavior settings, the type of use of spaces, spatial divisions, territories and spatial boundaries, the relations of spaces, the use of communal spaces, etc. have also been influenced by valuations, norms, requirements, and the necessities of cultural factors. In sum, it can be said that culture in two stages affects human choices in relation to the issue of housing: 1) The basic assumptions or variables of the third level of culture (Figure 1), determine and explain the range of choice options for individuals. 2) Indicators of choice or second-level variables of culture (Figure 1), by defining a set of values, requirements, and necessities, generate meanings and orientations for the basis of choice, including environmental factors. This will prioritize some options against other options. Hence, human choices can be considered «cultural choices». Cultural differences are one of the most important factors influencing people›s choices. This means that differences in the culture of different societies create different meanings in people›s minds that create different behavioral and physical- spatial patterns. The research process of this paper for the recognition of vernacular Ardebil houses can be used as a model for understanding the structure of other houses in other regions and cultures. However, the method used in this research will have different results for different climates and cultures. However, given the fact that many variables of the basis of choices, such as climatic conditions and some of the basic assumptions of culture in different societies, have remained constant over time, one can use the results of the analysis of the structure of vernacular houses to improve the housing situation today in order to help make the house more consistent with the ecosystem, climate, and culture of societies.

    Keywords: Culture, Choice, Iranian House, Vernacular Architecture, Ardabil
  • Sajjad Behzadi*, Samaneh Jalilisadrabad Pages 85-100

    Problem expression: 

    The manifestation of modern thinking in urban life and, consequently, the spread of the culture of individualism and civic indifference in recent years, has faced problems for urban dwellers such as isolationism and reduced social interactions. Therefore, peoplechr('39')s need for places for social interactions and psychological needs has become one of the necessities of urban life. Thus, recognizing human beings and how they relate to others as a social being, as well as examining potential camps and capacities for social action in order to achieve this, is very important and is one of the factors that many planners and city managers consider. For this purpose, in recent years, the issue of social interactions has been of great importance due to its impact on factors such as social cohesion and solidarity, responsibility and sense of belonging of residents, supervision and social security. To this end, many efforts have been made to create a suitable environment for the creation or increase of social interactions. In this regard, the focus of the planners has been on spaces such as local parks, social hangouts, neighborhood centers which in most cases have not been able to meet expectations. Meanwhile, mosques have been neglected due to their potential capacity to accept diverse functions and have long played a significant role in social interactions among residents. These inaccuracies have persisted to the point that mosques that have been the center of social interaction and interaction are currently content with only their religious role.

    The Objective of research: 

    In this research, an attempt has been made to examine the status of mosques and the effect it has on social interactions between residents.

    Research Method

    In order to achieve the objectives of the research, the present research approach is case-oriented. For this purpose, The Shahshahan neighborhood of Isfahan has been studied in order to achieve the goals of the research due to a large number of mosques. The present study is observational in terms of nature, descriptive-analytical, and data collection tools in this research. The statistical population of this study was selected according to Cochranchr('39')s formula of 95 people, and the Spearman correlation coefficient was used to analyze the information.

    Findings of the research:

     In order to evaluate the social interactions of the residents of Shahshahan neighborhood of Isfahan, four indicators of neighborhood memberschr('39') knowledge, social contacts, social trust, and intimacy, and social relations, which are extracted from the theoretical literature of the research, have been used. According to the information obtained, the amount of social interactions in the Shahshahan neighborhood can be evaluated as average. Also, in order to investigate the role and position of mosques on the level of social interactions in the Shahshahan neighborhood of Isfahan, first, the level of presence of neighborhood members in mosques has been studied. According to the information gathered, about half of the members of the Shahshahan neighborhood have a small presence in mosques. Also, according to the observations made, many mosques in the the Shahshahan neighborhood are inactive, and most of the mosques that are active in the neighborhood have only been content with their religious role. Then, in order to measure the role of mosques on the social interactions of the residents of the neighborhood, criteria were developed for this purpose, and the role of the mosques of the neighborhood on the interactions and interactions between the members of the neighborhood was examined. The results show that mosques have a relatively significant impact on the social interactions of the residents of the Shahshahan neighborhood, and more than half of the statistical samples have stated that mosques are effective in their social interactions with their neighbors and all their neighborhoods. Finally, in order to investigate the role and position of mosques on the level of social interactions of residents of the Shahshahan neighborhood of Isfahan, Spearman correlation coefficient has been used to investigate the intensity and relationship between indicators. The findings show that there is a relatively high correlation between the presence of neighborhood residents in mosques and the impact that mosques have on social interactions between residents. Also, by accordance with different levels of social interactions, mosques can promote social interactions among residents to the highest level due to their ability to accept multiple maps as well as their capacity to accept and attend different sections of society. The results also show that more than half of the population of statistical sample of their social interactions in mosques as much as the conversation with members of the neighborhood and about 25% of the statistical sample expressed their level of social interactions in mosques at the highest level of social interaction (collective action). Have done. This means that the level of social interactions in mosques is at a high level, and these spaces also can strengthen social interactions among the residents of the neighborhood. Therefore, a deep understanding of the functions and functions of this sacred space, as well as a detailed and analytical look at the unique features of mosques and their use in todaychr('39')s cities can be useful in promoting social interactions between residents and increasing environmental quality.

    Keywords: Social Interactions, Mosque, Shahshahan neighborhood of Isfahan
  • Mirzaali Shidaneh Morid*, Masumeh Khameh Pages 101-111

    In the far pasts, Turkey was one of the countries with diverse civilizations. It has been rich and affected by Byzantine architecture of the architectural view point. The entry of Islam into Turkey and the formation of Islamic governments during the Ottoman era led to the formation of a particular type of Islamic architecture in Turkey. The architecture of Turkey mosques is one of the most prominent Islamic architectures, especially in Istanbul. This research is based on the assumption that the architectural pattern of Turkey mosques is a combination of the early Islamic, Iranian and Turkey native mosques architecture. The rooting the architecture features of Turkey mosques are the subject of this study that it is addressed the influencing the Turkey mosques architecture on the early Islamic mosques the architecture, a rich architecture with a long Byzantine and Greek before entry the Islam and the advanced Islamic civilizations architecture in the neighboring Turkey, such as Iran.The architectural features of the Turkey mosques generally include the naves in facing  to the Quibble, the presence of the mosque in the neighborhood, the entrance of the courtyard to the house dome on the direct axis, the coordination of the geometry of the columns with geometry of the plan and the organization of the spaces in the direction of the Quibble, dividing into naves efficient space with a human scale, the use of the light element under the house dome and the creation of spiritual space, the enormous half domes that strengthen the main dome, external image formed by multiple domes, pencil-shaped structures, Byzantine domes, use The geometric floriated and calligraphy on the stone are the porticos for threshold and naves entrances. The rooting above architectural features of this research is leaded to the discovery the architectural pattern of Turkey mosques. This research is conducted using library research method and texts review and analytical-description model.In the mosques of Turkey, there is two vital factors of architecture, namely light and space, and their effect on each other and the central dome such as vast shadowing or baldachin on four huge stones, and two concha’s domes surrounded by it, and windows located at the base of the central dome to cause enter the light rays to the building, creating a spiritual atmosphere and cause think that itchr('39')s suspended in the air and does not rely on place. The light in the Turkey mosques has caused the material and spiritual world supernatural link together. the light shine in the space is prevented the attention to the detail of spectator, and this rotatory motion is invoked the eternity of a component to other one.Architectural features of Turkey and Ottoman mosques are dome-shaped nave, cylindrical and conical minaret, carvings and engraving as embellishment, decorations of the entrance facade at veranda and portico roof adytum and open spaces scene with triple porticos adjunct to the nave.Emphasis on the imitation of the Arabic style with the Iranian manner and style in Turkey mosques, Iran for threshold and the ultimate entrance the nave to mosque, and the emphasis on dome-shaped space has been preferred to covered mosque without the courtyard due to Turkey climate. Applying the dome-shaped forms has Anatolian root. The use of geometric motifs, floriated and calligraphy on the stone was influenced by Byzantine art. In Turkey mosques, there was a hierarchy of entrance to the courtyard and its surrounding porticos, and sometimes outside the mosque courtyard and direct entrance into the nave. In Turkey mosques has integrated the dome space and the nave and is created four column nave that dome is located in the center and above of the mosque. In fact, the architectural change of Turkey mosques was an ancie archy of entrance to the courtyard and its surrounding porticos, and sometimes outside the mosque courtyard and direct entrance into the nave. In Turkey mosques has integrated the dome space and the nave and is created four column nave that dome is located in the center and above of the mosque. In fact, the architectural change of Turkey mosques was an ancient background in its architecture that has the Greek and Byzantine background on the one hand and the effects of Achamenian and Sassanid Iran on the other hand, and Islamic concepts with the background of the minority Asia of this land eventually established the Ottoman period and can be said that the Turkey mosques architecture is also due to the geographical location of Iranchr('39')s style.

    Keywords: Patterning, Architecture, Mosque, Temple, Turkey, Iran
  • Fariba Alborzi*, Navid Jahdi, Milad Fathi, AmirHosein Yousefi Pages 112-144

    Architecture is the product of different contexts؛ so, the way of dealing the builders of a building with the architectural elements, has different semantic and physical manifestations in different contexts, despite the similarity in general. As an example, the light in the Shia religion of Islam is a symbol of the divine essence and expression of existence and it has always been considered by Muslim architects. To the extent that the spatial perception of many buildings of this period, regardless of the semantic position of light, leads to an incomplete understanding of space. This is especially visible in the design of religious buildings in general and mosques in particular. The mosque, which is the manifestation of the most ideal religious ideas and the most complete symbol of Islamic architecture, has been the best place to observe and study the theoretical and practical connections of its builders. However, today, in the construction of mosques, the role of light has been reduced only as one of the climatic elements and only for the function of lighting. The semantic aspects of light as they existed in the past are no longer known. The premise of this research is that light has appeared in the architecture of Isfahan in the Safavi period by emphasizing the semantic principles of the art. So the aim of this study is investigation of the qualitative characteristics of the presence of light in the architecture of Sheikh Lotfollah Mosque in Isfahan. The statistical population of this research is the mosques of the Safavi period in Isfahan. Among them, three mosques of Sheikh Lotfollah, Hakim and Imam have been studied. The research method of this study is descriptive-analytical and case study. The required data for this research have been collected through field observations, photography and library studies and have been qualitatively analyzed. After a semantic study of the presence of light in Sheikh Lotfollah Mosque, a three-dimensional hierarchical system was identified. This structure includes three stages of separation, transfer and connection (pause, ‌movement and emphasis) in the design of this building. A system that seeks to move from matter to spirituality, to move from darkness to light, to move from heaviness to light, and to move from the underworld to the world of divinity. The result is an all-spiritual space in which the presence of God is felt everywhere.

    Keywords: the light, Mosque architecture, Sheikh Lotfollah Mosque, Imam Mosque, Hakim Mosque, Isfahan, meaning
  • Elnaz Behbud*, Lida Balilan Asl, Dariush Satarzadeh Pages 145-166

    The Chalabi Oghlu Shrine with a mystical-spiritual space is one of the structures which is based on the fundamental thinking of the mysticism. And these concepts have influenced the formation of the architecture of this collection. Archetypes are universal facts that derive from human unconscious mind and are integrated in to human conscious mind as a global collaborative information in the form of imagery.The concept of an archetype appears in areas relating to behavior, historical psychological theory, and literary analysis. To break the gap between the apparent and the hidden part of their minds, and to understand the archetypes, humans need the sources, such as symbols, myths, dreams, and memories. Archetypes start appearing when they find content, because they are  empty and have no meaning without content and on themselves alone. Architecture is a medium for the expression of human collective unconscious, universal myths, dreams and memories which act as a symbol in architectural spaces. One of the key archetypes that has been introduced in Jungchr('39')s analytic psychology is the archetype of "process of individuality" that deals with spiritual questions about the meaning of life and the goal of creation. The purpose of this paper is to answer the question of : whether by achieving semantic concepts of these archetypes, can one understand the archetype concepts and how they are objectified in the mystical space of this tomb collection. Based on the purpose of this study, which is the recognition of archetypes semantic concepts, using historical interpretation method, the techniques used in sign perception have been used. The word solouk(a way of conduct in mystical journey) means going, but it is a special kind of going, which has different meanings for different groups. There is a controversy among the mystics about the precedence and steps of solouk(mystical journey).The number of these steps starts from three stages and continues to hundreds of steps. Despite all the controversies, they all agree that the mystic must attain the knowledge of God. With this knowledge he reaches perfection, and this knowledge is obtained by walking through the stages of solouk and desirable achievement. Despite the coherence of  mystical views on the stages of solouk (mystical journey), the basis of discussion and comparison in this research is the opinions of the mystics before the seventh century. In many number of sources, mystical journey has been studied and compared with the archetype of individuality process. Explaining the archetypes semantic concepts, in the gnostic space of the Chalabi Oghlu tombchr('39') collection:1. Archetype "Birth, Death, Reincarnation" The tendency towards the beginning of new life and rebirth has always been of human interest and is one of the most important common concepts created in the collective consciousness of humankind. Jung has also referred to many archetypes in his works, but in the ”Four Archetypes: Mother, Rebirth, Spirit, Trickster” book he gives an example of an archetype that, in most of his other works, has been one of the most controversial archetypes. And that is the archetype of rebirth. In the Chalabi Oghlu Shrine, this archetype has been used in a hierarchical manner and  with physical combination of spaces in addition to the mystical hierarchy, it has been viewed as a symbol of the spiritual path and the desirable end. The path which has started from the entrance and the corridors and the zaviye khademan(cornerstones of the servants) and taliban jannat(cornerstone of heaven volunteers) and with the social activities, which gradually disappears from this state and takes on a personal nature. And After the transition from the spaces of solitary chambers, and samaakhaane(mystical dance chamber), provision is made for entering the tomb. As previously mentioned, this archetype includes within itself innumerable archetypes, such as the individuality process, which is embodied in accordance with mystical conduct in the architectural structure of the Chalabi Oghlu shrine.  2. "process of individuality" archetype As mentioned earlier, the stages of the process of individuality are stated coinciding with the steps of mystical passage which requires knowing the relationship between these stages with the steps taken in the Chalabi Oghlu Shrine and how they are manifested in the architecture of complex.  A. First step: "recall" or "hunt of the self by the inner friend" and confronting Persona (Mask)  In the Chalabi Oghlu Tomb collection: The Poors stage and  The Taliban Jannat(heaven volunteers) B. Second Stage: Meeting the Shadow In the Chalabi Oghlu shrine: Central courtyard, Porch, and solitary chambers C. Third Stage: Meeting Anima and Animus In the Chalabi Oghlu shrine: Sufa (Avon), Altar, House of Jamah (Jam House, and Sama House) D. Fourth Stage: Meeting the "Self" and "Unity with the self" In Chalabi Oghlu shrine: Tomb The physical structure of this tomb complex conforms to the eight levels of mysticism, and the four stages of the "individuality process" archetype. And it is a medium for expressing these truths, which can be manifested in different ways.

    Keywords: Chalabi Oghlu, mysticism, archetype, architecture